Jam session cu Jimi Hendrix
(fragment de roman)
În stil
boogie-woogie
Avea peste nouăzeci de
ani, ba chiar se spune că s-ar fi apropiat de nouăzeci şi şase ceea ce făcea din
el o adevărată curiozitate, o performanţă, un ins ieşit din comun. Un moşulică
uscăţiv, aparent taciturn, îmi părea gînditor aşa cum stătea acolo pe bancă, la
stradă, şi privea în gol, şi ceilalţi: nora, nepoţii, strănepoţii lucrau prin
curte, se agitau cu treburile casnice, şi el stătea pe bancă şi aştepta moartea
cum mi-a spus rîzînd, l-a uitat doamna. Numai pe el dintre cei cu care a trăit,
nu-l mai ia şi tot aşteaptă, stă la pîndă: el stă la pîndă, ea stă la pîndă. Se
spionează reciproc, încearcă să priceapă ce ar fi să fie, cum e: „mai asta mai
am de trăit, în rest le-am făcut pe toate”, povestea uncheşul care a trăit
desigur în anii în care Al, tatăl lui James Marshall, fusese la război. În anul
1942 s-a născut Jimi şi peste un an pleacă tatăl lui pe front în Europa. Stă
moşul pe bancă, nu departe, de fapt nici nu este aşa ceva, stă pe marginea
gardului de beton al casei şi eu mă aşez lîngă el şi nici măcar nu ne privim,
stăm unul lîngă altul într-un fel de aşteptare aiurea şi mai nimic nu se
întîmplă pînă cînd, la un moment dat, începem şi discutăm şi în felul ăsta se
leagă totul, începem şi vorbim, începem şi ne înţelegem într-un fel firesc dacă
n-ar fi totuşi puţin straniu, mai ales acum, după atîţia ani în care revăd
imaginea amiezei de vară cu o căldură care nu seamănă cu cea de acum, sunt alte
canicule astăzi, altele sunt cele de atunci, sau poate este doar o iluzie, în
mod sigur s-ar putea să fie doar o iluzie întrucît, prin trecerea timpului nu ne
mai dăm seama dacă realitatea care ne invadează la un moment dat este ea, este
alta, trece timpul şi varianta asta a căldurii istovitoare nu mai este atît de
mare, rămîne doar lumina, rămîne doar conturul nostru, al celor doi, a
nonagenarului pe bordura de beton a gardului, a mea lîngă a lui, căldura nu mai
are asprimea de acum, nu mai e la fel, pielea nu îţi mai transpiră în felul în
care îţi transpiră acum, în chiar acest moment în care stai în caniculă aşa cum
probabil a fost să fie reacţia ei, într-un anume fel, în căldură, în frig, în
umezeala unei ploi tîrzii, poate să fie o ploaie de toamnă, poate să fie o ceaţă
de mai, există aşa ceva, o ceaţă din asta de stil nou, o ceaţă otrăvitoare care
omoară piersicii şi caişii, le distruge frunzele aşa încît trebuie să mergi să
rezolvi problema, te duci pe Memorandului să constaţi acolo că pomul este ars,
bătrînul cais sub care au stat rudele voastre o viaţă, în acelaşi trecut care
îţi apare fără asperităţile faptului efectiv al vieţuirii – obositor pînă la
urmă – o încercare biologică, o provocare continuă a organismului, a pielii în
atingere cu aerul, a ochilor în atingere cu lumina, a respiraţiei, a efortului
de a respira. În trecutul tău nu mai respiri, nu mai transpiri, nu mai tragi
băşini, nimic nu mai faci din toate astea, nu mai mergi la weceu decît într-un
anume fel elevat, cenzurat de faptul întîmplării aceleia devenită trecut, eşti
acolo sub forma clară a unor imagini în sine, mergi în sine la weceu, mergi în
sine pe stradă, stai, şi asculţi, şi taci lîngă moşul în sine. Vieţuirea este
asemenea ceţei pe care nici măcar nu o bagi în seamă şi este atît de parşivă,
ceaţă pe stil nou, cum zicea vecinul soacrei mele: poluarea este aşa de mare că
vine ceaţa otrăvitoare, vine dimineaţa şi se lasă parşivă şi otrăvitoare în
livadă, prin aprilie omoară frunzele că atunci sunt ele mai fragede. Dacă am
face o comparaţie cu vîrsta omului, frunzele piersicului, frunzele caisului
atacate de parşiva de ceaţă otrăvitoare sînt în aprilie cam cum erai tu la
vîrsta de zece ani, de doisprezece ani, nu mai mult, pe cînd alergaţi pe uliţa
Economilor cu cercul de fier cu zimţii în interiorul circumferinţei lor şi cu un
soi de instalaţie din sîrmă îndoită la una dintre capete sub forma unui şanţ.
Cam aşa sînt frunzele de pe strada Memorandului în luna aprilie, frunzele
bătrînului cais sub care se aduna familia lui Ucunuţu şi tuşichii: personajele
astea care mai trăiesc în amintirea ta atîta timp cît vei mai fi şi tu, şi după
aceea vor muri odată cu tine şi nimeni nu le va mai şti de urmă: la revedere, le
vom zice şi ele vor pieri chiar aşa lipsite de viaţă cum sînt în calitatea lor
de amintiri îndepărtate, amintiri plăcute, eterate, ca să zic aşa, amintiri în
care pielea nu se întîlneşte cu căldura umedă şi cu ceaţa parşivă şi
otrăvitoare. Aşa stăteam eu pe bancă lîngă moşul respectiv cîndva demult,
stăteam cum stătea şi tatăl lui Jimi şi se uita la el din dreptul unei mese, ne
putem imagina masa, una asemănătoare cu aceea de pe strada Memorandului, sîntem
undeva prin Seattle: Lucille, mama lui Jimi-pe-atunci-James-Marshall, aduce
ceva pe masă, o băutură, ne putem imagina orice, poate să fie tequila, mai ales
că asta de pe urmă îi va plăcea şi lui, chiar acum în seara cînd stă cu Monika
Danemann în camera din Samarkand Hotel at 22 Lansdowne Crescent in London
şi bea din paharul cu tequila, ia paharul, îl apucă, se uită la el, îl aşază în
lumina abajurului din dreptul canapelei pe care stă răsturnat ca în fotografia
din urmă cu cîţiva ani cu Kathy, rivala Monikăi de mai tîrziu, de peste două
decenii şi mai bine cînd se vor înfrunta prin tribunale. Îşi apropie buzele
încet de marginea paharului, degustă lichidul aromat şi aspru al acelei băuturi
pe care, probabil, atunci o va fi băut-o şi Lucille, mama lui, şi poate că şi Al
chiar dacă el nu va bea atunci, era mic şi nu se putea aşa ceva, stă la masă, îi
priveşte, ba nu, nici măcar nu se uită la ei, privirea lui se îndreaptă spre
ukulele care e un instrument muzical, un soi de ghitară mărunţică pe care n-ai
de unde să o ştii, pe care n-ai văzut-o aici, în lumea lui Ucunuţu, sub caisul
bătrîn, ukulele n-au răzbit pe strada Memorandului şi nici pe strada Economilor
în copilăria ta în care alergai cu cercul de la cazarma sovietică, devenită
după cîţiva ani, odată cu istorica plecare a armatei roşii, cazarmă românească
unde veţi găsi voi, într-un fel de cimitir al tancurilor vechi, cercuri mari
cu zimţii interiori şi vă veţi face scule speciale, un fel de chestie
asemănătoare cu o crosă de hochei, dar nici măcar aşa ceva nu e, ci mai degrabă
un soi de instalaţie lungă, un băţ din fier cu o extremitate îndoită, în aşa fel
încît să cuprindă în v-eul de acolo, marginea cercului pe care-l veţi alerga pe
străzi într-un şuier, un scrîşnet de fier, vaierul pe care-l făcea oţelul cazon
în dimineaţa în care alergi cu cercul pe străzi şi Jimi cîntă la ukulele
păstrate în memoria lui Al la cei şaptezeci, poate optzeci de ani ai săi, din
fotografia de pe internet în care mijeşte într-un zîmbet şugubăţ ca un
uncheş, ca uncheşul lîngă care stai pe bordura de beton a gardului neterminat,
în amiaza de vară a adolescenţei tale: eşti în clasa a unsprezecea, a
douăsprezecea, încerci să pricepi ceva din ceea ce-ar putea să fie viaţa trăită
preţ de nouăzeci şi şase de ani, nu-i nimeni, zice uncheşul cînd îl întrebi
direct, bărbăteşte, verde-n faţă: cum e să fii aşa bătrîn? Înţelegi că nu e
nicicum, stai în viaţa ta proprie şi anii se duc şi nici nu-ţi dai seama că au
trecut pe nesimţite, şi Jimi e mort de-acum de cîteva decenii şi tu eşti viu de
tot atîtea. La nouăzeci şi şase de ani eşti în altă lume care nu-ţi mai aparţine
decît prin faptul că o priveşti, că poţi privi la spectacolul ei zilnic, oarecum
din afară, dincolo de agitaţiile ei, tăceţi şi tăcerea dintre voi doi, acolo pe
bordura de beton a gardului, pare să vorbească mai mult decît orice aţi putea
spune şi mai apoi e oftatul resemnat şi uşor ironic al moşului, un oftat
literar, artistic, uman, muzical, filmic, existenţial: „ehe, săracă lume şi
villag”, aşa zice simplu, nimic în idee, simple sunete, tonuri care spun mult:
o experienţă româno- maghiară trăită de el în vremea primului război, a şi
povestit despre asta, deşi îţi vine mai greu să înţelegi cum se poate aşa ceva,
ţi-a povestit că l-ar fi văzut pe Lenin şi-ţi zici că, zău, asta chiar că e greu
de crezut – moşul aşezat aici pe bordura de beton a gardului neterminat spune
năzdrăvănii de care vag îţi aduci aminte, iată au trecut trei decenii de
atunci, din momentul în care stăteai pe bancă, la stradă, şi nu era bancă aceea
pe care stăteaţi, ci o improvizaţie: bordura de beton a gardului neterminat.
Erai deja cu adolescenţa încheiată, în preajma intrării la facultate. Stăteai
acolo strategic, tăceai strategic lîngă bătrînul nonangenar ca să afli ceva, şi
afli, cum să nu afli, îţi povesteşte, la început ca din întîmplare, istorii
desperecheate dintr-o viaţă atît de lungă, îţi povesteşte de armată, cum a fost
el soldat prin vremea Austro-Ungariei. Stăteaţi pe banca aceea care era un gard
neterminat rămas aşa după moartea bătrînului preţ de treizeci de ani, vezi acum
gardul, vezi bordura, vezi totul rămas la fel, păstrînd urmele din departe ale
glasurilor, foiala trupurilor, căldura amiezii de vară şi columbii din şura din
spate a casei.
Certificat de deces
– De cîte ori să-ţi
tot spun, James Marshall, să foloseşti mîna cealaltă, îi spune posacul grădinar
la masă şi el schimbă repede furculiţa. Numai că nu ajută, e degeaba, oricîte
eforturi le-a făcut el, şi Lucille, bolnăvicioasa sa mamă, ba chiar şi
alcoolicul John Williams, dezastrul, epava aceea alcoolică pe care l-a avut
tată în anii cînd Al se lupta prin Europa cu nenorociţii de friţi.
Bubosul şi bulbucatul
John Williams care stă de dimineaţa la dărăpănătura de crîşmă din Vancouver şi
bea tării puturoase printre golani şi curve obosite. Cum anume să-l pricepi pe
tatăl vitreg al micuţului James Marshall care fu înregistrat sub titlul cu
litere majuscule pe nume DEATH, urmat de entry no., care ar fi să fie la noi,
pe vremea lui nea Dragomir dar şi mai târziu, număr de înregistrare, aşa i se
spune: nr urmat de punct şi mai apoi două puncte. Pe urmă cifra. În cazul de
faţă cifra şapte. Adică 7. Încerci să pricepi ce ar vrea să spună treaba asta,
ce e cu cifra, ce ne spune ea, ce ne poate povesti nouă, ăstora care ne holbăm
la deplina ei goliciune ce ne aminteşte de isprava sistemul cifric arab pe cînd
învăţatul Al-Kharizmi şi-a scris opul său despre aritmetică la patru decenii şi
mai bine de cînd califul din Bagdad, mărinimosul său sponsor, cum spunem noi
astăzi, a primit o copie a unui manuscris indian de astronomie vechi de un veac
şi jumătate. Şi era pe atunci la aproape opt veacuri de la naşterea lui Isus,
fiul Mariei din Nazareth. Bine, bine, ne putem întreba, în vreme ce ne holbăm la
certificatul pe nume DEATH, ce ar fi să fie 7? Să fie oare faptul că la
Registration District Kensington, respectiv la Sub-district-ul St. Mary Abbots
din Administrative Area Royal Borough of Kensington and Chelsea au fost doar
şapte inşi vrednici să fie trecuţi sub titulatura DEATH? Numai atîţia morţi să
fi fost pînă în momentul cînd actul a fost completat de careva, o tanti
oarecare, un domn medic, cineva pe care nu-l ştim dar ni-l putem imagina cu
halat, cu stetoscop, ba ne putem închipui şi alte cele ale sale: lenea,
plictiseala, uşoara indispoziţie sau altfel, satisfacţia pentru ceva anume,
starea de bunăstare fiziologică, odihna şi bronzul pielii, să nu uităm că acolo
el a scris, el sau ea, în sfîrşit, careva a scris cu cerneală, cu un scris
caligrafic, mai degrabă cu peniţa tocului decît cu altceva, un pix, spre
exemplu, că sîntem în Eightenth september 1970, pe op`şpe septembrie, şi e
vremea cînd toţi s-au şi întors deja de la mare, din excursii, din petrecerile
estivale. E 18.09.70. Adică Eightenth september 1970. Dedesubt, cu aceeaşi
peniţă, avem cuvintele St. Mary Abbots Hospital Kensington. E şi normal să
treacă cel cu peniţa cele ce le-a trecut acolo, odată ce sus apare numele
rubricii cu denumirea clară, fără echivoc: Date and place of Death. Ce altceva
putea să treacă referitor la rubrica de dedesubt intitulată, direct şi fără
ocolişuri, Name and surname. Peniţa a scîrţîit în cunoştinţă de cauză numele
de Jimi Hendrix şi, mai apoi, a adăugat „otherwise James Marshall Hendrix”, aşa
că ne putem întreba dacă cel sau cea care o mînuia ştia despre proaspătul intrat
în posesia foii că era marele Jimi şi l-a trecut cu numele de pe afişele de la
spectacole şi abia apoi a adăugat datele lui din paşaport, adică James Marshall
aşa cum l-a botezat Al în vremea războiului. Să fi ştiut asta? Să nu fi ştiut?
Să se fi gîndit el în engleza lui londoneză că some are wise, and some are
otherwise – unii sunt cumpătaţi, înţelepţi, la locul lor şi nu li se
întîmplă asemenea grozăvii. În schimb alţii are otherwise, sînt altfel,
sînt ca acest Jimi-fost-James care, vorba certificatului, se îneacă de-a dreptul
cu propria vomă – inhalation of vomit – dacă nu fu să fie altceva, adică
barbiturate intoxcation – se ştie că Jimi-fost-James le cam avea pe astea
cu iarba, cu marijuana, cu haşişul: mai anul trecut a trecut glonţ Jimi-ex-James
de puşcărie cînd fu găbjit printr-un aeroport canadian turtit de droguri şi cu
doze prin buzunare. Oricum lucrurile nu erau cu totul şi cu totul clare odată ce
peniţa a adăugat că nu prea sînt multe probe despre cum fu să ajungă Jimi-James
pe foaia cu pricina – insufficient evidence of circumstances este urmată logic
şi inevitabil de un sfîrşit fără morala fabulei, adică vorba ăluia de a scris:
open verdict, domnilor!
Revista presei
„Comerţul de stat şi
cooperatist
se dovedeşte
un concurent
invincibil pentru piaţa liberă,
pe care o întrece
sensibil,
prezentînd numai
mărfuri de calitate:
roşii,
castraveţi,
fasole,
cartofi,
varză etc.
Din păcate însă
cantităţile de ardei
graşi,
vinete şi fructe s-au
dovedit insuficiente.
La o cerere de
aproximativ 4 000 kg vinete,
aceste unităţi n-au
oferit spre desfacere decît 1 000 kg.
Cauza:
nerespectarea
angajamentelor contractuale de către unele C.A.P. din sudul ţării.
O situaţie care — ne-a
asigurat Direcţia comercială judeţeană — va fi remediată în următoarele zile.”
Măştihoniul
Despre tatăl său
vitreg, măştihoniul, cum îi zic la Radna, Jimi are amintiri ceţoase şi datorită
faptului că, în viaţa sa, acesta a fost o prezenţă scurtă. Îl vede în vremea de
demult pe la birtul din apropierea casei. Lucille, mama lui Jimi, îl acceptă ca
tovarăş de viaţă fără să priceapă de ce anume a făcut-o. De ce l-o fi lăsat pe
Al, tatăl de drept al celor doi prunci. E greu de refăcut povestea şi de înţeles
ce anume o fi mînat-o spre asemenea decizie. Pot apărea neînţelegeri într-o
familie, deşi aici e greu de spus cum anume ar fi putut ele să apară atîta vreme
cît Al era plecat la război, se lupta cu nenorociţii de nemţi prin Europa şi ea,
Lucille, poftim ce face, se înhaită cu măştihoniul şi nici nu pricepe prea bine
de ce. Va trebui să vedem ciudăţeniile ei din felul în care se mişcă prin
bucătărie, se lasă pe scaun în după amiaza asta de Eightenth september 1944 sau
45, aşa cumva. Al, primul ei soţ, se luptă cu friţii şi ea se lasă pe scaun, îşi
aşază braţele amîndouă pe masă şi ascultă un blues jeluitor la radioul din geam.
Asta e problema cu Lucille. James-viitorul-Jimi este mic, să aibe trei sau patru
ani şi nu prea pricepe mare lucru din ceea ce i se întîmplă lui Lucille. Nu
înţelege cum se face treaba că se aşază tam-nisam cu coatele pe masă. Atunci, în
acele momente de lasă-mă lăsa-te, s-a însoţit Lucille cu William. E cam aşa cum
se întîmplă cu ăştia care caută, Domnul ştie ce: incertitudinea în energia
înfăptuirilor se înmulţeşte cu incertitudinea duratei de viaţă iar produsul
trebuie să fie de două ori mai mare după ce a fost împărţit cu dublul numărului
đ. Un absurd ascuns în viaţa de zi cu zi. Orice poţi construi dacă te ţii
aproape de creşterea axiomei din argument în argument. Numai că toate au un
capăt al drumului. Mergi în propria ta copilărie şi te omori. Dispari într-un
fel sau altul fizic prin moartea provocată ţie de către tine însuşi şi nu mai
eşti în viitorul din care vii. Pur şi simplu eşti şi nu mai eşti. Dacă faci asta
poţi împlini anumite acţiuni care să nu mai poată fi niciodată. Aşa şi cu
măştihoniul William, bea ca Bârzava la cafe barul din colţ, bea ca Aurel în
butca lui de fier aşezată de patronul firmei Euroconstruct pe marginea şoselei
la care lucrează cu maşini uriaşe de turnat asfalt cumpărate din Austria de la
second-hand. Aşa cumva. Mai apoi picamere. Buldozere. Nişte maşinării mititele
cărora le spun tălpi şi care sar purtate de motorul lor în doi timpi alimentat
cu motorină ca să bătucească pietrişul şi piatra concasată. Bea Aurel şi se
leagănă pe picioare, transpiră în soarele verii pe asfaltul proaspăt turnat,
păzeşte noaptea utilajele şi ziua bea pînă nu mai poate. Pute a transpiraţie. A
ciorapi nespălaţi. A izmene murdare. A urină. Se clatină Aurel. Se clatină
Bârzava la cafe bar. Se clatină William la birtul din Vancouver. Se clatină
fraţii Gâbu la Expresu, birtul de lângă gara Radna. Se clatină plopii. Băncile.
Aurel. Bârzava. William. Ipoteza protecţiei cronologice. Ipoteza cenzurii
cosmice. Orice poţi face atîta vreme cît nu te clatini anapoda şi descrii
matematic universul nostru vizibil cu diametrul lui de cincisprezece miliarde
de ani lumină, cît a întrezărit telescopul Hubble şi suratele lui. PÎNĂ NU ÎL
PUI TU, CU DE LA TINE PUTERE, ÎN STARE CONTRADICTORIE. El desigur că se poate
pune pe sine în incertitudine. În stare ilogică. El poate să facă asta întrucît
el, Universul nostru vizibil, ajunge pe cale raţională să se lăfăie în
incertitudinile pe care le dibuie Heisenberg. Poate face asta pentru că este
consecvent cu sine pînă la absurd. La contradicţie. La paradox. Se clatină
universul vizibil ca Aurel la marginea butcii lui din fier în care nimeni nu
poate dormi ziua, întrucît soarele încălzeşte pereţii din metal pînă la
insuportabil, domnilor. Se clatină Bârzava cînd iese posac din cafe bar cu
ulceraţiile pe faţă produse de la ficat. De la alcoolul care curge prin vene.
Se clatină William, şi James Marshall se uită la el indiferent, aşa cum te uiţi
la un firişor de apă care curge prin nisip înainte de a dispărea cu totul.
Lucille se uită şi ea abulică. Stă cu coatele pe masa de la bucătărie şi ascultă
un blues jeluitor la radio. Asta face Lucille. O găsim chiar acolo, în imaginea
aceea nicicum, în clipita scurtă cînd stă, cum zic, cu coatele pe masă şi
bluesul curge alene prin bucătărie. De la Universul nostru trecem la Plurivers.
Nu sîntem doar noi cu al nostru. Sînt şi alţii cu ale lor. De la Univers la
Plurivers. Şi totul se poate. Chiar faptul că Lucille stă cu coatele pe masa
din bucătărie şi ascultă bluesul lenevos se poate. Chiar şi Aurel pe marginea
şoselei în miezul zilei printre bălţi de motorină, alături de butoiul de tablă
cu un dop uriaş din lemn de salcîm cu emulsie. Ce e aia emulsie, Aurele,
întrebăm şi Aurel ne spune. Na, amu, dom prefesăr, ce să fie, asta care se dă
pe asfalt după ce l-ai turnat, emulsia asta care pute a motorină. A petrol. Şi
Aurel pute a ciorapi nespălaţi. A izmene murdare. Se clatină Universul. Se
clatină Aurel. Se clatină Bârzava. Se clatină Pluriversul. Gradul de
incertitudine al energiei se înmulţeşte cu incertitudinea duratei de viaţă a
particulei cuantice şi totul se împarte în aşa fel încît rezultatul să fie de
două ori mai mare decît numărul đ. |