Proze
Șopârla pe perete
Casa se afla în
renovare. Meșterul zugrav tocmai ajunsese cu lucrul la bucătărie. Mobila toată
era adunată în mijlocul odăii și el meșterea la un perete. A intrat un străin,
s-a oprit în ușă (sau poate la fereastră) și și-a rotit privirea prin bucătăria
în lucru. Părea să caute pe cineva sau poate privea din pură curiozitate.
Meșterul nici nu i-a simțit prezența. Străinul a stat și, dacă tot intrase, s-a
uitat la ce lucrează meșterul. A văzut dosul cu aspect de vechitură al
dulapului, al etajerei și al altor hârburi. Deși nu avea nici o legătură cu
casa în renovare, străinul părea oarecum încântat de ceea ce vedea. La un moment
dat i-a spus meșterului:
Aveți un prieten în
casă. Și a râs.
Meșterul s-a întors
spre el nedumerit și încruntat. Cine mai era și ăsta? Și despre care prieten în
casă era vorba? Apoi a observat șopârla de pe perete. Curios lucru, stătea
nemișcată, agățată de perete întocmai ca o gânganie. Nici nu văzuse până atunci
o șopârlă cățărată pe un perete. Adică ăsta era prietenul în casă? Auzi ce
tâmpenie! Șopârla stătea chiar pe dunga cărămizie care despărțea porțiunea de
perete vopsită cu ulei de restul peretelui de deasupra, în curs de zugrăvire.
Prieten în casă, pe dracu! S-a întors înfuriat spre străin, dar nu l-a mai
zărit acolo unde stătuse.
Șopârla s-a deplasat
cu repeziciune de-a lungul dungii cărămizii. Dacă străinul ar mai fi fost acolo
ar fi văzut-o trecând prin spatele etajerei așezate provizoriu în mijlocul
odăii, prin spatele frigiderului hodorogit și prin spatele dulapului; ar fi
văzut-o ivindu-se hăt tocmai către colț. În locul acela a trăsnit-o meșterul cu
un ciocan.
Flaconul cu apă de colonie
Ca să mă adăpostesc de
vânt am intrat într-un magazin de produse cosmetice. Nu eram convins că fac cea
mai bună alegere. Printre altele fiindcă era un magazin de lux.
Prin vitrina largă se
vedeau crengile copacilor de pe stradă încovoindu-se în vânt. Multe femei
încercau, într-o frenezie, tot felul de parfumuri. Cred că eram singurul bărbat
printre toate acele femei. Nu stăteam la tejghea ci în mijlocul magazinului,
împreună cu toată lumea de acolo. La un moment dat a ajuns în mâna mea un
flacon cu apă de colonie. Nu mi-aminteam să-l fi cerut. Poate că îmi fusese dat
pentru că era un produs promoțional, sau din cine știe ce alt motiv. Flaconul,
destul de mare, avea forma unul delușor, iar conținutul n-avea nici o culoare.
Dar aroma? I-am scos dopul de sticlă cu intenția să miros conținutul. Dar în
clipa aceea l-am scăpat din mână. Sub ochii mei îngroziți dopul s-a spart în cel
puțin trei bucăți izbindu-se de pardoseală. M-am aplecat și am cules bucățile de
pe jos. Urma să plătesc flaconul desigur, deși nu mă simțeam vinovat,
accidentul producându-se în condițiile îmbulzelii din mijlocul magazinului.
Măcar să știu pe ce dau banii, mi-am zis. Și am aplecat capul să miros apa de
colonie. N-avea deloc un miros plăcut. În orice caz, nu făcea cinste unui
magazin cu produse de lux. N-aș fi putut defini mirosul ceva ușor înțepător,
oricum. Doamnele din jur s-au grăbit să adulmece și ele mirosul apei de colonie
aplecându-se peste flaconul din mâna mea. Nu mi-amintesc ca vreuna din ele să
se fi pronunțat în vreun fel, dar toate mă condamnau cumva tacit pentru
neîndemânarea de a fi scăpat din mână dopul de sticlă. Femeile au acest dar, de
a te face să te simți vinovat fără să ți-o spună în față. Una dintre doamne a
spus:
E o zi vântoasă. În
zilele vântoase se întâmplă multe.
Deși pe vânzătoare o
cunoșteam de undeva, era limpede că n-avea de gând să treacă cu vederea
distrugerea dopului de sticlă.
Dezvăluire
Îi spuneam, în vis: Tu
mă interesezi ca femeie dar și ca personaj. Un personaj exotic, să zicem.
Oricum, straniu. Aș putea să scriu despre tine exact așa cum ești. Și nu mă
îndoiesc că ar ieși o treabă bună. Dar asta ar însemna să dezvălui unele
lucruri care sunt sigur că trebuie să rămână deocamdată ascunse. Așa că am
s-aștept să mori mai întâi. Și tu, și ceilalți!
Mă privea consternată
și parcă nu-i trecea prin minte să mă întrebe despre care ceilalți era vorba.
Despre toți am de
spus câteva lucruri care nu pot fi spuse cât timp sunt în viață.
Spunând asta simțeam
că devin macabru dincolo de orice limită. Și continuam în aceeași notă, fără
putința de a mă opri.
Sau poate am să vă
grăbesc într-un fel sau altul sfârșitul.
Ea, bineînțeles, mă
privea înmărmurită. Niciodată nu avusese gesturi exagerate, dar acum mâinile ei
se încleștaseră de marginea feței de masă; trăsese fața de masă ușor spre ea și,
odată cu fața de masă, deplasase farfurioare cu cești cu tot, paharele și coșul
de pâine. Și ce altceva s-o mai fi aflat pe masă.
Mă trezeam, dar
constatam că trezirea nu alunga ticăloșia din mine.
Ego
și Alter ego
Îmi amintesc de Ion
Schipor, în camera aceea de la cămin cameră de trecere, printre primele în
care am locuit acolo. Un pat din colț, la un pas de ușă, era ocupat de Ion
Schipor o poziție numai bună, pe culoarul de trecere către camera alăturată,
una foarte mare, cea mai mare din cămin, cu cel puțin douăzeci de paturi.
Fiindcă pe Schipor, uneori, atunci când era preocupat de ceva, nimic și nimeni
nu-l putea perturba. Dimpotrivă, alteori părea să aibă chef să intre în vorbă cu
fiecare dintre colegii care intrau în camera cea mare sau ieșeau de-acolo.
Student la filozofie
când noi ceilalți eram cu toții studenți în științe exacte , după atâtea
experiențe de viață nefericite, părea împăcat cu lumea mizerabilă care îl
înconjura, cică. Înalt și musculos, dar nu prea adunat, oarecum blond, cu mâini
mari și acaparatoare, parcă bătucite de munca câmpului, când în realitate el
niciodată nu pusese mâna pe vreo unealtă de lucrat pământul. Era un intelectual
pursânge. Avea darul să citească în palmă (lucru de care nimeni nu se îndoia)
și chiar insista să citească în palma unora dintre colegii de cameră. Incitat
atunci când observa la câte unul reticență în a se lăsa ghicit, insista să
capete palma cu pricina palma dorită, am putea spune , promițând că nu
va dezvălui detalii stânjenitoare. Dar ce detalii stânjenitoare? Ce putea fi
mai stânjenitor decât propriul său caz? Toată lumea știa că e homo. Sau, mai
precis, toată lumea bănuia. Dar bănuielile erau al dracului de îndreptățite.
Să simți cum îți apucă nu tot dosul palmei, ci tot antebrațul, de la cot până la
încheietură și ți-l trage spre el și mâna-i mare și puternică lunecă palpând
lacom pielea, apropiindu-se de dosul palmei. Îți întorcea stomacul pe dos. De
aceea nu l-am lăsat niciodată să-mi citească în palmă. În schimb nu l-am putut
împiedica să-mi observe de la distanță unghia de la degetul mic. Ești timid!
îmi arunca rânjind. Te trădează unghia. Mult prea mică față de dimensiunea
mâinii tale! Și adăuga: N-are de ce să-ți fie teamă, am atâta discreție încât
să nu dau detalii despre viața ta sexuală.
Ha! Tocmai el spunea
asta! El, homosexualul, blondul mereu nemulțumit de câte ceva, cu umerii
căzuți, veșnicul revoltat împotriva tuturor și a toate, mereu îmbufnat, mereu cu
privirea înclinată în jos, ca fasciculul unei lanterne, concentrat pe un câmp
foarte îngust, privirea-spot luminos, dar totodată atent să capteze toate
opiniile din jur și mai ales pe cele potrivnice lui, pe care, mai devreme sau
mai târziu, nu le lăsa fără replică. O replică acidă și dezgustată, sau, după
caz, vehementă...
Și mai povestea Ion
Schipor despre preocupările sale literare... De fapt nu vorbea despre ideile
sale, ci, iată, despre ce i se întâmplase cu un manuscris o piesă de teatru
într-un act, cică. M-am așezat pe scaun într-un closet public și l-am răsfoit.
La un moment dat l-am strecurat îndoit pe după o țeavă. Înțelegeți de ce, nu?
După care, ieșind de acolo, pur și simplu am uitat de el. M-am trezit în stradă,
peste câteva ore, că nu mai am manuscrisul! Și nu mi-e atât de manuscrisul în
sine. Îl rescriu, nu asta-i problema. Dar mi-e ciudă că încape pe mâna unui
mitocan incult! Ce pricepe din el, mitocanul incult? Ce pricepe el dintr-un
ego și-un alter ego? Cu atât mai mult cu cât ca să realizezi că două
dintre personaje sunt un ego și alter ego-ul său trebuie să
pătrunzi piesa în esența ei. Și cum s-o pătrundă mitocanul incult! Fiindcă
cele două personaje au nume diferite și, dacă ești superficial, poți să crezi că
ele sunt distincte... Are loc în final, în semiîntuneric, o luptă între
personaje, unul dintre ele moare înjunghiat, iar celălalt iese din scenă. Este
acolo o anumită ambiguitate, voită desigur, încât nu știi care dintre cele două
a fost ucis. Ego-ul? Sau alter ego-ul?
Asta, dacă,
bineînțeles, avea vreo importanță.
Cărțile pe nimic
Trebuia să ne mutăm
într-o altă locuință. Totul era deja stabilit, dar iată că pe neașteptate s-au
ivit în ușă doi tineri pe care s-ar părea că îi cunoșteam; sau cel puțin pe unul
din ei. Îi chema Karl și Otto, cică. Înalți amândoi, zvelți, îmbrăcați strident,
în pantaloni negri de piele, strâmți, aproape mulați pe picior, jachete negre și
ele, descheiate, pline de ținte. Unul din ei avea părul tuns scurt și blond. Se
vedea dintr-o privire că era un blond artificial. Doi tipi bine, ca s-o spun
pe-a dreaptă. Cam aerieni, aș fi zis.
M-am întrebat cum de
s-au nimerit acasă la noi exact în ziua mutării, la ora mutării, când cărăușii
ni se confirmase se aflau deja în drum spre locuința noastră. Dar tânărul cu
părul blond vopsit ne-a anunțat:
Am venit să luăm
cărțile.
Am fost contrariat:
Cum adică să luați cărțile?
Tânărul mi-a explicat
prompt:
Am auzit că vă e
greu să le împachetați și să le transportați, așa că ni s-a spus că le vindeți
ieftin.
Ieftin?
Ni s-a spus că le
vindeți pe-o nimica toată.
Atâta tupeu m-a lăsat
perplex; nu mai spun că și indignat: Cum adică? să ți se spună de la obraz că
ești dispus să vinzi cărțile pe nimic! Și să ți-o spună cine? Doi tineri care,
judecați după înfățișare, nu puteau să aibă nici o legătură cu cărțile serioase
din biblioteca noastră. Și nici cu cele din vreo altă bibliotecă, oricare ar fi
fost.
Cei doi tineri stăteau
în ușă afișând un zâmbet plin de sine, siguri c-or să obțină cărțile noastre
pe-o nimica toată. |