BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Primele patru serii ale revistei

 

FAMILIA. Foaie enciclopedică și beletristică cu ilustrațiuni. Apare de trei ori pe lună, la Pesta (seria I: 5 iun. 1865 – 17 apr. 1880) și Oradea (27 apr. 1880 – 31 dec. 1906, red. resp. propt. și editor: Iosif Vulcan), apoi lunar, la Oradea (seria a II-a: mart. 1926 – 1929, sub conducerea unui comitet; red. și apoi dir.: G. M. Samarineau; seria a III-a: mart. 1934 – iul.-aug. 1943) și București (seria a IV-a: ian. 1944 – 1945). Familia nu enunță un program în primul număr, dar, într-o scrisoare către G. Barițiu, datat㠄9 apr. 1865”, Iosif Vulcan precizează scopul revistei astfel: „Această foaie va aduce portretele bărbaților mai vestiți cu biografiile lor, poezii și novele originale și traduceri de la poeții și literații cei mai renumiți ai Europei, mai departe dizertațiuni scrise în stil ușor despre istorie, limbă, estetică etc. etc.”. Prima serie a Familiei contribuie la răspândirea culturii în mase, la educarea lor națională, la încurajarea tinerelor talente literare, la considerarea limbii poporului ca izvor de limbă literară, ferită de tendințele latiniste ale epocii, făcând cunoscute cititorilor săi operele scriitorilor D. Bolintineanu (nr. 2/ 1865), V. Alecsandri (nr. 9/1865), Ion Heliade-Rădulescu (nr. 9/1866), B. P. Hasdeu (nr. 12/1868). Lui Iosif Vulcan îi revine meritul de a fi descoperit talentul poetic al lui M. Eminescu (1866) și al lui George Coșbuc (1882).

 

Iosif Vulcan – descoperitor de talente literare

Revistă de familie, publicând biografii de oameni iluștri, articole de călătorie și cu caracter moral, o „Poștă a redacțiunii” cu răspunsuri la întrebările debutanților, Familia a fost citită și de elevii Gimnaziului din Cernăuți, unde se afla tânărul „privatist” M. Eminovici. În febr. 1866, acesta îi trimite lui Iosif Vulcan primele sale încercări literare. Numele poetului, schimbat tot de I. Vulcan din Eminovici în Eminescu, apare tipărit, pentru întâia oară, în nr. 6/ 1866, la sfârșitul poeziei De-aș avea, însoțită, în subsolul paginii, de următoarea notă: „Cu bucurie deschidem coloanele foaiei noastre acestui june de 16 ani, care, cu primele sale încercări poetice trimise nouă, ne-a surprins plăcut”. La „Poșta redacțiunii” din același număr apare mențiunea: „Cernăuți, M. E.: O corespondență am primi cu bucurie”. Tânărul poet acceptă numele de Eminescu și îi adresează lui Vulcan o scrisoare de mulțumire, întrebându-l dacă mai poate trimite și alte lucrări. în nr. din 27 mai  1866, găsim răspunsul: „Cernăuți, M. E.: Vom primi toate cu bucurie, numai te rugăm ca, încât se poate, să scrii după ortografia ce o urmăm și noi”. Timp de trei ani, Eminescu publică în Familia 12 poezii: De-aș avea..., O călărire în zori, Din străinătate, La Bucovina, Speranța, Misterele nopții, Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie, la Heliade, La o artistă, Amorul unei marmure, Junii corupți, Amicului F. I. În primăvara anului 1883, cu puțin timp înainte de a se îmbolnăvi, poetul îi mai încredințează lui Iosif Vulcan șapte poezii, între care: S-a dus amorul..., Pe lângă plopii fără soț..., Și dacă..., Din noaptea... Activitatea poetică a lui Eminescu începe și se încheie la Familia.

Alt talent literar remarcat de Iosif Vulcan este G. Coșbuc, care semnează versuri cu pseudonimul Boșcu, format prin anagramă.

 

Rolul revistei Familia în cultura română a sfârșitului de secol XIX

O apreciere asupra rolului jucat de revistă și în special de Iosif Vulcan, conține articolul-program al seriei a III-a: „Ecou neîntârziat al școalei latiniste, vreme de peste patruzeci de ani (1865-1906), Iosif Vulcan a stat aici neclintit, ca un paznic de poartă. Conștient de rolul misionar al scriitorului la popoarele subjugate, el a înțeles să scrie de toate: poezie, roman, piese de teatru, pentru ca să umple toate golurile. Înainte de a fi un creator în domeniul artei, el a fost un ostaș în câmpul marei bătălii care se dădea între două conștiințe, între două culturi. Ca talent creator rămas în anticamera literaturii, ceea ce i-a deschis lui Vulcan ușa Panteonului a fost Familia.” Revista a militat pentru crearea unui teatru național, pentru frăția dintre poporul român și cel maghiar, având colaboratori apropiați printre reprezentanții de seamă ai culturii maghiare și stimulând traducerile reciproce din cele două literaturi. Cu prilejul aniversării a 40 de ani, N. Iorga releva faptul că Familia ținea seama de „nevoia de a citi a oamenilor fără pretenții și fără mofturi”. În articolul-program al ultimei serii se apreciază că Familia a însemnat „un capitol luminos în istoria presei și literaturii române”.

 

Colaboratori

La seria I: Aron Densușianu, Lucreția Suciu, G. Barițiu, T. Cipariu, I. Codru-Drăgușanu, Al. Papiu-Ilarian, Al. Roman, Octavian Goga, Al. Vlahuță;

La seriile II și III: Ion Dragu, G. M. Samarineanu, G. Voevidca, Victor Eftimiu, Cezar Petrescu, Al. T. Stamatiad, I. Gorun, Gh. Tulbure, Volbură Poiană-Năsturaș, Emil Isac, G. Talaz, I. U. Soricu, Eugeniu Speranția, Horia Furtună, Camil Baltazar, Dragoș Vrînceanu, Eugen Jebeleanu, Marcel Romanescu, Mircea Eliade, Zaharia Bârsan, Cicerone Theodorescu, Petru Comarnescu, Radu Boureanu, Constantin Salcia, Claudia Millian, Sandu Tudor, A. de Herz, Elena Farago, Alice Soare, Eugen Ionescu, Mircea Vulcănescu, Octav Șuluțiu, Octavian Goga, I. Lupaș, Anton Holban, D. Iov, Panait Istrati, Th. Capidan, Lucian Blaga, Gib I. Mihăescu, E. Lovinescu, Onisifor Ghibu, Al. Dima, Petru Manoliu, Elena Eftimiu, Al. Marcu, Romulus Dianu, Vlaicu Bârna, Ion Agârbiceanu, Ion Marin Sadoveanu, Dan Petrașincu, Al. Mironescu, Hortensia Papadat-Bengescu, Victor Papilian, N. Davidescu, Ovidiu Papadima, Tudor Vianu, Ion Minulescu, G. Murnu, George Bota;

La seria IV: G. M. Samarineanu, D. Iov, Victor Papilian, Ion Ojog, Al. T. Stamatiad, N. Batzaria, Emil Zegreanu.

 

 

Seria a V-a

 

FAMILIA. Revistă de cultură, editată de Comitetul Culturii și Educației Socialiste al județului Bihor. Apare la Oradea, lunar (sept. 1965 – dec. 1989), ca serie a V-a a revistei Familia (1865-1945). Colegiul de redacție (1982): Al. Andrițoiu (red.-șef), Dumitru Chirilă, Radu Enescu (red.-șef adj.). Revista își propune să promoveze în rândul cititorilor ideile patriotismului, să cultive tradițiile progresiste ale înaintașilor, să contribuie la dezvoltarea culturii și literaturii române. Problemele literaturii contemporane stau în centrul atenției redacției, proza și poezia ocupând un loc important în primii ani. Alături de talente ca V. Rebreanu, Titus Popovici, Francisc Munteanu, o contribuție importantă au adus Mircea Malița,Iosif Pervain, Ovidiu Cotruș, Radu Enescu ș. a. Critica și eseistica literară este susținută de Ovidiu Cotruș, N. Balotă ș. a. Marin Bucur publică în 1966 un articoldespre poezia lui Aron Cotruș. În același an debutează Ileana Vulpescu. Opera lui Lucian Blaga și a altor scriitori ardeleni este deseori comentată în paginile Familiei. Rubrica „Vitrina cărții” consemnează fenomenul editorial la zi. Altă rubrică, „Note”, ilustrează interesul revistei pentru polemică. În deceniul 1980-1989, revista are următoarele rubrici: „Vitrina cărții” (cu cronici semnate de Al. Ruja, Mircea Constantin, Gh. Grigurcu ș. a.), „Cronica elementar㔠(de Șt. Bănulescu), „Evocări”, „Festivaluri”, „Teatru”, „Poșta redacției” (de Șt. Aug. Doinaș), „Breviar”. Familia publică inedite de Camil Petrescu, Ionel Teodoreanu, Radu Stanca. Colaborează cu proză: Aurel Dragoș Munteanu și Ion Covaci. Reportaje literare publică Ion Arcaș și Ion Chindriș. Traducerile din lirica universală ocupă, de asemenea, un loc important. Au mai colaborat în primii ani de apariția: Perpessicius, Șerban Cioculescu ș.a.

Din 1990, apare FAMILIA, Revistă de cultură. Fondator: Iosif Vulcan în 1865. Apare la Oradea lunar în continuarea revistei cu același titlu (1965-1989), sub conducerea unui colectiv de redacție alcătuit din Crăciun Bejan, Dumitru Chirilă (red.-șef adj.), Ioan Moldovan, Virgil Podoabă, Ion Simuț, Traian Ștef. Rubrici: „Pagini cenzurate” de Virgil Podoabă și Marius Lazăr; „Recuperări” de Monica Lovinescu și Matei Călinescu; „Poșta redacției” de Ana Blandiana. Publică versuri de Ștefan Baciu, Radu Stanca (inedit), Dan Damaschin, Florin Bugur, Horia Bădescu, Adrian Popescu, Cleopatra Lorințiu; proză de Oana Orlea, Radu Țuculescu; semnează articole: Ion Negoițescu (România și o dată cu ea cultura română în eon, nr. 1/ 1990), Mircea Malița (Arghezi la Palatul Națiunilor, ibidem), Petre Țuțea (Mircea Eliade – studiu, nr. 2/ 1990 ș. u.); eseuri de Șt. Aug. Doinaș (Logos și melos, nr. 2/ 1990), Monica Lovinescu (Creație și amăgire la C. Noica, reprodus din caietul II/ 1975 al revistei Ethos [1973-1985]). La un colocviu intitulat Fenomentul arghezian (nr. 2/ 1990), participă Ov. S. Crohmălniceanu, Gh. Grigurcu, Dan C. Mihăilescu, Constantin Trandafir. La alt colocviu (nr. 3/ 1990), cu tema recuperării valorilor literare, răspund: Alex Ștefănescu (Un joc de societate), Anton Cosma (Nevoia de cultură), Liviu Antonesei (Ierarhia valorilor în antichitate). În același nr. 3/ 1990, Șt. Aug. Doinaș scrie Despre lirismul baroc german. Cronica literară este semnată de Gh. Grigurcu și Virgil Podoabă. Alți colaboratori: C. Mălinaș, I. Buzași, Alexandru Vlad, Romulus Rusan, Mircea Vasilescu, Marian Blaga.

*

(Extrase din Dicționarul presei literare românești 1790-1990, Editura Fundației Culturale Române, București, 1996.)

Copyright © 2004 Revista FAMILIA

Webmaster: Mircea Pricăjan