Despre colaboraționism
1. Contextul
actualei dezbateri despre colaboraționism
Întrebarea
nu este o întrebare, ci o suită de interogații gravitând în jurul temei
colaboraționismului. Această preocupare a ajuns la modă abia la șaisprezece ani
de la revoluția din 1989, poate nu întâmplător, fiindcă în puține luni de aici
înainte țara noastră va intra cu acte în regulă în Uniunea Europeană. Elanul
dezvăluirilor a fost blocat mai întâi de conduita regimului recurent al lui
Ion Iliescu. Să îmi fie îngăduit ticul de istoric de a-l periodiza, pentru mai
multă exactitate, și de a-i numi etapele: 1990 1996: vremea eșalonului doi
sau epoca celor trei mandate neconstituționale; 2000 2004:
iliescanismul salubru sau democratura prooccidentală. Blocajul a
continuat însă și în etapa regimului Constantinescu (1996 2000: vremea
schimbării timorate sau, poate, din pricina coexistenței dintre stânga și
dreapta în cadrul Convenției Democrate, a elanului cu nevoi speciale).
Orice s-ar crede, nu este nici un paradox aici. Nomenclatura din valul doi
devenită valul unu al postcomunismului dar atenție, postcomunism nu înseamnă,
necesarmente, și anticomunism, termenul indicând doar o succesiune cronologică!
grupată magnetic de charisma lui Iliescu, nu diferea, esențialmente, de mediul
liderilor noncomuniști dar oportuniști, unii dintre ei foști întemnițați în
gulagul romînesc. Nici foștii stăpâni roșii, convertiți la haute couture,
nici încarcerații de odinioară, siliți, mulți dintre ei, la compromisuri și
colaborări contra naturii cu regimul defunct, nu aveau un interes major în
desecretizarea arhivelor, temându-se în egală măsură de literatura otrăvită a
dosarelor. Fiecare în felul său era un fost ajuns chezaș al viitorului în
virtutea puterii prezente. În perfectă cunoștință de cauză, marea majoritate a
stângii și dreptei parlamentare din întreaga etapă de după căderea lui Ceaușescu
și până în 2004 a conspirat tacit împotriva nevoii de cunoaștere a adevărului.
Deconspirarea a luat
un avânt neașteptat, chiar dacă partizan și parțial, asimetric și manipulativ,
deocamdată, pe la mijlocul mandatului prezidențial al social-democratului Traian
Băsescu și al Alianței Dreptate și Adevăr. Întâi pentru că alegerile din toamna
lui 2004 au cam măturat de pe scena politică gerontocrațiile vădite (Iliescu)
ori deghizate (în spatele lui Constantinescu stăteau, de fapt, cum se știe, mai
întâi Coposu, iar apoi Diaconescu) și au adus în prim-plan voturile generației
tinere de la oraș ca factor favorabil schimbării. În al doilea rând, pentru că
România din acel moment era deja membră NATO și adeptă fățișă a politicii
americane. În al treilea rând, pentru că, în fine, pătrunderea în clubul
statelor comunitare a României se poate face, după cum spun numeroasele
avertismente occidentale, după ce se săvârșesc niște pași mai concreți pentru
diminuarea corupției de toate felurile. Pornind moara deconspirărilor,
guvernanții de astăzi, slabi în gestionarea situațiilor de criză inundațiile
repetate și efectele lor -, dau o lovitură de imagine multiplă. O dată, ei
produc dovezi în sensul programului cu care Alianța s-a prezentat în alegeri:
fac demersuri de restabilire a adevărului și, pe urma acestuia, a dreptății.
Apoi, demonstrează Uniunii Europene elanul lor autentic de asanare socială. Nu
în ultimul rând, ocazia este nimerită pentru ca partenerii din coaliție să își
pună reciproc în valoare slăbiciunile, să încerce să se compromită spre a
câștiga ei și nu aliatul incomod un spor de imagine, de credibilitate, de
voturi. Iar lucrurile merg atât de departe în privința aceasta, încât partidul
cutare, în care s-au ridicat voci împotriva conducerii actuale, își decapitează
opoziția internă apelând la conținutul dosarelor de Securitate.
Remarc, totuși, că, în
pofida elanului demascator și a vâlvei create de fenomenul Dosariadei
datorate nevoii reale de adevăr, întârzierii enorme a demarării procesului și,
nu în ultimul rând, stilului discuțiilor publice naționale (scandalul) -, suntem
abia la periferia sa și probabil că nici nu vom avansa prea mult de acolo în
etapa imediat următoare. Ies la iveală turnătorii, nu însă și ofițerii de
odinioară. Ce să mai vorbim despre nomenclatura care instrumenta ideologic și
politic brațul său armat, Securitatea? În această logică, nu este de mirare că
principalele dezvăluiri se leagă de celelalte partide decât PSD, căci acesta din
urmă a colectat cu un instinct infailibil nomenclatura. Și tot așa pare scutit
de mari seisme și PRM, partid întemeiat cu sprijinul multor naționaliști și
securiști...
2. Un singur
colaboraționism, dar de mai mute feluri
Există
o deosebire fundamentală între colaboraționismul intelectualilor din epoca
stalinistă (înțeleasă până la destinderea dinainte de moartea lui Dej, cu
finalul în 1963- 1964) și cel de după. El constă în aceea că finalul primelor
două decenii de comunism românesc a însemnat și finalul gulagului atroce, marcat
de moarte și reeducare căutate cu metodă de dirigenți prin slujbașii Securității
și ai sistemului penitenciar autohton. Șantajul și momirea au luat în mai mare
măsură locul violenței fizice și al extincției după 1964. Nu sunt sigur că
moartea lui Gheorghe Ursu a fost intenționată, probabil se voia mai degrabă o
punere exemplară la punct a scriitorului arestat fără a-l dori ucis. În schimb,
execuția lui Lucrețiu Pătrășcanu om de condei, și el a fost ordonată expres.
După 1964 Volgile negre nu mai opreau brusc în fața unei case, golind-o de
locatari chiar și aleatoriu, cum s-a putut întâmpla anterior.
Prin urmare, fără a fi
de acord cu Vadim Tudor și alți prieteni ai lui Ceaușescu și ai Securității sale
că în ultimele decenii comuniste românești serviciul secret devenise patriotic
(era, bine mersi, tot parte a sistemului patronat de K. G. B., spionând, de
exemplu, sau rezolvând trebușoare murdare ale fratelui mai mare de la Răsărit,
nu doar în limitele intereselor dirigenților aborigeni), anumite schimbări în
doctrină și tactici acestea devenind mai persuasive s-au înregistrat, fără
nici un dubiu. Securitatea nu mai făcea jocurile internaționalismului proletar
în aceeași măsură ca pe vremea lui Stalin, orientându-se acum în direcția
interpretării patriotice a comunismului (PCR, centru vital al națiunii
române, purtătorul celor mai înalte valori democratice și al celor mai înaintate
tradiții de luptă ale clasei muncitoare, ea însăși chintesență revoluționară a
poporului).
În prima etapă,
Securitatea și Partidul s-au străduit să lichideze rămășițele României burgheze,
atât din pricini sociale unele fondate (nevoia alfabetizării și cultivării, a
scoaterii majorității rurale iliterate și sărace din starea endemică de
înapoiere, necesitatea industrializării), altele nu (proclamarea luptei de clasă
și imitarea strictă a exemplului sovietic, în multe privințe inadecvat, ca în
cazul proscrierii chiaburilor socotiți culaci!) -, cât și datorită opoziției
dintre internaționalismul de extremă stângă (obsesia exportului de revoluție
socialistă, a formării sistemului comunist peste fruntarii statale și diferențe
etno-culturale etc.) și tradiția naționalistă după în vremea dictaturilor brune
(Carol al II-lea, legionarii, Antonescu) în direcția fundamentalismului ortodox
și a extremismului de dreapta.
Ulterior, odată
epurată societatea de dușmani de clasă, atunci când burghezia și
intelectualitatea interbelică au încetat să mai fie un pericol pentru regim și
când România s-a mai distanțat, parțial și inconstant, de Moscova, nevoia de
legitimare a statului socialist și a dominației nomenclaturii a generat mișcarea
de apropiere a comunismului autohton de tradiția naționalismului. Faptul s-a
produs nu numai, cum se crede, ca urmare a invadării Cehoslovaciei (august
1968), ci și analizându-se socialismele asiatice (chinez, corean, vietnamez),
posesoare, fiecare, a unui colorit specific, adevărat model pentru Ceaușescu și
în alte privințe. Revoluția culturală în România a însemnat, prin urmare, nu
doar includerea unei componente de despotism asiatic și de cult maoist al
personalității, ori îndepărtare de Occident în politica internă, pe când se
proclama apropierea de el în cea externă. Ea a fost și sudarea doctrinei
revoluționare a proletariatului cu cea a luptei pentru independență și
afirmarea valorilor proprii poporului român.
În virtutea acestor
configurații ideologice pline de asemănări cu cele din alte țări socialiste,
cum rezultă din sinteza dedicată istoriei democrațiilor populare de François
Fejtö -, unii dintre intelectualii perioadei staliniste au pactizat cu noua
conducere dintr-un impuls de distanțare sincer față de ororile dictaturilor
brune (Tudor Vianu), dar și din oportunism (G. Călinescu, M. Sadoveanu), când nu
au cedat presiunilor exercitate de Miliție și Securitate. Alții (cei mai notorii
fiind, probabil, istoricul David Prodan și filosoful Barbu Zevedei) s-au asociat
firesc comuniștilor încă dinainte de a ajunge la putere.
Cei care nu s-au
predat ideologic noilor stăpâni în prima etapă s-a întâmplat să o facă, în
diverse forme și proporții, în a doua. Atunci au fost recuperați oameni ca Al.
Paleologu, Constantin Noica ș. a.
3. Națiune și etică
Generalizările
pripite pot fi tolerate în cazul butadelor, dar nu când se încearcă analitic
înțelegerea unei situații de mare complexitate și de durată. Pretutindeni în
lume există probleme morale, dar ele nu pot fi generalizate fără a cădea în
ridicol nici măcar în cazul unor culpabili mult mai atroce și mai faimoși decât
națiunea română. Este destul să se compare cazul nostru cu cel al Germaniei
hitleriste sau cu cel, mult mai puțin discutat la noi, al Japoniei militariste
din vremea celui de-al doilea război mondial. Nu ne reliefăm nici măcar în
comparație cu sârbii, bosniacii și albanezii anilor 90, antrenați într-o vastă
și reciprocă (deși, iarăși, cu nuanțe de neocolit) operațiune de curățire
etnică.
Neavând, așadar, o
problemă morală ca națiune, mulți dintre noi au probleme morale personale,
conturate în diverse momente istorice și în feluri cât se poate de diferite.
Dincolo de nivelul
individual, există și un nivel colectiv, identificabil în participarea unor
segmente ale populației și mai ales de slujbași ai statului antonescian la
Holocaust (pogromul de la Iași) și la Gulag. Deja se cunosc o serie de fapte
cutremurătoare legate de cele două înfiorătoare fenomene care acum zece ani erau
inaccesibile, în marea lor majoritate. Dar și aici, restituirea se cuvine să fie
sistematică și nepărtinitoare, pe cât posibil, respectându-se adevărul.
Mai departe în trecut,
cele câteva episoade de intoleranță religioasă (în Moldova lui Ștefan Rareș și,
apoi, a lui Ioan Vodă cel Cumplit, de exemplu) nu justifică, nici ele,
generalizările grăbite. Ar fi însă o greșeală ca, din pudoare, oportunism
profesional sau patriotism prost înțeles, studiul acestor chestiuni, socotite
neconvenabile, să fie evitat sau rezultatele lui să fie falsificate. |