Nuanțele răului
- deficiență a privirii sau viciu al esenței? -
Atributele
divinității
Există cel puțin un
gânditor contemporan care pune problema diferenței dintre Est și Vest în termeni
metafizici. Christos Yannaras consideră că diferența de mentalitate care separă
continentul european urmează în mare delimitarea geografică ce a urmat marii
schisme din 1054. Dacă în Europa apuseană Biserica a preluat mentalitatea tipic
romană, în care se punea accent mai ales pe atributul de legislator al
divinității, în Estul bizantin Dumnezeu a fost perceput mai mult prin prisma
atributului bunătății.
Calitatea de a fi bun
și cea de a fi drept sunt două atribute infinite și egale ale divinității.
Din punct de vedere teologic, Dumnezeu nu este mai bun decât drept și nici
invers. Însă prevalența unuia din aceste atribute poate fi un indiciu asupra
mentalităților și tradițiilor care le legitimează. Dacă pentru catolici
Dumnezeu este în primul rând judecător imparțial al conștiinței, individul
fiind chemat la o viață morală în care primordială este evitarea greșelii,
secondată de ispășire (până la limita teologică a purgatoriului), în ortodoxie
Dumnezeu este dispus mai curând să tolereze și să ierte, decât să judece.
Nu vom vorbi despre
semnificația metafizică profundă pe care o are ideea unei divinități care
iartă. La Origen, aceasta duce către apokatastază, către o fatală
absolvire a tuturor, inclusiv a diavolului. Bunătatea lui Dumnezeu fiind
infinită, orice formă de rău sfârșește prin a fi înghițită în oceanul iertării
divine. Justiția se evaporă pur și simplu în favoarea atotbunătății cu care
Origen este dispus să crediteze divinitatea. Ceea ce este interesant în plan
metafizic poate fi foarte pernicios în plan social. De aceea autorul acestei
deschideri a fost condamnat aspru de Sinoadele Bisericii.
Funcția pedepsei
Într-un sistem bazat
pe justiție, pedeapsa joacă un rol foarte important. Reprezintă corelativul
necesar al ideii de dreptate. Pedeapsa opune dreptatea nedreptății, care astfel
este creditată cu un statut, dacă nu ontologic, măcar ontic. Ceea ce știm,
indiferent de fundamentul ontologic al răului, este că nedreptatea există și că
ea trebuie corectată. Pedeapsa are așadar o funcție expiatoare: răul ontic este
recuperat prin curățare, prin (re)orientarea în bine a celui căzut.
Pentru orientul
creștin, dimpotrivă, pedeapsa nu curăță, ci murdărește. Omul acestei visio
mundi are din start imaginea perfecțiunii sale, pe care nimic nu o poate
atinge în esență (ci doar în aparență). Toate evenimentele1 au o valoare
conjuncturală. Fiind dat lumii ca esență (nu ca potență), omul bizantin nu
urmează drumul unei actualizări, ci este actualitate, chiar actualitate pură,
din start. Prin urmare, nu este responsabil față de conjuncturi. Acestea sunt
doar aparențe înșelătoare, care nu întunecă în nici un fel perfecțiunea lui
esențială.
Demnitatea omului
fiind astfel enorm ridicată, erorii îi revine statutul de umbră, de irealitate.
Răul și eroarea nu au statut ontologic, ci doar unul care ține de poziționare.
Vede rău(l) cel care este rău poziționat, rău intențio-nat. În realitate răul nu
există, și neexistând nici greșeală, nu există nici responsabilitate. Mai mult,
eroarea nu este atât o greșeală de poziționare a celui care o face, cât a
celui care o percepe. Miop, acesta nu înțelege binele din spatele răului.
Iertarea divină nu
implică o recunoaștere a răului prin pedeapsă. Dacă în primă fază creștinismul
a negat substratul ontologic al răului pentru a salva monoteismul, în a doua
fază, cea a raportării la răul cotidian și concret, orientul creștin vede
iertarea ca pe un act gratuit, ca un soi de jenă a divinității față de om,
situație care nu angajează în nici un fel responsabilitatea celui din urmă.
Pedeapsa ca expiere,
proprie tradiției latine, recunoaște dualismul bine-rău în plan ontic, însă
sursa erorii derivă tot dintr-o greșeală de orientare, corectabilă
așadar. Statutul ontologic al răului este refuzat astfel în ultimul moment.
Dar pentru omul apusean greșeala există cu siguranță. Fără ea justiția ar fi
lipsită de fundament.
Dacă ideea de justiție
introduce un dualism ontico-teologic (care justifică existența greșelii și
posibilitatea iertării) și unul juridico-metodologic (ca să aplici dreptatea ai
nevoie de opusul ei), ideea binelui suveran care înghite totul idee de
origine platonică salvează monismul, însă conduce la o serie de dificultăți
filosofice aproape insurmontabile și la consecințe etice greu de acceptat.
Limitele teologice ale problemei
Cerința aplicării unui
monoteism strict, proprie iudaismului și creștinismului, duce la o serie de
fundături. Dacă pornești de la un singur principiu ontologic, acesta fiind
dumnezeul iudeo-creștin, ajungi în imposibilitatea de a explica răul. Dacă îl
recunoști ca atare și îi acorzi statut ontologic, cazi în dualism. Pe de altă
parte, dacă accepti pe Dumnezeu ca origine a răului, distrugi fundamentul moral
și suportul psihologic al acestor religii. Soluția cea mai simplă a problemei
este să plasezi răul în plan moral: el nu există, există doar încercari la
care, sub aparența răului, divinitatea te pune. Iar acest rău moral este
bineînțeles unul ontic, nu ontologic; este unul care afectează omul ca fenomen
în viața curentă, nu ca esență. Gîndirea occidentală însă este adînc pătrunsă
de pelagianism doctrină religioasă care neagă păcatul strămoșesc,
interpretînd-l doar ca pe o greșeală personală a lui Adam.
Dacă Pelagius a
transpus păcatul strămoșesc în plan ontic, pentru a salva totodată pe Dumnezeu
(de perspectiva imoralității sau a dualismului) și libertatea umană (de spectrul
predestinării), epoca patristică s-a grăbit să înlăture ipoteza răului
ontologic, pentru a proteja dogma creației ex nihilo. Prin instituirea
unui al doilea principiu, care să explice originea răului, s-ar fi ajuns la
dualism. De aceea răul nu este originar, spun ei. Însă, în absența unui statut
ontologic al acestuia, nu poate fi explicată libertatea. Acestea sunt limitele
problemei: de o parte dualismul, de cealaltă, predestinarea și anularea
libertății. Bineînțeles, există și o a treia posibilitate, erezia, ieșirea din
cadrul dogmei.
Platonismul, cel
căruia Biserica a trebuit să îi dea o replică, are o doctrină mult mai coerentă.
Creația lumii este duală. Avem, pe de o parte, materia, pe de alta forma.
Materia este perisabilă, se degradează, duce către moarte, forma este eternă,
imperisabilă. În termeni morali materia este rea, iar forma bună.
Neoplatonismul devenise o religie respectabilă în antichitate, poate chiar
prea respectabilă, prea intelectuală. Creștinismul a trebuit să-i dea o
replică. Și replica s-a dovedit a fi inconsistentă, deoarece Părinții Bisericii
erau limitați în demersurile lor speculative de dogmă. Prin urmare, răul nu
putea fi decît fictiv, aparent.
Însă scenariul
cosmogonic platonician, cel puțin cel din Timaios invită la lectură.
Lectură pe care Aristotel a făcut-o cu siguranță. În dialogul amintit, Platon
vorbește de materie, de lumea formelor, dar și de un Demiurg, un făurar. Prin
urmare nu există doar două cauze. Există cel puțin trei. Materia corespunde
cauzei materiale a lui Aristotel, lumea formelor pe care o contemplă Demiurgul
reprezintă cauza formală, iar demiurgul însuși cauza eficientă. Însă în
scenariul aristotelic mai există o cauză: cea finală. De bună seamă că Demiurgul
a avut un motiv pentru creație, altfel n-ar fi făcut-o. Aceasta este cauza
finală. Astfel, la o lectură mai atentă, descoperim ceva mai mult decât un
simplu dualism în problema creației, chiar și la Platon.
Epilog iudaic
Am pornit de la un
principiu ontologic, pe care a trebuit să îl amendăm pentru a găsi o explicație
coerentă problemei răului, dar am descoperit că pînă și ipoteza dualistă
platonică trimite la mai multe cauze decît eram dispuși inițial să admitem.
Soluția iudaică, dată prin teoria celor zece Sefirot, complică și mai mult
problema.
În Cabala, creația are
loc din En Sof (Infinitul sau Incomprehensibilul), printr-un dezechilibru
geometric. Perfecțiunea este dată de prezența în En Sof a tuturor celor
zece atribute, în proporții egale. Dacă unul dintre acestea este îndepărtat
dintr-o anumită regiune, se crează un dezechilibru. Lumea noastră (una din
nenumărate altele) a fost creată prin retragerea atributului Justiție (Din
sau Geburah) și înlocuirea lui prin Bunătate (Hesed sau
Gedulah). Procesul poartă numele de contracție (țimțum). Prin acest
artificiu sunt explicate originea lumii și răul și se salvează totodată ideea
zeului unic, monoteismul.
Dacă biserica creștină
a dat un răspuns neoplatonismului prin dogma ne-substanțialității răului, Cabala
iudaică dă un răspuns mai elaborat. Ca și în teologia creștină, răul își
justifică existența printr-o chestiune de poziționare, mai concret, printr-o
absență. Pentru creștini răul este absența binelui, pentru cabaliști a
justiției. Iar dacă absența binelui este înlocuită prin grație și iertare (cu
sau fără condiția ispășirii), absența justiției este înlocuită prin bunătate.
Similitudinea este evidentă.
Într-o interpretare
iudaică a mitului Genezei, răul se originează în actul îndepărtării fructului
din pomul cunoașterii (nu în cel de a-l consuma). Acest pom simbolizează
arborele sefirotic, a cărui armonie a fost stricată prin dezechilibrul creat de
Adam. Substratul ontologic al răului este astfel negat. Răul survine direct în
plan ontic prin și ca greșeală a lui Adam; ca o greșeală de poziționare sau, mai
exact, de manipulare.
Noi moștenim această
orbire a omului primordial, consecventă căderii în păcat. Însă Paradisul ne
este mereu accesibil. Trăim în același timp în Paradis și în istorie, însă o
deficiență de vedere sau de poziționare ne împiedică să îl realizăm. Așadar,
însăși condiția umană, condiție demarcată prin rău și păcat, este consecința
unei erori de poziționare, nu a unui viciu de esență. Omul s-ar putea întoarce
oricînd în Paradis printr-o simplă schimbare de perspectivă. Putem spune că dacă
pentru creștini răul este absența binelui, pentru cabaliști acesta reprezintă
nu atît absența justiției, cît a privirii juste. |