Octavian Goga
125 de ani de la naștere
S-au împlinit la 1
aprilie a.c. 125 de ani de la nașterea poetului pătimirii noastre, așa cum a
fost numit poetul care a exprimat în cel mai înalt grad idealul național și care
a avut șansa să participe în mod direct la realizarea Marii Uniri. Poezia sa
inspirată a contribuit mai mult ca zecile de discursuri din Parlamentul de la
Budapesta la formarea acelei conștiințe active prin care s-a pregătit actul
unității noastre naționale. Câteva cărți apărute în ultimul timp au dus mai
departe cunoștințele noastre despre evenimentele epocii și, mai ales, despre
munca depusă de poet prin lirică, prin publicistică și acțiune directă în anii
premergători actului de la 1 Decembrie 1918, spre a transpune în practică un vis
hrănit generații de generații de către toți românii. În rândul acestora trebuie
să amintim cartea lui Gh. I.Bodea, Octavian Goga. O viață, un destin,
volumul I, apărută la Editura Limes din Cluj-Napoca, în paralel cu
Corespondența primită de Octavian Goga, ajunsă acum la al treilea volum și
apărută la aceeași editură, serie care însumează documentele Goga păstrate la
Muzeul de la Ciucea. Sunt cărți care aduc fără îndoilală un plus de cunoaștere a
ceea ce trebuia să știm despre activitatea politică a poetului, neglijată pînă
acum de majoritatea cercetătorilor, și pe care trilogia lui Gh.I.Bodea (volumele
II și III au fost deja încheiate) consemnează cu o acribie demnă de subliniat.
Ultimii ani au adus și
în domeniul editării operei poetului ardelean un oarecare progres, dacă avem în
vedere că Teodor Vârgolici a retipărit în 1992 volumul Mustul care fierbe
și că Constantin Schifirneț a dat în 1998 dezrobitor (Ed.Albatros, 600 de
pagini). Cât privește poezia și teatrul, cunoscutul său editor din vremurile
socialiste, I.D. Bălan, s-a opintit în zadar să ofere publicului un oarecare
progres față de ceea ce realizase anterior, dar s-a dovedit incapabil de înnoire
și și-a repetat ediția din 1967, fără să aducă măcar retușurile oferite de
blibliografia de specialitate. De aceea am consacrat ediției sale realizate în
seria Pleiade de la Univers enciclopedic, seria patronată de Eugen Simion, o
cronică dură în România literară, ale cărei concluzii inclemente mi le mențin
și astăzi. Sub titlul Opere. Poezii 2001 un spectacol jalnic și
amatoristic. Îi reproșam acolo și faptul că a lăsat pe dinafară o mulțime de
poezii, că notele sale bibliografice au fost redactate cu o totală lipsă de
responsabilitate. Având în vedere aceste lipsuri vom încerca să aducem la
cunoștința publicului de astăzi câteva din poeziile lui Octavian Goga total
uitate de editorul amintit deși încă într-un articol al nostru din 1974 publicat
în Tribuna sub titlul Ineditele lui O.Goga, am semnalat câteva
din aceste poezii uitate, rămase în coloanele unor publicații din Transilvania,
de unde n-au mai fost scoase la lumină de către nimeni. Două dintre ele au
apărut în Amicul poporului, Calendar ilustrat pe anul 1903 și pe 1904,
calendar apărut la Sibiu sub conducerea lui I.Popovici din 1891, redactor care
era în bune relații cu tatăl poetului. Aici va publica poetul sub pseudonimal
Octavian și apoi Nic. Otavă, poeziile Seara la noi și
respectiv La cârciuma lui Haramură, poezii ce au făcut parte din ciclul
de monografie a satului, pe care a intenționat s-o realizeze. În cea dintâi
apar ca figuri caracteristice Lelea Ană, lelea Floare, Lena și moșu Niculoaie.
La cârciumea de sus din deal, oamenii povestesc de un târg c-o vacă dată unui
sas; lelea Ană scrie feciorului lelii Floare o carte la cătănie, la o șezătoare
fetele petrec, iar într-o șură părăsită două fete își dau cu ghiocul, în timp ce
moș Neculaie povestește despre bătaia de la '48. Sunt întâmplări din viața
satului, pe care poetul le radiografiază și în poezia La cârciuma lui
Haramură, unde apar alte figuri din viața satului, întâlnite și în alte
poezii ale sale, precum popa Niculaie, cantorul Cimpoi, juratul Irimie, Laie
Chiorul-lăutarul, pristăvelul Niculiță și fața jidovului, Ida, cea pe care
poetul a cântat-o și într-o altă poezie a sa. Cum textul de mai sus nu i s-a
părut demn să apară în ediția sa de Poezii, poetul a preluat unele
imagini, sintagme și chiar versuri întregi până la dimensiunea unei strofe, pe
care le-a plasat în alte poezii cărora le-a dat o turnură mai acceptabilă. Nici
poeziile de față nu sunt de lepădat, mai ales cea închinată lui Haramură
colecționează aproape toate figurile mai importante care circulă în satul lui
Octavian Goga, așa cum îl cunoaștem noi din volumul său de Poezii. În al
doilea rând, este de subliniat umorul șugubăț al autorului, unda de șăgălnicie
în care își înconjoară personajele, pe care le privește cu nedisimulată
simpatie. Fata jidovului, Ida, cârciumarul Haramură sunt în fond personaje
simpatice și pline de haz, perfect integrate în viața satului, pe care
locuitorii lui nu le privesc ca pe niște străini, ci ca vecini și oameni ai
locului. Merită să le reproducem tocmai pentru conținutul lor sufletesc de
profundă umanitate și solidaritate colectivă.
Cea de a treia poezie
publicată cu această ocazie este preluată din revista condusă de Goga la Sibiu,
Țara noastră din 1909, unde poezia e semnată doar cu inițiala S ., fapt
care ne trimite la alte pseudonime folosite de poet în această vreme și în
perioada anterioară, precum Sirius și Silex, iar inițiala trimite
la aceste moduri de a semne.
Cea de a patra poezie
reprodusă aici se intitulează Jianu și a apărut în revista Spiritul
vremii nr.1 din 1934, revistă apărută la Băneasa în Teleorman, unde poezia a
fost publicată cu următoarea notă: Poezie inedită din Albumul Prințesei C.B.,
Strănepoatei..., poezie datată Paris, noiembrie 1918. O reintroducem pe
această cale în circuitul viu al poeziilor lui Goga. Adăugăm că în transcrierea
poeziilor s-a folosit ortografia actuală.
Seara la noi
Iacă-i sus și găinușa
După vârful casei popii,
Lelea Ană-ncuie ușa,
Vezi cum stă-n cuptor cenușa,
Să nu se aprindă snopii!
Eu mă duc să-i scriu o carte
La feciorul lelei Floare,
În cătane, că-i departe.
Ne-nchinăm cu sănătate...
Tot mai scrii? Nu-i destul oare?
Sus la cârciumă parcă-i clacă,
Spun că-s doi oameni și-un sas,
C-ar fi făcut târg c-o vacă
Târg pe semne să le placă
Ș-acum beau de bun rămas.
Pe podmol e șezătoare
De la noi a patra casă,
Foiae verde de cicoare
Este-o fată ca o floare
Săruta-o-aș nu mă lasă.
Rășinari
Lângă-o șură părăsită
Două fete-s cu ghiocul,
Șapte bobi aruncă-n sită
Și flori de iarbă cosită
Și plâng, bată-le norocul!
Dar spăriate sar deodată,
Parc-aud pe nu știu cine.
Cine-i dragă? Las'surată.
E nebun, cântă biată,
Numai Leana l-o pus bine.
Într-o curte-așează-n
claie
Grâul zic c-ar fi
prea copt.
Spune moșu Niculaie,
O poveste din bătaie
De la patruzeci și
opt.
Cum să le-ajute lor
tunu?
Ei țineau cu necuratu-!
D'ap' ai noștri?
întreabă unu,
Moșu râde: auzi
nebunu;
Cu 'nălțatu
împăratul!
Octavian
La cârciuma lui
Haramură
La răscruci, în
Dealu-Mare
S-aud cântece din
gură,
Iar se veselesc la
cârciuma
Jidovului Haramură
Popa Naie-n fruntea
mesii,
Adumbrit de comânac,
Om cu mult dar de la
Domnul!
Dar la pungă cam
sărac.
Cantorul Cimpoi
alături,
Om cu vorbe-alese-n
gură.
Are patru boi în
curte
Și-.un fecior
la-nvățătură.
Și juratu' Irimie,
Cel cu pilde din Isop,
Hâtru om din
cale-afară,
Prea-nțelept, glumeț
și șchiop.
Și mai este încă unu,
Față-n față cu juratu
Fost căprar în
cătănie,
La 'nălțatu'
Împăratul!...
Și se veselesc
tuspatru
De trei zile țin
soboru,
Și le zice, jalnic
zice
Din trei zile țin
soboru,
Și le zice, jalnic
zice
Din lăută Laie Chioru.
Popa spune din
scriptură,
Căpraru de-mpărăție
Cantoru Cimpoi
strănută...
Râde, râde, Irimie.
Și-i atâta voie bună,
Cât s-aude pe uliță,
Unde stă pe-o buturugă
Pristăvelul Niculiță.
Și se-așează lângă
dânsul,
Fata jidovului Ida,
Cu ochi verzi ca
leușteanu,
Cu păr roș ca
cărămida.
El ușor o netezește
Îndemnând-o spre
fereastră,
Zice Liță: rău îmi
pare,
Că nu ești de legea
noastră!...
Laie Chioru
cântă...cântă
Luna iese peste
șură,
Luminând arginții-n
poala
Jidovului Haramură...
Nic.Otavă
Întinde-mi mâna albă
Întinde-mi mâna albă s-o sărut
Nu mă-ntreba, nici lămuriri nu-mi cere,
Eu sunt un beduin necunoscut
Din raza ta eu mi-am zidit un scut
Și mi-am făcut un razim din durere.
Rătăcitor eu din pustiuri vin
Și asprele pustiuri iar mă cheamă
Pribeagul și truditul beduin,
Dar ochii tăi tovărășie-i țin
Și drumul greu el nu-l
mai bagă-n seamă.
Jianu
(Poezie inedită din albumul Prințesei C.B., Strănepoatei...)
Te văd atât de
bine...Sub plopi cu frunza rară
Tovarăș bun cu Oltul,
tu stărui pe cărare,
Și cum se țese-amurgul
din umbrele de seară,
Făptura-ți crește
parcă, mai mare, tot mai mare...
Haiduc purtat în cale
de-a codrilor povață
Icoana ce din neguri,
senin mi se desface
Tu ai în ochi lumină,
în suflet dimineață
Și-n inimă ai plânsul
bordeielor sărace...
Viteaz, pornit să
nărui a neamului Gomoră,
Boier de legea veche,
te blastemă ciocoii
Dar te visează pururi
nevestele la horă
Și te doinesc țăranii,
când ară-ncet cu boii...
O volbură aprinsă, o
flacără târzie,
Desprinsă din fiorul
mândriilor străbune,
Cu flinta grea pe
umăr, așa-mi apari tu mie
Vestind o viață nouă
în vremi de-ngropăciune.
Copil pribeag al firii
prin câmpuri, prin poiene
În nopțile cu lună, în
zilele cu soare,
Ai prins atâ'ta
farmec, că nu mă mir Jiene,
Că-n urma ta, eu
astăzi, am întâlnit o floare.
Paris, nov. 1918 |