Alexandru Mușina, Caius Dobrescu,
Andrei Bodiu
I. Defence of
literature
Dacă există vreo
specie (literară, nu neapărat și naturală) care-i exclusiv de inteligență, aceea
e eseul. Prin toate celelalte, oricît geniu sau talent s-ar pretinde, se mai pot
afirma și oameni mai din topor sau chiar, de-a dreptul, mai prostovani. E de
presupus (ori măcar de sperat, firește), că talentul, în sine sau de la sine,
include și destulă inteligență, dar lucrul nu-i foarte sigur și nici de tot
dovedit; în orice caz, s-ar putea aduce și grele probe contrarii. Eseul e, însă,
o specie rezervată strict inteligențelor patente; și nici lor întotdeauna, ci
doar în momentele de efervescență. De aici, probabil, din condiția sa de lucrare
exclusivă de castă, resentimentul cu care e primit de spiritele mai grele, mai
trudnice ori mai împiedicate, care-i reproșează mereu frivolitatea. Și,
cîteodată, nu-i vorbă, nu fără oarece dreptate, mai cu seamă atunci cînd
eseiștii se dedau la pura improvizație după ureche, la acea specie lăutărească
de eseu pe care o acuza ca pe un fel de boală națională Camil Petrescu. Dar nu
lipsa de rigoare e regula eseului, ci, dimpotrivă, transpunerea rigorii în
spectacole de vervă. Oricum ar sta lucrurile, eseiștii români nu se cruță cînd e
vorba, la o adică, să facă risipă (de nu de-a dreptul jertfă) de inteligență;
din contră, aproape toți ajung la un fel de hybris și sînt mereu în
primejdie ca eseurile să le fie mai inteligente decît ei înșiși. De unde se
poate deduce (și nici nu e încotro) că specia în sine dispune de inteligență;
una care, desigur, se adaugă sau, oricum, nu se scade - la inteligența
de-acasă a eseistului; uneori cele două inteligențe sînt în frumos echilibru și
în admirabilă sinergie, dar de destule ori e vizibil și un oarecare dezechilibru
în care IQ-ul speciei pare mult mai ridicat decît cel al autorului. Dar,
firește, lucrurile merg tot în beneficiul acestuia.
Alexandru Mușina e
un caz de dezechilibru în sens invers: oricît de inteligente i-ar fi eseurile,
el însuși e mereu mai inteligent decît ele. Firește, eu n-am cum dovedi acest
lucru, dar, pentru cine nu crede, îl poate dovedi, la nevoie, Mușina însuși.
Singurul argument dar și el destul de greu de probat pe care l-aș avea la
îndemînă e faptul că eseurile lui Mușina au o inteligență în creștere (cînd, pe
căi naturale, ea ar trebui să fie în scădere), ceea ce presupune un fond de
rezervă; ar mai fi, poate, și faptul că Mușina, de cum iese din perimetrul
poeziei, intră, fatal, orice ar scrie, în domeniul eseului. Iar într-acolo nu-l
poate chema atît de drastic decît acel fond necheltuit al inteligenței.
Eseurile lui Mușina
îmbină, de regulă și strategic, inteligența cu franchețea. E o combinație
percutantă, căci în vreme ce inteligența își asigură spațiul de joc, franchețea
vine cu asumarea responsabilității, așa încît Mușina e ludic și dramatic
deodată. Nu-i vorbă că o oarecare retorică a francheții e și ea pusă la bătaie.
Franchețea, la Mușina, nu e doar un fel de sinceritate, fie ea și în exces; e o
sinceritate belicoasă, vitejească; o sinceritate cu riscuri; una pe care, dă
mereu impresia Mușina, o va plăti scump. Dar indiferent de consecințe, el, brav,
avînd tăria propriilor opiniuni, le spune pe șleau; franchețea e, așadar,
sinceritatea eroică, sinceritatea de sacrificiu, sinceritatea combatantă. Asta
dă bine la stil și, în plus, îl așează pe eseist într-o postură temerară, dar,
pe de altă parte, fie și subtextual, insinuează că sinceritatea opiniei nu e
starea naturală a eseului; că aceasta ar fi întotdeauna o calitate de excepție
cu excepția lui Mușina, firește, unde ea e regulă. Toți eseiștii mint, spune
cretanul Mușina pe dedesubt (cînd nu de-a dreptul pe față).
Fiece om, zice Graham
Greene, se transformă, după moarte, într-o ficțiune; cu singura condiție să-și
mai aducă cineva aminte de el. Dar nu despre acest fel de a supraviețui ca
ficțiune vorbește Mușina în Supraviețuirea prin ficțiune (Editura Aula,
Brașov, 2005); ci despre eroismul ca atare al ficțiunii; despre ficțiunea ca
salvare pentru cei vii; despre, așadar, puterea salvatoare a literaturii. Asta e
o temă deopotrivă anacronică și eroică, dar Mușina are grijă să-i transforme
doar anacronismul în eroism, nu și eroismul în anacronism. În esență, eseurile
de aici sînt, deci, o nouă defence of literature. Unele la modul explicit
și chiar programatic, altele majoritatea, de altminteri - doar la modul
implicit; asta pentru că mai bine de jumătate cartea e făcută din
cronici/comentarii la cîțiva scriitori și savanți străini. Dar și aici Mușina e
doar pe jumătate analist și interpret, rămînînd, pe cealaltă jumătate, un
pledant al cauzei literare. Sau al cauzei vieții, care nu e alta decît chiar
cauza literaturii. Nu o dată, ci în cîteva rînduri, îi laudă el pe cîțiva
scriitori din fosta URSS pentru că au deplasat accentul de pe omul pentru
ceva pe omul în sine și pentru sine, de pe omul reductibil (la o schemă
socială, ideologică, la un concept) pe omul ireductibil, de pe omul abstract
(care pare a trăi numai pentru a participa la cine știe ce utopie sau pentru a
ține discursuri) pe omul concret (p. 57), spre deosebire de scriitorii
români obsedantiști sau textualiști, care au pierdut tocmai această cauză
genuină a literaturii. Ori de cîte ori are prilejul, Mușina nu ezită să afirme
caracterul salvator al literaturii (iar prilejuri, slavă Domnului!, își face
singur destule): Literatura, arta în general, sunt forme de rezistență
fundamentale în fața celor care vor să te anihileze, să te transforme în simplu
cap de locuitor (p. 42). Prilejul cel mare e, desigur, Paradisul
artificial cu care se încheie cartea și din care Mușina scoate, acum, doar
cîteva fragmente. Notele de aici sînt, de fapt, schița viitorului discurs de
la Academia Nobel; așa, pentru orice eventualitate.
Ele sînt, în bună
măsură, și o confesiune de poet; de poet care, spre deosebire de lingviști,
teoreticieni și filosofi, n-are dar n-are deloc conștiința
arbitrariului semnului lingvistic (p. 83). Pentru poet, cuvintele sunt,
realmente, obiecte, stări, senzații, relații, acțiuni (idem). Ceea ce implică,
firește, că legătura primă a poetului nu e cea cu limbajul sau cu limba, care
sînt simple transparențe sau medii de epifanizare. Unite cu pledoaria inițială (Nevoia
de ficțiune), aceste note și mărturisiri finale fac o punte de argumente în
favoarea existențialului literar sau a literarității existențializate, punte
solid sprijinită pe pilonii intermediari ai comentariilor de literatură
universală (nu comparată, căci pe aceasta Mușina o repudiază). Ca avocat al
literaturii, al ficțiunii, Mușina recurge la toate trucurile, de la experiența
personală la exemplele cele mai ilustre; dar nu știu de ce am impresia că e
mereu bîntuit de spaima că e un avocat de cauză pierdută; poate din cauza
excesului de febră argumentativă.
II. Schengeneminescologie
În vreme ce eseiștii
sînt o castă de merit (și tocmai de aceea deschisă), eminescologii reprezintă,
dimpotrivă, o castă de devoțiune (și tocmai de aceea închisă). Eminescologia a
devenit de o vreme încoace (ba chiar de multă vreme) un fel de sectă esoterică,
iar eminescologii se poartă mai degrabă ca niște preoți investiți prin
sacramente decît ca niște exegeți fie ei și extraordinari. Există, firește, ca
în orice cult, tot felul de ritualuri de inițiere și investire, bazate în
principal pe ucenicie și devoțiune și care interzic accesul profanilor în
materia sacră a eminescianismului. Cînd laicii mai fac altminteri, destul de
rar cîte-o răzmeriță, ierarhia îi afurisește scurt, iar cînd vreun profan
cutează să meargă prea departe, pînă la dimensiunile vreunui studiu monografic,
să zicem, e tratat cu scrupuloasă nebăgare în seamă. Nu prin altceva decît prin
criteriul acestei separații drastice între inițiați și profani se poate
justifica tăcerea monumentală cu care eminescologii, in corpore, asemeni
unei caste riguroase, au întîmpinat relativ recenta monografie a lui Caius
Dobrescu (Mihai Eminescu. Imaginarul spațiului privat. Imaginarul spațiului
public, Editura Aula, Brașov, 2004), lăsînd-o pe mîna altor profani și
încă juni. Dar cel puțin trei dintre aceștia (Paul Cernat, Andrei Terian și
Bogdan Crețu) și-au făcut bine treaba, suplinindu-i cu aplomb, nu doar cu tupeu,
pe specialiștii prea ocupați și pe consacrații domeniului. Eminescologii ar fi
făcut însă mai bine să ia seama - și încă atent - la cartea lui Caius Dobrescu,
întrucît le-ar fi fost de oarece folos. Dacă nu de altul, măcar ca semn al
ieșirii eminescologiei dintr-un iremediabil (se părea) manierism, de nu dintr-o
patentă fundătură hermeneutică. Noua eminescologie, cel puțin cea de la Ioana Em.
Petrescu încoace, nu face decît să aplice opera lui Eminescu la cîte-un nou
filosof și să constate, nu fără măreață satisfacție, că acesta se potrivește de
minune viziunii eminesciene. Acesta e singurul mod prin care eminescologia
înțelege să mai probeze actualitatea poeziei eminesciene, scăldînd-o din sistem
filosofic în sistem filosofic și făcînd-o aptă să se moduleze pe toate
conceptele, după cum bate vîntul filosofic. Rețeta e simplă și productivă: se ia
un filosof, se conspectează, se face un breviar din conceptele lui, iar acesta
se aplică la opera eminesciană. Rezultatele sînt, de regulă, entuziasmante, căci
se constată inevitabil că poezia eminesciană se pliază pe orice (sau aproape)
filosofie; ba chiar, deodată, pe filosofiile cele mai contrare. Aceste rezultate
nu sînt numai încurajatoare, ci și juste; și pe drept cuvînt, căci rar filosofie
care să nu se potrivească unei opere (dacă aceasta nu face dinadins o anume
ofertă ideologică; dar și atunci partea manifestă a ideologiei poate fi
repudiată în favoarea părții imanente, scoțîndu-se la vedere filosofia
îngropată inconștient). Dacă-i pe-așa, dacă meritul eminent al poeziei e să
consacre ceva filosofie, atunci poezia e, se știe, oricînd mai filosoafă decît
filosofia, căci imaginile, cu care poeții lucrează obișnuit, au de la sine o
grație poli- sau pluri-filosofică; ele nu sînt o simplă filosofie, ci un
fascicul filosofic ce poate fi desfăcut, simultan, în mai multe direcții.
Satisfacțiile exegetice nu pot fi, în asemenea situații, decît extatice, cu atît
mai extatice cu cît interpretarea bate, de fapt, pasul pe loc. Interpretarea e,
firește, infinită; asta în principiu; în practică, ea trece mai des prin blocaje
decît prin revoluții; o interpretare înnoitoare trebuie să găsească un principiu
interior în dinamica operei pentru a putea schimba starea de înțelegere și de
iradianță a acesteia; nici un principiu exterior nu va revoluționa sensurile
unei opere; căci acestea nu pot fi mișcate decît dinăuntrul viziunii, nu prin
pîrghii exterioare, oricît de ajutătoare. Schimbările de concept, de mentalitate
și gust, implică opera într-un răspuns permanent, mereu actual, care adaptează
un principiu interior ei, nu-i atașează unul dinafară, pe post de elice. Tocmai
de aceea în eminescologie există atît de puține revoluții, iar cele mai recente
sînt, totuși, destul de vechi, avînd în vedere că ultimele aparțin lui Ion
Negoițescu și Ioanei Em. Petrescu. Pe bună dreptate, așadar, trebuie să se
manifeste o oarecare impaciență în așteptarea unei noi cotituri eminescologice,
a unei mutații de înțelegere și interpretare.
Angoasa
eminescologilor e, nu fără rezon, legată și de posibilitatea ca tocmai un profan
precum Caius Dobrescu să realizeze acest viraj hermeneutic decisiv. E o teamă și
legală și întemeiată; căci monografia lui Caius Dobrescu chiar face un viraj
accentuat, dar nu știu dacă și unul decisiv. Aș zice mai degrabă că nu și asta
nu doar spre liniștea și liniștirea eminescologilor; ci mai curînd din pricina
grilei interpretative alese de autor. Aceasta, ca să-l citez (pentru că e corect
ce zice) pe Paul Cernat, constă în rediscutarea operei din perspectiva
temelor modernității. E vorba, într-adevăr, de o confruntare deliberată între
opera eminesciană și aceste teme. Tehnic vorbind, Caius Dobrescu scoate
actualitatea operei eminesciene tot dintr-o confruntare cu un principiu
exterior; tot tehnic vorbind, inițiativa lui seamănă, în partea ei mecanică, mai
degrabă cu aceea a lui Edgar Papu decît cu cea a lui Negoițescu (principalul
combătut, de altminteri) sau a Ioanei Em. Petrescu; Edgar Papu confrunta opera
eminesciană cu structuralismul, Caius Dobrescu aproximativ vorbind cu
post-structuralismul. Dar acest principiu exterior de confruntare (și abordare)
e supus unei permanente interiorizări, iar ceea ce pare, la început, o violență
(de tipul studiilor culturale) devine, încetul cu încetul, un principiu organic
de hermeneutică. Grila se interiorizează și se contopește cu ideologia și
viziunea eminesciană, astfel încît precedența ei pare o simplă chestiune
procedurală, întrucît la sfîrșit mult mai vizibilă e imanența temelor aparent
premeditate. Mersul acesta de la temă la viziune, dinafară spre înlăuntru, n-ar
fi putut fi scos, desigur, din logica demersului ca atare, și în acest sens
Bogdan Crețu are motive să constate existența unei teze anterioare
argumentației (mîntuită apoi prin ceea ce el numește o maieutică întoarsă pe
dos); dar premeditarea nu se întinde pînă la concluzii, ci rămîne la nivelul
limpezirii premiselor sau conceptelor; odată acestea puse cu claritate, tema e
senzualizată într-o analiză de finețe, iar concluziile se degajă, nu sînt
induse sau trase cu autoritate. E punctul în care Caius Dobrescu organicizează
temele exegetice, nu doar le confruntă cu viziunea eminesciană; ceea ce pare a
veni dinafară, rezultă, de fapt, dinlăuntrul viziunii poetice, așa încît poate
că monografia lui Caius Dobrescu chiar face saltul exegetic decisiv și chiar
răstoarnă lucrurile, măcar pe ici-pe colo, prin punctele esențiale.
Premisa majoră de la
care pornește Caius Dobrescu, subîntinsă întregii monografii, e credința sa în
ceea ce s-ar putea numi activismul poetic. Pentru Caius Dobrescu, arta e
acțiune; din această perspectivă, ea nu e niciodată inocentă, gratuită sau
iresponsabilă. E parte a dezbaterii și, ca atare, poate fi judecată ca
implicație civică. Sub rezerva de a nu fi transformat în habotnicie, acestui
concept nu i se pot aduce multe învinuiri. Vrea-nu vrea, poezia participă la
sens și nu poate face asta fără să dezvolte conotațiile sociale ale
spiritualității și fără să și le asume. Așa încît Caius Dobrescu are temei
atunci cînd afirmă că poezia duce dezbaterile publice pînă în profunzimile
insondabile ale conștiinței individuale și că scoate de acolo utopiile sau
fantasmele cu care perturbă spațiul public (p. 5). Problema mai delicată e dacă
poezia face distincție între cele două spații și dacă nu cumva le promovează
într-un fel de indistincție vizionară și perceptivă. Caius Dobrescu nu crede că
lucrurile sînt atît de confuze și că e vorba doar de continue transgresiuni
care, oricît de grave, nu sunt menite să suspende limitele naturale dintre
numitele domenii (idem) public și privat, adică. Ar fi, desigur, de discutat
dacă aceste limite naturale chiar funcționează pentru poet, dar destul că ele
funcționează pentru cititor. Precum se știe, pentru ca o poezie să existe e
nevoie de cel puțin doi, iar în acest caz operează cel puțin două perspective.
Cu autonomia
domeniilor astfel asigurată (și oricît de precară), Caius Dobrescu le ia pe rînd,
pornind de la spațiile intimității spre cele ale socializării, văzute, firește,
într-o permanentă relație și corelație. Patru ar fi modurile imaginative ale
intimității: cel al idilei, cel al barocului feeric, cel al
complexului naturalism-estetism și cel al romanului analitic în versuri
(p. 19). Precum se vede, Caius Dobrescu n-a ținut cine știe ce la unitatea de
criteriu în botezul acestor patru unități spațial-imaginative, preferînd un
nomenclator heteroclit, dar mai adecvat. Necazul e (totdeauna poeții fac
necazuri monografilor) că cele patru structuri, oricît de diferite între ele,
coexistă și, mai mult decît atît, nu o dată se întrepătrund sau își împrumută
reciproc trăsăturile (p. 20). Asta, crede Caius Dobrescu, ar reprezenta o
particularitate a imaginarului eminescian (idem). Fără să mai stau pe gînduri
și cu atît mai puțin să mă apuc de vreo verificare, voi spune numaidecît că
aceasta e o particularitate împărtășită cu toți poeții. Nu din cauza poeților
care, cel puțin unii, ar putea fi mai scrupuloși în delimitarea modurilor
imaginative, ci din cauza imaginației ca atare, care învălmășește de la sine
toate reperele și refuză să opereze pe clase distincte. Pare că lui Caius
Dobrescu i-ar fi plăcut mai mult ca această sistematizare limpede să fie propusă
de poezia însăși, în loc să trebuiască s-o extragă el din ambiguitatea vizionară
și din diacronia imaginativă atît de încîlcită. O anume perplexitate în fața
ambiguităților și mai cu seamă a contradicțiilor se manifestă de fiecare dată și
ea ține pînă la capătul monografiei. Caius Dobrescu e mereu vag uluit de lipsa
de tranșanță, de linearitate și opțiune a viziunii eminesciene; cel puțin asta
s-ar deduce din faptul că subliniază mereu contradictorialitatea viziunii
eminesciene ca pe un fapt oarecum aparte, mai degrabă excepțional decît natural:
Ca de atîtea ori în universul intelectual eminescian, viziuni și soluții
simbolic aparent incompatibile nu se înlocuiesc una pe alta, ci pur și simplu
coexistă (p. 245). Asta e, se pare că nici Eminescu, oricît ar fi el de
Eminescu, n-a ținut la acuratețea și coerența ideilor și soluțiilor simbolice
din poezia sa; nu prea i-a păsat dacă va fi considerat un filosof, un ideolog
sau un eseist de strictă articulație ori, dimpotrivă, unul ambiguu și obscur.
Dar nu e asta în beneficiul exegeților, care pot astfel să-l tragă în toate
părțile? În poezie, precum se vede, Eminescu s-a purtat cu nonșalanța ideatică a
tuturor poeților. Această nonșalanță pune în dificultate chiar și interpretarea
lui Caius Dobrescu, în pasajele în care ea se străduiește să aducă la coerență
viziunea poetică și mai ales pe aceasta în raport cu ideologia gazetărească.
Firește, această operație de armonizare ori măcar de congruentizare îi reușește
adesea (măcar cu o parte a poeziei eminesciene și cu un anumit mod imaginativ),
dar cu destulă cheltuială de istețime exegetică. Șmecherie curată e felul în
care rezolvă Caius Dobrescu, de pildă, dilema în care este plasată conștiința
poetului în cazul politicii alegorice din Scrisoarea III, în care,
contra gazetarului, poetul omagiază, pe ascuns, războiul de independență (pp.
245-260). Curată sau necurată, șmecheria e credibilă tocmai prin excesul ei de
subtilitate, cum sînt, de altminteri, toate interpretările pe text ale lui
Caius Dobrescu, multe din ele demonstrații de virtuozitate re-interpretativă. În
toate aceste micro-analize și interpretări Caius Dobrescu are dreptate să
excludă, din principiu, orice arbitrarietate și imotivație a semnelor, dar, în
același timp, excede în scrupulozitatea cu care vrea să aducă libertatea și
ambiguitatea imaginativă la coerență ideatică (iar cîteodată chiar ideologică).
Uneori contradicțiile (mai cu seamă cele dintre gazetar și poet, dar și dintre
poet și poet) sînt atît de stridente și de ireductibile încît nici măcar Caius
Dobrescu nu le mai poate domestici ori baremi justifica - altfel decît prin
intervenția unui deus ex machina. E chiar cazul dramatic al
incompatibilității dramatice dintre o viziune pesimistă asupra determinismului
biologic absolut /
/ și intensitatea cu care Eminescu predică, în
articolele sale, o etică eliberatoare a muncii, a efortului constructiv
metodic și susținut (p. 275). Și cum ies, din această dilemă, Eminescu și Caius
Dobrescu? Ies, cam englezește, pe două căi: mai întîi prin dedublarea
publicului, prin împărțirea lui pe caste (bun prilej de a-l pune pe Eminescu în
contact de idee cu etica weberiană), și apoi prin anularea castelor în favoarea
paradoxului modernizării, dedus tot din Max Weber (pp. 275-283). Firește, dacă
ar fi tolerat o zonă de libertate poetică (nu doar imaginativă) necontrolabilă
și neconvertibilă în coerență imediată, Caius Dobrescu nu s-ar fi complicat
chiar atît; sau dacă ar fi tolerat măcar autonomia domeniilor gazetăresc și
poetic. Dar arta lui monografică nu alege niciodată soluția comodă, ci,
dimpotrivă, sfidarea tuturor dificultăților; iar unele dintre acestea se trag
din omogenitatea conceptului de activism poetic și din imperativul coerenței
tuturor straturilor, inclusiv a incoerenței rezolute. Admiterea, însă, a unei
sălbăticii ireprimabile a viziunii și a unui fond inviolabil de ambiguitate nu
reprezintă o slăbiciune a exegezei ori exegetului; exigența de a trage totul în
coerență e, în schimb, semn sigur de opresiune a operei; interpretarea visează
să devină astfel, prin excesivitatea justificărilor și rațiunilor explicative,
manipulare; ceea ce e caz de ambiție fatală, de nu de hybris.
Dar cum altfel ar
putea eminescologia să nu-și facă o victimă sigură din Eminescu? Mai ales că,
de-o bună bucată de vreme, ea nu pare să vivifice opera eminesciană, ci doar
să-i cînte, solemn, funeraliile. Schimbarea de perspectivă adusă de Caius
Dobrescu devine, treptat, dar tot mai consistent, o schimbare de interpretare,
de înțelegere. La capătul monografiei avem un Eminescu care se plimbă prin
problematica europeană contemporană (lui și nouă) cu viza Schengen asigurată,
coleg, de nu de idee, măcar de intuiție cu Nietzsche și cu alți operatori ai
modernității. E drept, n-are încă și viza eminescologilor, dar asta probabil
numai din pricina formalităților birocratice inerente în cazul oricărei
organizații de cult.
III.
Trei poeți (plus încă unul)
Cel mai minimalist
dintre toți minimaliștii români (asta ca poet), Andrei Bodiu e, de fapt, în
monograf, un om harnic și serios. De unde se vede atît că minimalismul nu-i o
doctrină de lene (decît a imaginației), cît și că monografiile sînt o specie
care pretinde natural gravitate. De altminteri, în mersul general al culturii
române spre veselie și spre tonul pontos, monografiile amenință să rămînă ultima
specie de gravitate și rigoare. Ce-i drept, monografii sînt de regulă, prin
tradiție, oameni serioși, sobri și devotați cauzei; seriozitatea lor nu e, însă,
doar una de cutumă, ci și un manifest, o probă de devoțiune; iar devoțiunea, la
rîndul ei, slujește ca argument de valoare, ca garanție că monografia merita
închinată. Totuși, cînd gravitatea e excesivă și uniformă din principiu și fără
abatere ea poate cauza (deși nu foarte grav, desigur) monografiei însăși. Mai
ales în părțile în care aceasta se confruntă cu pasajele mai frivole ale operei,
cu partea ei mai glumeață și în care compatibilitatea exegezei cu spiritul
operei ar cere oarece umor de bază ori măcar suplețe de atitudine. Se poate
întîmpla atunci să apară un oarecare defazaj de adecvare, de potrivire, iar
monograful să rezulte mai grav decît s-ar fi cuvenit și s-ar fi potrivit operei.
Cam așa ceva pățește și Andrei Bodiu cînd are de-a face cu partea mai jucăușă,
mai poznașă ori doar mai frivolă a tuturor celor trei poeți asupra cărora s-a
oprit temeinic: George Coșbuc (2002), Ion Barbu (2005) și
Mircea Cărtărescu (2000), toate la editura Aula (am preferat cealaltă
cronologie, nu cea în care și-a scos Bodiu cărțile, în ideea că ele,
vrînd-nevrînd, vor fi incluzînd și o perspectivă de istorie literară; ceea ce
s-a dovedit adevărat, oricît de pe scurt ar fi conturat Bodiu cele trei momente
pe care le sondează prin delegați). În vreme ce toți cei trei poeți mai fac
rabat de la seriozitate și-și mai modulează histrionic partitura, Andrei Bodiu
rămîne egal de sobru și devotat analizei de catedră. Asta nu poate însemna
decît că lui Andrei Bodiu îi convin mai mult poeții eminent serioși și că la
gravitatea speciei el adaugă, mult mai lineară, propria gravitate. Și nu fără
rezon, căci o monografie nu-i lucru de șagă; darmite trei!
Luînd în discuție
toate cele trei micro-monografii (în Vatra, nr. 7/2006), Andrei Terian a
constatat de îndată că Andrei Bodiu și-a construit deja un stil propriu, în
care investigația demarează cu o teză simplă, clară și, uneori, novatoare -,
ce urmează a fi consolidată apoi printr-o avalanșă de analize pe text. Așa e,
monografiile lui Bodiu constau dintr-o teză rapidă și o demonstrație laborioasă
(cît permite, firește, colecția, Canon). În cazul lui George Coșbuc
(admisă de Terian drept cea mai bună piesă a tripticului), teza e că avem de-a
face cu un poet livresc, ceea ce împinge cu un pas mai departe concluziile trase
de Petru Poantă în monografia lui din 1976 (și citită de Bodiu în ediția din
1994). Nu experiența directă, care ar face din Coșbuc un poet frust, e
relevantă, ci medierea culturală a actului creator (p. 9), faptul că poetul e
incitat de lecturi, desene și alți operatori de intermediere. Meseriaș, pe de
altă parte, prețuind mai presus de orice meseria /
/ de poet și, în
termeni largi, de scriitor (p. 10), nu-i de mirare că de la aceste două
premise, cu tot eclectismul, sensul unificator al operei sale se
concretizează în estetizarea lumii. (Acuma, chiar la rigoare vorbind, nici
una, nici alta, adică nici spiritul livresc, nici conștiința artizanală sau
profesionistă, nu trebuiau să ducă cu necesitate și musai la proiectul
estetizant; dar cumva, la Coșbuc, ele duc natural într-acolo, pe bază de
participare la conceptul general al epocii, dominat chiar de estetism, ceea ce-l
apropie, neașteptat, pe Coșbuc de Macedonski și Anghel). Ca să nu-i șocheze
fatal pe cei care țin la poet ca la un suflet în sufletul neamului și bun
educator, Bodiu precizează, totuși, că estetismul lui Coșbuc nu este
unul amoral, ca la Wilde, ci el înglobează și eticul. E vorba însă de un
etic estetizat (p. 15). Nu știu, însă, dacă nu cumva asta nu reprezintă
un păcat mai grav decît ar fi fost cel de ignorare a eticului; căci măcar așa,
lăsate pe dinafară, normele etice ar fi rămas intacte și la locul lor, însă
odată estetizate ele încep să fie fluide; dar cum întotdeauna se cîștigă
ceva cînd se pierde ceva (s-a dat lege), dacă poetul și-a pierdut, în varianta
Bodiu, din rigorismul moral, el s-a apropiat, fără să bage de seamă, dar
primejdios de mult, de postmodernism, căci acesta (caz că ne luăm orbește după
Zygmunt Bauman) chiar asta face: înlocuiește etica cu estetica. Pe cît e de
îndrăzneț, de obicei, în ipoteze și opinii, pe atît s-a arătat Bodiu de timorat
în fața acestei evidențe ori doar perspective (în pragul căreia ne aduce și ne
părăsește): Coșbuc lucrează pentru postmodernism. (Și iată cum, într-ascuns, se
desenează un sens unitar al trilogiei monografice, căci Coșbuc vine de la sine
printre înaintașii lui Cărtărescu).
Estetizarea lumii e
urmărită apoi scrupulos, într-un fel de traseu complet, pe toate cele patru
domenii care alcătuiesc universul poetului: estetizarea naturii, a iubirii, a
faptei (eroice) și a morții. Natura estetizată duce la (sau vine din) armonia
deplină, perfectă, a umanului și naturalului (p. 17) și se bizuie, concret, pe
transformarea peisajului în spectacol sau proiecție de film (imaginar pe
principiul văzului). O componentă semnificativă a proiectului estetizant e
reprezentată de estetizarea iubirii (p. 24), ceea ce e numaidecît logic,
nefiind de închipuit o lume frumoasă cu o iubire urîtă. E interesant cum
întoarce aici Bodiu caii, punîndu-l pe Coșbuc să aleagă idila anume pentru că
ea exprimă propria-i viziune poetică și propriul proiect poetic (p. 25), deși
s-ar fi putut și invers, ca estetizarea să fie determinată de idilizare și să
fie vorba de un proiect al speciei mai degrabă decît al autorului. Eroismul
beneficiază de un fel de estetică a jertfei iar moartea de o estetică a
gesturilor ultime (p. 44), dacă nu cumva de o simplă retorică. Fapt e, însă,
că, prin această estetizare a morții iarăși pe neștiute Coșbuc i-o ia
înainte lui Radu Stanca, dovedind că, la nevoie, are un potențial anticipator
încă nu îndeajuns pus în lumină (nici chiar de către Bodiu, cu toate că el îl
convoacă pînă și pe Dimov). Un Coșbuc cu surprize e, pînă la urmă, cel
reinterpretat de Andrei Bodiu.
Mult mai manual e
făcută, din păcate, monografia dedicată lui Ion Barbu, unde teza e luată
direct dintre pretențiile poetului (poetul concurent al Demiurgului, proiectant
de lumi probabile) iar demonstrația ei e strict punctuală un simplu șir de
analize de/pe text, care nu se mai leagă laolaltă (poate și din rațiuni
didactice). Printr-o poezie participantă la mister, Ion Barbu devine creatorul
unei armonii altfel, concept care, oricît de cețos, dirijează și unește
analizele, care nici nu vor să fie altceva decît descrierea fenomenologică a
armoniei altfel. Altfeltitatea lui Ion Barbu îi rezultă, însă, lui
Bodiu din aproape orice: Ion Barbu zice el (p. 22) nu este un poet erotic
obișnuit, el este un poet erotic special. Rezon!, ca toți poeții erotici, chiar
dacă Barbu transformă erotismul într-o autentică lume posibilă. Mai special,
deși nu cu totul nici în acest caz, ar fi fost, firește, dacă transforma
erotismul într-o lume imposibilă. Analizele lui Bodiu au, însă, de fiecare
dată, tupeu polemic și ele înfruntă mai mulți adversari deodată. La Ritmuri
pentru nunțile necesare, de pildă, sînt contraziși dintr-o mișcare și Tudor
Vianu și N. Manolescu (primul pentru că-și închipuia că poema înfățișează
înaintarea sufletului prin trei etape cosmice, cînd, zice Bodiu, e vorba, de
fapt, de înaintarea trupului, iar al doilea pentru că-și închipuia că e vorba de
o poezie inițiatică și cînd colo e vorba de o apoteoză a erosului înțeles ca
substanță a unei lumi posibile /pp. 23-24/). Poate că interpretările se
contrazic, dar nu-i deloc sigur. În general, însă, concluziile lui Andrei Bodiu
nu sînt pe măsura temerității sale analitice și nici a poftei sale
interpretative (jocul secund, de exemplu, rămîne jocul creator al
imaginației p. 43), din care pricină el trece, de regulă, pe foarte aproape
de Ion Barbu.
Analizele ca atare,
percutante și afînătoare, suferă, în cazul tuturor celor trei poeți, de un fel
de complex al naratologiei. Cum toți trei practică lirismul de măști, de
personaj sau de obiectivare, Bodiu se arată mereu preocupat de unghiul
narației, făcînd mare eveniment din asumarea fiecărei identități. Inhibat în
analiza poeziei, naratologul se revanșează deplin cînd ajunge la proza lui
Cărtărescu, unde inventariază scrupulos toate metamorfozele unghiului narativ:
Pentru moment, teoretic vorbind, modelul e homodiegetic și poliscopic, tot cu
un eu-narant ca martor etc. (p. 40). Asemenea observații, dese și nescăpînd
nici un prilej, dau, ce-i drept, o impresie feroce de lucruri savante, poate
tocmai din cauză că țin, de fapt, de un fel de lucrare contabilă asupra
literaturii. Oricum, dincolo de inventarul pozițiilor și situațiilor narative
și naratoriale, Bodiu nu ne spune cum participă acestea la creația de sens și
dacă o fac.
Monografia dedicată
lui Mircea Cărtărescu e, altfel, de o construcție clasică: ea începe cu o
privire sintetică asupra contextului anilor 80, face apoi o schiță a poeticii
cărtăresciene și, în final, ia pe rînd poezia și proza, în capitole consistente.
Postmodernismul lui Cărtărescu e așezat, dintru început, sub straniul mixaj de
manierism și romantism (p. 16), iar nostalgia Totului se consolează cu suma
de Toturi (p. 28). Levantul, pus aparte, e abordat din perspectiva
conceptului de fantezie (p. 36), Andrei Bodiu dovedindu-se (și în cazul
lui Barbu) un admirator al phantasiae (ceea ce nu-i de colea pentru un
poet minimalist, dar arată cît de net s-a despărțit, pentru exegeză, de
propriile înclinații). Acurate, limpezi și îndrăznețe, monografiile lui Andrei
Bodiu sînt dintre cele care respectă, în modul cel mai riguros, pactul
didactic al colecției Canon. |