O captivă voluntară
în găoacea minciunii comuniste
„Locuind în vile sau
castele nu mă simţeam nici «îndreptăţită» şi nici «onorată» – nicidecum
«uzurpatoare» ci beneficiara unei legitime generozităţi (s.n.) a unui
regim care îşi preţuia talentele (s.n.) şi le încuraja (s.n.) să
creeze. Zeci de poezii, traduceri, proze, compoziţii muzicale am scris la
Sinaia (dar şi în odaia mea de ţară de la 2 Mai”. Aceasta este una din
tonalităţile de bază în care Nina Cassian îşi compune jurnalul deceniilor cinci
şi şase, prizonieră de bună voie în carapacea ideologiei comuniste; o cu totul
intonaţie au însemnările ulterioare sau adnotările din 1975 sau de după
stabilirea ei în S.U.A., în care defineşte cu limpezime epoca de început a
comunismului drept „o vreme de angoasantă confuzie”, de care parţial se
dezminte. În cele trei volume, Memoria ca zestre alternează afişarea
încrederii orbeşti în comunism şi comunişti, în partid, ca singură alternativă a
regimului de până la 1944, a ataşamentului ei aparent „necondiţionat” la noua
ideologie şi slujitorii ei – care, pe un ton triumfalist şi cu gesturi de
magnanimie îşi răsplăteau condeierii – cu o mea culpa de un soi aparte,
în text sau în subtext, în care, din nou, pedala inocenţei este apăsată până la
refuz. Până la suprasaturaţie este elogiat „mărinimosul” regim pe care nu
pregetă să-l servească „din convingere”, în încercarea ei de adecvare la noua
lume, cu eforturi, nu totdeauna reuşite, de a elimina sechelele educaţiei sale
mic-burgheze sau a uita cu totul de ea, pentru a se încadra castei scriitorilor
privilegiaţi.
Prozatoarea Sorana
Gurian evocă, cu imens umor şi ironie malignă, unul din momentele expierii
tinerei poete, mult prea inteligentă să nu realizeze, chiar dacă în jurnal uită
să consemneze sau se preface că uită, dramatismul ridicol sau ridicolul dramatic
al întâmplării, de la sfârşitul deceniului al cincilea. Această mică minciună
prin absenţă sau omisiune vorbeşte de la sine despre faptul că diarista însăşi
are opinii diferite privitoare la „capacitatea sincerităţii de a fi...
sinceră”1: „Micuţa Nina Cassian, o fetişcană cu nasul lung şi coroiat,
ambiţioasă şi invidioasă, dar dăruită cu imense calităţi poetice, şi-a publicat
«autocritica». Într-un stil de spovedanie publică, folosită de Armata Salvării,
recunoaşte că toate criticile care i-au fost aduse sunt îndreptăţite, că volumul
ei de poeme, recent publicat [La scara 1/1] nu are nicio valoare [...]
nefericita, cu asemenea afirmaţii ea îşi calcă orice strofă scrisă şi orice
vestigii sentimentale ale educaţiei sale burgheze [...] ca să se dea bine pe
lângă bonzii Partidului, ca să poată publica, nu să-şi câştige pâinea zilnică.
Nina nu e un caz singular. Toţi scriitorii au trebuit să scrie asemenea
lucrări, să se scuipe ei înşişi.”2
În esenţă, acesta
este, efortul poetei de a se conforma, strădania ei de a-şi mula
sensibilitatea, creaţia literară şi muzicală pe calapodul calp, de a servi, de
a se face utilă şi de a-şi proba abnegaţia ani la rând, poate, la început din
convingere, încastrată într-o ideologie, aservită unei politici ale cărei legi i
se par de neînţeles, dar foarte curând de dragul privilegiilor nu puţine la
număr, cu care regimul îşi gratifica slujitorii, de a se scălda în minciună, de
a fi duplicitară. Este posibil, paradoxal, ca tocmai excesul actelor sale
declarative să nu le fi sunat deloc convingător politrucilor cu urechea
sensibilă nu la nuanţe, ci la disonanţele totuşi perceptibile în ariile de
slavă cântate de poetă. Traian Şelmaru „&Co., agenţi ai sensului unic de
circulaţie în poezie”3, unul din cei mai greu de convins scria în Scânteia:
„în Nina Cassian, departe de a se fi produs o transformare adâncă, nu există
încă voinţa de a lupta contra decadentismului burghez [...]. Şi aici se pune o
întrebare: să-i fie într-adevăr imposibil Ninei Cassian să găsească drumul spre
adevărata poezie?”.4 Fără îndoială, există o discordanţă între declaraţiile de
„adeziune” ale poetei şi eforturile ei de ajustare şi atitudinea ei de om
neîmblânzit, dedat la plăceri intelectuale şi artistice, neconforme celor
promovate de Partid. Zelul Ninei Cassian este aparent sincer, dar, degenerând în
exces de zel, are un rezultat contrar, asemenea eşecului suferit de Marin Preda
la publicarea nuvelei sale Ana Roşculeţ, în silinţa lui „de a fi «pe
linie», de a fi pe placul «îndrumătorilor» de la Partid (ceea ce nu l-a scutit
de critici «din masă»)”.* „Este uimitor cum – notează diarista – cea mai
«proletcultistă» încercare a lui Marin Preda a fost condamnată în loc să fie
promovată cum s-ar fi cuvenit. Acelaşi conformism în tematică şi stil al
volumului meu Horea nu mai este singur a fost taxat de Paul Georgescu
drept «o manifestare virulentă de formalism». Ce să fi însemnat aceste
tribulaţii? Depindeau ele de simpatia sau antipatia Partidului faţă de
respectivii scriitori sau erau doar menite să producă «zăpăceală», confuzia
necesară aservirii prin frică şi neînţelegere a tagmei creatoare?” Fireşte,
însemnările de mai sus aparţin anului 1975, cu rol de „contrapunct” pentru
jurnalul deceniilor anterioare, dar care, la fel de bine, poate chiar mai bine,
ar putea aparţine „contra-jurnalului” din perioada americană.
Poeta şi diarista vrea
să creadă şi să-i convingă şi pe alţii că trăieşte dilema ei, şi o trăieşte cu
adevărat, cu intensităţi variabile, în funcţie de credibilitatea sau lipsa de
credibilitate a ataşamentului ei la noul sistem. Ea o trăieşte în plin „şoc
existenţial”, acuzele de formalism la adresa ei erau făcute de către „un înalt
for de Partid – iar eu credeam în acel Partid! Cuvântul oficial nu avea cum să
fie nici greşit, şi nici rău intenţionat, acei oameni care semnau în «Scânteia»
trebuiau să aibă dreptate, altminteri temeliile lumii mele s-ar fi clătinat!”.
Fireşte, comunismul a putut însemna înainte de 1944 şi câţiva, foarte puţini
ani după aceea, pentru poetă şi pentru alţi condeieri, „un cod al armoniei [...]
al abolirii tuturor antagonismelor sângeroase între rase şi popoare, naţiuni,
clase, sexe etc.”5, un deziderat, o speranţă, o aspiraţie spre mai bine,
devenită între timp o „utopie”. Acest jurnal selectiv, „pe alese”, cu
adnotările sale ulterioare, cuprinde mărturisirile unui om inteligent şi
înzestrat, o natură versatilă însă, care încearcă să-şi justifice opţiunile
politice, slugărnicia printr-o naivitate şi credulitate incompatibile
inteligenţei ascuţite. „În cultură, domnule, noi nu admitem decât români proşti
sau foarte proşti, cu condiţia să fie cât mai mari lichele”6, afirma cu cinism
Baranga, absenţa prostiei, ca ingredient esenţial dovedindu-se a fi handicapul
de căpătâi al Ninei Cassian.
Memoria ca zestre
seduce totuşi prin amestecul insolit de sinceritate debordantă, convertită
adesea în francheţe trucată sau alterată de „maturizări” ulterioare şi de
inteligenţă parcimonios afişată, subtil dosită în spatele unui paravan de
ingenuitate, menit a-l deruta pe cititor şi a-l conduce pe un drum dinainte
gândit de autoare. Însemnările ei sunt dominate de „un fel de delir al
tinereţii, de naivităţi flagrante, de multă dezinvoltură, de inocent
exhibiţionism”. „Jurnalul jurnalului” din 1975 şi de după 1985, cu revenirile şi
explicitările derapajelor comise, cu invocarea anilor de derută, are rolul de a
motiva sau scuza concesiile din epoca a cărei „neaşezare” nu justifică nici
măcar duplicitatea şi făţărnicia creatorilor. Candoarea, naivitatea,
bunacredinţă nu fac însă casă bună cu vânarea privilegiilor defel neglijabile,
obţinute prin atitudinea submisiv dezagreabilă. „Aveam, ca profesor – îşi
aminteşte cu amărăciune I.D.Sîrbu – 500 lei pe lună. Blaga avea 600 de lei,
fiind ajutor de bibliotecar. În această perioadă cumplită [...], Baconsky,
pentru un singur poem (despre chiaburi, CEC, odă lăptarului meu) încasa între
3.000-5.000 lei”.6 Şi se iveşte agasanta întrebare, rămasă fără răspuns: Oare
cât timp a rămas, cu adevărat, Nina Cassian prizoniera minciunii? Capitolele
premergătoare jurnalului propriu-zis, o autobiografie sui generis,
structurată tematic, creează şi recreează atmosfera începutului vieţii unei
femei pentru care nimic din ceea ce este omenesc nu i-a fost şi nu îi este
străin şi care a depăşit impasurile, şi-a rezolvat crizele existenţiale şi de
creaţie, a supravieţuit şi s-a dovedit o învingătoare. Pasiunile omeneşti le
trăieşte cu ardoarea şi intensitatea care încarcă textul de electricitate şi
reliefează nucleele de interes ale celor trei volume: adecvarea ei cu ochii
închişi la comunism, ca unică alternativă a unei dictaturi, cea fascistă, ce
viza anihilarea fizică şi psihică a fiinţei umane, aproprierea noii ideologii
cu ochii pretins închişi, creaţia – poezia şi muzica, artele în general, ca mod
de a respira, de a exista, dragostea şi căsnicia cu Ali, dar şi iubirile de-o
viaţă ale unei artiste de o disponibilitate afectivă şi erotică ieşită din
comun.
Formulă literară
dificilă, de riscurile căreia încearcă să se apere, fără a izbuti pe
de-a-ntregul, jurnalul este o opţiune nici măcar sieşi explicabilă şi
motivabilă. „De ce un «jurnal», când n-am avut niciodată tentaţia acestui «gen»,
perseverenţa necesară unor consemnări ritmice – parţial dintr-o mai veche
prejudecată (dispreţul faţă de proză al poeţilor, faţă de relatările
insuficient transfigurate) dar, mai ales, din pricina faptului că trăiesc cu o
asemenea intensitate, încât mi se pare brutal şi falsificator să opresc «clipa
în loc»”.
Redactat în contratimp
cu vârste şi epoci compatibile notării cotidiene, „acum doisprezece ani
[1936], deci la începutul adolescenţei mele”, când lipsa de evenimente devenise
copleşitoare, începuse un jurnal în care „îmi «făceam mâna» [...] exagerându-mi
tristeţile şi singurătatea”, iar „la şaisprezece ani, când aş fi putut relata
pe larg prima mea iubire şi suferinţă”, a ezitat din orgoliu sau superstiţie
să-şi descrie „eşecul”; jurnalul şi-l începe tot într-un moment de criză, „la
o filă neagră”, în septembrie 1948, ca răspuns provocării soţului şi iubitului
ei, Ali [Al.I.Ştefănescu], ce-şi notează „cu minuţiozitate întâmplările vieţii
lui şi, cu masculină dezinvoltură, amorurile de calitate discutabilă (chiar
dacă el le înnobilează uneori, cu acea pasiune pe care o manifestă şi faţă de
mine)”.
Extrem de amănunţite
din punct de vedere factologic, consemnările din primul volum 1948-1953, vor
deveni, peste ani, „mult mai puţin concrete şi amănunţite ca acele timpurii”,
deşi suferinţa şi comportarea diaristei au fost la fel de „excesive”. Mai puţin
detaliate şi mai adânc confesive şi meditative, notaţiile din cel de-al doilea
volum, 1954-1985, revelează o femeie, o artistă în a cărei ecuaţie existenţială
se cuprind deopotrivă: forţa şi fragilitatea, emoţia şi detaşarea, optimismul
şi regretele, candoarea demonstrativă.
Recitirea jurnalului
în vederea publicării, deşi în aprilie 1950 refuza cu vehemenţă un asemenea
demers: – „nici nu mă gândesc la un potenţial cititor”, trădează atitudinea sa
oscilantă, specifică diariştilor faţă de propriul jurnal. Confesiune şi
„dezgust” de confesiune în cele din urmă, cu riscul declaraţiilor dar şi al
retractărilor evidente, tentaţia comunicării, a captării interesului,
impresionării sau influenţării în bine a publicului este precumpănitoare cu atât
mai mult, cu cât îşi cunoaşte extrem de bine punctele vulnerabile. De aceea i se
impune cu necesitate „compunerea unui «jurnal al jurnalului», datat 1975, 1989,
2000 – în care, de foarte multe ori, mărturiile circumscrise anului 1975 sună a
pagină de jurnal redactată în libertatea americană de după 1985; jurnalul şi
contrajurnalul ar avea rolul de a îmblânzi şi chiar a corecta părerile
cititorilor, pe care îi are continuu în vedere şi cărora li se adresează
printre rânduri, dar, mai ales, ale detractorilor. În acesta se operează
inclusiv o selecţie a pasajelor „capabile să precizeze o evoluţie obiectivă şi
subiectivă, să-i informeze pe cei interesaţi despre fenomenul artistic şi
contextul dramatic în care a avut loc şi, în ultima instanţă de cea care scrie
aceste rânduri”.
„Jurnalul unui
jurnal”, „mai grăitor în multe privinţe referitor la realitatea imediată”, are,
neîndoielnic un rol estetic şi corectiv, „notaţiile excesiv de spontane”,
aparţinând anilor ei tineri, „caracterul lor copilăros şi neselectiv”, o lezează
pe autoarea împlinită, iritată de posibilitatea îndepărtării virtualului
cititor sau de balansul lui între sublim şi ridicol, citindu-i însemnările şi
caută o compensaţie în direcţia unui autoportret edulcorat, îmbunătăţit.
„Constatând că unele relatări sunt anodine iar altele de o strictă valoare de
«memento», dar, mai ales, plictisindu-mă de încetineala acumulărilor, sunt
tentată să fac un «raccourci», pervertită cum sunt de ceea ce ştiu că va urma”.
Pe măsură ce înaintează în ani şi în scris, nemulţumirile se adună, deşi în
subtext se citeşte autoironia şi ironia la gândul unei posibile modificări de
conţinut şi stil. „Vreau să fiu mai literară, mai comentatoare, mai
portretistică adică, să pregătesc, dragă Doamne, un «journal d’écrivain»”.
Întrebarea
cvasiretorică de la Sinaia, din 1950: „Ce fac eu în aceste pagini? Nu e un
«jurnal de scriitor», şi aproape că nu e niciun «jurnal de intelectual» este
mult prea consistentă şi autocritică pentru a aparţine acelei perioade „a
naivităţii” a „spontaneităţii” şi notaţiilor cu caracter „copilăros şi
neselectiv”, părăsind planul intim existenţial, vădind o maturitate, o condiţie
umană mai responsabilă. Răspunsul este pe măsură, trădând intenţia caustică
îndreptată spre cea care fusese, cu trei decenii în urmă. „Chestiunile de
principiu, cele grave, profunde, m-am obişnuit să le discut cu Ali sau cu
prieteni până la epuizarea lor provizorie. [...] Nu fac analize amănunţite ale
lecturilor mele, nu-mi descriu procesul de creaţie. Sunt prea lacomă de viaţă,
de a cunoaşte oameni, de a stârni iubiri. [...]. Sunt atât de fascinată de
capacitatea mea «de a cuceri». [...] Aşa că mă arăt în toată vanitatea şi
goliciunea mea. Iar dacă vreodată, cineva asemănător mie «mon semblable, mon
frčre», cineva mai mult sau mai puţin ipocrit va parcurge aceste rânduri să-mi
constate măcar sinceritatea şi autenticitatea.”
Am socotit oportună
reproducerea acestui pasaj, considerat de noi fals datat 1950, „jurnal
original”, în care a operat „tăieturi” destinate a oculta pe cât posibil
„infantilismul meu aproape patologic”, pentru că textul consună ca stil şi
conţinut cu un fragment din „contrapunctul” datat 1975, Satul 2 Mai, veritabil
document de asumare a unei vini, o mea culpa tardivă şi nonrezistentă la
istoria revelată. „Mi s-a părut necesară compunerea unui «jurnal al jurnalului»,
pentru că sutele de pagini care însoţesc mai mult de jumătate din viaţa mea se
dovedesc la recitire revelatorii (cel puţin pentru mine) prin reflectarea
naivă (s.n.), până la caricatură, a evenimentelor de ordin ideologic şi
etic petrecute în agitata istorie a României după cel de-al doilea război
mondial, istorie cu care mă identific şi de care mă delimitez periodic, precum
şi prin dezvăluirea, aş zice exhibiţionistă, a fiinţei mele «supradotate» şi
«subdezvoltate» (adică incapabilă de maturizare) în acelaşi timp.”
Este vană stăruinţa,
înverşunarea diaristei de a face să se creadă că a coexistat, cândva, în fiinţa
ei inteligenţa ascuţită şi răzbătătoare cu naivitatea şi caracterul „copilăros”
al comportării, pentru a-şi scuza laşităţile şi oportunismul;
incompatibilitatea lor îi subminează autoexpunerea pătrunsă de bunacredinţă din
„jurnalul multipartit” şi „selectiv”, din „jurnalul dublu” ţinut „până când
distanţa dintre mine şi mine se va micşora într-atât încât să facă inutilă
existenţa [lui]”.
Artistă „multi”-talentată
şi femeie cu minte ageră, Nina Cassian comite greşeala oamenilor dotaţi şi
isteţi, dar extrem de vanitoşi, care îşi preţuiesc şi mizează excesiv pe
inteligenţa lor, încât ajung să intre în dezacord cu ea, subestimându-şi
semenii şi lăsându-şi astfel dezvăluit teritoriul lor de vulnerabilitate.
Piruetele sale coerent elaborate, şerpuirile îndelung studiate printre
„evenimentele de ordin ideologic” credinţele şi opiniile mascate şi de-mascate,
naivitatea, credulitatea, bunacredinţă luate drept mască nu conving; diarista
este vinovată, maculată şi nu-l înduplecă pe cititorul stârnit de excesul ei
de zel; ea mizează pe o deculpabilizare prin autoculpabilizare, şi anume,
învinovăţindu-se de candoare, infantilism şi bunăcredinţă, vina de a se fi
aservit deliberat comuniştilor, pentru a-şi putea publica poeziile şi
interpreta compoziţiile crede că şi-o poate oculta, plasând-o în spatele unui
geam opacizat.
Contrastele şi
antinomiile conţinute în text, chiar dacă îşi epuizează destul de repede
valenţele de persuasiune, îl încarcă de o tensiune definitorie pentru diaristă,
a cărei prezenţă seducătoare şi stăruitoare, încordată, pe alocuri dilematică,
comunică totuşi efortul des-povărării prin confesiune.
Este aproape dramatic,
dar şi cu certe valenţe de comic involuntar, efortul tinerei Nina Cassian de a
se adecva momentului – anii 1947, 1948 – „n-am reuşit niciodată, în ciuda
sincerelor mele eforturi să scriu un material în întregime conform cu normele
zilei”, care să fie publicat în Scânteia, „unde am avut acces numai
rarissim, nefiind considerată, probabil, destul de «curată» din punct de vedere
politic pentru o asemenea «onoare» – şi nu o spun ironic: visam la această
onoare”. Aceeaşi zbatere şi în încercarea de a lucra la poemul despre
revoluţie: „Trebuie să ies în arenă. Trebuie! Am promis la «Îndrumare» trei
volume de versuri în trei luni. Revoluţia, un volum de versuri obişnuit
şi unul de traduceri.” Abnegaţie, entuziasm ardent, implicare sunt doar câteva
din formulele care ar putea defini trăirea avântului comunist într-un climat
de constrângere, în 1989, la New York nu se mai place şi găsim rostirea omului
nemulţumit de ceea ce fusese, acceptând-o însă ca pe o etapă necesară şi cert
condiţionată de bunele ei intenţii şi ghidată de sinceritate: „Ceea ce mi se
pare în continuare de necrezut, e că, ani de zile am putut funcţiona la date
fixe şi numai aşa, după orologiul aşa-numitei «comenzi sociale». Ziua lui Stalin,
Ziua Revoluţiei, Ziua Femeii, Aniversarea Republicii, 1 Mai, 23 August, Ziua
eliberării de sub jugul fascist, răscoala ţărănească din 1907, grevele de la
Griviţa – acestea marcau calendaruul activităţii mele politico-artistice. Unde
a dispărut proverbiala mea spontaneitate – se întreabă cu amărăciune
retrospectivă – acel misterios punct de fierbere, acel «primum movens» care
transformă tăcerea în cuvinte?” Diarista îşi compune astfel autodafé-ul, încât
o limpede tristeţe şi neînţelegere, pentru cea care a fost şi s-a umilit, să
răzbată din comentariile ei de peste ani din libertatea de peste ocean. Fireşte,
mărturisirea este suspectă şi nu neapărat o concluzie, ci o opinie se impune,
cea a cititorului intolerabil, a cititorului care nu poate să nu desluşească cu
uşurinţă dubla prefăcătorie a autoarei, şi atunci, illo tempore, când
mima candoarea, inconştienţa şi fervoarea alinierii şi slujirii comunismului şi
peste ani, în 1975, de fapt, după 1989, în opinia noastră, când se lamenta
siderată de cecitatea ei, ca atribut inalienabil al unei inocente juneţi, care
i-a marcat „până la desfigurare o etapă importantă a tinereţii mele artistice şi
poate întregul meu destin”. Sunt autoironii transparente, mirări excesive şi
sarcasme îndulcite faţă de omeneasca sa culpă, regretabila ei eroare, izvorâtă
din aservire înflăcărată şi nicidecum din pofta de privilegii, chiar dacă nu
din cele mai mari, mici, dar consistente firimituri, avantajele unui trai
liniştit şi îndestulat, cu anotimpuri de creaţie în casele puse la dispoziţia
„imnologilor” comunismului.
Compunându-şi şi
acordându-şi circumstanţe atenuante, se autoexplicitează, justificându-se în
1975: „E într-adevăr uimitor cum coexistau deja nu tocmai paşnic, ci uneori la
nivelul unui conflict sub- sau in-conştient formaţia mea culturală şi adeziunea
mea entuziastă la «lumea nouă», citind «în familie» Kafka şi Istoria
Partidului Comunist, amândouă lecturile părându-mi-se la fel de legitime...”
Până la un punct,
destăinuirea ea ei poate fi credibilă, atunci când se referă la confuzia din
anii tulburi de început, când, „revoluţionară în viaţă”, practicând „tot felul
de munci ilegale”, în momentele de „maximă conspirativitate” dinainte de 1944
şi imediat după „eliberare”, îndeplinind o „sarcină pentru 7 Noiembrie”,
lucrează la un „poem de o largă respiraţie” pentru care însă, hélas, nu
are „talentul lui Maiakovski” şi e marcată de handicapul de a fi „atât de
anistorică”. Şi cu toate acestea şi atunci, în ilegalitate, iscase
neîncredere, persistând o suspiciune, sau poate, mai degrabă, o antipatie a
tovarăşilor ei „pentru firea şi comportarea mea prea liberă? Prea independentă?
Eu nu îmi dădeam seama că aş fi fost aşa, mă purtam doar firesc, în conformitate
cu ideile şi cu temperamentul meu...”. Un teribilism o animă şi deşi are o
jalnică dar cinică rezonanţă, consemnarea din octombrie 1948, duminică
dimineaţa: „Zi frumoasă. Citim «Istoria Partidului»” poate părea plauzibil
ridicolă, suspectând-o de un spirit de frondă histrionică, afişat ca în
provocatoarea apariţie, îmbrăcată în roşu, în salonul unor cucoane franţuzite şi
în prezenţa lui Ion Barbu, recitând poemul pe care-l scrisese despre şantierul
de construcţii «Ceanul Mare – Cluj»: «Ritmuri de muncă pe Dealul vânturilor»
care avea ca refren «Hei rup, hei rup, corzi de oameni nu se rup!» şi în
conversaţiile cu marele poet, pe care îl critica aprig „pentru fostele lui
simpatii hitleriste în care încercam să-l conving de validitatea spiritului
comunist.”
Etapa „orbirii”,
„inconştienţei”, „candorii” în apărarea proletcultismului de toţi cei care
„manifestau opoziţie, abţinere, scepticism sau dubii cu privire la realităţile
«vremii noi»”, a angajării „dezinvolte în eroare” este foarte curând
depăşită, consumată. Conştientă tot mai mult de „panta degringolantă” pe care se
angaja, creatoarea – pentru care „poezia nu mai era funcţia mea naturală”, ea
funcţionează „ca un... funcţionar. «Comanda socială» izgonise comanda vocaţiei
şi, cu toate încercările mele de a lucra la o anumită temperatură, stereotipul
câştiga teren, convenţia copleşea invenţia, sângele meu se anemia treptat” –
mimează. Devine un mim inteligent şi talentat, parţial credibil, întrucât
declaraţiile îi sunt contrazise de atitudinea neîmblânzită în subtext şi de un
stil de viaţă care sfida normele şi constrângerile regimului. Ea este
infatigabilă în a mima credinţa „absolută”, încât îşi devine sieşi credibilă;
mimează candoarea, mimează devotamentul, mimează încrederea inconturnabilă în
comunism şi ideile comuniste, mimează poetul aflat, din convingere, în slujba
partidului, mimează stupoarea de a constata că „biserica perversă – am numit
Partidul Comunist – îşi ura dreptcredincioşii şi-i tolera pe cei fără credinţă
dar obedienţi şi manipulabili”. Nina Cassian mimează uluirea care o cuprinde
aflând de la unul din „ştabii” de la Contemporanul, Horia Lima, la ce
grad inferior de credibilitate fusese plasată: „«Nu te chiedeam» mi-a răspuns el
(nu-l putea pronunţa pe «r»). «Dar de ce?», am insistat eu. «Uite-aşa. Nu te
chiedeam»”.
Dacă nu ar fi ilară,
strădania ei de a-şi potrivi măsura talentului pe patul procustian construit de
ideologi ar putea fi dramatică; revolta din anii de după stabilirea în America
îşi are rădăcinile şi în resentimentele de a nu fi reuşit, în ciuda caznei
neostoite şi a abilităţii, să-i înşele pe mai marii zilei, insensibili la
desfăşurarea de „falsuri” ale poetei, construite a trece drept „autentice”.
În strategia
autoapărării, Nina Cassian mărturiseşte, fără a o spune explicit că miopia
îi este opţiunea, la miopie apelează şi o împleteşte în coroana bunei credinţe a
infantilismului şi naivităţii. Cititorul asistă la un proces de mistificare şi
automistificare, ea vizează să atingă veridicitatea, dar aburii cinismului şi
sfidării îşi fac simţiţi prezenţa, îndulciţi de extraordinarul farmec al
protagonistei. Pentru că poeta, compozitoarea, prozatoarea şi diarista este un
om fermecător, care prin acest jurnal doreşte să-şi elucideze interioritatea, să
şi-o epureze de vicii, umori, luându-şi contemporanii drept martori ai acestui
îndelungat şi subtil demers. Nicio clipă ea nu trăieşte tensiunea clivajului:
„sinceritatea lui [jurnalului] nesinceră mă chinuie”7 şi nici nu aderă la
judecata de valoare a lui G. Călinescu potrivit căreia „jurnalul este
principial nesincer”. Or, tocmai prin absenţa aparentă sau reală? a oricărei
îndoieli, mereu făcând să sune coarda lealităţii, autoarea pierde pariul şi
masca prefăcătoriei e mai vizibilă ca oricând.
Oare când nu se
preface poeta, atunci când, în ianuarie 1950, la sărbătorirea lui A. Toma
constată că „bătrânul e drăguţ, slab, stins, distins”, sau în august 1975 când
notează corectivul? „Nu, bătrânul Toma nu era deloc drăguţ, ci mai degrabă
arogant şi răutăcios”. Era în schimb model invulnerabil. „La sărbătorirea
venerabilului, Răutu nu s-a sfiit să proclame că cei cărora nu le place poezia
lui A.Toma sunt duşmani ai Partidului.”
Dacă teama şi nu
convingerile au făcut-o pe Nina Cassian să pună pe hârtie asemenea inepţii la
începutul anilor ’50, atunci care este, de fapt, rostul acestui jurnal, în care
„sinceritatea” e contrazisă în comentariile ulterioare, venite, după cum se
vede, a corecta şi înnobila profilul moral al autoarei.
Când este sinceră Nina
Cassian? Atunci când trăieşte bucuria de a-i fi apărut un articol în Scânteia,
„Ceea ce pentru mine e important” sau când notează, după o lună, în acelaşi an
1950: „Sufăr şi mă îndoiesc şi aproape că dispreţuiesc ceea ce fac”. La o
distanţă de aproape douăzeci de ani, în august 1975, deşi s-ar putea să fie
mult mai târziu, prin 1989, soseşte explicaţia: „A apărea în «Scânteia» era nu
numai o dovadă de promovare, ci şi una a încrederii pe care Partidul o
investea în tine. Şi s-au bucurat de această «onoare», în «domnii» succesive
colegi de-ai mei mai vârstnici (Eugen Jebeleanu, Maria Banuş, evident Mihai
Beniuc) sau din generaţia mea (A.E.Baconsky, Veronica Porumbacu) şi chiar
debutanta Aurora Cornu (cu o pagină întreagă)... Îi invidiam, în deruta şi
neputinţa mea...”
În 1989, se găseşte un
ecou al anului 1951, când constată că îi dispăruse bucuria „ba chiar necesitatea
creaţiei” şi continua să se chinuie cu încăpăţânare „din dorinţa de a-mi servi
crezul şi vocaţia” (s.n.), în schimb, drept consolare şi în
absenţa mulţumirii, în acelaşi an, aştepta „cu nerăbdare” şedinţele de partid.
Trăirea în confuzie şi iresponsabilitate şi o silnică compunere de versuri sunt
componentele modului ei incomod de viaţă, aşa cum reiese din cele trei volume de
jurnal adnotat, corectat, conformat, îmbunătăţit şi modificat care, în
loc să îi limpezească profilul şi să o dezvinovăţească, o blamează.
Neîndoielnic, locuind
la Pelişor, în dormitorul prinţului moştenitor şi apoi în dormitorul Reginei
Elena, lucrând în „localităţile providenţiale” – Sinaia şi 2 Mai – Nina Cassian
trăieşte cu adevărat în societatea comunistă în care oamenii ar putea fi
„fericiţi”, „iubiţi, hrăniţi, liberi, creând artă în mijlocul frumuseţii” şi
„ignoră” în mare măsură „ceea ce se întâmpla”. Poeta încearcă să eludeze preţul
plătit, instaurarea relaţiei de subordonare, greu tolerabilă pentru
temperamentul ei ardent, faţă în faţă cu protocolul aservirii. Se iveşte o nouă
întrebare, dacă Nina Cassian a trăit sau nu o criză. Răspunsul pozitiv este
posibil, dar se impune precizarea, şi anume: criza a fost asumată şi consumată
deliberat. De aceea nu surprinde şi este lesne explicabilă, în cazul ei,
adulaţia faţă de Partid şi faţă de conducătorii de atunci când privilegiile
oferite celor credincioşi încep să se facă simţite. În noiembrie 1948: „Aseară
la Palat, eu în rochie lungă, neagră şi argintie, cercei şi pantofi verzi. Totul
de împrumut! De altfel, e primul bal din viaţa mea. Am dansat vals pe o podea
lunecoasă de marmoră, cu candelabrele rotindu-mi-se în ochi [...]. Mă uitam de
asemeni la Ana Pauker şi am simţit-o modestă şi mare şi luptătoare adevărată. E
maiestuoasă în simplitatea ei.”
O Medalia Muncii
primită în 1949, e un prilej de bucurie, întrucât e „primul dar public din
partea Partidului, a Republicii şi încă mă întreb dacă o merit – dat fiind
faptul că încă nu mi-a apărut volumul.” Şi cu atât mai dureroasă este ignorarea
ei de către Partid, ceva mai târziu, ca şi incapacitatea, în ciuda zbaterilor
şi compromisurilor de tot felul, de a intra în graţiile lui. În septembrie
1949, atunci când în programul de la Arenele Libertatea, serbare la care a
asistat guvernul, cântecul ei pentru Scânteia nu se cântă, notează cu
tristeţe: „am avut impresia că Partidul nu are încredere în mine”, iar când
volumul despre Revoluţie e urmărit cu înverşunare nemaipomenită de unul
dintre politruci, Nicolae Moraru, în disperare se întreabă şi i se pare în
ordinea firii să răspundă: „Cine să mă ajute? Partidul, desigur”.
Nina Cassian şi
abdicarea de la păstrarea respectului de sine s-ar putea intitula acest
subcapitol centrat pe situarea poetei în contextul anilor de debut ai
comunismului, însoţit, de ce nu am spune-o, de un patetism şi de un dramatism al
începuturilor tulburi. Poeta este duplicitară din teamă, dar şi din dorinţa de
a-şi păstra favorurile „modeste” şi de a obţine altele şi mai mari, pe măsura
compromisurilor de care este pe deplin conştientă şi cu care, după un timp,
intră într-un dramatic-ilar dezacord.
(Fragment dintr-un
studiu mai amplu)
NOTE:
1. Eugen Simion,
Ficţiunea jurnalului intim, vol.I. Există o poetică a jurnalului?,
Bucureşti, Editura Univers Enciclopedic, 2001, p.129
2. Sorana Gurian,
Ochiurile reţelei. Jurnalul meu din România. Versiune românească de Cornelia
Ştefănescu, Bucureşti, Editura „Jurnalul literar”, 2002, p.210
3. Miron Radu
Paraschivescu, Jurnalul unui cobai (1940-1954). Ediţie îngrijită de Maria
Cordoneanu. Prefaţă de Vasile Igna, Cluj, Editura Dacia, 1994, p.432
4. Ana Selejan,
Reeducare şi prigoană, România în timpul primului război cultural
(1944-1948), vol.II, Sibiu, Editura Thausib, 1993
* Citatele din acest
capitol sunt preluate din Nina Cassian, Memoria ca zestre. Cartea I,
Cartea a II-a, Cartea a III-a, Bucureşti, Institutul Cultural Român, 2003, 2004,
2005
5. „Dragostea nu mi
se pare niciodată scandaloasă”, interviul Nicoletei Sălcudeanu cu Nina
Cassian, Vatra, an XXXI, nr.402-403, sept.-oct.2004, p.76
6. Ion D.Sîrbu,
Jurnalul unui jurnalist fără jurnal. Glose, vol.2. Roman politic. Ediţia a
II-a revăzută şi adăugită. Ediţie îngrijită, tabel cronologic şi referinţe
critice de Toma Velici şi Elena Ungureanu, Craiova, Scrisul Românesc, 1996, p.14
7. Eugen Simion,
op.cit., vol.1, p.148 |