Emanuil Gojdu în
sprijinul vechii
Catedrale Ortodoxe a
Bihorului
În Evul Mediu, cetatea
Oradea a prilejuit apariția și dezvoltarea în jurul ei a mai multor așezări
care, prin contopire, au temeluit Urbea Mare din zilele noastre. Veneția sau
Velența, una din aceste așezări, era locuită, cu precădere, de români, de greci
sau mai degrabă macedoromâni și de sârbi sau mai degrabă sloveni , cu
toții fiind înrudiți prin credința pravoslavnică. Multora dintre acești oaspeți
li se mai spunea și italieni, pentru că erau veniți din Veneția, oraș unde, până
aproape de zilele noastre, slovenii au susținut o comunitate de sine stătătoare.
În decursul ultimelor două veacuri, o bună parte dintre acești iliri de pe
Crișuri fie că au fost asimilați, de către români și unguri, fie că au plecat
spre alte meleaguri, lăsând vie doar amintirea trăirii lor pe aceste locuri,
prin numele așezării Veneția Velența din zilele noastre, prin faptele
exemplare ale oamenilor de vază cu care au onorat istoria, ilustrate atât de
documentele de arhivă cât și de urmele materiale sau de splendidele odoare
(inclusiv tipărituri venețiene) cu care au înzestrat vechile biserici ortodoxe
din Oradea și din alte așezări ale Crișanei.
Date despre cel mai
vechi lăcaș de cult românesc din Oradea se păstrează de la sfârșitul stăpânirii
turcești, când, pe vremea episcopului ortodox Efrem Beniamin, exista în Velența
o veche biserică de lemn. La 1721, în locul ei comunitatea a ridicat un alt
edificiu, din lemn și cărămidă, ce a ființat până în 1771 când, cu aprobarea
Curții imperiale, a început înălțarea atât a Catedralei cât și a Reședinței
episcopale, lucrări încheiate în vara anului 1779. În deceniile următoare, cele
două așezăminte ce întruchipau Curtea episcopală a românilor ortodocși din
Țara Bihorului au fost înzestrate de către oameni de bună credință de
pretutindeni, mai ales din Oradea și Bihor, dar și din Muntenia, Macedonia,
Grecia, Veneția și Pesta, cu odoare de valoare istorică și artistică, bunuri
care au transformat sfântul lăcaș în cel mai important monument baroc înălțat de
români pe meleagurile Crișanei (despre toate acestea, a se vedea lucrarea
noastră, Odoarele vechii Catedrale Ortodoxe a Bihorului, Oradea, 2005).
După cum se știe, în
decursul veacurilor trecute, atât cetatea cât și așezările, respectiv cartierele
constituite în jurul ei, au fost năpăstuite, alături de felurite calamități
naturale, de câteva incendii năprasnice. Unul dintre cele mai nimicitoare s-a
dovedit a fi cel din anul 1836 când, potrivit mărturiilor păstrate, au ars marea
majoritate a edificiilor orașului, inclusiv bisericile. Nu a fost ocolită nici
Velența, acum fiind nimică până la temelii Reședința episcopală precum și
acoperișul vechii Catedrale ortodoxe. Ani la rând credincioșii ortodocși din
Velența au contribuit la refacerea lăcașului, făcându-se apel și la comunitățile
din Bihor și din alte locuri.
Documentul inedit
expus în cele ce urmează relevă aportul comunității ortodoxe din Pesta, unde, în
preajma Rusaliilor anului 1842, din inițiativa marelui mecenat de obârșie
macedoromână, născut la Oradea, Emanuil Gojdu, s-a realizat o importantă colectă
în bani și diferite bunuri destinate refacerii edificiului vechii Catedrale.
Subscripția relevă, în
primul rând, aportul important al familiei militantului român, îndeosebi a
soției acestuia, Anastasia (născ. Pometa), o macedoromâncă, cu pronunțate
sentimente românești și bună ortodoxă (T. Neș). Aceasta, singură, a dăruit suma
de 20 florini și, împreună cu Ecaterina Vangel (născ. Bologan) au adunat și
oferit ornate și alte bunuri în valoare de peste 70 florini. Surprinde plăcut
contribuția importantă (50 florini) a altui mare mecenat român al epocii, Ioan
Mocioni de Foen (1780-1854), despre care știm că a avut o familie numeroasă (18
copii!), dintre care frații Petru, Andrei, Antoniu și George au ridicat-o la o
importanță istorică pentru întreaga dezvoltare politică și culturală a românilor
din Ungaria (C. Diaconovici, Enciclopedia Română, Sibiu, 1904, p. 304).
Acestora li s-au alăturat Elisabeta Takacs, Constantin Țica și Constantin
Grabovski, cu câte 20 florini, Arghir Vrani și Irina Rajcovici (născ. Pometa) cu
câte 10 florini, Ecaterina Milici și Dumitru Sachelarie cu câte 5 florini și
episcopul sârb din Buda, Platon Atanscovici, cu numai
un florin. Valoarea
totală a subscripției a fost de peste 157 florini. Actul, întocmit în Pesta,
poartă data de 9 iunie 1842, fiind semnat de Emanuil Gojdu. Din rezumatul scris
pe versoul documentului de către nimeni altul decât Ioan Dragoș (viitorul
revoluționar martir de la 1848-1849), acum student la Academia de Drept din
Oradea (implicat, se pare, în activitatea Consistoriului orădan) aflăm că
ajutorul comunității din Pesta a ajuns la Oradea în 20 iunie 1842, banii fiind
folosiți la refacerea acoperișului din lemn și șindrilă al Catedralei, lucrare
evaluată la 2750 florini.
Documentul dezvăluit
mai sus atestă, prin fapte concrete, alături de generozitatea marelui
intelectual și om politic, atașamentul și recunoștiința față de vatra sa și a
străbunilor săi macedoromâni din Urbea Mare, față de credință și de sanctuarul
credinței lor din Velența Orăzii, întru pomenirea tuturora.
Am aflat de cuviință
să readucem acest document în conștiința contemporană într-un moment în care
soarta lăsământului său se află într-o grea cumpănă. Faptul că în timp ce în
România, pe meleagurile Transilvaniei, urmașilor potentaților unguri de
odinioară li se restituie mari latifundii, conace, castele și palate, în Ungaria
nici măcar nu există o lege care să îngăduie așa ceva românilor, ne face să nu
credem în generozitatea Budapestei și să încheiem în același cuget cu Teodor Neș:
Bihorul de care e legat prin viața părinților, prin naștere, prin prietenii
politici și de credință, îi reclamă osemintele ce zac părăsite și cu somnul
agitat în cimitirul din Budapesta. Ele trebuiesc aduse acasă, iar deasupra lor
să se înalțte un lăcaș de închinare și pelerinaj. Mormântul lui Emanuil Gojdu
trebuie să fie în Oradea, o nouă și neclintită piatră de hotar (Oameni
din Bihor, Oradea, 1937, p. 103-104). |