Mărturisiri la Oradea
Invitat de onoare al Saloanelor Revistei Familia, filosoful Mihai Șora
s-a întîlnit cu publicul orădean în Sala Mare a Primăriei, pentru lansarea
celor mai recente cărți ale sale, Clipa și timpul și Despre toate și
ceva în plus. Întîlnirea a fost și un bun prilej de confesiuni. Redăm în
continuarea fragmente din înregistrarea realizată atunci.
Acuma trebuie să
înțelegeți că sunt foarte emoționat, că în vremea în care dormeam în spatele
șurii bunicului meu nu mă gîndeam c-o să vin la Oradea să le vorbesc orădenilor
despre filosofia mea. Ei, uite că lucrul acesta s-a întâmplat. Aș vrea să încep
cu povestea cărții, cum s-a întâmplat să scriu, eu, din nou, filosofie după ce
m-am întors din Franța; întoarcerea mea din Franța a fost pentru mine un
accident. Eu venisem doar să-mi văd familia. Avusesem o bursă a Institutului
Francez în aceeași perioadă în care au avut bursă și Ionescu și Cioran și Noica.
După 10 ani de stat în Franța, în care am petrecut și toată perioada războiului
și în care mi-a apărut și o primă carte la Gallimard, beneficiind și de faptul
că soția mea fusese cu un an înainte în România și, cum a venit în România și
s-a întors foarte fumos în Franța, mi-am zis c-ar fi foarte frumos să repet și
eu, după 10 ani, experiența.
Am venit în România
pentru cîteva săptămâni 2 săptămâni , și nu nu m-am mai putut întoarce. Cînd
m-am stabilit în țară, în atmosfera care exista, mi-am dat seama de un singur
lucru: mi-am dat seama că singura șansă pentru a nu-ți fi utilizată în
beneficiul regimului activitatea, utilizată pentru propagandă, este să nu fii
om de condei, să nu scrii. Deci, cariera mea de om de condei a fost îngropată
și am preferat să fiu funcționar. Pe urmă, dat afară din locul acela de muncă,
am ajuns la o editură în limbi străine unde se făceau traduceri din literatură
clasică română pentru străinătate și se făceau chiar și reviste mult mai
deschise ca orizont în care trebuia să apară pentru străini că aici este un
regim de libertate.Era o revistă în care puteai să publici fotografii de
biserici ș.a.m.d. S-a întâmplat ca la un număr la care eram responsabil să
apară o pagină cu imaginile care reprezentau Catedrala Ortodoxă din Sibiu, și
care era luată din flanc, avea un turn mai înalt, evident cel care era mai
aproape de aparatul fotografic și unul mai jos. Și la turnul mai înalt, ca să
poată ieși și o parte ce era în fața bisericii, crucea ieșea deasupra marginii
paginii. Deci părea că ar fi o un turn căreia îi lipsește o cruce. Și eu am
fost învinuit atunci că în mod premeditat aș fi făcut în așa fel încît să apară
că bisericile din România în acest regim care oprimă viața religioasă sunt fără
cruce. Și rezultatul a fost că am fost dat afară. Am fost dat afară, dar,
întîmplarea a făcut să mă întîlnesc cu un fost coleg de facultate, care era
editor, ba chiar conducea o editură...Murise directorul general, postul acela
era liber, el era director la Editură și a zis te angajez ca redactor-șef. Și
am ajuns la Editura pentru literatură, unde m-am zbătut să fac o colecție cu
apariții în fiecare sâmbătă și care avea un program editorial ce acoperea
întreaga suprafață a globului. Era o colecție concepută în așa fel încît să pună
la îndemînă carte la un preț convenabil, costa 5 lei un volum din Biblioteca
pentru toți, carte de cea mai bună calitate, care să acopere, în general, să
satisfacă setea de cultură a populației. Ei, s-a întîmplat, evident,
neținând seama de toate criteriile ideologice, că am publicat o Antologie a
poeziei românești dintre cele două războaie, în care mi-am zis că e imposibil să
lipsească poeți precum Aron Cotruș, Nichifor Crainic și să lipsească mari poeți
din emigrație. Din cauza asta am fost dat afară și din acest sistem editorial și
m-a pescuit un ministru care pe vremea aceea mă prețuia și care era Mircea
Malița. Era orădean. El a trăit momentul cînd Oradea a trecut la unguri și a
terminat liceul la Beiuș, adică exact în zona în care își făcuse liceul și tatăl
meu. Am ajuns directorul de biblioteci școlare din care eram pe punctul să fiu
dat afară de succesoarea lui Malița. Nu mai știu cum o chema, dar s-a întîmplat
să fiu în preajma pensionării, am mai stat 2 luni retrogradat din titlul de
director pe care-l aveam, la titlul de funcționar simplu. Așa. Cam asta a fost.
Ce s-a întîmplat însă, în timp ce era redactor șef la Familia poetul Al.
Andrițoiu, care fusese la Paris și auzise că mi-a apărut acolo o carte.
Întorcându-se, mi-a spus: Domnule, nu se poate, am fost la Paris și toată lumea
a întrebat ce-i cu dumneata, ce mai faci (că nu se mai auzea acolo nimic) și
trebuie neapărat să publici. Și eu i-am promis, dar nu m-am gîndit că o să-l
încurc, pentru că la un moment dat am primit un telefon și mi-a zis: Domnule,
sunt în tipografie, toată revista e gata, am în mijloc două pagini goale,
trebuie să-mi trimiți neapărat lucrul pe care mi l-ai promis. Da' eu, care îi
promisesem într-o doară, i-am răspuns: Bine, dar orice revistă care se respectă
are un portofoliu cu care poate să facă față. Sigur mi-a spus el , există
un portofoliu, dar e unul de mărunțișuri și am nevoie de un lucru mare și nu am
nici un lucru mare pe care să-l pun, trebuie neapărat să-l faci și sub
această presiune a apărut în Familia, Ziua 1 din cele 12 zile ale Sării
pământului.
Sarea pământului
i-am spus așa pentru că, de fapt ce mă interesa pe mine în această carte, care
era o carte de reflecție filosofică, care s-a petrecut după ce eu dusesem în
România o activitate foarte intensă de editor pe care-l intriga ansamblul
producției editoriale, dar care era interesat și de elaborarea fiecărei cărți
în parte și ăsta era un lucru care îmi lua foarte mult timp. Lecturile mele
filosofice au fost foarte întinse din momentul în care mi-am început eu
studiile la București, cu profesori ca Tudor Vianu, Nae Ionescu, Rădulescu-Motru,
Eliade (care era și profesor și de care mă lega o anumită camaraderie, pentru că
nu era o diferență așa mare de vîrstă între noi, între mine și el erau 9 ani
diferență, el nu împlinise 30 și eu abia trecusem de 20). De atunci începusem
lecturi multe, însă toate lecturile astea, într-un fel oarecare, mi-au rămas în
spate, așa încît problema care mă interesa pe mine am desfășurat-o în limbajul
cel mai liber posibil. Într-un fel o discuție dintre tine și mine, un fel de
dialog interior, cum i se spune. Exact calapodul titlului primei mele cărți care
apăruse în Franța, care se numea Despre dialogul interior. Dar am zis că
trebuie să-i dau o anumită viață și am pus inițialele unor tineri prieteni în
aceste cărți, care mă frecventaseră mult și care au ajuns foarte departe. A fost
Toma Pavel, care este profesor la Chicago, a fost Antohi , acum rectorul
Universității Centrul-Europene de la Budapesta și care în momentul de față are
un rol de prim-rang în această Universitate.
A fost Aurelian
Crăiuțu, profesor la Universitatea Indiana din Statele Unite. E în România în
momentul de față. Și am dat inițialele acestea: T.P. (tânăr prieten) și un alt
personaj, care se numește Devotatul Amic, după inițialele tot ale unui prieten,
mult mai tânăr, al meu, care promitea extraordinar de mult, poate era cel mai
bine dotat intelectual dintre toți și ca fantezie și cultură, dar care s-a
pierdut într-o viață boemă. Și i-am dat acest nume: Devotatul Amic și
ieșea foarte bine pentru că eu gândeam problematica, dar nu o gândeam cum
gîndește cineva care are o teză de doctorat, adică cu toate lucrurile
gospodărește ținute la îndemână, sub formă de fișe, cu citatele respective. Ce
mă interesa pe mine era într-adevăr modul filosofic, modul metafizic al
gîndirii mele. Dar îmi dădeam seama că într-un regim comunist e imposibil să
faci așa ceva. Și atunci, exact în perioada în care mi-am scris cartea, era
foarte la modă structuralismul lingvistic.
Și am spus: hai să
încercăm, să începem cu discutarea problemelor limbii, care și pe mine mă
interesau. Dar știam că pînă la urmă în această carte voi aborda o problematică
mult mai fierbinte, care e o problematică metafizică. Și nici nu țineam să fie
un accept al ortodoxiei structuraliste a vremii mele, ci voiam o gîndire
liberă asupra instrumentului. Știam că este mult mai ușor să ataci problema asta
a limbii, decît să intri în cea mult mai fierbinte a metafizicii. Doar tipul de
gîndire care, nu știu cum să spun, ca să nu par elogios, era mai subtil,
totuși. Mi-am dat seama după un dialog sau două care au apărut, pentru că
finalmente i-am satisfăcut cererea lui Andrițoiu, pentru că, odată pus în temă,
am continuat aceste chestii. Dar, după ce am așternut o primă propoziție, mi-am
dat seama că aveam nevoie de un contra, de un ceva ca să-i dea sfung, să meargă
mai departe, ca să nu fie o expunere în care începi și pe urmă ideea se
lăbărțează, cum s-ar răspîndi apa pe o suprafață plană. Și mi-a venit ideea să
dau în ritmul ăsta. Și pornit în ritmul ăsta, mi-am dat seama că pot să joc pe
două planuri, în care cei doi să se contrazică. Mi-a ieșit acest lucru pe care
nu-l gîndisem din capul locului, să scriu sub formă de dialog. Asta dădea și o
impresie mai vie, pentru că, de fapt, și în cap, în momentul în care gândești,
se produce o discuție, adică îți zici un lucru și pe urmă tot tu îți zici, pe de
altă parte, stai că nu stau lucrurile chiar așa, parcă nu e albul tocmai alb,
parcă e și o pată de negru ș.a.m.d. Mi-am zis, hai să repartizez eu tipurile
astea de idei între mai multe personaje. Și a ieșit așa un fel de gîndire care
pare mai vitală, pare mai caldă într-un fel, mai proaspătă, nici nu te obligă
neapărat să utilizezi limbajul foarte savant, cuvinte cu totul speciale ci îți
dai seama că poți să gândești foarte bine luînd cuvintele din praful străzii.
Asta nu înseamnă că acea carte e chiar foarte ușoară. Nu, pentru că ea te obligă
să gîndești și gîndești în cuvinte pe care le știi, dar gîndirea asta nu-i o
gîndire ușoară, e o gîndire grea, trebuie să îi vezi fețele, mai mult,
dedesubturile, obiecțiile posibile. Nu? Și toate lucrurile astea, dacă le
repartizezi între mai multe personaje, capătă viață. Cam asta a fost povestea
acestei cărți. În momentul în care vigilența a fost să fie adormită, în ziua
a 5-a, a 6-a, am abordat probleme mai fierbinți, metafizice. Mi-am
permis fie să recurg la expresii grecești, fie să formulez în latinește, sau să
dau un citat care nu trimitea la sursă, dintr-un autor care nu era ortodox, ca
să spunem așa, din punct de vedere al ideologiei și care nu avea drept de
circulație în lumea ideilor din vremea aceea și am văzut că toată treaba îmi
folosește. Au fost date chiar lucruri din Evanghelia lui Ioan și au trecut. Acea
păsărească nu le mai spunea cenzorilor mare lucru. Asta este povestea primei
cărți pe care am scris-o.
*
Raportul nostru cu
transcedența este din capul locului un raport care în același timp este
deasupra noastră și în rădăcina cea mai intimă a ființei noastre. Așa încît,
într-un fel oarecare, e la îndemînă oricînd în momentul în care te gîndești la
el. Orizontul acela, dacă nu ți se deschide, măcar să ți se apropie într-un
fel. Dar mi-a apărut după asta, cu vreo 5 ani mai tîrziu, o chestie mult mai
periculoasă din punct de vedere al regimului, adică hai să spunem filosofie
politică, un anumit mod de a gîndi politica și faptul politic în sine,
plecînd de la premisele primelor două cărți, care, cu toate că nu e vorba de
nici un fel de înregimentare, e ancorată într-o problematică teologică, totuși.
Deci, toată treaba
asta, pe undeva, era extrem de periculoasă din punctul de vedere al regimului
pentru că privea o anumită tradiție teologică, care-și avea efecte, pe urmă n-a
putut să mai apară în nici un fel. E o carte pe care eu am scris-o prin
85-86. Am dat-o la editură pentru ca să nu se spună că e o carte clandestină.
Și pentru că am dat-o la editură și acolo a mers la referate eu mi-am permis
chiar să o multiplic. Am avut un prieten la un institut de cercetări
științifice. Avea un xerox, unde se multiplicau comunicatele și unde am
multiplicat-o în vreo 30 de exemplare și am trimis-o, în același timp în care o
dădusem la editură, în țară, iar personajele aveau inițialele unor oameni
fugiți și au zis păi ăsta e cutare, ăsta e cutare, sunt fugiți și în felul ăsta
n-a putut apărea. Dar pentru că o răspîndisem așa, în ianuarie '90, deci la o
lună după evenimentele din cele 1989, a apărut o recenzie a acestei cărți care
de fapt nu se publicase, în Orizont-ul timișorean, pe care mi-a făcut-o Mircea
Mihăeș căruia îi trimisesem un exemplar xeroxat.
Apoi am reluat toată
problematica și cam dus-o la capăt în această carte care se numește Clipa
și timpul și care este încununarea unui sistem, dar nu un sistem care e
clădit, ci un sistem care curge. Deci e mai mult ca o curgere de râu între
albii și are, evident, o direcție bine stabilită, dar nu e un model clădit
sistematic. În raport cu felul ăsta de a scrie cărți, este foarte amuzant
următorul fapt. Eu eram prieten foarte bun cu Noica, Noica avea această manie de
a-și construi cărțile la un mod piramidal, la bază princii și urmau propozițiile
care erau consecințele unor principii, și în felul ăsta materialul greu era la
bază și apoi urma material din ce în ce mai imponderabil care mergea spre
vîrfuri. La mine însă curgerea era mult mai importantă.
La un moment dat, să
zicem, era un punct în care ceea ce se lămurise se reproblematiza și revenea o
întrebare mai din urmă care trebuia din nou lămurită și spuneam: În legătură cu
lucrurile pe care le-am vorbit acum 2 zile, acum 3 zile, acuma trebuie să mergem
mai departe, deci toată înaintarea asta e o înaintare pe bucle, nu e o
înaintare sistematică, cu pași asigurați. Și la fiecare carte pe care o scriam,
eu fiind prieten cu Noica, mergeam la Păltiniș, stăteam o săptămână acolo, o
citea și mă judeca. La această judecată participau doi buni prieteni ai mei,
amîndoi îmi fuseseră colegi de facultate: Alexandru Dragomir și Octavian Nistor;
Octavian Nistor îmi fusese și coleg de liceu la Timișoara, și am venit împreună
la București în tren, trei timișoreni, eu cu prietenul meu Octavian Nistor și
cu viitoarea mea soție, care fusese și ea colegă cu noi, în același an cu noi,
dar la Liceul de Fete.
Deci mergeam împreună
cu Dragomir și cu Nistor la Noica și Noica după ce citea cartea, o judeca. Eram
la judecată. Totul e frumos, dar acuma te rog rescri-o, dar cartea apăruse
deja. Cum să o rescriu, domnule? Păi rescri-o așa, domnule, puneți principiile
la bază și trage consecințele. Nu, domnule, eu nu vreau să scriu așa. Pentru
mine cărțile astea sunt mărturia unei gîndiri care se desfășoară. Deci așa
trebuie luată, cititorul trebuie să stea să gîndească problema alături de mine
și să le regîndească pe măsură ce le regîndesc eu ș.a.m.d.
*
Noica se gîndea ce ar
putea fi salvat în dezastrul acela general. El credea că poți fi salvat,
extrăgîndu-e pe tine, adică hai să încercăm să ne asigurăm un viitor oarecare
intelectual luând cei 22 de campioni, de fapt era o echipă de fotbal cu
rezervele ei. Asta erau cei 22. Și el s-a învestit cu ființa lui, inclusiv cu
emotivitatea lui s-a investit în treaba asta. A făcut un tur al României, pentru
că mergea pe la secretarii de partid să le explice cît e de important să facem
22 de campioni culturali. Comunismul și cultura sigur că n-a avut nici un ecou
treaba asta. Eu încercam să întreprind cu totul altceva, am zis că trebuie să
fie trezite la carte masiv mulțumile, deci proiectul Biblioteca pentru toți
într-un fel era simetric cumva cu Proiectul lui Noica, numai că al meu viza
constituirea unui humus din care și ulterior cei 22 să poată fi extrași.
*
Cioran era
strălucitor. Cu toții erau strălucitori, fiecare într-o formulă foarte
personală. La Cioran într-un mod paradoxal și provocator. Cioran era bunătatea
lui Dumnezeu. Toată negreala aia sufletească pe care-o așterne pe hîrtie era o
spaimă, spaimele lui nocturne, nu era existența lui diurnă. Existența lui
diurnă era de solicitudine, de prietenie, de căldură omenească. Extraordinar!
Nu exista om care să fie mai îngrijorat de ce se întîmplă cu cel care l-a
vizitat, după ce l-a părăsit. Era capabil să dea telefoane, să vadă dacă a ajuns
acasă, dacă e bine. Lucru care nu se poate întîlni la cei mizantropi. Nu?
Deci numai mizantrop
nu era. Era însă disperat, asta e adevărat, că toată problema lui la rădăcină
era o problemă profund religioasă. El a stat mereu cu cumpăna aceasta: a crede
și a blestema. Ceea ce se vede în momentul de față sunt aspecte din Cioran. Deci
aspectul strălucirii exprimării e real. Cu toate că nu era al lui Cioran
cotidianul. Adică el nu vorbea în aforisme , însă scrisul lui era de o așa
claritate care făcea ca așternarea lui pe hîrtie să fie definitivă. De aici
aerul ăsta de aforism pe care-l are, fraze scurte și țîșniri, care nu erau
țîșniri în vîlvătaie, ci din țîșnirile alea iese chiar diamantul cristalizat.
Cu toate că lui, diamantului, îi trebuie mii și mii de ani și de condiții
pentru a se cristaliza. Aici era o imediatitate, o nemijlocire extraordinară,
între erupția verbală și cristalizare. Nu era rodul unui chin. Manuscrisele
lui Cioran nu sunt manuscrise chinuite, cu mii de ștersături, cu înlocuiri de
cuvinte.
*
Înțelepciunea lui
Solomon e filosofică pentru că e o gîndire despre soarta omului și a gîndi
soarta omului e primul fel și aș spune cel mai autentic de a fi filosofic, nu?
Fiindcă această gîndire nu e o gîndire strict antropologică. Adică este absolut
limpede că orizontul întregii vieți a acelui timp era în legătură cu soarta
oamenilor și în legătură cu Dumnezeu, adevăr profund din gîndirea lui, o
gîndire filosofică pentru că în același timp e o dragoste de înțelepciune
acolo, în fond asta e cuvântul filosfie. Sigur că era filosof.
*
Omenirea în momentul
de față nu știe să-și chivernisească timpul. Eu nu spun să-l chivernisească
împărțindu-l în două, pentru că nu mai ajunge în momentul de față să ai feluri
de timp. În momentul de față ritmurile la care sunt supuse ființele omenești nu
le mai permit să aibă la îndemână două feluri de timp pe care să le pună în
perioade deosebite, și atunci e nevoie de o deschidere a timpului cotidian, o
deschidere continuă, adică într-un fel oarecare trebuie să aibă în afară de
viziunea-țintă spre care se îndreaptă tot atâta de vie coada ochilor. Cu coada
ochiului prinzi lumea în care mergi. Sau se întîmplă așa cum spuneam eu undeva,
se întîmplă ca omul care are un obiectiv, să meargă,( este expresia pe care eu o
utilizez în carte, e cam dură, acolo în carte spun să meargă de-a-mboulea) din
A în B, tot mergînd spre Z și să nu mai vadă nimic, nici în B, nici în C și așa
mai departe, și să ajungă la Z și tot itinerariul lui să fie gol de viață și de
înțeles, nu? Pentru că n-a știut să-și deschidă coada ochiului și să vadă în
afară de lucrul pe care-l face minunăția lumii prin care umblă. Ori ăsta este
chiar statutul omului în momentul de față, riscă să ajungă slugă la doi stăpîni,
cum se spune în vechea înțelepciune.
*
(Răspuns la
întrebarea: Ce Românie ne așteaptă?)
Aș spune o Românie
care să știe să facă partea bună a lucrurilor, nu este o Românie care să
muncească ferm și să uite să viseze. Par cuvinte mari, dar există o anumită
disciplină a vieții care îți permite să ajungi la un asemenea echilibru și să
te bucuri de existență. România în momentul de față e o Românie haotică, ființa
omenească are o memorie a scoarței, dacă comportamentul omenesc este rezultatul
memoriei comportamentului omenesc depozitate în șira spinării, toate gesturile
de civilizație nici nu trebuie să fie gândite pentru că ele vin automat din șira
spinării, nici nu mai trebuie să vină din creier, să treacă prin scoarța
cerebrală. Cei 50 de ani din urmă în România nu au spălat doar creiere, 50 de
ani în România au spălat șira spinării și este foarte greu să refaci șira
spinării. A reface șira spinării înseamnă a reîntoarce în șira spinării toate
bunele obișnuințe și buna cuviință. Ele se fac cvasi- automat și cu
participarea ființei tale și atunci creierul îți rămîne ca să gândești ceea ce
îți propui tu în mod special să organizezi, ca un lucru nou, în plus, față de
ceea ce există. Dar șira spinării îți garantează măcar păstrarea continuă a
ceea ce există deja, bunele obiceiuri, bunele maniere, buna conviețuire. Nu mai
există nimic, în momentul în care a dispărut comunismul, el a fost un fel de
recondiționare a comnunismului de către comuniști, de generația a doua, ca să
fie cumva mai suportabilă existența, să nu mai fie oprimarea aia polițenească.
Noi n-am scăpat de
treaba aia, noi nu avem încă o gîndire în care oamenii să vrea să construiască.
Adică ce ne lipsește nouă, după părerea mea? Nu trebuie să mergem la categorii
morale foarte înalte, (să spunem, o viață curată), trebuie să spunem așa:
interesul. Care e interesul meu ca să fie bine nu numai pentru mine azi, ci și
pentru copiii mei mîine și pentru nepoții mei poimîine și pentru strănepoții mei
răspoimîine și trebuie să văd pînă la viața strănepoților mei? Cum trebuie să
fac eu acuma pentru ca ei să aibă condiții de a trăi cumsecade? În momentul
ăla îmi dau seama că ăsta e interesul meu, că interesul meu, ca să pot să-l duc
la generații, trebuie să țin cont și de vecinul meu, de interesul vecinului meu,
care și el vrea să-și ducă interesul său până la a patra generație. Deci,
trebuie să le facem să fie compatibile. Problema nu este că societatea e lipsită
de moralitate, nu, societatea e lipsită de luciditate. Înțeleg prin societate
fiecare membru al societății. El nu-și vede propriul lui interes. Propriul lui
interes este să nu calce interesele celorlalți. Ori în momentul de față nu e o
politică a interesului. E o încăierare de lupi. Dintr-o încăierare de lupi nu
cred că iese o societate bine structurată.
*
Eu am fost odată în
Germania într-un moment de deschidere, cînd s-au stabilit relațiile diplomatice
cu Germania Federală, am fost prima țară comunistă care a stabilit acest gen de
relații și și-au zis ei hai să trimitem și un intelectual. Eu, până atunci, după
ce am fost ținut în țară, nu am putusem să mă duc nici pînă la Giurgiu, pentru
că eram în străinătate.
Și atunci, dintr-o
dată, am fost bun să merg cu o expoziție la Frankfurt am Main. Și acolo a
venit la mine un inginer care mi-a spus: domnule, uite ce se întîmplă, eu sunt
român, am fost ofițer, șeful promoției, exact cînd au venit comuniștii, șeful
promoției de ofițeri de artilerie. Și am fugit din țară, am fost refugiat, m-am
înscris la Politehnică și am cunoscut o fată, care era fiica unui mare
industriaș de aici. Românii vin și spun: care-i ultimul vostru model în
materie? Nemții, care are au în sertar viitorul lor model și vor să scape de
cel vechi, spun: păi, ăsta este. Iar românii spun bun, dați-mi-l. Polonezii
spun: care-i modelul pe care-l proiectați după ăsta pe care-l aveți? și nu se
lasă până când nu-l găsesc pe ăla din sertar. Și pe ăla îl iau. Zice: de ce fac
românii așa, pentru că ei cînd vin aici, vin cu cățel, cu nevastă, cu tot ce pot
să vină, pe cînd ăia vin cu experți. Cînd vin românii, bîntuie toate magazinele
ca să cumpere tot ce pot să cumpere. Păi nu-i păcat? Ba da, e păcat, și noi
tragem încă consecințele. Nu ne gândim bine la viitorul nostru, ci credem că se
poate de azi pe mâine și călcînd în bătătura vecinului. Așa n-o să ajungem
departe. Îmi pare rău că am ajuns la problema asta plecînd de la cărțile mele.
Sigur, eu am speranțe, sunt român și sunt foarte legat de treaba asta și cred
că pînă la urmă românii vor răzbi.
*
Despre Livius
Ciocârlie. E o minte extraordinară care se îndoiește de ea însăși. Dar asta
este. Sunt puține minți atît de înzestrate, nu numai cu cultură, dar cu
înțelegere, cu o deschidere extraordinară. E o ființă paradoxală, pentru că,
fără îndoială, lucrul ăsta e un semn de foarte mare modestie. Dar, în sîmburele
acestei mari modestii e un foarte mare orgoliu. E, într-un fel, e un om foarte
liniștit și foarte chinuit, pare foarte senin și nu e senin. Ciocârlie e de
formație academică înaltă. Primele lui cărți sunt cursurile de civilizație
franceză pe care le-a predat la Universitate.
*
Diferența dintre Noica
și mine. Noica propunea un sistem foarte rigid, independent. Hai să spunem,
există două firi între elevii lui fundamentali, Liiceanu și Pleșu. Unul e de
tipul sistemului și altul de de tipul curgerii. El a vrut să-l alinieze pe
unul pe modelul celuilalt. Părerea mea este că ambele sunt valabile, există un
dialog între aceste două opțiuni. Nu sunt opțiuni închise nici una dintre ele în
așa fel încât să nu existe un dialog posibil, chiar dacă traducerea fiecărei
vorbe în interiorul celuilalt sistem primește un alt timbru. Nota muzicală
rămîne aceeași fie că e a unui instrument sau a altuia. E exact aceeași notă,
între ele poate să existe dialog, pot să fie puse într-o aceeași orchestră,
împreună. Da, sunt cele două tipuri și aceste tipuri alcătuiesc capodopera.
*
A filosofa înseamnă a
gîndi asupra a ceea ce ne pune realitatea în față. Adică putem în fond să ne
lăsăm înghițiți de realitate fără să avem ambiția de a regîndi însuși faptul că
suntem. Putem fi îngițiți dar putem avea și ochii deschiși anume ca să gîndim
condiția în care suntem, putem fi înghițiți sau să rămînem cu ochii deasupra
suprafeței apei. Asta e toată problema.
*
Potențial, fiecare om
este propriul lui filosof, îmi face impresia, măcar în momentele de cumpănă, în
care își și gîndește condiția, nu doar o trăiește la modul orbului. În momentul
în care și-o gîndește, încearcă să o înțeleagă, ca un înțelept, filosofează.
Acuma, există la unii o mai mare capacitate de a se desprinde, de o vedea și de
a considera lucrul care i se întîmplă, o oarecare distanță interioară și
această prindere cu coada ochiului. Prinderea cu coada ochiului este
extraordinar de importantă. Și ăsta e un lucru pe care omenirea l-a uitat. Și
atunci merge așa, țintă, nu pentru că ar merge, ci pentru că e absorbit de
țintă. Și când se gîndește care-i viața pe care a trăit-o, cîtă bucurie e în
mersul ăsta? În fond, bucuria e hrana sufletului.
*
Tinerii pe care i-am
întâlnit la Seminarul lui Pleșu. Remarcabili, ei totuși provin dintr-un liceu
românesc degradat și dintr-o universitate care preluase în linii mari vechea
universitate. Asistasem întîmplător la un curs la o facultate umanistă, în care
profesorul vorbea rar pentru ca studenții să poată nota cuvînt cu cuvînt
lucrurile pe care le spunea. La examene reproduceau cuvînt cu cuvînt cursul,
acel dixit. Și mi-am adus aminte de liceul pe care l-am făcut eu, în care
profesorul, care vorbea liber, avea creta în mână și scria. De pildă, aveam un
profesor de istorie care știa foarte bine să facă scheme pe tablă cu lucrurile
expuse. Pe urmă aveam o imagine să reformulăm cu cuvintele noastre toate
lucrurile acestea. Să vă povestesc o întâmplare. Când eram în clasa ultimă de
liceu, profesorul de franceză exista atunci o misiune franceză în România, în
toate marile licee din țară, la Gojdu din Oradea erau profesori de franceză din
Franța, francezi a scris pe tablă o întrebare. Credeți că un nou clasicism e
posibil? Niciodată noi nu am avut o lecție despre această temă: dacă credem că
un nou clasicism este posibil.
Dar eram un sac de
cunoștințe pe care le-am acumulat în anii de liceu și dintr-o dată acolo s-a
făcut o secțiune în cunoștințele acelea pe o întrebare neașteptată. Problema era
cît știai să spui de acolo, cum ți le organizai ca să răspunzi în așa fel încît
să convingi pe cineva că ai răspuns la întrebarea pusă. Ăsta era tipul de
educație în liceu pe vremea mea. Aveam o teză, aveam și două extemporale pe
lună, neprăvăzute, teza o știam dinainte. Mai aveam 2 examinări orale. Eram
capabili, cu cuvintele noastre, să răspundem, să facem o lucrare. Mintea trebuia
să lucreze și să-și prelucreze ca o moară materialul, să-l vînture și să scoată
de acolo făină. Și o scoatea. Păi, da, acuma dacă ți se dau cunoștințe
punctuale și vi se pun întrebări punctuale și se răspunde prin da sau nu, ce fel
de organizare a minții iese din treaba asta? E o școală care nu mai formează,
iar informațiile acelea punctuale, multe din ele de peste 10 ani, s-au schimbat.
Omul trebuie să gîndească, noi eram învățați să gîndim și să ne folosim de
cuvintele pe care le aveam și cuvintele acestea să fie bogate pe cît posibil,
pentru că eram judecați și după felul în care formulam. De aceea eram așa
încîntat: cum au putut să răsară, prin propriile lor puteri, ideile mele. Da,
era impresionant pentru că aveam ferma convingere că nu sunt rezultatul școlii. |