Tablou muzical neterminat
Cristian
Robu-Corcan, Gravură în mi-bemol,
Editura Humanitas,
București, 2006
Aspecte ale prozei
actuale
Dacă până nu demult
tendința singulară a prozatorilor debutanți era abordarea realității
postrevoluționare cu toate implicațiile specifice, ajungându-se la repetate
stări de dolce far niente ori la crearea unor paradisuri artificiale,
provocate de narcotismul jemenfichist, erotismul ostentiv și violența
teribilistă, prin prozele lui Cristian Robu-Corcan, Iulia Sala și, parțial, Iona
Baetica și Anca Maria Mosora distingem o anulare a prezentului schizoid și a
geografiei ființei în favoarea imaginației. Evazionistă în toate palierele ei,
proza acestora face rocadă cu cea scrisă de singuraticul Nicolae Strâmbeanu și,
mai departe, parțial, cu cea înfățișată de Ștefan Agopian, Alexandru Ecovoiu,
Ruxandra Cesereanu, Gabriel Chifu și alții. E o scriitură în care elementele
istorice, geografice, onirice și fantastice fac casă bună cu imaginația
plurisenzitivă. Poveștile lor nu descriu o realitate recentă, nici nu întregesc
un tablou simbolic pentru societatea contemporană. Nicio realitate contemporană
nu poate fi verificată în aceste cărți; cel mult poate fi intuită ori asociată
cu ceea ce lipsește lumii actuale. În răspăr cu actualitatea, acești
scriitori parcurg poveștile altui timp, abordând ficțiunea cu maximum de
imponderabilitate față de realitatea imediată. Ei sunt manieriștii prozei
contemporane. În Casa cu pereți de vânt, Iulia Sala cerceta ființarea, de
orice fel, necesară pentru a transmite mesaje lumii, sub adăpostul ficțiunii, al
basmului ori al tâlcului. Fiecare bucată de proză aduce cu o pildă. Același
lucru se remarcă și la Cristian Robu-Corcan prin insistența cu care atrage
reprezentările angoasei. Revelarea implicațiilor pe care arta le imprimă
existenței, căutarea formelor și formulelor de cunoaștere a paradisului vieții
sunt aspectele obsesive ale Gravurii în mi bemol. Mai apropiat tematic e
romanul lui C.R-C de povestirea Planeta do diez a Ioanei Baetica din
volumul Fișă de înregistrare. Igor eroul Ioanei Baetica - încorporează
un refuz al lumii redat prin refuzul cuvintelor. Un autodidact genial, Igor
descoperă și pătrunde în singurătate adevărul muzicii, acele momente cristal
care dau sens vieții. Hugo, eroul din Gravură în mi bemol, urmează calea
muzicii ca exorcizare a vinovăției și ca promovare a angoasei. Lumea imaginată
de acest tip de scriitură e o infra-lume ca rezultat firesc al
devalorizării realului.
Din ce în ce mai
vizibil e caracterul dantesc al personajelor din proza contemporană.
Cercetători ai cunoașterii paradisului terestru, eroii parcurg, concentric,
forme al infernului: social, erotic, ontologic etc. Înlocuiesc realități sociale
sau erotice cu himere existențiale, urmâdu-se, aproape-masochist, scenarii ce
subliniază o programatică descalificare a umanitații.
Casa-azil
Începutul
romanului lui C. R-C ne introduce într-o lume de indivizi dereglați de la
ritmurile realului controlat. O casă muzicală, în stil neobaroc, locuită parcă
de câțiva indivizi doar pentru a adora pe unul singur: Domnișoara bătrână
Victoria, proprietara, tânărul grec homosexual și bătrânul muzician Vretos.
Lor li se alătură o tânără aspirantă la tainele muzicii, Elise, Hans - tatăl ei
și misteriosul Villard. Pe toți îi unesc pasiunile pentru muzică și pentru
tânărul violonist de la mansardă, Hugo. E o lume de hipersensibili, capabili de
gesturi extreme. Tânărul grec încearcă sentimente tumultoase de iubire: îl
privise pe Hugo atent, strigase, apoi fugise în camera lui sau începu să
plângă furios, alteori se aude scâncetul dureros al tânărului grec care pândea
ascuns după scară, același îl sărută-mușcă cu patimă pe erou, altădată plânge
în hohote la picioarele lui și chiar vrea să se sinucidă din dragoste pentru
Hugo. Victoria îl agresează erotic (atunci când nu se ceartă cu tatăl mort...),
ca un refren evenimențial-erotic al casei, iar Elise și Hans știu, numai ei, de
ce Hugo e singurul care poate preda arta muzicii, fata devenindu-i soție doar
pentru că e pe moarte. Apropierile personajelor către eroul-obsesie Hugo
culminează cu noaptea comună din mansardă, o hibernare, ca un alt fel de
priveghi dar și ca un ritual erotic având drept scop fuziunea intimităților: mai
întâi prin intermediul oniricului revelat (visele Elisei) și mai apoi prin
moartea însăși.
Există câteva teme și
motive în carte, toate semnificând aceeași stare de morbidețe prin excelență, de
refuz al vieții, al umanului: plânsul, zăpada, pescărușii, muzica, vinovăția,
iubirea. Aceste elemente participă, permanent, la crearea unor imagini statice,
simbolice, ca niște tablouri muzicale schițate de o privire artist-depresivă.
Am doar treizeci și
trei de ani mărturisește eroul cărții. Trăiesc cu nostalgia zăpezii și frica
de soare. O iubesc pe Elise. Îmi place frigul. Domnul Vretos ar fi putut fi
tatăl meu. Tânărul grec, amantul meu. Domnișoara Victoria nu îmi cere niciodată
chiria. E convins că moartea Elisei va rupe în el tot ceea ce-l leagă de
ceilalți. Cum nu poate suporta moartea unuia ca o eliberare pentru ceilalți,
vrea să colinde lumea așteptând să dispară toți cei dragi; doar atunci
întoarcerea fiind posibilă. Chiar așa se petrec lucrurile, el urmând de fapt un
traseu inițiatic european, deloc spectaculos și aproape fugitiv, deși în timp se
derulează mulți ani. Suntem într-un soi de remake cu pretenții romanești după
Tinerețe fără bătrânețe... unde muzica e cea care dictează revelațiile
existențiale. Hugo e compozitorul și interpretul genial care stârnește în
ascultători sentimentul vinovăției și provoacă plânsul uitat. Însă cartea lui
C.R-C nu are prea multe din calitățile romanescului. E mai degrabă o nuvelă
despre puterea cathartică a muzicii.
Inițierea în lume
ca re-întoarcere
Mi-e frică să nu
trec prin peisajul ăsta, care-i Lumea, și gândurile să-mi iasă prin piele
spune Hugo. Călătoria lui e o fugă de moarte care se pigmentează cu morțile
tuturor celor apropiați. Pentru că totul e muzical, viața lui și lumea întreagă
par un tablou, o gravură pictată cu note muzicale. Fie că e vorba de Olanda,
Belgia, Italia sau alpii Elvețieni, eroul lui C. R-C ne introduce involuntar
într-o lume de singuratici. Bețivul Abraham Ravello, anticarul Guido Gozzi și
fiica lui, muzicianul Rafael Romano, fiul Tiento și celelalte personajele
anonime din peregrinările lui Hugo sunt în fond niște oameni care au uitat să
trăiască și preferă singurătatea, chiar alături de cineva. Hugo e pretextul și
șansa lor de a reveni la viață și de a se reîntoarce, cu ajutorul tămăduitor al
muzicii, la re-cunoașterea vinovăției și deci a condiției umane.
Când simțurile o iau
razna, această lume aduce cu una de schizofrenici sau pur și simplu cu o
comunitate deprimată, unită, nu se știe cum, printr-o farsă a destinului și a
morții, de muzică, și, mai presus de toate, de anumite sensuri tainice ale
existenței. Astfel că Hugo capătă, în periplul său spiritual, ceva din aura unui
titan sau apostol al muzicii care imprimă mesaje ascunse, prin muzică,
ascultătorilor. Nu întâmplător are acces la inițierile parabolice de pe munte,
unde întrevederile cu Johann Kreisler (mai mult o voce decât o prezență) și Omul
Înstrăinat, deși par uneori absurde, configurează în carte noi sensuri ale
transcendentului. Ele vor fi urmate, parodic, de judecata reprezentanților
clerului de lângă piața San Marco.
Întoarcerea
personajului la casa muzicală doar pentru a-și însoți spre moarte ultimul
prieten, paralitic acum, tânărul grec, metamorfozat peste poate față de prima
parte a cărții semnifică o renunțare ultimă la lume și la viață. Spre moartea
așteptată, doar vizita fiului amână pe moment starea de morbidețe iar timpul e
mai mult cel al tabloului, static și sugerat de culoare și forme. Timpul din
Gravură în mi bemol e redat fie de răvașele tânărului grec care anunță
morțile cunoscuților, fie de cromatică și onomastică. Atunci când părul lui Hugo
devine roșu, oamenii îi spun Rossi, când convertește la vinovăție pretutindeni,
e numit Călugărul Roșu iar la înțelepțirea finală e recunoscut drept Cel Ce Te
Face Să Te Simți Vinovat. Până și drumul culorii și al onomasticii e unul spre
interioritate, de la roșul exterior la numele ce semnifică forța spirituală.
Finalul anunță așteptarea risipirii vieții și confirmă, încă o dată, intenția
autorului de a reda o stare difuză de imobilitate. Asta și construiește autorul:
un tablou pe care-l asezonează cu sunete. Chiar și peregrinările lui Hugo nu
accelerează nicidecum planul static al narațiunii, pentru că autorul nu e
interesat de acest aspect. Hugo nu călătorește propriu-zis, ci rămâne în tablou,
permanent circumscris amintirii, ignorând viitorul. E un tablou cu false
decoruri, indivizi fără chipuri, numai în trei culori: alb, roșu și negru
(semnificând, albul: zăpadă-puritate-pescăruși, roșul: iubire-disperare-damnare,
negrul: morbidețe-moarte- risipire). Aș fi preferat ca aceste personaje fără
chip să semnifice mai mult niște proiecții estetice, adică niște imagini
picturale, de care vorbește Ingarden. Altfel, ele se disipează împrejurul
eroului fără pretenții precise și fără contur.
Textul (și uneori
ideile) lui C. R-C. se pierd însă printr-o fugă de analiză a personajelor și
scenelor dar și din cauza instabilităților stilistice din sudura frazelor.
Personajele rămân în memoria spontană a cititorului doar ca niște prezențe
incerte iar evenimentele inițiatice nu sunt mai mult decât decupaje
fugitive din viață, lipsite de continuități necesare. Senzația cititorului e că
nici naratorul nu e sigur de destinul personajului. Fără îndoială, adierile de
superficialitate se datorează și prozei poetice pe care o preferă C. R-C. Astfel
că, uneori, frazele par de-a dreptul fără noimă sau presupunem că fac apel la un
pact poetic cu cititorul: Bătăile din ușă, în acea dimineață, aveau mirosul
unei viori...; ...își dăduse seama că bătrânul tată ar fi compus o sonată
pentru fiica sa dacă ar fi fost în stare, Hugo avu revelația zăpezii. Era
cald, tare cald, vioara din fața ușii mirosea dulce... etc. În final, impresia
imediată e că ai citit într-adevăr o carte scrisă de un autor introvertit și
sensibil, fragil și mult prea plictisit pentru a reda viața în întregul ei.
Adept al fragmentarului, C. R-C. este un simbolist întârziat, sedus de mirajul
prozei poetice.
Gravură în mi bemol
prezintă lumea ca un concert exorcizant, prin care se întrevede reversul unui
univers morbid, salvat doar prin implanturile muzicale ce relevă vinovățiile
uitate. O carte despre legătura indestructibilă dintre artă și existență, dintre
mântuire și suferință. |