Stelian Tănase
Elite și
societate Guvernarea Gheorghiu- Dej 1948 1965,
Editura Humanitas, București, 2006
Mi se întâmplă adesea
să am sentimentul că trăim într-o Românie care a uitat multe înainte de a le fi
aflat, ori care se preface și că a uitat și că nu a aflat nimic. O Românie în
care o comisie prezidențială a primit sarcina de a stabili adevărul despre
comunism ca și cum realitatea brutală de odinioară fie nu ar fi fost suficient
de evidentă, fie că e pradă amneziei. Ca și cum nimeni nu ar fi intrat demult în
vreo librărie și nu ar fi putut să constate că doar anul trecut au apărut trei
remarcabile cărți despre comunismul românesc. Le reamintesc deci titlurile.
Stalinism pentru eternitate de Vladimir Tismăneanu, Clienții lu tanti
Varvara de Stelian Tănase, Pe umerii lui Marx de Adrian Cioroianu.
Cărți ce s-au adăugat altora mai vechi scrise de Ghiță Ionescu sau de Vlad
Georgescu ori mai noi datorate lui Marius Oprea, Stejărel Olaru, Dragoș
Petrescu, Dan Pavel, Lavinia Betea, etc sau chiar celor trei amintiți mai sus,
cărți ce au a meritul de a fi exclus din analiză adjectivita, opunându-i analiza
și raționamentele. Cărți ce s-au alăturat celor deja tipărite în Occident.
Elite și societate-
Guvernarea Gheorghiu-Dej-1948-1965
apărută în primă ediție în l998 la Editura Humanitas și retipărită tot
acolo în 2006 e un examen solid pe care Stelian Tănase îl face unei perioade
frământate, marcată de întorsături dramatice, perioada în care secta
mesianică, cum o numește Tismăneanu, a părăsit subterana, invocată de
Stelian Tănase în Clienții lu tanti Varvara, și odată ieșită la lumină
a încercat și izbutit cu ajutorul unui imens sprijin extern să se constituie în
elită conducătoare. E drept, fenomenul nu începe în l948, ci imediat după august
l944, fenomen extrem de bine pus în evidență de Adrian Cioroianu în Pe umerii
lui Marx, un rol însemnat revenind în acest sens Comisiei Aliate de Control
ori ARLUS- ului. Dar îndată după alungarea regelui Mihai I partidul comunist
preia
puterea politică pentru a se folosi apoi de stat ca instrument pentru a
modela o altă societate decât aceea pe care o găsește când preia puterea. Odată
cu venirea la putere a guvernării Gheorghiu-Dej, arată Stelian Tănase, 1.
minoritatea guvernează prin presiune și teroare majoritatea și 2. concentrează
resursele și le folosește pentru o intensă industrializare. Teroarea și
presiunea minorității, reformularea ordinii sociale, industrializarea cu orice
preț și imense sacrificii umane, în disprețul legilor economiei reale, sunt
liniile directoare impuse de guvernarea Gheorghiu-Dej, continuate de socialismul
dinastic al lui Nicolae Ceaușescu, linii directoare derivate din însăși esența
ideologiei comuniste, mai presus de orice staliniste, ce nu a părăsit România
până la sfârșitul lui 1989. Transformarea unui grup radical, dar periferic în
elită guvernantă e un proces în intimitatea căruia se pătrunde cu greu. Tocmai
de aceea, dar și pentru a asigura armătura teoretică indispensabilă cercetării
sale, Stelian Tănase plasează în debutul cărții un capitol ce clarifică
termenii. Este de preferat să vorbim, în regimurile totalitare, nu atât despre
raporturile dintre diferite clase, cât despre elite și societate, de elite și
mase, de vreme ce aceste regimuri, pentru a se impune distrug vechile structuri
de clasă, anulează diferențele pe care le găsesc la instalarea lor. Operația
aceasta de distrugere, asumată fără reținere de guvernarea Gheorghiu-Dej, o
guvernare cu o evoluție deloc lineară, deloc previzibilă, nicidecum egală cu
sine, cu o teatralitate tragică, cu exces de lovituri de teatru, cu lupte
intestine și excomunicări, cu epurări și condamnări la moarte, și-a propus din
rațiuni ce țin de specificul ideologiei comuniste de inspirație moscovită,
stalinistă, înlocuirea societății rurale tradiționale puțin industrializate cu o
alta cu o alta care nu a corespuns în fond necesităților unei societăți moderne,
cu un grad de complexitate superior, cu structură socială postindustrială, cu
un nivel înalt de participare a populației la sfera publică.
Nu mai e demult un
secret pentru nimeni că PCdR a fost până în august 1944 o formațiune minoră, cu
un număr nesemnificativ de aderenți și cu o compoziție etnică în care elementul
românesc era extrem de puțin reprezentat. Slăbiciunea aceasta a unui partid al
clasei muncitoare, explicabilă tocmai prin inconsistența muncitorimii din
pricina redusei industrializări a țării, a adus cu sine dependența organică de
Moscova, o dependență ce se va menține multă vreme, în forme diferite, uneori
înșelătoare. Până la ieșirea din ilegalitate, conducerea PCdR era divizată în
trei aripi- cea din închisori (printre care se află și Gheorghiu-Dej, cel ce va
fi apoi fie șef al partidului, fie prim-ministru, dar oricum conducător al
țării), cea din libertate, cu ciudate legături cu autoritățile statului ( cf.
Clienții lutanti Varvara) și cea de la Moscova. Deși încă de la început
raporturile dintre aceste trei aripi nu au fost deloc cordiale, iar lupta pentru
putere a consumat multe energii, adeseori decontate la Moscova, elementul de
coeziune e dat de totala aservire a noii elite față de cea suzerană din Capitala
URSS. PCR- scrie Stelian Tănase- a fost un instrument mai ușor de manevrat
decât alte partide datorită periferiei duble în care se afla; în raport cu
centrul moscovit și în raport cu societatea. De aceea elita locală a PCR s-a
constituit într-o clientelă a conducerii PCUS. De altfel, în mediile comuniste,
despre România se vorbea încă din 1947, ca despre a șaptesprezecea republică
sovietică.
Stelian Tănase
distinge trei mari etape în diacronia guvernării Gheorghiu-Dej. Prima, între
1948 și 1953, deci de la respingerea planului Marshall la moartea lui Stalin, în
care se naște cu forcepsul, cu maximă duritate , cu imense costuri umane, o
lume nouă. Cea de-a doua, între 1953 și 1958, care înseamnă cinci ani tulburi
consumați și resimțiți ca atare atât de elita conducătoare de la București, cât
și de elita suzerană de la Moscova. Niciodată elita conducătoare de la București
nu a acceptat destalinizarea, iar celebrul Raport secret al lui Hrusciov a fost
perceput drept o amenințare la însăși pozițiile sale dominante. Mult comentata
retragere a trupelor sovietice din 1958 a fost în mică măsură o lovitură de
maestru a lui Dej, cât consfințirea faptului că la Moscova România era
percepută drept țara cea mai puțin periculoasă, mai puțin posibilă a fi
destabilizată. A treia etapă, cea cuprinsă între 1958 și 1965 e cea mai
interesantă, căci în decursul ei se stabilesc liniile directoare ce vor
determina evoluția României nu doar în ultimii ani ai regimului dejist, ci și pe
toată durata domniei lui Nicolae Ceaușescu. De altfel, încă din perioada Dej,
puterea lui Ceaușescu era imensă prin însuși faptul că el era șeful Secției
organizatorice, controlând direct aparatul de partid. Între 1958 și 1965,
coeziunea elitei conducătoare devine reală, PMR își sporește considerabil
numărul de membri, își modifică structura și compoziția nu doar națională, ci și
profesională, admite în rândurile sale elita profesională, se pregătește pentru
statutul de partid de mase la care visa Ceaușescu. Se reia industrializarea
accelerată, în disprețul legilor economice (asta în pofida legendelor despre
valoarea de economist a unuia dintre baronii lui Dej, Alexandru Bârlădeanu), se
încheie cooperativizarea agriculturii. Către sfârșitul perioadei se simte o
oarecare ameliorare a nivelului de trai. Totodată se conturează liniile
comunismului național, nimic altceva decât un stalinism defectiv de
internaționalism. Raporturile tensionate cu Hrusciov (înlăturat de la putere în
l964) îl determină pe Gheorghiu-Dej să decidă o reconciliere cu propriul popor.
O face, pe de o parte, prin resuscitarea sentimentului național, prin afișarea
unei politici de independență față de Moscova (actul cel mai spectaculos fiind
celebra Declarație din aprilie 1964), pe de altă parte, prin îmbunătățirea
vieții (reducerea ratei acumulării). Deși masele guvernate aveau, în realitate,
puține motive să-i fie recunoscătoare și cu toate că nivelul de trai era debil
prin comparație chiar cu alte țări din lagărul socialist, neașteptata ieșire din
scenă a lui Dej, în martie 1965, a provocat destulă emoție care, la judecata de
apoi a istoriei, se dovedește puțin meritată de beneficiarul ei postum.
Niciodată, comunismul
românesc nu a practicat o reală destalinizare. Orice redefinire autentică față
de principiile stalinismului a fost refuzată de elita guvernantă din România, de
nucleul ei decizional. Preocuparea acestuia a fost înainte de orice monopolul
puterii. Supremația unei ideologii utopice nu a fost niciodată pusă la îndoială.
Aceste elemente au fost continuate și amplificate de guvernarea succesorului lui
Dej, Nicolae Ceaușescu, a cărui primă grijă a fost evacuarea imaginii fostului
tovarăș Gheorghiu din istoria partidului. PCR și-a continuat politica de
sorginte stalinistă consfințind insuccesul politic al unei formațiuni cu un
număr apreciabil de cotizanți ce avea să dispară instantaneu la 22 decembrie
1989, deși elemente ale comunismului rezidual sunt identificabile și azi.
Cartea lui Stelian
Tănase e importantă pentru că surprinde esența raporturilor dintre guvernanți și
guvernați, dar și dintre elita politica de la București și cea de la Moscova
într-un arc de timp care în elanul anticeaușist de după l989 s-a albit
inexplicabil, transformându-se în fals. În demontarea acestui fals, Stelian
Tănase izbutește cu succes un aliaj între prezentarea faptelor istorice,
investigarea arhivelor, evaluarea sociologică și analiza economică.
Mircea MORARIU
***
Dorin Tudoran
Absurdistan O
tragedie cu ieșire la mare,
Editura Polirom, București, 2006
La o distanță de opt
ani de la apariția masivului volum Kakistocrația, numele lui Dorin
Tudoran se află din nou pe coperțile unei cărți intitulate Absurdistan- o
tragedie cu ieșire la mare, apărută în 2006 în colecția Egopublicistică
a Editurii Polirom. Cartea, de aproape 400 de pagini, reunește
editoriale, analize politice, pamflete, portrete, interviuri pe care
binecunoscutul poet le-a publicat între 2002-2005 în periodice de circulație
națională precum Adevărul, Adevărul literar și artistic, Cotidianul, Cuvântul
libertății, Evenimentul zilei, Jurnalul național, România liberă, toate puse
sub moto-ul În România se întâmplă mereu lucruri foarte interesante, pentru că
nu se întâmplă niciodată ce trebuie. De aceea România este un orwellian
Absurdistan, indiferent că Vraiște-Vodă ce o diriguiește se cheamă Iliescu,
Constantinescu ori Băsescu. De altminteri, însuși faptul că aceste personaje au
ajuns la putere e un lucru ce nu trebuia să se întâmple, de unde incizia deloc
milostivă pe care stiloul lui Dorin Tudoran o practică în așa-zisa clasă
politică românească, cea cu termopane, motorete, golden-sprițuri și fără nici
un fel de vocație de autentică elită. Cartea își depășește condiția de simplă
culegere de texte rătăcite la un moment dat prin ziare, grație ordonării
tematice întreprinse de autor, ordonare din care rezultă o ciocnire deloc
plăcută, nicidecum moale între un cotidian anomic și o conștiință autentică.
Cotidianul e compus din impurități stranii (Baobabul românesc), dintr-o
continuă, gâfâită, jalnică alergătură electorală în care nu contează nici țara,
nici electoratul (Alegeri,catindați,urmări), dintr-o fotografiere
a felului în care, odată ajunși la putere, aleșii au uitat tot ceea ce au
promis, văzându-și doar de propriile interese, contribuind prin asta cât de
vârtos se poate la desăvârșirea haosului național (Vraiște Vodă), din
diagnoze asupra Pacientului național, dintr-o examinare a slăbiciunilor
presei românești (Presa vs presa), slăbiciuni parcă tot mai
pronunțate în vremea din urmă, dintr-o serie calmă și nostalgică de
Cvasiportrete, din analizarea efectelor devastatoare a incapacității de a
vedea corect (Orbirea) și din amestecul în Curcubeul huiduielilor.
Cartea e structurată rotund, fiind deschisă de un amplu interviu, intitulat
Șah la orgoliu, acordat în 2004 lui Daniel Cristea-Enache și publicat în
ALIA și se închide cu un alt interviu, cu Nicolae Coande, publicat în
Cuvântul libertății.
Textele lui Dorin
Tudoran, calme ori inflamate, scrise cu grija de a nu sacrifica analiza de
dragul exercițiului stilistic, nu sunt deloc comode. Cu atât mai puțin
surâzătoare. Nu sunt din acelea ce vor să placă tuturor. Lucrul e cât se poate
de normal, de vreme ce autorul lor e unul dintre puținii autentici disidenți
români din perioada socialismului dinastic, atunci când a nu fi pe plac costa
scump. Poate că în 1985, Departamentul românesc al Europei libere și
directorul său de atunci, Vlad Georgescu, a izbutit să facă în așa fel încât
represiunea patrioticei Securități să nu-i fie fatală lui Dorin Tudoran. Nu
exclud ca același Departament să fi contribuit ca Dorin Tudoran să primească,
fie și numai cu un ceas mai devreme, pașaportul ce i-a îngăduit să părăsească o
țară din care altminteri nu și-ar fi dorit să plece. Dar, așa după cum depune
mărturie Jurnalul Monicăi Lovinescu, îndată ce Dorin Tudoran nu a mai
fost un caz demn de plasat în deschiderea programelor Actualitatea românească
ori România și drepturile omului, nici Radio-ul, și nici directorul
său, nu i-au oferit lui Dorin Tudoran o slujbă bine plătită, fostul disident
preferând să spele vase decât să lanseze filipice la adresa celor ce i-au
refuzat angajarea, precum au făcut-o alții (cf. Paul Goma- Scrisori
întredeschise). Nici azi, Dorin Tudoran nu e o vedetă mediatică, apare rar
pe ecranele televizoarelor românești, nu e interesat de numărul camerei ce-i
surprinde mai bine chipul, iar unele apariții i-au provocat chiar dezamăgiri (
Curcubeul huiduielilor).Nici azi, Dorin Tudoran nu e un amabil de
profesie. E neiertător cu Nicolae Breban, cel pe care îl consideră, și nu fără
argumente, a fi funcționat drept agent de influență, dar și cu Andrei Pleșu,
cu Zoe Petre, cu Andrei Cornea ori cu Adrian Cioroianu. Nu cred că e întotdeauna
drept. Firește că mecanismul pamfletului e, cum repetă de câteva ori Dorin
Tudoran, exagerarea, dar în cazul atacurilor la adresa lui Adrian Cioroianu, la
origine cred că s-a aflat o lectură exagerată a unor texte cu evidentă ironică
publicate de acesta în Dilema veche, iar la originea celor ce l-au vizat
pe Andrei Pleșu un dram de rea-voință. Sigur, înțeleg că în nici un domeniu
Dorin Tudoran nu practică critica prietenească, aceea pe care o teoretizează
originalul Traian Băsescu, tot la fel cum nu-i sunt pe plac tranzacționismul ori
jumătățile de măsură. Dar
. Oricum ar fi, e sigur că Dorin Tudoran nu a făcut
deloc rău atunci când a pus în practică spusele lui Dante Alighieri- Cele mai
negre locuri ale Iadului sunt rezervate celor ce se mențin neutri în vreme de
criză morală. O dovedește cartea Absurdistan- o tragedie cu ieșire la mare.
Mircea MORARIU
***
Un eseu despre
Sahara lui Ioviță
După volumul Vlad
Ioviță. Un hectar de umbră pentru Sahara (antologie, tabel cronologic și
referințe istorico-literare de Viorica Zaharia-Stamati) apărut la Editura
Litera Internațional și Grupul Editorial Litera în colecția
Biblioteca școlarului; serie nouă (colecție inițiată și coordonată de Anatol
Vidrașcu și Dan Vidrașcu), în preajma consemnării a 70 de ani de la nașterea
regretatului prozator și cineast care a fost Vlad Ioviță, Viorica
Zaharia-Stamati ne mai dă și un inspirat demers exegetic Eseu despre proza
lui Vlad Ioviță (150 pagini), care, recent, a văzut lumina tiparului la
editurile Augusta și Artpress din Timișoara.
Eseul este o formă
literaturizată a unei teze de doctorat despre lumi artistice,
personaje, tehnici narative în proza lui Ioviță, pentru care
licențiata Universității Transilvania din Brașov, proaspăt doctor în
filologie, lector superior la Catedra de literatură română și comparată a
Universității Pedagogice de Stat Ion Creangă din Chișinău, Viorica
Zaharia-Stamati, are un cult aparte. Această afecțiune cărturărească își află
sorginte, mai întâi, în (re)descoperirea zonelor profunde ale realității umane,
a feliilor de viață într-un excelent mixaj de formule eterogene. Între
acestea tânăra cercetătoare remarcă laconismul dialogului hemingwayan, monologul
interior joycean, fluxul proustian al memoriei involuntare, pluralitatea
vocilor, a planurilor narative și a punctelor de vedere în descendență
faulkneriană, valorificarea parabolică în stil camusian, tehnica flash-back-ului
și mecanismul sugestiei simbolice.
Autoarea insistă
asupra background-ului literar al anilor 60-80, asupra formulei
lirico-baladești, pune în evidență modalitățile de analiză și caracterizare
psihologică a unor personaje inadaptabile, ne introduce într-o lume a
ciudaților și suciților, accentuând performanțele tehnice în (re)ontologizarea
discursului narativ, a imaginii lumii,a unei societăți în derivă. Complexitatea
tehnicilor narative e condiționată de microcosmosul uman, de sufletul
unor intelectuali în prima generație. Opțiunea lui V. Ioviță pentru anumite
formule narative ține, se pare, de un manierism sui generis. Iată de ce e
explicabilă plăcerea Vioricăi Zaharia-Stamati de a cataloga cât mai multe figuri
și tehnici narative. Nu știu în ce măsură putem vorbi de un mimetism
artistic în cazul lui Vlad Ioviță, dar, cu siguranță, prozatorul pune sub
lupă drama subiectivă a unui singur personaj, existența măruntă,
banală, focalizând atenția pe un moment de criză, în care realitatea nu
poate fi escamotată.
Vlad Ioviță, ca orice
scriitor transnistrean aflat la marginea românismului, trăiește acut drama
dezrădăcinării. Să recunoaștem: în fond, Ioviță și Beșleagă sunt cei mai
tragici, mai puțin lirici și cei mai anticalofili și contorsionați.
Într-un dialog cu
Mihai Cimpoi Vlad Ioviță afirma: Prea multă sinceritate... strică. Vreau să văd
lumea nu numai din punctul meu de vedere, ci din mai multe puncte de vedere. Ale
tuturor celor de vârsta mea. Caut să scriu la persoana a treia, mă străduiesc să
fiu cât mai obiectiv.
Ioviță a cultivat
programatic genul scurt. Evoluția lui prozastică e urmărită în acest eseu cu
multă acribie, din diverse unghiuri, favorizând perspectivele semiotice și
hermeneutice. Viorica Zaharia-Stamati vine cu disocieri absolut inedite despre
tehnica punctului de vedere, despre dialogul intertextual în nuvela Se caută
un paznic, despre statutul naratorului în diferite tipuri de narațiune,
despre nuvela antologică Un hectar de umbră pentru Sahara, despre
onirismul nuvelei Sirena.
Se știe: autorul de
proză scurtă simte enorm și vede monstruos. E și ceea ce demonstrează
cercetătoatea în analizele personajelor din Dans în trei, Magdalena,
Dincolo de ploaie, în care se descoperă fulgerător, cu lumina blitz-ului,
un suflet de intelectual în prima generație, un black-hole, un vortex. Iată o
confesiune a naratorului: Și acum să vă spun că acela am fost eu. Eu sînt
Vaniuța Milionaru. Într-o confesiune, scriitorul se destăinuia: Am vrut... să
descriu un tânăr din generația mea... Noi am venit cu toții de la țară... Era
greu să pui această generație într-un canon, într-un anumit tipar de gândire...
Vaniuța Milionaru era un prototip al primilor gazetari ce lucrau la televiziune,
al primilor scriitori, primilor artiști....
Viorica
Zaharia-Stamati este o cercetătoare avizată, stăpânește materia, operează cu
concepte adecvate și bine articulate, are vocația sintezei și apetența
teoretizării. Eseu despre proza lui Vlad Ioviță este o carte extrem de
necesară în înțelegerea unui scriitor oarecum marginalizat, care odată cu
înaintarea în timp devine mult mai sclipitor, actual și valoros, singurul
propritar dacă nu al unei Yoknapatawpha, cel puțin al unui hectar de umbră
pentru Sahara, cu o lume de dezrădăcinați și înstrăinați.
Alexandru
BURLACU
***
Norocul îi ajută
pe cei îndrăzneți de Emanuel
Engel
(Ed. Arca, Oradea,
2005)
Cartea
lui Emanuel Engel face parte din paleta genului memorialistic ca evocare,
stând alături de însemnări, jurnale, corespondență, memorii,
interviuri, acte, depoziții sau doar mărturii, mai mult ori mai puțin
însemnate. E o adevărată încântare să retrăiești cu autorul energeia din
păcate destul de entropică a culturii Oradiei (un gramatic avizat ne-ar putea
spune cum e corect: Oradiei sau Orăzii) ultimilor cinzeci și ceva de ani când
pelerini la porțile ei, precum Edmond Nicolau, Vladimir Streinu, Vida Geza,
Sică Alexandrescu, Romulus Todoran, Ivan Ordentilch, Al. Graur, Marietta
Sadoveanu, Horea Oprescu, Al. Husar, Baruțu T. Arghezi, Maria Zeller-Zamfir,
Flavia Buref, Miron Niculescu, Grigore Vasiliu-Birlic, Radu Beligan, George
georgescu, Elvira Godeanu, Camelia Dăscălescu, Costache Antoniu și alții au
stat alături de orădenii Ilie Giulai, Ion Bradu, Valentin Avrigeanu, Dorel
Urlățeanu, Cristina Tacoi, A.G. Vaida, Emil Cotoi, Alla Tăutu, Alexandru Mătușan,
G. Toacsen, Pașca Ionică, S. Blum, preotul Olaru, parohul Belteki, Florica Bradu
(FloricaBâr), Alexandru Magereanu.
Pendularea autorului
între întâmplări adesea marginale și evocarea unor personalități de excepție ale
culturii românești, în sens larg, este de două ori semnificativă: o dată prin
lipsa de complexe pe care ți-o dă experiența trăită în angajarea în actul
cultural și a doua oară prin demitizarea personalității prin inserția în
imaginea sa uneori edulcorată a unor picanterii care, departe de a dezavua,
întregesc efigia celui vizat. Desigur, lucrul acesta nu ar fi fost posibil fără
un talent de prozator de la crochiu la tabletă, la schiță și mai apoi la
portretistică y compris selectivitatea de rigoare. De altfel, cine l-a
cunoscut, fie direct, fie prin diverse mărturii ale contemporanilor, fie chiar
din paginile sale de publicistică, și-a putut face o părere despre cultura
clasică bine asimilată, despre lecturile sale literare și istoriografice, despre
hobby-ul muzicii întreținut cu fervoare, cât și despre ceea ce Montaigne numea
honnte homme: devoțiunea stând sub semnul elegiac al futilității,
discreția și discernământul împinse până la umilitate. Sunt astfel memorabile
scenele intruziunii securității politice în Cercul literar Iosif Vulcan, când
preotul Olaru a plătit cu detenția simplul fapt de a fi preot și a participa la
ședințele de lucru, sau întâmplarea, de data asta în alt registru, cu întrebarea
lansată de politrucul nomenclaturist jdanovisto-nikolskian Haș, când a văzut o
sculptură amplasată la locul ei într-un scuar: De ce ați aruncat pe jos
sculptura și cât costă. Ca să nu mai pomenim de o altă sinistră fază, aceea a
amenințării adresată autorului de către același nedezmințit Haș când acela s-a
plâns că nu poate goli de locatari casa lui Iosif Vulcan pentru a o transforma
în spațiu muzeistic.
Va trebui să revenim
la această carte în care un timonier, fiu al lui Rudolf Wilhem Engel și al
Jessycăi Berta Smith, scrie pe valurile unor vremuri tulburi un traseu valabil,
găsindu-și, azi, mai mulți emuli decât confrați. Iar autorul poate fi liniștit:
faptul că figurează în primul comitet de redacție al celei de a V-a serii
a revistei Familia, alături de Alexandru Andrițoiu, Traian Blajovici,
Radu Enescu, Horvath Imre, Mircea Malița, Titus Popovici, Stelian Vasilescu,
Vida Gheza, nu a fost o întâmplare obișnuită în timpul odiosului regim
comunist.
Mircea
CONSTANTIN
***
Cerșetori în
loden de Culiță Ion Ușurelu Romanul
asumării unui
destin
Oare
ce este mai fertil într-o discuție literară, dar și mai derutant decât perechea
de termeni: realitate ficțiune?! Serviciile și deserviciile aduse de cele două
concepte nu vor fi niciodată riguros contabilizate. Operarea grăbită cu ele
reprezintă o capcană pe care cu patimă ne-o întindem singuri, ca să descâlcim
parțial unele pagini dintr-o scriere literară.
Scriitorul vrâncean
Culiță Ion Ușurelu ne provoacă la o astfel de dezbatere. Câtă ficțiune și câtă
realitate este în romanul Cerșetori în loden apărut la Editura Salonul
Literar din Focșani în anul 1999? Nu vom face, desigur, o investigație prea
puțin relevantă în plan artistic. Importantă rămâne traiectoria romanului în
scopul atingerii și depășirii exigenței artistice.
Personajul principal,
Nicolae Rușitoru, traversează paginile cărții confesându-se. Când melancolic și
când revoltat, când meditativ și când sarcastic, acest personaj ne vorbește, ne
privește în ochi, cu intenția vădită de a ne scoate din amorțeală, din
comoditate și din lașitate. Nicolae Rușitoru dispune de candoarea introspecției
pe care o utilizează cu duioșie și acreală împotriva propriului drum de
intelectual, cadru didactic. Trece acest personaj, pe care nu ne grăbim să-l
identifică cu autorul cărții, prin diverse ipostaze, care îi relevă umanitatea
reținută și inteligentă îmbrăcată în hainele unei afectivități traumatizate.
Profesorul Rușitoru
este un ostracizat în regimul dictatorial al lui Ceaușescu. Chiar cu primul
capitol, Condamnarea, romanul ne atrage spre lectură. Profesorul rebel este
azvârlit din învățământ cu mânie proletară pe motiv că este un... trădător...
Adică și-a permis să gândească altfel decât sunau indicațiile venite de sus.
Reacțiile celorlalte
personaje din jurul lui Rușitoru sunt diverse și... perverse. Ca fascicule de
lumină rămân cei doi fii: Cristi și Marian. Și, ca de atâtea ori în viață, soția
se profilează pentru Rușitoru, ca fiind cel mai neînduplecat dușman. Din diverse
motivații interioare și creatoare Culiță Ion Ușurelu o configurează pe soția lui
Rușitoru, Marga, în culori sumbre, care fac din această apariție feminină o
ființă descărnată de orice... feminitate. În privința personajului Marga,
autorul adoptă o atitudine agresivă, care atinge uneori pamfletul acuzator.
Rușitoru își continuă
periplul aducător de noi suferințe. Boala ce îi răvășește trupul pieritor îi
amplifică dezbaterile cu sine și cu ceilalți despre situația omului în cadru
social. Un loc obsesiv al acestor confruntări este ocupat de poziția
scriitorului în regimul totalitar.
Ca o trăsătură
dominantă a romanului întrezărim intenția autorului de a combina chinul cărnii
și al spiritului cu dezbaterile acerbe pe tema dictaturii, a devenirii sociale
și individuale. Ca o echilibrare râvnită este și împărțirea romanului în două
jumatăți. În prima jumătate, acțiunea este plasată înainte de prăbușirea lui
Ceaușescu, iar cea de-a doua parte în regimul de...tranziție. Privirea
neînduplecată a lui Culiță Ion Ușurelu nu se atenuează, nu se entuziasmează în
fața noilor realități politice. Impresia la lecturarea acestor pagini este că
spiritul acid al autorului a căpătat noi dimensiuni. De la ironia fină la
sarcasmul devastator. Culiță Ion Ușurelu utilizează aceste procedee literare
pentru a scoate în pagină personaje, scene și întâmplări care devin verosimile
literar și valoroase estetic.
Personajele de toate
culorile... temperamentale și caracteriale sunt aruncate dinaintea ochilor
noștri de Culiță Ion Ușurelu pentru a fi asamblate într-un micro-univers
literar. Unele personaje amuză, altele ne provoacă frisoane de indignare.
Personajul Rușitoru își caută pentru sine noi definiții într-o călătorie în
Occident, printre românii care, din diverse pricini, și-au părăsit țara. Nici de
astă dată nu se înregistrează deturnarea autorului de la privirea critică și
pamfletară. Personajul transgresează experiențe, întâmplări...accidente, din
care se salvează prin întoarcerea la... disputele literare și... sufletești.
Prin potopul de
nereguli ridicole și de abuzuri aberante ale perioadei de tranziție, se
întrevede o speranță, chiar și iluzorie pentru unii dintre cititori. Este
credința în Dumnezeu, pe care personajul romanului o reîmprospăteză într-un
pelerinaj pe la mănăstirile din nordul Moldovei. Prin divinitate, personajului i
se dezvăluie o umanitate pierdută și în curs de regăsire. Dar cel care trebuie
să se regăsească permanent este chiar personajul în carne și oase. Iar carnea de
pe el dă semne vădite de cedare a resorturilor vitale. Boala nu l-a cruțat, a
evoluat spre călătoria finală a tuturor muritorilor. Cu trupul slăbit,
personajul dialoghează imaginar cu bunicul copilăriei și adolescenței sale.
Bunicul este bătrânul înțelept din fiecare dintre noi. Și personajul romanului
Cerșetori în loden i se destăinuie acestuia ca la ființa cea mai apropiată
sufletește. Mai ales că pe cei doi nu-i mai desparte o prea îndelungată zăbovire
a vremii. Este o confesiune cu sine... Este o mărturisire tragică, fiindcă în
prezența morții toți suntem singuri, părăsiți... Dar ne căutăm sprijin în
iluzii, în vorbe...
Culiță Ion Ușurelu,
prin personajul său Nicolae Rușitoru, se ridică dinaintea noastră ca un
scriitor-personaj ce-și cucerește și-și dezvăluie înțelepciunea senină,
echilibrul sufletesc și iubirea de oameni, de adevăr, de frumos. Nu poți să nu
fii de acord cu multe dintre aserțiunile ce se desprind din paginile cărții...
Chiar dacă acordul cu ideile romanului nu este integral, asta nu înseamnă că
imaginile literare nu te subjugă prin autenticitatea și tumultul trăirilor. Și
peste paginile cărții plutește parfumul unui cosmos literar suficient lui
însuși. Această victorie îi aparține doar autorului Culiță Ion Ușurelu, care a
reușit să transfigureze un material de viață, și personală, și națională, și
europeană. Acest material diform, hidos uneori, uluitor alteori, a fost
disciplinat de Culiță Ion Ușurelu pentru a constitui pânza de mătase din care a
tăiat și cusut haina luxoasă pentru romanul Cerșetori în loden.
Este o performanță
estetică a autorului de a preface chipul urât al vremurilor într-un tablou
frumos, atrăgător... Și acest tablou este romanul Cerșetori în loden... Roman
care nu estompează urâțenia lumii... Roman ce reclamă pentru noi un orizont
interogativ... Roman prin care Culiță Ion Ușurelu își dezvăluie sufletul și
suferințele de scriitor ce-și asumă deliberat propriul destin...dincolo de
ficțiune și de realitate... pentru a se întâlni cu sine... și cu cititorii...
cărora le oferă o carte împlinită estetic.
Costel PRICOPIE
***
Calendarul
Maramureșului, 2006
În
Maramureș, respectiv în Baia Mare, s-au pornit multe inițiative care au fost
înăbușite în fașă deși s-a dovedit mai apoi că erau demne de urmat pentru o
nație întreagă. Așa s-a întâmplat cu Calendarul Maramureșului, cu Dicționarul
autorilor maramureșeni. După ce inițiativa a prins viață și în alte zone, s-a
slobozit și către Maramureș făptuirea ideii. Cei din Banat susțin că și lor li
se întâmplă la fel. O cultură devine unitară prin diversitate și nu mai poate
azi fi în totalitate generată și făptuită doar de la Centru.Spaima ar decurge
din ideea că unii mai provinciali ae dori ruperea de unitate și
federalizarea. Ceea ce s-a dovedit a nu fi adevărat. Poate că există, în
subsidiar, aceste idei subversive, însă ele nu pornesc de la oamenii de cultură
români care au totuși idee despre ce este aceea o națiune cu o cultură
proprie.Ce pierde o țară dacă ea este armonios făptuită cultural prin
provinciile sale istorice: Maramureș, Crișana, Banat, Oltenia, Bucovina,
Moldova, Muntenia, Dobrogea?
Nu se spune adesea că
Bucureștiul este capitala provinciilor_ Se știe și s-a dovedit în istorie că
optimul economic este o sumă a suboptimurilor economice. Suma este formată din
elementele sale, ori dacă elementele saler sunt dezvoltate și suma va fi
asemenea.
Dumitru Iuga este poet
și, asemenea poeților de valoare, de când îl știu el a luptat pentru a poromova
în țară și în lume valorile Maramureșului. Fiind urmaș al voiervozilor, cum le
place lor să spună, ideile sale au produs scântei de multe ori, dar ele au fost
de bun augur.
După ce a inițiat
Calendarul Maramureșului a crezut de cuviință să-l continue în vremuri noi. A
editat împreună cu colegii de la Centrul Creației Populare Memoria Ethnologica,
o continuare în idee și conținut a Calendarului Maramureșului din 1980. După
ce s-a pensionat, el n-a renunțat la ideile sale și, iată, editează acum numărul
2 al Calendarului Maramureșului.
Toate sunt bune până
aici, numai că Memoria Ethnologica este îăn formă și conținut asemănătoare cu
Calendarul Maramureșului. Nu pot apărea două publicații sub nume diferite și cu
tematică identică. Singura soluție ar fi ca Memoria Ethnologica să se
restructureze având în colegiu oameni de specialitate și să ia o ținută
universitară, iar Calendarul... să-și continue drumul în forma sa inițială.
Din acest număr
reținem semnăturile valoroase ale lui Ioan Alexandru, Ion I.C. Brătianu, Petru
Comarnescu, Andrei Grobei, Vasile Avram, Vasile Lucaciu, Gheorghe Pituț, Ioan
Pop Reteganul. Pe lângă colinde, multe mituri, balade, orații și strigături de
nuntă, proverbe, ziceri, precepte, ghicitori, calendarul publică poezii și proză
ale scriitorilor din Nord.
Tematica acestui număr
este axată în speță pe Țara Chioarului, anume satul românesc Șurdești, căruia i
se face descrierea dezvoltării după documente începând cu anul 1411 până în
2006, martie. Tot o cronologie a vieții și activității pr. Dr. Vasile Lucaciu
este realizată la pagina 40. Criticul de artă Petru Comarnescu scrie despre
Stâlpul de la Șurdești, pe care l-a văzut în anul 1967 într-o vizită în Țara
Maramureșului. Reținem cântecul economului (țăranului) dintr-o însemnare a
anului 1895: Lucrul face pe oricine în lume domnu,/ Doamne, binecuvântează pre
economu.
Ștefan
JURCĂ
***
Un staroste al
parodiei: Lucian Perța
Poetul Lucian perța,
costumat în uniformă cazonă, de general călare pe un ducipal de lemn,
privește cu exigență, totuși, condescendență la șirurile de bocanci
soldărești, aflați cam în dezordine, cu ciorapii atârnând, sfidători, peste
turetci. Nu-i clar de ce am face apelul de seară un căprar în termen, dar
acceptăm convenția, sută-n sută livrescă. Fapt e că sintagma subliniată mai sus
dă titlul unei impozante cărți de parodii (Ed.Ginta, Cluj-Napoca, 2006)
subintitulată o panaramă a poeziei românești de la origini până în prezent.
Generalul poet de pe coperta întâi apare și pe cea de-a patra, de astă dată
înțolit în civil și ținând între dinți arma fără cocos a scrisului. Lămurind
așadar dihotomica înfățoșenie a perțanului moroșenistic cum ar zice
bahluioteanul L.Pițu vom observa, pe bune, că actul parodic în sine implică și
un risc asumat cu, măcar, o duzină de precauții: simandicos astuțioase unele,
desigur, altele doar ninse de praful depus pe niscai tichii bufonistice ori
clovnești. Și asta pentru că nu-i de colea să faci echilibristică parodisiacă
pe firul roșu străbătut de curentul esențelor lirice, fapt ce poate cauza arsuri
de față citind poezia în original, urmată de parodia în sine L.Perța nu
ezită să facă piruete ilariant ludice chiar și la unele încălțeli ori
gerânere) în stare a-i induce amețeli ori frisoane. mai întâi, parodistul este
prizonierul unei seducții a selectivității textelor, rezonând cum altfel
decât subiectiv la discursul îndrăgostit al acestora.
Doar că, pentru a-și
respecta blazonul, el deturnează mai mult sau mai puțin subtil sensurile/
mesajele (aprob) te (g) matice înspre o (de)tentă abrupt humoristică, chiar
burlescă, în unele cazuri. Paradistul poartă o mască de histrion, căci el își
permite și luxul de a se erija în chirurg estetician, existând cazuri când
taie în exces din nasuri infatuate sau urechi iepurești. Însă, de cele mai
multe ori, el nu calchiază ceremonios cu un surâs complice în colțul gurii
ci re-creează textele avute în vedere. Dar o face respectând cu strictețe doar
registrul explicit, al formei; în fond, își permite nonșalant și arbitrar
libertatea (libertinismul?) de a turna în această formă (cofraj) propria
substanță, prin excelență parodică. Cam asta face Lucian Perța cu meșteșugit
profesionalism și talent în Apelul de seară. El reușește prin
actualizarea celor 202 poeți români din toate timpurile (de la Dosoftei,
la...fiul autorului, C.Perța) o formă de resuscitate postmodernă (Maria
Mincu) a textelor parodiate. Chiar dacă, uneori (vezi Moartea căprioarei și Sara
pe deal) atmosfera re-creată de parodist este contrasă între limite
supralicitând plojonul programatic în cacuitate și derizoriu. Performanță
parodistică a lui Perța este subliniat în panaramarea poeților din
actualitatea post-șaizecistă, inclusiv. El introduce în textul parodic cu
dexteritate stilistică, titlurile volumelor unor poeți, reușind să surprindă
cititorul, cu un umor niciodată factice, ci subtil disimulat. Iată doar trei
exemple, dintre multe altele, scoase din porthartul comandirului cu fireturi și
dungă roșie, Lucian Perța, căuzaș al strategiilor semantico-pisicheristice,
vel-staroste al par(h)odiei: Pământul deocamdată Ardeal ne mai
rodește o viață de excepții astfel mocanii au,/ și-un măr crescut acolo miroase
românește,/ și frunzele pe ramuri ca steagurile stau; Domnișoara e studentă,
ce fată,/ când o vezi lângă tine-n rochiță,/ ca un poem discursiv simți
cu intenția rămâi, ca și polițistul bătrân,/înciudat că nu o amendează, / ea
trece pe stradă și-n urmă-i rămân/ trecători și șoferi ce oftează, Bătrânul meu
pat de campanie zăcând/ în redacție printre saci de manuscrise;/ câte
exerciții de realitate, scârțâind,/ a suportat cu arta răbdării și
câte vise/ printre așternuturi penetrând.
Alexandru
SFÂRLEA |