Modelul ardelean
Elveția est-europeană,
modelul conviețuirii pașnice, împreună de secole slogane politice, fraze
jurnalistice ori un model trăit din plin? Răspunsul este cu atît mai greu cu cît
este mai ușor: modelul ardelean există de niște veacuri bune, dar dacă n-ar
exista și mulțimea oamenilor care poartă în măduva oaselor acest model, atunci
ar fi doar niște cuvinte sterile, virtuale, la urma urmei o farsă a istoriei.
Karschti Albert
e unul dintre aceia
care au acest model ardelen în codul genetic: tată german, mamă unguroaică,
școlile făcute în limba română, poezii scrise în maghiară. Nu se consideră
scriitor de carieră, nu se declară geniu neînțeles, nu vrea să fie consacrat în
literatura cultă doar la o anumită vîrstă, stabilit departe de meleagurile
natale, a simțit nevoia să dea în vileag tot ce crede el de spus despre viață,
despre om, despre modelul ardelean trăit la sute de kilometri distanță. În
cartea sa Karschti nu joacă vreun rol, nu are maniere de artist e pur și
simplu sincer. Și această sinceritate profundă, intrinsecă, face ca volumul său
Crucea îndoielii ( Editura Literator Oradea, 2oo1) să devină o carte
de referință în privința modelului ardelean model simțit, trăit și de ce nu
recomandat celor de aici sau din altă parte.
Karschti Albert
Mărturisiri
Mă consider un
ardelean înnăscut. Satul de unde se trage mama se numește Bölön și e undeva pe
malul Oltului. Localitatea unde s-a născut tata purta numele de Nieder-Eidisch
și se află pe lîngă Mureș. Eu m-am născut în Valea Jiului.
Școlile mi le-am
început cu clasa primară în limba română, după care pînă la clasa a doua de
gimnaziu am fost la școală germană, ca la urmă să termin patru clase de gimnaziu
și cei patru ani de liceu industrial în limba maghiară. Vorbesc, citesc și
scriu în trei limbi ardelenești.
Strămoșii mei provin
din două popoare, unul venit dinspre răsărit, de undeva din Asia, în Ardeal,
celălalt dinspre apus, de pe lîngă Rin. Secuii stau de vreo mie de ani aici, în
partea asta a bazinului carpatin, iar sașii de opt sute de ani s-au stabilit în
Ardeal. Sunt fiul a două națiuni, fiul a două națiuni transilvane. Și sunt
mîndru de originea mea. Cele două popoare ardelenești au luptat pe acest pămînt,
au luptat pentru existența lor și pentru glia unde au vrut să trăiască. Acum
satul natal al mamei se numește Belin, al tatălui Ideciul de Jos. De mai mult de
optzeci de ani, în urma unui război nenorocit, au fost botezate astfel.
Din întîlnirea celor
două popoare venite de departe și ajunși aici, în bazinul carpatin, partea
Europei unde au migrat sute de popoare, din întîlnirea lor cu băștinașii o
conviețuire pașnică și prosperă de-a lungul veacurilor. Cele două popoare au
dăruit mult Ardealului, au făcut mult ca Transilvania să devină o regiune
civilizată a Europei. Acum, la sfîrșitul secolului XX. în furia urei
naționaliste unii ar vrea să pună sub semnul întrebării această contribuție.
Și eu sunt produsul
acestei conviețuiri, am moștenit caracteristicile acestor două popoare: de la
secui simplitatea, gîndirea mai întortocheată, perseverența căpoasă și
intrinsecă, iar de la nemți munca migăloasă și conștiinciozitatea.
Am venit pe lume
urlînd supărat, cum am aflat mai tîrziu de la bunica secuică, și înainte de
termenul așteptat. Acest fapt mi-a determinat mersul vieții. Ce-aș mai putea
spune despre mine?
Nu sunt tipul
concurentului, mai ales nu în sens fizic. Pe teren intelectual în schimb
concurez cu plăcere cu alții.
Cel mai bine mă simt
singur, mă-nțeleg bine cu mine.
Nu sunt un mîndru
nebunatic, dar dacă simt că am dreptate sunt mîndru de asta, și cu greu fac
compromisuri.
Elementul meu vital
este gîndirea, chiar meditația, respectiv mentalitatea realistă.
Cel mai tare mi-e
frică de neschimbare. Detest tot ce e îmbîcsit, tot ce nu poate fi schimbat și
îmbunătățit, aceste lucruri îmi sunt dușmanii și mi-e frică de ele.
De aceea am părăsit
țara de baștină, Ardealul, fiindcă am vrut să rămîn ceea ce sunt și nu ceea ce a
vrut să facă din mine o dictatură idioată și naționalismul tîmpit.
Ce vreau să mai spun
despre mine:
Nu aparțin niciunei
biserici creștine, nu sunt nici islamist, nici budist. Sunt un om simplu, care
gîndește. Un om care analizează rațional lumea din jur, timp în care încearcă
în limita posibilităților- să fie perfect din punctul de vedere al umanismului.
În această lume a
hipercomunicațiilor nu ascult și nu mă uit decît la ce se dă între două
calupuri publicitare. Dacă abundă reclama, nu ascult și nu mă uit la nimic.
Închid totul, de aceea există butonul de comandă, această descoperire benefică
a gîndirii omenești.
Patru date, trei
evenimente și o concluzie din viața mea: 193o. Atunci a-nceput totul; 1953.
Prima mea eroare; 1980. Atunci a avut loc cea mai mare îndrăzneală a mea; 2000.
Pot declara: Acolo e patria mea unde sunt înțeles.
Interviu cu mine-însumi
Ce fel de om te
consideri?
Nu sunt nici tipul
luptătorului, nici al concurentului ( care își face reclamă). Nu mă încăpățânez
să concurez pe terenul forței cu alții. Mai degrabă pe teren intelectual, deci
în gîndire încerc să mă măsor cu semenii mei.
După părerea mea cu
intelectul ajungi mai departe decît cu forța brută sau cu violența. Sunt convins
de adevărul înțelepciunii poporului, adică: mintea primează forței. De
altminteri pe terenul gîndirii mă consider un perfecționist critic. Nici vorbă
să mă cred perfect, dar în limita posibilităților încerc să fiu ca atare.
Ce ai putea spune
despre tine, cum te caracterizezi?
Nu mă consider prea
deștept, cu atît mai puțin genial! Dar nu sunt nici prost, nici idiot. Îmî
folosesc mintea, ca gînditor nu-mi plac nici situațiile absurde, nici legendele
ori miturile. În orice caut realitatea rațională, și chiar lupt pentru ea.
Toate acestea n-au nimic a face cu genialitatea, pur și simplu este instinctul
omului rațional.
De ce ți-e frică
cel mai mult?
De veștile proaste
și de faptele răuvoitoare.
Ți-e frică de
moarte?
De moarte nu, numai
de ce-o anticipează.
Ești mulțumit cu
viața ta?
Cînd mă uit la
nepoții mei, atunci da.
Dacă te-ai naște
din nou, ți-ai forma altfel viața?
Cred că da. Aș face
totul altfel!
Ce-ți place cel
mai mult?
Contradicțiile.
Totdeauna se ivește ceva nou, ceva bun din ele.
Ce fel de veste
te-ar bucura cel mai tare?
Moartea
dictatorilor, a conducătorilor fără scrupule, a șefilor.
Ce consideri cel
mai important în viața ta?
Cel mai important
lucru e înțelegerea. Dar e condiționată de pace, toleranță, aprecierea
reciprocă. Cine e capabil de toate astea, a cîștigat lozul cel mare al vieții.
Ideile tale de
bază?
1 A respecta părerea
altora, dar a discuta despre ea, dacă nu coincide cu a mea. 2 A nu exagera în
nimic, a cunoaște măsura în toate. 3 Nu doar a trăi, ci și a-i lăsa și pe alții
să trăiască... Deci a trăi astfel încât să poate trăi și alții. 4 Să aibă toată
lumea dreptul la fericire.
Crezul tău?
Cred în dispariție,
în circuitul etern al materiei și în schimbare. Esența crezului meu e indoiala
continuă.
Dacă ai spune
ceva despre convingerea ta...
De niște ani buni
conviețuiesc cu convingerea mea și pot spune că ne înțelegem foarte bine. Nici
nu am de gînd să mă despart de ea, sau s-o schimb în altceva. Nici pe alții nu
vreau să-i conving sau să-i convertesc. Toată lumea trebuie să-și recunoască
singur convingerea, pornind de la sine și contemplînd în mod critic mediul
înconjurător. Asta-i esența tuturor descoperirilor. În acest fel poate deveni
convingerea crez sau filozofie.
Care este
temperamentul tău de bază?
Nu-mi place nici
cerul complet înnorat, dar nici cel foarte senin. Îmi place cînd trec niște
nori, niște nori mari și albi pe cerul albastru. Să se alterneze luminile cu
umbra.
Cum stai cu
norocul?
Noroc din ăla mare
de tot n-am avut în viață. Doar niște noroace micuțe au intrat pe la mine-n
casă, care în fine m-au făcut fericit.
Ce părere ai
despre loto și celelalte jocuri de noroc?
Le consider o
înșelăciune mascată, fiindcă în speranța unui cîștig milioane de oameni plătesc
doar ca unii să cîștige milioane.
Care e relația ta
cu semenii tăi?
Acceptă pe fiecare
așa cum e, încearcă să te acomodezi. Oamenii se acomodează greu.
Te-a înșelat
încrederea în oameni?
M-am înșelat în
mine, nu în încrederea în oameni. Am avut încredere mai mare în ei, decît în
mine, am așteptat mai mult de la ei, decît de la mine însumi.
De cine ți-e mai
mare frică, de cel deștept sau de cel prost?
Nu știu la ce
trebuie să ții mai mult, la nebunia imensă sau la deșteptăciunea cea mare?
Amîndouă pot fi periculoase.
Ce părere ai
despre rugăciune?
Ca despre meditație.
Oamenii au nevoie de ele. Cine se roagă sau meditează n-are timp de altceva.
N-are timp de cele rele.
De obicei te
rogi?
În copilărie m-am
rugat mult. Ca om matur, m-am lăsat și în loc de rugăciune prefer meditația.
Majoritatea oamenilor se roagă la Dumnezeu sau la vreun sfînt, deși nu știu
unde se găsesc, niciodată nu s-au întîlnit cu ei. În schimb eu cînd meditez
știu cui mă adresez. Respectivul stă cuibărit în creierul meu, îmi poartă
gîndurile, suntem în dialog continuu.
Ce poți spune
despre singurătate?
Îmi place
singurătatea, chiar dacă astfel mă găsesc singur. Singurătatea e perechea mea
fidelă, mă lasă să meditez, de aceea nu mă simt niciodată singuratic.
Ce-ți place mai
mult, schimbările sau neschimbatul?
Numai schimbările
îmi plac, consider că sunt lucrurile cele mai bune și frumoase în viață.
Care este
senzația cea mai puternică a vieții tale de pînă acum?
Am avut două. Prima
s-a-ntîmplat cînd în 1941 de Crăciun am trecut granița româno-maghiară și
pășind pe teritoriu maghiar bunica mea s-a aplecat și a sărutat pămîntul. A doua
am avut-o în octombrie 1980 când am coborît din trenul dinspre București și
prima dată în viața mea am călcat pe pămînt nemțesc.
Părerea ta despre
stat?
Această formațiune
artcificială devine benefică doar atunci când cetățenii nu simt că există.
Ce părere ai
despre dezvoltarea infinită?
Detest și dezaprob
dezvoltarea care face un simplu robot din individ.
Părerea ta despre
religie?
Cîndva a avut omul
nevoie de religie. De atunci s-au schimbat multe în lume. Religia a desfigurat
adorația Dumnezeului, a zeilor naturali. Oamenii au făcut din religie un
instrument discriminatoriu și de multe ori fanatizant al puterii. În legătură
cu acestea eu declar următoarele: 1 Inclin mai degrabă spre politeism. Orice
(și binele și răul) are un Dumnezeu. 2 Religia mea este știința și nu
habotnicia. 3 A ști și a înțelege ceva este un imperativ mai mare pentru mine,
decît credința în mituri și legende.
Părerea ta despre
facerea lumii din Biblie?
Ori mai mulți zei au
făcut lumea, Binele și Răul, ori Unicul Dumnezeu a făcut bine dispus universul,
cu om cu tot. Cînd a văzut ce a făcut, i-a părut rău. A abandonat omul în
această lume, să continue el. Să vedem unde duce înțelepciunea omenească?!
Îți place muzica?
Da. După părerea mea
muzica reprezintă cea mai înaltă treaptă a genialității și a fanteziei umane.
Muzica este cea mai aproape de concepția umanistă printre toate cele create de
gîndirea umană, de creierul omenesc. Muzica pentru mine înseamnă liniște,
meditație profundă și deconectare. Muzica bună nu numai mă distrează, dar mă
pune pe gînduri, mă-ndeamnă la meditație. Asemenea tuturor celor create de
gîndirea umană și muzica este expusă la schimbări, la deformări, la exagerări.
Scopul muzicii nu este producerea zgomotului ceea ce este adresat celor cu
capul gol, ci inducerea celor mai nobile și mai profunde sentimente umane.
Altfel zis: muzica este cadoul zeilor!
Dușmani ai?
Chiar mai mulți!
Timpul, care zboară necruțător; Prostia, care demolează tot ce e bun;
Primitivismul, care nu poate înțelege nimic; Politicienii, care vor gîndurile și
banii mei; Preoții, care încearcă să-mi amaneteze sufletul; Viața, care produce
condamnați la moarte; Clima, care e imprevizibilă.
Care este
instrumentul cel mai important în civilizația industrială modernă?
Butonul de comandă.
Cu ele poți porni sau opri tot ce-ți place: cele bune, utile și frumoase;
respectiv ce nu-ți place: cele rele, inutile și meschine.
De ce ai putea să
te lipsești în primul rînd din lumea mediei electronice?
De reclamele proaste
și idioate la radio și televiziune. Agresivitatea lor a trecut pragul critic de
durere al bunului simț. (...)
Ce părere ai, în
general, despre politicieni?
Politicianul ar
trebui să trăiască sute de ani să vadă cum pică sistemul politic și
ideologic în care el credea și îl închipuia cel bun și etern, și cum îi ia
locul o altă ideologie, respectiv politică, detestată și prigonită de el.
Victoria ideologiei ( de multe ori filozofiei) noi produce moartea sigură a
celei anterioare.
Care ar fi
senzația cea mai mare din viața prezentă?
Poate dacă aș mai
apuca vizita extratereștrilor pe planeta noastră.Dar m-aș mulțumi și dacă
dictatorii, conducătorii și generalii și-ar da seama că violența, supremația,
fanatizarea, idiotizarea, deci manipularea oamenilor în politică și sistem
social, nu pot fi un instrument. Violența nu rezolvă niciodată problemele și nu
duce niciodată la bine.
Dacă medicii
ți-ar diagnostiza o boală incurabilă și ți-ar da încă vreun an ce ai considera
mai important să faci?
M-aș face terorist
și aș lupta contra celor ce vor să rezolve situațiile conflictuale cu sînge și
distrugere.
Ai obiceiul să te
plîngi?
Nu. Dar dacă m-aș
apuca, aș scrie o carte întitulată Prostiile mele. Prima parte ar fi
veselă și îngăduitoare, iar a doua tragedie.
Ai fost vreodată
gelos?
Da. Pe viață, care
oferă mai multe favoruri altora, și pe timp, care m-a înșelat deja de mai multe
ori. |