Fișele unui memorialist (67)
În anii 50, A.E.
Baconski era un fel de Petru Dumitriu al Clujului. Foarte chipeș, elegant,
arogant, făcea servicii dintre cele mai indigne regimului comunist aflat la
apogeul dezmățului său, cu subînțelesul unei supradotări personale, dincolo
de bine și de rău. Ca redactor-șef al revistei Steaua și în urma
volumelor publicate, cîștiga foarte bine (era o vreme în care oficialitatea
totalitară se arăta generoasă cu scriitorii și artiștii și nu pregeta a-și etala
bunăstarea de pildă apărînd, pe ploaie, într-un costum abia scos de la croitor
(trăiam ani în care un biet salariat nu-și putea îngădui o haină nouă nici măcar
o dată la câțiva ani), cumpărînd, zice-se, mobile, bijuterii, tablouri de la
foștii ajunși la sapă de lemn (Blaga îmi spunea, cu un mic surîs ironic, că
se comporta aidoma unui om deprins, de la un moment, cu un anume standard de
viață la care n-ar mai fi putut renunța). De altminteri, Baconsky a imprimat
și celorlalți steliști o ținută vestimentară mai mult decît îngrijită,
asociată cu un orgoliu de castă care sfida discret socialismul uniformizator
întru mizerie, slujit însă pe plan propagandistic. Vorbea cu emfază, cursiv și
într-o manieră sofistică, deoarece se silea a împăca, precum emulul său
bucureștean, o anume cărturărie în contratimp cu cerințele dure ale ideologiei
oficiale. Informat dar și cinic, proclama decesul poeziei cu orizont
transcedent ca și al suprarealismului, în favoarea unei creații noi, o
sinteză umanistă, un fel de clasicism al noii orînduiri, orientare al cărei
lider se scotea fără doar și poate. Nu admitea nici o contrazicere (cu toate că
discursul său releva o anume elasticitate formală a aserțiunilor, o benevolență
condescendentă de om de lume în raport cu colocutorul), nu admitea nici o
concurență, cît de vagă. Bunăoară cînd au apărut în Tribuna, proaspăt
înființată, cîteva cicluri de poezii semnate de Gheorghe Chivu (texte dintre
cele mai frumoase publicate la noi la finele deceniului șase; de mirare că
autorul lor e azi uitat!), nu și-a putut împiedica o vizibilă iritare. Cine
este Gheorghe Chivu?, am cutezat să-l întreb: Un cetățean pe care-l cheamă
Gheorghe Chivu a răspuns sec bardul privilegiat. Cornel Regman a comentat ura
consternantă pe care Baconsky a purtat-o membrilor Cercului literar de la Sibiu,
o ură ce a mers pînă la delațiune, iar Victor Felea, în Jurnalul unui poet
leneș, a consemnat opoziția înverșunată a ex-diriguitorului Stelei
la adresa șaizeciștilor aflați la început de cale. A.E.B. visa așadar un gol în
jurul său. Indiscutabil, poetul se considera un ins desăvîrșit sub toate
raporturile, un apolinic născut să domine, pe care epoca nu-l merită. Gata de
compromisuri, pîndea totodată prilejurile de emancipare (nu ne putem da seama în
ce măsură dintr-un spirit al justiției estetice sau dintr-unul doar al afirmării
personale). Așa se explică mica liberalizare a revistei Steaua
(momentul 1955-1958, cu, să recunoaștem, benefice ecouri în țară), care avea
să-l coste scaunul de conducere. Îmi aduc aminte cu amuzament de poza ce-o afișa
trufașul poet demis din funcție, în vara lui 1958. Se preumbla mai strălucitor
înveșmîntat ca niciodată prin centrul Clujului, arborînd un zîmbet ostentativ,
pe cînd privirea îi era mascată de o pereche de ochelari de soare, iar la
redacție poposea în biroul lui Aurel Gurghianu, aflat în aripa opusă celei în
care fusese propriul său birou, așezat pe un scaun în mijlocul încăperii, cu
brațele încrucișate și cu fruntea superb înălțată, aidoma unui principe în exil.
Exilul avea să-i fie suficient de convenabil, nu în altă parte decît în
București (oraș închis pentru muritorii de rînd!), unde a dobîndit o locuință
ultracentrală și și-a inaugurat o nouă etapă a carierei. Să admitem, o etapă cu
mult mai reprezentativă, care l-a impus drept unul din scriitorii noștri de
seamă ai acelor ani, cu o demnitate tot mai pronunțată, pe care o va curma,
intempestiv, cutremurul din 4 martie 1977. O declasare în sus, cum se rostea,
cu privire la cazurile similare, pare-se că G.Ibrăileanu. O declasare cu
benefice rezultate... Față de mine, autorul Fluxului memoriei a
manifestat o atenție seniorală foarte drămuită, publicîndu-mă prima oară în
Steaua după multe luni de adăstare și apoi cu pipeta. Eram, e adevărat,
foarte timid, un coplilandru impresionat de mediul redacțional (apăreau pe
atunci foarte puține reviste în țară, titlul de redactor la una din ele fiind
mai rar și, în ochii multora, mai prestigios decît cel de profesor
universitar!), însă cred că indispunea și relația mea, ajunsă de oarecare
notorietate în mediul clujean, cu Lucian Blaga și, în speță, o vorbă de mare
prețuire pe care autorul Nebănuitelor trepte a crezut de cuviință a o
pronunța cu privire la poetul începător ce eram. După cît se pare, A.E.B. vedea
în Blaga nu mai puțin decît un... rival ! Sau, în cel mai bun caz, se socotea un
succesor al său, pe un plan de egalitate, numărul unu al poeziei românești pe de
o altă buclă, superioară, a evoluției acesteia...
*
Regimurile represive
favorizează comportamentul individualist, egoist. Doctrina oficială a
colectivismului duce, precum o reacție naturală, la anticolectivism.
*
Înăutrul tău, adesea,
n-ai nici o vîrstă. Chestiunea vîrstei se pune în sfera raporturilor cu
Celălalt, cu atît mai apăsat cu cît aceste raporturi sînt convenționale,
dezafectivizate.
*
Dacă astăzi mai
există un romantism, el este de natură libidinală și nu sentimentală (Pascal
Bruckner, Alain Finkielkraut, în Noua dezordine amoroasă).
*
Amintirile sînt locuri
ale promiscuității. În cuiburile lor se culcă laolaltă oameni și zei.
*
Precum oricare alt exces, excesul de
luciditate indică un dezechilibru al ființei.
*
Experiența se naște din experiență. Creația
are aerul că se naște din nimic.
*
De la un timp, oricîte
eforturi ai depune, nu mai ești în stare nici măcar a imita. Bine-rău, scrii
doar ca tine însuți.
*
Calitatea vine tiptil,
cu pași noi, de pisică. Doar mediocritatea sosește în sunet de fanfară.
*
Deschide ochii larg, spre a vedea cît mai
mult vizibilul și, dacă se poate, o fărîmă din invizibil.
*
Îi numim sceptici pe
cei care nu au iluziile noastre, fără a ne da osteneală să aflăm dacă au
altele (Anatole France).
*
Fascinat de prezent ca
de-o imobilitate. Cu toate că prezentul e mișcarea însăși, o mișcare dinspre
ficțiunea trecutului spre ficțiunea viitorului.
*
Ruptura dintre suflet și trup, resimțită
alternativ ca o șansă a unuia sau altuia.
*
Sufletul, cel adevărat, e pururi imatur.
*
Ai nevoie de vorbele
altora ca de-o cîrjă cu ajutorul căreia speri într-o zi să poți merge singur,
ca și cum fractura ți s-ar fi vindecat. Îți dai seama însă cu timpul că această
cîrjă a intrat în țesuturile tale și că, deși invizibilă în afară, te susține
lăuntric. Idealul tău: să te miști în așa fel încît să oferi publicului un
spectacol al autonomiei tale.
*
Sub regimul lui
Nicolae Ceaușescu (...), fie dintr-o resemnare ce părea îndreptățită de momentul
istoric, fie din nădejdea în eficacitatea socială a creației personale, aproape
toți scriitorii și artiștii am încercat să contribuim la ceea ce socoteam că ar
putea inaugura totuși o renaștere a culturii noastre. (...) Dar prea curînd
acest regim, asemeni oricărei întreprinderi comuniste, s-a dovedit inapt a
întemeia cinstit ceva. Înainte chiar ca mizeria materială cea mai degradantă din
toată istoria noastră să ne prindă în ghearele ei, ceea ce încă se mai poate
justifica zicînd așa prin incompetența originară a clicii de familie și
partid ce cîrmuiește România, Ceaușescu și acoliții lui au purces la
dezintegrarea programată a structurilor fără de care spiritualitatea românească
nu poate ființa. Școala a fost abătută de la rolul ei esențial de a produce
minți clare și luminos orînduite, care singure pot alcătui mediul creator de
civilizație și cultură. Minciuna sfruntată și politica sistematică de
fărîmițare a cadrelor au corupt de sus pînă jos societatea, aducînd nația nostră
într-o incomparabilă derivă morală. Românii au ajuns un popor fără țară, în
urechile cărora ocara cea mai mare este cuvîntul patrie. Biserica Ortodoxă prin
ierarhii care tac nepăsători cînd ni se dărîmă sfintele lăcașuri, ne-a părăsit
de mult. Dar noi scriitorii, cum facem oare față acestei primejdii nemaipomenite
la care e supus neamul nostru? Își poate imagina vreun scriitor că o carte bună,
rătăcită în acel haos distrugător, ajută cu ceva la salvgardarea măcar a
viitorului, dacă și așa prezentul se înfățișează ca o țarină pustiită? Pentru ce
suflete stălcite, pentru ce minți nebuloase din România de mîine, scriu eu
această carte? Mi se pare că se înșeală chiar și acei scriitori atît de
stimabili, care își manifestă îngrijorarea și scîrba printre rîndurile cărților
lor frumoase. Față cu o catastrofă națională de atari proporții nu mai poți
ajuta decît prin lupta politică directă, prin refuzul rostit în auzul tuturor
de a accepta umilința și destrămarea. Mi se pare inadmisibil ca un Paul Goma sau
un Dorin Tudoran, scriitori admirabili, care au înțeles că e datoria noastră a
tuturor a răspunde de starea societății românești, să rămînă de fiecare dată
atît de izolați în dramatica și curajoasa lor acțiune. (...) Această
singurătate și izolare a scriitorului român, care luptă pe față pentru
drepturile concetățenilor săi, mi se pare tragică și îngrijorătoare pentru
mentalitatea societății noastre actuale. (...) S-a săpat oare o prăpastie atît
de mare între interesele noastre, ale scriitorilor, și interesele primordiale
ale poporului român? S-a stins în noi flacăra conștiinței istorice atît de vie
în mințile lui Bălcescu și Kogălniceanu, lui Ghica și Alecsandri, lui
Bolintineanu și Heliade Rădulescu? A încetat să pîlpîie oare în sufletele
noastre grija sfîntă față de durerile neamului nostru oropsit, care făcea să
tremure nu numai pana lui Grigore Alexandrescu? În numele acestor umbre
mustrătoare, în numele celor care ne vor judeca peste veac, eu cred că fiecare
dintre noi trebuie să pună în cumpăna judecății sale sentimentul rușinii.
Acum, cînd I.Negoițescu însuși a devenit o umbră mustrătoare, cum ne-am putea
îndoi de actualitatea dramaticelor sale constatări și a pateticelor sale
interogații, așternute în anii '80? Unele rele sociale se istoricizează și cît
de greu ne vine să scăpăm de ele!
*
Nu e deloc inofensivă
această acră stupiditate a obligațiilor cotidiene. Ea ți se întipărește în
suflet, dîndu-i o înfățișare bătrînă și colțuroasă, invadată de riduri.
Sfîrsești prin a purta în timp un chip mai uzat decît cel ce-ți apare în
oglindă.
*
Odinioară priveam în
oglindă pentru a mă cunoaște. Acum mă privesc pentru a-mi da seama dacă mă mai
pot tolera.
*
Oglinda, un obiect
parcă făcut pentru a deveni simbol. Așa cum o oglindă bine făcută primește pe
suprafața ei lucitoare trăsăturile celui care îi este înfîțișat, tot astfel
sufletul, purificat de murdăriile terestre, primește în neîntinarea sa imaginea
frumuseții incoruptibile (Grigorie din Nysa).
*
Ratarea ar putea fi
doar o incapacitate de expresie ce nu exclude intensitatea trăirii de care are
nevoie expresia? Dar cum, Doamne, să stabilim acest lucru cu slabele noastre
puteri umane? Cum să ne delimităm de jocul cu miză finală al cuvintelor?
*
Ți-e teamă să notezi
unele adîncimi deoarece ele își macină forma, tinzînd către naivitatea
locului comun. E corijarea grandilocvenței prin modestia platitudinii. Marele
adversar al marilor adevăruri nu e minciuna, ci banalitatea.
*
Revelația pe care o
poți avea privindu-l pe celălalt fără nici o preconcepție, drept în ochi.
*
Idealizare: se spune
frecvent despre ură că e viscerală, însă niciodată despre dragoste.
*
Voința se vrea o
mașină de atac, dar, vai, de cîte ori nu e decît o cetate mai mult ori mai puțin
dezafectată!
*
Doar superficiile sînt
dificile. Adîncurile sînt ușoare ca aerul.
*
Îndoiala e rodul
sumbru al complexității. Credința e simplă în esența sa.
*
Despre licoarea
noastră de toate diminețile, o spectaculoasă schimbare de perspectivă: Cu cît
este mai tare, cu atît cafeaua are o acțiune mai bună asupra inimii, susține
cercetătoarea italiană Chiara Trombetti, deși în mod tradițional medicii
recomandă moderație în privința consumului de cafea. Milioane de oameni își
încep ziua cu o cafea, însă acest obicei a fost criticat foarte mult timp,
medicii învinuind cafeaua că dăunează sănătății inimii. Acum, lucrurile par să
se întoarcă la 180 de grade. «Uitați ceea ce vi s-a spus pînă acum», spune
dieteticiana Chiara Trombetti, de la Institutul Humanitas Gavazzeni, de la
Bergamo. «Cafeaua vă face bine și cu cît este mai tare cu atît vă face mai mult
bine», spune ea. Dr. Trombetti spune că, personal, nu poate suporta cafeaua, dar
are dovezi științifice care susțin că aceasta face bine sănătății. Cafeaua
conține tanină și antioxidanți, care au o acțiune benefică asupra inimii și
vaselor de sînge, spune cercetătoarea. De asemenea, cafeaua calmează durerile
de cap și ajută la prevenirea unor boli de ficat precum ciroza sau pietrele la
ficat. Cofeina poate reduce și frecvența crizelor de astm și ajută la
îmbunătățirea circulației sîngelui (Adevărul, 2004).
*
Blaga despre Camil
Petrescu: E un Mitică la pătrat
*
17 martie 2005. Fac un
drum cu mașina la Craiova. După ce mi-am terminat treaba (surprinzător de
repede!) la Curtea de apel, unde am însoțit o rudă, vizitez Biserica Madona Dudu.
Construcție înaltă, importantă, rece, din anii '20-'30. Un interior vast,
acoperit de picturi bine întreținute ce degajă o energie melodios-imperativă
precum un cîntec din trompetă. În spațiile dintre imaginile sfinților apar
dreptunghiuri cu înflorituri în aur, de-o mare vervă grafică, precum un ecou din
secession. La ieșire găsesc în curte, spre surprinderea mea, o cruce
modestă care marchează mormîntul lui Vasile Cârlova, Labișul veacului al
XIX-lea. Dumnezeirea și poezia adunate la un loc.
*
În aceeași zi, solară
și imprevizibil caldă (sînt peste 20 de grade C!), văd, în goana mașinii, casa
din Peșteana-Jiu, unde mi-am petrecut cinci ani din copilărie. Acum funcționează
într-însa un dispensar veterinar. În partea din față a curții, goală odinioară,
a apărut între timp o livadă de pomi deja viguroși. Casa e aparent neschimbată,
parcă ușor contractată totuși, paralelipiped al nostalgiei. Simțămînt curios:
parcă mă așteaptă la o enigmatică reîntîlnire, dincolo de învolburările
timpului, ca un loc rezervat în sala unui spectacol fantomatic care se amînă
mereu.
*
Moment negru.
Existența ca o robie. Cum să scapi din lanțul ei, să fii liber aidoma unui
obiect neînsuflețit?
*
Trecutul poate mai
curînd adăpăsti speranța decît viitorul, aidoma unei cărți frumoase care îți dă
o stare de reverie după ce ai terminat-o de citit, te purifică prin aerul de
finit al Formei. Viitorul e inform, haotic. Speranța nu se poate lega de haos,
ci de-o structură măcar parțial cunoscută.
*
Reclama poate fi
definită drept știința de-a opri în loc inteligența omului exact atîta timp cît
să scoată banii din buzunar (Stephen Leacock).
*
Un obsedat al
laconismului, năzuind a se folosi exclusiv de propoziții care să nu depășească
două-trei cuvinte și a redacta doar telegrame. Idealul său: poezia alcătuită
dintr-un singur cuvînt.
*
Nostalgia cîntă
neîmplinirea dorinței, muzicalizează fatalitatea.
*
A cînta: a echilibra
știutul cu neștiutul.
*
Cuvinte care
înveselesc de-a dreptul lucrurile și cuvinte care de-a dreptul le întristează.
*
Groaznice lacune de
cultură ale celor mai mari între mari. Platon nu l-a citit pe Hegel, Kant nu l-a
citit pe Heidegger, Dostoievski nu l-a citit pe Proust, Shakespeare nu la citit
pe Beckett...
*
Indivizii mulțumiți de
existența lor dispun de regulă de-o antenă pentru comic bine conturată. Filosofia
lor are nuanțe bune, ca o revărsare hazlie a berii peste buza unei halbe
umplute în exces.
*
Un critic literar cam
morocănos de felul său și sub pana căruia mai toți autorii ce-i încap pe mînă
seamănă leit, devenind și ei morocănoși, semnala nu prea demult marele
«pericol» ce paște literatura română: ca ea să fie literalmente strivită de
suprapopulația poetică! Întorcînd pe dos celebra alegație a lui Vasile
Alecsandri, acest critic suferind de bilă a pretins, într-unul din cele trei
ceasuri rele ale zilei de marți ziua lui preferată că poezia e un fel de
pojar simptomatic al culturii române: pînă ce nu va spune adio poeziei, această
cultură, cu literatura ei cu tot, seamănă cu un copil blestemat să nu mai
crească și să nu se mai facă mare. Cu alte cuvinte, dată în mintea copiilor,
literatura infestată de prea multă poezie în dauna suratelor ei mai serioase ca
proza, dramaturgia și chiar critica literară are soarta adolescentului
necopt rămas pe pragul pubertății, incapabil să ajungă la maturitate.
«Românul s-a născut
poet» zicea veselul Alecsandri, da, însă e numai ca el să moară... prozator
sau filosof, adaugă morocănosul nostru critic, punîndu-și în cap tot poporul
de poeți din România. Nu doar numeros este acest «popor», ci și, vai, foarte
talentat, atît de talentat încît s-ar putea ca, privit dinspre viitorul pe care
cei mai mulți dintre noi nu-l vor apuca, el să însemne ceea ce a însemnat,
pentru secolul trecut, epoca fastă a literaturii române cînd pe coridoarele ei
mult mai strîmte decît cele de azi apăreau admirabilii «șaizeciști». (C.
Stănescu).
*
Împlinirea poate fi
socotită iluzorie, neîmplinirea niciodată.
*
Utopia: o neîmplinire
omologată.
*
Omul cumsecade de la
Paris minte de zece ori pe zi, femeia cumsecade de douăzeci de ori pe zi, omul
de lume de o sută de ori pe zi. N-am putut socoti niciodată de cîte ori pe zi
minte o femeie de lume (H.Taine)
*
Minciuna are picioarele scurte, dar... mînă
lungă.
*
N-am impresia că umorul se poate întinde la
nesfîrșit, că poate deveni o industrie. Calitatea sa presupune pudoarea
selecției, a delimitării convenabile și, neapărat, alternanța. Mă intrigă mai
mult decît mă amuză o revistă în care materia umoristică se revarsă săptămînal
pe hectare întregi de tipăritură, ca și cum pe lume n-ar exista nimic altceva...
*
Încăpățînarea: caricatura consecvenței. O
consecvență desfigurată de prostie.
*
A lua în serios pe cutare bîrfitor mărunt
care nu încape-n lume din pricina umbrei tale, ar însemna să nu te iei în serios
pe tine.
*
Între credință și inteligență există o
relație capitală. Credința se cuvine a fi o transfigurare mîntuitoare a
inteligenței. Inteligența lipsită de credință are strălucirea de flacără neagră
a lui Lucifer.
*
Jocul inocent al timpului care uneori se
comprimă pe durate obiectiv lungi (Cît de repede trec anii!), alteori se
dilată pe durate obiectiv scurte (Cît de încet se scurg zilele!), ca și cum
ar vrea să ne semnaleze natura sa liberă, ludică. Cu cît înaintăm în vîrstă, cu
atît timpul se copilărește pentru noi...
*
Primesc săptămînal o sumă de cărți de
versuri din toate colțurile țării. Oare cum află autorii lor, de care, de cele
mai multe ori, n-am auzit, adresa mea și uneori și telefonul, deoarece unii
dintre ei mă sună pentru a-și confirma recepția cărții trimise? Mă simt jenat,
căci mi se presupune, vai, un rol de... Mecena al cuvîntului critic pe care, în
marea majoritate a cazurilor, nu l-aș putea asuma. Lăsînd la o parte
împrejurarea că mai toate aceste plachete au un nivel modest (deși sînt și
excepții care mă bucură), ar trebui să am la îndemînă zile de șapte ori mai
lungi și o energie corespondentă pentru a le comenta pe toate...
*
În ochii multora, poetul încarnează
spiritul evanescent, lipsa de spirit practic, visătoria și călcatul în
străchini, ineficiența în chestiuni care țin de viața de zi cu zi. Acestora
le-aș răspunde că nu știu despre ce vorbesc. Poetul, spre deosebire de filosof,
trăiește în concretul cel mai brut, gîndește în orizontul cuvintelor grele,
pline de sevă, «materiale», detestînd conceptele și abstracțiunea. El rezonează
în mod aproape natural cu cei din jur, imaginea poetului refugiat în turnul de
fildeș nefiind decît o frumoasă și neadevărată metaforă romantică. Nu cunosc
nici un mare poet care să-și fi scris opera în izolator. E drept, la Vallée aux
Loups, Chateaubriand își construiese un mic turn (La Tour Véléda), unde obișnuia
să se retragă pentru a scrie. Dar nu din silă față de mulțime, ci pur și simplu
ca să scape de gura nevestei sale. Nu întîmplător Platon îi alungă pe poeți din
cetatea lui filosofică, prejansenistă. Platon, poet ratat, nu le putea ierta
adevăraților poeți tocmai simțul realului în care se înrădăcinează orice
viziune politică. Eminescu, poetul, a fost cel mai mare analist politic al
vremii sale, în ciuda contestărilor unor ageamii din zilele noastre. Și așa mai
departe (a se citi, spre răsedificare, «Choses vues» ale lui Victor Hugo!)
(Cristian Bădiliță).
*
A admira înseamnă a situa obiectul
admirației la oarecare distanță de tine, a-ți sacrifica impulsul absorbant al
intimității în favoarea lui. De unde distincția dintre admirație și iubire.
*
Există două posibilități de-a aborda pozitiv
un om mare: admirația, care, paradoxal, te îndepărtează de el, și iubirea,
care te aproie, topind, paradoxal, admirația.
*
Admirația: sentiment rece care prin
caracterul lui de uimire inertă exclude orice pasiune mai caldă (Lessing).
*
Contrariu a ceea ce crede îndeobște, a fi
realist înseamnă a ține seama în măsură decisivă de aparențe. Emoția, visul,
poezia, speculația etc. nu intră în calculul tipului realist, care cu fermitate
ocolește factorii deopotrivă ai sufletului și ai spiritului, atît de greu de
corelat cu aparențele.
*
Săptămîna trecută, la 100%, Robert
Turcescu (...) l-a avut ca invitat pe Marian Munteanu, acum se pare un
prosper om de afaceri. Dar nu s-a discutat despre asta (deși, sincer, pe mine
m-ar fi interesat cum a făcut «Isus din Piața Universității» primul milion!),
Turcescu l-a întrebat despre Măgureanu (Virgil), despre fiica unui general de
Securitate, despre Țuțea, Coja & Vatra Românească, Munteanu a pomenit ceva de
niște coincidențe... Turcescu l-a întrebat de ce n-a acuzat niciodată SRI-ul
pentru suferințele îndurate, Munteanu a mărturisit că el nu urăște pe
nimeni... ș.a.m.d. Ce se poate spune elegant, așa este că fostul lider al
studenților n-a prea convins (deși Turcescu i-a dat, la sfărșit, o bilă albă).
Mă uitam la el și, pe bune, nu puteam suprapune chipul lui de-acum peste cel din
balconul Pieței: ce mi se suprapunea în minte era ideea că poate cel de-acum
este «adevăratul Marian Munteanu», iar ce vedeam atunci era o ficțiune sau o
fantoșă. Și, peste toate suprapunerile (ca imaginile unui televizor defect),
aceste vorbe celebre: «Poți minți toți oamenii un timp sau poți minții unii
oameni tot timpul, dar nu poți minți toți oamenii tot timpul». Dacă gîndesc cu
păcat, Doamne iarta-mă! Dacă nu, nu (a.l.ș.,în Dilema veche, 2005). L-am
întîlnit și eu pe tribunul Marian Munteanu, în culisele celebrului balcon,
pregătindu-mă a lua cuvîntul. L-am văzut și m-am înspăimîntat: urla, se agita
isteric neîncăpîndu-și în piele, se răstea la oameni de trei ori mai în vîrstă
decît el, care înmărmuriseră. Încă de-atunci mi-am dat seama că nu merită
o bilă albă...
*
Fac parte din rîndul oamenilor care s-au
format nespus de încet și care, de fapt, se formează în continuare, toată
viața, printr-o înaintare de melc. Încerc astfel satisfacția fiecărui
centimetru cucerit. Îi înțeleg pe acei artiști orientali care-și propuneau a se
perfecționa pînă la vîrstele cele mai înaintate.
*
Ordinea lucrurilor mari se întîmplă să fie
favorizată de dezordinea celor mici, ca o tandră compensație a vieții, dar și ca
o supapă a energiei morale.
*
Unii anașiști socotesc că, în epoca
prezentă, umanitatea se orientează spre o modalitate existențială analitică și
numerică, uscată, în detrimentul uneia simbolic imaginative, suculente.
N-avem oare a face cu un mijloc de defensivă față de extraordinara explozie
creatoare, care a dizolvat limbajele, frizînd situația limitei? Față de
nihilismul contemporan care a făcut cu putință, acordîndu-le chiar privilegiul
unui loc central, arta și filosofia absurdului? Așadar o strategie realistă,
conservatoare! Ne apărăm de extremele liberatoare ale sufletului prin
extremele dogmatice ale spiritului.
*
Și astfel tăcerea lui Dumnezeu, ce lucru
teribil pentru omul aruncat în starea sa de păcat și în angoasă, nu este aceea
a celui care tace pentru că nu există sau a celui care tace pentru că vrea să
abandoneze, ci a aceluia care tace pentru că plînge și tace tocmai pentru că
plînge. Pe de altă parte, este foarte adevărat că această suferință și plînsul
lui Dumnezeu intră ca parte importantă, chiar preponderentă, în răul universal,
multiplicînd într-un mod cutremurător și nemaiîntîlnit caracterul său
scandalos (Luigi Pareyson).
*
Inteligența e mai curînd compromisă de
imoralitate decît de prostie (limita ei naturală).
*
Vorba de spirit: varianta color a
spectacolului inteligenței.
*
Viciul: o caricatură a libertății. Sau, mai
cruțător, o libertate bolnavă, care nu mai poate respira.
*
Amintirile tind să ne devore precum orice
ficțiune. |