Destinul lui Popescu
Stăteam în fotolii
legănătoare, adânci ca niște golfuri, cu picioarele din față în forma unor labe
de leu, într-un anume fel mobile de epocă, ce fuseseră, probabil, recondiționate
în urmă cu vreo zece ani. Mă obseda ideea, într-un registru al gratuității, că
cei care schimbaseră arcurile somptuoaselor scaune, înlocuind și vechea piele
cu o catifea calm-albastră, fuseseră fie nemți, fie niște cehi seci, economi la
vorbă, fii ai pădurilor Boemiei. Mă mai gândeam, printr-o tracasare obositoare a
memoriei, că foarte mic fiind, uneam fotoliile între ele, pentru a obține
astfel, prin mijlocul camerei noastre celei mari, trenuri aberante, al căror
singur pasager pe itinerare cețoase eram doar eu. Drept în fața mea, neclintit
ca o cruce înfiptă în beton, se afla un tablou înfățișând un adolescent ce
trăise parcă pe timpul lui Nero. Aveam înainte, doar la câțiva metri, ceea ce eu
resimțeam a fi o așa-numită fizionomie veche, proprie numai zorilor
istoriei. Ea dădea întregii încăperi o notă aparte de viață, s-ar fi putut
spune, ce se chinuia să pâlpâie din adâncul unor mari întunecimi. Lângă tabloul
cu figura veche, emanând, în ciuda unie liniști de prim nivel, un soi de
agresivitate, se afla un ulei, de dimensiuni mai degrabă mici , înfățișând un
palmier în mijlocul unor pustietăți. Privindu-l și privindu-l, la un anumit
moment, parcă te îmbia să vii măcar o clipă sub umbrela lui ciuruită de călduri.
Să stai acolo și să mori de sete sau să asculți la nesfârșit, murmurul
deșertului. Camera în care ne găseam lăsa impresia că în ea nu trăiseră oameni
ci că fusese cândva un spațiu muzeal unde uitarea și timpul erodaseră busturi,
gobelinuri, statui. Aparținea ca și celelalte încăperi, unei case, ce cu
mișcări milimetrice dar permanente se dăduse la o parte din calea șuvoiului
aprig al vieții. Pereții, în pofida unei zugrăveli deschise, aduceau cu obrajii
palizi ai unui bolnav. În mijloc, fixată parcă pentru veșnicie, se afla masa, în
jurul căreia, la rigoare, se puteau așeza douăsprezece persoane. Cifra o
percepeam exact, dar cu ochi-i vedeam pe comeseni, mai mulți, mai puțini,
legănându-se pe fondul unor mari suluri de ceață. Sub picioarele mesei stătea
înghețat un covor. Desene în culori stinse, spații goale, o alternanță de zăpezi
și firave raze solare. Într-un colț al încăperii agoniza o teracotă acum rece
ca și colțurile unui sicriu. Într-o zonă opusă teracotei, se afla un mic sector
muzical, tăcut, acoperit de mușchi... o pianină ca o pisică jigărită, un
flaut, pe jumătate protejat de un fular și o vioară care prin corzile ei,
împroșca parcă sânge pe pereți. Dacă sfârșitul ți-ar fi sunat aici ideal era
să-ți lași capul deja greoi și rece pe clapele debilului clavir ... Prin
perdelele subțiri ale ferestrelor, aerul de afară dobândea o nuanță
vag-întunecată, în plutirea lui prin spațiul camerei. O insulă luminoasă, își
schimba mereu conturele, în dreptul oglinzii, ce în izolarea ei, părea o aripă
desprinsă din trupul unei păsări mari ...
Stăteam în fotoliul
recondiționat, ca o ființă captivă, dependentă... Puteam și să nu vin în
localitate, să refuz invitația ce mi se făcuse pe un ton politicos dar și
alarmat, la telefon. Faptul că mă găseam acolo dovedea indubitabil că voiam să
mă eliberez de o situație la originea căreia nu stătea vreun gest de-al meu. La
nici trei metri distanță se afla ființa care de abia aștepta să vorbesc, să dau
cât mai multe detalii despre ceea ce s-ar fi putut afirma că devenise deja un
caz... Respira greu, aproape dispneic. Am luat în calcul masivitatea corporală
dar și emoțiile legate de posibilele mele dezvăluiri. Era bine trecută de
cincizeci de ani, cu trăsături marcat orientale. Îți și stătea pe buze
întrebarea ... sunteți născută la Palmyra, la Beirut sau chiar mai departe,
prin ținuturile noroase ale răsăritului?... Pe fața-i prelungă, obosită în
adâncuri, pluteau un soi de umbre, resturi poate ale unei nopți din care nu mai
apucase să iasă. La fiecare mișcare a capului i se balansau cerceii, în care
erau încrustate pietre albastre de turcoaz. Bărbia rotundă, albicioasă, pare că
a unui fost copil nesănătos, beneficia de protecția unui strat subțire de
grăsime. În jurul gâtului ce lăsa impresia unui butuc, umplut pe dinăuntru cu
vată, aproape că flutura o eșarfă de mătase, făcută parcă să absoarbă orice
umezeală a acelei zone. Fruntea înaltă, supusă unor preparații cosmetice, avea o
piele întinsă, fără riduri. Ceea ce-i dădea doamnei un aer oarecum greoi de
matroană era și rochia masivă, cu puține cute, dintr-o stofă de culoare
vișinie, ce-i cobora mult sub nivelul genunchilor. În picioare purta cizmulițe
fine din piele neagră, ce, probabil, acum nu mai erau la modă, dar care
contribuiau substanțial la întregire prestanței. Nimic din aceste detalii nu
producea repulsie dar o împingeau pe amfitrioană dincolo de teritoriile
pasiunii, mai exact, într-un început de pustietate sensuală. Privită de aproape,
prin ținuta ei oarecum statuară, doamna Coralina Popescu îți inspira și puțină
teamă, dar mai ales, o prudență, în angajarea unui dialog. Simțeai instinctiv că
rostirea de neadevăruri nu era o soluție în discuțiile cu ea.
La excursia a cărei
ghidă ați fost a participat și soțul meu, Daniele Popescu, pe care în cele 10-12
zile de drum, nu cred să nu-l fi remarcat... Înainte de a răspunde la
întrebare, am avut o ezitare, cauzată de privirea intensă, nu răutăcioasă, dar
extrem de curioasă, pe care stăpâna casei o ațintise asupra mea. În puține
secunde revedeam porțiuni de trasee, chipuri de oameni, popasuri aglomerate,
aducând a lagăre de concentrare... Am replicat... În autocarul italian, erau în
total cam patruzeci de turiști, dar pe domnul Daniele Popescu, cum să nu-l fi
remarcat... Stătea chiar în spatele șoferilor, părând a fi unul dintre oamenii
retrași ai grupului. N-aș putea spune la ce se gândea când ceilalți companioni
mai spuneau glume sau se extaziau la vederea unor peisaje. Pe câte mi-am dat
seama, îl preocupau niște lucruri personale, închise în sipete secrete. Aș fi
vrut să continui cu observațiile mele în legătură cu turiștii și implicit cu
Daniele Popescu, dar doamna Coralina mi-a făcut un semn cu mâna că pentru moment
era bine, era îndeajuns. Avea o față relaxată, aș putea spune chiar ușor
visătoare, dovadă că pentru un anume timp, se îndepărtase de subiectul ce mă
adusese până aici. O tânără domnișoară despre care nu aveam nici o informație,
îmbrăcată nici modest dar nici ostentativ, altfel zis de un modernism temperat,
intră fără a saluta în încăpere și trase de o parte perdelele de la cea mai mare
dintre ferestre. Apoi, în timp ce fata se îndepărta, amfitrioana casei,
răsucindu-se puțin în fotoliu, îmi spuse doar atât Privește în afară pe
geam... Minute în șir o apă fără margini, un hău mișcător, părea că se apropie
și se îndepărtează de mine. La țărm, valuri când mărunte, când neobișnuit de
mari, sfârșeau cu un zgomot surd în nisip. În legănarea lui, cu reflexe negre,
acel ochi imens părea să cuprindă totul ... nori, păsări, arbori, case, spații
de umbră, linia țărmului până la mari depărtări. Trăiam o senzație stranie în
cadrele largi ale acelui geam. Nu mă temeam, în imediat, de nimic, dar totuși mă
gândeam că la un anume moment, apa aceea fără sfârșit, cu un abia auzit clocot
lăuntric, ar putea năvăli peste mine. Tot felul de posibilități rele îmi
împânziseră mintea, panica începuse ca o lamă să-mi facă mici sângerări, când
tânăra ce nu cu mult timp înainte deschisese fereastra, îmi șopti la ureche ...
Sunteți demult singură în încăpere, doamna vă așteaptă la poartă pentru a face
împreună o scurtă plimbare... Totdeauna se începe cu micile dimensiuni ce nu
prezintă riscuri, nu solicită nervii, fiind, în esență, relaxări de care e din
când în când nevoie. Ne îndepărtăm cu pași mărunți de casa din care tocmai
ieșisem. Un soare de toamnă potrivit parcă pentru atmosfera sanatoriilor, își
strecura razele printre frunzele ușor îngălbenite ale copacilor. Mergeam pe o
alee ce părea anume făcută pentru plimbări singuratice. Îmi venea să și râd
gândindu-mă, că, poate, izolându-se aici, mulți poeți ai locului își compuseseră
poemele. Marea părea acum foarte aproape, o dungă albastră la linia unui
orizont ce-l puteai atinge cu mâna. Mă șterg tot mai des la ochi și am motive
s-o fac. Blocurile orașului îmi dau prilej de neliniște, de uimire. La începutul
plimbării le aveam pe toate în spate, grupate oarecum pe generații, pe criterii
estetice, cele mici, cenușii, mai aproape, așa-zisele turnuri, ceva mai departe,
dar de la o vreme începuse o translație a lor, astfel încât, toate, de-a valma,
alunecau acum pe lângă noi, de parcă n-ar fi fost construite pe fundații
solide, imobile, ci pe straturi de gheață.
S-a pregătit mult
pentru această plecare, te rog să mă crezi ... Era atât de meticulos în toate.
Cu o lună înainte de termenul de start s-a dus pe la prietenii și rudele la care
ținea. Îmi telefona de peste tot și-mi spunea că ceea ce făcuse el în agendele
lui, să fac negreșit și eu în așa numitul Caiet de evidențe ce-l aveam acasă,
adică să bifez numele celor pe care îi văzuse. Pe urmă studiul pe hărți al
traseului. Totul în amănunțime ... relief, autostrăzi, căi ferate, distanțe
între orașele mari și mici. Cu riscul, domnișoară, de-a vă plictisi, vă mai
spun, ca un fel de mărturie în fața unei instanțe, că de nu știu câte ori și-a
pregătit bagajele de drum... Parcă-l aud ...sacoșa aceasta, da, cămășile albe,
nu, mai multe tricouri, costumul ușor pentru seară, atâtea și atâtea perechi de
ciorapi ... și când totul părea gata o lua iarăși de la început. Și un lucru
curios, nemaiîntâlnit la el până atunci ... stătea mult în genunchi, fata mea,
dar nu numai ziua ci și noaptea. Lăsa atunci impresia că forțează intrarea în
spații inaccesibile celor mai mulți dintre noi. O dată sau de două ori îi
văzusem în jurul capului un fel de aură ca la îngeri. Ceva tremurător ce-ți crea
și o anume spaimă. L-am strigat atunci, Daniele, Doamne, ce-i cu tine, dar la
apelurile mele a rămas neclintit ca o piatră...
Aleea se terminase
demult dar Coralina Popescu ghicindu-mi parcă gândurile de întoarcere, îmi
sugeră printr-un gest că ne vom continua plimbarea. Câtă forță la o femeie
relativ masivă și trecută chiar și de a doua tinerețe. În afara vechilor
repere, marea, blocurile, apăruseră acum altele noi. Pe partea dreaptă, în
sensul nostru de înaintare, o suprafață mare, plină de statui. O istorie pe
moarte cu aripile încă sângerânde. Aproape toate aveau dimensiuni neobișnuite,
de două, trei ori, cât un stat de om, făcute, probabil, și cu anumite ocazii
omagiale dar și pentru simpla relaxare a artiștilor. Un aer de seninătate, de
ieșire din contingent, plutea peste tot acest areal. Deși erau separate de
suprafețe mari de ierburi, monumentele nu păreau copleșite de singurătate.
Animale mici, pisici, iepuri, vulpi, apăreau, dispăreau, din preajma unor
molozuri de pământ. Lăsând-o puțin în spate pe doamna Popescu, am pătruns mai
adânc în interiorul parcului. De la primii metri am observat un bulgăre de
ceață, zburând, izbindu-se de capetele monumentelor. Se joacă statuile, mi-am
zis, sub pustietatea cerului, pe această întindere uitată de pământ ... ia să
mai vedem ... ! Și surpriza a venit căci la nici trei metri înaintea mea, a
apărut o găină enormă din coada căreia ieșeau jeturi de scântei. Părea o
stăpână a locului, o eminență, căreia nu-i plăcea să-i fie tulburată
liniștea. Unul dintre ochi, cel drept, ai fi zis că este al doamnei Popescu.
M-am retras din fața acestei surprize, sprijinindu-mă, ba de o marmoră
modelată, ba de un granit sculptat. Mi se clătinase puțin și echilibrul psihic,
căci aveam impresia că toată pădurea aceea de morți duri, indestructibili, se
cam uita la mine. Și-apoi mai era și un început de amurg, ce luase forma unor
aripi din care se cernea ceva foarte fin, de felul cenușii ...
Mă aflam din nou în
siguranță alături de Coralina Popescu. Nu eram nici una cu deosebire obosite,
astfel că am continuat să mergem înainte...
Ultima noapte ce i-a
precedat plecarea n-am dormit-o nici unul, nici altul și cu toate că ceasurile
au fost multe am vorbit puțin. Știu, totuși, că mi-a spus de mai multe ori ...
După plecarea mea, care e un divertisment, o distracție, o luptă cu
depărtările, ai să simți cum te va lovi mai tare vântul. Dar rău nu-ți va fi și,
până la urmă, omul se poate obișnui aproape cu orice... Eu l-am ascultat și
l-am întrebat la rândul meu... Ți-ai luat aparatul de ras, Daniele, căci la
drum, din cauza oboselii, barba îți va crește mai mult! ... Draga mea ghidă, cum
s-a mistuit și noaptea aceea... marea, cred că ne venise sub ferestre, paturile,
prin beznă se vedeau albe, cu străluciri de zăpadă polară, tot ce era vechi prin
camere se furișase prin cotloane, pentru a nu ne indispune... Și-acum, fără
teamă, privește spre stânga, și să nu uiți, voi fi mereu aici, lângă tine... Cu
adevărat e lângă mine, dar eu mă aflu puțin deasupra pământului, sau cum s-o fi
numind scoarța aceasta tare pe care până acum o clipă am pășit. Mă răsucesc
chinuitor spre stânga sau, poate, spre o altă direcție greu de definit. Îmi ies
din gură cuvinte, un moment sunt grele, plumb adevărat, pe urmă devin ușoare,
căci nu mai au nici un conținut. Senzații fierbinți, erotice, dar și de un alt
fel, aleargă, pe spatele meu. Apoi, brusc, o răsturnare de situații. Rostesc
vocabula templu și văd precis, în stânga, capitele, coloane, trepte, săli de
jertfe, focuri. Ca un început de alt capitol, o funie lungă coboară din înalturi.
Pe ea alunecă de dincolo de nori, înspre pământ, cranii, frunți trecute prin
straturi de nopți încrâncenate ... Mergi înainte, aud un glas ce-mi pare
cunoscut... ți-am promis, doar... și iată că merg, printr-un fel de moarte
albastră, pe lângă resturile unor păduri, pline de pietre mari, tăioase. Văd
clar capul unei femei pe deasupra unui lac, ochii ei, din care se scurg lacrimi
de nisip. Pe urmă, luna fierbând într-un ceaun și, în sfârșit, un cartier, unde
sunt ușor de înregistrat semnele unei sfârșeli generale. Îmi spune acum doamna
Popescu ... Lasă-te la pământ imediat, cum voi face și eu, trebuie să fim
prudenți cu ce va urma... Totul a debutat cu o durere, imaginați-vă, o mie de
dinți răsuciți într-o singură alveolă, resimțită de firele de iarbă, de
colțurile stelelor ce începeau să se arate, de crengile arborilor, de
microorganismele din aer, de ființele umane, văzute, nevăzute. O agitație
stranie, o neliniște, cuprindea spații tot mai mari. Natura în vastitatea ei,
părea strâmtă, neîncăpătoare, pentru ce se pregătea ... Ceva o să se
întâmple... am încercat să-i spun Coralinei Popescu... Ea mi-a făcut doar un
semn să tac și să privesc în sus... Sunt atât de lucidă, parcă aș fi o făptură
de gheață, nici nu credeam să am asemenea resurse în mine. A ieșit, probabil, în
luptă, cel mai adânc strat de rezistență pe care ființa mea îl are. Nu mi-e
frică de nimic, lovituri, sângerări, mușcături năprasnice, de neevitat. Parcă
aș transmite la radio o înmormântare ce și-a propus să ajungă la țintă în trei
sau patru ani. Vin pe sus și tot vin. Nu sunt păsări și nici avioane, nimic din
ceea ce noi știm că îndeobște zboară. Un miros de igrasie, de bucătărie, de
cămări, de farfurii cu resturi de mâncare devenea tot mai intens. Aici cădea din
înalturi o tocană, ceva mai încolo o mămăligă, un bulgăre de brânză, o aripă, un
spate de pui, o strachină de supă cu fasole. Dar în afară de mâncăruri aterizau
peste tot, și piese dintre cele mai felurite: lenjerie de damă, de oraș dar și
rurală, cizme, bocanci de militari, șurubelnițe, camere de biciclete, culegeri
de texte, probleme de bacalaureat, ochelari de soare, de vedere, tranzistori,
televizoare, hărți școlare, topografice, sertare pline cu nimicuri. Of, Doamne,
pur și simplu peste noi, pe deasupra capetelor noastre, fâlfâind din niște
aripi negre, speciale, foarte mari, treceau blocurile, cele mici dar și cele
mari, Turnurile, pe care le lăsasem cu un oarecare timp în urmă. Sub forma
unor stoluri, erau grupate sub cer cartiere, cvartale, microraioane cum știu că
se spunea prin documente... Mă aflam alături de Coralina Popescu, mai mult ca
sigur, la extremitatea nordică a orașului parțial decapitat. Nu ne era nici
frig, nici teamă, aerul era liniștit, parcă prins între mii de oglinzi, amurgul
dobândea consistență, semn că întunerecul se apropia. Îi spusesem de mai multe
ori cum decursese călătoria, probabil, în una dintre cele mai frumoase țări de
pe planetă. Am început să i-o repovestesc și acum... La Roma s-a vizitat
Collosseum-ul, Vaticanul, partea antică a orașului, s-a coborât în catacombe,
cu așa zișii ghizi catacombari, s-au aruncat bani în Fontana di Trevi. La
Florența, fotografii prin piața Signoriei, o goană prin galeriile Pitti,
Ufizzi, contemplare îndelungă a basilicilor Santa Croce, Santa Maria degli
Angeli. La plecare toată lumea în formă, nici un comportament ciudat la cineva.
Țin minte că don Daniele, încărcat de aparatură foto-film, chiar mi-a spus
Mă
gândesc mult la soția mea, la lucrurile ce le-aș mai avea de rezolvat acasă
De
la Florența ne-am îndreptat spre Milano. Domul, unic în felul lui, palatul
Forza-Visconti, pasajul strălucitor de oglinzi Vittorio-Emanuelle. Nici aici
probleme cu compagnonii de drum. A urmat cu popasuri de câteva ore, trecerea în
revistă, cu ochi rapid a unor orașe mai mici
Pisa, Verona, Padua, Montecattini.
Și, în sfârșit, Veneția. Aici doamna Popescu oftează
Mai spune-mi odată ce
știi, cum a fost cu Orașul Lagunelor
M-am apropiat de Coralina al cărei chip,
în mod ciudat, se schimbase puțin. Ochi-i deveniseră parcă mai mari, pielea
feței i se ondula sub încordarea unor mușchi invizibili. Câteva cute adânci îi
apărură pe frunte, privind-o meticulos, atent, aveai senzația că cineva-i așează
pe față o mască a chinului, a îngrijorării. Vântul ce se stârnise din senin,
aluneca peste păru-i bogat, vălurindu-l ușor
Am ajuns, continui, la Veneția
dimineața, în jur de ora opt. Marea era liniștită, cheiurile aproape pustii.
Furnicescu, Potlogeanu, Caricaș, doamnele Potcoavă, Vițelaru, Pulpea, Găvănescu
erau deja cu aparatele foto, de filmat, pregătite. Madam Chiț chiar a exclamat
Vom păși pe urmele de altă dată ale togilor
Îl văd, firește, în grup și pe
don Daniele, tăcut, în mână parcă c-o eșarfă. Le spun tuturor, vom vedea asta
și asta, pe urmă, fiecare liber până la orele 14, când în fața braseriei
Monteverdi ne vom revedea. Mai adaug atenție la buzunare, după care, eu,
Furnicescu, cu Golopenția-n frunte, în ritm alert, pornim
În ceasurile ce-au
urmat, nimic neobișnuit. Asiatici mărunți filmând peste tot, asalt pe
chioșcurile cu răcoritoare, înghețate, albume, vederi, piața San-Marco,
Palatul Dogilor, canalele, Puntea Suspinelor, podurile, gondolele, erudiția lui
Furnicescu, trecutul amestecat cu prezentul, totul învăluit de un vânt, născut
din albastrul calm, îndepărtat al mării. Între orele 11-14, asta pot s-o spun cu
siguranță, fiecare din grup a fost liber să facă ce dorea, Veneția fiind a lui,
ca o iubită, ca o proprietate, ca un obiect de care e posibil să nu te mai
desparți niciodată
Și la ora 14, la ceasul reîntâlnirii?
Simplu, doamnă,
după două, trei inventarieri, toți am constatat că soțul dumneavoastră, Don
Daniele, era singurul care lipsea
L-ați așteptat, ați încercat să-l găsiți?
L-am așteptat, firește, mai tensionați acum, l-am strigat puternic,
marinărește, pe nume, grupuri mici, conduse de Furnicescu, Caricaș , un domn
Volodea, au pornit în căutări, eforturi zadarnice de trei ore
Și?
Înainte
de coborârea serii, lăsând și autorităților însemnele lui, neliniștiți, apăsați
sufletește, cu un om la efectiv în minus, am pornit mai departe
Și Daniele
nici până astăzi reîntors, Doamne, ce s-o fi petrecut cu el?
Se făcuse demult
noapte și glasul doamnei Popescu, tot mai agonic, tulbura cu tânguieli pacea ce
se lăsase
La un moment dat, intervalul de timp e greu de stabilit, de undeva de
aproape tună o voce
Ce s-o fi întâmplat cu el?
Nu încercați să mă vedeți și
ceva, ceva o să vă spun
Stimată soție, onorabilă domnișoară ghid, don
Daniele, cu tot aspectul lui comun, nu era tocmai făcut pentru lumea aceasta.
Stridență, uniformitate, automatisme exasperante, mulțimi fără căpătâi,
celebrități ieftine, goana neostenită după bani, plăceri primitive, animalice.
Un tăvălug, în fond, care nimicește, nivelează totul. Dar nu vreau cu vorbele
mele, să merg pe un drum mult prea bătătorit. O dorință de singurătate, de
cufundare în alte straturi de timp, îi cuprinseseră lui don Daniele, sufletul.
Stimate doamne, există două Veneții
Una a contemporaneității, cu băștinași,
turiști zgomotoși și neinteresanți, cu reguli de circulație, hotele de cinci
stele, terase, proxeneți, traficanți, mașini și mașini de mașini, polițiști,
reclame luminoase și o alta pe care nimeni, propriu-zis, n-o vede ci doar câțiva
aleși o simt. Veneția populară, modernă, funcționează, cu toate luminile
aprinse din martie până în octombrie, când sezonul turistic îngălbenește, cade,
cealaltă începând să existe din noiembrie până în februarie, când pustiul
s-așterne pe străzi. Din ascunzișurile lor, în cel de-al doilea interval de
timp amintit, adevărații venețieni ies să vadă lumina
Alunecă pe apele
marilor canale, salută cu plecăciuni pe înalții prelați, palizi, emaciați, cu
ochi ce par a fi de calcar, pe dogii mirosind a pietre funerare, ce asemeni unor
stafii străbat piața San-Marco. Pe urmă se uită spre mare, spre orizonturi, să
vadă ce s-arată dinspre îndepărtatul Bizanț sau și, mai îndepărtatul, Orient.
Uneori, prin sălile anumitor palate, vizibile doar până la vânturile calde ale
primăverii, încrucișează spade, beau sânge din cupe, din cranii, în fața unor
focuri depun jurăminte, pândesc umbre ce intră și ies din ziduri, lăsându-se,
pentru alternanță, pentru schimbarea registrelor, nopți de-a rândul, când nici o
moleculă de apă nu mișcă, pradă unor inimaginabile voluptăți
Adevărații
venețieni, iubesc însă și lumea concretă, vizibilă, savorile ei gustându-le cu
pipeta în timpul unor secrete întâlniri. Stimată doamnă Coralina, vă pot spune
doar că soțul dumneavoastră, de atunci, de când a dispărut, dintre veselii
turiști, conduși de domnișoara ghidă, cu voia, dar și fără voia lui, a devenit
un adevărat venețian
Și încă ceva
v-a iubit mult, dar la dumneavoastră
acasă, la soția lui, nu va mai reveni niciodată
Se luminase de ziuă și
nu era frig. Ne răsunau în urechi atât de clar cele spuse despre Don Daniele.
Vedeam acum, în semi-deșertul în care ne aflam, și cine rostise acele teribile,
nemaipomenite cuvinte. de fapt, îl zăream doar din spate. O creatură foarte
înaltă, probabil, și deosebit de puternică, ce se îndepărta de noi, spre
direcția în care, cu un anume timp înainte, zburaseră și blocurile. Gata,
povestea cu Don Daniele, se terminase. Trebuia într-un anume fel să pun capăt
minutelor moarte ce dansau în jurul nostru pe câmpul întins și pustiu...
Doamnă Coralina, la revedere, îmi pare rău de tot ce-am aflat, vom mai ține
legătura
și-am luat-o la picior în direcția contrară celei în care plecase
omul, arătarea aceea
Simțeam că mă cheamă la noi ghidări, alți Furnicești, alți
Caricași, alte și alte doamne Bica, Pulpea, Găvănescu. După un anume timp,
mersesem, poate, vreo câțiva kilometri, de sus, un helicopter aterizează
înaintea mea. Pilotul zice
Domnișoară ghid, sunteți așteptată de un grup
pentru un nou tur al Italiei, urcați, trebuie să ne grăbim
Cu plăcere,
răspund, dar înainte de-a ne îndrepta spre autocarul cu pricina, aș vrea să ne
întoarcem, doar pentru câteva clipe, cu doi, trei kilometri înapoi
De sus,
mai exact de la trei-patru sute de metri, am mai văzut-o o dată pe doamna
Popescu. Era îmbrăcată acum în negru și în patru labe se târa spre casa ei
Pare speriată, neputincioasă, femeia aceea, mi-a zis pilotul luând înălțime
N-am mai răspuns nimic, dar pentru câteva secunde, am simțit în gât un fel de
ghem, fierbinte, înăbușitor
|