În căutarea semanticii pierdute
însemnări pe marginea unui singur poem
Poemul Structura
nopții care deschide volumul omonim Angela Marinescu, Structura nopții,
Editura Cartea Românească, București, 1979 al Angelei Marinescu, se detașează
prin exemplaritatea viziunii poetice și printr-o complexitate incitantă, privind
textul în multiplaniralitatea lui. Deși are prezentarea unei arte poetice
implicite și descriptive, dar ceea ce atrage atenția, dincolo de artificiul
lingvistiv (desigur, un aspect foarte important al poeticii de ansamblu al
autoarei) este echilibrul în detaliu realizat între eu și cuvântul său, între
cuvânt și efectul său, eul. Substratul semantic al poemului are ca pretext, nu
și ca trimitere imanentă, imaginea platoniciană a grotei, în virtutea
echivalenței umbră- ființă. Nu putem vorbi însă de un platonism asimilat,
asumat. Orice idee, stilistică sau filosofică, devine în poetica Angelei
Marinescu simplu instrument pentru conturarea unei teze
obligatoriu și puternic individualiza(n)te: refacerea unității
primordiale, a Unului, cum se exprimă explicit poeta în mai multe rânduri.
Nici un subiect-vedetă filosofic (sau stilistic) nu va fi creditat până la
capăt, ci evaluat după o grilă proprie, fidelă acestei idei.
Ritmul tematic al
poemului este imprimat de mișcarea de refacere a momentului originar,
de reidentificare a resorturilor existenței în inalterabilitatea lor și
este construit în cheia simbolică a culorii negru, purtătoarea prin
excelență a promisiunii reîncarnării, a recuperării ființei, culoarea
absolutului. Atmosfera construită derivă din
senzația de presiune, de contorsionare, de spațiu limitat, de restrângere în
sine, de cer apăsător - închircit, piept îngust, cărările înguste,
cerc strîns viața mea, închircită lumină, în așa fel încât ceea ce putea fi
interpretat în volumele anterioare drept nostalgie, melancolie, se transformă
acum într-un sentiment tutelar de spaimă și mai ales de profundă
incompatibilitate cu materia, de nervozitate resimțită ca fiind în pragul
dezintegrării psihice. Urmarea este o conectare pe cont propriu la soluția
răsturnării imaginii, la schimbarea ordinii lumii, la smulgerea balanței dintre
pozitiv și negativ: Văd cum Răul se răsucește jalnic, sucombînd sub tufișul/
Îngrețoșat de atîta frumusețe trecătoare.
Se conturează pe
parcursul poemului diferențierea (în accepție nietzscheeană) fundamentală între
vitalitatea efemerului și energia eternului. Ziua, indicele valorilor pozitive,
carteziene, ajunge să facă trimitere la ceea ce este alterat, pervertit, să
fie spațiul închis al valorilor efemere. Vitalitatea diurnă devine vitalitatea
sterilă, falsă, a ceea ce este muritor. Dintr-un astfel de mediu opac derivă
imposibilitate de a comunica: Țipătul nu se pierde, nu se stinge, ci se
întoarce înapoi lovindu-se/De pieptul îngust, amenințîndu-l. Și nu mai pot
pleca.
În condițiile în care
diurnul și-a pierdut valențele disciplinare, noaptea, teritoriul
inconștientului, al deschiderii absolute, și implicit momentul propice
creației, devine în chip firesc refugiul din calea mediocrității, adevărata și
cea mai sigură variantă de receptare a informației: Obsedată de umbră
și-ntuneric, acum, cînd trîmbițele răsună.
Noaptea este
cronotopul în care vitalitatea și capacitate de gândire și reprezentare pot
depăși limitele traductibilității sentimentelor, pe cele ale disponibilităților
afective, cu atât mai mult cu cât, la nivelul creierului, în ordinea spirituală,
este abolită diferența de genuri, se pierd coordonatele unei feminități
constrângătoare și furnizoare de inferioritate (la nivelul receptării).
Opoziția între pieptul îngust și sângele și creieru-mi vast, între sentiment
și simț, este convertită sub imperativul transgresării spirituale a realității
în cuplul: sete de cunoaștere inconștient (ca unic teritoriu care poate fi
accesat). Astfel, întunericul (negrul) devine instrumentul perfect de
estompare a diferențelor (de sex sau de alt fel), de recuperare a ființei la un
alt nivel, similiandroginic.
Din situația
existențială de neconcordanță între întunericul din sângele și creieru-mi vast
și asaltul mutilant al exteriorului, se ajunge la transmutarea obiectului
cunoașterii obsesive în interior, asupra propriilor limite ale ființării, la
sinteza, finalmente, în spiritual. Întunericul este scos din opoziția
tradițională cu lumina și așezat în contiguitatea tenebrelor ființei, în așa fel
încât explorarea inconștientului/ întunericului interior apare ca mobil creator
unic. Lupta creierului cu infernul autocunoașterii rămâne singura și scurta
izbucnire în transcendența cenușii, clipa unică în care eul pierdut (cf. Benn)
poate fi căutat, resuscitat.
Elanul introspectiv
-creierul se rotește în adîncurile cele mai întunecate,/ Cînd eroarea cea mai
mică o prind din zbor, cînd ființa îmi sapă/ Cu propriile ei mîini în propriul
piept ca într-un infern/ larg și întunecat- apare ca formă supremă de
reconciliere cu pământul negru, fertil al ființei proprii, depozitul de unde se
extrage prin operații succesive fecunditatea ascunsă și unde spiritul mai poate
locui. Eul liric își reia și intensifică tonalitatea înaltă din volumul
debutului. Inconștientul și cunoașterea autoscopică sunt principiile creatoare
unice acceptate, așa cum negreala este materia primordială care trebuie
transmisă în piatra filosofală. Răsturnarea
categoriilor este concentrată, în partea a doua a poemului, pe diferitele
tipuri de atitudini față de cuvântul cu implicații lirice, motiv recurent în
creația Angelei Marinescu. Între noțiunile tari, intuite, devenite nuclee ale
imaginarului, esență, sevă, un cerc strîns și eficace, energia pură,
săgeata țintind spiritul, materie comprimată și desă se așază filtrul
mutilant al diurnului, valul înfricoșător al zilei, viermuiala, putridul.
Diferențierea este
reluată la nivelul tipurilor de scris, diferențiind între scrisul nocturn
creator, subtanțial, și scrisul diurn, aservit, devitalizat. Dintr-un
spațiu supus în permanență agresiunii, căsuță torturată (...) pătrat bântuit
de patimi, strigătul de libertate se îndepărtează spre zona posibilului
irealizabil. În același sens, al construcției unui discurs bazat pe
diferențieri, sunt transpuse imaginea concesivă a pelerinului, icon nocturn,
și imaginea ființelor mutilate spiritual. Pelerinul, ființă intermediară,
animal, totuși în putrefacție, este singurul care poate duce mesajul
împlinirii prin limbaj, mesajul salvării prin limbaj, printr-un anumit tip de
limbaj care presupune interogarea continuă. Singura modalitate de a susține
aceste atribute rămâne scripturalitatea seminală, recuperatoare, scrisul
inalterat, extracție din smârcurile inconștientului, purtător de mesaje
autentice.
Creația (scriptică)
înseamnă combustie (ascetică), de aici și valoarea sa purificatoare și de sursă
energetică în diferență cu cenușa rugului: Rămîne, totuși, puterea energiei
pure,/ Foc purificator, simplu mod de a exista, singurătate a gîndirii/ Și a
trupului. Am încercat, pentru a mă putea desprinde/ De propriile-mi cuvinte,
să-mi fac din ele altare vii. Când ziua devine
mecanism oprimant, inhibator: valul înfricoșător al zilei,
abstragerea, evadarea, autocreația prin explorarea resurselor
inconștientului rămân atributele incontestabile ale scrisului ca
afirmație a vitalității. Sensul devine fapta re-creării, iar litera (ca
vârf simbolic al intelectului) și carnea (ca vârf simbolic al biologicului)
rămân cele două invarianțe ale ființei, carnea ca parfum al sîngelui și
negreala ca parfum al energiei reunite în creier. Singura posibilitate de
transformare autentică spirituală, de schimbare a condiției, de evoluție, de
eliberare, de punere în situația de intra într-o altă etapă este moartea:
Moartea este singura mea faptă.
Reconsiderarea
condiției pe cont propriu este întărită prin chestionarea expansivă a unor
imagini tari ale umanității: imaginea prometeică, oedipiană și cea christică,
climax-uri ale violenței duse în absolut. Dar opțiunile simbolizante ale eului
sunt orientate către momentul scadenței, al pedepsei (asumate sau nu)
înfruntării divinului, partea întunecată a miturilor; nu latura eroică a
acțiunii, a revoltei, ci momentul cinic al spargerii iluziei, al conștientizării
neputinței, eșecului. Supliciul prometeic și supliciul christic sunt deopotrivă
manifestări ale viului și umbrele pasiunii, manifestările unice ale iubirii:
mai multă iubire aici,/ În cuibul precar, decît în veșnica tinerețe a mării!.
Sunt cele două mari capitole, cele două condiții sine qua non ale
afirmării ființei. Divinul din omenesc trebuie să
asume sintetizator prin sita carnalului și a sentimentelor, după cum drumul
către desăvârșirea spirituală a terestrului trece prin instincte, prin
irațional, în așa fel încât afirmarea ființei și cunoașterea sunt finalități
care se pot produce doar prin ieșirea din sine, din ghearele cleștului din
piept.
Între această
modalitate de afirmare/ salvare a ființei și demersul creator individual se
întrevede un alt paralelism. Viața, rezultantă a cărnii și sângelui, își găsește
justificarea/ împlinirea în înfruntarea cunoașterii. Excursul genealogic
începe în biologic și duce în noaptea fără
hotar, în spațiul deschis al interiorității. Cheia accesării acestui spațiu al
libertății este asumarea trăirii totale, al cărei gest semnificant este țipățul,
punctul unic de comunicare între viață și moarte, între trecut și prezent,
între exterior și interior: Plonjez în noaptea
fără hotar, cea care începe cu un țipăt/Și care își este sie însăși
străină. Plonjeul este o altă manifestare a pasiunii- gradualitatea,
negocierea propriei libertăți fiind stadii excluse. Aici, țipătul nu este
expresie a spaimei, a fricii, ci semn al ciocnirii dureroase a sensibilului cu
suprasensibilul, a smulgerii dureroase și violente a spiritului de pe crucea
biologicului.
Pledoarie insistentă
în favoarea valențelor epistemice ale cuvântului poetic întâlnim în partea a
patra a poemului. Geografiei fizice a cotidianului eul îi opune geometria neagră
a scrisului pentru că poemul este locul prin excelență deschis al trăirilor
intense și mai ales autentice: Ce viață mai intensă decît poemul meu. /Ce zeu
mai putred decît viața. /Împotriva instinctului de conservare ridic acest
poem./Împotriva unei lumi amare, iată splendoarea/Și liniile geometriei negre.
Deși simbolurile și tipul de expresie excelează prin ambivalență, concepția
asupra creației este construită pe raționamentului lipsit de echivoc adevărat
sau fals, al lui sau/sau (cf. Kierkegaard). Cunoașterea trebuie să fie
directă și nu intermediată, intrisecă existențalului și nu impusă. Punerea în
acord a eului cu lumea nu vine din îngurgitarea ciclică a acelorași date, ci
prin luarea cu asalt a propriei ființe, prin confruntarea directă, prin
chestionarea limitelor, prin asumarea și a alterabilului. Nimic din ce este
omenesc nu trebuie ignorat pentru că sensul nu poate fi cunoscut ignorând
limitele biologicului, starea de fapt a finitudinii vieții omenești, iar nevoile
primare rămân singurele imperative prin care afectivul este adus din nou în casa
ființei: Setea îmi devine cel mai precis sentiment. Ignoranța, columb cu
gâtul răsucit, apare astfel ca drum liber către desacralizarea lumii. Gestul
artistic este în diferență față de religiosul în forma pasivă, de acceptare
resemnată, de involuție, de situare în interiorul limitelor predefinite.
Acest tip de raportare
personalizată prin spargerea convențiilor este întărit de inserarea unei alte
forme de prizonierat în capriciul (supra)determinării, momentul oedipian al
ființei: oedip, frate de cruce, cum îți întorci ochii către mine!/ oedip, rege
hăituit de propria soartă!. Exigența selecției merge spre momentul de furie,
spre momentul regăsirii conștiente a sinelui ca marionetă, spre acel Oedip care
a primit vestea vinei induse. În fața exemplului oedipian, prins într-o
solidaridate fraternă, eul își construiește startegia supraviețuirii,
sustragerii predeterminării, pentru că afirmarea ființei și resemnarea sunt
noțiuni care se exclud:Libertatea ți-o câștigi cu prețul lepădădrii de sine.
Avem de-a face cu o răsturnare a mitului prin re-creație a sinelui, prin
negarea destinului și viețuire prin cunoaștere directă. Spre deodebire de
fratele Oedip, eul caută renunțarea la destin care ar echivala cu lepădarea
de sinele prestabilit. Actul creator este instanțiat în replică la actul
oedipian. Vanitatea inconștientă a regalității este subtituită prin disperarea
lucidității, o altă formă de afirmare a individualității (nu în sens autopunitiv,
ca în cazul oedipian, ci în sens autocreator). Nervozitatea și excesul,
tensiunea și puritatea sunt manifestări care eliberează ființa, și nu liniștea
și resemnarea, celelalte laturi care, însă, închid devenirea: Tensiunea și
puritatea, două aripi, două laturi pline de sânge/ Ale melancoliei./ două crime
fără sens al unei figuri geometrice,/Întunecate și veșnice, voi care îmi
spargeți pieptul/ Voi care ați înlocuit zidurile ce mă înconjoară cu încarnarea/
Setei, cu carnea voastră artistică, cu carnea voastră/ Concentrată, aici/ Voi,
două fantome, cele două brațe ale mele!.
Partea a cincea aduce
în text starea paradoxală a ființei. Tonul prescriptiv de până acum este
înlocuit de cel descriptiv. Ființa este privită ca punct de întâlnire a
contrariilor, ca stare a materiei prinsă nu în dualitate, ci în totalitate.
Eul este intuit ca
metonimie a întregului, ca imagine fractalică a totului: Noapte, timp
în sine, structură a ființei mele,/ meta-noapte și noapte obiect, fă-mă să
pătrund înțelesul/Celor două mari configurații ale vieții mele:/Cosmicitatea
ei, rigoarea ei cosmică, amplu amfiteatru/În care luptă și mor doar
zei,/Matematica ei absolută,/Și tensiunea, puritatea, în fața stelei
străvezii/Himeric spațiu nuclear, infinit rău,/Pierzanie tristă, cuib rătăcit
fără sens. Menținerea în permanentă alertă a ființei sunt căi spre atingere a
ceea ce nu poate fi rostit, sunt posisbile deschideri către locul în care sensul
este tăcere, fără să fie moarte: noapte în care farul împlîntat în țărmul ei
dur și trist/ poate fi speranță a iluziei,/ vis pe o navă în flăcări, cruce
umanizată/ Geometrie în care obsesia centrului ia froma/ Întunericului absolut.
Față de Celălalt (care, după raționamentul folosit până acum, poate fi înțeles
ca producere metonimică a lumii diurnului), eul acesta se situează polemic:
graba voastră pusă în slujba unor idealuri meschine, unde embreieurul Voi
cumulează trimiterile vituperante de pâna acum la poeții sterili, la scrisul
gol, desemantizat, mecanizat. Poezia este și o reacție la informația din
exterior, prin exterior neînțelegând în mod necesar lumea unui prezent dat,
oarecare, biografic, în special, ci Istoria însăși care a dus într-un loc
închis, într-o înfundătură, într-o grotă.
Christ nu este numit
în mod direct, dar ne sunt oferite suficiente indicii, împinse chiar în
semantica tare prin intermediul unor apelative precum: sinucigașul, mortul,
clovn trist. Totuși, ca și până acum nu simbolul în sine este atacat, ci starea
sa pragmatică. Christ apare ca un Dionysos care se pretinde Christ și de aici
ridicolul tragic al apariției. Pe fondul pretextuării unui Christ fals, culmea
manifestării iubirii în lume a căpătat conotațiile peiorative ale circului.
Noblețea gestului suprem recuperator se pierde în inutilitate, în desemantizare.
Gestul său re-creator, care poate fi convertit în iubire! se lovește și se
pierde în bufoneria cotidianului. Un gest confiscat de o falsă tablă de legi
cărora le și dă replică. Iisus nu este de căutat în legile sterpe ci în lupta
transfiguratoare cu instinctele. Christ, și mai ales gestul lui, este perceput
ca aparținând geneticii, ca imanență a umanității. Că nu este o sfidare ci o
încercare de reafirmare, de refacere la scara umanului creator a gestului său
deducem din felul în care este interpretat gestul acestuia: Chip sfînt,
luptător cu instinctele putrede,/ Tu, care te idealizezi pe măsură ce te dizolvi
în noaptea/ Cea mare, reînviind sensiblitatea și haosul. Crucificarea/
Abstractă, imagine violentă a unui întreg absolut,/ Evanghelie a simțurilor
omenești./ Astfel cum te insinuezi, celulă cu celulă,/ Clipă de clipă, în
cetatea din nordul himeric,/Răsturnată pe un imens bloc de gheață străvezie-/
.../ În plin exercițiu spiritual se va propaga în întuneric,/ Zădărnicindu-l.
Dar nu prin dezagregare, ci prin adâncire. Christ este un gest suprem eșuat în
mlaștina pozitivului, este un drum al ființei care nu a dus niciunde, care a
pierdut lupta cu lumea diurnului. Și împotriva acestui spațiu al pierzaniei se
lansează eul: ...nu vreau să fiu nici actor/ Nevăzut dar nici banală rătăcire,
nici clovn obscen, dar nici/ Frumusețe strict fizică. Reorientarea atenției
asupra propriei interiorități apare astfel ca o urmare firească a atâtor
eșecuri (oedipian, christic). Lupta cu celălalt este un eșec prestabilit. Lupta
cu sine este posibilul eșec.
Ultima parte a
poemului capătă surprinzătoare accente imnice, incantatorii. Viziunile
coșmarești sunt înlocuite de o precipitare extatică pe drumul noii lumini, care
vine din intensitatea vieții reconciliate în sine însăși. Gesturile fără
finalitate în exterior, pentru nimeni altcineva în afara sinelui reprezintă
opțiunea finală și cea mai aproape de salvare: lipsa ta de sens, fumusețea
lipsei tale de sens. Încrâncenarea de până acum se transformă în viziunea
paroxistică a propriei creații. Prin abstragerea totală, din lume și din sine,
devine accesibil drumul către deschiderile absolute: atunci forța mea, puterea
care mă leagănă, este forța artistică/ A ființei mele desprinse.
Din perspectiva acesti
ultime părți, poemul Structura nopții capătă aspectul unei evanghelii
personale prin care se propovăduiește salvarea ființei din smârcurile
uniformizării, ale banalizării, ale previzibilului. O evanghelie care are în
centru energia întunecată a pre-categorialului, a personalității, a
individului, a eului ca instanță absolută pentru sine. Inconștientul își este
sieși drum și scop, cale de cunoaștere și obiect de cunoscut, este mod personal
de inserare în ordinea superioară, și nu în ordinea pervertită a imediatului.
Recuperarea ființei în plenitudinea ei și inserarea în tonul cosmic și nu în
opacul mundan sunt aspirații realizabile prin intermediul actului autocreator/
artistic. Ceea ce părea o descriere cinică a relației cauză- efect, se
transformă în reiterarea demnității relației acție-reacție. |