La primire
Daniel Pișcu,
Jucătorul de cărți,
Editura Vinea,
București, 2006
Poemele lui Daniel
Pișcu sunt picurate un cuvânt-două sub alt cuvânt-alte două, rapide
demonstrații despre cum inteligența și spiritul metaforei pot transfigura
materia obișnuită a vieții obișnuite în căldură lirică, în lumină emoțională, în
amintire mai vie și mai proaspătă decât faptul amintit și nemaiexistent. Linia
pasională, punctul rațional, gândirea și harul , pe de o parte, textul cu
toată subtila lui producere și cu finalizarea sa fără scop, pe de altă parte,
alcătuiesc sistemul de funcționare a poeziei sale pe care poetul îl pune în
slujba conviețuirii (pașnice) a poeticii și poieticii ființei umane (Harul
de la Dumnezeu). Miniatural, minimal, atomic, poemul dislocă obișnuințele
mentale sau sentimentale și eliberează o energie lirică a cărei exprimare nu
poate fi decât paranormală, ludică, textualistă și postmodernă. Ca și Ion
Stratan, Daniel Pișcu valorizează pe alte cercuri ale spiralei modelul poetic al
lui Nichita Stănescu: Lasă neaua, lasă cafeaua/ de mine lipește-te!/ Trage,
trage perdeaua,/ de mine iubelte-te!/ Eu sunt tendonul lui Ahile,/ tu ești mai
mult decât destul. (De dragoste)
Poetul ca jucător de
cărți și poemul ca joc cu biblioteca în chiar timpul vieții autorului, arta
decenței existențiale prin relativizare ludică sunt mărcile de casă ale poeziei
lui Daniel Pișcu: Ce minte multă/ ce gândire mare am/ în biblioteca mea
personală!// Casa mea e un templu/ de cultură!// Biroul meu e un sanctuar/ de
civilizație!// Sper ca de aici/ până la Budapesta,/ nimeni și nimic/ să nu-mi
joace festa:/ sunt cel mai citit/ din orașul acesta
(Biblioteca mea
personală). Grația și farmecul acestei poezii vin din deopotrivă din
ingenuitate și rafinament, din refuzuri nete (al plânsului fals, al râsului
fad) și din dezlegarea de inerțiile cuvântului, pentru reînamorarea de
miracolele patente ori latente ale acestuia: Oare prin fondul nostru ereditar/
putem mânca piper, cnopidă, mărar?/ Oare necunoscând așa bine Legea/ suntem mai
absolviți de păcate?/ Până și în mormânt/ aș vrea să fiu om de cuvânt. (Opera
aperta II)
*
Robert Șerban,
Cinema la mine-acasă,
Editura Cartea
Românească, București, 2006
Poezia,
Lupta, Dragostea, Viața, Prietenia sunt titlurile
micilor secțiuni în care Robert Șerban și-a distribuit poemele noii sale cărți
și ,totdată, numele marilor chestiuni care îi ocupă spiritul, poetic îndeosebi.
În privința poeziei, poemul liminar e singurul care vorbește oarecum explicit
despre această îndeletnicire și curiozitate omenească. Zic oarecum pentru că
Robert Șerban și-a format un stil al său sinecdotic (deseori și anecdotic) de a
vorbi poetic despre lucruri grave într-o figurație firească, fără emfază, fără
poză, fără patetism dar subtil și adânc, o adâncime difuză, de acoladă, nu de
punct fix. Poemul Viteza pe care o am se încheie astfel: să privesc în
mine/ mi se pare atât de patetic/ încât mă grăbesc să deschid ochii. Drept
care, poetul a găsit calea de a privi în sine deschizând bine ochii la micile
întâmplări exterioare, pe care însă le prinde și cuprinde atât de bine,
inteligent și generos încât ele devin vorbire despre interioritatea poetului.
Iată ce ar fi poezia în cazul lui Robert Șerban: oamenii sunt convinși/ că în
poezii nu se întâmplă nimic/ că ele ar trebui citite/ după moarte/ când e bine
să nu mai ai pofte/ idei// oamenii nu deschid cărți subțiri/ iar dacă o fac/
observă imediat că înăuntru sunt/ puține cuvinte pe rând/ puține cuvinte pe
pagină/ în rest/ nalb mult alb/ și le închid repede// fără să le spună nimeni/
oamenii știu însă că/ poezia este ceea ce rămâne din viață/ după ce o trăiești.
Aici, ca pretutindeni în poemele sale, poetul rămâne ambiguu. El pune cititorul
în situația de nedumerire fertilă în care acesta nu-și dorește neapărat un
răspuns, ci se desfată cu o promisiune. Poetul aranjează sau redă o situație, o
imagine, un fapt cărora le adaugă reverberațiile din propriul cogito, cititorul
intră în acest text și rămâne acolo ocupat deja de refracția sa. E un mod
subtil, ceva nedureros (cum sună titlul ultimului poem din carte) de a implica
pe celălalt într-o chestiune, în fond gravă. Poemele sunt niște clipuri
foarte bine regizate și foarte în nota noului cinematograf în care duioșia și
cinismul, sentimentalismul, ironia, autoironia și sarcasmul nu se sfiesc să
joace împreună. Ca în chiar poemul titular: acasă/ în singurătate/ sau alături
de vreo femeie// știu/ sunt prost/ iar prostia mă face emotiv/ cele mai banale
povești/ despre moarte/ despre viață/ îmi provoacă uneori lacrimi și muci cât o
gripă// ele au toate aceeași reacție/ mă iau în brațe/ mă strâng la piepăt/ mă
mângâie pe cap/ uneori îmi șterg ochii/ ce femeie rezistă unui bărbat care
plînge?// acasă/ la filme despre moarte/ despre viață/ eu plâng și fut.
Dragostea
și Viața sunt capitolele mai ample ale cărții. Aici, Robert Șerban e
spiritual, inteligent, plastic, ludic și umoristic la modul bănățean, se joacă
nu de-a literatura ci cu literatura , O admirabilă carte de versuri cum spune
Nicolae Manolescu în textul de pe coperta a patra. Aici, poezia lui este
familiară, simplă, nostalgică și cinică, tristă și adevărată, de o indiscreție
platonică, Poezia lui Robert Șerban e familiară, o recunoști, o iei acasă cu
tine să-ți fie aproape când nu știi să spui ce e de spus în opinia lui Marius
Chivu, de pe aceeași copertă. Aici, ca și în celelalte secvențe, Robert Șerban
ni se arată ca un poet fermecător, acut, original, cu care îți face plăcere să
stai de lectură, după cum cu tânărul Robert îți face plăcere să stai de vorbă,
când vine vreo ocazie.
*
Traian Verdinaș,
Echinoxismul - dicționar sintetic și antologie,
Editura Grinta,
Gluj-Napoca, 2006
Socotind echinoxismul
o școală, un curent, o direcție în cultură, profesorul Traian Vedinaș e convins
că el dă o măsură a cumințeniei românești, peste care deja istoria a trecut,
iar cea care vine nu va putea face abstracție de acel «echinox» împlinit.
Lucrarea sa e o contribuție de etapă la cunoașterea fenomenului cultural numit echinoxism,
aflat și în prezent în plină desfășurare. Într-o primă abordare, foarte
concentrată, din Introducere autorul încearcă în șase propoziții esențiale să
reliefeze raportul dintre Echinox-ul anilor 1968-1989 și Școala Ardeleană.
Similitudinile ar consta în: lupta împotriva cenzurii, preocuparea erudită
pentru traduceri având rol de sincronizare cu ideile occidentale, latinofilie în
forme specifice timpului, respectul pentru adevăr și pentru demnitatea limbii
artistice, spritul ludic (Țiganiada - Școala ludică), proiectul lumii ca
dicționar.
Urmează, tot într-o
manieră brevilocventă, abordarea câtorva aspecte socotite definitorii pentru echinoxism:
O siturare sub vreme, Context și geneză, Promoții și
generații, Lirismul metafizic și existențialist, Proza de
atmosferă. Universuri în derulare, Ofensiva criticii literare,
Cealaltă filosofie, Echinoxismul.
Abia după această
introducere autorul ne oferă o notă asupra ediției din care aflăm rațiunile și
obiectivele demersului său, precum și natura celor două părți ale cărții:
Echinoxismul o direcție culturală și Fragmente și referințe. Prima
antologhează (în ordine cronologică) texte ale unor echinoxiști sau editoriale
semnate Echinoxcu caracter programatic sau recapitualtiv; a doua cuprinde (în
ordine alfabetică după numele echinoxiștilor) date biografice minimale,
fragmente din textele publicate în revistă, referințe critice, tot minimale.
Într-un Bilanț
pentru o altă sinteză din final, autorul, după ce amintește alte lucrări pe
tema abordată (Efectul Echinox sau despre echilibru de Petru Poantă,
Literatura Echinoxului de Nicolae Oprea, antologia Poeții revistei
Echinox realizată de Ion Pop, controversatul Dicționar Echinox
coordonat de Horea Poenar), își definește contribuția aproape un bilanț,
întrucât dă echinoxismului funcția și dimensiunea de direcție culturală cu
impact și acoperire națională, inclusiv multiculturală, exprimându-și totodată,
dat fiind faptul că echinoxismul n-a fost încă epuizat, nădejdea că cineva
dintre tinerii revistei Echinox de astăzi se va ambiționa să ofere
sinteza completă, sinteză care nu e cu putință fără a lumina istoria ascunsă a
echinoxismului ce se poate reconstitui din arhive și mărturii. |