Stelian Tănase
Elite şi
societate – Guvernarea Gheorghiu- Dej 1948 – 1965,
Editura Humanitas, Bucureşti, 2006
Mi se întâmplă adesea
să am sentimentul că trăim într-o Românie care a uitat multe înainte de a le fi
aflat, ori care se preface şi că a uitat şi că nu a aflat nimic. O Românie în
care o comisie prezidenţială a primit sarcina de a stabili adevărul despre
comunism ca şi cum realitatea brutală de odinioară fie nu ar fi fost suficient
de evidentă, fie că e pradă amneziei. Ca şi cum nimeni nu ar fi intrat demult în
vreo librărie şi nu ar fi putut să constate că doar anul trecut au apărut trei
remarcabile cărţi despre comunismul românesc. Le reamintesc deci titlurile.
Stalinism pentru eternitate de Vladimir Tismăneanu, Clienţii lu’ tanti
Varvara de Stelian Tănase, Pe umerii lui Marx de Adrian Cioroianu.
Cărţi ce s-au adăugat altora mai vechi scrise de Ghiţă Ionescu sau de Vlad
Georgescu ori mai noi datorate lui Marius Oprea, Stejărel Olaru, Dragoş
Petrescu, Dan Pavel, Lavinia Betea, etc sau chiar celor trei amintiţi mai sus,
cărţi ce au a meritul de a fi exclus din analiză adjectivita, opunându-i analiza
şi raţionamentele. Cărţi ce s-au alăturat celor deja tipărite în Occident.
Elite şi societate-
Guvernarea Gheorghiu-Dej-1948-1965
apărută în primă ediţie în l998 la Editura Humanitas şi retipărită tot
acolo în 2006 e un examen solid pe care Stelian Tănase îl face unei perioade
frământate, marcată de întorsături dramatice, perioada în care „secta
mesianică”, cum o numeşte Tismăneanu, a părăsit „subterana”, invocată de
Stelian Tănase în Clienţii lu’ tanti Varvara, şi odată ieşită la lumină
a încercat şi izbutit cu ajutorul unui imens sprijin extern să se constituie în
elită conducătoare. E drept, fenomenul nu începe în l948, ci imediat după august
l944, fenomen extrem de bine pus în evidenţă de Adrian Cioroianu în Pe umerii
lui Marx, un rol însemnat revenind în acest sens Comisiei Aliate de Control
ori ARLUS- ului. Dar îndată după alungarea regelui Mihai I „partidul comunist
preia…puterea politică pentru a se folosi apoi de stat ca instrument pentru a
modela o altă societate decât aceea pe care o găseşte când preia puterea”. Odată
cu venirea la putere a guvernării Gheorghiu-Dej, arată Stelian Tănase, „1.
minoritatea guvernează prin presiune şi teroare majoritatea şi 2. concentrează
resursele şi le foloseşte pentru o intensă industrializare.” Teroarea şi
presiunea minorităţii, reformularea ordinii sociale, industrializarea cu orice
preţ şi imense sacrificii umane, în dispreţul legilor economiei reale, sunt
liniile directoare impuse de guvernarea Gheorghiu-Dej, continuate de socialismul
dinastic al lui Nicolae Ceauşescu, linii directoare derivate din însăşi esenţa
ideologiei comuniste, mai presus de orice staliniste, ce nu a părăsit România
până la sfârşitul lui 1989. Transformarea unui grup radical, dar periferic în
elită guvernantă e un proces în intimitatea căruia se pătrunde cu greu. Tocmai
de aceea, dar şi pentru a asigura armătura teoretică indispensabilă cercetării
sale, Stelian Tănase plasează în debutul cărţii un capitol ce clarifică
termenii. „Este de preferat să vorbim, în regimurile totalitare, nu atât despre
raporturile dintre diferite clase, cât despre elite şi societate, de elite şi
mase, de vreme ce aceste regimuri, pentru a se impune distrug vechile structuri
de clasă, anulează diferenţele pe care le găsesc la instalarea lor”. Operaţia
aceasta de distrugere, asumată fără reţinere de guvernarea Gheorghiu-Dej, o
guvernare cu o evoluţie deloc lineară, deloc previzibilă, nicidecum egală cu
sine, cu o teatralitate tragică, cu exces de lovituri de teatru, cu lupte
intestine şi excomunicări, cu epurări şi condamnări la moarte, şi-a propus din
raţiuni ce ţin de specificul ideologiei comuniste de inspiraţie moscovită,
stalinistă, înlocuirea societăţii rurale tradiţionale puţin industrializate cu o
alta cu o alta care nu a corespuns în fond necesităţilor unei societăţi moderne,
„cu un grad de complexitate superior, cu structură socială postindustrială, cu
un nivel înalt de participare a populaţiei la sfera publică”.
Nu mai e demult un
secret pentru nimeni că PCdR a fost până în august 1944 o formaţiune minoră, cu
un număr nesemnificativ de aderenţi şi cu o compoziţie etnică în care elementul
românesc era extrem de puţin reprezentat. Slăbiciunea aceasta a „unui partid al
clasei muncitoare”, explicabilă tocmai prin inconsistenţa muncitorimii din
pricina redusei industrializări a ţării, a adus cu sine dependenţa organică de
Moscova, o dependenţă ce se va menţine multă vreme, în forme diferite, uneori
înşelătoare. Până la ieşirea din ilegalitate, conducerea PCdR era divizată în
trei aripi- cea din închisori (printre care se află şi Gheorghiu-Dej, cel ce va
fi apoi fie şef al partidului, fie prim-ministru, dar oricum conducător al
ţării), cea din libertate, cu ciudate legături cu autorităţile statului ( cf.
Clienţii lu’tanti Varvara) şi cea de la Moscova. Deşi încă de la început
raporturile dintre aceste trei aripi nu au fost deloc cordiale, iar lupta pentru
putere a consumat multe energii, adeseori decontate la Moscova, elementul de
coeziune e dat de totala aservire a noii elite faţă de cea suzerană din Capitala
URSS. „PCR- scrie Stelian Tănase- a fost un instrument mai uşor de manevrat
decât alte partide datorită periferiei duble în care se afla; în raport cu
centrul moscovit şi în raport cu societatea.” De aceea „elita locală a PCR s-a
constituit într-o clientelă a conducerii PCUS”. De altfel, în mediile comuniste,
despre România se vorbea încă din 1947, ca despre a şaptesprezecea republică
sovietică.
Stelian Tănase
distinge trei mari etape în diacronia guvernării Gheorghiu-Dej. Prima, între
1948 şi 1953, deci de la respingerea planului Marshall la moartea lui Stalin, în
care se naşte cu forcepsul, cu maximă duritate , cu imense costuri umane, „o
lume nouă”. Cea de-a doua, între 1953 şi 1958, care înseamnă „cinci ani tulburi”
consumaţi şi resimţiţi ca atare atât de elita conducătoare de la Bucureşti, cât
şi de elita suzerană de la Moscova. Niciodată elita conducătoare de la Bucureşti
nu a acceptat destalinizarea, iar celebrul Raport secret al lui Hrusciov a fost
perceput drept o ameninţare la însăşi poziţiile sale dominante. Mult comentata
retragere a trupelor sovietice din 1958 a fost în mică măsură o „lovitură de
maestru” a lui Dej, cât consfinţirea faptului că la Moscova România era
percepută drept ţara cea mai puţin „periculoasă”, mai puţin posibilă a fi
„destabilizată”. A treia etapă, cea cuprinsă între 1958 şi 1965 e cea mai
interesantă, căci în decursul ei se stabilesc liniile directoare ce vor
determina evoluţia României nu doar în ultimii ani ai regimului dejist, ci şi pe
toată durata domniei lui Nicolae Ceauşescu. De altfel, încă din perioada Dej,
puterea lui Ceauşescu era imensă prin însuşi faptul că el era şeful Secţiei
organizatorice, controlând direct aparatul de partid. Între 1958 şi 1965,
coeziunea elitei conducătoare devine reală, PMR îşi sporeşte considerabil
numărul de membri, îşi modifică structura şi compoziţia nu doar naţională, ci şi
profesională, admite în rândurile sale elita profesională, se pregăteşte pentru
statutul de „partid de mase” la care visa Ceauşescu. Se reia industrializarea
accelerată, în dispreţul legilor economice (asta în pofida „legendelor” despre
valoarea de economist a unuia dintre baronii lui Dej, Alexandru Bârlădeanu), se
încheie cooperativizarea agriculturii. Către sfârşitul perioadei se simte o
oarecare ameliorare a nivelului de trai. Totodată se conturează liniile
„comunismului naţional”, nimic altceva decât un stalinism defectiv de
internaţionalism. Raporturile tensionate cu Hrusciov (înlăturat de la putere în
l964) îl determină pe Gheorghiu-Dej să decidă o reconciliere cu propriul popor.
O face, pe de o parte, prin resuscitarea sentimentului naţional, prin afişarea
unei politici de independenţă faţă de Moscova (actul cel mai spectaculos fiind
celebra „Declaraţie din aprilie 1964”), pe de altă parte, prin îmbunătăţirea
vieţii (reducerea ratei acumulării). Deşi masele guvernate aveau, în realitate,
puţine motive să-i fie recunoscătoare şi cu toate că nivelul de trai era debil
prin comparaţie chiar cu alte ţări din lagărul socialist, neaşteptata ieşire din
scenă a lui Dej, în martie 1965, a provocat destulă emoţie care, la judecata de
apoi a istoriei, se dovedeşte puţin meritată de beneficiarul ei postum.
Niciodată, comunismul
românesc nu a practicat o reală destalinizare. Orice redefinire autentică faţă
de principiile stalinismului a fost refuzată de elita guvernantă din România, de
„nucleul ei decizional”. Preocuparea acestuia a fost înainte de orice monopolul
puterii. Supremaţia unei ideologii utopice nu a fost niciodată pusă la îndoială.
Aceste elemente au fost continuate şi amplificate de guvernarea succesorului lui
Dej, Nicolae Ceauşescu, a cărui primă grijă a fost evacuarea imaginii fostului
„tovarăş Gheorghiu” din istoria partidului. PCR şi-a continuat politica de
sorginte stalinistă consfinţind insuccesul politic al unei formaţiuni cu un
număr apreciabil de cotizanţi ce avea să dispară instantaneu la 22 decembrie
1989, deşi elemente ale comunismului rezidual sunt identificabile şi azi.
Cartea lui Stelian
Tănase e importantă pentru că surprinde esenţa raporturilor dintre guvernanţi şi
guvernaţi, dar şi dintre elita politica de la Bucureşti şi cea de la Moscova
într-un arc de timp care în elanul anticeauşist de după l989 s-a albit
inexplicabil, transformându-se în fals. În demontarea acestui fals, Stelian
Tănase izbuteşte cu succes un aliaj între prezentarea faptelor istorice,
investigarea arhivelor, evaluarea sociologică şi analiza economică.
Mircea MORARIU
***
Dorin Tudoran
Absurdistan – O
tragedie cu ieşire la mare,
Editura Polirom, Bucureşti, 2006
La o distanţă de opt
ani de la apariţia masivului volum Kakistocraţia, numele lui Dorin
Tudoran se află din nou pe coperţile unei cărţi intitulate Absurdistan- o
tragedie cu ieşire la mare, apărută în 2006 în colecţia Egopublicistică
a Editurii Polirom. Cartea, de aproape 400 de pagini, reuneşte
editoriale, analize politice, pamflete, portrete, interviuri pe care
binecunoscutul poet le-a publicat între 2002-2005 în periodice de circulaţie
naţională precum Adevărul, Adevărul literar şi artistic, Cotidianul, Cuvântul
libertăţii, Evenimentul zilei, Jurnalul naţional, România liberă, toate puse
sub moto-ul „În România se întâmplă mereu lucruri foarte interesante, pentru că
nu se întâmplă niciodată ce trebuie”. De aceea România este un orwellian
Absurdistan, indiferent că Vraişte-Vodă ce o diriguieşte se cheamă Iliescu,
Constantinescu ori Băsescu. De altminteri, însuşi faptul că aceste personaje au
ajuns la putere e un lucru ce nu trebuia să se întâmple, de unde incizia deloc
milostivă pe care stiloul lui Dorin Tudoran o practică în aşa-zisa „clasă
politică românească”, cea cu termopane, motorete, golden-spriţuri şi fără nici
un fel de vocaţie de autentică elită. Cartea îşi depăşeşte condiţia de simplă
culegere de texte rătăcite la un moment dat prin ziare, graţie ordonării
tematice întreprinse de autor, ordonare din care rezultă o ciocnire deloc
plăcută, nicidecum „moale” între un cotidian anomic şi o conştiinţă autentică.
Cotidianul e compus din impurităţi stranii (Baobabul românesc), dintr-o
continuă, gâfâită, jalnică alergătură electorală în care nu contează nici ţara,
nici electoratul (Alegeri,catindaţi,urmări), dintr-o fotografiere
a felului în care, odată ajunşi la putere, „aleşii” au uitat tot ceea ce au
promis, văzându-şi doar de propriile interese, contribuind prin asta cât de
vârtos se poate la desăvârşirea haosului naţional (Vraişte Vodă), din
diagnoze asupra Pacientului naţional, dintr-o examinare a slăbiciunilor
presei româneşti (Presa vs presa), slăbiciuni parcă tot mai
pronunţate în vremea din urmă, dintr-o serie calmă şi nostalgică de
Cvasiportrete, din analizarea efectelor devastatoare a incapacităţii de a
vedea corect (Orbirea) şi din amestecul în Curcubeul huiduielilor.
Cartea e structurată rotund, fiind deschisă de un amplu interviu, intitulat
Şah la orgoliu, acordat în 2004 lui Daniel Cristea-Enache şi publicat în
ALIA şi se închide cu un alt interviu, cu Nicolae Coande, publicat în
Cuvântul libertăţii.
Textele lui Dorin
Tudoran, calme ori inflamate, scrise cu grija de a nu sacrifica analiza de
dragul exerciţiului stilistic, nu sunt deloc comode. Cu atât mai puţin
„surâzătoare”. Nu sunt din acelea ce vor să placă tuturor. Lucrul e cât se poate
de normal, de vreme ce autorul lor e unul dintre puţinii autentici disidenţi
români din perioada socialismului dinastic, atunci când a nu fi pe plac costa
scump. Poate că în 1985, Departamentul românesc al Europei libere şi
directorul său de atunci, Vlad Georgescu, a izbutit să facă în aşa fel încât
represiunea „patrioticei” Securităţi să nu-i fie fatală lui Dorin Tudoran. Nu
exclud ca acelaşi Departament să fi contribuit ca Dorin Tudoran să primească,
fie şi numai cu un ceas mai devreme, paşaportul ce i-a îngăduit să părăsească o
ţară din care altminteri nu şi-ar fi dorit să plece. Dar, aşa după cum depune
mărturie Jurnalul Monicăi Lovinescu, îndată ce Dorin Tudoran nu a mai
fost un caz demn de plasat în deschiderea programelor Actualitatea românească
ori România şi drepturile omului, nici Radio-ul, şi nici directorul
său, nu i-au oferit lui Dorin Tudoran o slujbă bine plătită, fostul disident
preferând să spele vase decât să lanseze filipice la adresa celor ce i-au
refuzat angajarea, precum au făcut-o alţii (cf. Paul Goma- Scrisori
întredeschise). Nici azi, Dorin Tudoran nu e o vedetă mediatică, apare rar
pe ecranele televizoarelor româneşti, nu e interesat de numărul camerei ce-i
surprinde mai bine chipul, iar unele apariţii i-au provocat chiar dezamăgiri (
Curcubeul huiduielilor).Nici azi, Dorin Tudoran nu e un „amabil” de
profesie. E neiertător cu Nicolae Breban, cel pe care îl consideră, şi nu fără
argumente, a fi funcţionat drept „agent de influenţă”, dar şi cu Andrei Pleşu,
cu Zoe Petre, cu Andrei Cornea ori cu Adrian Cioroianu. Nu cred că e întotdeauna
drept. Fireşte că mecanismul pamfletului e, cum repetă de câteva ori Dorin
Tudoran, exagerarea, dar în cazul atacurilor la adresa lui Adrian Cioroianu, la
origine cred că s-a aflat o lectură exagerată a unor texte cu evidentă ironică
publicate de acesta în Dilema veche, iar la originea celor ce l-au vizat
pe Andrei Pleşu un dram de rea-voinţă. Sigur, înţeleg că în nici un domeniu
Dorin Tudoran nu practică „critica prietenească”, aceea pe care o teoretizează
originalul Traian Băsescu, tot la fel cum nu-i sunt pe plac tranzacţionismul ori
jumătăţile de măsură. Dar…. Oricum ar fi, e sigur că Dorin Tudoran nu a făcut
deloc rău atunci când a pus în practică spusele lui Dante Alighieri- „ Cele mai
negre locuri ale Iadului sunt rezervate celor ce se menţin neutri în vreme de
criză morală”. O dovedeşte cartea Absurdistan- o tragedie cu ieşire la mare.
Mircea MORARIU
***
Un eseu despre
Sahara lui Ioviţă
După volumul Vlad
Ioviţă. Un hectar de umbră pentru Sahara (antologie, tabel cronologic şi
referinţe istorico-literare de Viorica Zaharia-Stamati) apărut la Editura
Litera Internaţional şi Grupul Editorial Litera în colecţia
Biblioteca şcolarului; serie nouă (colecţie iniţiată şi coordonată de Anatol
Vidraşcu şi Dan Vidraşcu), în preajma consemnării a 70 de ani de la naşterea
regretatului prozator şi cineast care a fost Vlad Ioviţă, Viorica
Zaharia-Stamati ne mai dă şi un inspirat demers exegetic – Eseu despre proza
lui Vlad Ioviţă (150 pagini), care, recent, a văzut lumina tiparului la
editurile Augusta şi Artpress din Timişoara.
Eseul este o formă
literaturizată a unei teze de doctorat despre lumi artistice,
personaje, tehnici narative în proza lui Ioviţă, pentru care
licenţiata Universităţii Transilvania din Braşov, proaspăt doctor în
filologie, lector superior la Catedra de literatură română şi comparată a
Universităţii Pedagogice de Stat Ion Creangă din Chişinău, Viorica
Zaharia-Stamati, are un cult aparte. Această afecţiune cărturărească îşi află
sorginte, mai întâi, în (re)descoperirea zonelor profunde ale realităţii umane,
a feliilor de viaţă într-un excelent mixaj de formule eterogene. Între
acestea tânăra cercetătoare remarcă laconismul dialogului hemingwayan, monologul
interior joycean, fluxul proustian al memoriei involuntare, pluralitatea
vocilor, a planurilor narative şi a punctelor de vedere în descendenţă
faulkneriană, valorificarea parabolică în stil camusian, tehnica flash-back-ului
şi mecanismul sugestiei simbolice.
Autoarea insistă
asupra background-ului literar al anilor 60-80, asupra formulei
lirico-baladeşti, pune în evidenţă modalităţile de analiză şi caracterizare
psihologică a unor personaje inadaptabile, ne introduce într-o lume a
ciudaţilor şi suciţilor, accentuând performanţele tehnice în (re)ontologizarea
discursului narativ, a imaginii lumii,a unei societăţi în derivă. Complexitatea
tehnicilor narative e condiţionată de microcosmosul uman, de sufletul
unor intelectuali în prima generaţie. Opţiunea lui V. Ioviţă pentru anumite
formule narative ţine, se pare, de un manierism sui generis. Iată de ce e
explicabilă plăcerea Vioricăi Zaharia-Stamati de a cataloga cât mai multe figuri
şi tehnici narative. Nu ştiu în ce măsură putem vorbi de un mimetism
artistic în cazul lui Vlad Ioviţă, dar, cu siguranţă, prozatorul pune sub
lupă drama subiectivă a unui singur personaj, existenţa măruntă,
banală, focalizând atenţia pe un moment de criză, în care realitatea nu
poate fi escamotată.
Vlad Ioviţă, ca orice
scriitor transnistrean aflat la marginea românismului, trăieşte acut drama
dezrădăcinării. Să recunoaştem: în fond, Ioviţă şi Beşleagă sunt cei mai
tragici, mai puţin lirici şi cei mai anticalofili şi contorsionaţi.
Într-un dialog cu
Mihai Cimpoi Vlad Ioviţă afirma: „Prea multă sinceritate... strică. Vreau să văd
lumea nu numai din punctul meu de vedere, ci din mai multe puncte de vedere. Ale
tuturor celor de vârsta mea. Caut să scriu la persoana a treia, mă străduiesc să
fiu cât mai obiectiv”.
Ioviţă a cultivat
programatic genul scurt. Evoluţia lui prozastică e urmărită în acest eseu cu
multă acribie, din diverse unghiuri, favorizând perspectivele semiotice şi
hermeneutice. Viorica Zaharia-Stamati vine cu disocieri absolut inedite despre
tehnica punctului de vedere, despre dialogul intertextual în nuvela Se caută
un paznic, despre statutul naratorului în diferite tipuri de naraţiune,
despre nuvela antologică Un hectar de umbră pentru Sahara, despre
onirismul nuvelei Sirena.
Se ştie: autorul de
proză scurtă simte enorm şi vede monstruos. E şi ceea ce demonstrează
cercetătoatea în analizele personajelor din Dans în trei, Magdalena,
Dincolo de ploaie, în care se descoperă fulgerător, cu lumina blitz-ului,
un suflet de intelectual în prima generaţie, un black-hole, un vortex. Iată o
confesiune a naratorului: „Şi acum să vă spun că acela am fost eu. Eu sînt
Vaniuţa Milionaru”. Într-o confesiune, scriitorul se destăinuia: „ Am vrut... să
descriu un tânăr din generaţia mea... Noi am venit cu toţii de la ţară... Era
greu să pui această generaţie într-un canon, într-un anumit tipar de gândire...
Vaniuţa Milionaru era un prototip al primilor gazetari ce lucrau la televiziune,
al primilor scriitori, primilor artişti...”.
Viorica
Zaharia-Stamati este o cercetătoare avizată, stăpâneşte materia, operează cu
concepte adecvate şi bine articulate, are vocaţia sintezei şi apetenţa
teoretizării. Eseu despre proza lui Vlad Ioviţă este o carte extrem de
necesară în înţelegerea unui scriitor oarecum marginalizat, care odată cu
înaintarea în timp devine mult mai sclipitor, actual şi valoros, singurul
propritar dacă nu al unei Yoknapatawpha, cel puţin al unui hectar de umbră
pentru Sahara, cu o lume de dezrădăcinaţi şi înstrăinaţi.
Alexandru
BURLACU
***
Norocul îi ajută
pe cei îndrăzneţi de Emanuel
Engel
(Ed. Arca, Oradea,
2005)
Cartea
lui Emanuel Engel face parte din paleta genului memorialistic ca evocare,
stând alături de însemnări, jurnale, corespondenţă, memorii,
interviuri, acte, depoziţii sau doar mărturii, mai mult ori mai puţin
însemnate. E o adevărată încântare să retrăieşti cu autorul energeia din
păcate destul de entropică a culturii Oradiei (un gramatic avizat ne-ar putea
spune cum e corect: Oradiei sau Orăzii) ultimilor cinzeci şi ceva de ani când
„pelerini” la porţile ei, precum Edmond Nicolau, Vladimir Streinu, Vida Geza,
Sică Alexandrescu, Romulus Todoran, Ivan Ordentilch, Al. Graur, Marietta
Sadoveanu, Horea Oprescu, Al. Husar, Baruţu T. Arghezi, Maria Zeller-Zamfir,
Flavia Buref, Miron Niculescu, Grigore Vasiliu-Birlic, Radu Beligan, George
georgescu, Elvira Godeanu, Camelia Dăscălescu, Costache Antoniu şi alţii – au
stat alături de orădenii Ilie Giulai, Ion Bradu, Valentin Avrigeanu, Dorel
Urlăţeanu, Cristina Tacoi, A.G. Vaida, Emil Cotoi, Alla Tăutu, Alexandru Mătuşan,
G. Toacsen, Paşca Ionică, S. Blum, preotul Olaru, parohul Belteki, Florica Bradu
(FloricaBâr), Alexandru Magereanu.
Pendularea autorului
între întâmplări adesea marginale şi evocarea unor personalităţi de excepţie ale
culturii româneşti, în sens larg, este de două ori semnificativă: o dată prin
lipsa de complexe pe care ţi-o dă experienţa trăită în angajarea în actul
cultural şi a doua oară prin demitizarea personalităţii prin inserţia în
imaginea sa – uneori edulcorată – a unor picanterii care, departe de a dezavua,
întregesc efigia celui vizat. Desigur, lucrul acesta nu ar fi fost posibil fără
un talent de prozator – de la crochiu la tabletă, la schiţă şi mai apoi la
portretistică – y compris selectivitatea de rigoare. De altfel, cine l-a
cunoscut, fie direct, fie prin diverse mărturii ale contemporanilor, fie chiar
din paginile sale de publicistică, şi-a putut face o părere despre cultura
clasică bine asimilată, despre lecturile sale literare şi istoriografice, despre
hobby-ul muzicii întreţinut cu fervoare, cât şi despre ceea ce Montaigne numea
honnte homme: devoţiunea stând sub semnul elegiac al futilităţii,
discreţia şi discernământul împinse până la umilitate. Sunt astfel memorabile
scenele intruziunii securităţii politice în Cercul literar „Iosif Vulcan”, când
preotul Olaru a plătit cu detenţia simplul fapt de a fi preot şi a participa la
şedinţele de lucru, sau întâmplarea, de data asta în alt registru, cu întrebarea
lansată de politrucul nomenclaturist jdanovisto-nikolskian Haş, când a văzut o
sculptură amplasată la locul ei într-un scuar: „De ce aţi aruncat pe jos
sculptura şi cât costă”. Ca să nu mai pomenim de o altă sinistră „fază”, aceea a
ameninţării adresată autorului de către acelaşi nedezminţit Haş când acela s-a
plâns că nu poate goli de locatari casa lui Iosif Vulcan pentru a o transforma
în spaţiu muzeistic.
Va trebui să revenim
la această carte în care un timonier, fiu al lui Rudolf Wilhem Engel şi al
Jessycăi Berta Smith, scrie pe valurile unor vremuri tulburi un traseu valabil,
găsindu-şi, azi, mai mulţi emuli decât confraţi. Iar autorul poate fi liniştit:
faptul că figurează în primul comitet de redacţie al celei de a V-a serii
a revistei Familia, alături de Alexandru Andriţoiu, Traian Blajovici,
Radu Enescu, Horvath Imre, Mircea Maliţa, Titus Popovici, Stelian Vasilescu,
Vida Gheza, nu a fost o întâmplare obişnuită în timpul odiosului regim
comunist.
Mircea
CONSTANTIN
***
„Cerşetori în
loden” de Culiţă Ion Uşurelu – Romanul
asumării unui
destin
Oare
ce este mai fertil într-o discuţie literară, dar şi mai derutant decât perechea
de termeni: realitate – ficţiune?! Serviciile şi deserviciile aduse de cele două
concepte nu vor fi niciodată riguros contabilizate. Operarea grăbită cu ele
reprezintă o capcană pe care cu patimă ne-o întindem singuri, ca să descâlcim
parţial unele pagini dintr-o scriere literară.
Scriitorul vrâncean
Culiţă Ion Uşurelu ne provoacă la o astfel de dezbatere. Câtă ficţiune şi câtă
realitate este în romanul „Cerşetori în loden” apărut la Editura „Salonul
Literar” din Focşani în anul 1999? Nu vom face, desigur, o investigaţie prea
puţin relevantă în plan artistic. Importantă rămâne traiectoria romanului în
scopul atingerii şi depăşirii exigenţei artistice.
Personajul principal,
Nicolae Ruşitoru, traversează paginile cărţii confesându-se. Când melancolic şi
când revoltat, când meditativ şi când sarcastic, acest personaj ne vorbeşte, ne
priveşte în ochi, cu intenţia vădită de a ne scoate din amorţeală, din
comoditate şi din laşitate. Nicolae Ruşitoru dispune de candoarea introspecţiei
pe care o utilizează cu duioşie şi acreală împotriva propriului drum de
intelectual, cadru didactic. Trece acest personaj, pe care nu ne grăbim să-l
identifică cu autorul cărţii, prin diverse ipostaze, care îi relevă umanitatea
reţinută şi inteligentă îmbrăcată în hainele unei afectivităţi traumatizate.
Profesorul Ruşitoru
este un ostracizat în regimul dictatorial al lui Ceauşescu. Chiar cu primul
capitol, „Condamnarea”, romanul ne atrage spre lectură. Profesorul rebel este
azvârlit din învăţământ cu „mânie proletară” pe motiv că este un... trădător...
Adică şi-a permis să gândească altfel decât sunau indicaţiile venite de sus.
Reacţiile celorlalte
personaje din jurul lui Ruşitoru sunt diverse şi... perverse. Ca fascicule de
lumină rămân cei doi fii: Cristi şi Marian. Şi, ca de atâtea ori în viaţă, soţia
se profilează pentru Ruşitoru, ca fiind cel mai neînduplecat duşman. Din diverse
motivaţii interioare şi creatoare Culiţă Ion Uşurelu o configurează pe soţia lui
Ruşitoru, Marga, în culori sumbre, care fac din această apariţie feminină o
fiinţă descărnată de orice... feminitate. În privinţa personajului Marga,
autorul adoptă o atitudine agresivă, care atinge uneori pamfletul acuzator.
Ruşitoru îşi continuă
periplul aducător de noi suferinţe. Boala ce îi răvăşeşte trupul pieritor îi
amplifică dezbaterile cu sine şi cu ceilalţi despre situaţia omului în cadru
social. Un loc obsesiv al acestor confruntări este ocupat de poziţia
scriitorului în regimul totalitar.
Ca o trăsătură
dominantă a romanului întrezărim intenţia autorului de a combina chinul cărnii
şi al spiritului cu dezbaterile acerbe pe tema dictaturii, a devenirii sociale
şi individuale. Ca o echilibrare râvnită este şi împărţirea romanului în două
jumatăţi. În prima jumătate, acţiunea este plasată înainte de prăbuşirea lui
Ceauşescu, iar cea de-a doua parte în regimul de...tranziţie. Privirea
neînduplecată a lui Culiţă Ion Uşurelu nu se atenuează, nu se entuziasmează în
faţa noilor realităţi politice. Impresia la lecturarea acestor pagini este că
spiritul acid al autorului a căpătat noi dimensiuni. De la ironia fină la
sarcasmul devastator. Culiţă Ion Uşurelu utilizează aceste procedee literare
pentru a scoate în pagină personaje, scene şi întâmplări care devin verosimile
literar şi valoroase estetic.
Personajele de toate
culorile... temperamentale şi caracteriale sunt aruncate dinaintea ochilor
noştri de Culiţă Ion Uşurelu pentru a fi asamblate într-un micro-univers
literar. Unele personaje amuză, altele ne provoacă frisoane de indignare.
Personajul Ruşitoru îşi caută pentru sine noi definiţii într-o călătorie în
Occident, printre românii care, din diverse pricini, şi-au părăsit ţara. Nici de
astă dată nu se înregistrează deturnarea autorului de la privirea critică şi
pamfletară. Personajul transgresează experienţe, întâmplări...accidente, din
care se salvează prin întoarcerea la... disputele literare şi... sufleteşti.
Prin potopul de
nereguli ridicole şi de abuzuri aberante ale perioadei de tranziţie, se
întrevede o speranţă, chiar şi iluzorie pentru unii dintre cititori. Este
credinţa în Dumnezeu, pe care personajul romanului o reîmprospăteză într-un
pelerinaj pe la mănăstirile din nordul Moldovei. Prin divinitate, personajului i
se dezvăluie o umanitate pierdută şi în curs de regăsire. Dar cel care trebuie
să se regăsească permanent este chiar personajul în carne şi oase. Iar carnea de
pe el dă semne vădite de cedare a resorturilor vitale. Boala nu l-a cruţat, a
evoluat spre călătoria finală a tuturor muritorilor. Cu trupul slăbit,
personajul dialoghează imaginar cu bunicul copilăriei şi adolescenţei sale.
Bunicul este bătrânul înţelept din fiecare dintre noi. Şi personajul romanului
„Cerşetori în loden” i se destăinuie acestuia ca la fiinţa cea mai apropiată
sufleteşte. Mai ales că pe cei doi nu-i mai desparte o prea îndelungată zăbovire
a vremii. Este o confesiune cu sine... Este o mărturisire tragică, fiindcă în
prezenţa morţii toţi suntem singuri, părăsiţi... Dar ne căutăm sprijin în
iluzii, în vorbe...
Culiţă Ion Uşurelu,
prin personajul său Nicolae Ruşitoru, se ridică dinaintea noastră ca un
scriitor-personaj ce-şi cucereşte şi-şi dezvăluie înţelepciunea senină,
echilibrul sufletesc şi iubirea de oameni, de adevăr, de frumos. Nu poţi să nu
fii de acord cu multe dintre aserţiunile ce se desprind din paginile cărţii...
Chiar dacă acordul cu ideile romanului nu este integral, asta nu înseamnă că
imaginile literare nu te subjugă prin autenticitatea şi tumultul trăirilor. Şi
peste paginile cărţii pluteşte parfumul unui cosmos literar suficient lui
însuşi. Această victorie îi aparţine doar autorului Culiţă Ion Uşurelu, care a
reuşit să transfigureze un material de viaţă, şi personală, şi naţională, şi
europeană. Acest material diform, hidos uneori, uluitor alteori, a fost
disciplinat de Culiţă Ion Uşurelu pentru a constitui pânza de mătase din care a
tăiat şi cusut haina luxoasă pentru romanul „Cerşetori în loden”.
Este o performanţă
estetică a autorului de a preface chipul urât al vremurilor într-un tablou
frumos, atrăgător... Şi acest tablou este romanul „Cerşetori în loden”... Roman
care nu estompează urâţenia lumii... Roman ce reclamă pentru noi un orizont
interogativ... Roman prin care Culiţă Ion Uşurelu îşi dezvăluie sufletul şi
suferinţele de scriitor ce-şi asumă deliberat propriul destin...dincolo de
ficţiune şi de realitate... pentru a se întâlni cu sine... şi cu cititorii...
cărora le oferă o carte împlinită estetic.
Costel PRICOPIE
***
Calendarul
Maramureşului, 2006
În
Maramureş, respectiv în Baia Mare, s-au pornit multe iniţiative care au fost
„înăbuşite” în faşă deşi s-a dovedit mai apoi că erau demne de urmat pentru o
naţie întreagă. Aşa s-a întâmplat cu Calendarul Maramureşului, cu Dicţionarul
autorilor maramureşeni. După ce iniţiativa a prins viaţă şi în alte zone, s-a
„slobozit” şi către Maramureş făptuirea ideii. Cei din Banat susţin că şi lor li
se întâmplă la fel. O cultură devine unitară prin diversitate şi nu mai poate
azi fi în totalitate generată şi făptuită doar de la Centru.Spaima ar decurge
din ideea că unii mai provinciali ae dori „ruperea” de unitate şi
„federalizarea”. Ceea ce s-a dovedit a nu fi adevărat. Poate că există, în
subsidiar, aceste idei subversive, însă ele nu pornesc de la oamenii de cultură
români care au totuşi idee despre ce este aceea o naţiune cu o cultură
proprie.Ce pierde o ţară dacă ea este armonios făptuită cultural prin
provinciile sale istorice: Maramureş, Crişana, Banat, Oltenia, Bucovina,
Moldova, Muntenia, Dobrogea?
Nu se spune adesea că
Bucureştiul este capitala provinciilor_ Se ştie şi s-a dovedit în istorie că
optimul economic este o sumă a suboptimurilor economice. Suma este formată din
elementele sale, ori dacă elementele saler sunt dezvoltate şi suma va fi
asemenea.
Dumitru Iuga este poet
şi, asemenea poeţilor de valoare, de când îl ştiu el a luptat pentru a poromova
în ţară şi în lume valorile Maramureşului. Fiind urmaş al voiervozilor, cum le
place lor să spună, ideile sale au produs scântei de multe ori, dar ele au fost
de bun augur.
După ce a iniţiat
Calendarul Maramureşului a crezut de cuviinţă să-l continue în vremuri noi. A
editat împreună cu colegii de la Centrul Creaţiei Populare „Memoria Ethnologica”,
o continuare în idee şi conţinut a „Calendarului Maramureşului” din 1980. După
ce s-a pensionat, el n-a renunţat la ideile sale şi, iată, editează acum numărul
2 al Calendarului Maramureşului.
Toate sunt bune până
aici, numai că „Memoria Ethnologica” este îăn formă şi conţinut asemănătoare cu
Calendarul Maramureşului. Nu pot apărea două publicaţii sub nume diferite şi cu
tematică identică. Singura soluţie ar fi ca „Memoria Ethnologica” să se
restructureze având în colegiu oameni de specialitate şi să ia o ţinută
universitară, iar „Calendarul...” să-şi continue drumul în forma sa iniţială.
Din acest număr
reţinem semnăturile valoroase ale lui Ioan Alexandru, Ion I.C. Brătianu, Petru
Comarnescu, Andrei Grobei, Vasile Avram, Vasile Lucaciu, Gheorghe Pituţ, Ioan
Pop Reteganul. Pe lângă colinde, multe mituri, balade, oraţii şi strigături de
nuntă, proverbe, ziceri, precepte, ghicitori, calendarul publică poezii şi proză
ale scriitorilor din Nord.
Tematica acestui număr
este axată în speţă pe Ţara Chioarului, anume satul românesc Şurdeşti, căruia i
se face descrierea dezvoltării după documente începând cu anul 1411 până în
2006, martie. Tot o cronologie a vieţii şi activităţii pr. Dr. Vasile Lucaciu
este realizată la pagina 40. Criticul de artă Petru Comarnescu scrie despre
„Stâlpul de la Şurdeşti”, pe care l-a văzut în anul 1967 într-o vizită în Ţara
Maramureşului. Reţinem „cântecul economului” (ţăranului) dintr-o însemnare a
anului 1895: „Lucrul face pe oricine în lume domnu,/ Doamne, binecuvântează pre
economu”.
Ştefan
JURCĂ
***
Un staroste al
parodiei: Lucian Perţa
Poetul Lucian perţa,
costumat în uniformă cazonă, de general călare pe un „ducipal” de lemn,
priveşte — cu exigenţă, totuşi, condescendenţă — la şirurile de bocanci
soldăreşti, aflaţi cam în dezordine, cu ciorapii atârnând, sfidători, peste
turetci. Nu-i clar de ce am face apelul de seară un căprar în termen, dar
acceptăm convenţia, sută-n sută livrescă. Fapt e că sintagma subliniată mai sus
dă titlul unei impozante cărţi de parodii (Ed.Ginta, Cluj-Napoca, 2006)
subintitulată „o panaramă a poeziei româneşti de la origini până în prezent”.
„Generalul — poet de pe coperta întâi apare şi pe cea de-a patra, de astă dată
înţolit în civil şi ţinând între dinţi arma fără „cocos” a scrisului. Lămurind
aşadar dihotomica înfăţoşenie a perţanului moroşenistic — cum ar zice
bahluioteanul L.Piţu — vom observa, pe bune, că actul parodic în sine implică şi
un risc asumat cu, măcar, o duzină de precauţii: simandicos — astuţioase unele,
desigur, altele doar „ninse” de praful depus pe niscai tichii bufonistice ori
clovneşti. Şi asta pentru că nu-i de colea să faci echilibristică „parodisiacă”
pe firul roşu străbătut de curentul esenţelor lirice, fapt ce poate cauza arsuri
de faţă — citind poezia în original, urmată de parodia în sine — L.Perţa nu
ezită să facă „piruete ” ilariant — ludice chiar şi la unele încălţeli ori
gerânere) în stare a-i induce ameţeli ori frisoane. mai întâi, parodistul este
„prizonierul” unei seducţii a selectivităţii textelor, rezonând — cum altfel
decât subiectiv — la „discursul îndrăgostit” al acestora.
Doar că, pentru a-şi
respecta „blazonul”, el deturnează — mai mult sau mai puţin subtil — sensurile/
mesajele (aprob) te (g) matice înspre o (de)tentă abrupt humoristică, chiar
burlescă, în unele cazuri. Paradistul poartă o mască de histrion, căci el îşi
permite şi „luxul” de a se erija în chirurg estetician, existând cazuri când
„taie” în exces din nasuri infatuate sau urechi iepureşti. Însă, de cele mai
multe ori, el nu calchiază ceremonios — cu un surâs complice în colţul gurii —
ci „re-creează” textele avute în vedere. Dar o face respectând cu stricteţe doar
registrul explicit, al formei; în fond, îşi permite — nonşalant şi arbitrar —
libertatea (libertinismul?) de a turna în această formă (cofraj) propria
substanţă, prin excelenţă parodică. Cam asta face Lucian Perţa — cu meşteşugit
profesionalism şi talent în Apelul de seară. El reuşeşte — prin
actualizarea celor 202 poeţi români din toate timpurile (de la Dosoftei,
la...fiul autorului, C.Perţa) — „o formă de resuscitate postmodernă” (Maria
Mincu) a textelor parodiate. Chiar dacă, uneori (vezi „Moartea căprioarei” şi „Sara
pe deal”) atmosfera „re-creată” de parodist este contrasă între limite
supralicitând plojonul programatic în cacuitate şi derizoriu. Performanţă
parodistică a lui „Perţa este subliniat în „panaramarea” poeţilor din
actualitatea post-şaizecistă, inclusiv. El introduce în textul parodic — cu
dexteritate stilistică, titlurile volumelor unor poeţi, reuşind să surprindă
cititorul, cu un umor niciodată factice, ci subtil disimulat. Iată doar trei
exemple, dintre multe altele, scoase din porthartul comandirului cu fireturi şi
dungă roşie, Lucian Perţa, căuzaş al strategiilor semantico-pisicheristice,
vel-staroste al par(h)odiei: „Pământul deocamdată ” Ardeal ne mai
rodeşte o viaţă de excepţii astfel mocanii au,/ şi-un măr crescut acolo miroase
româneşte,/ şi frunzele pe ramuri ca steagurile stau”; „Domnişoara e studentă,
ce fată,/ când o vezi lângă tine-n rochiţă,/ ca un poem discursiv simţi
cu intenţia rămâi, ca şi poliţistul bătrân,/înciudat că nu o amendează, / ea
trece pe stradă şi-n urmă-i rămân/ trecători şi şoferi ce oftează, „Bătrânul meu
pat de campanie zăcând/ în redacţie printre saci de manuscrise;/ câte
exerciţii de realitate, scârţâind,/ a suportat cu arta răbdării şi
câte vise/ printre aşternuturi penetrând.
Alexandru
SFÂRLEA |