Galerele
Își întinde brațele pe
lîngă trup prin aer,
două galere la care a
tras de la naștere,
numai transpirația
îngerilor i-a umezit buzele,
cerul a fost mereu
sterp ca un uger din care se auzea șuieratul unui șarpe,
Dumnezeu peticit
într-un album cu fotografii
de pe vremea când
brațele își luau zborul
în chiar somnul în
care se îngropau,
în trup i-au urcat
rînd pe rînd tot felul de figuri pe care acum
le descarcă în dane
doldora de resturi ale unor vremuri
din care nici
forcepsurile nu mai scot nimic
uneori în același
ritm,
pe lîngă gratiile
trupului de după care se aud voci
ca într-un bazin de
înot,
alteori, stîngul
înapoi, pe lîngă coapse,
dreptul înainte,
printre îngeri
ca un fulger ostenit
pe fața întunecată,
cerul umflat cu pompa
de pe pămînt,
uneori, ambele deodată
prin aerul sărat
ca o gură de ocnă,
mișcînd trupul pînă la
extremități,
de unde să făceau
franjuri, ca fuioarele prin furtuna plină de dinți ascuțiți,
cînd privea prin
fereastră
trupul botezat al lui
Iisus,
cînd Dumnezeu se făcea
sloi de gheață
și, alunecînd, urca în
cer, ca într-o altă casă
în care ne va primi pe
rînd
pînă atunci, trage la
galere ca un osîndit prin apele seci
ca nucile în ghearele
babuinilor,
dintr-un pustiu în alt
pustiu,
stîngul înainte,
dreptul înapoi,
prin aerul ud doar de
transpirația îngerilor
pedepsiți să ducă
trupul pînă la capăt.
Gunoiul
Iese în fiecare clipă
din orașul în care intră imediat,
să mai stea o dată la
masa de la care a fost alungat ca un cîine,
să mai privească o
dată fața lunguiață a celuilalt,
să mai bea cu el din
paharul lui,
să simtă votca
urcîndu-i în cap
unde de multă vreme nu
se mai întîmplă nimic,
nu e bine de loc,
și iese iarăși din
orașul în care ar fi putut să se sinucidă în orice
clipă,
dar revine ca ecoul în
chiar locul de unde a plecat,
celălalt, cu fața
lunguiață, îl plesnește peste obraz
cade lat pe fața de
masă
de unde este scuturat
ca e firimitură de pîine
direct în gușa
vrăbiilor,
nu e bine de loc,
din găinațul lor va
ieși ca din orașul în care s-a ostenit
să nu stea locului, să
plece în fiecare clipă
și în fiecare clipă să
se întoarcă
în același loc,
votca lui îl aștepta
în chiar sîngele celuilalt cu fața lunguiață
ca o lubeniță tăiată
felii
pentru atîta risipă de
sine,
cît e de lungă
podeaua, întins printre picioarele meselor,
ca un ziar făcut boț
și aruncat în pubela
din fața iadului,
nu e bine de loc,
poate acolo unde dorea
să se întoarcă după ce pleca de fiecare dată
cînd revenea,
era raiul
și din iarba subțire
trasă în piept,
nările lui erau ale
celuilalt cu fața lunguiață, livid și cu bagajele la ușă,
deja la marginea
orașului
unde din creștet îi
ciuguleau ciorile,
din ochi, îngerii
căzuți grămadă într-o groapă acoperită de cer,
fumul abia arătîndu-i
ochii
prin care nu se mai
regăsea,
nu, nu e bine de loc,
următoarea clipă va fi
mai bună decît ultima prin care a ieșit
să nu se mai întoarcă,
dar masa îl aștepta
plină de ploi de votcă, femei
care storceau fața
celuilalt, lunguiață, întinsă
peste toate fețele de
masă peste care stăteau coatele ascuțite ca niște cuțite
ale celorlalți, cu
fețele lunguiețe, gata să-i albăstrească sîngele
din care abia de putea
ieși pentru ultima oară,
așa cum a făcut-o cu
mulți ani în urmă
cînd nici el nu știa
de unde a sosit
în orașul care-l va
morsoca într-o ghenă
cu degetele disperate
ale cerșetorilor
din care iese
alb ca hîrtia pe care
scrie
nu, nu e bine de
loc
!
Spuza
Uneori nici atîta nu
este
își privește trupul ca
pe un schit
din care ies pustnicii
să-și aprindă țigările la marginea pădurii,
vrăbii pe vergelele de
alun,
șoaptele lui se împart
între rugăciunile lor
și dorința lui de-a se
năpusti într-un bordel
în care să intre sub
pielea femeilor ca o boală pe care o pot
vindeca numai
tristețile
păturite frumos în
camera în care și-a făcut singurătatea praf
așezat pe pielea
albastră a cerului
în care bat toba
mînuțe transparente de îngeri,
alteori este totul,
iese din trup și-și
privește trupul ca pe un costum de haine,
ce mîini o să i-l
perie,
ce ochi o să-l
privească,
nu va mai fi nevoie de
rugi și pustnici puși să greșească,
deodată se va afla
acolo unde nici cu gîndul n-a fost,
umbrele femeilor se
vor transforma în femei,
băncile din parc,
gările, în palate de lux,
Dumnezeu zugrăvit în
credința lui făcută pliculeț închis
într-o parte ascunsă a
inimii,
ce rost mai are să se
întoarcă în schit,
nici în somn nu se va
putea părăsi,
dar deodată se face
mic,
fir de praf într-o
grămadă de praf,
gând luat de-a valma
de mîluri
prin care nu se mai
vede peștișorul de aur,
la masa din colț,
stors și acru ca o lămîie,
în jur doar chiștoace
de țigări strivite de tocurile
femeilor care au
coborît din bordeluri
să-i arate că ele
există în realitate,
uneori nici realitatea
în care respiră nu-i vine
cum vin mănușile pe
mîinile
care-l adună de pe
masa care l-a vărsat ca pe un pahar cu apă
din neatenție,
alteori este chiar
realitatea,
dar nu-i mai folosește
la nimic
Colțul
Bănuit că se gudură,
este lovit,
mai întîi în privire
și de acolo îi ies
șuvoaie de lumi împletite în funii
pe care le despletește
încet pînă la capăt,
apoi direct în
creștet, ca lumea astfel despletită să învie
și să-l devoreze,
cerul intră în el ca
un fus,
cineva acolo toarce și
nu i se văd mîinile, nici ochii,
numai inima ca un
bulgăre aruncat în golul care nu se mai termină,
departe de el gîndul
că mîine va fi alături
de cel căruia i-a strigat numele
și în el s-a auzit
surd glasul pe care-l ține în el
ca pe un leu în cușcă,
pînă la urmă va ști
cine l-a lovit
și-i va săruta
palmele,
va afla că nu el a
fost lovit ci convoiul acela de lume
împletită și rumegată
de măgarul lui Oknos,
dar nu se va putea
nici ridica, nici coborî,
bănuit doar că există,
va fi ucis,
rotunjit ca o măciulie
în vîrful sceptrului
de palma făcută pumn
numai atunci cînd
bănuit că se gudură,
este lovit.
Numai cînd urcă atît
de sigur la cer
mult mai adînc i se
pare pămîntul cu care acum se poate juca
așa cum fac singuri în
casele lor copiii
stăpîni ai întregului
spațiu. |