Proze
Psihologia heraldicii
Nu se descoperiseră sau nu funcționau încă
la parametrii optimi metodele mesajelor subliminale. Psihologia, mai ales cea
estică, pragmatică și bună inductoare de speranță ieftină, le era mai la
îndemână liderilor politici, pe când cea din sfera axei umbla la genetica lui
Morgan și Weissmann și Mändel, concepții și teorii burgheze și dăunătoare, așa
cum erau considerate de tabăra de după Cortină. Atât unii cât și alții aveau
însă același scop: intoxicarea cu simbol vizual doctrinar dus până la
paroxismul fanaticului. Scopul fiind același, dar de pe poziții geo-politice
adverse: modificarea conștiinței colective, specularea și manipularea
spiritului de turmă ca slăbiciune și pradă facilă, inclusiv prin fluturarea
zilnică de simboluri heraldice, dar ambele tabere pe dominantă roșie. Dacă
deviza Deutschland über alle era chiar un refren din imnul național, ea
trebuia susținută și impregnată și în memoria vizuală, adică să fluture sau să
stea locului cât mai mult și cât se poate mai über alle.
De cealaltă parte, dacă tot se înroșeau
hărțile dinspre Palatul de iarnă în ritm alert de Internaționala, purtătorul
de mesaj vizual nu putea fi decât steaua rășchirată în cinci colțuri de lume.
În tabăra de vest se aprofunda și se mergea
pe teoria mutațiilor. Undeva la un anume cromozom se umbla impunându-i-se
ascultare. Consiliul cromozomilor a rezistat o vreme, apoi a decis să se
sacrifice unul din ei. I s-a impus cu tradițională delicatețe obligația de a se
lăsa experimentat. Adică de ce gărgărița, ființa candorii fetelor și
fetițelor, căreia i se incantează : acolo unde vei zbura, acolo m-oi mărita,
să poarte pe spate niște puncte negre și nu niște zvastici micuțe, tot negre pe
fondul acela roșu-portocaliu? Sau broasca țestoasă care e mai familiară
oamenilor mării și pădurii, în loc de carapacea aceea cu pentagoane cornoase și
banale, să nu poarte pe fiecare solz din acela câte un simbol triumfător și
longeviv de pe un steag asemenea? Chiar și SS-ul ar putea avea niște câini cu
simbolul pe nas sau în cerul gurii și când or deschide gura la partizani,
aceștia să-și ridice mâinile, scăpați pe ei deja. Războiul propriu-zis trebuie
susținut și cu un altul complementar, psihologic, nu?
Pe de altă parte, în tabăra de răsărit care
blama noile teorii genetice s-a auzit despre o carte rară și foarte veche din
perioada patriarhală a genezei lumii, în care se spunea că doi ciobani, de
altfel, rude, care-și împărțeau cașul, lâna și mieii cam ca la colhoz, au găsit
că nu e prea harașo împărțeala aceea și că vor s-o înlocuiască cu una mai
echitabilă și anume : un an să ia unul toți mieii pătați, iar anul următor să-i
ia pe cei uni. După ce au bătut palma, cel mai șmecher a pus în adăpătoare o
mulțime de nuiele bălțate cu cuțitul în coajă. Când oile gestante veneau
însetate pe caniculă să se adape, în timp ce sorbeau, priveau vrând-nevrând
nuielele pestrițe ca tabla de șah. Când a venit toamna, la împărțeală, nu i-au
revenit lui unchiu-său decât câțiva miei de o aceeași culoare. Atunci păcălitul
a inversat tocmeala. Nepotul, cinstea și candoarea întruchipată, a acceptat
mimând formal opoziția, și știa el de ce. De data asta a pus în adăpătoare doar
nuiele cu coaja intactă și nuiele fine cojite, albe ca bumbacul. Toamna,
nemaifiind variante, s-au despărțit pentru totdeauna.
Rușii, ce și-au zis? Agitația vizuală
trebuie să funcționeze după metoda descoperită de noi. Vom pune la marile
sovhozuri niște țevi în adăpători pentru scroafele gestante. Pe țevi vor fi
pictate stele roșii, multe stele dus și-ntors. Atunci toți purceii vor ieși
înstelați. Și ce, facem contract cu nemții? Nu, îi facem cadou. Adică
niște porci troieni, nu? Sașa, ăștia nu-s greci, mă. Atunci le dăm drumul
peste graniță în Polonia, în România unde sunt nemți. Dar nu crezi că e prea
costisitor? Nu, mai luăm și de la colhoz; grănicerii lor or să se laude că e
captură, dar ce bun o să fie un șorici cu steluțe pe el! Și-apoi, ce-ai zice
dacă neamțul, mâncând așa cu poftă, cum ține el șoriciul în mână și-l soarbe din
ochi, să-i apară pe frunte și pe mâini numai stele și steluțe! Se vor bate
nemții cu nemții spunând că se bat cu noi, nu, Sașa? Tak, tak, kanecino! Dar
eu zic să fie mai bine niște viețuitoare care trec granița liber, prin apă, prin
păduri, prin văzduh. După metoda noastră, un cerb cu stea în frunte și prins de
ei poate șoca precum o minune, adică poate destabiliza și distrage atenția unui
pluton ce tocmai în acel moment se află în vizorul nostru. Sau poate mai bine
ceva care zboară
Porumbel nu, că ăștia sunt agenți dubli. Ia zi și tu ce mai
zboară, mă, ceva care să fie mai prezent printre oameni.
Lăcusta, Serghei, lăcusta. Nu știi ce
invazii au la activ? Istorice, ca și noi. Ei, Rosia, Rosia! Nu, Sașa, unde mai
vezi tu lăcuste de când cu pesticidele astea? Dar ia stai că am făcut o
conexiune demolatoare, ce mai, neuroni de KGB-ist! Ce prezență mai sâcâitoare
pentru oameni, oriunde ar fi ei, decât
decât
musca, rostiră odată amândoi :
omniprezentă, tolerată, agasantă, ignorată, gălăgioasă și băgăreață, la birou,
la bucătărie, la pomană mai ales la aia țigănească
Ei, și ce să facem cu
musca, Serghei? Ce? Crescătorii unde le putem hrăni cu sirop de zahăr sau cu
miere; vasul va fi presărat cu stele roșii ca spuza cerului vara. Cele gestante
își vor spune între ele: ce dulci sunt stelele astea în cinci colțuri! Și
oriunde va ajunge această exclamație ea se va preface în mesaj subliminal. Puii
lor vor fi dolofani cu aripi de pergament zburând ca un deltaplan înstelat de
colo până colo sâcâind nevestele ofițerilor germani în momentele cele mai
intime și duioase și chiar în cancelariile de rang. Și-apoi, unde nu se bagă
musca! Numai caii ar putea-o spune fără jenă. Și parcă-i aud pe unii
revoltându-se : Das ist eine grosse Schweinerei! Aber dieses Sterne sind sehr
schon!.
Dar una peste alta muștele cu stele trebuie
să ajungă acolo, propaganda noastră cu stele trebuie să prindă simpatia generală
și tacită. Am aranjat cu ambasada noastră din Burundi. Expedierea e asigurată.
Stelele de pe aripile mesagerilor noștri vor
ajunge înaintea celor de pe aripile avioanelor sau de pe turela tancurilor
și ei vor fi deja obișnuiți și deja complici, conștienți sau subconștienți. Le
vor observa poate mai întâi vidanjorii cum se bulucesc pe urmele pestilențiale.
Copiii le vor fixa în insectar mai ales pe cele verzi și albastre, ca pe o
nemaipomenită raritate, apoi va urma o inflație, un fapt cotidian, fără de care
acelor oameni le-ar lipsi ceva. Atunci le vom aduce noi stele și steluțe pe
avioane, pe camioane, pe steaguri după ce îi vom fi îmblânzit suficient cu
aceste constelații strategice de care ne ocupăm.
No, Sașa, ot cuda?
Ponimaiu, harașo
vodka!
Cine face liniștea
Mergeam cu orbul sau poate ședeam pe o
platformă de vânt proaspăt sau vechi care poate s-a întors ca o cometă după o
mie, două de ani. Știam că pe asemenea vânt, lesne îți poate pluti în privire un
semn de întrebare ca o frunză de cocean înălțată de un vârtej : oare când au
trecut viețile acelea prin viață și cum a mea, pas la pas cu a celorlalți? Dar
în situații de astea orbul vede mai bine ca mine, iar eu trebuie să-i exploatez
cât pot vederea, eu fiind acum orbul lui pentru că îl întreb de fiecare dată:
Orbule, dar aici ce vezi? Iar el atunci
mai întâi se oprește și apoi ascultă.
Văd că aud o hărmălaie ca la școală când
copiii s-au întors din recreație și profesorul întârzie la oră. Îl văd apoi că
ascultă din nou mai concentrat.
Ia, ia
Gata, nu mai aud. E o tăcere ca de
ochi care nu mai văd nimic. Da, a intrat profesorul.
Și ce bine-i cu orbul că nu mai știi când și
pe unde ajungi cu ușurința unui gând departe în urmă, cețos de departe înainte,
te oprești, îl întrebi și el îți răspunde cu aplomb, clarvăzător, nu ca mine
care țin ochii ăștia degeaba și-i zgâiesc abia când m-am împotmolit. Așadar,
vă-nchipuiți ce bine-mi prinde tovărășia lui ca un baston alb fără de care nu
m-aș descurca.
Orbule, orbule, poți să te oprești puțin ?
Spune-mi, simți ceva?
Dacă se poate pipăi o să simt, dacă se
poate gusta o să-ți spun ce gust are; dacă miroase
oa, oaaa! a tămâie
Doar atât?
Nu, mai văd că aud ceva.
Și ce vezi, orbule că auzi?
El adulmecă ceva cu urechea, ca și când n-ar
auzi destul din cauza luminii, apoi sigur pe el și cu aerul superior al unui bun
ghid se pronunță.
Acolo se aude o rumoare, o vorbărie de
sfinți ieșiți din icoane, se pare că nu-și mai recunosc ierarhiile, că pe
vremea aceea, așa s-a văzut pe dinafară, dar acum, care mai de care ar fi
discutabil mai ceva decât la premiul Nobel ; unul zice că fumul ieșit pe coș
atunci era cam alburiu, iar al lui a fost de-a dreptul alb ca laptele Fecioarei;
altul, că el nu are nici o vină că mulți îi aduc închinare supraestimându-i
puterile tămăduitoare în loc să apeleze direct la sursa nemăsuratei puteri, pe
când o altă voce e de părere că minunea subminează sănătatea credinței și n-o
întărește, așteptând să trăiască numai din minuni și cum odată nu i s-a
întâmplat minunea, gata cu credința, ca țiganul care, dacă o dată nu i-ai dat,
spune că nu i-ai dat niciodată, pe când marii eroi ai credinței au rămas în
picioare pe rug fără să aștepte minunea, ba chiar mureau fericiți și lăudându-L
pe Domnul.
Orbul relua tot ce claraudiția lui putea
distinge sau intui în rumoarea oscilând între mezzo-forte și fortissimo, mai
făcea câte o pauză când era prea absorbit de subiect, acum era
Auzi ce se întreabă unii, dacă strămoșii
daci aveau și ei sfinții și sărbătorile lor, iar dacă au avut, de ce nu le-am
păstrat și noi, cum de ne-am schimbat credința? Lasă, îi răspunde altul, că am
preluat destul de la romani, că până la urmă chiar și noua și dreapta
credință, ne-au împănat-o cu obiceiuri și sărbători și cine să mai facă o
curățenie, să le dea înapoi tot ce cu forța ne-au dat sau de bună voie am luat.
Știi ceva, orbule, eu m-am săturat să-i
tot ascult de la tine. Hai să intrăm, uite, e deschis, am văzut femeia cu un
ghem de mucuri de ceară urcându-se în clopotniță.
Omule, nu se cade totuși. Asta e bucătăria
lor. Și chiar crezi că ar putea continua la fel cu noi de față?
Orbule, ce ții sub braț?
Pretutindeni, Scriptura.
Îmi dai să caut ceva?
Numai dacă-ți scot ochii, omule, și te pun
cu degetele pe măzărichea paginei pe care o cauți
A, braille, braille, scuză-mă, ar fi
trebuit să-mi dau seama. Nu-i nimic. Tot Dumnezeu a dat și braille-ul.
Scriptura, zici? Atunci cu ea înainte! Hai să intrăm!
Făcură câțiva pași printre coloane apoi i se
adresă din nou.
Orbule, acum ce vezi, ce auzi?
Nu aud văzând nimic. Oare de ce?
De ce, pentru că a intrat Cuvântul tactil
și El a făcut liniște.
*
Mergeam cu orbul sau poate ședeam pe o
platformă de vânt proaspăt sau sigur mai vechi acum, ca o cometă ce s-ar
întoarce după mai bine de două mii de ani.
Orbule, îmi pare mie, sau se aude ceva?
Văd și eu că s-ar auzi ceva, omule, dar
tot ca un fel de orăcăială, așa, în valuri
glasuri mai în putere și glasuri
mai ofilite, bărboase și tremurânde. Unii țin între ei, alții tot între ei se
ceartă, tabere, partide și partidulețe, toate sub sfeșnicul cu șapte brațe, tot
șapte de mii de ani. Unii, că va fi o înviere a morților, alții, că e de
necrezut și că nici n-ar fi nevoie de ea, când orice dorință sau dor de viață au
fost deja anihilate și nici o revendicare post-factum nu mai poate tulbura
liniștea așternută ; unii, că va veni un Mesia care să pună Roma cu botul pe
labe, alții, că asta ar trebui s-o facă chiar ei, că sutele de ani de robie nu
se opresc din senin
Orbule, dar acum de ce taci?
Tac pentru că și ei au tăcut și nu mai
mișcă nimeni.
Bine, bine, dar ce crezi despre liniștea
asta atât de neașteptată în toiul unor probleme atât de grave și controversate?
Omule, e o liniște
în jurul unui singur glas care trebuia să se audă odată. Măcar pe acesta ar
trebui să-l auzi și tu cu urechile tale. Din mijlocul lor s-a ridicat un copil
să le vorbească de profeții iar ei îl ascultă uluiți. El a făcut liniștea asta,
așa ca un învățător care curmă prin prezența și glasul lui rumoarea și
dezordinea.
Orbule, nu-i așa că
ai obosit tot văzând? Dar ce să-ți fac, nu ne putem întoarce acasă împotriva
acestui vânt tot mai vechi și mai vânjos care, uite, nu ne scapă din șa, vezi
cum te ții, orbule. Dar ia spune, nu cumva începi să vezi ceva? Te cunosc
de-acum după cum ți se mișcă sprâncenele și mușchii de zâmbet
Ia zii!
Da, văd așa, ca din
mers, omule, văd o țară bătută în piramide ca să n-o ia furtunile de nisip și
Nilul când dă peste maluri. Și simt că pe-aproape e o zidire cu multe caturi,
mare de tot! U-uuu! Da, am măsurat-o acum cu ecoul care e lung și lat, așa cât
zidirea. Uite, ne-am oprit în dreptul ei. Se pare însă că nu e nimeni, aș simți
căldură de trupuri, dar nu. Nu trupuri ci doar vorbe, din ce în ce, vorbe se
aud, dar nu disparate, de nimeni întrerupte, fiecare spune ceva parcă ar citi
doar pentru el însuși; puzderie de voci ca din ferăstruici, ca din rafturi de
abanos și cedru, ca din niște tomuri de unde ies cuvinte, fiecare tom se citește
pe el însuși. Se recită cu voce tare, mai tace câte una ca și când s-ar păcăli
că vine profesorul, ba chiar a și venit, tac toate, profesorul de foc le face
apelul; de data asta el nu le mai scade nota la purtare ci le arde câte una
de-a-devăratelea pentru că școala asta de cărți e cea mai guralivă și cea mai
arogantă din lume, ea, cu toată știința și secretele ei, de unde și orașul lui
Alexandru parcă ar fi cel mai cu moț.
Nu știu cât au stat ei
locului pe platforma asta de vânt, dar iată, omule, ce liniște a făcut printre
rafturi profesorul acesta de foc!
Dar ia uită-te,
orbule, ce s-a oprit din zbor pe mustața ta!
Ce s-a oprit, omule
de nu simt nimic?
S-a oprit un petic
de hârtie scrumită. Nu pot s-o ating să nu-i zboare cenușa. Nu te mai mișca,
orbule, lasă-mă să citesc! Îl văd de departe, dar nu acum
|