Corul lui Bach:
multa,
non multum
Pentru că, după cum
merg lucrurile, e extrem de puțin probabil să auzim curând în viața de concert
orădeană o compoziție corală de Bach în maniera corectă istoric și stilistic,
să profităm de pauza dintre stagiuni pentru a aborda un subiect controversat,
conex cu practica interpretativă a operei corale a patriarhului armoniei,
cum îi zicea Beethoven. Abordarea de față are și ceva din savoarea morilor de
vânt, întrucât nici măcar în general modul autentic de interpretare, adică
informat istoric și stilistic, nu a prins încă pe meleagurile noastre (deși
acest curent muzicologic și interpretativ s-a impus în Occident de câteva
decenii), darmite o temă controversată din cadrul acestuia. Să ne mulțumim
totuși cel puțin cu punerea problemei, evident fără pretenția unei soluții
definitive, ci cu această infimă racordare a Oradiei la dezbaterea ideatică din
muzicologia și practica interpretativă mondială. Numai provincialii sunt
atotștiutori, un spirit deschis spre universal e mereu curios.
După acest glorios
truism, să intrăm totuși în chestiune. E vorba de teza tulburătoare avansată de
cercetătorul și dirijorul american Joshua Rifkin (urmat și de alți câțiva
confrați) cum că lucrările așa-zis corale ale lui Bach au fost concepute și se
cântau atunci cu un singur cântăreț la fiecare voce din cor. E o ipoteză atât de
radicală încât o astfel de viziune camerală asupra compozițiilor corale ale
lui Bach e șocantă nu numai pentru cei rutinați în vechile și greoaiele
interpretări mamut la care s-au pretat până prin anii 60-70 și unii faimoși
dirijori (Furtwängler, Karajan etc), ci și pentru cei familiarizați cu stilul
autentic de interpretare, cu ansambluri mai mici și claritate de cristal.
În principal, Rifkin a
pornit de la memoriul înaintat de Bach șefilor săi pentru ameliorarea
situației interpretative de la Leipzig (Proiect scurt, dar foarte necesar
pentru buna slujire a muzicii bisericești, însoțit de considerații obiective cu
privire la decăderea acesteia, 1730) și și-a argumentat principiile în
articolul Bachs Chorus din The Musical Times, 1982,
p.747-754. Toate înregistrările bachiene ale lui Rifkin sunt cu un singur
cântăreț la fiecare voce corală (one voice per part, OVPP), inclusiv cea
cu grandioasa Missa în si minor (înregistrare supranumită, mai în glumă,
mai în serios Madrigalul în si minor după prezentarea ei la conferința din
1980 a Societății Muzicologice Americane). Prima problemă la audierea acestora
e că hibele interpretative sunt cu atât mai evidente cu cât ansamblul e mai mic,
deci (cu excepția unor cântărețe foarte bune în acest stil, ca Julianne Baird și
Judith Nelson) interpretarea, mai ales cea instrumentală, nu e pe deplin
satisfăcătoare după peste două decenii de evoluție a curentului autentic.
Cu mult mai bine stau
lucrurile în ce-l privește pe celălalt important exponent al curentului OVPP,
Andrew Parrott, căruia i se datorează unele din cele mai bune înregistrări ale
unor capodopere ale muzicii vechi (de obicei, în fruntea ansamblului Taverner
Consort & Players). Articolul lui Parrott Bachs chorus: a brief yet
highly necessary reappraisal din
Early Music, nov. 1996, p.551-580, a continuat argumentele lui
Rifkin și a declanșat în revistă o polemică întinsă pe durata a trei ani, în
principal cu Ton Koopman și Christoph Wolff. Înregistrările OVPP din 1998 ale
lui Parrott cu Oratoriul de Paști BWV 249 și cantata Christ lag in
Todesbanden BWV 4 sunt exponențiale pentru succesul poate neașteptat al
acestui curent, demonstrând simbioza tipic bachiană a scriiturii vocale în cea
instrumentală, dar și inteligibilitatea vocilor față de instrumente, nu numai
în micul ansamblu de corzi din cantată, ci și în orchestra festivă din oratoriu
(ce-i drept, echipa sa de cântăreți era de vis: Emily van Evera, Charles
Daniels, David Thomas, Peter Kooy). Interesant e că înregistrarea lui Parrott cu
Patimile după Ioan are însă în cor doi cântăreți la fiecare voce, fapt
argumentat în baza indicațiilor din știmele păstrate.
Căci aspectul cu
adevărat spinos al problemei survine de-abia acum: dacă acceptăm argumentele
din cercetările istorice ale lui Rifkin și Parrott, e oare sistemul OVPP
universal valabil în interpretarea tuturor compozițiilor corale ale lui Bach? De
exemplu, cantata Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (Actus tragicus,
BWV 106) a fost compusă în tinerețe de Bach pentru o ceremonie funebră în unul
din orășelele Arnstadt sau Mühlhausen, deci numărul de cântăreți trebuie să fi
fost foarte limitat (versiunea camerală a lui Rifkin sună intim și convingător,
spre deosebire de corul, fie el și de cameră, al lui Gustav Leonhardt sau Ton
Koopman, totuși reputați interpreți autentici de muzică veche). Apropo,
Rifkin a dirijat chiar și Requiem-ul de Mozart cu un cor de numai 8
cântăreți (dintre care 4 au cântat solo-urile), fiindcă a descoperit că nici la
Domul Sf. Ștefan din Viena nu erau pe atunci disponibili mai mult de 8
cântăreți pentru slujbele funebre!
Dar, dacă în cazul
unor lucrări se pot găsi argumente istorice sau conjuncturale pentru a adopta
versiunea OVPP, sistemul nu e nici pe departe universal acceptat nici de către
specialiști și cunoscători, și nu în cazul tuturor compozițiilor corale ale lui
Bach. Un prim contraargument clar în anumite situații e prezența în cadrul
aceleiași lucrări (primul exemplu ce vine în minte e tocmai Missa în si minor)
a unor ansambluri vocale pentru cor dublu sau pentru 2 soprani, alto, tenor și
bas, sau 2 soprani, 2 alti, tenor și bas, laolaltă cu alte ansambluri doar
pentru cele 4 voci obișnuite. Fiindcă e de presupus că toți cântăreții cântau
tot timpul, nu numai în ansamblurile cu voci divisi.
Mai intervine uneori
și problema echilibrului sonorității, dacă un cor festiv, cu acompaniament de
corzi, oboaie, trompete, timpani și orgă, e cântat foarte istoricist și OVPP
de către un cor alcătuit dintr-un sopran băiat și trei bărbați maturi (alto,
tenor și bas) copilul nu prea se va auzi. De altfel, Bach nici nu avea la
dispoziție soliști în sensul modern al cuvântului, ci toți cântăreții făceau
parte din ansamblu. Dar oare toate solo-urile pentru un anumit tip de voce
dintr-o cantată erau cântate de un singur cântăreț? Poate unul cânta ariile,
altul recitativele, sau le împărțeau între ei în vreun fel, cam cum e în Patimile
după Matei. Ar fi și foarte obositor pentru un singur cântăreț să cânte
toate solo-urile dintr-o compoziție de anvergură, ca oratoriile sau Patimile.
Una peste alta,
argumentele lui Rifkin și Parrott cum că Bach și-a conceput și interpretat
majoritatea compozițiilor corale în sistemul OVPP par foarte seducătoare (ar
merita citite in extenso articolele lor menționate mai sus și polemica
declanșată). În cazul compozițiilor care pot face excepție de la acest
principiu, există dovezi în partitura autografă sau în știmele pentru
ripieniști care s-au păstrat. Iar până la urmă, e și aici tot o chestiune de
alegere în funcție de gust și educație: dacă interpreții sau publicul de azi vor
să cânte/audă cutare compoziție de Bach cu un cor (fie el și mic, de 12-16
cântăreți) e o cu totul altă problemă. În ciuda argumentelor istorice și
acustice evidente, unii încă preferă compozițiile pentru clavecin sau clavicord
ale lui Bach cântate la pianul modern de concert (care a apărut la peste 100 de
ani de la moartea lui Bach și e un instrument extrem de diferit). Dar, vorba
lui Parrott, unii pianiști pot să mai pretindă că Bach ar fi preferat ca ele să
fie interpretate la un pian modern de concert, dar totuși nu pretind că Bach
le-a și conceput pentru acesta.
Deci, mănușa a fost
aruncată. Cercetarea surselor și a condițiilor în care a fost concepută și
prezentată o anumită compoziție, precum și intuiția artistică a interpreților,
pot decide când e cazul să se utilizeze sistemul OVPP și când nu. Nouă ne
rămâne deocamdată satisfacția faptului că muzica veche, în speță cea a acestui
geniu numit J. S. Bach, e totuși atât de inepuizabilă încât și azi mai suscită
controverse și mai conține aspecte enigmatice.
Epilog.
Preîntâmpinând o eventuală dilemă legată de opera corală a celuilalt colos al
Barocului, Handel, trebuie amintit că există dovezi istorice și muzicale
clare că marile lui oratorii au fost concepute pentru un cor (de cameră, după
standardele de azi). Totuși, apropo de enigmele din muzica veche, s-ar putea ca
lucrările compuse de titanul Handel la Cannons pentru ducele de Chandos (Chandos
Anthems și primele versiuni la Acis și Galateea și Estera) să se fi
încadrat în sistemul OVPP! Se pare că la Cannons și în zonă nu exista atunci
un cor, mai ales suficient de instruit pentru a cânta astfel de compoziții.
|