O captivă voluntară
în găoacea minciunii comuniste
Locuind în vile sau
castele nu mă simțeam nici «îndreptățită» și nici «onorată» nicidecum
«uzurpatoare» ci beneficiara unei legitime generozități (s.n.) a unui
regim care își prețuia talentele (s.n.) și le încuraja (s.n.) să
creeze. Zeci de poezii, traduceri, proze, compoziții muzicale am scris la
Sinaia (dar și în odaia mea de țară de la 2 Mai. Aceasta este una din
tonalitățile de bază în care Nina Cassian își compune jurnalul deceniilor cinci
și șase, prizonieră de bună voie în carapacea ideologiei comuniste; o cu totul
intonație au însemnările ulterioare sau adnotările din 1975 sau de după
stabilirea ei în S.U.A., în care definește cu limpezime epoca de început a
comunismului drept o vreme de angoasantă confuzie, de care parțial se
dezminte. În cele trei volume, Memoria ca zestre alternează afișarea
încrederii orbești în comunism și comuniști, în partid, ca singură alternativă a
regimului de până la 1944, a atașamentului ei aparent necondiționat la noua
ideologie și slujitorii ei care, pe un ton triumfalist și cu gesturi de
magnanimie își răsplăteau condeierii cu o mea culpa de un soi aparte,
în text sau în subtext, în care, din nou, pedala inocenței este apăsată până la
refuz. Până la suprasaturație este elogiat mărinimosul regim pe care nu
pregetă să-l servească din convingere, în încercarea ei de adecvare la noua
lume, cu eforturi, nu totdeauna reușite, de a elimina sechelele educației sale
mic-burgheze sau a uita cu totul de ea, pentru a se încadra castei scriitorilor
privilegiați.
Prozatoarea Sorana
Gurian evocă, cu imens umor și ironie malignă, unul din momentele expierii
tinerei poete, mult prea inteligentă să nu realizeze, chiar dacă în jurnal uită
să consemneze sau se preface că uită, dramatismul ridicol sau ridicolul dramatic
al întâmplării, de la sfârșitul deceniului al cincilea. Această mică minciună
prin absență sau omisiune vorbește de la sine despre faptul că diarista însăși
are opinii diferite privitoare la capacitatea sincerității de a fi...
sinceră1: Micuța Nina Cassian, o fetișcană cu nasul lung și coroiat,
ambițioasă și invidioasă, dar dăruită cu imense calități poetice, și-a publicat
«autocritica». Într-un stil de spovedanie publică, folosită de Armata Salvării,
recunoaște că toate criticile care i-au fost aduse sunt îndreptățite, că volumul
ei de poeme, recent publicat [La scara 1/1] nu are nicio valoare [...]
nefericita, cu asemenea afirmații ea își calcă orice strofă scrisă și orice
vestigii sentimentale ale educației sale burgheze [...] ca să se dea bine pe
lângă bonzii Partidului, ca să poată publica, nu să-și câștige pâinea zilnică.
Nina nu e un caz singular. Toți scriitorii au trebuit să scrie asemenea
lucrări, să se scuipe ei înșiși.2
În esență, acesta
este, efortul poetei de a se conforma, strădania ei de a-și mula
sensibilitatea, creația literară și muzicală pe calapodul calp, de a servi, de
a se face utilă și de a-și proba abnegația ani la rând, poate, la început din
convingere, încastrată într-o ideologie, aservită unei politici ale cărei legi i
se par de neînțeles, dar foarte curând de dragul privilegiilor nu puține la
număr, cu care regimul își gratifica slujitorii, de a se scălda în minciună, de
a fi duplicitară. Este posibil, paradoxal, ca tocmai excesul actelor sale
declarative să nu le fi sunat deloc convingător politrucilor cu urechea
sensibilă nu la nuanțe, ci la disonanțele totuși perceptibile în ariile de
slavă cântate de poetă. Traian Șelmaru &Co., agenți ai sensului unic de
circulație în poezie3, unul din cei mai greu de convins scria în Scânteia:
în Nina Cassian, departe de a se fi produs o transformare adâncă, nu există
încă voința de a lupta contra decadentismului burghez [...]. Și aici se pune o
întrebare: să-i fie într-adevăr imposibil Ninei Cassian să găsească drumul spre
adevărata poezie?.4 Fără îndoială, există o discordanță între declarațiile de
adeziune ale poetei și eforturile ei de ajustare și atitudinea ei de om
neîmblânzit, dedat la plăceri intelectuale și artistice, neconforme celor
promovate de Partid. Zelul Ninei Cassian este aparent sincer, dar, degenerând în
exces de zel, are un rezultat contrar, asemenea eșecului suferit de Marin Preda
la publicarea nuvelei sale Ana Roșculeț, în silința lui de a fi «pe
linie», de a fi pe placul «îndrumătorilor» de la Partid (ceea ce nu l-a scutit
de critici «din masă»).* Este uimitor cum notează diarista cea mai
«proletcultistă» încercare a lui Marin Preda a fost condamnată în loc să fie
promovată cum s-ar fi cuvenit. Același conformism în tematică și stil al
volumului meu Horea nu mai este singur a fost taxat de Paul Georgescu
drept «o manifestare virulentă de formalism». Ce să fi însemnat aceste
tribulații? Depindeau ele de simpatia sau antipatia Partidului față de
respectivii scriitori sau erau doar menite să producă «zăpăceală», confuzia
necesară aservirii prin frică și neînțelegere a tagmei creatoare? Firește,
însemnările de mai sus aparțin anului 1975, cu rol de contrapunct pentru
jurnalul deceniilor anterioare, dar care, la fel de bine, poate chiar mai bine,
ar putea aparține contra-jurnalului din perioada americană.
Poeta și diarista vrea
să creadă și să-i convingă și pe alții că trăiește dilema ei, și o trăiește cu
adevărat, cu intensități variabile, în funcție de credibilitatea sau lipsa de
credibilitate a atașamentului ei la noul sistem. Ea o trăiește în plin șoc
existențial, acuzele de formalism la adresa ei erau făcute de către un înalt
for de Partid iar eu credeam în acel Partid! Cuvântul oficial nu avea cum să
fie nici greșit, și nici rău intenționat, acei oameni care semnau în «Scânteia»
trebuiau să aibă dreptate, altminteri temeliile lumii mele s-ar fi clătinat!.
Firește, comunismul a putut însemna înainte de 1944 și câțiva, foarte puțini
ani după aceea, pentru poetă și pentru alți condeieri, un cod al armoniei [...]
al abolirii tuturor antagonismelor sângeroase între rase și popoare, națiuni,
clase, sexe etc.5, un deziderat, o speranță, o aspirație spre mai bine,
devenită între timp o utopie. Acest jurnal selectiv, pe alese, cu
adnotările sale ulterioare, cuprinde mărturisirile unui om inteligent și
înzestrat, o natură versatilă însă, care încearcă să-și justifice opțiunile
politice, slugărnicia printr-o naivitate și credulitate incompatibile
inteligenței ascuțite. În cultură, domnule, noi nu admitem decât români proști
sau foarte proști, cu condiția să fie cât mai mari lichele6, afirma cu cinism
Baranga, absența prostiei, ca ingredient esențial dovedindu-se a fi handicapul
de căpătâi al Ninei Cassian.
Memoria ca zestre
seduce totuși prin amestecul insolit de sinceritate debordantă, convertită
adesea în franchețe trucată sau alterată de maturizări ulterioare și de
inteligență parcimonios afișată, subtil dosită în spatele unui paravan de
ingenuitate, menit a-l deruta pe cititor și a-l conduce pe un drum dinainte
gândit de autoare. Însemnările ei sunt dominate de un fel de delir al
tinereții, de naivități flagrante, de multă dezinvoltură, de inocent
exhibiționism. Jurnalul jurnalului din 1975 și de după 1985, cu revenirile și
explicitările derapajelor comise, cu invocarea anilor de derută, are rolul de a
motiva sau scuza concesiile din epoca a cărei neașezare nu justifică nici
măcar duplicitatea și fățărnicia creatorilor. Candoarea, naivitatea,
bunacredință nu fac însă casă bună cu vânarea privilegiilor defel neglijabile,
obținute prin atitudinea submisiv dezagreabilă. Aveam, ca profesor își
amintește cu amărăciune I.D.Sîrbu 500 lei pe lună. Blaga avea 600 de lei,
fiind ajutor de bibliotecar. În această perioadă cumplită [...], Baconsky,
pentru un singur poem (despre chiaburi, CEC, odă lăptarului meu) încasa între
3.000-5.000 lei.6 Și se ivește agasanta întrebare, rămasă fără răspuns: Oare
cât timp a rămas, cu adevărat, Nina Cassian prizoniera minciunii? Capitolele
premergătoare jurnalului propriu-zis, o autobiografie sui generis,
structurată tematic, creează și recreează atmosfera începutului vieții unei
femei pentru care nimic din ceea ce este omenesc nu i-a fost și nu îi este
străin și care a depășit impasurile, și-a rezolvat crizele existențiale și de
creație, a supraviețuit și s-a dovedit o învingătoare. Pasiunile omenești le
trăiește cu ardoarea și intensitatea care încarcă textul de electricitate și
reliefează nucleele de interes ale celor trei volume: adecvarea ei cu ochii
închiși la comunism, ca unică alternativă a unei dictaturi, cea fascistă, ce
viza anihilarea fizică și psihică a ființei umane, aproprierea noii ideologii
cu ochii pretins închiși, creația poezia și muzica, artele în general, ca mod
de a respira, de a exista, dragostea și căsnicia cu Ali, dar și iubirile de-o
viață ale unei artiste de o disponibilitate afectivă și erotică ieșită din
comun.
Formulă literară
dificilă, de riscurile căreia încearcă să se apere, fără a izbuti pe
de-a-ntregul, jurnalul este o opțiune nici măcar sieși explicabilă și
motivabilă. De ce un «jurnal», când n-am avut niciodată tentația acestui «gen»,
perseverența necesară unor consemnări ritmice parțial dintr-o mai veche
prejudecată (disprețul față de proză al poeților, față de relatările
insuficient transfigurate) dar, mai ales, din pricina faptului că trăiesc cu o
asemenea intensitate, încât mi se pare brutal și falsificator să opresc «clipa
în loc».
Redactat în contratimp
cu vârste și epoci compatibile notării cotidiene, acum doisprezece ani
[1936], deci la începutul adolescenței mele, când lipsa de evenimente devenise
copleșitoare, începuse un jurnal în care îmi «făceam mâna» [...] exagerându-mi
tristețile și singurătatea, iar la șaisprezece ani, când aș fi putut relata
pe larg prima mea iubire și suferință, a ezitat din orgoliu sau superstiție
să-și descrie eșecul; jurnalul și-l începe tot într-un moment de criză, la
o filă neagră, în septembrie 1948, ca răspuns provocării soțului și iubitului
ei, Ali [Al.I.Ștefănescu], ce-și notează cu minuțiozitate întâmplările vieții
lui și, cu masculină dezinvoltură, amorurile de calitate discutabilă (chiar
dacă el le înnobilează uneori, cu acea pasiune pe care o manifestă și față de
mine).
Extrem de amănunțite
din punct de vedere factologic, consemnările din primul volum 1948-1953, vor
deveni, peste ani, mult mai puțin concrete și amănunțite ca acele timpurii,
deși suferința și comportarea diaristei au fost la fel de excesive. Mai puțin
detaliate și mai adânc confesive și meditative, notațiile din cel de-al doilea
volum, 1954-1985, revelează o femeie, o artistă în a cărei ecuație existențială
se cuprind deopotrivă: forța și fragilitatea, emoția și detașarea, optimismul
și regretele, candoarea demonstrativă.
Recitirea jurnalului
în vederea publicării, deși în aprilie 1950 refuza cu vehemență un asemenea
demers: nici nu mă gândesc la un potențial cititor, trădează atitudinea sa
oscilantă, specifică diariștilor față de propriul jurnal. Confesiune și
dezgust de confesiune în cele din urmă, cu riscul declarațiilor dar și al
retractărilor evidente, tentația comunicării, a captării interesului,
impresionării sau influențării în bine a publicului este precumpănitoare cu atât
mai mult, cu cât își cunoaște extrem de bine punctele vulnerabile. De aceea i se
impune cu necesitate compunerea unui «jurnal al jurnalului», datat 1975, 1989,
2000 în care, de foarte multe ori, mărturiile circumscrise anului 1975 sună a
pagină de jurnal redactată în libertatea americană de după 1985; jurnalul și
contrajurnalul ar avea rolul de a îmblânzi și chiar a corecta părerile
cititorilor, pe care îi are continuu în vedere și cărora li se adresează
printre rânduri, dar, mai ales, ale detractorilor. În acesta se operează
inclusiv o selecție a pasajelor capabile să precizeze o evoluție obiectivă și
subiectivă, să-i informeze pe cei interesați despre fenomenul artistic și
contextul dramatic în care a avut loc și, în ultima instanță de cea care scrie
aceste rânduri.
Jurnalul unui
jurnal, mai grăitor în multe privințe referitor la realitatea imediată, are,
neîndoielnic un rol estetic și corectiv, notațiile excesiv de spontane,
aparținând anilor ei tineri, caracterul lor copilăros și neselectiv, o lezează
pe autoarea împlinită, iritată de posibilitatea îndepărtării virtualului
cititor sau de balansul lui între sublim și ridicol, citindu-i însemnările și
caută o compensație în direcția unui autoportret edulcorat, îmbunătățit.
Constatând că unele relatări sunt anodine iar altele de o strictă valoare de
«memento», dar, mai ales, plictisindu-mă de încetineala acumulărilor, sunt
tentată să fac un «raccourci», pervertită cum sunt de ceea ce știu că va urma.
Pe măsură ce înaintează în ani și în scris, nemulțumirile se adună, deși în
subtext se citește autoironia și ironia la gândul unei posibile modificări de
conținut și stil. Vreau să fiu mai literară, mai comentatoare, mai
portretistică adică, să pregătesc, dragă Doamne, un «journal décrivain».
Întrebarea
cvasiretorică de la Sinaia, din 1950: Ce fac eu în aceste pagini? Nu e un
«jurnal de scriitor», și aproape că nu e niciun «jurnal de intelectual» este
mult prea consistentă și autocritică pentru a aparține acelei perioade a
naivității a spontaneității și notațiilor cu caracter copilăros și
neselectiv, părăsind planul intim existențial, vădind o maturitate, o condiție
umană mai responsabilă. Răspunsul este pe măsură, trădând intenția caustică
îndreptată spre cea care fusese, cu trei decenii în urmă. Chestiunile de
principiu, cele grave, profunde, m-am obișnuit să le discut cu Ali sau cu
prieteni până la epuizarea lor provizorie. [...] Nu fac analize amănunțite ale
lecturilor mele, nu-mi descriu procesul de creație. Sunt prea lacomă de viață,
de a cunoaște oameni, de a stârni iubiri. [...]. Sunt atât de fascinată de
capacitatea mea «de a cuceri». [...] Așa că mă arăt în toată vanitatea și
goliciunea mea. Iar dacă vreodată, cineva asemănător mie «mon semblable, mon
frère», cineva mai mult sau mai puțin ipocrit va parcurge aceste rânduri să-mi
constate măcar sinceritatea și autenticitatea.
Am socotit oportună
reproducerea acestui pasaj, considerat de noi fals datat 1950, jurnal
original, în care a operat tăieturi destinate a oculta pe cât posibil
infantilismul meu aproape patologic, pentru că textul consună ca stil și
conținut cu un fragment din contrapunctul datat 1975, Satul 2 Mai, veritabil
document de asumare a unei vini, o mea culpa tardivă și nonrezistentă la
istoria revelată. Mi s-a părut necesară compunerea unui «jurnal al jurnalului»,
pentru că sutele de pagini care însoțesc mai mult de jumătate din viața mea se
dovedesc la recitire revelatorii (cel puțin pentru mine) prin reflectarea
naivă (s.n.), până la caricatură, a evenimentelor de ordin ideologic și
etic petrecute în agitata istorie a României după cel de-al doilea război
mondial, istorie cu care mă identific și de care mă delimitez periodic, precum
și prin dezvăluirea, aș zice exhibiționistă, a ființei mele «supradotate» și
«subdezvoltate» (adică incapabilă de maturizare) în același timp.
Este vană stăruința,
înverșunarea diaristei de a face să se creadă că a coexistat, cândva, în ființa
ei inteligența ascuțită și răzbătătoare cu naivitatea și caracterul copilăros
al comportării, pentru a-și scuza lașitățile și oportunismul;
incompatibilitatea lor îi subminează autoexpunerea pătrunsă de bunacredință din
jurnalul multipartit și selectiv, din jurnalul dublu ținut până când
distanța dintre mine și mine se va micșora într-atât încât să facă inutilă
existența [lui].
Artistă multi-talentată
și femeie cu minte ageră, Nina Cassian comite greșeala oamenilor dotați și
isteți, dar extrem de vanitoși, care își prețuiesc și mizează excesiv pe
inteligența lor, încât ajung să intre în dezacord cu ea, subestimându-și
semenii și lăsându-și astfel dezvăluit teritoriul lor de vulnerabilitate.
Piruetele sale coerent elaborate, șerpuirile îndelung studiate printre
evenimentele de ordin ideologic credințele și opiniile mascate și de-mascate,
naivitatea, credulitatea, bunacredință luate drept mască nu conving; diarista
este vinovată, maculată și nu-l înduplecă pe cititorul stârnit de excesul ei
de zel; ea mizează pe o deculpabilizare prin autoculpabilizare, și anume,
învinovățindu-se de candoare, infantilism și bunăcredință, vina de a se fi
aservit deliberat comuniștilor, pentru a-și putea publica poeziile și
interpreta compozițiile crede că și-o poate oculta, plasând-o în spatele unui
geam opacizat.
Contrastele și
antinomiile conținute în text, chiar dacă își epuizează destul de repede
valențele de persuasiune, îl încarcă de o tensiune definitorie pentru diaristă,
a cărei prezență seducătoare și stăruitoare, încordată, pe alocuri dilematică,
comunică totuși efortul des-povărării prin confesiune.
Este aproape dramatic,
dar și cu certe valențe de comic involuntar, efortul tinerei Nina Cassian de a
se adecva momentului anii 1947, 1948 n-am reușit niciodată, în ciuda
sincerelor mele eforturi să scriu un material în întregime conform cu normele
zilei, care să fie publicat în Scânteia, unde am avut acces numai
rarissim, nefiind considerată, probabil, destul de «curată» din punct de vedere
politic pentru o asemenea «onoare» și nu o spun ironic: visam la această
onoare. Aceeași zbatere și în încercarea de a lucra la poemul despre
revoluție: Trebuie să ies în arenă. Trebuie! Am promis la «Îndrumare» trei
volume de versuri în trei luni. Revoluția, un volum de versuri obișnuit
și unul de traduceri. Abnegație, entuziasm ardent, implicare sunt doar câteva
din formulele care ar putea defini trăirea avântului comunist într-un climat
de constrângere, în 1989, la New York nu se mai place și găsim rostirea omului
nemulțumit de ceea ce fusese, acceptând-o însă ca pe o etapă necesară și cert
condiționată de bunele ei intenții și ghidată de sinceritate: Ceea ce mi se
pare în continuare de necrezut, e că, ani de zile am putut funcționa la date
fixe și numai așa, după orologiul așa-numitei «comenzi sociale». Ziua lui Stalin,
Ziua Revoluției, Ziua Femeii, Aniversarea Republicii, 1 Mai, 23 August, Ziua
eliberării de sub jugul fascist, răscoala țărănească din 1907, grevele de la
Grivița acestea marcau calendaruul activității mele politico-artistice. Unde
a dispărut proverbiala mea spontaneitate se întreabă cu amărăciune
retrospectivă acel misterios punct de fierbere, acel «primum movens» care
transformă tăcerea în cuvinte? Diarista își compune astfel autodafé-ul, încât
o limpede tristețe și neînțelegere, pentru cea care a fost și s-a umilit, să
răzbată din comentariile ei de peste ani din libertatea de peste ocean. Firește,
mărturisirea este suspectă și nu neapărat o concluzie, ci o opinie se impune,
cea a cititorului intolerabil, a cititorului care nu poate să nu deslușească cu
ușurință dubla prefăcătorie a autoarei, și atunci, illo tempore, când
mima candoarea, inconștiența și fervoarea alinierii și slujirii comunismului și
peste ani, în 1975, de fapt, după 1989, în opinia noastră, când se lamenta
siderată de cecitatea ei, ca atribut inalienabil al unei inocente juneți, care
i-a marcat până la desfigurare o etapă importantă a tinereții mele artistice și
poate întregul meu destin. Sunt autoironii transparente, mirări excesive și
sarcasme îndulcite față de omeneasca sa culpă, regretabila ei eroare, izvorâtă
din aservire înflăcărată și nicidecum din pofta de privilegii, chiar dacă nu
din cele mai mari, mici, dar consistente firimituri, avantajele unui trai
liniștit și îndestulat, cu anotimpuri de creație în casele puse la dispoziția
imnologilor comunismului.
Compunându-și și
acordându-și circumstanțe atenuante, se autoexplicitează, justificându-se în
1975: E într-adevăr uimitor cum coexistau deja nu tocmai pașnic, ci uneori la
nivelul unui conflict sub- sau in-conștient formația mea culturală și adeziunea
mea entuziastă la «lumea nouă», citind «în familie» Kafka și Istoria
Partidului Comunist, amândouă lecturile părându-mi-se la fel de legitime...
Până la un punct,
destăinuirea ea ei poate fi credibilă, atunci când se referă la confuzia din
anii tulburi de început, când, revoluționară în viață, practicând tot felul
de munci ilegale, în momentele de maximă conspirativitate dinainte de 1944
și imediat după eliberare, îndeplinind o sarcină pentru 7 Noiembrie,
lucrează la un poem de o largă respirație pentru care însă, hélas, nu
are talentul lui Maiakovski și e marcată de handicapul de a fi atât de
anistorică. Și cu toate acestea și atunci, în ilegalitate, iscase
neîncredere, persistând o suspiciune, sau poate, mai degrabă, o antipatie a
tovarășilor ei pentru firea și comportarea mea prea liberă? Prea independentă?
Eu nu îmi dădeam seama că aș fi fost așa, mă purtam doar firesc, în conformitate
cu ideile și cu temperamentul meu.... Un teribilism o animă și deși are o
jalnică dar cinică rezonanță, consemnarea din octombrie 1948, duminică
dimineața: Zi frumoasă. Citim «Istoria Partidului» poate părea plauzibil
ridicolă, suspectând-o de un spirit de frondă histrionică, afișat ca în
provocatoarea apariție, îmbrăcată în roșu, în salonul unor cucoane franțuzite și
în prezența lui Ion Barbu, recitând poemul pe care-l scrisese despre șantierul
de construcții «Ceanul Mare Cluj»: «Ritmuri de muncă pe Dealul vânturilor»
care avea ca refren «Hei rup, hei rup, corzi de oameni nu se rup!» și în
conversațiile cu marele poet, pe care îl critica aprig pentru fostele lui
simpatii hitleriste în care încercam să-l conving de validitatea spiritului
comunist.
Etapa orbirii,
inconștienței, candorii în apărarea proletcultismului de toți cei care
manifestau opoziție, abținere, scepticism sau dubii cu privire la realitățile
«vremii noi», a angajării dezinvolte în eroare este foarte curând
depășită, consumată. Conștientă tot mai mult de panta degringolantă pe care se
angaja, creatoarea pentru care poezia nu mai era funcția mea naturală, ea
funcționează ca un... funcționar. «Comanda socială» izgonise comanda vocației
și, cu toate încercările mele de a lucra la o anumită temperatură, stereotipul
câștiga teren, convenția copleșea invenția, sângele meu se anemia treptat
mimează. Devine un mim inteligent și talentat, parțial credibil, întrucât
declarațiile îi sunt contrazise de atitudinea neîmblânzită în subtext și de un
stil de viață care sfida normele și constrângerile regimului. Ea este
infatigabilă în a mima credința absolută, încât își devine sieși credibilă;
mimează candoarea, mimează devotamentul, mimează încrederea inconturnabilă în
comunism și ideile comuniste, mimează poetul aflat, din convingere, în slujba
partidului, mimează stupoarea de a constata că biserica perversă am numit
Partidul Comunist își ura dreptcredincioșii și-i tolera pe cei fără credință
dar obedienți și manipulabili. Nina Cassian mimează uluirea care o cuprinde
aflând de la unul din ștabii de la Contemporanul, Horia Lima, la ce
grad inferior de credibilitate fusese plasată: «Nu te chiedeam» mi-a răspuns el
(nu-l putea pronunța pe «r»). «Dar de ce?», am insistat eu. «Uite-așa. Nu te
chiedeam».
Dacă nu ar fi ilară,
strădania ei de a-și potrivi măsura talentului pe patul procustian construit de
ideologi ar putea fi dramatică; revolta din anii de după stabilirea în America
își are rădăcinile și în resentimentele de a nu fi reușit, în ciuda caznei
neostoite și a abilității, să-i înșele pe mai marii zilei, insensibili la
desfășurarea de falsuri ale poetei, construite a trece drept autentice.
În strategia
autoapărării, Nina Cassian mărturisește, fără a o spune explicit că miopia
îi este opțiunea, la miopie apelează și o împletește în coroana bunei credințe a
infantilismului și naivității. Cititorul asistă la un proces de mistificare și
automistificare, ea vizează să atingă veridicitatea, dar aburii cinismului și
sfidării își fac simțiți prezența, îndulciți de extraordinarul farmec al
protagonistei. Pentru că poeta, compozitoarea, prozatoarea și diarista este un
om fermecător, care prin acest jurnal dorește să-și elucideze interioritatea, să
și-o epureze de vicii, umori, luându-și contemporanii drept martori ai acestui
îndelungat și subtil demers. Nicio clipă ea nu trăiește tensiunea clivajului:
sinceritatea lui [jurnalului] nesinceră mă chinuie7 și nici nu aderă la
judecata de valoare a lui G. Călinescu potrivit căreia jurnalul este
principial nesincer. Or, tocmai prin absența aparentă sau reală? a oricărei
îndoieli, mereu făcând să sune coarda lealității, autoarea pierde pariul și
masca prefăcătoriei e mai vizibilă ca oricând.
Oare când nu se
preface poeta, atunci când, în ianuarie 1950, la sărbătorirea lui A. Toma
constată că bătrânul e drăguț, slab, stins, distins, sau în august 1975 când
notează corectivul? Nu, bătrânul Toma nu era deloc drăguț, ci mai degrabă
arogant și răutăcios. Era în schimb model invulnerabil. La sărbătorirea
venerabilului, Răutu nu s-a sfiit să proclame că cei cărora nu le place poezia
lui A.Toma sunt dușmani ai Partidului.
Dacă teama și nu
convingerile au făcut-o pe Nina Cassian să pună pe hârtie asemenea inepții la
începutul anilor 50, atunci care este, de fapt, rostul acestui jurnal, în care
sinceritatea e contrazisă în comentariile ulterioare, venite, după cum se
vede, a corecta și înnobila profilul moral al autoarei.
Când este sinceră Nina
Cassian? Atunci când trăiește bucuria de a-i fi apărut un articol în Scânteia,
Ceea ce pentru mine e important sau când notează, după o lună, în același an
1950: Sufăr și mă îndoiesc și aproape că disprețuiesc ceea ce fac. La o
distanță de aproape douăzeci de ani, în august 1975, deși s-ar putea să fie
mult mai târziu, prin 1989, sosește explicația: A apărea în «Scânteia» era nu
numai o dovadă de promovare, ci și una a încrederii pe care Partidul o
investea în tine. Și s-au bucurat de această «onoare», în «domnii» succesive
colegi de-ai mei mai vârstnici (Eugen Jebeleanu, Maria Banuș, evident Mihai
Beniuc) sau din generația mea (A.E.Baconsky, Veronica Porumbacu) și chiar
debutanta Aurora Cornu (cu o pagină întreagă)... Îi invidiam, în deruta și
neputința mea...
În 1989, se găsește un
ecou al anului 1951, când constată că îi dispăruse bucuria ba chiar necesitatea
creației și continua să se chinuie cu încăpățânare din dorința de a-mi servi
crezul și vocația (s.n.), în schimb, drept consolare și în
absența mulțumirii, în același an, aștepta cu nerăbdare ședințele de partid.
Trăirea în confuzie și iresponsabilitate și o silnică compunere de versuri sunt
componentele modului ei incomod de viață, așa cum reiese din cele trei volume de
jurnal adnotat, corectat, conformat, îmbunătățit și modificat care, în
loc să îi limpezească profilul și să o dezvinovățească, o blamează.
Neîndoielnic, locuind
la Pelișor, în dormitorul prințului moștenitor și apoi în dormitorul Reginei
Elena, lucrând în localitățile providențiale Sinaia și 2 Mai Nina Cassian
trăiește cu adevărat în societatea comunistă în care oamenii ar putea fi
fericiți, iubiți, hrăniți, liberi, creând artă în mijlocul frumuseții și
ignoră în mare măsură ceea ce se întâmpla. Poeta încearcă să eludeze prețul
plătit, instaurarea relației de subordonare, greu tolerabilă pentru
temperamentul ei ardent, față în față cu protocolul aservirii. Se ivește o nouă
întrebare, dacă Nina Cassian a trăit sau nu o criză. Răspunsul pozitiv este
posibil, dar se impune precizarea, și anume: criza a fost asumată și consumată
deliberat. De aceea nu surprinde și este lesne explicabilă, în cazul ei,
adulația față de Partid și față de conducătorii de atunci când privilegiile
oferite celor credincioși încep să se facă simțite. În noiembrie 1948: Aseară
la Palat, eu în rochie lungă, neagră și argintie, cercei și pantofi verzi. Totul
de împrumut! De altfel, e primul bal din viața mea. Am dansat vals pe o podea
lunecoasă de marmoră, cu candelabrele rotindu-mi-se în ochi [...]. Mă uitam de
asemeni la Ana Pauker și am simțit-o modestă și mare și luptătoare adevărată. E
maiestuoasă în simplitatea ei.
O Medalia Muncii
primită în 1949, e un prilej de bucurie, întrucât e primul dar public din
partea Partidului, a Republicii și încă mă întreb dacă o merit dat fiind
faptul că încă nu mi-a apărut volumul. Și cu atât mai dureroasă este ignorarea
ei de către Partid, ceva mai târziu, ca și incapacitatea, în ciuda zbaterilor
și compromisurilor de tot felul, de a intra în grațiile lui. În septembrie
1949, atunci când în programul de la Arenele Libertatea, serbare la care a
asistat guvernul, cântecul ei pentru Scânteia nu se cântă, notează cu
tristețe: am avut impresia că Partidul nu are încredere în mine, iar când
volumul despre Revoluție e urmărit cu înverșunare nemaipomenită de unul
dintre politruci, Nicolae Moraru, în disperare se întreabă și i se pare în
ordinea firii să răspundă: Cine să mă ajute? Partidul, desigur.
Nina Cassian și
abdicarea de la păstrarea respectului de sine s-ar putea intitula acest
subcapitol centrat pe situarea poetei în contextul anilor de debut ai
comunismului, însoțit, de ce nu am spune-o, de un patetism și de un dramatism al
începuturilor tulburi. Poeta este duplicitară din teamă, dar și din dorința de
a-și păstra favorurile modeste și de a obține altele și mai mari, pe măsura
compromisurilor de care este pe deplin conștientă și cu care, după un timp,
intră într-un dramatic-ilar dezacord.
(Fragment dintr-un
studiu mai amplu)
NOTE:
1. Eugen Simion,
Ficțiunea jurnalului intim, vol.I. Există o poetică a jurnalului?,
București, Editura Univers Enciclopedic, 2001, p.129
2. Sorana Gurian,
Ochiurile rețelei. Jurnalul meu din România. Versiune românească de Cornelia
Ștefănescu, București, Editura Jurnalul literar, 2002, p.210
3. Miron Radu
Paraschivescu, Jurnalul unui cobai (1940-1954). Ediție îngrijită de Maria
Cordoneanu. Prefață de Vasile Igna, Cluj, Editura Dacia, 1994, p.432
4. Ana Selejan,
Reeducare și prigoană, România în timpul primului război cultural
(1944-1948), vol.II, Sibiu, Editura Thausib, 1993
* Citatele din acest
capitol sunt preluate din Nina Cassian, Memoria ca zestre. Cartea I,
Cartea a II-a, Cartea a III-a, București, Institutul Cultural Român, 2003, 2004,
2005
5. Dragostea nu mi
se pare niciodată scandaloasă, interviul Nicoletei Sălcudeanu cu Nina
Cassian, Vatra, an XXXI, nr.402-403, sept.-oct.2004, p.76
6. Ion D.Sîrbu,
Jurnalul unui jurnalist fără jurnal. Glose, vol.2. Roman politic. Ediția a
II-a revăzută și adăugită. Ediție îngrijită, tabel cronologic și referințe
critice de Toma Velici și Elena Ungureanu, Craiova, Scrisul Românesc, 1996, p.14
7. Eugen Simion,
op.cit., vol.1, p.148 |