Deconspirarea prin vot secret
S-a mai deschis
puțin capacul cazanului cu dosarele de Securitate. Nu că ar fi dat prea tare în
fierbere și în foc, nici pentru că l-ar fi întors cineva cu fundul în sus, ci
dintr-o clătinare mai accentuată. De aceste dosare se ocupă o instituție,
Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, unde lucrează oameni
tineri, curioși, gata să arate că nu stau acolo degeaba. Peste aceștia, însă, e
o lege care-i obligă să tacă și un consiliu superior, un colegiu desemnat
politic, care primește dosarele, face analiza lor și hotărăște prin vot secret
dacă persoana a colaborat sau nu cu Securitatea, dacă a făcut, cum se zice,
poliție politică la miliția politică.
De la început a fost
mare vînzoleala în jurul acestei legi a deconspirării. S-a născut greu, s-a
tras de ea în toate părțile pînă la schilodire, s-a mai întremat, dar este
supusă în continuare unor lovituri și diversiuni. Asta pentru că menirea ei
este de a scoate la iveală o întreagă lume de deasupra noastră, nu subversivă,
de unde eram supravegheați și unde ni se hotărau destinele. Oameni care nu
purtau uniforme, oameni ca noi, dintre noi, pentru noi, printre noi, plătiți
pentru asta sau protejați, aveau o misie în plus și un cal putere în plus. O
misie patriotică și un loc mai în față la coada unde se dădea.
Se discută și acum,
după ce alții au depășit situația acum 15 ani, dacă e momentul, dacă e bine,
cum să procedăm, cu cine să începem, care sînt gradele de vinovăție. Se fac
liste, cereri, se caută, se umblă, se aruncă ceață, se fac conferințe de presă
la măsuța de pe trotuar. Li se cere celor care și-au văzut dosarul să anunțe la
ziar numele ofițerilor de Securitate, de parcă instituția n-a avut state de
personal. Mereu se amînă pînă la demonetizare. Mereu se spune că așa nu e bine,
că Securitatea ca funcție trebuie deconspirată, nu omul necăjit care a
colaborat. Parcă am mai văzut scenariul acesta. Cu Revoluția. Cei care au fost
acolo, în frunte domnii Iliescu, Roman, Măgureanu, nu știu nimic, ei au stat în
duba revoluționară cu geamurile negre care i-a transportat direct în fruntea
statului, în timp ce adversarul era dus cu tancheta . Mai bine comisii de
partid care să studieze, să dea verdicte votate, inatacabile.
Eu unul nu am avut
nici o legătură cu instituția sau cu oamenii ei. Ceea ce nu însemnă că nici ei
nu au avut cu mine. Singurele cuvinte pe care mi le-a adresat un ofițer de
Securitate, în trecere, printre dinți, fără să se oprească, au fost pe coridorul
liceului minier unde fusesem repartizat. Mi-a spus: Nu mai faceți întîlniri
acasă, tovarășe profesor. Pe atunci veneau la mine periodic mai mulți
prieteni care erau profesori prin zonă. După 1990, un amic mi-a prezentat un
fost ofițer cu care am discutat mai mult. Mă cunoștea. De la el am aflat cum
funcționa instituția. Lucruri, de altfel, știute. Securitatea și Miliția aveau
același șef, dar însărcinări diferite, în principiu. Evident, Securitatea
reprezenta miliția politică. Toată populația era supravegheată. Inclusiv
securiștii aveau sectoare care se suprapuneau cu ale milițienilor. Trebuiau să
știe și să raporteze tot ce mișcă. Dacă o persoană din sector fugea din țară,
securistul sectorist era pedepsit. Toți aveau informatori. Un al doilea cerc
era distribuit pe profesii. Fiecare profesie își avea ofițerii acoperiți și
ofițerii responsabili ai domeniului. Erau ofițeri acoperiți în școli, dar și
ofițeri care se ocupau de învățămînt, care nu se ascundeau, mergeau pușcă la
director și se închideau în birou pentru un timp. La fel erau pentru cultură,
culte, sănătate, minerit etc.. Și ei aveau informatorii lor. Unii plătiți, alții
șantajați (o detașare, o suplinire în învățămînt). Urmau cercurile tot mai
restrînse ale șefilor. Șeful raporta la Partid. Prim-secretarul de județ era
șeful tuturor (la curent era și șeful de cadre de fapt, cel mai tare în
Partid). Verdictul se da acolo. Dacă, de exemplu, Securitatea informa la Partid
că inspectorul șef de la Învățămînt ia șpagă, Partidul îi spunea dați
dosarul, rezolvăm noi sau continuați. Dacă într-o anumită funcție se
prefigura o angajare, Partidul chema Securitatea și îi spunea cercetați-l pe
cutare. Dar și Partidul făcea propria cercetare. Și Partidul avea informatori.
Fiecare director de instituție sau fabrică avea informatori, pînă la brigadier,
președinte de CAP, pădurar, șef de asociație a pescarilor, șef de sală etc..
Dar mie de ce nu mi s-a propus niciodată? l-am întrebat pe amic. Nu te
potriveai, a fost răspunsul. Cei mai expuși erau premianții, ambițioșii,
șantajabilii, complexații. Și oricum erau destui în jurul tău, a mai adăugat.
În fond, ce era
Securitatea? Conducătorul absolut era partidul comunist. Securitatea era una
dintre instituțiile exportate/importate care a impus și asistat, prin toate
mijloacele, comunismul la noi, contribuind în mare măsură la instaurarea
tiraniei și a cultului personalității. Partidul e primul responsabil pentru
ceea ce s-a făcut în România după război. Securitatea era una dintre unelte și
aceea cu cele mai multe funcții și puteri. Ea veghea ca totul să se facă
neabătut, întocmai și la timp, fără devieri, trădări, după voia
Partidului și a Conducătorului. Și românii noștri s-au grăbit să ajungă
milițieni, securiști, activiști, membri ai partidului muncitoresc, apoi
socialist și comunist, secretari de partid, de UTC, de ASC. Adică unelte. E
adevărat, unii români au murit sau au stat pînă în 1964 în închisori, alții au
luptat în munți mulți au fost prinși și executați, unii nu și-au trădat
credința și au murit întemnițați, alții le-au luat bucuroși avutul, dar nu și
crucea, și totuși cît la sută din populația activă a României se complăcea în
anii 80 în a fi unealtă? Eu cred că peste 50%. Sînt de iertat doar aceia care
au murit punîndu-se împotrivă, apoi aceia care au ales dizidența, împotrivirea
deschisă și exilul. Aceștia din urmă sînt singurii care mai pot face judecăți
morale în chestiune. Și sînt atît de puțini. Și reduși la tăcere cînd
reproșează, cum e cazul lui Paul Goma.
De ce se consideră că
trebuie deconspirată Securitatea? Nu atît pentru ce a reprezentat ea înainte
de 1989, se zice, cît pentru ce reprezintă astăzi. Securitatea avea o foarte
mare putere, prin poziție, informațiile deținute și afacerile derulate, mai
avea un personal bine instruit și plătit care s-a coalizat - și din disperare -
în timpul și după evenimentelor din decembrie 1989 pentru a supraviețui.
Informatorii au rămas o masă de manevră ușor șantajabilă și astfel impresia
multora este că puterea s-a negociat mereu cu Securitatea. De altfel, mereu am
avut impresia că orice listă și orice funcție au fost, imediat după 1989, dar
sînt și astăzi, stabilite de niște forțe oculte. A deconspira Securitatea
înseamnă, în opinia mea, a ridica dintr-odată tot camuflajul. A tot chema
persoane la CNSAS, a vota dacă au colaborat sau nu e un fel de mers cu bețele-n
roate. Mult mai simplu e să se facă publice numele foștilor angajați, apoi ale
colaboratorilor de toate felurile, iar cînd e vorba despre persoane publice, și
dosarele.
Problema este, însă,
de ce noi, românii, am acceptat așa de ușor să fim unelte iar acum ne prefacem
că am uitat. Răspunsul la prima parte a întrebării ar fi că sîntem un aluat
moale, iar la a doua parte, că am rămas pînă astăzi beneficiarii acelor
avantaje. Mona Muscă a semnat atunci pentru că avea o psihologie de premiant,
pentru că avea ambiția de a lucra în Universitate și acela era primul pas (a
preda la studenții străini). N-a mărturisit nici cînd a semnat adeziunea la
Alianța Civică, nici la Partidul Alianței Civice, deși formularul avea rubrica
respectivă, din aceeași dorință de afirmare. Apoi timpul a tot trecut și rușinea
ar fi fost tot mai mare, s-a mai amăgit cu gîndul că n-a făcut un lucru așa de
urît, a fost vorba doar de un an, se poate ierta. La gestul semnării pentru
colaborare s-a adăugat ascunderea adevărului. Primul se poate ierta, al doilea,
nu. Semnarea adeziunii față de partidul comunist reprezintă tot un
colaboraționism, dar nu unul subversiv, în regim de unealtă ascunsă sub manta.
Semnarea angajamentului cu Securitatea înseamnă duplicitate dusă pînă la
depersonalizare, la pierderea identității. Cine nu e în stare să
mărturisească, nu se poate lepăda de acel act, indiferent că-l consideră sau nu
o vină, nu se poate schimba pentru a deveni credibil, adevărat. Nu pun problema
gradării răului sau a vinei în funcție de ce ai făcut, cît timp nici nu
consider o vină colaborarea cu Securitatea. Mai degrabă un rău dat moral, o prea
mare adaptabilitate la sistemul social și un cinism al interesului propriu
tradus în lipsa de respect pentru celălalt. Dar dacă și celălalt este ca tine,
ca mine, am putea spune că există o culpabilitate generală. În regimul
comunisto-securist, însă, celălalt nu exista. Exista doar eu, cu tot
colectivismul politic și cu toată masificarea.
Dar de ce o
considerăm pe Mona Muscă mai vinovată decît cutare general de Securitate astăzi
în Parlament. Poate că generalul a anchetat, a închis, a omorît oameni. El
este vinovat, dar Gabriel Liiceanu îl ignoră. Ea nu este la fel de vinovată, dar
Gabriel Liiceanu o condamnă moral. Această reacție se datorează căderii unei
așteptări. Se prăbușește ceva în noi. Ne întrebăm ce ne mai rămîne.
Evident, politicienii
trebuie să dea seamă primii. Pe noi, însă, ne interesează scriitorii. De ce
i-am culpabiliza mai mult pe scriitori și pe preoți? Scriitorului nu-i putea
lua nimeni creionul din mînă, nici preotului crucea. Nici harul. Culpabilizarea
lor este, însă, mai îndreptățită decît a muncitorului. Și a oricui a lucrat în
sfera conștiinței, a spiritualității. Colaboraționismul din anii 50 al
scriitorilor români care au traversat războiul cu opera încheiată și de
prim-plan este de neînțeles pentru mine. Colaboraționismul scriitorilor care se
formau în aceeași perioadă în a impune proletcultismul este, la fel, de
neînțeles, în ordine morală. Aceștia din urmă au făcut-o pentru a trăi bine,
pentru case, premii, onorarii, funcții. Dar ceilalți? Au venit apoi omagiile,
literatura patriotică, teatrul pentru amatori, protocronismul și colaborările
subterane, compromisurile și concesiile. N-am avut mari contestatari între marii
scriitori, n-am avut o literatură în exil, în samizdat, nici de sertar.
Scriitorul român a lucrat mereu cu gîndul de a-și vedea repede numele pe o
carte, sub semnul imediatului, al prezentului care trebuia cucerit cu orice
preț și cu orice mijloace. Excepțiile sînt ocolite astăzi pentru că mulți au
făcut compromisuri și concesii.
Sînt de arătat cu
degetul preoții, scriitorii, artiștii, intelectualii români care au colaborat
cu Partidul și cu Securitatea pentru că ei au alterat în noi ceva ce nu se mai
poate împrospăta. La fel de rău este că astăzi intelighenția noastră asistă cu
zîmbetul superior pe buze la becalizarea României. Se simte bine intelectualul
român vorbind de la tribună (sau de pe sticlă), cînd Becali bagă mîna în
buzunar, scoate purcoiul și întinde fără să numere un teanc de dolari. Nici pe
domnul Liiceanu, care a devenit un pedagog al neamului cu microfon în ureche, nu
l-am auzit sau văzut să protesteze cînd îi este folosit numele șmecherește de
către Gigi Becali. Iar Cărtărescu vrea să plece pentru că România nu mai este
așa cum și-o dorește el astăzi. |