Fișele unui memorialist (68)
Nu fi subtil, ci
înțelept. Cine are mai mult decît i se cere seamănă cu vărful prea ascuțit care
se rupe ușor (B.Gracian). Consiliu potrivit intelectualului român, înclinat
spre tipul de graeculos, sofistic și lunecos în împrejurările mari,
decis și dur în cele mici. Acel intelectual care-și face, la nevoie, așa cum
s-a văzut, din subtilitate și erudiție un scut nu doar pentru sine, ci și pentru
oamenii puterii de a căror bunăvoință nădăjduiește să profite.
*
Blaga mi-a vorbit nu o
dată cu multă considerație despre criticul de artă Oscar Walter Cizek.
*
Nu lăsa pe mîine ceea
ce poți face azi. Însă mai grav e să lași pe mîine ceea ce nu poți face azi.
Căci un asemenea proiect, deseori exagerat, îți poate intoxica spiritul, îți
poate bloca viitorul.
*
Teribilul avertisment
al lui La Rochefocauld: Crezi cîteodată că urăști lingușeala, dar nu urăști
decît felul de a linguși.
*
O frunte prea mare sub
care se deschid niște ochi mici, mijiți, și se schițează un surîs vulgar, nu e
decît un indiciu suplimentar al vicleniei. O valență primejdioasă a acesteia:
inteligența (gratuitatea minții) pusă în slujba țelurilor ei pragmatice.
*
Gluma: o percepi în
vîrful degetalor, ca o sare ce trebuie întrebuințată cu economie (Pitagora).
Dar dacă n-o întrebuințezi cu economie? Dacă te abții de la regula anticului, de
la cumpătare, cumpănire, dacă te descumpănești? Ajungi un ostatec al glumei, un
bufon. Am cunoscut pe cîțiva și am ajuns a-i compătimi, în pofida înfățișării
lor pe moment simpatice, pentru inconsistența, inconsecvența, cinismul lor,
care ies la iveală fără greș. Dată fiind vacuitatea interioară a indivizilor de
acest tip, ei nu se sprijină pe nimic. N-au nici măcar suportul răutății,
plutind aidoma obiectelor din cabina unei cosmonave aflate în misiune.
*
O apologie a
mondenității: Fără doar și poate mondenitatea nu izbutește întotdeauna să
îndepărteze excesele inimii și nici atingerile vieții, dar ea le supune
deopotrivă unei operațiuni de rafinare care temperează exagerările, răcește
ardorile, îndulcește suferințele și atenuează pînă și dezastrele. Grijile
dispar, subiectele care ar putea să-l rănească pe monden și sentimentele care
l-ar putea agita nu păstrează, primele din importanța lor, celelalte din forța
lor, decît ceea ce nu riscă să rupă conveniențele. El nu ridică niciodată
glasul. Din instinct, el practică litota, și conversația sa nu e decît un melanj
de eufemisme și de complimente. Niciodată nu renunță la bontonul care este
opusul prostului gust. De aici, reproșul de ipocrizie care i se aduce, chit că
i se întîmplă uneori să se gîndească ceea ce spune. Această disimulare este
încă necesară. Dacă mondenul i-ar dezvălui fiecăruia sentimentele pe care i le
trezește, viața de societate nu ar mai fi posibilă. Urbanitatea este
lubrifiantul relațiilor mondene (Jacques de Ricaumont). Fără îndoială. Sînt
adevăruri amabil solemne, cum niște haine de gală purtate îndelung, care se
obișnuiesc cu trupul pînă la un soi de familiaritate gravă, de calmă
complicitate. Trupul devine una cu veșmîntul.
*
Desigur, idealismului
trucat îi este preferabil un cinism franc. Lipsa politeții, a discreției, a
gratitudinii etc., în ultimul caz, reprezintă o barbarie a sincerității,
preferabilă absenței acesteia în cazul falsului său, oricît de stilat, de
livresc-pomădat. Cu toate că dezamăgit de omul Mircea Zaciu, citesc cu
mai multă încredere Jurnalul d-sale decît însemnările edulcorate,
viclene, voit periate ale cutăruia, care pare a-și fi făcut o politică (struț)
din menajarea contemporanilor, răfuindu-se în schimb fără cruțare cu morții
celebri.
Sinceritatea nu e
doar transparență, pasivitate benignă, deschidere mîntuitoare a mărturisirii,
ci și în arta cuvîntului creație care își asumă sarcinile realului intim, pe
care, s-ar putea spune că, certificîndu-l, îl naște: efort suprem de a-ți crea
sufletul așa cum este (J. Rivié)
*
L-am zărit într-un
troleibus cu care mă întorceam spre centrul capitalei, după o vizită la
Ministerul Culturii. Era un individ mărunt, mult sub media de înălțime
masculină, de-o urîțenie ciudată, apăsătoare. Un nas ca o legumă scorojită,
frunte nefiresc bombată, tîmple înfundate, dinți galbeni și încălecați. Dar
încă mai izbitor era aerul său de răutate feroce. Chipul prelung și slut al
omulețului părea o concentrare a unei trivialități ce abia se stăpînea,
agresive și necruțătoare, disprețuind tot ce există în lume, gata în orice
clipă a înjura, a scuipa, a lovi. Astfel nu urîțenia părea transformată în
răutate, ci răutatea însăși se livra universului în chip de urîțenie. Pînă la
urmă, fizionomia hidoasă pălea, părînd a trece în planul doi, în beneficiul
acestei răutăți grosolane, primare, ca un izvor sumbru al Răului. Masca nu mai
avea o mare importanță, atîta timp cît chipul moral ce-i asumase trăsăturile
sidera cum o abstracțiune.
*
O urîțenie rîncedă, ca
un aliment stricat și urît mirositor.
*
Adevăratul învins: cel
ce mai speră în victoria sa. Adevăratul învingător: cel ce nu mai speră nimic.
*
Trezirea, acea dreaptă
așezare a lucrurilor și ființelor cu care începe orice dimineață normală. O
așezare ce dă impresia a îngîna începutul absolut, devenit, aidoma oricărui
trecut, ficțiune și speranță, îngemănate.
*
Să fie simpatia o
pasiune animală, o pasiune egoistă, cum notează Georges Duhamel?
Calificativul animal nu mi se pare peiorativ, fiind, pentru mine cel puțin,
perfect compatibil cu noblețea, puritatea, solemnitatea originalului, nu o dată
tangent la complexități ce scapă observatorului superficial, neglijent. Dar de
ce și egoist? Probabil pentru că îi pare romancierului a țîșni din străfundul
incontrolabil al ființei, de acolo de unde orice valoare comunitară, inclusiv
norma morală, devine irelevantă. Altminteri ar fi doar o calomnie la adresa
acestui impuls generos, luminos, dematerializant. Ceea ce-l face să adauge în
contrapunct, jucînd cuvintele: dar este cea mai bună șansă a noastră de a
scăpa de egoism.
*
Metafora: raportul
spontan dintre un lucru și Lume (dintre parte și întreg).
*
Nu pot uita Clujul,
oricîte dezamăgiri mai mari ori mai mici, mai vechi ori mai recente mi-a
provocat fascinantul oraș. Acolo s-a aflat cuibul întreit al speranțelor mele:
de poezie, de iubire, de prietenie. Aș putea exclama cu vorba vechii romanțe,
pătimaș iubit-am ca pe o femeie, la adresa urbei ce mi s-a refuzat. Acolo am
trăit acel timp vibrant în care Destinul părea că nu s-a decis, în care
așteptarea era proaspătă și îmbietoare ca un miez de fruct copt, prezent pur
ținînd în cumpănă trecutul și viitorul. Se împlinesc anul acesta patru decenii
de cînd am părăsit pentru totdeauna Clujul, silit de împrejurări și de oameni
(înțarcă-te, Grigurcule, îmi spunea Blaga). Azi, trufașa metropolă nu e, în
economia mea sufletească, tot mai restrînsă, mai...antologică, decît o ficțiune,
aidoma, totuși, celor ce au fost. O ficțiune, adică un stimul al Neîmplinirii,
al acelei capodopere către care tindem discret, făurită dintr-un soi de
antimaterie psihică. Ce-aș mai căuta, acum, pe străzile odinioară atît de
familiare, de care nu puteam concepe a mă despărți? Pe cine aș mai putea
întîlni din lumea mea revolută? Cui i-aș mai putea șopti măcar frazele vide ale
irealizării suverane? Din Clujul meu n-au mai rămas decît zidurile, așa
cum dintr-un cadavru nu rămîne, după o vreme, decît scheletul. Zidurile și...
Aurel Rău, neclintit în postul său, asemenea unui monument, de peste patru
decenii, la care mă gîndesc aproape cu înduioșare.
*
Nu poți cunoaște
(pretențios spus, mai bine : visa, bănui, aștepta) Perfecțiunea pînă nu dai cu
nasul în noroiul Imperfecțiunii. Atît în artă cît și în viață, cu precizarea că
viața, dependentă de straturile atavice ale instinctului, de adîncimile
biologiei, își păstrează mai multă vreme iluziile care o ocrotesc.
*
Homo religiosus.
Păcătos din fire, te străduiești a deveni religios, dar nu reușești decît cu
intermitențe. Variantă: ești religios prin naștere, din care pricină nu
izbutești, oricîte strădanii ai depune, a te lăsa cu totul în voia păcatului.
*
Zgîrcenia: un delir al
prudenței. Așa cum arăta La Rochefoucauld, ea se îndepărtează enorm de scopul
său, precum un prezent tiranic în dauna viitorului. Dar nu e oare acesta
tocmai scopul său intim? Să se fixeze cu disperare asupra prezentului, să se
pună în zgîrcenie o formă de senzualitate a rebours sau, ceea ce e
același lucru, o asceză laică, frustrată de mîntuire.
*
Nu rolul face
personajul istoric, ci vocația (André Marlaux). Ceea ce ar însemna că, oricît
își are organicitatea (fiziologia) sa proprie, istoria nu e decît o uriașă
colecție de destine individuale, e formată din ele, așa cum un organism, oricît
de complex, e format din celule.
*
Memoria nu e
propriu-zis o experiență însumată, ci o stare. Starea de căutare a
experienței. O pîlnie deschisă în așteptarea ei. Pierzi multe reflecții ce-ți
trec zilnic prin cap. Însă faptul acesta e util, întrucît îți îngăduie a te
reîntoarce la punctele de plecare ale existenței tale, care nu sînt nici idei,
nici evenimente, nici date, ci stări ale trecutului ce te veghează fără
a-ți da seama.
*
În cadrul emisiunii
sale din fiecare seară, la TV, G.Pruteanu a recitat Corbul poesc, în
tălmăcirea lui Mihu Dragomir. Cît de uitat este azi acest poet de larg renume al
realismului socialist, reiese și din împrejurarea că numele său nu e pomenit
nici măcar ca exemplu negativ. Cu toate acestea, fusese un om cultivat, pornit
din acel humus dunărean nespus de fertil pentru creație care este Brăila, ce a
nimerit însă între tampoanele vagoanelor dereglate ale trenului numit Istorie.
Fost student al lui Mihail Dragomirescu, căruia i-ar fi spus: mă cheamă ca și
pe dumneavoastră, la care dascălul ar fi răspuns: cu neputință, te-ar putea
chema doar Dragomirescu Mihail. L-am văzut la Școala de literatură, unde preda
pare-se un curs de măiestrie artistică pentru poeți (termenul proletcultist
de măiestrie avea o circulație impozantă, care l-a făcut să penetreze și-n
scrisul unor G.Călinescu sau T.Vianu). Era un bărbat matur cu ten măsliniu,
îndesat. Nas de boxeur și ochelari fumurii cu ramă groasă, o mișcare gravă
(blazată?), subliniată de umerii ridicați și contractați, de parcă ar fi purtat
permanent o greutate. Cîteodată îl întîlneam seara, plimbîndu-se alene pe
Magheru, de braț cu soția sa, planturoasa Chira, care înfățișa încă o siluetă
atrăgătoare. A murit destul de tînăr, cred că în urma unui stop cardiac, înainte
de-a vedea ruinîndu-se decorul de carton al poeziei angajate, la înălțarea
căruia trudise. Un epilog. Prin anii '70, am asistat, la restaurantul
scriitorilor, la o scenă pitorească. S-a înfîțișat acolo o doamnă coaptă, cu
o ținută bătătoare la ochi, pălărie cu boruri neobișnuit de ample și un
port-țigaret foarte lung, de la începutul veacului, cu ajutorul căruia fuma cu
sete. A ținut să-i anunțe pe toți: sînt sora lui Mihu Dragomir (bardul ieșise
deja din uz de ani buni). Galant, Eugen Jebeleanu s-a ridicat prompt de la
masa-i rezervată din colț și a invitat-o la un pahar de vin. Doamna însă a
exagerat cu băutura. A devenit tot mai gesticulantă și mai clamoroasă, ținînd a
atrage atenția tuturor, la un moment dat ajungînd la barul din capătul opus,
unde a continuat să bea, cu mișcări tot mai nesigure, de pasăre cu mari aripi
rănite. Cu destulă greutate, ajutat și de personal, autorul Surîsului
Hiroshimei a izbutit s-o susțină și s-o conducă spre ieșire, unde i se
comandase un taxi. Repetînd mereu, tot mai teatral, că e sora lui Mihu
Dragomir, eleganta doamnă, rezidentă, după cum mi s-a spus, în străinătate,
miza pe gloriola lui, vai, deja defunctă, ca o marionetă pe scena succesului pe
care publicul preferă a-i vedea pe actorii vii...
*
Întrebați un miriapod
de ce merge și se va împiedica. Întrebați o pasăre de ce zboară și va cădea.
Întrebați vîntul de ce bate și se va opri.
*
Senzațiile, acele forme elementare ale
vieții, care-i pot da plinătatea, precum tot ce este elementar. În copilărie,
la țară, la Peșteana, unde am fost nevoiți a locui un timp, bunica îmi aducea,
afară, în curte, o cană cu lapte rece pe care o beam cu obrajii mîngîiați de
vînt și privind norii tiviți cu lumină ai amurgului vast. Îmi amintesc și
mirosul unor flacoane de parfum goale dinainte de război, pe care, în aceiași
ani, îl încercam, din cînd în cînd, cu emoție, deșurubîndu-le capacele și
înșurubîndu-le grijuliu, după cîteva clipe, spre a păstra comoara odorifică.
Soljenițîn spunea undeva că simțămîntul cel mai puternic al vieții îi este
procurat de aerul proaspăt al cărui suflu îl simte peste față. Astfel de
senzații privesc cumva în viitor, îți estetizează ființa precum o rafinată
promisiune, fără a-i anula simplitatea inițială. O îmbărbătează, o
îndreptățesc să supraviețuiască. |