BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 7-8 (488-489) iulie-august 2006

CRONICA LITERARĂ

de

Ioan MOLDOVAN

În căutarea bunului echilibru

Ion Beldeanu, Indiferența textului, Editura Augusta, Timișoara, 2005.

Lenea despre care poetul aduce vorba ici-colo în textele sale nu e tocmai cea a unui oblo­movian ortodox, ci a unui ins exasperat (în secret) de monotonia existenței, de urâtul și de eterna reîntoarcere a lui în perimetrul in­di­vidual al viețuirii, dar care opune „lăcomiei zilei” o anume „indiferență”, tocmai spre a-și pro­teja emoțiile, tristețea și melancolia, acestea fiind viptul fără de care trecerea prin timp și prin cuvinte ar deveni de tot searbădă și de­zo­lantă.

Pe o scală atitudinală având la un capăt „scân­cetul” și la celălalt „strigătul”, Ion Bel­deanu preferă o rostire poetică temperat-ironi­că în morfo-sintaxa căreia alămurile sunt în­lo­cu­ite cu instrumentele melancoliei și nostalgiei, iar spectacolul confesiunii e regizat în cheie minoră, fără a-și pierde însă forța gravi­tății mesajului: „Moartea se cațără ca de fiecare dată/ deasupra strigând: „Da, este timpul/ să ter­minăm odată cu scâncetul/ ce se aude prin gura deschisă/ chiar în palmele tale”/ Și eu în­cep să simt/ cum cad alămurile și cărămizile/ de care n-am avut parte/ cum cad și tot cad/ iar capul meu se duce și el/ atât de repede, atât de neatins.” (Dar cel ce caută? )

Cultivând „o precauție necesar㔠(cum se numește un poem), Ion Beldeanu îndreaptă asupra realității o privire detașată, știind bi­ne că, odată intrată în text, lumea se înstrăinează de dramele individului și își expune propriile-i jocuri, în raport cu care poetul nu mai poate evolua decât ca o amintire a cuiva , miste­rios, necunoscut, mereu suspicios față de eventualele clamori ori lamentații personale: „Nu te apropia prea mult/ poți să nimerești într-o amintire/ de care mereu tot fugi”. Un „altfel de text” scrie acum poetul, în care poezia e chemată să-și arate chipul/trupul neîmpodobit , cel care a substituit „nămolurile scrisului” cu o realitate purificată. Gestul de a scrie recupe­rează virtuți orfice: „Acum scriu și copacii se ridică/ încep să  umble trăgând după ei aro­mele/ acestei foi de hârtie/ în care îmi pot așeza mâhnirea și visele/ o mie și una de priviri sau povestea/ pe care nici tu n-ai auzit-o” (A înflorit cristalul ).

Cu „masca Bunei speranțe” pe chip și pe scriitură, Ion Beldeanu e un poet care și-a in­ventat o postură, un spațiu, un stil. Jocul „de-a fericirea” pe care îl exersează în textele sale mi­zează pe simulare și disimulare, pe ironie și, uneori, sarcasm: „Nici o grijă. Viața curge do­mo­lită/ de miresmele podului de piatră/ din ziua Vineri/ când noi ne adunăm/ la ora ceaiului/ să privim vivandierele// Oho, mersul lor apetisant/ și sfânta libertate a sexului/ atât de simplu se scrie Istoria/ din care nu se aude acum/ decât susurul frunzei/ la ferestrele e­chi­nocțiului/ și atât de neașteptat/ se moare// într-un sfârșit de noapte/ sfârtecat de haitele as­fal­tului// Oricum ce nevoie de voie/ când ne distrăm de-a fericirea/ chiar dacă frigul/ se alintă prin filelel de jurnal/ și unii dintre noi/ vor cădea curând/ de pe cal, de pe cai?” (De-a fericirea ) Sentimentalitatea e asumată cu bună știință („Recunosc am rămas un sentimental”), dar nu e lăsată să-și dea-n petic, e controlată cu tandrețe și cu proporția potrivită de autorironie.Reveria e lăsată să alimenteze lirismul cu „câmpuri emoționale”, dar nu e lă­sa­tă să sufoce poezia cu excesele sale ; poetul e un caligraf, nu un romanțios intempestiv, un livresc cumpătat, nu un bard zgomotos. „Pândind oximoronul” (alt titlu de poem), Ion Bel­deanu știe a-l capta și a-l folosi ca antidot împotriva sentimentalismului nețărmurit. Peste cer­neala emoțiilor ce riscă să păteze pagina poetul presară cu eleganță cenușa absorbantă a unei lu­cidități bine antrenate în operațiunile de temperare a exibării sinelui.

Indiferența textului este cartea în care, cum foarte frumos spune Adrian Dinu Ra­chieru în prefață, „între foșnetul livresc și freamătul viului, poetul trage cortina reflexivității me­lancolice”.