Primele patru serii
ale revistei
FAMILIA. Foaie enciclopedică și
beletristică cu ilustrațiuni. Apare de trei ori
pe lună, la Pesta (seria I: 5 iun. 1865 17 apr. 1880) și Oradea (27 apr.
1880 31 dec. 1906, red. resp. propt. și editor: Iosif Vulcan), apoi
lunar, la Oradea (seria a II-a: mart. 1926 1929, sub conducerea unui
comitet; red. și apoi dir.: G. M. Samarineau; seria a III-a: mart. 1934
iul.-aug. 1943) și București (seria a IV-a: ian. 1944 1945). Familia
nu enunță un program în primul număr, dar, într-o scrisoare către G.
Barițiu, datată 9 apr. 1865, Iosif Vulcan precizează scopul revistei
astfel: Această foaie va aduce portretele bărbaților mai vestiți cu
biografiile lor, poezii și novele originale și traduceri de la poeții și
literații cei mai renumiți ai Europei, mai departe dizertațiuni scrise în
stil ușor despre istorie, limbă, estetică etc. etc.. Prima serie a
Familiei contribuie la răspândirea culturii în mase, la educarea lor
națională, la încurajarea tinerelor talente literare, la considerarea
limbii poporului ca izvor de limbă literară, ferită de tendințele
latiniste ale epocii, făcând cunoscute cititorilor săi operele
scriitorilor D. Bolintineanu (nr. 2/ 1865), V. Alecsandri (nr. 9/1865),
Ion Heliade-Rădulescu (nr. 9/1866), B. P. Hasdeu (nr. 12/1868). Lui Iosif
Vulcan îi revine meritul de a fi descoperit talentul poetic al lui M.
Eminescu (1866) și al lui George Coșbuc (1882).
Iosif Vulcan descoperitor de
talente literare
Revistă de familie, publicând
biografii de oameni iluștri, articole de călătorie și cu caracter moral, o
Poștă a redacțiunii cu răspunsuri la întrebările debutanților,
Familia a fost citită și de elevii Gimnaziului din Cernăuți, unde se
afla tânărul privatist M. Eminovici. În febr. 1866, acesta îi trimite
lui Iosif Vulcan primele sale încercări literare. Numele poetului,
schimbat tot de I. Vulcan din Eminovici în Eminescu, apare tipărit, pentru
întâia oară, în nr. 6/ 1866, la sfârșitul poeziei De-aș avea,
însoțită, în subsolul paginii, de următoarea notă: Cu bucurie deschidem
coloanele foaiei noastre acestui june de 16 ani, care, cu primele sale
încercări poetice trimise nouă, ne-a surprins plăcut. La Poșta
redacțiunii din același număr apare mențiunea: Cernăuți, M. E.: O
corespondență am primi cu bucurie. Tânărul poet acceptă numele de
Eminescu și îi adresează lui Vulcan o scrisoare de mulțumire, întrebându-l
dacă mai poate trimite și alte lucrări. în nr. din 27 mai 1866, găsim
răspunsul: Cernăuți, M. E.: Vom primi toate cu bucurie, numai te rugăm
ca, încât se poate, să scrii după ortografia ce o urmăm și noi. Timp de
trei ani, Eminescu publică în Familia 12 poezii: De-aș avea...,
O călărire în zori, Din străinătate, La Bucovina, Speranța, Misterele
nopții, Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie, la Heliade, La o artistă,
Amorul unei marmure, Junii corupți, Amicului F. I. În primăvara anului
1883, cu puțin timp înainte de a se îmbolnăvi, poetul îi mai încredințează
lui Iosif Vulcan șapte poezii, între care: S-a dus amorul..., Pe lângă
plopii fără soț..., Și dacă..., Din noaptea... Activitatea poetică a
lui Eminescu începe și se încheie la Familia.
Alt talent literar remarcat de Iosif
Vulcan este G. Coșbuc, care semnează versuri cu pseudonimul Boșcu, format
prin anagramă.
Rolul revistei
Familia în cultura română a sfârșitului de secol XIX
O apreciere asupra rolului jucat de
revistă și în special de Iosif Vulcan, conține articolul-program al seriei
a III-a: Ecou neîntârziat al școalei latiniste, vreme de peste patruzeci
de ani (1865-1906), Iosif Vulcan a stat aici neclintit, ca un paznic de
poartă. Conștient de rolul misionar al scriitorului la popoarele
subjugate, el a înțeles să scrie de toate: poezie, roman, piese de teatru,
pentru ca să umple toate golurile. Înainte de a fi un creator în domeniul
artei, el a fost un ostaș în câmpul marei bătălii care se dădea între două
conștiințe, între două culturi. Ca talent creator rămas în anticamera
literaturii, ceea ce i-a deschis lui Vulcan ușa Panteonului a fost
Familia. Revista a militat pentru crearea unui teatru național,
pentru frăția dintre poporul român și cel maghiar, având colaboratori
apropiați printre reprezentanții de seamă ai culturii maghiare și
stimulând traducerile reciproce din cele două literaturi. Cu prilejul
aniversării a 40 de ani, N. Iorga releva faptul că Familia ținea
seama de nevoia de a citi a oamenilor fără pretenții și fără mofturi. În
articolul-program al ultimei serii se apreciază că Familia a
însemnat un capitol luminos în istoria presei și literaturii române.
Colaboratori
La seria I: Aron Densușianu,
Lucreția Suciu, G. Barițiu, T. Cipariu, I. Codru-Drăgușanu, Al.
Papiu-Ilarian, Al. Roman, Octavian Goga, Al. Vlahuță;
La seriile II și III: Ion
Dragu, G. M. Samarineanu, G. Voevidca, Victor Eftimiu, Cezar Petrescu, Al.
T. Stamatiad, I. Gorun, Gh. Tulbure, Volbură Poiană-Năsturaș, Emil Isac,
G. Talaz, I. U. Soricu, Eugeniu Speranția, Horia Furtună, Camil Baltazar,
Dragoș Vrînceanu, Eugen Jebeleanu, Marcel Romanescu, Mircea Eliade,
Zaharia Bârsan, Cicerone Theodorescu, Petru Comarnescu, Radu Boureanu,
Constantin Salcia, Claudia Millian, Sandu Tudor, A. de Herz, Elena Farago,
Alice Soare, Eugen Ionescu, Mircea Vulcănescu, Octav Șuluțiu, Octavian
Goga, I. Lupaș, Anton Holban, D. Iov, Panait Istrati, Th. Capidan, Lucian
Blaga, Gib I. Mihăescu, E. Lovinescu, Onisifor Ghibu, Al. Dima, Petru
Manoliu, Elena Eftimiu, Al. Marcu, Romulus Dianu, Vlaicu Bârna, Ion
Agârbiceanu, Ion Marin Sadoveanu, Dan Petrașincu, Al. Mironescu, Hortensia
Papadat-Bengescu, Victor Papilian, N. Davidescu, Ovidiu Papadima, Tudor
Vianu, Ion Minulescu, G. Murnu, George Bota;
La seria IV: G. M.
Samarineanu, D. Iov, Victor Papilian, Ion Ojog, Al. T. Stamatiad, N.
Batzaria, Emil Zegreanu.
Seria a V-a
FAMILIA. Revistă de cultură,
editată de Comitetul Culturii și Educației Socialiste al județului Bihor.
Apare la Oradea, lunar (sept. 1965 dec. 1989), ca serie a V-a a revistei
Familia (1865-1945). Colegiul de redacție (1982): Al. Andrițoiu
(red.-șef), Dumitru Chirilă, Radu Enescu (red.-șef adj.). Revista își
propune să promoveze în rândul cititorilor ideile patriotismului, să
cultive tradițiile progresiste ale înaintașilor, să contribuie la
dezvoltarea culturii și literaturii române. Problemele literaturii
contemporane stau în centrul atenției redacției, proza și poezia ocupând
un loc important în primii ani. Alături de talente ca V. Rebreanu, Titus
Popovici, Francisc Munteanu, o contribuție importantă au adus Mircea
Malița,Iosif Pervain, Ovidiu Cotruș, Radu Enescu ș. a. Critica și
eseistica literară este susținută de Ovidiu Cotruș, N. Balotă ș. a. Marin
Bucur publică în 1966 un articoldespre poezia lui Aron Cotruș. În același
an debutează Ileana Vulpescu. Opera lui Lucian Blaga și a altor scriitori
ardeleni este deseori comentată în paginile Familiei. Rubrica
Vitrina cărții consemnează fenomenul editorial la zi. Altă rubrică,
Note, ilustrează interesul revistei pentru polemică. În deceniul
1980-1989, revista are următoarele rubrici: Vitrina cărții (cu cronici
semnate de Al. Ruja, Mircea Constantin, Gh. Grigurcu ș. a.), Cronica
elementară (de Șt. Bănulescu), Evocări, Festivaluri, Teatru, Poșta
redacției (de Șt. Aug. Doinaș), Breviar. Familia publică inedite
de Camil Petrescu, Ionel Teodoreanu, Radu Stanca. Colaborează cu proză:
Aurel Dragoș Munteanu și Ion Covaci. Reportaje literare publică Ion Arcaș
și Ion Chindriș. Traducerile din lirica universală ocupă, de asemenea, un
loc important. Au mai colaborat în primii ani de apariția: Perpessicius,
Șerban Cioculescu ș.a.
*
Din 1990, apare FAMILIA,
Revistă de cultură. Fondator: Iosif Vulcan în 1865. Apare la Oradea
lunar în continuarea revistei cu același titlu (1965-1989), sub conducerea
unui colectiv de redacție alcătuit din Crăciun Bejan, Dumitru Chirilă
(red.-șef adj.), Ioan Moldovan, Virgil Podoabă, Ion Simuț, Traian Ștef.
Rubrici: Pagini cenzurate de Virgil Podoabă și Marius Lazăr;
Recuperări de Monica Lovinescu și Matei Călinescu; Poșta redacției de
Ana Blandiana. Publică versuri de Ștefan Baciu, Radu Stanca (inedit), Dan
Damaschin, Florin Bugur, Horia Bădescu, Adrian Popescu, Cleopatra Lorințiu;
proză de Oana Orlea, Radu Țuculescu; semnează articole: Ion Negoițescu (România
și o dată cu ea cultura română în eon, nr. 1/ 1990), Mircea Malița (Arghezi
la Palatul Națiunilor, ibidem), Petre Țuțea (Mircea Eliade
studiu, nr. 2/ 1990 ș. u.); eseuri de Șt. Aug. Doinaș (Logos și
melos, nr. 2/ 1990), Monica Lovinescu (Creație și amăgire la C.
Noica, reprodus din caietul II/ 1975 al revistei Ethos
[1973-1985]). La un colocviu intitulat Fenomentul arghezian (nr. 2/
1990), participă Ov. S. Crohmălniceanu, Gh. Grigurcu, Dan C. Mihăilescu,
Constantin Trandafir. La alt colocviu (nr. 3/ 1990), cu tema recuperării
valorilor literare, răspund: Alex Ștefănescu (Un joc de societate),
Anton Cosma (Nevoia de cultură), Liviu Antonesei (Ierarhia
valorilor în antichitate). În același nr. 3/ 1990, Șt. Aug. Doinaș
scrie Despre lirismul baroc german. Cronica literară este semnată
de Gh. Grigurcu și Virgil Podoabă. Alți colaboratori: C. Mălinaș, I.
Buzași, Alexandru Vlad, Romulus Rusan, Mircea Vasilescu, Marian Blaga.
*
(Extrase din Dicționarul
presei literare românești 1790-1990, Editura Fundației Culturale
Române, București, 1996.) |