Misiunea umană a mesagerului
N-a trecut decât un an
de când a plecat în Orient, și Al Șaizeci și cincilea se retrage se ascunde?
din nou la Laib. Dar și Laib se schimbase, între timp, iarăși. Starețul murise
și, sub noul șef, mănăstirea trăia în cel mai sever regim de penitență. Vezanul
aproape că n-a mai recunoscut locul: parcă lipsise nu un an, ci un veac întreg.
O atmosferă mohorâtă învăluia oameni, animale și ziduri, iar lipsa de
satisfacții a fost înlocuită de o susceptibilitate generalizată. Frații se
pârau fără de încetare unul pe altul, iar pedepsele pentru delicte doar
bănuite, nu întotdeauna și dovedite, mergeau până la excluderea din comunitate.
Și până la crimă, după cum se șoptea, după ce un călugăr suspectat de furt
fusese găsit mort de foame, închis într-o încăpere dintr-un beci. De ce a rămas
Cavalerul fără Chip în acel loc atât de văduvit de bucurii? Și de ce, fără a-și
arăta fața vreme de cinci ani și fără a ieși din spatele zidurilor mănăstirii,
ciudatul cavaler care, până atunci, nu prea reușise să stea mai mult de o
săptămână locului -, își întregește legenda în atmosfera aceea atât de
apăsătoare? Greu de răspuns la asemenea întrebări. Cum nu este mai ușor de
aflat nici de ce același a fost acceptat atâta vreme străin într-o lume atât de
închisă. Dintre toți cei șaizeci și cinci la care a ajuns până acum, scribului
i se pare că fiul lui Richard le Noir s-a lăsat cel mai puțin descifrat.
Descrierea vieții lui se dovedește tot mai mult un eșec.
Cinci ani încheiați a
rămas Mesagerul la Laib. Cinci ani, vreme în care povestea omenirii de care
păruse atât de legat ca actor activ părea s-o ia pe un drum nou. Timp în care
el, ascuns în armura sa, a lucrat pe câmp cot la cot cu ceilalți călugări și
mireni, a reparat acareturile, a înălțat un șir de chilii pentru că
așezământul, în ciuda atmosferei sumbre de care era copleșit, se mărea mereu.
Cinci ani în care n-a mai ieșit pe poarta mănăstirii și n-a fost vizitat decât,
din când în când, de un evreu, Țipor, stabilit la Toulouse.
Despre activitatea
Vezanului din acea perioadă aflăm din vechiul catastif în care se înscriau
evidențele contabile: Al Șaizeci și cincilea a primit mai multe cantități de
scânduri, câteva căruțe cu piatră de râu, nisip. În general, tot ce era necesar
provenea din atelierele proprii, dar cele aduse, chiar ca materie primă de
afară, indiferent dacă proveneau din ținuturile mănăstirii sau erau cumpărate,
erau consemnate cu grijă. Se pare că Mesagerul a adus numeroase îmbunătățiri
atât construcțiilor, cât și uneltelor, așa că prezența lui se justifica din
plin, din punctul de vedere al călugărilor. Dar cum se justifica ea din propriul
său punct de vedere?
În plină vară a lui
1193, la vreo doi ani de la revenirea Celui de Al Șaizeci și cincilea la Laib,
aici a avut loc o răscoală. Frații n-au mai suportat despotismul noului stareț
și, după ce s-au plâns de mai multe ori fără rezultat episcopului, și-au recuzat
superiorul. Nesupunerea s-a transformat într-o bătaie în toată regula,
ajungându-se până la uciderea a doi călugări și a trei mireni și rănirea mai
multor altora. Până la urmă, episcopul a readus liniștea, a pedepsit sever pe
cei vinovați de călcarea jurământului de supunere, însă a instalat și un nou
stareț. Despre cavalerul templier aflăm că și el a fost găsit vinovat: nu
pentru că s-ar fi amestecat în susținerea vreuneia dintre tabere, ci tocmai
dimpotrivă, pentru că nu a intervenit ca oștean pentru a împiedica desfășurarea
ostilităților acelui adevărat război. În loc de asta, în toată ziua răzmeriței,
el a rămas în grădină și s-a ocupat de rondurile de legume. Inițial, s-a hotărât
să fie exclus din mănăstire și din întregul comitat, apoi s-a revenit la o
pedeapsă mai ușoară, de natură administrativă. Omul era de mare folos și n-a
supărat niciodată pe nimeni: în tot acel furnicar de intrigi, nu i-a trecut
cuiva prin cap să-l pârască vreodată pentru vreo vină. Și, în afară de asta,
Cavalerul fără Chip era învăluit în mister, legendele despre el au început să
pătrundă și în acel loc izolat, de ce să îndepărtezi un asemenea om? Purtător
de atâtea nădejdi
Totuși, dacă stai în
preajma cuiva, oricât de deosebit ar fi acela în mediul respectiv, până la urmă
ajungi să te obișnuiești cu el așa cum e. Când, după cinci ani încheiați, Al
Șaizeci și cincilea a decis brusc să părăsească iar mănăstirea, localnicii n-au
putut decât să se mire*. Dar faptul că omul a revenit curând, că a plecat iarăși
și s-a întors din nou a intrat și el în obișnuință.
După cinci ani,
Vezanul parcă se trezește dintr-un somn adânc, Al Șaizeci și cincilea își reia
călătoriile sale parcă fără de sfârșit. De data asta, însă, traseele îi sunt
strict limitate între Laib, Lerins și Ferme zu Chiuso. Ultimele două destinații
îl confirmă cu siguranță pentru scrib printre Cei O Sută. (O satisfacție
pe care bietul scrib nu și-o poate ascunde.)
La Lerins și la Ferme
zu Chiuso, după cum a putut observa și bunul cititor, și scribul a găsit de
nenumărate ori informații la care altundeva cu greu ar fi avut acces. Arhivele
celor două lăcașuri i-au oferit date inestimabile, dar poate că și misterul
unui confort interior special l-a făcut pe scrib să revină atât de des în
bibliotecile unde a fost, de fiecare dată, atât de bine primit. Faptul că și Al
Șaizeci și cincilea a făcut naveta (și) acolo nu face decât să confirme vechile
izvoare atât de generoase, pe care scribul nu poate să le evoce decât cu o
infinită recunoștință. Dar mai este ceva: când a început acele drumuri, deloc
ușoare pentru un om din zorii secolului al XIII-lea, trecut de prima tinerețe,
era evident că mesagerul căuta ceva. Iar revenirile sistematice la Laib nu
puteau avea decât două cauze: fie că și la Laib a existat o arhivă demnă de a
fi scotocită pentru confirmare sau pentru aprofundarea celor găsite în celelalte
locuri și atunci, poate, Cavalerul fără Chip n-a lucrat vreme de cinci ani
doar grădina de zarzavaturi și n-a reparat doar stabilimentele mănăstirii, ci
și-a petrecut o parte din timp și printre documente -, fie că acolo și-a
stabilit cartierul general ori, mai simplu spus, reședința. Mai târziu,
descoperind, treptat, câteva dintre misterele personajului să nu ne facem
iluzii: probabil nu cele mai importante cele două ipoteze s-au dovedit a nu se
elimina reciproc. Da, Al Șaizeci și cincilea a trăit la Laib împreună cu
familia sa, iar biblioteca mănăstirii a fost una importantă, mai importantă
decât numeroase alte asemenea colecții de manuscrise: ea a fost amintită de
mai mulți cărturari ai vremii și profund regretată când, după cruciada catară
au fost distruse din temelii și multe așezăminte al albigenzilor, în primul rând
Laib, care a fost incendiat împreună cu locuitorii, biblioteca și modestele ei
obiecte de cult. Puținele persoane care au scăpat au fugit cu ce au putut lua la
repezeală cu ele. Printre acestea, un frate Alcuin din nou altul decât deja
pomenitul scrib de la Mainz -, șeful cancelariei, care a reușit să salveze o
căruță întreagă de manuscrise, nici a o suta parte din comorile care au ars.
După mai multe decenii, în arhiva bisericii satului reconstruit pe cenușa
vechii localități Laib, resturile acelor hârțoage au fost sortate, o parte
dintre ele socotite eretice și distruse, însă mai mult de jumătate păstrate.
Așadar, la Laib, Vezanul ar fi avut ce studia și desigur că a și făcut-o.
Pe de altă parte,
legenda cu fecioara care a fost aleasă de Cavalerul fără Chip și care și-a
pierdut graiul după primul sărut primit de la iubitul ei n-a fost inventată cu
totul. Mesagerul și-a adus cu el din Orient o soție, o femeie* cu care a avut
doi sau trei copii. Faptul că a venit cu întreaga familie în mănăstire nu
trebuie să ne mire: la Laib, instituția căsătoriei nu era recunoscută, dar nici
interzisă. Cine voia n-avea decât să trăiască o viață familială, în calitate de
mirean, doar că nu putea aspira la ierarhia monahală. Ceea ce Vezanul nici nu
dorea. Problema era alta: cum putea un cavaler templier, după ce a depus
triplul jurământ, să păstreze pelerina albă cu crucea roșie și să întemeieze o
familie. Se pare că soția (mută!) a Celui de Al Șaizeci și cincilea a devenit ea
însăși călugăriță, ceea ce n-a împiedicat-o să locuiască într-o casă modestă,
clădită în câmp și lipită de zidul exterior al mănăstirii. Acel perete comun
constituia și cordonul ombilical ce o lega de comunitatea monahală, dar îi
permitea și o (severă) viață laică. (Familia Vezanului nu era singura aflată
într-o asemenea situație: zidul mănăstirii Laib a fost ornat cu nenumărate
adăposturi externe atât pentru pelerini, pentru oaspeții ocazionali, cât și
pentru mirenii legați de viața călugărilor. Într-un înscris, dăm de un epitet
privindu-l pe Cavalerul fără Chip: el este numit nu capul familiei sale, ci
apărătorul ei, atribut ce-l apropie mai degrabă de statutul de cavaler
(templier), de ocrotitor al unei largi categorii de oameni ce aveau nevoie de
ajutor.
Și chiar dacă suntem
îndreptățiți să-l bănuim pe Al Șaizeci și cincilea că ar fi scotocit vreme de
cinci ani prin importanta bibliotecă de la Laib, pe lângă munca îndeplinită
pentru a se face util și a-și întreține familia, că nemulțumit de rezultat, ar
fi simțit nevoia să-și lărgească câmpul investigațiilor la întotdeauna atât de
primitoarele mănăstiri Ferme zu Chiuso și Lerines, ceea ce tot nu știm încă este
ce a căutat cu atâtea eforturi și înfrigurare personajul nostru. Pentru că
naveta între cele trei lăcașuri aflate la distanțe apreciabile și destul de greu
accesibile, Vezanul a început-o la etatea de 48 de ani și a perseverat încă 15.
Și va avea 63 de când se va sfârși acest dute-vino. Cu ce rezultat? Păi, încă
nici nu știm măcar ce a căutat!
Al Șaizeci și cincilea
a călătorit întotdeauna singur sau, cel mult, însoțit de ciudatul Țipor. A fost
de două ori atacat pe drum, o dată grav rănit și jefuit de celebra sa armură,
când, se pare, s-a retras la Vaza, unde a fost îngrijit, refăcut și unde a fost
înzestrat cu un echipament nou, identic pe dinafară, dar având câteva
îmbunătățiri față de cel vechi, îmbunătățiri tehnice sesizate de cavaler în
atâția ani de utilizare. A continuat aceleași itinerarii și a copiat numeroase
documente din cele trei mănăstiri. Drept mulțumire, a ajutat la punerea în
ordine a unor părți din arhive și a adus corecturi acolo unde datele nu se
potriveau între ele. (De mai multe ori, Carol cel Înțelept notează în
monumentala sa cronică: conform notelor de margine ale Mesagerului. Ceea ce
dovedește că munca acestuia a dobândit credibilitate chiar și în fața unui
autor de o asemenea talie.)
Popasurile la Lerins
și la Ferme zu Chiuso au variat între câteva zile și mai multe luni. (Cel puțin
la Ferme zu Chiuso, aceste date sunt ușor de verificat: arhivele n-au fost aici
niciodată răvășite și catastiful unde se treceau și se mai trec și astăzi
toate vizitele străinilor este intact.) O dată, chiar de anul nou, evreul Țipor,
care l-a mai însoțit și altădată, a fost ucis de un fanatic, în vreme ce toată
lumea se afla la slujbă. A fost o perioadă grea pentru Vezan, și el tocmai
fusese atacat la drumul mare, pentru prima oară, și chiar dacă n-a fost încă
jefuit și rănit, întâmplarea l-a răscolit. Era și bolnav în perioada aceea,
măselele îl dureau îngrozitor și nelipsitele-i săculețe cu prafuri nu-l prea mai
ajutau. Evreul fusese sub protecția cavalerului templier și călugărilor de la
Ferme zu Chiuso le era frică de reacția Mesagerului, a cărui faimă era atât de
mare. Judecata celui ce l-a omorât pe Țipor este și ea conștiincios consemnată
și tot din protocoalele păstrate aflăm și alte lucruri decât strict
împrejurările crimei. Din depoziția unui oarecare frate Manuel, adjunctul
trezorierului lăcașului, aflăm că evreul și-a băgat nasul unde nu-i fierbea
oala, că asasinul l-a găsit citind un manuscris copiat de cavaler și
intervenind pe text, desigur pentru a-l corupe cu idei păgâne. (În timpul
crimei, și cavalerul se afla, împreună cu mulțimea, în biserică, la slujbă.)
Soarta ucigașului părea să devină mai blândă, mai ales că și alte declarații
găseau justificări serioase faptei. Și, să nu uităm, n-a fost omorât decât un
evreu
Majoritatea dintre ele în legătură cu imixtiunea victimei în acte în care
n-avea ce să caute altceva decât a le pângări. Așa că s-a ajuns, în mod
inevitabil, și la conținutul înscrisurilor cu pricina. Și, astfel, a reieșit că
era vorba chiar despre documente extrem de importante, alături de simple note,
în legătură cu date demografice, bilanțuri defalcate ale strângerilor de
impozite, schimburi de domenii între nobili. În toate trei lăcașurile se aflau
și numeroase pergamente artistic lucrate și conținând arbori genealogici, mare
parte ieșite din atelierul parizian al lui Schwartz von Schwartz. La acestea
sau la copiile lor originale, cavalerul ar fi avut oricum acces, fără a fi
obligat la o atât de istovitoare căutare. În paginile despre care s-a făcut
vorbire la procesul asasinării lui Țipor, la datele uzuale ale acelor arbori
genealogici fuseseră adăugate numeroase altele, care au necesitat, într-adevăr,
multă documentare. Personajele nu aveau consemnate doar anii nașterii, traseele
înrudirilor și pomelnicul titlurilor oficiale, ci și averea estimată, numărul
de supuși (împărțiți pe sexe, vârste, specializări, incorporabili, categorii de
avere etc.), caracteristici individuale. Liniile de unire (de
descendență/ascendență directă, descendență/ascendență prin alianțe sau/și
ramurile alianțelor) între diferitele personaje de pe un desen erau completate
cu acele date. Reieșeau compatibilități (sau incompatibilități), interese
personale, simetrii eventual posibil de a se repeta. Printre compatibilități
(sau incompatibilități) erau luate în calcul și elemente din mistica cifrelor,
din ghematrie sau din statistici istorice obiective sau oculte. Încetul cu
încetul, pentru scrib, rolul lui Țipor devine tot mai evident.
Dar care a fost rolul
Celui de Al Șaizeci și cincilea însuși? A trebuit să mai intervină, în mod
fericit, încă o sursă nesperată de informații pentru a-l afla, ulterior, și pe
acesta. Or pentru ca, mai târziu, scribul să aibă temei să se amăgească
zicându-și că l-a găsit... Părăsind acum Ferme zu Chiuso* și zăbovind, pe urmele
Vezanului, la Lerins, vom da de un fapt aparent nesemnificativ, pe lângă care
și scribul a trecut de mai multe ori fără a-l băga în seamă. La Lerins, există
un popas pe șoseaua principală, alături de indicatorul rutier care arată
distanța până la mănăstire. Deși a zăbovit de numeroase ori acolo, scribul n-a
sesizat decât târziu că modelele tablourilor frumos înrămate în sala de mese nu
se regăsesc în realitatea de pe teren. Nu sunt decât niște ilustrații, niște
prelucrări ale unor artiști, și-a spus scribul, admirând bunul gust și stilul
propriu al pictorului. (Al pictorilor, de fapt, acuarelele fiind realizate de
un tată și de doi fii.) Abia când a întrebat, mai mult într-o doară, de ce face
indicatorul rutier precizarea Mănăstirea veche Lerins, a aflat că nu
este vorba despre o referire la vechimea lăcașului, ci la faptul că, lângă
biserică, a luat naștere, la sfârșitul secolului al XIX-lea, o mănăstire nouă,
unde nu mai trăiesc decât doi călugări. Ilustrațiile din restaurantul hanului
sunt făcute la noua mănăstire, aflată în cealaltă parte a insulei, însă, fiind
tematice și iradiind o oarecare patină, au fost acceptate și la popasul ce-și
trăgea veniturile în special din partea vizitatorilor veniți la lăcașul istoric.
În sfârșit, scribul s-a hotărât să stea de vorbă și cu călugării din așezământul
(mai) nou. De la care n-a aflat mare lucru, în schimb, un mirean, fiind în
același timp contabil, administrator, șofer, șef cu aprovizionarea și om de
serviciu, a povestit cum mica mănăstire de lângă biserică s-a despărțit de cea
tradițională, întrucât, în timpul Restaurației, liniștea de acolo a fost mereu
tulburată prin nesfârșitele scotociri ale arhivelor de către tot felul de
oficialități laice la un moment-dat s-a pus chiar problema strămutării
tuturor actelor la
Ministerul Afacerilor Externe și fiindcă nici mai târziu
acele intruziuni insistente ale autorităților secularizete nu s-au mai oprit.
A fost o vreme când
parcă nici nu mai era mănăstire acolo, ci cancelarie pentru tot felul de
funcționari, își amintea bărbatul relatările repovestite de strămoșii lui care
au ocupat aceeași funcție cu și el, când noua mănăstire mai avea în jur de
douăzeci de călugări.
De ce să se fi pus
problema ca acele documente să fie mutate
tocmai la Ministerul de Externe?
Scribul a căutat o similitudine la Ferme zu Chiuso, dar acolo, în ceea ce îi
privea, nimeni n-a auzit de o astfel de intenție. Pe de altă parte, mănăstirea
Laib a fost distrusă la începutul veacului al XIV-lea, iar, localnicii nu prea
sunt conștienți nici astăzi de bogăția manuscriselor salvate și depozitate în
mănăstirea reclădită. Deocamdată, scribul n-a ajuns la nici un răspuns
mulțumitor. Decât
decât că Mesagerul a transmis documente privind istoria cea
mare. O concluzie parcă nu îndeajuns de explicită pentru a ne lămuri de ce, de
pildă, s-a și aflat Cavalerul fără Chip mereu atât de punctual la locul
faptelor. El, un simplu emisar
Din anul 1211 nu mai
găsim nici o însemnare privind vreo vizită a Celui de Al Șaizeci și cincilea la
Laib, la Ferme zu Chiuso sau la Lerins. După aproape o jumătate de veac, el
revine la Naumburg, acolo unde și-a făcut ucenicia și unde s-a bucurat de
primele recunoașteri. Din Naumburg plecase un tânăr imberb, priceput în cele
șapte meșteșuguri ale constructorilor de biserici, dar încă nici măcar calfă, și
se întoarce un cavaler mereu ascuns în carapacea armurii și sub pelerina albă cu
cruce roșie.
Personajul avea ceva
inuman în el, nu numai pentru că se încăpățâna să rămână și în momentele cele
mai obișnuite îmbrăcat în zale și cu coiful pe cap, ci și din pricina renumelui
său coborât din producțiile menestrelilor, un renume ce sfida concretețea
timpului și a fizicului celui aflat de față.
Dacă, după ce a fost
atacat pentru prima oară în Alpi, Al Șaizeci și cincilea a pus incidentul pe
seama obișnuiților tâlhari la drumul mare care mișunau peste tot, dar se
fereau să se atingă de cavalerii templieri, ceea ce ar fi trebuit totuși să-l
facă, dacă nu mai suspicios, măcar mai atent -, al doilea atac, atunci când a
fost grav rănit și jefuit de tot ce avea asupra sa, inclusiv de armură, a venit
aproape simultan cu incendierea, într-o noapte, a casei familiei sale. Casa, mai
degrabă o colibă lipită de zidul exterior al mănăstirii Laib, a ars ca o torță,
înainte ce vecinii să se dezmeticească și să poată interveni. Atunci și-au găsit
sfârșitul și femeia cavalerului și copiii săi. Cu excepția unuia care își
încerca de multă vreme norocul în lume. (Încă de mic, Al Șaizeci și șaselea
fugise de multe ori de acasă.) Ceea ce l-a făcut pe Vezan să priceapă că a
primit două avertismente severe și că s-ar putea ca următorul să fie ultimul.
Al Șaizeci și cincilea
se grăbea. El mai știa ceva sau cel puțin bănuia: părintele său, Sfântul
Malachie afirmase că, pe vremea celui pe care-l desemnase drept papa Inocențiu
al III-lea, adevărul va fi spus printre statui, plăsmuirile omului după
chipurile create de Domnul.
La Naumburg, Al
Șaizeci și cincilea știa, de acum, și multe alte lucruri. Lucruri trăite și
tălmăcite drept ceea ce erau și lucruri aflate din lungile sale popasuri prin
arhive. Precum și lucruri descoperite prin veșnicele calcule ce l-au însoțit
întreaga-i viață, astfel încât fiecare senzație n-o socotea decât drept efectul
unor asemenea socoteli și coincidențe. Avea 63 de ani, trecuse prin numeroase
evenimente și fusese figurant în altele. Se născuse recunoscut drept continuator
al unor vechi tradiții, primise o educație specială la Vaza, fiind crescut
pentru a duce mai departe mesajele unei lumi ce trăia doar prin indivizi ca el.
S-a bucurat de un renume imens încă din timpul vieții și a fost acceptat în
locuri și în companii unde puțină lume a avut acces. Deoarece faima excesivă
idealizează, prezența sa fizică a fost întotdeauna percepută altfel decât cea a
unui om obișnuit. (Probabil că de aici se trăgea și legenda cum că ar fi rămas
tot timpul prizonier în armură și cu fața ascunsă sub coif. Dar, la fel de bine,
asta ar fi putut fi doar o metaforă născută din aceeași necesitate de a împăca
inconștientul colectiv cu realitatea percepută.)
La Naumburg,
desăvârșirea catedralei tocmai continua într-o nouă etapă, sub episcopul
Engelhard. Vezanul se află din nou la locul potrivit. Vechea criptă, lărgită, va
rămâne singurul supraviețuitor al edificiului domului în stil roman târziu.
Cavalerul templier a repus pe socluri statuile ctitorilor.
Ceea ce a urmat este
posibil să se fi întâmplat și așa cum crede că a descoperit scribul.
La Naumburg, cu
aproape cincizeci de ani în urmă, tânărul ucenic a îndeplinit prima sa misiune
importantă. O misiune importantă de mesager. Se pare că Al Șaizeci și cincilea a
făcut exact ceea ce a trebuit, întrucât lucrarea sa a stârnit consecințe. Dar
și el însuși era încă prea crud pentru a afla cu exactitate cele transmise.
Probabil că munca sa nu se poate compara decât cu superbele manuscrise așternute
de scribii prea puțin cunoscători de carte. Față de aceasta, în 1211, la
Naumburg vine un om inițiat. El scoate din ungherele lor statuile, le
examinează, le citește. Nu corectează nimic, până și atunci când nu este
încântat de sensul celor reprezentate. Rămâne convins că el nu este decât un
emisar.
Primul lucru care l-a
frapat pe scrib a fost faptul că fiul lui Richard le Noir s-a aflat mereu acolo
unde se întâmpla ceva neobișnuit, ceva ce ar fi putut schimba sau chiar a
schimbat soarta lumii. Mesajele duse de Al Șaizeci și cincilea trebuiau preluate
de la cineva și duse fără ezitare exact la destinatarul lor. Prea multele
asemenea apariții precise nu puteau fi doar rodul unor întâmplări. Mesagerul
n-a fost cel ce a luat hotărârile, însă a reprezentat pe unul dintre cei ce a
avut în grijă aplicarea lor. El a fost maneta de comandă, o manetă desigur pusă
în mișcare prin calcule precise de o mână care nu a fost a sa, însă fără de care
mâna aceea n-ar fi putut fi eficientă.
Întors din cruciadă,
Vezanul a ajuns la vârsta fizică în care rolul său de mesager trebuia să se
termine. Dar n-a fost doar atât. Dacă facem un calcul simplu, la întoarcerea în
Occident, Al Șaizeci și cincilea era un om în toată puterea. Problema reală era
că acum știa deja prea multe. Mesajele nu-i mai erau neînțelese. Subiectivitatea
sa risca să se implice. Mesagerul nu mai era bun de a fi emisarul ideal.
O vreme are timp să se
odihnească la Laib și să lase gândurile să i se așeze. Creierul obișnuit să
funcționeze conform unor veșnice calcule funcționează mai departe. Curând,
gândurile refuză să mai meargă în gol. Misiunile pe care le-a îndeplinit în
plină discreție și abnegație a obedienței sale față de Ordin i se relevau în
alte lumini. În uriașa arhivă a mănăstirii caută și găsește unele răspunsuri. De
ce a trebuit să meargă atunci acolo și de ce nu a trebuit să meargă atunci
altundeva. De cele mai multe ori, conținutul mesajelor purtate era ascuns sub un
text atât de incifrat încât nici solul n-ar fi putut să-l dezvăluie, la orice
supliciu ar fi fost supus. Inițierea fraților era treptată, iar un cavaler știa,
totuși, destule lucruri despre simbolistica și codurile frăției. Cu atât mai
mult, este de presupus că nici Vezanul nu era cu totul ingenuu. Totuși, acum,
ajuns la pensie, el dorea să știe mai multe. Cu ajutorul informațiilor din
cele trei biblioteci, se străduiește să-și explice nu neapărat marile taine ale
mersului lumii, ci, măcar, sensul faptelor la care a fost el însuși părtaș. Ca
manetă. Cu ani în urmă, pe când a venit pentru prima oară la Laib, printre
nenumăratele drumuri făcute aproape fără contenire, găsim și numeroase popasuri
la Paris. Fusese acolo din curiozitate profesională, întrucât, pe o insulă a
Senei, tocmai începuse ridicarea unei catedrale plănuită a fi foarte mare și
care să poarte hramul Sfintei Fecioare. Dar fusese, cu acele prilejuri, în mod
sigur și în renumitul atelier de confecționare a celor mai celebri arbori
genealogici care, după moartea bunicului, a fost continuat de rudele sale cele
mai apropiate. Așa că pentru domeniul acela avea pregătirea necesară,
cunoscându-i cel puțin o parte dintre secrete direct de la sursa ce mai
prestigioasă.
Punând cap la cap cele
găsite din documente, află cu oarecare precizie ce interese a slujit. Unele
deloc pe placul său. Altele pentru care merita să se felicite. Acum știa multe,
dar n-avea cum să-și valorifice cunoașterea. Jurământul tăcerii, depus la
primirea printre templieri, era pretins mult mai sever de a fi îndeplinit decât
cel al sărăciei sau cel al castității. Numai că experiența sa extraordinară de
viață, pe care n-a putut s-o împărtășească nimănui - nici măcar soției sale
mute și analfabete, incapabilă de a trăda ceva - risca să se piardă. Să fi fost
în zadar. A fost orgoliu să afle singur ceea ce nu i s-a comunicat? Iată: un
orgoliu care duce la unul și mai mare, și mai lacom, acela de a crede că ai o
comoară de cunoștințe atât de mari, încât ar fi o crimă să le duci cu tine în
mormânt.
În vechea criptă a
Domului din Naumburg, acolo unde și-a început misiunea*, Al Șaizeci și cincilea
se află în cel mai dificil moment al existenței sale: după ce calcule să se ia?
Cum să dăruiască el oamenilor adevărurile și concluziile la care a ajuns, cum
să-i facă să le priceapă și să nu repete greșelile pe care le-a trăit el și cum
să repete izbânzile la care și el a fost figurant? Cum, Doamne, să procedeze el,
un simplu mesager, la asemenea destăinuiri, fără a trăda solemnul jurământ? Și
aspectul ținând de tăcere, și cel referitor la supunere nemărginită. Și cum,
conștient că i se apropie sfârșitul pe această lume, să-și justifice viața,
altfel decât în a o transforma într-o carte de învățătură pentru alții?
La șaizeci de ani, Al
Șaizeci și cincilea fusese toată viața credincios principiului inițierii
treptate. Și a rămas credincios acelui principiu și după acea vârstă. Până la
capăt.
Al Șaizeci și
cincilea, ascuns în armura sa, a zăbovit aproape doi ani, stând singur în
vechea criptă, calculând, rugându-se, gândind, rugându-se, privind și
rugându-se iarăși.
În 1213, o rază de
soare intră în criptă și Vezanul a înțeles că acesta era un semn, că lunga sa
zăbavă a fost primită. În aceeași zi și-a adus aminte, fără a-și da seama cum,
de atelierul de orfevrierie de la Unterkracken, unde, printre lianele de fier
forjat, s-au păstrat mesaje ciudate, pe care numai puțini inițiați erau
capabili să le descifreze. A fost aceea o credință atât de încetățenită, încât
lumea o rostea, fără a mai încerca să-i deslușească taina.
În cripta de la
Naumburg, printre cifre și litere aparent fără sens, printre privirile,
ornamentele și anamorfozele statuilor ctitorilor, au început să-i apară
coincidențe și convenții noi. Timp de șase săptămâni, Vezanul a lucrat singur,
fără să permită altcuiva a-l asista. După o altă săptămână, nemaivăzându-l de
prea multă vreme, un servitor l-a căutat și l-a găsit mort. Cu câteva zile
înainte, Al Șaizeci și cincilea împlinise 65 ani. (O altă coincidență
fericită pentru scrib, care se mai vede, și în felul acesta, confirmat.)
Scribul nu știe dacă
Mesgerul a reușit să exprime în cripta de la Naumburg tot ceea ce a vurt să
spună. Tot ce au conținut veșnicele sale calcule. Calculele care l-au condus pe
Vezan, dar care i-au rămas scribului necunoscute. Însă atmosfera din criptă
parcă vorbește chit că se spune că, de-a lungul secolelor, mulți alții, la fel
de neștiuți, au intervenit și ei în scenografie. Și chiar dacă nu ești
pregătit să pricepi răspunsul, rămâne cel puțin întrebarea. Pe care oricine o
simte acolo plutind.
De-a lungul
secolelor, cel puțin două persoane, după ce au revenit de mai multe ori și au
petrecut vreme îndelungată acolo, pretind că în acel loc s-au întâlnit cu
eternitatea. Nici una dintre ele nu dă detalii. Și alții au fost atrași de
criptă, dar nu au povestit nici măcar atât.
Scoțând, pentru o
scurtă clipă, din întunericul uitării traiul Celui de Al Șaizeci și cincilea,
scribul s-a pomenit că se întreabă dacă nu cumva i-a dat prea multă importanță
unuia care, fiind legat de cifra 65, nu reprezintă decât începutul
descreșterii. Unuia care toată viața sa n-a fost decât un mesager. Asemenea
tuturor oamenilor. Toți suntem solii trecutului. Vezanul, adică templierul, fiul
cavalerului bernardin, Cavalerul fără Chip și nepotul lui Schwartz von Schwartz,
Genealogul, n-a fost nici el mai mult decât un mesager. Însă, față de noi toți,
ceilalți mesageri, el și-a îndeplinit misiunea conștient, dar fără orgoliul
însemnătății ei. În felul acesta, lupta sa a fost ușoară și fără suferințe. Are
puterea de a accepta cineva mai ales o ființă cu o descendență atât de nobilă
misiunea umană a solului fără a fi convins de importanța excepțională a
menirii sale? Poate un sfânt. Scribul în nici un caz. Și el a zăbovit o vreme
în criptă, așteptând semnul razei divine. Însă fie că n-a avut suficientă
răbdare, fie că nu dispune de harul necesar, aceasta lui nu i s-a arătat.
(Fragment din
romanul "Cei o sută - Dies irae") |