Adevăratul bel-canto
De câțiva ani, nu mai
sunt o surpriză nici pentru partea atentă a publicului orădean interpretările
autentice stilistic pe care le oferă în concerte ansamblul baroc Transilvania
din Cluj-Napoca. Se pare că această formație camerală e singura din România care
se conformează curentului de autenticitate în interpretarea muzicii vechi (în
speță din baroc și clasicism), atât de răspândit și documentat în Occident. În
concertul său susținut în sala Enescu-Bartók a filarmonicii, reala surpriză a
constituit-o însă solista vocală, soprana Mihaela Maxim, solistă a Operei Române
din Cluj.
După ce a studiat la
Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj și a participat la cursuri de
măiestrie cu Lucia Stănescu, Mariana Nicolesco și Corneliu Murgu, Mihaela Maxim
a fost începând din 1999 laureată a mai multor concursuri naționale de canto,
printre care Marele Premiu la concursul Haricleea Darclée (Brăila, 2005).
Modelul de divă al Marianei Nicolesco n-a împiedicat-o însă pe Mihaela Maxim
să se orienteze către o manieră diferită în interpretarea muzicii vechi, ea
fiind și colaboratoare permanentă a ansamblurilor Transilvania și Flauto
Dolce.
Fără a ține neapărat
să fim iconoclaști, acum e ocazia de a remarca un fapt trecut deseori cu vederea
din cauza mediatizării excesive și a snobismului: raritatea vocilor cu adevărat
frumoase în așa-numitul bel-canto. Orice om dotat cu urechi atente și
lipsit de prejudecăți se poate întreba pe bună dreptate de ce nu place opera
marelui public, mai ales tânăr (nu se pun concertele pe stadioane cu cei trei
tenori). Sau de ce se fac glume pe seama patetismului ei de telenovelă, sau de
ce a apărut proverbul ironic it aint over till the fat lady sings
(nu-i gata până nu cântă cucoana grasă).
Pentru că majoritatea
cântăreților de operă nu sună bine! Femeile sunt stridente, bărbații sunt
cavernoși, toți sunt afectați și strigă mai tot timpul, cuvintele nu se înțeleg,
iar vibrato-ul exagerat și extins la toată durata sunetului face ca
acesta să fie mai mult ghicit decât pur și simplu auzit. Împăratul e gol! Acești
oameni de fapt nu știu să cânte, își forțează vocea tot timpul și nu au
delicatețe și nuanțe. Am putea vorbi la nesfârșit pe tema asta, fiindcă cei
opaci la realitatea sonoră (inclusiv majoritatea interpreților de pe la noi) nu
admit argumentele raționale și istorice, dar merită experimentată o audiție
comparativă și lămuritoare a acelorași piese interpretate de vedete main
stream (gen Montserrat Caballé, Agnes Baltsa, José Carreras sau Bryn Terfel)
și apoi de mari soliști vocali adepți ai autenticității, de exemplu Emma Kirkby,
Patricia Petibon, Stéphanie dOustrac, Andreas Scholl, David Daniels, Anthony
Rolfe-Johnson, Paul Agnew, Klaus Mertens, David Thomas și, din fericire, mulți
alții.
Chiar comparația cu un
gen considerat cu condescendență minor e edificatoare, fiindcă, într-o discuție
de acum câțiva ani, David Ohanesian, marele interpret al Oedip-ului enescian,
îmi dădea ca exemplu pentru cea mai frumoasă interpretare a lui Ave Maria pe
care o auzise tocmai pe Céline Dion! Ce ziceți de asta, stimați fani ai operei?
O audiție comparativă, atentă și fără prejudecăți a unor vedete ale operei
față de marile voci din pop, soul și rnb, gen Céline Dion,
Barbra Streisand, Mariah Carey sau Whitney Houston, ar demonstra cine știe mai
bine ce să facă cu vocea (nu genul sau calitatea muzicii interesează neapărat în
acest context, ci strict modul de a utiliza vocea). Printre altele, cântărețele
din ultima categorie folosesc messa di voce și vibrato-ul doar ca
pe un ornament temporar, ca pe vremea barocului, ceea ce demonstrează că acestea
sunt modalități intuitive de a induce muzicalitate cântului, nu marote paseiste.
Cauzele istorice ale
degenerării artei interpretative culte cam în ultima sută de ani sunt
cunoscute (democratizarea vieții de concert și creșterea în dimensiuni a
sălilor de operă și a orchestrelor). Dar ce e mult nu e neapărat bun. De
exemplu, de curând am aflat că până și Wagner era împotriva vibrato-ului
exagerat (deci implicit și împotriva veșnicelor strigăte de walkyrie), ceea ce
ne-ar putea revizui serios imaginea teutonizată și masivă asupra operelor
sale. Se poate verifica, printre altele în volumul Voyage artistique à
Bayreuth (1896) de Albert Lavignac, că la Bayreuth, orchestra, deși
numeroasă, nu e niciodată zgomotoasă... Ea nu acoperă niciodată vocea
cântărețului și deci nu-l obligă să și-o forțeze. N-ar fi deloc de mirare ca
nici Verdi sau Puccini, alte surse majore ale imaginii comune azi asupra
bel-canto-ului, să nu fi agreat de fapt urletele vibrate și înfundate de
felul celor pe care le exhibă de obicei vedetismul de pe scenele de operă și
concert. Iată de ce curentul de autenticitate în interpretarea muzicii vechi a
adus de câteva decenii un aer proaspăt și în acest domeniu, muzica sunând nu
numai ca pe vremea aia, ci și mult mai nuanțat, expresiv, clar și, în fond,
mai frumos (bel-canto). Și, în fond, de ce ar trebui rezervată o astfel
de abordare doar muzicii vechi (în cel mai bun caz)?
În acest sens, Mihaela
Maxim este cu siguranță și fără a exagera deloc o mare cântăreață, dotată cu o
voce puternică, dar plăcută, delicată, clară și precisă, lipsită inclusiv în
registrul acut de stridența multor soprane, stăpână pe spiritul și tehnica de
cânt a epocilor respective. Poate cea mai frapantă a fost absența efortului, ea
demonstrând astfel ce poate cântul cu adevărat expresiv, nuanțat, sigur și
frumos, atunci când se face relaxat și fără a forța vocea. În concertul de la
Oradea, ea a interpretat două arii de Händel pe texte religioase germane,
compuse încă la Londra, pe la 1724 (Meine Seele hört im Sehen HWV 207
și In den angenehmen Büschen HWV 209), precum și aria Per pietà,
ben mio din opera Așa fac
toate (1790) de Mozart, dificilă prin marile salturi vocale și incursiunile în
registrele extreme. (Chiar, de ce nu se traduce de obicei titlul operei Così
fan tutte, ossia La scuola dei amanti? Ar suna prea frivol în epoca
Playboy Așa fac toate, sau Școala amanților? Pe de altă parte, simbolismul
ei e în realitate mult dincolo de aparența de swingers a personajelor a
se vedea și eseul lui Vasile Lovinescu Deus ludens, în volumul
Incantația sângelui, Institutul European, Iași 1993).
În afară de un Trio în
Sol major de J. Haydn, lucrările instrumentale prezentate de ansamblul
Transilvania în recentul concert orădean au aparținut unor compozitori ai
barocului târziu mai mult sau mai puțin necunoscuți publicului larg: Triosonata
în Sol major de Johann David Heinichen (1683 1729), Duo galant în Sol major de
Ésprit Philippe Chédeville (1696 1762), Sonata nr. 8 în Fa major pentru flaut
drept, violoncel și bas continuu de Jean Marie Leclair (1697 1764), precum și
Trio în Sol major de Giovanni Platti (1700 1763). Ca bis, ansamblul a oferit
ca de obicei câteva savuroase dansuri din cele trei principate românești, datând
de la cumpăna veacurilor XVIII și XIX, în instrumentație proprie.
Ansamblul baroc
Transilvania a fost înființat în 1995 de către Nagy István, prim-flautist al
Operei Române din Cluj, căruia i s-au alăturat Majó Zoltán la flaut drept (flauto
dolce, Blockflöte, flute à bec sau recorder, a cărui intonație
nesigură ar necesita mai multă precizie din partea interpretului),
violoncelistul Ciprian Câmpean și Erich Türk la un mic clavecin cu o singură
claviatură. Activitatea concertistică a formației însumează peste 370 de
apariții publice în țară și în Europa, interpretând compoziții occidentale din
baroc și clasicism, lucrări compuse în acele epoci pe teritoriul României,
precum și compoziții contemporane dedicate ansamblului. |