COLONIA ÎNGERILOR
de Ștefan Caraman
Deși încă tânăr ( e
născut în 1967) și cu un debut petrecut doar în urmă cu 11 ani în revista
Flacăra, deopotrivă prozator, poet și dramaturg, Ștefan Caraman poate fi
socotit, alături de Saviana Stănescu, Alina Nelega, Petre Barbu, Radu
Macrinici, un precursor al tendințelor de înnoire a tuturor componentelor
limbajului dramatic, așa cum apar ele astăzi la modul acut, din perspectiva
unei mișcări oarecum coagulate pe nume DramAcum, în care văd un fel de
replică la ceea ce în proză se cheamă deja Generația Polirom. Caraman
a practicat încă de la momentul venirii sale în lumea literaturii dramatice un
nonconformism ce a depășit nivelul structurii exterioare specific celor care la
sindrofii ce se anunță dintre cele mai simandicoase se duc ostentativ îmbrăcați
în geacă și blue-jeans. Cultivând cu o voluptate ce din perspectiva
aventurilor prezentului ne pare a fi bine temperată delicatesele de
limbaj, Ștefan Caraman nu și-a abandonat niciodată statutul de cronicar al
timpului prezent, pentru aceasta recurgând cu talent și succes la formula
parabolei. Și cu toate că la vremea debutului a părut agresiv modern, e sigur că
Ștefan Caraman nu sacrifică niciodată în piesele sale povestea
organizată, firește, după canoane moderne, care nu-i afectează însă deloc
structura de rezistență. Așa se face că ori de câte ori vezi un spectacol cu o
piesă de Ștefan Caraman iar textele sale au fost jucate de Teatre din
București, Cluj, Arad, Sfântu Gheorghe, Galați, Piatra Neamț- odată
reprezentația încheiată (atunci când și-a aflat regizorul și actorii potriviți)
nu te afli deloc în dificultate în clipa când ți se cere de vreun amic să
povestești ce ai văzut, semn că piesele dramaturgului, ce se încăpățânează
să locuiască la Tulcea și să practice profesia de funcționar bancar, sunt texte
de teatru adevărat, adică mult mai mult decât un exhibiționism lingvistic
primar.
În chip similar stau
lucrurile cu piesa Colonia îngerilor declarată de UNITER piesa anului
2005 și tipărită la Editura UNITEXT (în condiții grafice remarcabile, dar cu
neglijențe de corectură în ceea ce privește textul propriu-zis) în 2006.
Ne aflăm într-un
restaurant, local de lux al cărui personal e alcătuit eminamente din oameni ale
căror zile sunt numărate. Bolnavi de cancer, ei au fost angajați de un
inventiv al zilelor noastre ca să dea culoare și să sporească încasările
localului. Sunt îmbrăcați în ciudate costume albe de înger, îngeri
imperfecți, căci aripile sunt negre, jerpelite, negre de joc și căzute. Și
asta pentru că, așa cum spune Îngerul Mihăiță, o astfel de vestimentație face
parte din specificul casei La cabaret femeile servesc în (sic!) sânii goi,
aici muribunzii servesc în îngeri Firește totul e teribil de macabru, un
pic cam kitsch, cum constată Bătrânul, dar angajații aceștia care au venit de
bunăvoie și s-au ascuns de frica morții în crâșma asta fac meseria ca o ultimă
legătură cu viața. Sosirea unei Ea, o cântăreață cu voce dumnezeiască,
înseamnă pentru salariații localului cam tot atât cât a însemnat pentru Miroiu
venirea Monei în Steaua fără nume. Ea riscă să pună la încercare
rânduielile, să scoată de la locul ei regula principală care e aceea a Morții.
Dar când Moartea își face totuși apariția urmează ritualul
se face în tăcere
ritualul constă în scoaterea aripilor celui mort. În momentul schimbării
Patronului se modifică vestimentația personalului. Acum Mihăiță și Gavrilă au
costume de culoare neagră- din spate li se ițește câte o coadă de șobolan cu
moț la capăt; pe cap poartă cornițe; în încăpere totul este negru, se întrevăd
o mulțime de semne malefice. Dovadă că gustul pentru macabru al oamenilor nu
are niciodată limite, că întotdeauna cineva poate inventa ceva încă și mai
șocant, poate chiar mai umilitor la adresa condiției umane. Doar Mihăiță nu va
mai vedea metamorfozele, moartea sa fiind vegheată de Gavrilă, cel cu care a
făcut un cuplu ce îl amintește pe cel al lui Vladimir și Estragon din
Așteptându-l pe Godot.
Poate că piesa e prea
lungă, dar montajul scenelor e inventiv, bine sudat, progresia dramatică reală,
forma nu aderă forțat la conținut ci i se suprapune perfect. Motive ca piesa
Colonia îngerilor să vadă luminile rampei
DESPĂRȚIREA
GEMENILOR
de Sebastian-vlad
Popa
Copil-teribil, spirit
rebel, de o originalitate uneori deloc comodă, despre care ți se întâmplă
frecvent să nu știi când glumește și când vorbește serios, privit adesea de
ceea ce el însuși numește teatrocrație ca un fel de copil-problemă tocmai
fiindcă se situează pe poziții care, chiar dacă se dovedesc greșite, nu
îngăduie somnolența, Sebastian-vlad Popa ( aceasta e noua grafie a numelui
impusă de proprietarul său, iar eu nu pot decât să-i respect dorința în
numele dreptului sfânt la proprietate, gândindu-mă că de limba română, care nu
e proprietatea ei, și-a bătut joc însăși Academia pe vremea când era oblăduită
de E. Simion) a scris o carte absolut altfel. E, firește, o carte de
teatru, se numește Despărțirea gemenilor, a apărut în 2006 la Editura
UNITEXT și conține și, eseuri pe tema dramaticului. Zic și
fiindcă între ceea ce e cu adevărat valoros în acest volum se insinuează și
prea multă vorbărie, și nițel egocentrism în exces, și idolatrie, și o
supradoză de orgoliu specifică omului convins că el e cel ce deține adevărul
absolut, chemându-i nu la dezbatere, ci la luptă pe ceilalți. Dar dincolo de
ceea ce i se poate reproșa lui Sebastian- vlad Popa, rămân diagnosticele,
observațiile, contextualizările, și mai ales încercarea de a teoretiza cu folos
despre teatrul pe care semnatarul cărții dorește să îl redescopere de pe
poziția spectatorului talentat, aflat în permanentă și utilă (salvatoare)
contradicție cu spectatorul masificat care vine la spectacol ca la un
eveniment monden, se preface că îi place căci acolo i s-a vorbit despre ceva
și pleacă din sală fără a nu fi trăit nici un fel de experiență autentică, ci
doar două ore de socializare prost înțeleasă. O precizare. Mă număr printre
acei spectatori, sau, mă rog, critici ce cred că teatrul are nevoie de poveste,
că ei trebuie să vorbească despre ceva. Dar contează cu ce grad de
originalitate, de creativitate reală, productivă și nu reproductivă o face.
Ceea ce Sebastian-vlad Popa numește spectator talentat trebuie să fie atent
și să aprecieze această creativitate, nu încremenirea, falsul, calpul. Pentru
spectatorul talentat, teatrul este sărbătoare și el iese de la spectacol în
starea jubilatorie a experienței trăite sub semnul unui prezent încă viu,
asemenea celui ce a trăit muzica. Problema pe care și-o pune criticul atunci
când reflectează despre teatru e de a disjunge între teatralitate, pe de
o parte, și dramă, respectiv dramatic, pe de altă parte. Autorul
Despărțirii gemenilor se întreabă adesea ce este drama?, furnizează
diverse definiții cu caracter provizoriu, revine asupra conceptului ori
conceptelor, simte nevoia precizărilor. Or, ceea ce cred a fi defectul cărții e
tocmai că oscilează, că nu se hotărăște asupra unor clarificări. Lucrul ar fi
fost necesar, cu atât mai mult cu cât teoreticianul a conferit
teatralității o semnificație negativă, oricum alta față de cea extrem de
laxă pe care cuvântul în cauză l-a dobândit în vremea din urmă, atât de laxă
încât riscă să se desemantizeze, să semnifice un gol de gândire, în vreme ce
drama înseamnă autentic, creație, bucurie. Cel puțina asta deduc eu. Nu
exclud ca deducția mea să fie reflexul deformației de profesor dornic de
explicații limpezi.
Ce îl interesează cu
folos pe Sebastian-vlad Popa e de a spune fără menajamente că șansa de a se
întâlni cu jubilația îi surâde extrem de rar spectatorului român de azi, că cel
mai adesea învingătoare e teatralitatea, adică stereotipurile care ne
solidarizează livrate într-un cocktail mișto, că sistemul sedativ
funcționează perfect, că teatrul se situează în linia întâi a frontului
socialist, că el se sindicalizează fiind produsul unei lumi dogmatice, ce
reproduce perfect lumea românească în care s-a născut celebra generație27
căreia criticul i-a consacrat o carte intitulată Utopiile române cu
Apocalipsa sub pernă. Teatrul hrănit de dramaticul autentic are nevoie nu
de susțineri masive, ci de afinități elective, de adeziuni libere și atunci
devine el însuși o provocare neîntreruptă a diversității. Numai un asemenea
teatru poate scoate și teatrocrația din starea de vegetație, o stare în care se
complace mai cu seamă critica teatrală, stare diagnosticată de autorul cărții
cu umor trist în capitolul Procesul etapei.
Dar până atunci cum e
teatrul văduvit de dramaticul autentic? Teatrul în România, după 1989, e
bolnav de teatru căzut în teatru, în teatru, în teatru
N-ați observat? Retorica
aceasta a teatrului în teatru este, fără îndoială, a barocelor nefericiri
contemporane. Numai teatrul și presa ni le silabisește cu atâta limpezime.
Așa încât teatrul a devenit un gen meschin. Teatrul e produs de artiști care
nu învață nicăieri și nici nu au intuiția că drumul spre autenticitate nu trece
prin ordinărie, ci dimpotrivă, presupune o nouă formalizare a lui și o
curățenie nouă. Sebastian-vlad Popa nu-și rezervă doar dreptul de a constata,
ci mai ales pe cel de a se revolta, amintind întrucâtva de celebrul Nu
ionescian. Se revoltă criticul, însă o face cu entuziasm căci mai sunt și
oaze de teatru ce nu au excomunicat dramaticul, aceste oaze chemându-se
spectacolele semnate de Silviu Purcărete ori Andriy Zholdak, uneori de
Alexandru Dabija (Creatorul de teatru), Tompa Gábor (Cântăreața cheală),
Vlad Mugur sau Liviu Ciulei. Despărțirea gemenilor nu e o carte ușor de
recenzat, dar e obligatoriu (cred că Sebastian-vlad Popa detestă acest cuvânt)
de citit. Căci lenfant terrible calificat de unii lenfant probleme are
adesea dreptate. O dreptate apăsătoare.
O BIOGRAFIE
de Andrei Șerban
Învolburatul an 1990 a
dăruit iubitorilor de artă din România numeroase bucurii. Dacă din punct de
vedere politic, iluziile au durat numai o lună, cum spunea Octavian Paler,
în plan artistic ele au avut o viață ceva mai lungă. Poate că tocmai de aceea
ieșirea din povestea frumoasă a primilor ani de după Revoluție a fost mai
dureroasă și mai costisitoare. Seismele politice resimțite încă din ianuarie
1990 și ajunse la paroxism odată cu mineriada din 13-15 iunie au cunoscut
replici dintre cele mai cumplite în lumea artelor, în anii imediat următori,
replici ce se simt și azi.
Printre bucuriile
aduse de anul 1990, s-a numărat și reîntoarcerea lui Andrei Șerban, regizor
legendar, cu un strălucitor început de carieră încă din studenție, carieră
continuată apoi la Piatra Neamț ori la Teatrul Bulandra. În cei doi ani și
ceva în care a condus, după 1989, Teatrul Național din București, încercând să
țină piept unui sistem osificat deloc dornic să se reformeze, Andrei Șerban a
regizat spectacole importante, precum Trilogia Antică, Cine are nevoie de
teatru, Audiția, Noaptea regilor sau Livada de vișini ce au însemnat
nu doar șansa unor mari succese internaționale, ci și o tentativă de modificare
a opticii asupra teatrului și a felului în care acesta se zămislește pentru a
reprezenta și altceva decât o obligație socială muribundă. Plecarea
intempestivă a lui Șerban de la conducerea Naționalului a fost un șoc. Și
azi îmi amintesc de extraordinara, sfâșietoarea scrisoare pe care i-a adresat-o
regizorului regretata actriță Leopoldina Bălănuță, scrisoare publicată în
revista Teatrul azi . Amăgit că de data asta lucrurilor vor fi
altfel, Andrei Șerban a revenit ca artist în țara sa natală în 1995
montând, pentru Festivalul Enescu, Oedipe, despre care creatorul său
scria am pus în această operă toată substanța ființei mele, tot sufletul meu.
Reputația de troublemaker a lui Șerban s-a amplificat, iar o lume imatură
politic, intens polarizată, s-a grăbit să-l pună la zid pe regizor. După ce a
învățat că e inutil să te lupți prin teatru cu morile pamfletului politic,
Andrei Șerban nu a mai revenit în România decât pentru work-shop- uri
ori ca civil. Dar, iată, suntem acum în așteptarea a două spectacole pe care
marele regizor le pregătește nu la București, ci în provincie, la Cluj și la
Sibiu. Despre imposibilitatea de a lucra în București vorbea cu ani în urmă și
regretatul Vlad Mugur. Oare nu pun pe nimeni pe gânduri vorbele acestea? Cartea
O biografie, scrisă de Andrei Șerban însuși, apărută în vara lui 2006 la
Editura Polirom din Iași poate fi privită ca o uvertură la aceste
spectacole. Dar ea înseamnă mult mai mult decât atât.
În textul introductiv
(în loc de prefață), intitulat Dacă aș spune chiar totul
, regizorul,
dotat cu un indubital talent scriitoricesc, explică nu doar avatarurile
găsirii titlului cărții, ci și motivele în virtutea cărora a optat pentru
articolul nehotărât. De fapt, din multiplele biografii posibile care fac viața
unui om, Andrei Șerban s-a decis să scrie doar ceea ce s-ar putea chema
biografia sa profesională, deloc exaltată, deloc egolatră în care e
concentrat cu admirabil spirit critic destinul artistic al creatorului
teatrului spiritualității, cum îl numește Basarab Nicolescu în postfața
volumului. Cu adevărat, puține sunt referirile la viața personală a lui Andrei
Șerban și ele sunt făcute doar atunci când, în absența lor, ar fi imposibil să
înțelegi rostul unei decizii cu impact în devenirea profesională a marelui
artist. Găsim scurte referiri la familia din București, la copilărie și
studenție, la Priscilla Smith care a avut un rol important în nașterea
Tragediei antice, la băieții Antony și Nicolas cărora, de altminteri, le
este dedicată cartea, ca și enigmaticei ( cel puțin pentru mine) Dana. Nu
cancanul, nu confesiunea prost înțeleasă interesează. Cartea e cu atât mai
importantă cu cât reconstituirii devenirii teatrale a copilului ce odinioară,
în clipele de singurătate, punea la intensitate maximă un disc și dirija
imaginându-se Arturo Toscanini ori George Georgescu, i se adaugă importante
reflecții asupra esenței teatrului și impactului acestuia asupra ființei umane,
dar și asupra pieselor ori operelor pe care Șerban le-a regizat în timpul
formidabilei sale cariere ce a refuzat programatic repetiția, liniștea,
lenevia. Provocat de vechii săi prieteni George Banu și Ana Maria Narti,
teatrologi, sau cum ar spune Șerban însuși critici artiști ce au devenit
participanți activi la evenimentele din viața artistică a regizorului, autorul
cărții produce aserțiuni teoretice esențiale la adevărul cărora s-ar cuveni să
reflecteze orice om îndrăgostit de artă. Cred scrie Andrei Șerban că rolul
artei e să filtreze trivialul vieții printr-o viziune transparentă, să dea
speranță, nu doar să arate cât de sumbru e totul, cu alte cuvinte să ne
amintească de potențialul infinit pe care, ca oameni, îl avem. Azi, când
laolaltă dramaturgi și regizori, se întrec în a face din teatru vehiculul unei
viziuni catastrofice asupra lumii, cuvintele lui Andrei Șerban au o rezonanță
aparte. Sau, pentru mine, teatrul bun e cel care caută complexitatea, ceea ce
include evident orice aspect de viață, deci și politicul, dar merge mai adânc.
Tot ceea ce am vrut eu să transmit a fost o experiență umană
. Prin asemenea
reflecții ori confesiuni, Andrei Șerban își îndeplinește în realitate propria
dorință, aceea ca O biografie să nu fie un raport documentat pentru
arhive.
Pentru toți cei care
știu câte ceva despre destinul artistic al lui Andrei Șerban, numele
regizorului român se confundă cu sintagma elevul lui Peter Brook. Întâlnirea
cu Brook în chiar primele zile ale exilului lui Șerban și în perioada
începutului existenței Centrului Internațional de Creație Teatrală e definitorie
și rezumată în aproximativ 30 dintre cele aproape 400 de pagini ale cărții. Îmi
amintesc că și George Banu în cartea Peter Brook Spre teatrul formelor
simple, apărută în traducere românească toamna trecută la Polirom,
vorbea despre impactul pe care l-a avut întâlnirea cu marele creator în luarea
dificilei decizii de a nu mai reveni într-o țară peste care se lăsase
întunericul ideologic. Dar, revenind, parcurgând volumul lui Andrei Șerban,
apărut în colecția Egografii, constați lesne că spiritul lui Peter Brook
este prezent pretutindeni. Termenul căutare spunea Brook, citat de
Andrei Șerban înseamnă, în primul rând , acțiune. Iar fiecare spectacol,
fie el reușit ori mai puțin izbutit, apreciat ori desființat de critică,
analizat în carte de Șerban însuși cu nedezmințit spirit critic , a însemnat
căutare și acțiune. O acțiune bazată pe reflecție, așa cum o dovedește
conferința Între teatru și operă, al cărei text e reprodus în
deschiderea părții a doua a volumului, pe refuzul plictiselii, al comodității,
pe experiență, călătoriile în Japonia ori în Bali, pe urmele lui Artaud, fiind
pietre de hotar.
Sezonul teatral ce va
începe la puține zile după apariția acestor însemnări ne va dărui, așa după cum
spuneam, reîntâlnirea cu spectacolele lui Andrei Șerban. Îmi doresc din toată
inima ca experiențele de la Cluj și de la Sibiu ale marelui regizor să se
petreacă sub semnul fastului, al bucuriei împărtășite. Ar fi păcat ca încă o
dată Șerban să fie determinat să creadă că în țara lui i se potrivesc perfect
celebrele vorbe dacă voi nu mă vreți, eu vă vreau. Sper că creditul pe care
Andrei Șerban l-a acordat celor două teatre să fie întru totul acoperit în
fapte. Generozitatea lui Andrei Șerban față de ele e magnifică. Aștept ca ea
să se metamorfozeze în spectacole asemenea. |