Revista FAMILIA
continuă proiectul Galeria cu poeme alese început cu o bogată
secvență în Nr. 3/2006. Dorind să vă avem printre participanți, Vă invităm să ne
trimiteți unul dintre poemele Dv. preferate aparținând unui poet român (altul
decât Dv. înșivă), indiferent din ce perioadă a istoriei poeziei noastre. Un
poem la care, măcar mental ori/și afectiv, reveniți periodic, pe care v-ar
plăcea să-l împărtășiți cu alți iubitori de poezie, poeți ei înșiși ori doar
pasionați cititori/ascultători. Trimiteți-ne, așadar, poemul Dv. preferat (la
această oră, în acest timp, anotimp, an, în acești ani) transcris în Word
și o frază de Dv. inventată (hai, două-trei, maximum) prin care să sugerați
de ce ați ales poemul ales.
Vă mulțumesc, Ioan
Moldovan
Tudor ARGHEZI
Belșug
El, singuratic, duce
către cer
Brazda pornită-n țară,
de la vatră.
Când îi privești,
împiedicați în fier,
Par, el de bronz și
vitele-i de piatră.
Grâu, popușoi, săcară,
mei și orz,
Nici o sămânță n-are
să se piardă.
Săcurea plugului când
s-a întors
Rămâne-o clipă-n soare
ca să ardă.
Ager, oțelul rupe de
la fund
Pământul greu, muncit
cu dușmănie
Și cu nădejde, până
ce, rotund,
Luna-și așază ciobul
pe moșie.
Din plopul negru,
răzimat în aer,
Noaptea, pe șesuri, se
desface lină,
La nesfârșit, ca
dintr-un vârf de caier,
Urzit cu fire de
lumină.
E o tăcere de-nceput
de leat.
Tu nu-ți întorci
privirile-napoi.
Căci Dumnezeu, pășind
apropiat,
Îi vezi lăsată umbra
printre boi.
Ioan Milea:
Printre poemele pe care le port în minte, unde răsare din când în când ca o
amintire din școala elementară a poeziei, este și binecunoscutul Belșug
al lui Tudor Arghezi. Îl aleg acum nu numai pentru frumusețea sacrală a
imaginilor sale, ci și pentru că este o pildă a ceea ce se întâmplă când poezia,
lăsându-l în urmă pe cel ce o scrie, ajunge întreagă la cel ce o citește: o
pildă de desăvârșire.
Două stepe
O stepă jos, o stepă
neagră sus.
Se-apropie-mpreună și
sugrumă
Calul de lut și
câinele de humă
Și omul lor, din umbra
de apus.
Drumul s-a strâns din
lume ca o sfoară,
Gheme de drumuri zac
în heleșteu.
Hambarul n-a lăsat
nimic afară.
Noaptea-ncuiată e, cu
lacăt greu.
Noi, singuri trei, dăm
lumii-nchise roată,
Cercăm, strigăm
Nici-un răspuns.
Că oboseala pribegiei
ne-a ajuns
Și n-avem loc să stăm
și noi odată.
Unde ne ducem? Cine ne
primește?
În poarta cui să cerem
crezământ?
Hai, calule, hai,
câine, pământește,
Să batem, frânți, cu
pumnii în pământ.
Virgil Diaconu:
Am ales un poem din creația lui Arghezi, pentru că el este aproape singurul poet
din care poți selecta 50 de poeme de excepție. Două stepe mi se pare a fi
poemul exemplar al înstrăinării. Lirismul și forța metaforică îl plasează
printre capodoperele poeziei moderne de pretutindeni.
***
George BACOVIA
Vae soli...
Te voi aștepta într-o
zi, sau într-o noapte oarecare
Pentru ca să văd dacă
mai pot să am o preocupare.
Voi trece iar pe lângă
ape, și-n unda lor voi apărea,
Voi sta pe lângă vreo
ruină, va plânge iar o cucuvea;
Pe urmă nu va mai fi
timp... voi fi uitatul muncitor,
Va fi și pentru mine
lumea un fenomen întâmplător...
Despre iubire,
câteodată, poate într-o carte voi găsi,
Poate-n oglindă vreo
albină compătimind se va lovi
Plângând în zori cu
fața în soare mă voi simți fără de rost,
Mă voi gândi la toată
jalea poeților care au fost...
Un corb va trece peste
casă și iarna mă va îngheța,
Orașul, prin ninsoare,
noaptea, din pianole va cânta,
Sau toamna goală va
dansa cu plete de grâu și de vin
Astfel că nu vor putea
să ne-ntreacă acei care vin...
Bogdan Ghiu:
Ironie amară înapoi și-nainte, teleologic înaintînd către eu, plimbare prin
zădărnicia istoriei poeziei (a istoriei, a poeziei) cum figuris.
Caragiale urmat de Eminescu deja istoricizați, fără rost, intrați în absurd,
umbre mecanice, spectre prozodice. Subiectul inutil: subiectivitatea, chiar și
lirică, e o biată povară ridicolă, stupidă albină narcisică care se vede pe sine
gonind avid către sine, și buf. Apoi, ca racul, și mai în urmă, pînă la poezia
ruinurilor: totul va fi fost din capul locului ruină. Ruină care apoi
înaintează brusc, mătură tot, cum și merităm. Sîntem după Bacovia. Jalea
poeților care vor fi (fost).
***
Lucian BLAGA
Risipei se dedă florarul
Ne-om aminti cândva
târziu
de-această întâmplare
simplă,
de-această bancă unde
stăm
tâmplă fierbinte lângă
tâmplă.
De pe stamine de alun,
din plopii albi, se
cerne jarul.
Orice-nceput se vrea
fecund,
risipei se dedă
florarul.
Polenul cade peste
noi,
în preajmă galbene
troiene
alcătuiește-n aur fin.
Pe umeri cade-ne și-n
gene.
Ne cade-n gură când
vorbim,
și-n ochi, când nu
găsim cuvântul.
Și nu știm ce păreri
de rău
ne tulbură, pieziș,
avântul.
Ne-om aminti cândva
târziu
de-această întâmplare
simplă,
de-această bancă unde
stăm
tâmplă fierbinte lângă
tâmplă.
Visând, întrezărim
prin doruri
latente-n pulberi
aurii
păduri ce ar putea să
fie
și niciodată nu vor
fi.
Alex. Ștefănescu:
Poezie făcută din cuvinte cuminți, la locul lor, dar capabile să răscolească
profunzimi misterioase ale sufletului nostru. Dincolo de sfiala poetului, se
simte forța sa. Tâmplă fierbinte lângă tâmplă reprezintă cea mai expresivă
reprezentare a tandreții din poezia românească. Poemul te face să te gândești la
o mână de bărbat puternic care mângâie delicat obrazul feminin al sensibilității
cititorului.
Noapte la mare
Valul mai bate,
același.
Raza e trează în turn.
Cald e nisipul pe
plaje,
numai puțin dacă
scurm.
Noaptea-i târzie, de
august.
Orele-horele tac.
Cugetul, cumpăna,
steaua
grea judecată îmi fac.
Murmură dor de
pereche.
Patima cere răspuns.
Ah, mineralul în toate
geme adânc și ascuns.
Sarea și osul din mine
caută sare și var.
Foamea în mare
răspunde,
crește cu fluxul amar.
Margine-mi este
argila,
lege de-asemenea ea.
Sunt doar metalul în
febră,
magmă terestră, nu
stea.
Capăt al osiei lumii!
Rogu-te, nu osândi!
Vine cândva și odihna,
ce ispășire va fi!
Vine cândva și odihna
ce ispășire va fi
anilor, aprigei sete,
febrei de noapte și
zi.
Aura Christi:
Dragă Ioan Moldovan, mă grăbesc să-ți expediez poemul solicitat. E un
poem-munte. Un poem-capodoperă evidentă. Îl recit în gând ori de câte ori cerul
mi se prăbușește pe umeri; îl recit și atunci când pământul mi se arată a fi o
planetă străină. Evident că sunt patetică; oho, mă recunosc. Nichita, Breban,
Matei (Călinescu), Cezar (Baltag) iubeau acest poem, îl știau pe de rost, îl
recitau nu rareori, având cultul acestui text major scris, e limpede, de Blaga.
Se intitulează Noapte la mare.
O
sugestie: e de dorit să-l citești silabisindu-l. Rar. Apăsat. Așa cum se citesc
poemele mari.
Somnul
Noapte întreagă.
Dănțuiesc stele în iarbă.
Se retrag în pădure
și-n peșteri potecile,
gornicul nu mai
vorbește.
Buhe sure s-așază ca
urne pe brazi.
În întunericul fără de
martori
se liniștesc păsări,
sânge, țară
și aventuri în cari
mereu recazi.
Dăinuie un suflet în
adieri,
fără azi,
fără ieri.
Cu zvonuri surde prin
arbori
se ridică veacuri
fierbinți.
În somn sângele meu ca
un val
se trage din mine
înapoi în părinți.
Kocsis Francisko:
În fiecare zi aș alege altceva, dominat de o stare, de un gând, care se vor
risipi sub presiunea cu care își fac loc altele, între care singura diferență e
numai de amplitudine. Lirismul are capacitatea de a accelera atât de mult ritmul
consumului de sine încât prăbușirea în ancestral și ascensiunea spre zona
inefabilului, în care nu poți vedea, dar SIMȚI CU ATÂT MAI ACUT, se produc
simultan. Important rămâne ca între aceste două extreme să nu te șteargă din
răvașul ontic vreun vector al destinului. Astăzi este Blaga, pentru că m-a
sunat mama și mi-a spus că ne-a gândit.
***
Ruslan CARȚA
good bye lenin
motto: cu fiecare nouă clipă mă adânceam
tot
mai adânc în trecut
(Victor PELEVIN)
baba nușa umblă
abătută prin supermarket
s-a apropiat de vânzătoarea de la mâncare gătită
(stomacul meu urss-ist vrea borș de sfeclă roșie)
a trecut prin raionul cu băuturi la promoție
(stomacul meu vrea să piseze halbe de kvas )
s-a uitat în congelatoarele ticsite full cu pește
(stomacul meu
prins între 2 plăci de gheață vrea pilimeni cu carne)
o nouă zi în care baba nușa abandonează
căruciorul în
supermarket
și-un angajat
culegându-l îl va împinge
încet dar sigur în
fundul primitor al altor cărucioare
nimic mai puțin pentru
baba nușa
decât să ridice
neocolitele trepte ale primăriei
și să agațe din nou
steagul ue
o coroniță de steluțe
să-i scânteieze pe creștet
o seceră argintie să-i
trecă de-a lungul stomacului.
metalopoemul
soldatului
Când pasărea moare,
în ea plânge glontele obosit,
care atât de mult își dorea
să zboare, ca o pasăre
(Ivan JDANOV)
în primăvara asta cât
unchiul meu lipsește,
răsfoiesc primele
reviste porno.
el este soldat, se
întoarce odată nu știu când,
cu nu știu câte haine
militare pentru vecini,
și nu știu câte
reviste, pe care le
ascunde în dulap
printre cămăși.
așa cum mă rugam de
moartea babei liuba,
să pot cotrobăi în pod
și prin dulapuri,
tot așa îmi doresc să
lipsească
cât mai mult de acasă
unchiul ghena.
**
când ieșim la poartă,
și mai ales în zilele când
vacile se pierd în
iarba imașului,
ca niște pete negre de
ulei,
organizăm primele
expoziții
de fotografie xxx din
istoria satului.
suntem fascinați de
dragostea ce trece
printre picioare iar
apoi prin stomac,
sunt cutremurat de
cuvintele celorlalți:
privește, scoica
gurii se deschide
sperma strălucește ca
mărgăritarul.
aceasta seamănă cu
baba olea.
are la fel sânii
lăsați și multă, multă celulită.
baba olea de două ori
era să cadă în comă alcoolică
și săptămânal aleargă
goală în jurul casei,
cu părul despletit,
smântânit peste tot.
***
mi-am amintit de
tiraspol, de unchiul meu,
de prizonierii legați
de copaci, de femeile acelea
dansând goale în timp
ce aruncă pietricica
în găleata prinsă de
testicolele lor.
și iarăși cadre,
zâmbete, țipete:
soldații acum nu mai
au între picioare
decât iarbă și viermi,
iarbă și viermi
în memoria celor
căzuți la datorie,
care n-au reușit să
cunoască o femeie,
am ars fotografiile,
cărțile de joc totul. și am plâns.
am plâns că poate veni
un nou tiraspol
și nu m-ar aștepta
decât aceeași moarte
cu poza unei femei
străine în buzunar.
am urlat, pentru că
știam:
cutia craniană se
desface
glontele strălucește
ca mărgăritarul.
Dumitru Crudu:
Vă trimit aceste doua
poeme ale tânărului poet basarabean Ruslan Carța. Le recomand pentru că sunt
foarte bune și pentru că Ruslan Carța este unul dintre puținii tineri poeți care
și-a găsit și o temă nouă: tema basarabeană, pe care își structurează poemele.
Să-ți găsești o temă a ta nu e puțin lucru, iar să-ți pliezi discursul pe un
fundal istoric e chiar ceva ieșit din comun. Ruslan Carța, cred, ar putea face o
nouă revoluție în contextul poeziei douămiiste...cu această tematică
basarabeană.
***
Aura CHRISTI
Cineva din noapte
Cineva mult mai mare
și mult mai puternic,
venit din noapte, se
apropie pe vârful picioarelor.
Te atinge. Nu simți
decât o boare,
o stranie lumină
adâncă sub pleoape.
Apoi cu infinită
precauție te înghite,
târziu de tot
redându-te prevăzător lumii
mai copil decât ai
fost,
decât ai putea fi
vreodată.
Te prelingi din somn
ca dintr-un vers:
cu respirația tăiată.
Nu înțelegi pe unde ai
pribegit
și când te-ai întors
în carcasa trupului
devenit brusc ușor; un
trup ca de băiat, ca de fată.
Nu pricepi dacă vei
pleca
ca într-un fel de
noapte cosmică
și altă dată.
Dimineața se ridică
din tine
cu precizia unui
extatic inchizitor
căzut pe gânduri.
Totul e pur, înalt și fierbinte!
Tot ce atingi, se
întrupează din carnea lui nu se poate.
Totul reîncepe
secundă de secundă
să fie, ca pentru
ultima dată. Parcă.
Da. Sub ochii tăi,
totul, totul
e îmbrâncit oho în
ființă: aici,
în țara numită
perplexitate,
într-o tăcere de
moarte prevestind
un destin nou, ce te
absoarbe
împotriva voinței
tale. Aproape.
Reînveți lucrurile. Le
numești aidoma
unui copil: apă,
fântână, iarbă, cărare,
scară, cal, floare,
cer
și încă,
și încă o dată:
apă, fântână
Singur în pământul
firii ești.
Totul dinafară te
readuce la tine și te ajută.
De pretutindeni
semne de binecuvântare.
Pe o altă orbită: greu
e teascul destinului
și cerul de fier tot
mai greu!!
Miroase a prăpăd, a
roze târzii.
Drumul e lung.
Aerul tare,
și seara subțire,
Domine,
și atât de înaltă!!
Zeii dau buzna afară
din templele nopții
adânci, suferinde: în
tine, departe.
Te aduni din pulberea
spaimei de moarte.
O, tăcere rarefiată!
O, lucruri de nenumit,
de neatins, de
nevăzut,
ferecându-te în miezul
lor încins!!
Fiu al acestora ai
fost dintotdeauna.
Deci, te supui.
Asculți. Te închini.
Cânți nopțile. Cânți
suferința lor și a ta.
Apoi, despărțirea. Și
neînțelegerea.
Înstrăinarea.
Singurătatea. Pâinea.
Vinul. Ochii. Apa.
Marea amiază.
Între timp, lei
sloboziți din privirile tale
dansează și luptă.
Dansează și luptă
câte trei, câte șapte
dansează.
Aura Christi:
Dragă Ioan Moldovan, îți expediez pentru frumoasa antologie a revistei
Familia un poem care îmi aparține. E scris acum mai bine de un an și
constituie, cel puțin pentru mine, semnul unei perplexități destinale, în fond,
de neexprimat. (Mă întreb însă: poezia oare nu tratează lucruri de neexprimat,
încăpățânându-se să le facă inteligibile și fiind perfect conștientă de faptul
că nu va reuși?) Când îți scriu aceste rânduri, realizez cât de străin îmi este
poemul; l-am recitit de câteva ori, pentru a încerca să-l înțeleg. E frumos,
mi-am zis. Atunci l-am mai recitit încă o dată, recunosc, cu o plăcere
sălbatică; e un poem scris de un străin. Mi-ar fi plăcut să-l fi scris eu, cea
de acum.
***
Claudian COSOI
Prima oară
În miezul de piatră
adînc
grav ciripește o
rîndunică
nu încerca să o vezi
sau mai mult
să-i oprești zborul de
piatră
pe masă se desface
prin explozie o
brîndușă
nu încerca să o vezi
sau mai mult
să-i oprești
deschiderea oarbă.
Ștefan Jurcă:
Recitesc, uneori mi-l amintesc în întregime, poemul lui Claudian Cosoi Prima
oară pe care l-a scris în prima formă în atelierul lui Mihai Olos.Vasile
Sav,l atinist la fel cu tatăl poetului Cosoi vroia să-i desființeze poemul și se
întreba: cum poate o rîndunică să ciripească grav?
***
Aron COTRUȘ
Pătru Opincă
Io,
Pătru Opincă,
țăran fără țarină,
plugar fără plug,
ciurdar fără-o vită,
îmi duc viața necăjită
fără strîmbătăți și
vicleșug
și brușul de mucedă
pită
mi-l plătesc cu sînge
din belșug
O vorbă a mea-i ca o
mie
Am slujit cu cinste
și-omenie
satului
și împăratului
de sărac ce-s, toți
cîinii mă latră
și noaptea, cînd pe
uliți trec domol,
nu mă așteaptă pe nici
un podmol
fete mari cu țîțe ca
de piatră
sapa mea mușcă, rupe
adînc,
dar nu-mi aduce nici
doar cît mînc
la secere
nime nu se ia cu mine
la-ntrecere
coasă ca a mea în
toată țara nu e
sprintenă trece prin
ierburi ca de cuie
rînza mi-e goală,
blidul la fel,
dar grîul crește drept
ca de-oțel,
să se-mbuibe din el
groful putred,
ciocoiul mișel.
Io,
Pătru Opincă
ce-ntre-atîtea moșii
n-am doar o șirincă,
înfrunt strîmbele legi
și năpasta
și-n răzmerița ce-n
mine crește,
sudui vîrtos,
mocănește,
și scuip pe toată
rînduiala asta
!
Octavian Doclin:
Oare de ce, și eu și Țara Aceasta, trebuie să ne întoarcem necontenit și
la
această oră, în acest timp, anotimp, an, în acești ani! tocmai la POEMUL
acesta?
***
Leonid DIMOV
Schiorul
lui Puiu
Ce greu e să scoți
vorbele cuvenite
Din grădini, din
localități, din cărți zugrăvite
Cu toboșari zîmbitori
pe coperți,
Din zmeuriș. Te rog să
mă ierți
Că nu pot aduce mai
iute
Copilăriile coborînd
cu parașute
Din cerul absolut
Zvîrlind către fiece
azimut
Minuscule raze
geroase.
Era iarnă, îți
amintești, se-nnorase
Ba chiar începuse să
ningă spre seară,
Cerul coborîse jos.
Afară
Cu-nlăuntru făceau
una.
Fulgi mari, gălbui,
umezi. Ne era totuna
Căci de la mare
înălțime,
De dincolo de
grohotișuri și cime
Cădea, venea, plutea
un schior.
Era înfricoșător
Zborul lui parcă
reglementar
Prin spațiul fără
hotar
Al fulgilor coborînd
fără-ncetare.
Ne culcaserăm pe burtă
în ninsoare
De spaimă și de milă
mare
De pe ce pîrtie
sosise,
Din ce depărtări, din
ce vise
Cu concursuri
hibernale
Se rătăcise prin
ninsorile vesperale
De peste mica noastră
localitate,
Lîngă munții lipsiți
de vizibilitate
Către care se-ndrepta
vertiginos
Prin mediul gălbui și
floconos
Schiorul acela șters
din program
Nu știam.
Priveam doar cu
luare-aminte
Cum dispare cuminte
Dincolo de colții
montani părînd că mușcă,
Ușor aplecat, cu
mîinile la vipușcă,
Și plîngeam și ne
cuibăream de jale
În zăpada umedă cu
striuri tangențiale.
Apoi ne-am ridicat
În tăcere, ne-am
scuturat
Și am intrat în casă.
Întunecoasă,
Noaptea ne-a cuprins
în mreje.
Am stat așa, treji,
Pînă ce au dat zorii.
Ne-am pus mantilele,
botforii,
Am spart o farfurie de
bun noroc
Și am luat-o din loc
Către munții din
depărtare,
Înveseliți, acum, și
scînteind în soare.
Gîndeam că, poate, la
hanul de după creastă,
Vom da de schiorul
scăpat din năpastă
Și-l vom îmbrățișa și
vom bea împreună
Un amestec de vin și
țuică de prună,
Așa cum obișnuiam
altădată
În cartierul fabricii
de ciocolată,
Căci, nici o îndoială
nu putea să fie:
Era prietenul nostru
din copilărie
Plecat de mult într-o
călătorie
Cînd încetase să ne
iubească
De urît, ne spunea, și
de disperare sufletească.
Într-adevăr, în casa
noastră se făcuse liniște mare,
Se auzeau doar ulubii
urluind în depărtare
Și, urmînd traiectorii
curbe,
Țipătul trenurilor de
dincolo de urbe.
Or, lui, prietenului
nostru cel bun,
Pierdut în rătăcire și
surghiun,
Îi plăceau plinele de
clinchete ospețe
Din asfințituri și
pînă-n diminețe,
Marile conversații
nocturne,
Nu zîmbetele taciturne
Cu care-l înconjurasem
în ultima vreme
Cuprinși de stenahorii
și dileme
Ține pasul. Nu mă sili
să te caut.
Respiră în ritm. Calcă
precaut.
Nu privi înapoi.
Ferește-te de amețeală.
Iată măgura finală
Cu iezerul ascuns.
Cum îți bate inima! Am
ajuns.
Adună în saci întregul
tărhat,
Dă-mi pironul bidentat.
Trece funia pe sub
belciuge.
Înșurubează resortul,
că fuge.
Îndoaie-ți piciorul
drept,
Agață-te cu cîrligul
de piept,
Stai un pic nemișcată,
Ne vom așterne hamacul
îndată
Aici sub această
stîncă suspendată.
Așa. Acum e bine.
Vino mai lîngă mine.
Coboară-ți pleoapele,
oftează adînc,
Mîine, dacă trecem de
Parîng,
Vom zări livada aceea
părăsită
Cu prunele lovite de-o
mană sucită
Și, chiar la dreapta,
micul local
Vopsit în albastru
virginal
La care-am poposit
tustrei de-atîtea ori
În vacanțe și
sărbători
În definitiv ce
înseamnă o prietenie?
Gînduri, nopți,
zîmbete, veselie,
Decupaje, verborizări,
scene
Cu Lysis și Menexene,
Cineva prea temător
care pierde
De cum se face tăcere.
Dormi acum! Poate,
pe-ncercate,
Vei înnoda visul de
realitate.
Trezește-te. Privește.
Afară
S-a făcut primăvară.
Prinde-te cu grijă de
inele,
Ferește-te să nu-ți
intre prin piele
Țurțurii încă
nescuturați.
Parcă am fi niște
acrobați.
Nu rîde! Ușurel. Așa,
Prinde-te de mîna mea,
Sus!
Parcă n-ar fi peisajul
presupus
A se întinde dincolo
de creste.
Parcă n-am mai văzut
aceste
Lanțuri de dorne
paralele
Numai grohotișuri,
prăpăstii, vîlcele,
Coștile păzite de pini
seculari,
Brîne cu pereții
perpendiculari.
O! el a trebuit să se
lase
Ușurel, peste viroage
fioroase,
În ninsoare de fulgi
ucigași
Că nu puteai vedea la
doi pași.
Și totuși, după al
șaptelea deal,
Am dat de ceva ce
părea să fi fost un local
Ruinat de anotimpuri,
de lupte
Și, înfipte în el,
două schiuri rupte.
Era vară candidă și
fărîmicioasă
Cînd ne-am întors
acasă
Cuprinși de deznădejdi
prăfuite.
Au urmat nopți cu
năluci și meteorite,
A venit apoi toamna
și-a trecut,
Toate păreau ca la
început
Cînd, într-o
dimineață, parcă dinadins
Ca să te sperii, ți-am
șoptit: a nins.
Ai tresărit. Am ieșit
afară.
Am rămas în pragul
ușii pînă spre seară
Cînd, odată cu o
lumină gălbuie,
A-nceput să ningă iar.
Nu e
Ninsoarea noastră
obișnuită, mi-ai spus.
Într-adevăr nu era. De
sus
De dincoace de munți
Se vălătuceau roiuri
de fulgi conjuncți
Închipuind o repetată
anagramă.
Creștea în inimile
noastre o teamă
Cînd am văzut cum, de
la mare înălțime,
De dincolo de
grohotișuri și cime,
Cădea, venea, plutea
un schior.
Era înfricoșător
Zborul lui parcă
reglementar,
Ne-am zis că nu-i
adevărat, dar în zadar:
I-am recunoscut
umerii, zîmbetul, țeasta,
Era el de data asta.
Privește! Ne-a făcut
semn. Privește!
O, cum mai viscolește!
Ion Bogdan Lefter:
Nu mai știu exact cînd, în studenția mea sau poate cînd tocmai absolveam, deci
pe la sfîrșitul anilor 70-începutul anilor 80 ai secolului trecut, Dimov a
publicat în revistele literare ale vremii (mai ales în Viața Românească,
parcă; avea să le adune în volumul Veșnica reîntoarcere, apărut în 1982
spre 1983) un șir de texte lungi, ca-n vremurile bune ale celor 7 poeme
și ale Cărții de vise. Purtau în titlu cîte un singur substantiv:
Mosorul, Liftul, Automobilul și așa mai departe. Erau
narative, iuți, caleidoscopice, fastuoase, așa cum doar imaginația lui Dimov le
putea plăsmui. Și triste, și misterioase, impregnate de o melancolie sfîșietoare.
M-a tulburat și mi-a plăcut cel mai mult Schiorul, pe care l-am tot
recitit o vreme, cu aceeași emoție ca-ntîia oară. Apoi cartea a rămas pe raft
cam vreo două decenii, circa și-mprejur. Dar pe Schior nu l-am uitat.
L-am regăsit acum, plutind tot misterios prin ninsoare, fantasmă a prietenului
de altădată, a trecutului, a morții, a marilor taine, care se tot reîntorc
***
Ștefan Aug. DOINAȘ
Mistrețul cu colți de argint
Un prinț din Levant
îndrăgind vânătoarea
prin inimă neagră de
codru trecea.
Croindu-și cu greu
prin hățișuri cărarea,
cânta dintr-un flaut
de os și zicea:
- Veniți să vânăm în
păduri nepătrunse
mistrețul cu colți de
argint, fioros,
ce zilnic își schimbă
în scorburi ascunse
copita și blana și
ochiul sticlos...
- Stăpâne, ziceau
servitorii cu goarne,
mistrețul acela nu
vine pe-aici.
Mai bine s-abatem
vânatul cu coarne,
ori vulpile roșii, ori
iepurii mici ...
Dar prințul trecea
zâmbitor înainte
privea printre arbori
atent la culori,
lăsând în culcuș
căprioara cuminte
și linxul ce râde cu
ochi sclipitori.
Sub fagi el dădea
buruiana-ntr-o parte:
- Priviți cum
se-nvârte făcându-ne semn
mistrețul cu colți de
argint, nu departe:
veniți să-l lovim cu
săgeată de lemn!...
- Stăpâne, e apa
jucând sub copaci,
zicea servitorul
privindu-l isteț.
Dar el răspundea
întorcându-se: - Taci...
Și apa sclipea ca un
colț de mistreț.
Sub ulmi, el zorea
risipite alaiuri:
- Priviți cum pufnește
și scurmă stingher,
mistrețul cu colți de
argint, peste plaiuri:
veniți să-l lovim cu
săgeată de fier!...
- Stăpâne, e iarba
foșnind sub copaci,
zicea servitorul
zâmbind îndrăzneț.
Dar el răspundea
întorcându-se: - Taci...
Și iarba sclipea ca un
colț de mistreț.
Sub brazi, el strigă
îndemnându-i spre creste:
- Priviți unde-și află
odihnă și loc
mistrețul cu colți de
argint, din poveste:
veniți să-l lovim cu
săgeată de foc!...
- Stăpâne, e luna
lucind prin copaci,
zicea servitorul
râzând cu dispreț.
Dar el răspunde
întorcându-se: - Taci...
Și luna sclipea ca un
colț de mistreț.
Dar vai! sub luceferii
palizi ai bolții
cum sta în amurg, la
izvor aplecat,
veni un mistreț uriaș,
și cu colții
îl trase sălbatic prin
colbul roșcat.
- Ce fiară ciudată mă
umple de sânge,
oprind vânătoarea
mistrețului meu?
Ce pasăre neagră stă-n
lună și plânge?
Ce veștedă frunză mă
bate mereu?...
- Stăpâne, mistrețul
cu colți ca argintul,
chiar el te-a cuprins,
grohăind, sub copaci.
Ascultă cum latră
copoii gonindu-l...
Dar prințul
răspunse-ntorcându-se. - Taci.
Mai bine ia cornul și
sună întruna.
Să suni până mor,
către cerul senin...
Atunci asfinți după
creștete luna
și cornul sună, însă
foarte puțin.
Dan Dănilă: Vă
mulțumesc pentru invitație. Am ales o poezie a lui Doinaș, nu doar pentru că e
una dintre cele mai frumoase balade care s-a scris în limba română, ci pentru că
am convingerea că mi se potrivește.
Sunt sibian și am scris și eu balade romantice, asemenea cerchiștilor, iar acum
e o toamnă în care vârsta mea rimează ciudat cu atmosfera poemului
.
***
DOSOFTEI
Stihuri la luminatul herb a Țărâi
Moldovei
Sămnează puterea țârâi
nesmintită.
Pre câtu-i de mare
fiara și buiacă,
Coarnele-n pășune la
pământ îș pleacă.
De pre chip să vede
buorul ce-i place,
C-ar vrea-n toată
vremea să stea țara-n pace.
C-atunci toată vita
poate de să-ngrașe,
Fără zăhăială, într-a
țărâi pașe.
Dară une date are și
ea toane,
De-ș calcă vrăjmașii
și-i vântură-n coarne.
Pentr-aceea-ș poartă
cunună de aur
Într-a sale coarne, în
cele de taur.
Stau împregiur dânsă
trei planite-n hoarbă,
Soarele și Luna, și
Venus, podoabă.
Din ce să-nsămnează
țara că rodește
În tot feli de hrană,
de le prisosește.
Și pre vremi de pace
oamenii zburdează
Într-agonisită, că pot
de-ș lucrează.
Vinul și cu grâul, și
cu de tot viptul,
Cu cirezi și turme,
copără pământul.
Dară miere dulce! Cine
poate spune
Ce-au miluit Domnul
din ceri, că-s tot bune!
Cine poate scrie toate
de-amănuntul,
Că știută este țara-n
tot pământul!
Și-mbogățăsc lesne,
fără de zăbavă,
Creștinii Moldovei,
dând Domnului slavă.
Christian Tănăsescu:
Recit adesea poemul acesta deschizător de Liturghier prietenilor, mie însumi,
colegilor din Margento, de cele mai multe ori cu infinit nesaț, uneori tocmai
atunci când s-ar (m-aș) aștepta să intonez vreun poem de-al meu englezesc, sau
vreo minunăție de-a lui Simic, Ashbery, Karen Volkman, Brian Teare sau Ilya
Kaminsky. Tot așa Chaucer, de pildă, merge de minune contrapunctat la câte-o
secvență de-a mea în românește sau la vreo bijuterie din Eminescu, Naum,
Stănescu, Dimov, O. Nimigean sau Constantin Acosmei. O fi din pricină că Venus
are ritmuri întretăiate dar echipotente, eufonii obscure dar zemoase, imagerie
heraldică și paradiziacă, alchimie a comuniunii întru letopiseți, tot guvernând
din circumferința hoarbei?
***
Mihai EMINESCU
Se bate miezul nopții
Se bate miezul nopții
în clopotul de-aramă,
Și somnul, vameș
vieții, nu vrea să-mi ieie vamă.
Pe căi bătute-adesea
vrea mintea să mă poarte,
S-asamăn între-olaltă
vieață și cu moarte;
Ci cumpăna gândirii-mi
și azi nu se mai schimbă,
Căci între amândouă
stă neclintita limbă.
The Midnight is
Tolled...
The midnight is
tolled in the bronze bell from spire,
And sleep,
toll-bridge of life, wont take my poor tolls.
Spirit would carry
me the same known paths along,
The living soul to
be the bell-board of death toll;
But my balance of
soul would no longer be hired;
Between, motionless,
stands the balance tongue.
Ioan Radu Văcărescu:
Greu de ales
Die hard,
greu de ucis, atâtea și atâtea superbe poeme care ar putea fi tipărite în acest
cadru. Oricum, pe primul loc ar fi tot Eminescu, cel mai mare poet al nostru,
dar și poet național (eu cred încă în acest lucru, care le cade atât de greu
unora sau altora, de aici sau de aiurea, ca și în faptul că publicistica sa
opera politică este extraordinară, cei care vorbesc despre deviații sau
derapaje fiind ori staliniști sadea ori neavând habar de istoria și cultura
noastră). Aș fi putut alege oricare dintre poemele Luceafărul, Oda (în metru
antic), Melancolie, La steaua, Glossa, sau din Scrisori, din sonete
sau fragmente din marile poeme neterminate. Aș fi putut alege, dincoace de
Eminescu, poeme de Macedonki (Noaptea de mai e o poemă uluitoare), Coșbuc
(Cântecul redutei e o capodoperă) sau Goga (un mare poet, cu un sunet numai
al lui, din păcate judecat azi mai mult extraestetic). Desigur, ar fi apoi
Bacovia (nu neapărat Plumb), Arghezi (în primul rând De-a v-ați ascuns
,
Între două nopți, Niciodată toamna
sau dintre Flori
), Blaga (multe
poeme, însă majoritatea începând cu Nebănuitele trepte, cum ar fi Paradis în
destrămare, Balada fiului pierdut, Zi de septembrie, Glas de seară, Glas
în paradis, Nu crede tu vântului, Cântec în noapte, Cântecul focului,
Încă o dată, Bocca del Rio, Strofe de-a lungul anilor, Vara Sfântului
Mihai, Zodia cumpenei (în metru safic), Cântecul spicelor, A fost cândva
pământul străveziu, Izvorul și alte asemenea bijuterii lirice), Ion Barbu
(prefer balcanicele), Vinea (a se citi și reciti Dintr-o vară, un poem
excelent și care pare scris azi), Voiculescu, Phillippide, Pillat
Oricând aș
putea alege un poem din Tonegaru, Radu Stanca (Sunt cel mai frumos din orașul
acesta), Doinaș sau Emil Botta, ca și din Nichita, Dimov și M. Ivănescu. Din
poezia mai nouă am preferat întotdeauna latura sa nordică, neoexpresionistă
așa-zicând, încluzând și aripa moldavă, nu doar cea ardeleană, dar și pe un
nordic strămutat în sud, ca Ioan Es. Pop.
De
ce am ales, totuși, Se bate miezul nopții? În primul rând, e vorba de un poem
decupat de Eminescu din ce-ar fi fost să fie marele poem Mureșanu (meditația
eroului romantic asupra destinului neamului său și asupra destinului omenesc);
nu pot citi acest text fără să mă gândesc la întregul context, la fragmentul
care a rămas și la ce-ar fi putut să fie în final. În al doilea rând, pentru
emoția contemplată și atmosferă: o înaltă și neagră melancolie romantică, chiar
gotică, de o mare austeritate și solemnitate, rezultat a doar șase versuri.
Apoi, pentru că Eminescu nu se bazează aici pe nimic altceva decât pe-a sa
religio mentis. Mai departe, pentru că acest poem nu dă nici un răspuns, ci
deschide totul (Tu nu vei cuprinde taina într-un singur cuvânt, ci vei pune
întrebări mai departe, spune Grigore de Nisa). Despre acest poem, Negoițescu
(unul dintre puținii critici care aduc vorba despre acest poem) spune că
reprezintă neodihna, veghea, contemplația dureroasă, spre figura eleată a
gândirii și abstracțiunea de gheață cu amprenta scepticismului eminescian.
Frumos spus, într-adevăr. Trebuie însă adăugată ideea devenirii vs. absolutul,
ca și aceea a devenirii ca devenire a morții (un vis
e viața lumii întregi),
timpul nefiind altceva decât o minciună. Căutarea absolutului, a adevărului
etern, adică scânteia dumnezeirii consubstanțială minții omenești ne duce cu
gândul la adevărata gnoză și la misterul ieșirii din timp (cu trimitere spre
vechi fonduri de gândire, simțire și înțelepciune, din Egipet până în India). La
suprafață, ca uleiul, se ridică înstrăinarea eminesciană în fața lumii, atinsă
de aripa morții/ sunetul de clopot funebru; însă poetul e, în cea mai bună
tradiție gnostică, un clopot deșteptător al adevărului, încredințat unei lumi
impermeabile la lumină. Desigur, realizarea artistică a poemului este de geniu:
un poem perfect, de numai șase versuri (o sextină sixtină, care va să zică),
cu ritm și rimă extraordinare, într-o limbă română de grație (adică îngemănare
de austeritate, plasticitate și ambiguitate/ abatere poetică), dar și, de
altfel, în limba pe care o vorbim și azi, pe urmele poetului, noi, tributari ai
unui mental colectiv de sorginte eminesciană. O limbă creată de Eminescu și
care-l ajută pe poet să realizeze o ambiguitate de mare clasă: limba ceasului/ a
balanței și totodată limba vorbită și scrisă/ limbajul/ gândirea. Nemișcarea
timpului, limbajul poetic, tăcerea, scepticismul transformat în pură
contemplație, interogația melancoliei absolute.
Am
adăugat aici o traducere proprie în engleză, mai veche, a poemului. Singura
traducere pe care-o cunosc este aceea a lui Corneliu M. Popescu, una foarte bună
de altfel. M-a interesat atât o transpunere cât mai aproape de original, cât și
o anumită muzică, dacă nu eminesciană, măcar în spirit romantic. Cred că ar
trebui să traducem, mai ales în engleză (și e clar de ce în această limbă),
marea noastră poezie, cât mai grabnic. Eu știu ce va fi peste vreo cincizeci, o
sută de ani?
Odă (în metru antic)
Nu credeam să-nvăț a
muri vrodată ;
Pururi tânăr,
înfășurat în manta-mi,
Ochii mei nălțam
visători la steaua
Singurătății.
Când deodată tu
răsăriși în cale-mi,
Suferință, tu, dureros
de dulce...
Păn-în fund băui
voluptatea morții
Nendurătoare.
Jalnic ard de viu
chinuit ca Nessus,
Ori ca Hercul
înveninat de haina-i ;
Focul meu a-l stinge
nu pot cu toate
Apele
mării.
De-al meu propriu vis
mistuit mă vaiet,
Pe-al meu propriu rug
mă topesc în flăcări...
Pot să mai renviu
luminos din el ca
Pasărea
Phoenix ?
Piară-mi ochii
turburători din cale,
Vino iar în sân,
nepăsare tristă ;
Ca să pot muri
liniștit, pe mine
Mie
redă-mă !
Dumitru Chioaru:
Am multe poezii românești
preferate. Și totuși, Odă (în metru antic) este tot ce s-a scris vreodată
mai simplu și mai frumos în limba noastră, pe care o șoptesc zilnic ca pe o
rugăciune. Deși poate părea impietate, îmi permit totuși un scurt comentariu.
Publicată de Eminescu la sfârșitul vieții sale creatoare (l883), după un
îndelungat proces de elaborare în mai multe variante, reprezintă apreciază
Ioana Em. Petrescu o veritabilă odă suferinței și, în consecință, o odă
ființei, celebrată prin destinul de pasăre Phoenix al existentului. Varianta
finală se deschide cu versul: Nu credeam să-nvăț a muri vrodată, care, deși se
armonizează cu ideea centrală a strofei, dobândește totuși o strălucire aparte.
Construit din trei forme verbale, aflate într-o unitate complexă, versul rezumă
ideea exprimată apoi discursiv. Aceste forme verbale au ca referințe credința,
cunoașterea și taina morții. Rămas în suspensie față de discursul poetic, versul
revine însă obsesiv în minte la începutul fiecărei strofe, pentru a restitui
părților sensul verbului originar care concentrează în sine întregul.
Indeterminarea temporală a timpului, întărită de adverbul vrodată și de
sintagma pururi tânăr, situează ființa într-o lume eleată, cunoscându-și
apolinic unitatea: Nu credeam să-nvăț a muri vrodată/ Pururi tânăr, înfășurat
în manta-mi/ Ochii mei nălțam visători la steaua/ Singurătății.
Începutul celei de-a doua strofe: Când deodată tu răsăriși în cale-mi/
Suferință, tu, dureros de dulce, marchează momentul căderii din unitatea
primordială în timp. Verbul răsăriși indică răsăritul lumii temporale, prin
căderea ființei din unitatea apolinică, spre a se cunoaște dionisiac în
alteritate. Dacă Eul rămâne nedeterminat textual, Altul în schimb este prezent
prin substantivul suferință la vocativ și reluat, de două ori, de pronumele
persoanei a doua. Trăirea dionisiacă a spiritului în materie este sugerată de
sintagme cu valoare de oximoron: dureros de dulce, voluptatea morții și , în
ultima strofă, nepăsare tristă.
Eminescu recurge la mitologie, invocându-i pe Nessus și Hercule în scopul
descrierii arhetipale a dramei morții. El arde de viu ca Hercule, înveninat de
haina lui Nessus, al cărui destin l-a luat odată cu îmbrăcămintea. Poetul nu mai
poartă manta dintr-o vârstă aurorală, ci haina devoratoare a altuia.
Suferința temporalității înseamnă deci împrumutarea unui alt destin. Alt simbol
mitologic, pasărea Phoenix, indică mai degrabă nostalgia unității originare a
ființei decât speranța regenerării în tenebrele existenței temporale.
Interogația retorică din versurile: Pot să renviu din el luminos/ Ca pasărea
Phoenix, semnifică tocmai speranța renașterii spirituale, căci lumina scrie
Bachelard în Psihanaliza focului este atributul spiritual al focului.
Focul reprezintă simbolul timpului devorator, iar lumina, simbolul eliberării
spirituale.
Versul: Piară-mi ochii tulburători din cale amintește ca termen opus
distihul din prima strofă: Ochii mei nălțam visători la steaua/
Singurătății. Simbolul ochilor, însoțit de fiecare dată de alt atribut,
inițial visători, în final, tulburători, delimitează cele două moduri de
cunoaștere pe care le numim - în termenii lui Nietzsche - apolinică
și dionisiacă. Verbul la imperativ ( piară-mi ) cu accente de
imprecație, neagă cunoașterea dionisiacă prin suferință. Blestemului suferinței
i se alătură, tot atât de imperativă, ruga regăsirii liniștii apolinice în
moarte: Piară-mi ochii tulburători din cale/ Vino iar la sân nepăsare tristă /
Ca să pot muri liniștit, pe mine/ Mie redă-mă!. Alăturarea de blestem și rugă
dezvăluie opoziția, specific eminesciană, între suferință, ca și
consecință a căderii în timp, și nepăsare, ca soluție stoică. Distihul:
Ca să pot muri liniștit, pe mine/ Mie redă-mă! sugerează nostalgia unității
apolinice a ființei proiectată în moarte. Eul prezent abia acum textual prin
cele trei forme ale pronumelui la persoana întâi, aspiră să-și regăsească din
pluralitatea temporală unitatea originară, atemporală, a ființei. Această
construcție pronominală: pe mine mie redă-mă stă într-o perfectă simetrie, cu
strălucire de sine stătătoare, față de construcția verbală care încoronează
începutul poeziei.
Nici un comentariu nu poate atinge însă perfecțiunea acestei poezii!
N-o mai caut... Ce să
caut? E același cântec vechi,
Setea liniștei eterne,
care-mi sună în urechi;
Dar organele-s
sfărmate și-n strigări iregulare
Vechiul cântec mai
străbate, cum în nopți izvorul sare.
P-ici, pe colo, mai
străbate câte-o rază mai curată
Dintr-un Carmen
saeculare ce-l visai și eu odată.
Altfel șuieră și
strigă, scapără și rupt răsună,
Se împing tumultuoase
și sălbatece pe strună,
Și în gându-mi trece
vântul, capul arde pustiit,
Aspru, rece sună
cântul cel etern neisprăvit...
Unde-s șirurile clare
din viața-mi să le spun?
Ah! Organele-s
sfărmate și Maestrul e nebun!
Liviu Ioan Stoiciu:
Îl aleg tot pe
Mihai Eminescu, bineînțeles. Deși, dacă ar fi după mine (după celălalt din
mine însumi, mai exact), aș alege un poem din fiecare poet cunoscut, fiecare
sensibilitate spirituală (cu tensiunile magnetismului interior, cu poetica,
estetica, etica ei) fiind creatoare de destin. Că e și un lanț al creației la
mijloc, un fir roșu (cu noduri paradigmatice) transmis de la primii poeți de
limbă română și până la ultimii poeți de azi, că e un cântec vechi secret
divin care îi leagă. În definitiv, ce înseamnă a scrie poezie? A scrie a crede
în sensul poetic al lumii (a crede în revelație, în contemplația misterului
lumii, deschisă cunoașterii, în general, și în iluminarea personală). A crede în
contribuția esențială a sensului poetic la sensul spiritual al lumii, apoi. A
intra, a te integra în jocul cântului cel etern neisprăvit (îl citez pe
Eminescu), în a-l continua, în a nu rupe șirul, lanțul lui, în nici un caz,
cântec transmis din generație în generație, primit și predat mai departe
nemijlocit. A te alinia, astfel, la tradiție (ca experiență trăită, ca
Dumnezeu), fără să renunți la autonomia de sine (ca Maestru). A te elibera de
tine însuți și a fi conștient că există ceva mai curând decât neantul fie
și acest cânt etern neisprăvit al valorii (al vieții și al morții, al
reculegerii și regăsirii, al deschiderii condiției tale ca om spre
transcendență). Arta, cântecul (poezia) fiind expresia sufletului, a stărilor
de suflet.
Mihai Eminescu aleg ultima strofă a poemului Scrisoarea IV, a cântecului cel
etern neisprăvit: că unde-s șirurile clare din viață-mi să le spun? Dacă numai
prezentul este forma vieții (trecutul și viitorul sunt tot atâtea înșelăciuni)
și baza lumii stă în unitatea profundă a firii.
***
Cristian SIMIONESCU
Am plătit
Prin gara T de lîngă
cătunul H umbla
acum 50 de ani un
bărbat cu jumătate de cap
de om și jumătate de
bou jumătatea de bou
era acoperită cu un
batic negru.
Era atît de caraghios
dar nimeni nu nu a rîs
niciodată de omul
acela. Nici măcar copiii
care de obicei rîd de
șchiopi, de pisicile ude,
nici chiar cei mai
teribili mucaliți n-au rîs!
Eu, dacă am rîs, am
plătit și plătesc de ajuns.
Nicolae Coande:
Am văzut și eu în copilărie acel bărbat ieșit din specie prin amănuntul descris
de poet, acum 30 de ani. Poate era același, nu știu. Ce știu este că nu am rîs
pentru că nu se putea rîde dar plătim cu toții, indiferent dacă suntem
sarcastici sau nu, fiindcă nu poți să vezi ce a văzut și poetul fără să
plătești. Diferența, ca și destinul, se plătesc odată și-o dată.
***
George TOPÂRCEANU
Psalm
Ajuns acum la pragul
tău, mă iată.
Cremene dură, mă putui
în pisc
Să mă găsesc prin
stânci și să mă isc
Din pulbere, cu
glezna-nsângerată.
Îngerul tău merinde
nu-mi prea dete.
Eu însă niciodată din
bărdace
N-am fost băut fără
să-mi fie sete,
Nici am mâncat vrodată
ce nu-mi place.
Grădina florile și
le-a deschis
Care-o făceau să-mi
amăgească drumul
Cu ispitiri de rouă și
de vis.
Eu am lăsat în urma
mea parfumul.
Vrui, Doamne, să te
pipăi pe spinare
Și mai de-aproape
să-ți dau ghes
Cu recea mea-ncruntată
întrebare:
De ce nu vruși să mi
te-arăți mai des?
Dar
caprele-amintirilor și iezii,
Care mă duc să cad
întru ispită,
Și-au risipit prin
iarbă căcărezii
Și mi-au lăsat livada
părăsită.
Bogdan Suceavă:
Ironia menită să
amplifice nuanțat excesele frecventate chiar și de cei mai inspirați dintre noi
poate conține doze infinitezimale de lirism, care acordă realitatea lumii
noastre cu o fidelitate pe care o detestăm atunci când nu ne amuză. Nuanțele
acestui poem ne așează în cea mai bună dispoziție pentru a asculta știrile din
România sau pentru a citi vreunul dintre cotidianele centrale, o întărire
duhovnicească devenită singura aplicație a sute de ani de poem valah.
***
Dorin TUDORAN
Elice
Era o lumină
stranie
de parcă toți cei care
se aflau de față
ne doriseră cîndva
binele
fără să știm.
Privirile lor
dojenitoare
sfîșiau subțirile
noastre armuri de apă
semn că totul
trebuia luat de la
început.
Te priveam, aș
fi dorit să înțelegi
că ei vor pleca
într-un tîrziu
vor renunța dacă vom
avea tăria
să-i privim fără
sfială
și mai ales fără acea
rușine
pe care o așteptau din
parte-ne
ca pe un legămînt.
Erai din ce în
ce mai palidă;
osul frunții tale mi
se părea
vibrînd ca o elice de
argint
și apropiindu-mă
te-am auzit murmurînd
înfricoșată:
O, dar ei chiar ne
iubesc, ne iubesc
cu-adevărat! Încotro
să fugim? Încotro?.
Cornel Mihai Ungureanu:
Mă, maimuță!, i-am zis Corinei, așa, ca-n Underground, cum ea mă
învățase. Tu mai vezi?, am continuat, închizând cartea și punând-o alături.
Asfințise, pierdeam cuvintele, aveam nisipul oboselii în ochi.
Am
privit peste balustrada balconului de la etajul patru. Doi câini încercau să
traverseze, traficul era destul de alert. Unul s-a încumetat și a ajuns cu bine
pe celălalt trotuar unde s-a oprit să își aștepte companionul care tot încerca
să-l urmeze. Alerga însă îngrozit înapoi când zărea o mașină. Iar se apropia,
iar fugea.
O,
da!, a zis Corina, fără să ridice ochii din antologia aia. Vrei să îți citesc
ceva?
Voiam. Și mi-a spus Elice, Dorin Tudoran.
Câinele a renunțat să traverseze, a pornit înapoi, spre tomberoane. Prietenul
lui s-a întors și el. Nu mă pricepeam să apreciez dimensiunile eșecului la care
fusesem martor.
Poemul a fost preferatul meu în seara aceea păgână, iar nostalgia l-a adus de
câteva ori în această poziție și în anii de după Hristos.
***
[creație colectivă]
Crișul Repede curge la vale, încetinel,
Din cauza diferenței de nivel!
Florin Ardelean:
Într-o perioadă de severă delegitimare a poeziei, cred că poemul care îmi
violentează cel mai des memoria este un distih. Este fructul unei născociri
colective, în chiar redacția Revistei Familia, în lungile răgazuri între
corectura a două numere succesive. Înainte de a fi efectul metaforic al unei
stări de grație, distihul mărturisește o nevroză, dar și o vecinătate aproape
metafizică, de când cu Heraclit din Efes. Crișul Repede se prelinge, între
malurile sale străjuite, încă, de sălcii plângăcioase, sub chiar nasul sediului
redacțional, cel de-a fost, dar și cel ce este. Poemul nu are semeții lirice,
dar are perplexitatea de a mărturisi în rimă un adevăr hidrografic: caracterul
vag vijelios al râului atât de îndrăgit, mai ales vara. Ceea ce, în vremuri ca
acestea, nu e deloc puțin lucru! |