O dimineață promițătoare
(fragment de roman)
E o dimineață
promițătoare, ca o ușă de avion care s-ar deschide brusc în stratosferă, la
înălțime, lăsând un curent foarte puternic de aer să creeze un vârtej proaspăt,
luminos, orbitor acolo în cabină. Promițătoare ca cineva care se trezește,
într-o zi pe la mijlocul vieții, își îmbăiază corpul în trandafiri și visează
o femeie frumoasă. Apoi își dă seama, privind cine știe ce detaliu irelevant,
poate lama de ras, sau paharul cu periuțe de dinți, că totul s-a schimbat
i-re-me-di-a-bil, că viața nu va mai fi niciodată la fel, că de fapt, în altă
parte era totul. Fluieră, e vesel, încrezător. Știe perfect ce are de făcut.
Plec de acasă însoțită
de porumbeii blocului, uguind printre betoane, risipindu-se printre firimiturile
aruncate de brațele harnice ale vecinelor. În dimineața asta mă întâlnesc cu
mulți copii îmbrăcați în roz. Mamele îi duc repede agățați de mână și ei rămân
în spate, împiedicîndu-se, călcând prin bălți, stropindu-și frumoasele
costumașe roz.
Merg sigur, direct,
fără ocolișuri, la serviciu. Foarte curînd o să dispar sub pământ, cu pardesiul
lung, negru, fluturând în urmă. În metrou, ca în fiecare dimineață, ocup un loc.
Urmăresc niște Coca-Cola virtuală vărsându-se într-un panou pe pereții
tunelului prin care șerpuiește metroul minunat efect de reclamă, și fața mea,
pe care curge acum Coca-Cola, pielea mea, care trebuie îmi duc involuntar mîna
la obraz să aibă efect de lipicios.
Alături, punga de
mâncare, un accesoriu nou, de om care petrece toată ziua la serviciu, toate
fazele zilei, fiecare grad în parte din rotirea pamîntului. Pe obraji îmi curge
Coca-Cola în spume, oamenii-și ascund capul după ziare. Sunt înconjurată de
ziare cu picioare, foșnind în ritmul celor mai citite articole: Un inel de
peste 40.000 de euro pentru soția lui Chivu și ziarul se apleacă într-o rână,
cu pagina ițită în sus, a mirare; Profesoara pedofilă o poveste de departe,
din America, ziarul stă îndoit în sine, cu articolul căscîndu-i-se la mijloc.
Cu respirația tăiată,
urc pe jos etajele multe, sunt în inima clădirii de birouri, în inima altui
bloc. Trec pe lângă birouri sclipitoare, cu lumini ascunse în tavan, scări
străjuite de bare metalice cu design avangardist, undeva jos de tot șerpuiește
Dâmbovița.
Un hol plin de
forfotă, plin de pregătire.
A, și uite-o și pe
Andra, ea e baza evenimentului, îl aud pe Alex venind spre mine, alături de un
domn într-un pardesiu lung și negru.
Să ți-o prezint,
dragă Radu, pe asistenta mea personală, d-ra Andra, Andra-da Panu.
Încântată, spun fără
grijă, știu că zâmbesc dulce, să întind o mână relaxată-dar-nu-prea-tare,
replica non-verbală potrivită în limbajul afacerilor, cum m-a învățat Alex.
Pe dl. dr. Radu
Cimpoieșu, îl știi, cred, de la televizor.
Sunt onorată să vă
cunosc personal, domnule doctor (eu fiind deja o asistentă personală, aș avea
chef să adaug).
Măi Alex, măi, tu
mereu te înconjori de fete frumoase, uită-te și tu ce-i aici, spune, cuprinzînd
cu un gest larg încăperea puternic luminată, cu standurile și reclamele la
produse naturiste bine întinse pe stative.
Stai, măi, că nu
toate-s ale mele, râde Alex, arătând către colțul unde Grațiela, Georgiana,
Alina, Mirela și Dania se agită să pună covrigei pe mese.
D-ra Andra, să știi
Radule, e de excepție. E poetă, cu degetul pe buze, complice.
Vai, domnișoară, da
nu mă miră deloc, știți, eu cunosc foarte bine oamenii iar dumneata, se vede de
la o poștă, ești genul sentimental.
Colegele mele
forfotesc la secretariatul improvizat, înscriu participanții la conferință,
umplu mapele cu documente. Mapele vișinii-lucioase pe care și le înmânează unu
alteia cu repeziciune, taie aerul ca niște săbii.
Mai dă-mi Ayurveda.
Nu mai am spirulină.
Alina? Alina?!?
Alinaaaa!
Purtând elegante
cămăși albe, sau negru-satinat, cu manșete dantelate, și părul prins la spate în
clame întortocheate, colegele mele se apleacă și zâmbesc cu pleoape sclipitoare
participanților.
Noi suntem operatorii
acestei conferințe. Dania Despa mă numesc, cu ce vă pot fi de folos?
Profesorii în costume
scumpe trec pe lângă mine și dispar în sala de conferințe, unde se afundă în
scaunele de catifea, își dreg vocile, își dezaburesc ochelarii și se uită cu
interes către prezidiu.
Andra, ești tu o
scumpă să duci niște apă minerală la prezidiu? Mâna Daniei îmi atinge ușor
umărul, privirea ei caldă mă roagă să duc apa minerală la prezidiu. Undeva, în
spatele secretariatului. Un separeu, o nișă mascată de un perete. Acolo, în
secret, torn apa minerală în paharele de plastic, acolo în secret aș putea să
adaug un praf alb, fin...aș putea să adaug orice.
Până la prezidiu sunt
două trepte înalte, acoperite cu un covor gros. Ziua abia a început și deja
îmi simt picioarele transpirate și umflate în pantofi. Mă împiedic, unul dintre
pahare se varsă, apa se absoarbe instantaneu în covor. Nimeni nu ști-i-i-e,
nimeni n-a afla-a-a-t...
Alex se apropie, în
costumul lui negru cu dungi discrete, albe.
Andra, stai și tu
dulcică la ușă și invită oamenii în sală.
Bună ziua, vă rog să
poftiți
Bună ziua
Bună ziua, îmi
răspunde o fată singură și binevoitoare pe care o văd în sticla ochelarilor
profesorilor când aceștia trec pe lângă mine.
... nă drăguțo
murmură doi-trei.
Domnii doctori, domnii
terapeuți, gesticulează, schimbă impresii, scrutând particulele de praf care
dansează în aerul ce-mi înconjoară salutul.Și zâmbetul. Și gulerul cămășii.
Pe degetele femeilor
sclipesc bijuterii scumpe, superbe.
Bună ziua și bine ați
venit la Conferința Internațională de medicină tradițională și tratament
alternativ. Încep lucrările conferinței.
S-au așezat cu toții
pe scaune.
Și acum eu vă voi
arăta cum să vă legați centurile de siguranță. Chiar așa, ce-ar fi dacă de-acum
înainte conferințele s-ar desfășura în avioane? Imaginați-vă: cursa de Teoria
comunicării New York - Hong-Kong, Cursa de teoria literaturii Sidney-
Johannesburg, Ne pare rău, suntem nevoiți să întrerupem programul pentru o
știre de ultimă oră: Cursa Baudelaire s-a prăbușit acum 30 de minute în apele
Atlanticului. Spațiul cultural internațional a pierdut trei tinere speranțe și
din păcate ultimul specialist în imagologie aplicată.
Cum e dragă, cum te
descurci? , îmi cuprinde Alex umerii supraveghind în același timp sala din ochi.
Bine, bine, tresar.
Îți place să lucrezi
la noi? Asta o să faci de acum încolo.Vezi tu, asta e lumea evenimentelor,
trebuie s-o înțelegi, s-o simți.
Curpinzînd sala cu
mâna:
Să știi că ai
contribuit și tu ca atâția oameni să se simtă bine, că le-ai creat mediul
specific profesiei lor...
Dacă nu e treabă,
pot să rămân și eu în sală?
Interesată de tot
felul de subiecte...îmi place, bine, rămâi, dar să ieși cu cinci minute înainte
de pauză să pui cafele.
O.K.
Vertebrele caudale
sunt în număr de... și se înșiră articulate... mobile... de la bază spre vârf,
asigurând mișcarea perechilor de mușchi. O japoneză astenică, neobișnuit de
înaltă, urmărește cu degetul scheletul unui câine desenat pe o planșă.
Vertebrele sunt
înțepate la baza lor, imediat sub piele. Cu ace lungi, roșii. Înțepenită în
scaunul roșu, plușat, parcă ai aștepta un doctor magic, cu privire bună care
ți-ar înțepa vertebrele exact acolo unde mecanismul începe și l-ar unge bine
cu alifie, să alunece. Și bunul doctor te-ar putea desena apoi pe o planșă și
te-ar expune într-o zi la o somptuoasă conferință, acolo, în față, în centru,
unde te-ar putea vedea toți și ar vorbi despre tine. Apoi bunii medici ar lua o
pauză, și o fată le-ar servi cafele și covrigei în curentul de pe hol.
Ei, ți-a plăcut?
Ți-am zis că noi facem lucruri interesante și stai să vezi ce o să mai vină!
Da, auzi, grupul ăla
de japonezi de acolo n-au traducător...aș putea eu să...
Ia du-te tu să o
înlocuiești pe Georgiana la înscrieri și vine ea să traducă.
Doi-trei întârziați se
mai preling din lumina puternică a neoanelor, îi aliniez cuminți în folderul
lor, încercând să străpung oboseala ca printr-un sac de plastic. Fetele se
strâng într-un colț să-și refacă machiajul. Șoaptele lor nu ajung până la
mine. Strângându-și grăbite poșetele sub braț, pleacă și ele. Pe standul de
lângă mine se odihnesc în grămezi greoie cărți despre bani, autoînvățare și
succes în viață la minut. Închid fișierul. În față-mi răsare Desktopul: o plajă
tropicală cu palmieri și un bărbat bronzat, bine făcut, pregătit de surfing. Jos
de tot, peste Dâmbovița, începe să poluă.
Bulevardul te duce
sigur către casă. Îmi plac bulevardele mari, cum găsești numai în capitale,
bulevardele pe care e întotdeauna curent, unde întotdeauna simți că o pală de
vânt poate să te ia, să te împingă și să te facă să aluneci undeva, alături de
drum. Bulevardul te duce sigur până la metrou, atâta binecuvântare să te înghită
rețeaua asta de conducte subterane, să-ți sugă oboseala rețeaua asta de drumuri
calde. Pe conducte alunecă omenirea ca o pastă molatecă, prietenoasă. Acolo
dedesubt telefoanele n-au semnal și în fața ta se derulează numai pereți,
pereți, pereți. Conducta se continuă cu încă o stradă, câteva piețe cu tarabe
pline de banane, până în cămăruța în care locuim doi dar suntem trecuți numai
unul la întreținere.
Dacă nu ești tu acasă
atunci e ciorba pe care ai făcut-o și mi-ai lăsat-o caldă, în aburii ei îți
adulmec urmele, adulmec dacă ai avut succes, dacă ai făcut vreun progres peste
zi cu softul tău. Calorifere mari tapetează pereții garsonierei. Căldură
insuportabilă. Mereu îți spun că atunci când nu ești acasă e totuși mai frig. Tu
râzi și deschizi computerul. Instalezi. Dezinstalezi. Azi umbra ta parcă a rămas
încovoiată peste lampă. Concentrată. Preocupată. Încercând să finalizeze ceva.
Așa mi-ai spus, că în meseria asta e important să finalizezi. La sfârșitul
săptămânii Jack o să-și ițească mutra de după un icon zâmbitor ai terminat?
și tu o să-ți treci mâinile prin păr , și-o să-i spui că nu ai reușit să
stabilești parametrii ca lumea, dar că săptămâna asta o să reușești și apoi
sigur i-l trimiți. O să înțeleagă, știu că o să înțeleagă.
Mereu mi-a luat mult
să re-locuiesc casa când vin de la serviciu. Deschid ușa și din momentul în
care îmi arunc pantofii, timpul începe să curgă foarte încet. Știu că n-o să-l
pot învinge cu mișcările mele, n-o să pot face breșe în el, n-o să-l pot juli
sau cresta. O să-mi scot hainele foarte încet, oprindu-mi privirea asupra câte
unui obiect, eliberîndu-mi o mână din pulover sau cămașă și brusc apucând cu ea
o carte și începînd să citesc o pagină. sau scoțîndu-mi pantalonii, începînd să
mă învârtesc, numai în ciorapi sau chiloți, după o muzică pe care o aud numai eu
în cap. Sau întinzîndu-mă pe pat și privind în tavan. Sau privind pe fereastră
la ziua murdară, folosită, rămasă în urmă. Sau uitîndu-mă către ușă, așteptînd
să se deschidă și să apară Bamby (așa îi spun de o bucată de vreme), Bamby,
tânărul căprior acum cu o bogăție de coarne, întors în pădure s-o ia în legitimă
stăpânire. Dacă el întârzie, pierd vremea și mai mult. Încep să fredonez ceva.
Urmăresc cifrele fosforescente ale ceasului electronic. Aștept să se schimbe.
Nu deschid
televizorul. Televizorul începe cu Bamby. Odată cu el ne invadează știrile,
filmele, Descovery, National Geographic, lupta dintre animale, cascadorii,
toate pasiunile lui.
Se cuibărește între
televizor și monitorul calculatorului, cu un obraz luminat egal cu o lumină de
neon și cu celalălt scăldat într-o feerie de culori. Ceva prezentări de
lenjerie. Femei cu picioare de abanos trec cu grație prin fața ochilor lui Bamby.
El nu le dorește. Nu fac parte din regatul lui iar Bamby nu poartă războaie de
cucerire. E un democrat și un pacifist. De ce eu? îl întreb. Tu erai acolo,
căprioara mea de totdeauna. Păi nu e chiar așa... n-a fost totul așa de lin.
Ei ba da, era normal
să reziști, era în joc mândria ta de căprioară care se respectă, totul era
conform planului...îmi aruncă el scuturând capul, dintre cele două monitoare.
Dar în seara asta nu-i
aici, femeile de abanos nu se plimbă prin cameră nebăgate în seamă.
Melodia telefonului
meu.
Andra, Andra-da,
cântă Alex-patronul cu un glas de nerefuzat.
Ce face asistenta
mea personală ? Ai ajuns cu bine acasă?
Da, totu e-n
regulă, mersi.
Ce zici de
eveniment? Ți-a plăcut cum a ieșit?
Da, a fost bine,
răspunde cineva cu exact aceeași voce ca a mea.
Toată lumea te-a
remarcat să știi. În felul ăsta o să ajungi departe mai repede decât crezi.
Și cam cât mai
durează? întreabă interesată femeia cu glasul ei de ceramică hand-made.
Ha, haaaa, haaa...,
râde Alex, adăugănd pe ceramică un model floral.
Bine drăguțo, te las
acum, mă culc și eu, că am și mâine o zi grea, hai, pa-pa-pa.
De ce oare salutul
ăsta repetat cu inconștiență ca o serie de capace trase în cap? Mă lungesc în
pat pe-o rână ca să continui să aștept.
Știu că nu vii în
seara asta, mă culc, Bamby, Dandy, pa-pa-pa.
...
Când te întinzi supusă
sub valuri de întuneric, când te faci una cu cearșaful, o fâșie subțire
subțire, întinsă pe spate, dreaptă, când încerci astfel, cu fața în sus, să-ți
reglezi respirația, să o trimiți ordonat în întuneric, când în sfârșit ți-ai
aranjat perna, firele de păr, brațele pe lângă corp, pătura rulată bine sub
picioare ca un sac, când ai ridicat ultima dată capul și ai scrutat bine
întunericul să te asiguri că nu e nimeni, dar absolut NIMENI, și te-ai culcat la
loc, dreaptă, una cu cearșaful, atunci noaptea ta singură poate începe.
Nu se va întâmpla, nu
se va întâmpla și de data asta, și totuși iarăși simți că visul te ridică la
45° în pat, că tu-ți înghesui somnul în somn, ferindu-te de abis, dar nu mai
poți opri acum nimic, nu-ți poți opri corpul să nu se facă greu, propriul braț
să-ți atârne greu peste față, pernele și păturile să nu se îngreuneze parcă
umplute cu apă, și prezența aceea necunoscută, existența aceea n-o poți anula
nici de data asta. Știi că tot ce ai de făcut este să te trezești dar tu dormi,
dormi toată tresărind și măcar acum dacă te-ar striga cineva și te-ar plânge ca
pe morții din mijlocul bisericii pe care-i vedeai când erai copil, atunci da,
dacă te-ar striga și pe tine cineva așa, tu te-ai trezi, ți-ai aduna toată
puterea și te-ai ridica în capul oaselor, nu ca ei.
...
Mă-ntreb uneori cum
începe ziua lui Alex, cum se vede dimineața din patul lui. Cum se întinde, cum
întinde mâna după ziarul cumpărat probabil de menajeră și așezat lângă pat.
Citește știrile, ia cu mână sigură cana de cafea, sucul de portocale se varsă la
jumătate drumului pătînd cearșaful, dar el nu observă. Apoi telecomanda. Nu se
grăbește nicăieri.
Apoi închide totul.
Închide ochii, întins pe spate în patul lui de burlac, își urmărește cu mâinile
conturul feței rotunde. Tre să mă bărbieresc își spune când buricele
degetelor întâlnesc țepii aspri. Apoi prin fața ochilor îi trecem noi, rând pe
rând, floricelele din agenție. Georgiana competentă totuși prea
încăpățânată, Alina și Mirela parcă-s siameze, își completează propozițiile,
bleah... Grațiela organizare, Dania o doamnă, Andra Andra da hm.
Aici diminețile
noastre se întâlnesc. E gândul lui care în dimineața asta îmi desparte genele
chinuite de somn disciplinat, care mă smulge de pe culoarul cenușiu de veghe,
care îmi dă sărutul frumoasei adormite, e glasul lui care mă cheamă să
mărșăluiesc pe culoarul de-la-9-la-5, care mă așteaptă la agenție între pereții
de sticlă.
Telepatic se trezește
corpul meu, ca într-o nouă facere mi se leagă grupele de mușchi, forma lutului
conștient de sine, brațele strângînd părul la spate, inteligența purtînd corpul
spre baie.
Secole vechi mă cheamă
înapoi în pat, secole vor să-mi îngrămădească la loc în așternut carnea, mai am
nevoie doar de câteva ore: eu să culeg și bărbatul meu să vâneze, să-mi zdrelesc
degetele în uneltele grosolane de piatră, să descoperim focul și să dansăm
sălbatic în jurul lui, să termin de desenat OZN-urile pe pereții peșterii și să
scriu prima carte de filozofie.
Porcăria de alarmă a
mobilului pornește din nou.
Alex, cine ești tu?
De ce nu se mai
deschide ușa și prin ea să-și strecoare capul tata, să mă trezească sâsâind
hâtru - haios: Ssss....Andrușcuța, tre să mergi la școală!
Alex, nu mi-ai lăsat
cartofi franțuzești în cuptor, ca maică-mea, nu-i așa? Bănuiam eu.
Alex, tu doar mă
aștepți.
Mă aștepți mai mult
decât oricine din viața mea, decât orice bărbat care m-a iubit, decât oricine a
vrut să-și ceară iertare sau să mă acuze, mai răbdător decât oricine m-a vrut în
pat, mai viclean decât Ramona care, în copilărie, mi-a tras un genunchi în gură
când eu am crezut că bătaia se terminase, mai exact decât minunatul ceas din
gara unui orășel sloven mă aștepți tu la 9 fix să stau înțepenită pe scaunul
secretariatului agenției, între pereții de sticlă.
Succesul nu este
locul în care te afli, ci direcția în care privești scrie în josul unui tablou
înfățișând un apus de soare pe un râu, agățat pe peretele din dreapta mea.
De la geamul meu se
vede zidul unei case în dreapta, și acoperișul alteia, iar în stânga o bucată
dintr-o curte mică, pavată. Gardul care străjuiește curtea are, din loc în loc,
ghivece de flori atârnate. Curtea e liniștită, cum sunt curțile celor cu bani.
În curte iese uneori o birmaneză maro cu negru și se întinde pe fâșia îngustă cu
dale pe care bate soarele. Blana îi lucește în soare cu o aroganță impersonală.
Ochii albaștri i se dilată de plăcere. O privesc din secretariat, singurul
perimetru din agenție izolat cu pereți de sticlă, foarte șic, office-like, așa
vrea Alex. Când intri în moderna și eleganta noastră agenție de publicitate BTL,
primul lucru pe care îl vezi, într-o poziție centrală, pe perete opus intrării,
este secretariatul-de-sticlă, iar de acolo înspre ușă ca două aripi în diagonală
se desfășoară birourile. În spațiul rămas liber între cele două aripi-birouri,
se găsesc două măsuțe joase de sticlă neagră, opacă, înconjurate de canapele
joase și tabureți de piele.
Printr-una din aripile
- birouri se prelungește biroul impozant al lui Alex, prin cealaltă încă un
birou de creație DTP bucătăria și o terasă pentru fumat.
Confort, lux, degajare
spun mobilele din birouri, profesionalism, performanță spunem noi, mica dar
puternica echipă-familie.
Suntem buni, suntem al
naibii de buni.
Nu oricine ajunge
aici. Am fost atent selecționați precum boabele de cafea. E una din cele mai
tari trei agenții și dacă nu ești într-una din ele nu exiști în publicitate, în
comunicare, în imagine.
Pe piață nu erau cine
știe ce mărfuri în dimineața în care oamenii de la HR - Global Job au trecut
pentru recrutări. Era o dimineață cam rece, vântul spulbera ușor părul celor
câteva fete legate cu mâinile la spate de câte un stâlp în centrul pieței.
hainele din piele netratată le dezveleau coapsele subțiri. Abia dacă erau
niște copile, cu sânii înmuguriți, cu diplomele agățate mai sus pe stâlp,
deasupra capului.
Jurnalism - media de
licență 9.20
Filologie-media 9.50
Comunicare și Relații
Publice - media 10.00
Asta eram eu. HR
consultant-ul, cu ochii albaștri, tăioși, părul ușor grizonat, s-a oprit puțin
în dreptul meu, m-a privit o clipă, și-a trecut degetul pe clavicula mea, apoi
peste buza de jos... O să te sunăm, a zis, și s-a întors brusc pe călcâie.
...
De fapt, pe la
sfârșitul anului IV, în vara aceea toridă în care transpiram printre hârtii cu
cerneala întinsă și printre hârtii de pe care tușul mi se impregna în pielea
degetelor am primit un telefon din partea celor de la Global Job. Transpiram în
camera mea de cămin pentru două persoane (cameră de merit, pentru studenți
merituoși), m-am ridicat din poziția broască în care stăteam și am alergat la
telefon unde un glas tânăr înghițind cu viteză cuvintele mi-a pomenit cum că o
agenție de publicitate mă are în vedere pentru un post după absolvire, și m-a
invitat la un pre-interviu la sediul lor.
Să fiu comunicator.
Asta trebuia. La admiterea în facultate se dădeau niște probe mișto, de
gramatică la care eram tare, fusesem dintotdeauna, și niște teste al naibii de
originale, să-ți imaginezi diverse situații, să continui o povestire care
începea, să zicem, așa: Și Alex intră în clădirea în flăcări...
Niște texte drăguțe.
În ultimul an de liceu le mâncam pe pâine, și credeam că asta e cea mai tare
chestie, că asta o să facem tot timpul, o să stăm și-o să inventăm povestioare,
discursuri, texte și textulețe. Era, de fapt, despre imaginile companiilor. Care
imagini erau un fel de dublu al companiilor, al clădirilor lor și toate
imaginile alcătuiau un fel de al doilea oraș, Orașul Interzis, unde se întâmpla
totul, unde existau din când în când detonări și te trezeai că o clădire din
asta imagine se surpa în plină zi, umplînd totul de praf , fum, pietre și
moloz pentru ca în maximum o săptămână să o vezi din nou în picioare, cu un
acoperiș nou, proaspăt vopsită, în timp ce altă clădire era invadată de un fel
de igrasie și era chemată o echipă de comunicatori, sau în alta o echipă de
curățenie cu aspiratoare uriașe care curățau imediat mochetele, în vreme ce
alpiniștii ștergeau geamurile pe dinafară, plonjînd din etaj în etaj cu grație
de oameni ai aerului.
Numai comunicatorii și
echipele de curățenie aveau voie în Orașul Interzis.
Și m-au sunat, iată că
m-au sunat, m-au sunat. Ca atunci când m-a sunat prima oară El, când am gustat
prima ciocolată cu alune, atunci am sorbit aer mediteranean prin telefon
aburii gumei de mestecat pe care-i exhala vocea aceea de bărbat tânăr,
competent, promițîndu-mi un interviu cu bossul agenției rămasă încă un mister.
Un interviu. Primul meu interviu.
Păi, d-ră,
descrieți-mi cea mai interesantă zi din viața Dvs.
Părul meu negru
aproape revărasat pe masa opacă, neagră. Sunt două ore de când mi se testează
originalitatea și profilul psihologic în fel și chip. Am completat numere în
cerculețe, am colorat pătrate, am asociat cifre cu figuri. Ce păcat că nu pot
dansa pe masă, că nu-mi pot sfâșia ciorapii să fac ceva dur și demonstrativ care
să doară și să se termine repede.
Nu uitați că nu-i
interesează răspunsurile banale. Banalitatea nu-i pentru publicitate!
Cea mai interesantă
zi... eu... cum să vă spun... a fost așa când eu am scris un poem despre zei
împodobiți cu flori roz de cireș la care noi cu toții ne rugam, dar eram morți.
Dvs. scrieți poezii?
Hm...păi trebuie să vă spun că un text publicitar nu e același lucru.
Da? Nu m-am gândit
la asta.
Poetesă,
poetesă...mmmm...mmmm...
Ușa se deschide brusc
și cadrul ei se umple de fața lui rotundă, tânără, lucioasă, și de ochii lui
lucioși.
Hai salut , Mișule,
iar Mișu, domnul HR, se scolă congestionat și trece dincolo.
Eu am unghii aproape
mereu inegale, tăiate aiurea, niciodată vopsite, mereu aproape școlărești.
Mereu mi se rup pielițele mici, de parcă epiderma s-ar hotărî să mă părăsească
pe neobservate. Cei doi intră din nou în birou alăturîndu-și sacourile negre.
Să știi că nu facem
așa ceva în mod obișnuit, dar domnul Alex Saizescu a trecut pe aici și dânsul
este general manager la B.P ( aha, deci despre Best Promotion e vorba, acum e
șansa cea mare!). Domnul Saizescu a ținut să vorbească puțin cu Dvs.
Cu acestea Mișu
părăsește biroul.
Ce faci? mi se
adresează domnul Saizescu.
Ce fac? Cum adică ce
fac?
Cuvintele
extravagante să vă fie o a doua natură!
Sunt obosită, și nu
mai pot gândi un răspuns-glamour.
Ce nu mai poți? Ha
ha, ce-i aia? Vreun concept nou?
Mă bufnește râsul și
pe mine. A, nu..., nu știu de unde mi-a venit...
Fața lui râde rotundă.
Hai, măi, lasă
prostiile.
Parcă de-o viață se
cunoșteau...
Și au încălecat și
duși au fost. Până a doua zi care era o nouă zi
Din restul...
Dintre resturi....
Se adună...
...
Veverițoiul meu.
Astăzi nu este Bamby. Este un veverițoi cu o coadă stufoasă care-i alunecă pe
lângă scaun cum stă el așa concentrat la computerul lui. Lumina monitorului se
pierde în câteva riduri fine.
Să creăm un soft
pentru întinerire. Program Top-Secret.
Să înceapă, de
exemplu, cu muzica din The Pillow Book al lui Greenaway. Parfait melange...
Parfait melange...
Și apoi o blondă
îmbrăcată în halat alb să spună Welcome to our program that will make you look
younger, and your looks will last.
Apoi să-ți apară pe
ecran un contract de confidențialiate căruia să-i dai repede OK.
Would you like to
look younger? If you agree, press Yes.
Please enter the age
category you wolud like to fit into.
Thank you.
Acum, conectați-vă la
senzorii din pachetul în care ați primit softul și lăsați-vă răzuiți de lamelele
micilor dispozitive atașate pe piele. Pe monitor se vor derula vârstele Dvs.
însoțite de câteva imagini din viața Dvs. corespunzătoare fiecărei vârste. Nu
uitați, când ajungeți la vârsta dorită apăsați butonul roșu. Și nimeni nu mai
ajungea la vârsta dorită fiindcă se pierdeau în amintirile vieții lor, revăzută
în etape pe ecran, sau la nici o vârstă, nu aveau totul și nu se îndurau să se
oprească, așa că rămâneau jupuiți de lamele pînă la sânge...
Gata, veverițoiul meu,
asta-i povestea ta de noapte bună din seara asta. Nu mai sta cu gura căscată,
închide calculatorul și vino în pat.
...
Era o zi grea,
cenușie, ascunsă sub burta unui munte, era o zi vătuită de nori și în ziua aia
mama a plâns. Mama și-a șters fața cu un șervet de bucătărie negru, tata și-a
pus brațul pe după umărul ei, ca un domn. Au rămas așa. Buzele ei erau negre și
pe ele picurau lacrimi.
Andrușcuța pleacă,
Andrușcuța n-o să-și ia apartament vizavi de noi, n-o să traversăm strada la ea
cu oalele cu ciorbă și sarmale, n-o să vorbim seara la telefon după ce ne dăm cu
cremă pe mâini și pe față, n-o să ne ducem nepoții la leagăne, ea n-o să vină
dimineața la noi cu brațele încărcate de medicamente.
Andrușcuța are post
bun, post important la București, acolo o să facă lucruri mari, cum am vrut noi
mereu pentru ea. Andrușcuța o să se facă așa o femeie, cu tocuri cui, fuste de
mătase cu imprimeuri discrete, brățări multe și părul filat. Andrușcuța o să
miroasă a cele mai fine parfumuri și, cuminte, o să conducă o mașină mare,
elegantă, cu care ne va plimba și pe noi în weekend-uri prin capitală.
Pe buzele ei lacrimile
picurau negre.
Andrușcuța o să-și
găsească un soț dintre stilații și eleganții manageri cu ceasuri fine și
telefoane micuțe, cromate. El îi va sta mereu alături, în pardesiu și cu
cravată. Un domn ușor grizonat care-i va deschide portiera mașinii și-i va
întinde mâna.
Unghiile mamei erau
vinete-rozalii, ca pielea Andrei la naștere. Mai târziu, era o păpușă de
alabastru. Pe la 3-4 ani era o dulceață Andrușcuța ei. Dar cam tăcută.
Erau calzi lobii
urechilor mamei și arterele gâtului ei erau calde, mâinile ei strângeau
materialul halatului de casă ca pielea flască a unui marsupiu gol.
Mama, e fierbinte și
ud la tine în gât, e aspru la tine în piele, nu plânge, mama, ne vedem în
concediu. |