Scrisul ca defulare
Norman Manea are de
dus un bagaj memorialistic dureros de greu. Experiența Holocaustului, apoi cea a
opresiunii dictaturii comuniste a lăsat cicatrici adânci în personalitatea
omului și a scriitorului. De fapt, în cazul autorului Plicului negru, am
putea spune că omul se confundă în mare parte cu autorul. Acesta încearcă, prin
scris, să se elibereze de fantomele trecutului, să le transfere ficțiunii, să le
abandoneze definitiv colii de hârtie. De aici glosarea autorului pe aceleași
teme reluate obsesiv. Experiența autobiografică este vizibilă încă din primele
texte adunate în volumele de proză scurtă: Noaptea pe latura lungă,
Primele porți, și Octombrie, ora opt. Experiența ca evreu este redată
de proze ca: Puloverul, Ghemele decolorate, Ceaiul lui Proust,
Povestea porcului etc. Povestirea Lipova se situează la răscrucea
celor două experiențe: ca evreu și ca trăitor într-un regim comunist. Prozele
din volumul Fericirea obligatorie, ajuns la a doua ediție, reflectă cea
de-a doua experiență traumatizantă și formatoare a autorului.
Chiar și după
stabilirea în America, coșmarurile continuă. Textele din acest volum, înafară de
Biografia robot, sunt scrise după emigrarea autorului, în 1987, în
Germania și apoi în America, unde trăiește și azi. Nici acolo nu scapă de
imaginile terifiante lăsate, crede el, în urmă. Descoperă astfel că acestea nu
sunt apanajul unui spațiu anume, ci sunt impregnate adânc în ființa sa.
Frânturile de imagini care i-au rămas pe retină, au încolțit în propria
imaginație, căpătând proporții monstuoase. De aici intensitatea disperării,
violența defulării atât de evidentă în scrierile sale. Prozele lui au aerul unor
destăinuiri ficționalizate. Se vede peste tot extraordinara capacitate empatică
a autorului, transmisă naratorului, prin modul de înfățișare a trăirilor și
stărilor personajelor. Personajele-victime par niște alter-egouri ficționale ale
autorului însuși.
Prozele lui Norman
Manea induc senzația claustrării într-o lume în care orice speranță la
normalitate este moartă din fașă. Un iad fără scăpare, în care individul este
amenințat de culpe imaginare care-i atârnă deasupra capului. Acesta este
universul deținutei Sia Strihan, victima din Interogatoriul. După
torturi, umilințe și privațiuni, tratamentul ei se schimbă brusc. Bătăile
zilnice încetează, este mutată într-o celulă mai mare, i se îngăduie să facă,
singură, o plimbare prin curte, să facă baie, i se aduce ceai cald, mâncare din
belșug, un alt rând de haine, chiar și o cremă ,,Nivea. Tortura fizică este
înlocuită cu tortura psihologică, vreo glumă idioată, să-i încerce nervii (p.
13). Perversitatea și viclenia regimului sunt deductibile din tacticile
utilizate de reprezentantul lui, cel care conduce interogatoriul. Slăbiciunea
mimată a acestuia, tonul confesiv adoptat, dezvăluirile despre sine au ca scop
slăbirea instinctului de apărare al deținutei. Autorul dezvăluie, din acest
punct, veleități de regizor desăvârșit. Adevăratul dialog între cei doi nu se
duce pe față. Totul devine un periculos și inteligent joc de interese, dus pe
dedesubt. Intenționalitățile finale rămân necunoscute. Deținuta îi analizează
minuțios fiecare mișcare. Încearcă să pătrundă dincolo de cuvintele lui.
Suspiciunea este comod instalată. Simțurile sunt încordate. Timpul dilatat. De
aici se naște tensiunea neobișnuită a acestei proze. Tehnica de redare a acestei
situații este impecabilă. Frazele scurte, reci, tăioase, ritmul alert,
tensionat, fac lectorul să simtă fiori reci pe șira spinării. În O fereastră
către clasa muncitoare viziunea se lărgește, Norman Manea înfățișază
panorama sumbră a unei societăți, a cărei clasă reprezentativă este clasa
muncitoare sau ,,năpăstuiții cotidianului (p.129), cum mai sunt numiți. Ei își
împart existența între ,,cozile zilnice la carne, săpun, pioneze, hîrtie
igienică, autobuze, tigări, căciuli (p. 129), muncă și copii. Viața lor, o
rană, contactul cu ei, un contact insalubru. Cu praful, cu brutalitatea, cu
simplitatea aspră. Gunoi și microbi și scîncetul banalității (p. 133). Cadrul
este pe măsură. Orașul dürrenmattian pălește în fața acestei imagini de
coșmar: Orașul strivit sub atotputernicia nopții. Străzile din jurul stației
par culoarele unei caverne, sub pământ. Întuneric dens pe marile artere ale
metropolei, ca într-un sat nesfîrșit și pierdut. Doar farurile puținelor
autoturisme care trec pe bulevardul pustiu luminează, scurt, masă de furnici
negre, strînse unele în altele, gigantic trup de balaur care geme, din cînd în
cînd cu gura cît o prăpastie. Otrava blestemelor crește. Un zumzet întunecat și
rece. Surdina urii și disperării. (p. 130). Muncitorul Nanu Valentin este
oglinda fidelă a acestei clase. Nenorocirile lui sunt dramele muncitorilor cu
care se identifică. Evenimentele se precipită. Reprezentantul clasei muncitoare
se cufundă tot mai mult în nămolul puturos (p. 135) al cotidianului.
Muncitorul este nedreptățit la serviciu pentru că refuză să dea cota pentru
șef (p. 125), trece printr-un proces în urma căruia este despăgubit doar
parțial pentru cele îndurate, îi moare soția în spital datorită neatenției
medicilor. Revolta naratorului crește vizibil în paralel cu aceste relatări.
Forța defulării acestuia atinge cote amețitoare. Narațiunea devine tot mai
sincopată. Pulsul textului crește până explodează în secvențe de o poezie crudă
și dureroasă. Imaginile se învălmășesc. Textul e tot mai agresiv: Se tot
apleca, se vîra adînc în puțul întunecos. Revenea cu o mereu altă porție de
excremente. Le vărsa, grijuliu, la marginea trotuarului, fără a-și atinge
costumul impecabil (...) privitorul va ameți, leșin și vomă și mlaștina
coșmarului, jur împrejur. Concentrarea sleia, sleiau puterile... o pierdere de
contact, alunecarea în pîslă și abur, surparea. (pp. 134-135).
Același traiect
tensionat îl urmează și celelalte două proze din volum. Biografia robot,
reluată dintr-un volum mai vechi, Octombrie, ora opt (Ed. Dacia, 1981),
denunță tehnicile de manipulare a individului, controlul asupra vieții private.
Regimul politic, prin delegații săi, încearcă să controleze trecutul, prezentul,
dar și viitorul, ca la Orwell. Defularea naratorului din final urmărește
pedepsirea personajelor vinovate, cu iadul, pe care ele însele și l-au creat:
Fragila Puiu, săgetată de durerile copilului monstru care îi umfla pîntecul, se
va chirci, înfricoșată, aruncînd brațele în aer, după ajutor: într-o cabană de
munte, pustie, călătorul cu chip și vorbe de adolescent, dintr-o dată trezit de
visul rău al nopții, va fi proiectat în fața ferestrelor brusc deschise, orbit
de farul rece al lunii, încremenită de muțenie: dulapul de fier cu dosarele
polițiste ale biografiilor va scrîșni brusc, zguduind pereții cancelariilor
mizere, ca și cum s-ar fi umflat, într-o clipă, de gemete și gunoaie: în stația
de tramvai dinspre Abator, bietul funcționar rătăcit se va ghemui de frig și
oroare, speriat de uriașa năzdrăvănie în care își umfla de cîteva ore, ca un
apucat, dementul proiect oligofren care îl ilumina, îl înfricoșa, îl chinuia,
virilă și neputincioasă exaltare, de parcă și-ar fi redobîndit instantaneu
delirul copilăriei țicnite... (p. 110). În Trenciul este înfățișat
universul privilegiaților regimului. Departe de a fi și niște privilegiați ai
sorții, personajele de aici sunt labile, vulnerabile, slabe, cu un echilibru
psihic fragil. Astfel că o întâmplare ca găsirea unui trenci străin pe cuier
este exact scânteia de lângă butoiul cu pulbere, proza încheindu-se semnificativ
cu crizele de isterie ale unui personaj.
Asemănat de critici cu
autori de primă mână ai literaturii universale ca Musil, Kafka, Gogol, Norman
Manea este unul dintre cei mai mari graficieni ai unei umanități în derivă.
Calitatea de martor este prețul plătit pentru expresivitatea cu care redă în
ficțiunea sa o societate în care viciul este cronicizat și libertatea o iluzie.
Revolta autorului, scârba față de realitatea textuală înfățișată, exprimate
printr-o proză viguroasă și densă, cu inserții de o poeticitate dureroasă, fac
din scrisul lui Manea o exorcizare a unui coșmar viu încă în amintirea sa, iar
năucitoarea forță a defulării din proze face din Fericirea obligatorie, o
palmă grea dată trecutului de către una dintre victimele sale. |