Viorel Marineasa, Tudorel Urian,
Al. Th. Ionescu
I. Tradiționaliștii
luați la rost
Culturile întîrziate
(că o fi din lege, că o fi din complex) își pun problema propriei tradiții
într-un mod dramatic. Pe cît aceasta este mai firavă și mai neconstituită, pe
atît ea este compensată printr-o retorică mai emfatică și mai patetică. În bună
măsură, tradiția absentă e chiar suplinită (iar uneori de-a dreptul
substituită) de această retorică, pe care trebuie s-o înțelegem mai puțin ca
demers retroiectiv și mai mult, desigur, ca proces proiectiv. Tradiția, în
astfel de cazuri, își are momentul său spasmatic de invenție. Ea nu este,
propriu-zis, o inventariere a caracterelor, o repertoriere a trăsăturilor
distinctive sau constitutive rezultate dintr-o decantare, ci pură ficțiune,
tradusă într-o retorică a revendicărilor de antecedențe și într-o industrie de
specific, de autohtonitate. Tradiția devine, de fapt, o manufactură de specific.
A fi și a rămîne român este marea temă a unei culturi care a trebuit
întotdeauna să se gîndească pe sine în termenii /
/ supraviețuirii, zice Sorin
Alexandrescu în Paradoxul român (Univers, 1998, p. 33). Adăugînd
de îndată că acest mit al identității a rămas în mod constant prioritar față de
orice altă problemă culturală sau ideologică. A rămas, adică, pînă azi. Așa că,
de fapt, nu se poate spune că cercetarea intreprinsă de Viorel Marineasa (Tradiție
supralicitată, modernitate diortosită, Editura Universității de Vest, 2004)
asupra publicisticii lui Nichifor Crainic și Nae Ionescu, doi dintre
protagoniștii dezbaterilor interbelice, vine în trena acestei dispute organice a
culturii române; mai degrabă ea cade în chiar actualitatea ei. Din această
perspectivă, operația lui Viorel Marineasa de limpezire a conceptelor și a
evoluției conceptuale a celor doi combatanți, precum și confruntarea ideologiei
lor cu exigențele actuale ale unui model democratic, este chiar una salutară.
Cu atît mai meritoriu
este acest excurs de comprehensiune polemică cu cît autorul are de sistematizat
o materie diversă și adesea contradictorie sau meandrică în ideația ei. El nu
descrie două doctrine, în parte gemene, ci le reface traseul constitutiv,
urmărindu-le pas cu pas, de la geneză la eșec. Inconstanțele, incoerențele
interioare și contradicțiile sînt, de altfel, temele preferate ale
investigației, care se oprește cu voluptate epică asupra tuturor acestor
accidente de parcurs doctrinar. Cartea are, de altminteri, o conduită epică (nu
doar savantă), susținută, pe de o parte, de analiza împletită a celor două
evoluții, cu evidențierea suprapunerilor, coincidențelor și a deviațiilor, iar,
pe de altă parte, sporită de tăierea în secvențe biografice și tematice. Dar
această structură epică, menită să dea cercetării ritm și să-i găsească, adesea,
o turnură de suspans, nu face decît să susțină coerența și acuratețea nivelului
ei conceptual. Prozatorul Marineasa asigură un ritm evenimențial ideilor și
conceptelor investigate, recurge la analepse și prolepse, dar nici o clipă el nu
ia locul hermeneutului sau analistului. Din contră, rigoarea abordării abia
capătă un plus de flexibilitate și claritate. Unde și unde, firește, prozatorul
se vede direct, în reflexele de oralitate ale stilului, menite însă și ele să
releve fie o atitudine de distanțare ironică, fie una de decompresie, de
relaxare conceptuală. Discrete în materia extinsă a cercetării, astfel de
spontaneități orale nu numai că aduc un efect de culoare, dar ele păstrează un
echilibru al demersului, marcînd apăsat și scurt distanțarea. Expresii de genul
ferească Dumnezeu, mică teorie ciupită, la brațetă cu pacifiștii, pentru
ca pasiența să iasă cu ușurință, ne joacă destule renghiuri, cum o chitește
abilul mînuitor, își dă în petec, ș.a. detensionează analiza, dar mai ales îl
scutesc pe autor de ocoluri polemice.
Viorel Marineasa nu
este un simpatizant al fundamentalismelor nici atunci cînd e vorba de cele ale
lui Nae Ionescu, nici atunci cînd e vorba de cele ale lui Nichifor Crainic.
Poziția lui e cu totul alta și ea e expusă cu destulă tranșanță, dar cel mai
adesea printr-o atitudine generală de ironie care impregnează descripția
doctrinelor. Se vede cît de colo că materia i-a fost cel puțin antipatică. Dar
această antipatie structurală devine un scrupul în plus în analiza și
interpretarea fenomenelor cercetate, un scrupul, în mod poate paradoxal, de
obiectivitate, nu numai de cunoaștere în amănunt. Căci în privința cunoașterii
detaliate a materialului Viorel Marineasa e ireproșabil. El nu numai că ține
contabilitatea tuturor contradicțiilor, inconsecvențelor și dezicerilor (mai cu
seamă în cazul lui Crainic), punîndu-i pe autori față în față cu ei înșiși și
apelînd la o memorie necruțătoare, dar adesea îndreaptă erori de interpretare,
de identificare a surselor și chiar de datare a unor articole. Toate aceste
exerciții de precizie vin nu numai dintr-o profundă familiarizare cu obiectul
cercetat, dar mai ales dintr-o extraordinară memorie a ideilor. Lectura
suspicioasă pe care o face Viorel Marineasa devine, astfel, un avantaj pentru
corectitudinea reconstituirii și a interpretării.
Dar mai ales această
memorie a ideilor îi servește autorului pentru dezbaterea pe fond, pentru
confruntarea celor două doctrine între ele și, apoi, pentru confruntarea lor
solidară cu principiile unei culturi liberale și ale unei societăți democratice.
Viorel Marineasa nu uită nimic din ce-au spus Crainic și Nae Ionescu; în bună
parte el le vînează inconstanțele, dar numai ca pas preliminar pentru a ajunge
la partea centrală, coerentă, a atitudinii lor. Dezbaterea se duce, de fapt, la
acest nivel, deși poliția surselor, a influențelor, uneori chiar a tacitelor
împrumuturi, e folosită întotdeauna ca o operație prealabilă. Există un întreg
catalog de idei primite fie de unul, fie de celălalt protagonist, dar Viorel
Marineasa disociază între originalitatea lor de gîndire și efectele produse de
condiția carismatică a celor doi operatori ideologici. El separă contradicțiile
de fond de cele de etapă sau de conjunctură, conturînd astfel nu atît
personalități și doctrine unitare, cît scindate sau în metamorfoză nu
totdeauna reductibilă la coerență. Cel mai dramatic scindat dintre cei doi e,
fără îndoială, Nae Ionescu, cu simpatii de nu mai mult pentru arta modernă,
dar simpatii contrazise epatant de doctrina autohtonistă.
Minuția cercetării
merge pas la pas cu tranșanța delimitării. Aceasta e maximă atunci cînd sînt
trecute în revistă ideile despre stat și societate ale celor doi, din fața
cărora Viorel Marineasa reculează cu stupoare, ca orice bun democrat.
Sistematizîndu-și
materia într-o analiză a conceptelor culturale și într-una a conceptelor
societale, Viorel Marineasa nu face o simplă reconstituire a doctrinelor celor
doi ideologi. Cercetarea sa nu e expozitivă decît atît cît e necesar pentru a o
angaja în dezbatere. Dar aceasta nu înseamnă că accentul central nu cade pe
degajarea semnificațiilor din conceptele de tradiție și stat cu care
operează Nae Ionescu sau Nichifor Crainic. Viziunea fiecăruia în parte despre
tradiție și specific, iar apoi despre idealul de societate propus, e dezbătută
fir cu fir, fie în privința aportului de idei verificîndu-se de fiecare dată
quantum-ul de originalitate , fie în privința atitudinii rezultate din
doctrină. Fiecare idee e urmărită de la un capăt la celălalt, cu încăpățînarea
unui Javert. Discuția e laborioasă și aprofundată totodată, încadrată în
contextul ideatic sau ideologic al momentului, dar și extrapolată în
actualitatea noastră. Viorel Marineasa, ce-i drept, pare pornit să nu agreeze
nimic din sistemele celor doi, dar nu-i mai puțin adevărat că respingerile
sale sînt nuanțate și nu premeditate. Multe, de exemplu, din ideile lui Crainic
despre rostul artei, despre sensul teologic al frumosului sînt discutate cu
comprehensiune. Dezbaterea amplă a conceptului de artă al lui Nichifor Crainic,
strîns legată de dezbaterea despre specific și tradiție, nu merge cu tot
dinadinsul împotriva tuturor aspectelor implicate. Dimensiunea religioasă a
artei, chiar dacă nu e exaltată de cercetător, pare supusă mai degrabă unui
comentariu înțelegător. Viorel Marineasa nu le caută cu disperare, cu program,
nod în papură celor doi autori. Cîteodată e chiar iertător cu unele
incongruențe. Dar paralelismul lor de acțiune și de concept reiese cu
claritate din analiza intreprinsă. O analiză de mare acuratețe, făcută de pe
poziții mai degrabă adverse, dar tocmai de aceea mai comprehensive. Meritul de
căpătîi al cărții constă tocmai în viziunea sa critică, ținută permanent în
respectul adevărului. Avem de-a face cu o cercetare minuțioasă și riguroasă care
pornește de la defrișarea terenului și ajunge la dialogul deschis și tranșant cu
operele analizate; o cercetare care e, simultan, o investigație istorică și o
dezbatere actuală.
II. Critica la obiect
La cît e de harnic și
de prompt, nu poate fi decît de mirare că Tudorel Urian a debutat abia în 2000,
cu o panoramă despre Proza românească a anilor 90 (Editura Albatros).
Deși făcută din cronici literare, cartea de atunci, onorată cu aproape toate
premiile de debut, părea o construcție (cu patru camere) proiectată din vreme și
cu migală, și nu lăsată la voia capriciului de cronicar. În orice caz, opțiunile
acestuia păreau făcute în (poate chiar din) perspectiva unui edificiu, ca și cum
cronicarul lucra cu planșeta viitorului literar pe masă și aștepta liniștit să-i
parvină de acolo elementele potrivite. Cum-necum, lucrurile i-au ieșit și el a
strîns într-o imagine coerentă partea semnificativă a prozei din acei ani.
Platon pe internet (Editura Dacia, 2003) nu mai are veleități de construcție
și cu atît mai puțin de unitate , fiind mai degrabă o amestecătură de cronici
vechi și noi, de articole ocazionale și de răspunsuri la diverse anchete. Dar
dacă principiul cărții nu mai e același, fiind unul de recuperare și, prin
urmare, eterogen, Tudorel Urian nu e altul. El e același practicant de critică
atică, întotdeauna la obiect și întotdeauna pe drumul scurt, fără mofturi, fără
ifose și fără sofisticărie. Ceea ce zicea Nicoleta Sălcudeanu despre prima lui
carte rămîne să gireze și cartea de acum, dacă nu cumva pe Tudorel Urian însuși:
scurt, descriptiv, rezumativ, concluziv, apropiindu-se de aspectul
promoțional al cronicii literare și cultivînd un pragmatism de întîmpinare
într-un stil minimalist, Urian se dovedea un bun conducător de impresii de
lectură (Pasiențe, p. 107). Bun, desigur, și în sensul acurateții, și
în cel al credibilității. Tudorel Urian e convingător tocmai pentru că e simplu
și genuin; nici nu taie firul în patru, nici nu stă să parlamenteze cu alții.
Lecturile lui sînt, toate, lecturi în premieră, lecturi de primă defrișare,
neinhibate nici o clipă de angoasa bibliografică. Rar de tot se face cîte-o
trimitere generică la fundalul critic, de tipul fapt subliniat de mai toți
exegeții de pînă acum (aici, de exegeții lui Florin Șlapac, p. 136). Mai
degrabă decît ca o carență (a fișelor), acest pionierat de lectură trebuie văzut
ca o metodă, cu riscurile ce pot, desigur, decurge din ea. Tudorel Urian
preferă, însă, în pofida acestor riscuri, lectura inocentă; e modul lui de a
face un pact direct cu cititorul, peste capetele celorlalți exegeți sau
comentatori, ignorați cu desăvîrșire, dar, totuși, cu deferență.
E un pact motivat și
printr-o scurtă profesiune de credință. Rolul criticii literare, astăzi zice
Tudorel Urian , nu poate fi decît acela de a orienta cititorii către cărțile cu
adevărat valoroase, iar pentru asta ea trebuie să răspundă la o întrebare
extrem de simplă: în ce măsură cartea despre care scrie cronicarul merită
citită (p. 199). Tudorel Urian răspunde conștiincios ba chiar scrupulos la
această întrebare. El e un critic de judecată în primul rînd. Numai că această
întrebare, deși pare, nu poate fi extrem de simplă; ea poate fi, desigur,
simplificată și simplificată oricît , dar pe fond ea pretinde cel mai complex
răspuns; un răspuns care să rezulte din interpretare, din investigație, din
corelații și distincții etc.; nu un răspuns care să vină înaintea acestora sau
de-a dreptul în locul lor. Tudorel Urian pare a fi, însă, de acord cu Garabet
Ibrăileanu, convins și el că, din păcate, critica estetică e scurtă și nu
rentează. Din și mai mari păcate, însă, chestiunea estetică, judecata de
valoare pretinde, în sprijin și în prealabil, interpretarea. Or, aici, metoda
inocentă a lui Tudorel Urian presupune un mic paradox (care e, poate, chiar
paradoxul criticii). Interpretarea e, de fapt, un dialog al interpretărilor.
Dacă peste celelalte interpretări se trece cu suverană nevinovăție, înseamnă că
ele sînt judecate ca inutile. Ar fi, în acest caz, o prezumție de strictă emfază
să se pretindă altceva de la propria interpretare. Iar Tudorel Urian e mai
degrabă cultivator al modestiei decît al emfazei. Dar candoarea lui referențială
e o scoatere din cauză a criticii.
Nu e singura dată cînd,
fie și fără voie, Tudorel Urian lucrează contra criticii literare. În societatea
cu internet, societate a maximei deschideri (dar o deschidere care accesează
doar citate din Platon, fiind, deci, implicit și deopotrivă, și una a maximei
închideri, în favoarea ciupelii), frumosul zice el are toate șansele să fie
definit în funcție de gusturile fiecăruia (p. 172). Nu e ceva nou, întotdeauna
a existat o astfel de definiție a frumosului, în funcție strictă de gusturile
fiecăruia. Nu internetul e aici de vină. Dar, ca bun democrat, Tudorel Urian
merge și mai departe: faptul că unii oameni consideră pornografia și muzica
hip-hop valori estetice este o realitate de care luăm act și un drept al lor pe
care societatea trebuie să-l respecte (p. 173). Societatea n-are decît să-l
respecte, dar critica literară nu e o intreprindere de politică corectă. Dacă
treaba ei și admite asta și Urian e să dea certificate de valoare, înseamnă
că democrația se termină în pragul artei. Nu poți face, deodată, ecumenism
absolut și judecăți de valoare. Arta e o ierarhie mult mai riguroasă decît
ierarhia militară; ba chiar și decît cea ecleziastică. Iar valorile sînt chiar
domeniul dat în paza criticii (literare în cazul de față). Nu ține, desigur, de
critică să îngrădească accesul unui individ la propriile sale valori
estetice (idem); dar ar fi ca ea să se lase de treabă dacă n-ar mai discerne
între valori și n-ar opera cu principii discriminatoare. Sociologul culturii
poate fi democrat cît vrea; criticul literar, din păcate, ține de altă societate
și poate face pe fenomenologul de maximă larghețe doar cînd își uită condiția și
treaba. Literatura e republică doar la modul foarte metaforic; iar critica
literară nu poate face democrație.
Toate astea sînt un
fel de piedici discrete pe care Tudorel Urian și le pune singur. În realitate,
atunci cînd se află în exercițiu critic propriu-zis, el trece peste ele și
profesează din reflex judecata de valoare; întotdeauna într-o scriitură
agreabilă, care pornește de la premisa intimității cu cititorul. Tocmai de aceea
nu se sfiește să se mai abată și prin pasaje confesive sau să invoce fapte
dinafara cărții comentate, dar în favoarea acesteia. E o mică anecdotică de
sprijin, cu picanterii menite să coloreze descripția critică a operei; o
descripție concisă, eficace, precisă, de școală clasică.
III. Amendament la
instinctul monografic
Nimeni nu poate
revendica din mîinile lui Al. Th. Ionescu titlul de cel mai leneș critic român
în viață. E o glorie care i se cuvine fără contestație, mai ales că e obținută
cu trudă și direct împotriva sprintenelii naturale a inteligenței, ca și
împotriva spontaneității și tranșanței disocierilor. Nu mai puțin contra unui
instinct al vervei pe care Al. Th. Ionescu îl disciplinează și reprimă cît
poate. Fiind însă vorba de un instinct veritabil, el se întoarce scrupulos,
potrivit cu legea refulatului, ori de cîte ori e dat afară. Și se întoarce mai
ales cînd autorul se crede mai la adăpostul rigorii și al disciplinei
interpretative. Nu se întoarce, firește, întotdeauna fără voie, ci adesea
convocat anume spre a destinde rigurozitatea analitică. E ceea ce se întîmplă
frecvent și în monografia Mircea Nedelciu (Editura Aula, Brașov, 2001),
carte serioasă, ba chiar cu temei didactic (impus, ce-i drept, de profilul
colecției), dar tocmai de aceea, din loc în loc, șăgalnică, de nu de-a binelea
zburdalnică. Dar cum nici chiar Al. Th. Ionescu nu poate părăsi gravitatea
pentru ludică în mijlocul aplicației interpretative, instinctul de joacă se
răzbună în note. Acestea nu sînt stricte referințe reci, cu rol de acoperire
erudită, ci, în egală măsură, de nu mai mare, un spațiu de libertate ironică și
ludică, un amendament și un complement, totodată, al seriozității (nici ea una
morocănoasă) din monografia propriu-zisă. Parcă propunîndu-și să participe la
postmodernismul subiectului investigat, Al. Th. Ionescu parodiază subversiv și
constructiv morga aparatului, făcînd trimiteri savante de tipul celei din
nota 17: În literatura postmodernă, parodicul are o finalitate
constructivă, căci pe măsură ce subminează structuri osificate, construiește
altele, reciclînd materialele rezultate din acțiunea demolatoare. Nu știu cine a
făcut observația aceasta, dar în uriașa bibliografie a postmodernismului cu
siguranță că a făcut-o cineva (p. 45). Și nu e aceasta singura notă care ia în
răspăr, cu umor subțire și homeopatic, academismul strict al referințelor,
făcînd din el comedie, cam așa (mutatis mutandis) cum a făcut
Budai-Deleanu.
Nici corpul
propriu-zis al monografiei nu e ferit de acțiunea protectoare a acestui umor din
fondul viziunii critice. Asta cu toate că articulația micro-monografiei se
păstrează în linearitatea cuvenită, mergînd pe cronologia și tipologia operei:
după un prealabil și necesar plan general al prozei optzeciste și al poeticii ei
urmează, la rînd, pe bancul analitic, prozele scurte și romanele lui Nedelciu.
Despre proza scurtă optzecistă Al. Th. Ionescu a publicat un breviar încă în
1995 (Aventura prozei scurte în anii 80, Editura Calende), așa că nu-i
vine deloc peste mînă să-și reia tezele de acolo într-o nouă demonstrație. Proza
scurtă (topind toate diferențele de specie într-un concept) e arma ofensivă a
generației 80, arma ei de combatere, cea cu care face polemică implicită și
prin care refuză hotărît romanul, din cauză că a fost cultivat cu predilecție
de reprezentanții celorlalte generații (p. 10). Firește, avem de-a face cu o
armă de succes tactic, bună numai pe moment, pînă cînd generația se dedă și ea
la roman. Dar pînă atunci, zice Ionescu, proza pe scurt, alături de textualism
și postmodernism teoretic, constituie brandul de generație. Cît de delicate și
de încurcate erau ițele (teoretice și concrete) ale textualismului și
postmodernismului ne lămuresc paginile introductive, concise pe cît de necesare.
Nu sînt, nici unul, nici celălalt, orientări care să-l entuziasmeze pe monograf,
așa că le abordează cu o privire precisă, dar cam amuzată; făcînd, firește, și
portretul-robot al postmodernismului optzecist, un portret din zece tușe: 1.
Antropocentrism; 2. Imanentism; 3. Integralism; 4. Recuperarea; 5. Textualismul;
6. Experimentalismul; 7. Sincronia stilistică; 8. Ironia și ludicul; 9.
Conștiința teoretică; 10. Democratizarea publicului (p. 10). Prea mult asupra
acestor elemente din constituția optzecismului nu se insistă la privirea de sus,
dar ele vor fi chiar elementele identificate apoi în analiza concretă a prozelor
scurte și a romanelor lui Nedelciu. Dacă cele zece note se potrivesc, toate,
vreunui optzecist, atunci acela e chiar Nedelciu, ne rezultă din demonstrația
implicită în analiză.
Prozele scurte, luate
la rînd, relevă o progresie a tehnicilor intertextuale, în vreme ce romanele,
după același procedeu, par a releva o regresie a lor. Cel puțin cam la asta ar
fi fost să ne așteptăm, de vreme ce, în Zodia scafandrului, Nedelciu se
îndrepta către o nouă etapă, una în care recitalul de procedee, textualismul,
intertextualitatea /
/ se retrag sub linia de plutire a construcției romanești
(p. 39). Ofensiva postmodernistă se duce, însă, pe tot frontul prozelor scurte
și se duce tot mai îndîrjit; ea culminează cu victoria din Femeia în roșu,
celebrul roman de colaborare cu Adriana Babeți și Mircea Mihăieș, cel care, zice
Ionescu, se prezintă, asemeni Centrului Beaubourg, cu toată mățăria la vedere
și care va reprezenta prima scriere importantă postmodernistă în proza română,
una care, tocmai de aceea, o va și rupe decisiv cu istmurile
tardo-moderniste sau pre-post-moderniste (p. 38). Nu știm, din
păcate, cum ar fi mers lucrurile; poate chiar în direcția sugerată de Al. Th.
Ionescu; dar fapt e că, azi, și prozele lui Nedelciu par a trage destule ponoase
de pe urma exhibiționismului procedural, de pe urma demonstrativității cu care
sînt folosite procedeele. E o tristețe care adie difuz și prin paginile
monografiei, deși Al. Th. Ionescu n-o traduce niciodată în regrete limpezi. Ce-i
drept, nici nu se făcea. |