Europa, integrarea și incestul
Indiscutabil, pentru
moment, termenul de Integrare europeană acoperă fără probleme ceea ce s-a
petrecut până acum în Europa Occidentală: o cuplare a economiilor și
instituțiilor, de la cele juridice, trecând prin cele educaționale, în așa fel
încât Comunitatea Europeană să funcționeze sub cât mai multe aspecte ca un
agregat.1 Integrarea se petrece sub spectrul exemplar al contramodelului
american: am împrumutat de acolo empirismul liniar și entuziasmul, o anume
cultură a riscului și dispoziția de a transforma orice eșec în lecție de
istorie. Nu ne putem obișnui (deocamdată) cu patriotismul intransigent, cu
propensiunea pentru activismul fără temeiuri și mobilizarea în masă fără o
logică imediată. Prea îndrăgostită de Descartes Europa nu poate renunța la un
anume aristocratism care îi conferă primatul în orizontul unei culturi rafinate
a plăcerilor intelectului. Moștenirea înclinațiilor imperiale pentru fast,
opulență și saturnalii indecente nu poate fi reprimată prin decrete sau decizii
politice. Istoria Europei e flămândă chiar dacă poparele ei s-au ghiftuit cu
pop-corn și Coca-Cola. De aceea rețeta americană aplicată a la lettre în
Europa pare o bombă cu ceas. Europa e în pericol nu fiindcă America ne-ar
fi furnizat narcoticele ei, ci mai ales pentru că nu mai poate decide în
privința dozajelor.
În ciuda tuturor
ezitărilor Europa Unită riscă să devină un ecorșeu. Seamănă tot mai mult cu
America, această mașinărie de fabricat cotidianitate comodă și
comoditate cotidiană. Și acest imitatio nu e un act pur cultural, ci
mai degrabă o tactică. Ca să oprești puterea, trebuie să te constitui tu însuți
într-o putere care o va echilibra pe cealaltă tot atât cât se va inspira din ea,
se va edifica pe un soclu de valori comune. Pentru a concura Statele Unite,
Europa va trebui să înceapă prin a le semăna într-un fel.2 Pentru a reuși
europenii trebuie să rămână împreună. A rămâne împreună înseamnă a renunța la
orgolii regionale și la individualizare. În acest context un anume transfer de
suveranitate e inevitabil. La fel cum inevitabile vor fi reacțiile de frustrare
a partenerilor care vor transfera suveranitate fără a primi în schimb un bonus
de prosperitate (adică tocmai motivația profundă care a generat decizia
delegării decizionale către Europa)
Pe de altă parte,
termenul de Integrare asumă o serie de conotații reparatorii. Conform lui Karl
Deutsch, integrare înseamnă realizarea în sânul unui teritoriu, a unei
comunități de instituții și practici suficient de puternice pentru a garanta pe
termen lung schimbări pașnice în rândul populației pe care o reprezeintă.3
Integrarea e formula para-modernă de abolire a unui trecut conflictual și
incompatibil cu democrația modernă și dreptul comunitar. Europa de Est se
bucură azi de mâna pe care o întind statele cu o istorie mare, foste imperii.
Motivele acestei deschideri nu sunt total transparente. Tradiția imperială e
corespondentul în plan social al celebrului complex oedipian. Vechile și noile
imperialisme sunt dincolo de măștile lor, mărci ale unui inconștient reprimat
energic cu mari pierderi.
Europa de Est e în mod
evident complexată. Suvenir ingrat, trecutul roșu (la fel cu cel nazist) e în
egală măsură supus unui efort de revalorizare ce disimulează orice reper eroic
și național abandonând individul unui postmodernism juridic. În aceste
condiții Unificarea e, în termenii sociologului roman Pavel Câmpeanu, o
continuă dez-estizare. Această tentativă primește acoperire teoretică
suficientă odată cu propagarea teoriei federalismului european, teorie care
pleacă de la premisa slăbiciunii și compromiterii statului-națiune. Într-o
formulă premonitorie aceste aspecte le-a surprins și Jean Monnet care afirma că
Europa nu se va face decât cu prețul unei savante progresivități, plecând de la
realizări pragmatice și precise, (
) pentru a construi în final o federație a
statelor vestice4. Estul descalificat prin excesele războiului rece, funciar
sovietizat și definitiv compromis, dispare (politic și cultural) prin disoluție
controlată. Trecutul național e epuizat de spectrul coșmarului roșu pentru care
suntem, în măsuri diferite, vinovați fără excepție. Anamneza poate fi, pentru
orice estic, doar o ocazie pentru remușcare. Integrarea implică exhibarea
vinovăției (chiar și pentru cei care pot asuma doar o culpă metafizică5) prin
exces de decență istorică. Se recurge la un soi de tehnică de stimulare a
regresiei care să permită reactivarea unui orizont infantil unde numai cei
ascultători vor fi iertați și vor primi premii, eventual câteva scuze în
plus. Paternalismul curtenitor a occidentului are însă calitatea discutabilă
de a interzice maturizarea protejaților.
Occidentul și-a luat
mult prea în serios rolul și pretinde marțial și impertinent rolul tatălui.
Orice încercare a Estului (infantil și complexat) de a aduce în discuție acel
trecut (unde spiritul dribla in extremis limbajul de lemn) e primită
resentimentar și caracterul traumatizant al violului prezent e rejetat
metodic într-un inconștient colectiv de factură socio-marginală. Dragostea
occidentului are un iz ușor incestuos. Nu se aud proteste pentru că moda a
băgat pumnul în gură celor ce mai gândesc, iar proștii nu contează. Aparența de
legitimitate a dez-estizării e acoperită exemplar prin discursuri despre o
economie cu finalitate umană și despre o cultură a demnității umane care ar
avea întâietate asupra culturii agresive a profitului. Modelul e, în termenii
săi grosieri, unul clasic. El are o fizionomie maniheistă și trimite spre
binecunoscuta ecuație a lui Otto Rank potrivit căreia eroicul reprezintă lupta
luminii (Vestul civilizat) împotriva întunericului (Estul
sălbatic). Estul totalitar trebuie lichidat din lume și din istorie pentru a
ridica în loc noul Camelot. Numai că pentru a produce solidaritate și a
stimula implicarea trebuie să existe pericole iminente și dușmani redutabili.
Dușmanul, ca figură generică, funcționează ca un liant stabilizator, ca un
instrument de reglaj comunitar menit să provoace solidaritatea de criză. Numai
dușmanii articulați creează destine durabile. Iată de ce societățile noastre,
cu un fel de preștiință a fragilității lor, întrețin cu mare cheltuială la
marginea lor minorități de gânditori, de agitatori de profesie care sunt parcă
programați să vitupereze, adică să le reconstituie atacându-le.6 Critica
economiei de piață e în europa modernă doar o formă agresivă de publicitate.
Orice publicitate este implicit ideologică. Ea impune blazoane. Epoca
imagocentrică pe care o parcurgem schimbă decisiv caracterul confruntării pe
scena politică. Epoca noastră a cunoscut patru schimbări fundamentale: 1) s-a
schimbat ideea de informație: înainte, informația se cerea comentată,
dezbătută, aprofundată, verificată; astăzi, sub impactul imaginii TV,
a informa înseamnă a arăta, a înțelege înseamnă a vedea, și nimic mai mult;
2) s-a schimbat conceptul de actualitate: actualitatea nu mai e ceva valoros în
sine, ci ceea ce decide mass-media, în special televiziunea, că e valoros;
celelalte mijloace mass-media (ziarele, de pildă) se supun televiziunii; 3) s-a
schimbat timpul informației și al informării: dacă înainte o informație urma un
drum nespus de lung de la faptul brut până la pagina de ziar, astăzi informația
e ceva live: o cameră web, un computer, legătura la satelit, și...
voilà! (acest criteriu se aplică și cărților de care vorbim acum, traduse,
practic, în timp real în limba română); 4) s-a schimbat ideea de veridicitate
a informației: acuma nu mai e adevărat ceea ce e dovedit, ci ceea ce poate fi
repetat.7 În consecință noul Camelot nu mai poate fi cucerit cu arme
convenționale fiindcă nici războiul nu mai este ce era.
Murray J. Edelman8
susține că actul de imaginare a dușmanului (the enemy image) și procesul
de punere în act a unei psihoze sociale și politice de beligeranță au o
morfologie persuasivă precisă, reproductibilă în câteva stereotipii
reprezentaționale redutabile. Nu contează atât valaorea estetică a
imago-producțiilor cât eficiența lor publică. Societatea noastră susține
Michel Foucault nu este cea a spectacolului, ci cea a supravegherii; sub marea
suprafață a imaginilor se investește corpul în profunzime; în spatele marii
abstracții a schimbului, se urmărește dresajul minuțios și concret al forțelor
utile; circuitele comunicării sunt suporții unui cumul și ai unei centralizări
a cunoașterii; jocul semnelor definește ancorările puterii; frumoasa totalitate
a individului nu este amputată, reprimată, alterată de ordinea noastră socială,
ci individul este fabricat cu grijă după o întreagă tactică a forțelor și
corpurilor.9 Ca orice vietate dependentă putere Europa își ascunde
slăbiciunile. Plină de complexe secrete și presentimente terorizante ea
reacționează proiectiv: pune pe seama Americii lăcomia și toate acele cruzimi
la care participă cu secretă voluptate. Un exemplu în acest sens este asocierea
subiacentă care leagă consumatorismul și comerțul modern de hoție. Comerțul în
calitatea sa de continuare a jafului cu mijloace pașnice întreține remușcările
Vestului. Obsedată de păcat (la fel cum negustorul e urmărit în coșmarul său
de trecutul de corsar) Europa civilizată a făcut o slăbiciune pentru perdanți și
marginali. Cultura scuzei este expresia cea mai concretă a acestei obsesii.10
Marginalii nu greșesc și nu ucid pentru că sunt structural răi, ci fiindcă nu
au fost ascultați și nu li s-a acordat suficientă atenție. Contextul și lipsa de
comunicare îi absolvă de o parte a vinovăției, parte transferată în seama celor
care aparținând blocului națiunilor opulente s-au mulțumit să privească lumea
hedonic și individualist. În mod cert această perspectivă nu face decât să
agraveze suplimentar defazajul istoric. Cultura scuzei este mai ales o cultură
a disprețului: crezând că-i dezvinovățește pe vinovați, îi infantilizează.11 În
acest fel figura paternalistă a occidentului nu face decât să inhibe inițiativa
neofiților capitalismului așa cum un tată excesiv dominator poate afecta
iremediabil spiritul de independență a copiilor.
Integrarea se
desfășoară sub spectrul unei mentalități cantonate arogant în orizontul
superstiției potrivit căreia doar reprezentanții culturilor majore pot lua
decizii juste. A fi, cultural vorbind, urmașul lui Platon nu înseamnă cu
necesitate a avea dreptate. Este nevoie în mod cert să depășim împreună o serie
de prejudecăți. Acesta nu însemnă că proiectul Statelor Unite ale Europei ar
trebui stopat. În fapt există un acord implicit asupra acestui aspect de vreme
ce, în ciuda tuturor propunerilor de reformare a proiectului nu există nici o
alternativă semnificativă de blocare totală sau de înlocuire a lui. Fiecare
tentativă de contestare a mecanismelor integrării nu urmăresc decât o
repoziționare a contestatarului în așa fel încât acesta să poată profita mai
bine de ea. Căci Integrarea este o chestiune de demnitate națională dar, nu în
ultimul rând, o afacere mai mult sau mai puțin profitabilă
La ce bun o Uniune
Europeană ? Qui prodest ?
Așa cum arătam,
Unificarea are o componentă ritualică gândită într-o logică reparatorie și
totodată un act de tip justiție restaurativă. Unitatea confreriei propune o
fizionomie a socialității de tip nou, răscumpără greșelile
trecutului după modelul repartiției sacrificiale. Acest mecanism de factură
mitho-sacrală e reiterat în termeni moderni de logica de spill-over (a
angrenajelor) din teoria funcționalistă. În fapt întreg procesul de extindere a
Uniunii și integrarea se realizează prin voința politică. În practica imediată
de construcție comunitară acest lucru pare să se verifice. Care sunt rațiunile
intime ale procesului rămâne pentru moment în dezbatere. În principiu, cei care
au dau celor lipsiți. Are loc exorcizarea, sublimarea prin răscumpărare a
vinovăției Occidentului. Acestă ipoteză e compatibilă cu orice obiecție
formulată din direcție realistă sau neorealistă.12 În orice caz teoriile cele
mai influente azi înclină să crediteze o împărțire a puterii viitorului stat
european între statele națiune și instituțiile comunitare. Această viziune
împrumută indiscutabil ceva din grația și măreția miturilor fondatoare.
Prezentul cere să fie reinvestit cu acel prestigiu capabil să reitereze figura
regalității sacre a originilor. Din păcate deciziile punctuale sunt de fiecare
dată grevate de preocuparea pentru echilibrarea bugetelor. Și cu cât se
vorbește mai puțin despre acest aspect cu atât mai important va deveni el în
orice fel de ecuație destinală pentru Europa. Europa nu trebuie unificată,
ci doar egalizată respiratoriu Unificarea ascunde sub semnul deficitului de
suport doctrinar o problematică mai complicată și mai dureroasă decât
ingratitudinile și ireverențele de care ar în stare această turmă de
mizerabili tușați ireversibil de jumătate de secol de comunism. Și în orice caz
nici un fel de unificare nu poate fi concepută la modul realist sub imperativul
dez-estizării. Europa de est poate fi un partener activ pentru noile structuri
comunitare și trebuie considerat ca atare.
Diagnoza clasică a
declinului civilizației Occidentale (Untergang)13 merită indiscutabil o
relectură nouă operată în lumina dinamicii spectrului politic din ultimii ani.
Avem în vedere aici repoziționarea fermă Americii pe scena politică mondială
(administrația Bush pare artizanul noii arhitecturi) și recrudescența
terorismului islamic dincolo de lumea orientală.14 Discuția despre declinul sau
renașterea Europei trebuie să înceapă prin lămurirea a ceea ce poate însemna
cultura europeană pentru o epocă profund marcată de consumatorism, terorism și
înstrăinare. Nici o decizie politică nu poate compensa lipsa unor repere comune
capabile să fundamenteze o reală solidaritate europeană. Noi vrem o Europă
unită, dar nu putem depăși nivelul unor operațiuni de infrastructură. Ne
lipsește viziunea, marea idee restauratoare, marele simbol întemeietor. Ceea ce
riscăm să obținem este o splendidă cochilie vidă, o Europă arătoasă, dar fără
interioritate.15
Note:
1. În mod explicit,
integrarea europeană a fost gândită și promovată de actorii de pe scena
vest-europeană, după semnarea Tratatului de la Roma, în înțelesul de the
creation and maintenance of intense and diversified patterns of interaction
among previously autonomous units. These patterns may be partly economic
in character; partly social, partly political: definitions of political
integration all imply accompanying high levels of economic and social
integration.
2. Bruckner, Pascal,
Mizeria prosperității. Religia economismului și dușmanii săi, trad. rom.
Vasile Zincenco, Ed. Trei, București, 2002, p. 68
3. după 3 Ivan,
Adrian, Perspective ale construcției europene, Ed. Eikon, Cluj, 2003, p.
20
4 Ivan, Adrian,
idem, p. 17
5. Am folosit termenul
în accepțiunea dată acestuia de Karl Japers
6. Bruckner, Pascal,
idem, p. 83
7. Marga A.,
Filosofia unificării europene
8. Edelman, M. J.
Constructing the Political Spectacle, Chicago University Press, 1988 cap. 4,
The Construction and Uses of Political Enemies
9. Marga A.,
Filosofia unificării europene,
10. Ea devine aproape
isterie colectivă atunci când vorbim despre minorități sexuale, minorități
etnice sau problema cânilor comunitari.
11. Bruckner, Pascal,
idem, p. 79
12. Potrivit lui
Merton Kelstrup societatea internațională e caracterizată de anarhie. Pe acest
fond statele acceptă delegările de suveranitate către instituții comunitare, dar
numai pentru a face față unor presiuni, unor aversiuni, într-un cuvât pentru
a-și proteja interesele. Interguvernamentalismul (ca expresie a realismului)
subliniază faptul că interesele naționale prevalează în stadiul ultim al
deciziei prin jocul unanimității.
13. Spengler, Osvald,
Declinul Occidentului: Contururile unei morfologii a istoriei universale
(1923)
14. Evenimentele
recente din Londra confirmă dureros o temere mai veche a aliaților europeni a
NATO
15. Pleșu, A., idem |