Existențe în criză
CEL CARE PRIMEȘTE PALME de Leonid
Andreev; Traducerea Mircea Ștefănescu și Ludmila Vidrașcu;
Teatrul de Stat din Oradea Trupa Iosif Vulcan; Direcția de scenă
Alexander Hausvater; Scenografia Vioara Bara; Coregrafia
Adrian Ștefan; Cu Mihaela Gherdan, Petre Panait, Richard Balint, Daniel
Vulcu, Suzana Macovei, Andrian Locovei, Șerban Borda, Ion Abrudan, Sebastian
Lupu, Ileana Iurciuc, Corina Cernea, Lucia Rogoz, Mirela Niță-Lupu, Anca
Sigmirean, Adela Lazăr, Annamaria Borusz, Emil Sauciuc, Pavel Sîrghi, Alexandru
Rusu; Data premierei 2 mai 2006
Înainte de orice considerație de natură
axiologică asupra spectacolului cu piesa Cel care primește palme de
Leonid Andreev, ar fi de pus în evidență un detaliu de ordin statistic care
bine ar fi dacă ar însemna și unul simptomatic pentru ceea ce se cheamă
politică repertorială. Secția română a Teatrului de Stat din Oradea e, după
știința mea, cea mai consecventă promotoare pe scenele românești a literaturii
dramatice andreeviene. Astfel, în decembrie 1976, avea loc premiera
spectacolului cu piesa Spre stele în regia lui Alexandru Colpacci,
despre care cronicile vremii depun mărturie că ar fi fost unul profund, cu o
mare infuzie de poezie intrinsecă și cu interogații fundamentale privind
destinul individului într-o societate din ce în ce mai frământată, cum era
societatea rusă între revoluțiile dintre 1905 și 1917 (Dumitru Chirilă). Către
sfârșitul stagiunii l981-1982, în repertoriu intra un izbutit spectacol- coupé
ce reunea două comedii Calul în Senat și Frumoasele sabine,
tratate de regizorul Sergiu Savin într-un registru apropiat de grotesc. Și iată
că acum același Andreev e prezent pe afișul orădean cu o piesă deopotrivă
superbă și complicată, Cel care primește palme, spectacol care dacă ar
fi beneficiat de un plus de mobilizare din partea tuturor actorilor din
distribuție dar și de o cenzurare a tentațiilor calofile ale regizorului
Alexander Hausvater ar fi putut reprezenta șansa unui substanțial succes
confirmând că stagiunea căreia i-a pus punct a fost una chiar reușită în pofida
faptului că s-a zămislit din nou ( a câta oară?) sub însemnele, în principiu, nu
tocmai favorabile ale trecerii intempestive de la un directorat la altul. Nu
ar fi deloc neinteresant și nici neproductiv pentru trupă dacă s-ar supune unei
autoanalize și ar încerca să deslușească motivele din pricina cărora nu a
ajuns să-și coaguleze eforturile sub conducerea lui Alexander Hausvater tot la
fel cum a făcut-o sub cea a lui Victor Ioan Frunză, cu ocazia montării
Nevestelor vesele din Windsor. Parcă prea repede au intervenit oboseala,
comoditatea, un fel de lehamite, un spirit de conservare, elemente ce intră
repede în relații de tip antagonic cu stilul de lucru al directorului de scenă
ce le cere actorilor devotament total, să intre în timpul repetițiilor într-un
fel de cantonament care presupun rupturi de diviziunile vieții cotidiene și,
evident, sacrificii în viața personală. Dar fie și numai pentru a onora
prioritatea și statutul de promotoare a scrisului pentru teatru al lui Andreev,
trupa sau, mai corect spus, o parte dintre componenții ei, s-ar fi cuvenit să
depună un plus de efort astfel ca rolurile să fie elaborate nu doar la nivel
tehnic, ci să degaje forța artistică singulară, caracterizată prin naturalețe
și adâncime, prin capacitate de nuanțare, însușiri pe care le oferă din
scriitură mai toate partiturile. Pe de altă parte, așa după cum spuneam, nu
exclud ca de vină să fi fost și Alexander Hausvater însuși ce dă semne că și-ar
fi pierdut răbdarea de a mai lucra în detaliu cu toți actorii, care încearcă să
suplinească această răbdare printr-un barochism vizual și sonor, dominantă
fiind muzica excelent aleasă ce se revarsă pe scenă și în sală cu dorința de a
masca golurile de substanță. Fenomenul și formula au putut fi observate încă de
la montări precum Don Perimplin și Belisa de la Teatrul Toma Caragiu
din Ploiești, Machinal de la Naționalul bucureștean și, mai recent, în
Regele Cymbelin de la Teatrul German de Stat din Timișoara al cărui
pattern e cât se poate de vizibil în Cel care primește palme. Nu e
rostul criticului să pătrundă mai mult decât atât în intimitatea
vinovățiilor. Dar e în job-description- ul lui să observe că, deși
sunt indicii că spectacolul a întrunit adeziunea spectatorilor, nu s-a
înfăptuit dorința principală a regizorului, aceea de a primi din partea
publicului dovada că am introdus actul artistic în morfologia unui individ,
în vocabularul său existențial. Mai simplu spus, mie cel puțin Cel care
primește palme mi-a plăcut, dar nu m-a răscolit atât cât m- aș fi așteptat.
Voi încerca să mă explic în rândurile care urmează.
Se pare că Cel care primește palme e
una dintre cele mai jucate piese ale lui Leonid Andreev, succesul său depășind
frontierele Europei și ajungând până pe meleaguri americane. Probabil că
determinante pentru un atare fenomen sunt, pe de o parte, concizia scriiturii,
structura dramatică alertă, contrapunctică prin raportare la cea a piesei lui
Frank Wedekind, Hidalla sau Karl Hetman, piticul uriaș pe care o continuă
în mod explicit, pe de alta, abila utilizare a celebrei formule theatrum
mundi. Plasarea acțiunii în lumea circului se dovedește o operație cât se
poate de inteligentă și fructuoasă. Circul înseamnă o lume fascinantă, cu viața
trăită la extrem, cu pasiuni violente, cu oameni care practică zilnic un
periculos joc cu viața și cu moartea, țesături de sentimente și resentimente,
disperări, învolburări vulcanice, turpitudini, duplicități aburoase. Oameni ce
trăiesc cu pasiune fiecare ceas, oameni ce-și doresc iubirea, precum
îmblânzitoarea de lei Zinida, fete de o frumusețe cuceritoare ajunse acolo
prin cine știe ce șotie a sorții, asemenea Consuellei, bărbați tineri și focoși
din stirpea jocheului Alfred Bezano, ființe împăcate cu soarta care ce-și
asumă funcția de a fi factori de echilibru precum directorul Briquet, altele
mereu în căutarea unui profit, indiferent de mijloace cum e Contele Mancini
ce-și află pandantul în cei ce cred că totul, inclusiv sentimentele și ființele,
pot fi tranzacționate (Baronul Regnard). Circul e în egală măsură loc al
strălucirii dar și al tristeții, al jongleriile din arenă și al celor din
viață. Dar circul înseamnă și loc de refugiu. Nimeni din afara lui nu are nici
un fel de idee asupra a ceea ce se ascunde în spatele măștii unui clovn. Tocmai
de aceea enigmaticul Cel a ales această lume spre a-și linge rănile. Are
dreptate C. C. Buricea Mlinarcic atunci când afirmă că Cel care primește
palme e și, metaforic vorbind, autoportretul scenic al unui mare artist (
Leonid Andreev n.n. ) strivit între impostura breslei și seninătatea
sinucigașă a unui publica cărui dominantă definitorie e confuzia valorilor. (cf.
Leonid Andreev și dubla cădere a filosofiei, Editura Allfa,
București, 1999)
E cât se poate de clar că Alexander
Hausvater și-a dorit un spectacol în care momentele de încordare dramatică să
alterneze cu cele de autentică poezie. În care fabula să fie expusă cu
claritate- și chiar este, în pofida cezurilor ce întrerup periodic acțiunea
propriu-zisă, relatarea- , dar care să valoreze și apele de adânc ale piesei
așa încât planul acțiunii, a ceea ce se vede, să fie dublat de un altul al
metafizicului. Chiar din primele secvențe ale spectacolului, felul în care un
clovn tânăr, cu torsul gol, cu pantaloni negri, înzestrat cu un reflector (Pavel
Sîrghi) prospectează spațiul și mai apoi revelează interiorul aproape fiecare
nou personaj ce intră în scenă, mișcările ce se consumă în planul secund al
acesteia, plasarea la un moment dat în centrul ei a unui circ în miniatură,
contrastele coloristice (clovnilor în negru li se vor pune în relație
contrapunctică cei în alb), întreg cadrul scenografic excelent gândit de Vioara
Bara subliniază o astfel de intenție. Dar parcă și anunță victoria formei
asupra metafizicului. Sigur că momentele dansante, cât se poate de solicitante,
(coregraf Adrian Ștefan), cele de jocuri cu flăcările, ori cele asumate de
clovni sunt extrem de spectaculoase și cer un consum de energie extraordinar
din partea actorilor. Partea covârșitoare a forței de atracție a
spectacolului stă în astfel de momente, ele îi conferă febricitate,
intensitate, un ritm frenetic, pulsiune. Jocul în forță al Suzanei Macovei,
interpreta Zinidei ( nu pot să nu observ cât de bine lucrată e vocea acestei
actrițe, cum știe ea să o pună în evidență), doza de nebunie a îndrăgostitului
jocheu Alfred Bezano pentru care s-a găsit interpretul potrivit în persoana lui
Andrian Locovei ( stagiunea încheiată i-a fost una benefică acestui actor prea
puțin folosit până acum și care, iată, și-a luat revanșa) provoacă un iureș
frenetic de sexualitate. Ambii au forță, un soi de ferocitate aproape animalică,
intră într-o subtilă relație de complementaritate cu neîntreruptul colaj
muzical care se dorește mult mai mult decât atât, aspiră parcă la statutul de
personaj-comentator. Atât Zinida cât și Bezano au reacții violente, greu de
anticipat, adeseori provocate de angajarea zonelor tulburi, de adâncime ale
personalității umane. Îmblânzitoarea de lei e la modul disperat îndrăgostită
de virilul jocheu în vreme ce acesta și-o dorește din toată inima pe frumoasa
Consuella ( interpretată de o tânără și frumoasă actriță, Mihaela Gherdan,
care onorează în bună parte încrederea acordată de regizor, deși era încă
mult loc pentru mai bine), promisă de imoralul ei tată ( ca la carte, adică în
conformitate cu modelul, jucat de Petre Panait) baronului Regnard conceput cu
rigoare profesională de Ion Abrudan. Lucrurile ies din matcă odată cu venirea
enigmaticului Cel (titularul rolului, Richard Balint se încălzește pe măsură ce
întâmplările devin din ce în ce mai fierbinți, iar după ce depășește emoțiile
începutului chiar atinge performanța cu un emoționant moment de final) care se
îndrăgostește și el de Consuella. Scena de confruntare dintre intelectualul
refugiat în postura de clovn și Domnul ce i-a furat deopotrivă opera și soția
(Șerban Borda) e una de autentică tensiune, ea justificând, pour une fois,
tonul înalt, violent pe care directorul de scenă l-a solicitat din partea mai
tuturor interpreților, nu întotdeauna pe deplin îndreptățit după părerea mea.
Nelămuriți de ce li s-a impus o astfel de cerință, unii actori par a nu-și
ascunde reticențele (Daniel Vulcu) pendulând neîncrezători de-a lungul și
de-a latul suprafețelor spectacolului. Mărturisesc că le împărtășesc într-o
oarecare măsură nedumerirea.
Nu se ajunge din păcate la dorita conjuncție
dintre real și ireal, dintre teluric și metafizic. Criza tragică a lui Cel nu
e altceva, la nivelul întregului spectacol, decât ceea ce Jean Starobinski
numește într-un studiu despre Freud dorință deturnată în domeniul ficțiunii
chiar dacă o astfel de deturnare înseamnă costuri imense pentru persoana care
se încumetă la o astfel de aventură. Bine rezolvată la nivel estetic, caligrafia
discursului teatral ar fi devenit mai spectaculoasă, mai tulbure, mai cu
adevărat vijelioasă, mai răvășitoare dacă planul metafizic pe care îl sugerează
regizorul ar fi fost mai puternic conturat. Forma și stilul spectacolului au
câștig de cauză asupra vâltorilor interioare. De aceea poate jocul actoricesc
însuși exprimă mai puțin decât aș fi dorit drama personajelor cât mai curând
forma și stilul lor. De aceea, poate, și triplul final al montării. Cauzele pot
fi cele pe care le-am enunțat la începutul cronicii. Firește, era bine dacă
actorii și regizorul ar fi căutat și găsit împreună remediile. În puterea
cronicarului stă doar identificarea defectelor.
O
insultă ateatrală
I HATE HELEN comedie alternativă de
Peca Ștefan; ArCuB și Teatrul ACT din București; Regia Carmen Lidia
Vidu; Scenografia și video Mihai Păcurar; Muzica Vann Leblay;
Coregrafia Ramona Bărbulescu; Cu Marius Manole, Antoaneta
Cojocaru, Bogdan Dumitrescu, Mihai Cuciumeanu, Iulian Postelnicu, Rodica
Ioana Ionescu; Data reprezentației 29 mai 2006.
Ca să nu rămân corigent și anul acesta la
disciplina teatru alternativ și să îmi mai scadă complexele de soldat
neinstruit în fața acelor confrați open minded care și-au scos demult
din raniță bastonul de mareșal și l-au transformat în baghetă cu care dirijează
necondiționat corul de multe ori afon al admiratorilor de profesie ai
respectivului gen în care văd toboșarul timpurilor noi, am profitat de cele
zece zile petrecute la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu spre a
vedea cât mai multe dintre producțiile oferite sub respectiva etichetă. La
capătul celor zece zile, am constatat ceea ce știam demult, și anume că
alternativ sau nu, teatrul este înainte de toate bun sau prost, ba chiar că unul
și același scriitor de literatură dramatică se poate afla la baza respectivei
dichotomii esențiale. E cazul lui Peca Ștefan, component de seamă al mișcării
DramAcum, școlit în America, ba chiar și răsfățat și nu pe nedrept cu
un volum de autor apărut în 2005 la Editura Tribuna sub egida
Teatrului Imposibil din Cluj, volum asupra căruia promit să revin odată
trecute căldurile verii. M-am simțit cât se poate de bine la spectacolul cu
piesa The Sunshine Play produs de Teatrul Luni de la Green
Hours și am plecat cu o acută senzație de rău de la I hate Helen,
avorton întru nereușita căruia și-au reunit eforturile și banii ArCuB și
Teatrul ACT. Dacă The Sunshine Play e cu adevărat literatură dramatică
și prilejuiește un spectacol agreabil, I hate Helen e un sub-nimic. E
povestea comună și neinteresantă a unui anume Steve (firește, alter-ego al
dramaturgului) care se îndrăgostește pe neașteptate de o anume Helen. Steve e
proprietarul unui studio de televiziune ce emite prin internet, realizator de
talk-show- uri și de filme de desene animate mustind de cuvinte porcoase. Pe
nepusă masă, Helen îi comunică lui Steve că pleacă pentru un an la Paris spre a
onora o bursă de studii, apoi îl înștiințează că se va căsători cu grecul Stamos,
profesorul ei. Nebun de gelozie, Steve devine criminal în serie și îi căsăpește
pe rând pe Stamos, pe Helen și pe
Peca Ștefan care își face și el apariția prin
piesă, fie tembelizat, fie alcoolizat, semn că autorul posedă nu-i așa?
multă autoironie. Cam asta e tot și în text, și în reprezentație, așa că tare
mai sunt mirat când în Postfața la volumul citat și cu referire la
piesa devenită spectacol consora Iulia Popovici face vorbire despre structura
complicată a spațiilor lui Peca (care-i împing piesele în zona scenariilor de
film) și sugestia de sub-real a universului lui hiper-vizual. Dar dincolo de
mirare, nimic nu mă va convinge că I hate Helen nu e altceva decât un
sub-nimic și o hiper-prostie pentru montarea căreia s-au cheltuit bani
cu nemiluita căci scena geme de leptoape și de televizoare pe ale căror ecrane
sunt proiectate fragmente din desenele animate produse de Steve ori din
pretinsele show-uri ale aceluiași. Iar costurilor materiale deloc
nesemnificative, regizoarea Carmen Lidia Vidu le mai adaugă eforturile inutile
a șase actori, dintre care unul foarte bun, Marius Manole, dar care se vede
treaba că nu știe să și rostuiască talentul, și alta bună e vorba de Antoaneta
Zaharia, care e admirabilă în Stă să plouă de Lia Bugnar, o producție a
aceluiași Teatru Luni , ale unui scenograf ( Mihai Păcurar) și ale unei
coregrafe (Ramona Bărbulescu). Nu am nici o îndoială că cei ce nu sting țigară
după țigară în timpul reprezentației iar la sfârșitul ei nu aplaudă frenetic
sunt considerați de regizoare loaze absolute care nu înțeleg nimic din ceea ce
se cheamă înnoirea mijloacelor de expresie teatrală și renunțarea la orice
fel de tabu. Loază cum sunt, eu nici nu am fumat, nici nu am aplaudat, ci doar
am scris rândurile de mai sus, din dorința de a-i da dreptate lui Peca Ștefan
însuși care în chiar piesa cu pricina edictează prin intermediul lui Steve că
nu e deloc ok să-ți fie insultată inteligența în fiecare zi. Or, eu am perceput
sub-nimicul care e pretinsul spectacol cu I hate Helen drept o
insultă.
Orașul ca sentiment
ORAȘUL de Evghenii Grivkoveț;
Asociația Catharsis, Teatrul ACT și ArCuB-București; Traducerea
Vlad Massaci și Cristian Juncu; Regia Cristian Juncu;
Decoruri și costume- Cosmin Ardeleanu; Cu Vlad Zamfirescu, Florin
Zamfirescu, Nadiana Sălăgean, Gheorghe Ifrim, Constantin Drăgănescu;
Data reprezentației 2 iunie 2006.
Serghei, pentru prieteni Serioja, e un
bărbat încă tânăr. Are o soție drăguță, răbdătoare, care îi acceptă fără prea
multe reproșuri mofturile și copilăriile ce parcă s-au amplificat în vremea
din urmă. Are și o slujbă mai mult decât convenabilă, bine plătită, obținută
printr-o combinație născută din merite personale și intervenția unui tată mereu
gata să sară cu discreție, dar și cu înțelepciune, în ajutorul fiului său. Se
pare că e căutat adesea la telefon de tot felul de prieteni și cunoștințe,
dar și de oameni care îi apreciază serviciile. Până mai ieri viața îi era
organizată, dovadă fiind carnețelele pe care le avea la îndemână cu
programări zilnice, cu numere de telefon de maximă utilitate. De la un timp nu
le mai găsește niciodată atunci când îi sunt necesare. Noroc că prin preajmă se
află Tania, soția lui. Carevasăzică, Serioja e ceea ce se cheamă un om
realizat. Și totuși, așa, deodată, totul îl nemulțumește. Nimic nu mai e la
locul lui, nimic nu îi mai e pe plac. E tot mai iritat de soție, de
agresivitatea țârâitului telefonului, de prietenii, asemenea lui Max, care vin
să îi ceară bani împrumut, de slujbă, de țânțarii ce nu îl lasă să doarmă. Se
pare că cel mai mult îl irită orașul, teritoriul copilăriei de odinioară, cu
întâmplările ei ce atunci păreau senzaționale, iar acum sunt absolut derizorii.
Poate că orașul nu îl irită de Serioja chiar pe atât pe cât îl irita pe
sartrianul Roquentin ploiosul Le Hâvre, dar oricum el nu mai e în regulă.
Zidurile lui par să se fi năruit în chiar sufletul lui Serioja. Așa că bărbatul
vrea să plece. Să plece mai curând de undeva decât undeva. Pur și
simplu să-și ia lumea în cap. Are deja rucsacul de voiaj pregătit. În el se află
lucrurile absolut necesare pentru o absență a cărei durată nu e precizată.
Firește, plecarea nu e definitivă, gândul că odată va reveni e o certitudine.
Mai puțin certă e data plecării. Serioja mai are lucruri de rânduit, sfaturi de
primit, mai trebuie să își învingă propriile lui ezitări. Deocamdată e omul
aflat între. Trebuie să scape de această stare spre a se debarasa de
senzația de încremenire. De orașul devenit sentiment, transformat în personaj
ce induce apăsarea, în care îl doare cel ce a fost.
Piesa Orașul, impecabil tradusă în
românește de Vlad Massaci și de Cristian Juncu, montată de cel din urmă prin
eforturile conjugate ale Asociației Catharsis, ale Teatrului ACT și
ale ArCub surprinde toate aceste ezitări ale omului aflat între, cuprins
de incertul sentiment al plecării. De aici lungile, dar deloc
neinteresantele conversații ale lui Serioja cu Tania, cu Max, cu tatăl său.
Conversații și explicații ce constituie însăși materia dramatică a piesei pe
care Cristian Juncu o aduce în fața noastră fără a-i adăuga fondante
regizorale. În demersul său, regizorul îl are alături, ca aliat de nădejde pe
scenograful Cosmin Ardelean care imaginează un decor ce sugerează un mediu
claustrofob- orașul, cel cu dale de asfalt, cu guri de canal acoperite cu
grătare, scăldat de o ploaie de vară incertă precum sentimentele lui Serioja.
Dar îi mai are alături și pe actorii din distribuție care se remarcă prin
conjuncția fericită dintre evoluția individuală și jocul de relație.
Interpreții, majoritatea tineri, rostesc cuvintele metamorfozate în replici
logic, inteligent, expresiv, fără dorința de a epata ori a-și face chipuri de
lut. Ei se numesc Vlad Zamfirescu (Serioja), Nadiana Sălăgean (Tania) și
Gheorghe Ifrim (Max). Li se alătură Florin Zamfirescu, cu un zâmbet enigmatic
și un ton al vocii absolut cuceritor și Constantin Drăgănescu, care joacă
exemplar un șofer de taxi hâtru și pișicher. Orașul sau reușita unui
cvintet actoricesc bine condus de un regizor căruia lucrul la Teatrul ACT îi
priește. Orașul sau bucuria unui spectacol autentic, cum se zice de
suflet, dar deloc melodramatic. Orașul sau teatrul în stare pură.
Gunoieri și infideli
GUNOIERUL de Mimi Cornel Brănescu;
Teatrul JOINT din Brașov și Fundația Abracadabra; Regia
Daniel Popa; Cu Andrei Ralea, Relu Sirițeanu, Mirela Niță-Lupu,
Gabriel Costea; Data reprezentației 3 iunie 2006
Cu ocazia Festivalului Internațional de
Teatru de la Sibiu, am aflat despre existența la Brașov a unui teatru
independent (alternativ) numit Joint. Nu știu cui îi aparține, în
pofida faptului că pe mesele clubului în care s-a jucat spectacolul cu piesa
Gunoierul de Mimi Cornel Brănescu se găsea un text explicativ cu intenție
de manifest ce justifica rațiunile nașterii și rosturile existenței respectivei
instituții. Numai că textul în cauză, convingător în sine, era dat anonim.
Dorința animatorului (proprietarului?) Teatrului e ca acesta să se afle în
perpetuă comuniune cu spectatorii, respectivul deziderat putând fi realizat
prin spectacole valide artistic la care să se aplaude pe bune. Judecând
după reacția celor aflați în clubul în care s-a jucat Gunoierul, dar și
a mea, care, deși critic, tot public se cheamă că sunt, se pare că dorința
autorului pronunciamentului s-a îndeplinit. Fără a fi excepțional, suportând
amendamente, spectacolul e bun, iar lumea râde în hohote. Firește că pentru
asta un rol important îl deține textul lui Mimi Cornel Brănescu, text
caracterizat printr-un bun dozaj al răsturnărilor de situație. Gunoierul
(foarte expresiv jucat de Andrei Ralea) pare un fel de demn urmaș al ilustrului
Alfred Doolittle. E un mic filosof, e locvace , e șiret. Își așteaptă răbdător
victimele recrutate dintre vecinii de gunoi. Îi agață cu știință, le citește
din gunoi meniul, iar apoi le spune că sunt înșelați de neveste. Are el semnele
lui, dovezile lui irefutabile. Firește, e discret, nu spune cu cine, lucru ce
îl pune pe jar pe Vecinul ( cam fad jucat de Relu Sirițeanu, deficitar la
capitolul mimică). Vecinul devine mai gelos decât Othello, pune la cale planuri
de ucidere a soției infidele bănuită că i-ar pune coarne cu un anume Chirovici.
Deodată apare soția aprigă (Mirela Niță-Lupu) a pretinsului gunoier care arată
că în casa aceea cântă găina. Se răzbună punându-i pe cei doi să cânte și să
danseze, scenă de un haz nebun Iar când le face vânt își face apariția și
celebrul Chirovici (Gabriel Costea) repede acceptat pentru câteva ore de
plăceri de respectiva nevastă.
Lui Daniel Popa, cel care semnează regia
spectacolului, i-a revenit misiunea de a pune în ecuație termenii acestei farse
și de a găsi modalitățile apte a satisface nevoia de râs a spectatorilor. O
îndeplinește cu un remarcabil simț al măsurii, fără exagerări, fără
vizitarea depozitului cu aluzii pornografice. Așa încât Gunoierul e un
spectacol ce merită să fie văzut.
Oglinda
FLORI; FILME; FETE SAU BĂIEȚI de Mimi
Cornel Brănescu; Teatrul Municipal Mr.Gh. Pastia din Focșani; Regia
Mimi Cornel Brănescu; Cu Adina Andrei, Bianca Alexandra Cristea,
Iulian Postelnicu, Leonid Doni; Data reprezentației 9 iunie 2006
Tânăr actor și creator de literatură
dramatică, Mimi Cornel Brănescu a scris o comedie simpatică, deloc
sofisticată, dar plină de umor și de vitalitate despre tinerii de azi sau
tinerii dintotdeauna. O comedie ca-n viață, dar în care- lucru ciudat!- nu se
aud la tot pasul cuvinte licențioase spre a se obține un pretins efect de
real, asta în pofida faptului că cei doi băieți și cele două fete ce apar în
fața noastră nu sunt deloc doctoranzi în astrofizică, ci oameni simpli care nu
s-au născut și crescut în Cartierul Primăverii. Fetele sunt prietene, băieții
asemenea și își împărtășesc tot ce au pe suflet. Uneia dintre fete i se
întâmplă să aibă o primă întâlnire cu unul dintre băieți, iar evenimentul e
privit cu maximă emoție de ambii protagoniști, pentru un plus de curaj fiecare
recurgând la sfaturile prietenei, respectiv prietenului. E timpul florilor.
Lucrurile merg cum nu se poate mai bine, cu inerentele stângăcii și, uite așa,
primul cuplu e pe cale de constituire. Ceilalți doi le urmează exemplul.
Urmează, firesc, căsătoriile, planurile de viitor, sacrificiile, economiile
pentru cumpărarea unui apartament și a mobilei, serile în fața televizorului cu
mici dispute în ceea ce privește alegerea canalului și a filmului, întâlnirile
tot mai rare și tot mai convenționale între vechii prieteni. Dar și
obișnuința, apoi plictiseala, apoi iritarea, uneori adulterul, apoi crizele
de comunicare. Până când de tot se alege praful, iar prietenii de odinioară se
regăsesc, fiecare cu un divorț la activ, mai puțin entuziaști, mai puțin
emotivi, cu câțiva ani în plus și multe speranțe în minus. Probabil o vor lua
de la capăt. Probabil.
Nu e nimic senzațional
în povestea spusă cât se poate de coerent de Mimi Cornel Brănescu. Tema nu e
deloc nouă în dramaturgia contemporană românească. Au exploatat-o Ecaterina
Oproiu începând cu Nu sunt Turnul Eiffel ori Dumitru Solomon în
Zăpezile de altădată. Există în text firesc, ironie, dinamism al ironiei,
amărăciune. Exact ca în viață. Dar n-a spus oare un confrate din alte vremuri
al lui Mimi Cornel Brănescu că teatrul este oglinda vieții? Piesa pe care
dramaturgul însuși o înscenează la modul cinstit și simplu , dar și fără
abdicări de la regulile profesionalismului și ale bunului gust pe scena
Teatrului Municipal Mr. Gh. Pastia din Focșani prilejuiește un spectacol ce se
urmărește cu plăcere mai cu seamă fiindcă în el evoluează patru tineri actori
care, fără a fi senzaționali, sunt indiscutabil buni. Rostesc replicile clar,
știu să creeze situații, impun relații, au necesara doză de umor. Se mișcă cu
dezinvoltură, nu par niște umerașe îmbrăcate. Firește, mi se va spune că toate
acestea țin de abc -ul meseriei. Așa este. Numai cum, în vremea din
urmă vezi tot felul de juni actori terni, flasci, fără o minimă personalitate,
interșanjabili, excepțiile se cuvin remarcate, încurajate, lăudate. Problema e
de ce sunt atât de puține excepții. Nu o voi discuta acum, deși mă
interesează, în pofida faptului că ea nu dă deloc insomnii profesorilor de la
nenumăratele școli de teatru, de stat ori private, din țară. Cei patru actori
se numesc Adina Andrei, Bianca Alexandra Cristea, Iulian Postelnicu și Leonid
Doni. Pentru a conferi un plus de dinamism montării și a lega scenele, clipele
de viață din care e compusă piesa, Mimi Cornel Brănescu a făcut apel și la
fonoteca de aur, de unde a ales frumoase șlagăre italiene din anii60 ori70,
din acelea cu Rita Pavone ori Adriano Celentano și alții asemenea lor, motiv
pentru mine să-mi amintesc cu plăcere și nostalgie de anii în care nu aveam
deloc grija oglinzii tot mai ciobite a teatrului românesc, dar în care sigur
respectiva oglindă era mult mai validă decât azi.
Ultima haltă înainte de Infern
AUTO de
Ernesto Caballero; Teatrul Municipal Bacovia din Bacovia; Traducerea
Ioana Anghel; Regia Claudiu Goga; Scenografia- Ramona Ingrid
Macarie; Cu Eliza Noemi Judeu, Gabriel Duțu, Adriana Pârvu, Florina
Găzdaru, Codrin Turcu, Ionuț Purice; Data reprezentației- 8 iunie 2006.
Primul lucru ce se
cuvine remarcat despre spectacolul cu piesa Auto de Ernesto Caballero
e rapiditatea cu care textul dramaturgului spaniol a parcurs distanța dintre
paginile de carte și scenă. Publicat în 1993 sub egida Institutului de Cultură
Juan Gil-Albert Muestra de Teatro Espańol de Autores Contemporáneos
și reeditat un an mai târziu de Societatea Generală a Autorilor Spanioli,
Auto a cunoscut premiera absolută în 1992 la Teatrul Alfil din
Madrid, în regia autorului. A devenit cunoscută în România grație excelentei
antologii de Teatru spaniol contemporan publicată în 2005 de Fundația
Culturală Camil Petrescu și de revista Teatrul azi, îngrijită de
Ioana Anghel și de Andreea Dumitru, traducerea textului fiind asumată cu succes
de Ioana Anghel. A fost citită cu promptitudine de regizorul Claudiu Goga care,
invitat să monteze un spectacol la Teatrul Municipal Bacovia din Bacău a
propus-o în repertoriu. Dornici să-l reîmprospăteze , să îl racordeze la
contemporaneitate, dar și de a reintroduce instituția pe care o conduc în
circuitul teatral național, tinerii directori Adrian Găzdaru și Gabriel Duțu au
acceptat propunerea. Iar spectacolul, fără a se impune ca un moment artistic de
anvergură, e totuși unul important ca etapă de lucru căci încorporează arderi
și energii superioare atât prin ceea ce propune cât și prin ceea ce sugerează.
Lucrarea regizorală, concentrată mai cu seamă pe munca cu actorii, pe
stabilirea unor relații reale, nu urmărește să confere montării un radicalism
de fațadă, ci mizează pe evidențierea subtilităților textului. E exact ceea ce
probabil că și-ar fi dorit chiar Ernesto Caballero fiindcă dramaturgul însuși
declară nu sunt scriitor, sunt dramaturg
operele mele nu sunt decât embrioni
care vor fi împliniți în timpul repetițiilor. Nu am asistat la repetiții, am
văzut doar spectacolul la câteva luni distanță de la data premierei și cu toate
că mi s-a spus că nu am participat chiar la cea mai bună reprezentație, e
dincolo de orice îndoială că regizorul Claudiu Goga și cei patru actori din
distribuție au îndeplinit dorința scriitorului.
În nota introductivă
dedicată lui Caballero de Andreea Dumitru în antologia la care am făcut referire
mai sus, e citată o altă aserțiune a scriitorului. Pentru Caballero,
scriitorul de literatură dramatică are datoria de a vorbi despre realitate, dar
a vorbi despre realitate înseamnă a genera zone de insecuritate.
Cele patru personaje
ale piesei se află ele însele într-o zonă de insecuritate. Înțelegem repede
că ele au fost victime ale unui accident de circulație, iar acum se acuză
reciproc de cele întâmplate, încriminându-l și pe șoferul aflat la volanul unui
camion cu care au intrat în coliziune. Soțul, siluetat de Gabriel Duțu cu
peniță fină, într-un veritabil și izbutit contre-emploi, e tot timpul
preocupat de mașina personală și de calculatoarele de la serviciu. Soția,
agitată, cicălitoare, interpretată de Eliza Noemi Judeu, e obsedată de
ultramoderna bucătărie de acasă. Cumnata, jucată de Florina Găzdaru, e
preocupată mai cu seamă de soțul surorii sale ce i-a devenit amant de o bună
bucată de vreme, iar relația e acum devoalată, în vreme ce Autostopista,
excelent jucată de Adriana Pârvu, e practicanta celei mai vechi profesii din
lume. Zbaterea lor se consumă într-o încăpere cu patru scaune, delimitată de o
serie de uși. Respectivul cadru scenografic imaginat de Ramona Ingrid Macarie
subliniază încă și mai accentuat evidentele contaminări dintre piesa lui
Caballero și celebra Huis clos a lui Sartre. Lucrurile se lămuresc în
ultimele minute ale spectacolului când pe scenă se insinuează semnele că cei
patru se află în ultima haltă de dinainte de Infern.
Montând cu
binecunoscuta-i seriozitate, cu atenție la nuanțe piesa dramaturgului spaniol,
Claudiu Goga se slujește de galeria umană din text spre a ne invita să reflectăm
cu ceva mai multă luare-aminte la felul în care ne administrăm viața. Și lucru
important o face evitând cu succes capcanele didacticismului. |