Vraja aducerilor aminte
Cu maestrul Victor Eftimiu la... concurență
Cine l-a cunoscut pe
maestrul Victor Eftimiu și n-a rămas fascinat, de-a dreptul copleșit de
personalitatea fermecătoare a acestuia? A debutat și a devenit consacrat devreme
ca poet, reporter, dramaturg, prozator, memorialist, eseist. Și de la primele
încercări a înregistrat succese imense. Succesele s-au ținut de el până la
sfârșit. Avea și o putere de muncă imensă, lăsând în urma sa o
bibliotecă,
toată scrisă de el. Între 1970 și 1990 a fost editată opera sa completă în 18
volume
I-am fost prezentat în
primăvara lui 1965. Pe vremea aceea dăscăleam geografia și istoria la școala din
Răbăgani, risipit între pitorești coline, la șosea, undeva pe lângă Beiuș și,
pentru că deja cochetam, de mai bine de doi ani și jumătate cu serviciul cadre
pentru angajarea la ziarul Crișana, mă aflam aproape zilnic în redacție,
venind de la țară, cu motocicleta
La secția culturală erau trei redactori,
Aurora Ardelean, mai târziu căsătorită Pop, iar la mult timp după catastrofa
aeriană de la Muntele Vlădeasa, în care i-a murit soțul, a devenit doamna Șinca;
al doilea redactor a fost regretatul Dumitru Chirilă, care a devenit redactor la
revista Familia, iar al treilea Petrică Bratu, care după vreo câțiva ani s-a
mutat la o redacție militară din București. Șeful secției era Nicolae Damaschin,
un om excepțional, un gazetar de prima mână și un dramaturg jucat la mai multe
teatre, precum și la televiziune. S-a întâmplat ca în ziua aceea, când a venit
maestrul să-și viziteze colegii de la Crișana, toți redactorii de la secția
culturală să fie pe teren. Neavând alt om la îndemână, redactorul șef, Nicolae
Bilț, zărindu-mă pe coridor, m-a invitat în biroul său
A fost o surpriză
imensă, întrucât acolo era însuși marele scriitor, academicianul Victor Eftimiu,
fost președinte al Societății Scriitorilor Români, mebru al PEN-Clubului, a
cărui figură, dar, mai ales operă, îmi erau familiare, nu numai pentru că am
văzut piesa Omul care aduce moartea la teatrul timișorean, dar am revăzut
această comedie, tot cu timișorenii, în 1956, la București, în sala Sfântu Sava,
chiar în prezența maestrului. N-am să uit niciodată că, în afară de furtunile
de aplauze la scenă deschisă, la sfârșitul spectacolului, ropotele și
ovațiile au ținut, fără exagerare aproape patruzeci de minute. Nu a fost un
succes. A fost un adevărat triumf.
Victor Eftimiu a fost
o mare personalitate a literaturii noastre, pe care generațiile
postrevoluționare literare, îl cam uită. Nu-i de mirare, dacă și Eminescu a
avut
cinstea să fie demolat în acești ani de libertate absolută, adică ani în
care fiecare face ce vrea, chiar și în literatură, firește dacă are bani!
Dimineața aceea a fost
norocoasă pentru mine. Redactorul șef m-a întrebat:
Nu vrei să pleci pe
teren cu Maestrul Eftimiu? Mergeți cu o mașină de la cultură până la Beiuș
apoi la Petru Groza (Șteiul de astăzi).
Nici nu puteam visa
ceva mai frumos. Dacă domnul
academician Victor Eftimiu este de acord
De ce să nu fiu,
tinere? Cunoști locurile?
Desigur, maestre.
Pe drum, în mașină, am
ascultat cu sfințenie ce povestea Victor Eftimiu. Spuneam și eu câte ceva doar
când eram întrebat. În schimb, sorbeam cuvintele sale
Maestrul depăna
amintiri. Poate ca să-mi facă plăcere, poate ca să mă stimuleze în pasul pe
care în curând aveam să-l fac înregimentându-mă cu acte în regulă într-o
redacție, lucru pe care îl aflase, ne-a povestit despre gazetărie. Cum era
gazetar începător la un mare ziar bucureștean și într-o zi a mers pe la
periferiile Capitaliei asta prin anii 20 ai secolului trecut - și a scris un
reportaj despre mizeria și promiscuitatea în care trăiau oamenii aciuați prin
gropile de gunoi ale marelui oraș. Reportajul era intitulat Gropile lui Ouatu
și relata despre zona Cuțaridei, mahalaua bucureșteană care i-a inspirat, mult
mai târziu, lui Eugen Barbu, romanul Groapa. Maestrul Eftimiu a avut un succes
enorm cu acel reportaj. A devenit celebru peste noapte. Apoi ne-a vorbit despre
succesele domniei sale în dramaturgie. Înșirte mărgărite, Cocoșul Negru.
Omul care a văzut moartea și multe altele.
La Beiuș am făcut un
popas destul de lung. Ne-am oprit la un liceu, unde a fost și un mic simposion,
ceea ce în limba greacă înseamnă ospăț sau chef. Noi am avut parte de un
chefuleț, gen bufet suedez cum s-ar spune astăzi. Nu ne-am grăbit pentru că
la Ștei aveam treabă abia pe la orele 17. Urma să aibă loc o întâlnire a
membrilor cenaclului literar din localitate și a publicului local, cu maestrul
Victor Eftimiu.
Înainte de ora fixată,
am ajuns în fața Casei de Cultură din Orașul Dr Petru Groza. Erau mulți cetățeni
în fața lăcașului și intrau în sală. Noi am fost conduși direct pe scenă, unde
era o masă tip prezidiu și am luat loc. Dacă bine îmi amintesc, în afară de
maestru, au mai participat și câțiva scriitori și profesori care le aveau cu
literatura, din zonă. Un tovarăș oficial a deschis șezătoarea. Cineva a vorbit
despre personalitatea maestrului Victor Eftimiu, despre creația sa. Apoi câțiva
poeți localnici au dezlegat dârlogii Pegașilor domniilor lor și au dat bice
poeziilor. În sfârșit, a venit și rândul maestrului, care a reluat, în mare, dar
cu mult mai multe detalii conversația (aproape monolog) din mașină. Sala era
arhiplină. Oamenii urmăreau cu toată atenția ceea ce povestea maestrul. Și îl
sorbeau din ochi, nu alta.
Ca desert, Victor
Eftimiu ne-a oferit un moment deosebit. A recitat lungul, dar frumosul monolog
Balada aurului din celebra sa piesă Cocoșul negru, dramă în versuri
Când a
început primele versuri, Arunci un pumn de aur și cea mai frumoasă fată
lumea a izbucnit în aplauze. Pe vremea aceea Victor Eftimiu era cunoscut chiar
și într-un orășel minier precum Șteiul
La cei 75 de ani ai săi, maestrul nu
s-a poticnit nici o clipă în lungul, dar fascinantul monolog
La concurență cu
maestrul Victor Eftimiu, după ce a încheiat balada în ropote prelungite de
aplauze, m-am gândit că trebuie să justific și eu, într-un fel sau altul,
prezența-mi în prezidiu. Așa că m-am încumetat și eu să recit un sonet,
intitulat, Preferință, care avea un final cu poantă. Am fost și eu aplaudat,
dar, firește, nu ca maestrul.
După întâlnire, am
fost invitați la o mică agapă, unde limbile s-au mai dezmorțit la început, după
care iar au început să se împleticească.
Cu un pahar de coniac
în mână, l-am întrebat discret pe unul dintre participanți:
O fi chiar așa de
cunoscut maestrul Victor Eftimiu la Ștei, printre mineri?
Nu chiar printre
mineri. Majoritatea a fost dăscălime, precum și mulți elevi. Am făcut o
mobilizare ca lumea. Și nu de multă vreme s-a dat la televizor comedia Omul
care a văzut moartea.
La întoarcere, în
mașină, maestrul m-a bătut prietenește pe umăr și, referindu-se la poezia mea,
mi-a spus:
Frumoase versuri și,
mai ales, au o prozodie clasică perfectă. Nu-i ușor să scrii sonete. Dar chiar
dacă Perseverare diabolicum, te sfătuiesc să perseverezi
Din păcate, nu prea
l-am ascultat. Doar din când în când am mai comis câte un sonet, dar maestrul,
care s-a stins din viață în 1972, nu mai era ca să mă bată prietenește pe umăr
și să mă încurajeze
Așa că
am perseverat în ralanti, desigur, ca să nu mă
vând total tartorului din adagiul cu perseverarea, numărul sonetelor scrise de
mine până astăzi, nu prea trece de o duzină. Sper, stimați cititori, să nu
considerați că producțiile respective sunt de
duzină.
Vremea a trecut,
hulpavul Cronos, înghițind cu nesaț clipă de clipă, oră de oră, zi de zi, lună
de lună, an de an
Dar maestrul Victor Eftimiu mă urmărește cu obstinație și
astăzi. |