Sertarul 82
(Dialog epistolar cu Leon Volovici)
XII. Farsele istoriei
și dezastrele Utopiei
Leon Volovici:
Îți propun acum o translație a raportului marxism-iudaism în plan uman: te-a
preocupat destinul atîtor militanți și activiști evrei din România (socialiști,
comuniști, apoi postum troțkiști, proletcultiști etc.), unii cu sfîrșit
tragic, alții cu unul lamentabil? Sau la acei reîntorși la bătrânețe la viața
evreiască sau chiar la o filozofie iudaică? Au fost, cu toții, victimele unei
iluzii, sau, cum ar spune francezii, ale unui pariu dinainte pierdut?
Norman
Manea: Privesc cu interes moderat
spre aceste cazuri. Tragice, lamentabile, grotești... Copleșitoare mistificare.
Eu i-am trăit cotidianul modest, mut, concretizarea elementară, de fiecare
clipă. Strivit în rîndurile compacte ale celor încolonați pentru aplauze sau
pentru injurii demascatoare sau pentru muncă voluntară. Acum cîțiva ani mi
s-a povestit cîte ceva despre Ana Pauker, despre primii ei ani de revoluționară,
cînd era profesoară la o școală israelită și trăia cu directorul, căsătorit, al
școlii; mi s-a relatat și episodul teribil cînd, obligată să participe la o
ședință, și-a pus pruncul abia decedat în frigider, pînă la întoarcerea ei de la
importantele ședințe ilegale ale momentului. Am asistat la dizgrația și umilirea
relativ recentă a lui Leonte Răutu, sub pretextul că una dintre fiice a cerut să
emigreze. Păcat, cu siguranță, mult mai mic decît excesele staliniste ale
fostului ideolog al Partidului sau decît deșănțatele vicii și ciocoisme la care
se dedau, public, astăzi, odraslele de ștabi ai nomenclaturii actuale. Să ne
inspire compasiune dezavuarea cinică, de către chiar tovarășii săi de idei, a
unui om care și-a dăruit întreaga viață practicii revoluționare?
Marii și micii
activiști evrei și-au avut, fără îndoială, și în timpul ascensiunii, nu numai la
finele carierei politice, dramele lor. Antisemitismul, atît de durabil în
partidul care aparent repudia orice naționalism, nu era cea mai neînsemnată
dintre poveri. Mediocritatea și lichelismul, generalizate azi în Partid,
reînvie, oare, o anume nostalgie față de onestitatea, fie și oarbă, a
ilegaliștilor? Oricine se prăbușește, merită, oare, compasiune? Din ceea ce știm
de la Koestler la Orwell și de la Suvarin la Soljenițîn, de la Djilas la Arthur
London și la Zinoviev tipologia pare deja circumscrisă, clasată. Numeroasele
exemplificări nu ne vorbesc, pînă la urmă, decît despre jalea fără capăt a
rătăcirilor omenești. Imboldul bine intenționat, ca și devoțiunea cvasi-mistică
față de idee nu sînt, neapărat, blamabile în sine, chiar cînd ideile par
puerile. Dar devoțiunea oarbă, care duce la sacrificiul absurd, diciplina
inumană, cazonă, mizerabilă?
În adolescență, elev
premiant și cu biografie de fost deportat în lagăre, am fost repede propulsat
spre nucleele de putere politică. Miniaturale, desigur, dar numai bune pentru
a pregăti sufletul și mintea pentru viitoarele normative, cotizații și
privilegii. Momentul cînd am simțit că această conjurație de inchizitori, cu și
fără credință, nu mi se potrivește a fost cel cînd, încă foarte tînăr, un copil,
am observat cum se pregătesc, în tainicele birouri de decizie, evenimentele:
excluderi, promovări, votarea entuziastă, delațiunea, recompensa etc.
Asemenea clipe au
fost, desigur, multe, deși ignorate, dar deloc nevinovate, în existența celor ce
au acceptat sau au rîvnit se devie activiști. Sînt momente cînd optezi pentru
om sau, dimpotrivă, pentru rigida normă supraumană. Nobilele principii sau
cele fățiș abjecte înseamnă, în realitate, ignorarea sau, la nevoie, strivirea
omenescului, ca pe un fel de neglijabilă reminiscență a vechiului, slăbiciune
sentimentală sau confuzie a judecății. În astfel de instantanee se alege fiecare
pe sine însuși: fanatic al scopului care scuză mijloacele, biet carierist gata
a-și urma ascensiunea profitabilă sau un oarecare om... Un ratat, adică.
Incapabil să depășească banalitatea omenescului.
A nu te lăsa manevrat,
a accepta bușelile tuturor taberelor, exclus, disprețuit? Este un eroism tăcut,
modest, puternic. Stăpîn pe propria ta ineficientă modestie orgolioasă, doar
atît: încă un om. Printre cei mulți-puțini ce se mulțumesc doar cu atît, cu
anacronica lor incapacitate de a se degrada.
Știm bine dezastrele
care au pornit din astfel de dileme. Orbirea disciplinei, acceptarea
ideii de proprietate de stat (sau de partid) asupra individualității. Cred că
Marx ar fi fost și el pînă la urmă un deviaționist (codul eticii și echității
impus de PCR nu i-ar fi iertat, poate, nici copilul nelegitim, făcut cu
menajera...) Sînt convins că și Troțki era gata să sacrifice totul pentru
măreția cauzei în care credea. În numele a ceva ce abia trebuia înfăptuit, putea
fi omorît în liniște orice om existînd acum. Nu acei judecători îi
dăduseră o viață, aici, pe pămîntul acesta, plin de miracole și mârșăvii.
Să privim o notiță de
ziar vechi, pe care mi-ai arătat-o. Un text care reproduce, s-ar zice, o
relatare cam simplistă, șarjată, din urmă cu multe decenii din ziarul Daily
Express din Berlin:
În mica sinagogă
din Ecaterinoslav se întrunise comunitatea evreiască locală. Un bătrîn orb, cu
părul alb, gîrbovit, îmbrăcat cu caftan, se apropie de altar, după sfîrșitul
serviciului divin, și strigă cu o voce tremurătoare:
Acuz pe Leon
Bronstein (Troțki), membru al acestei comunități.
De ce-l acuzi?
întreabă rabinul.
Vocea bătrînului
Bronstein devine mai sigură:
Îl acuz că s-a
ridicat împotriva legii strămoșilor săi. Îl acuz ca pe un dușman al evreilor și
ca pe un dușman al omenirii.
Sînt acuzații
grave, spune rabinul. Trebuiesc probe.
Puternică, răsună
iar vocea tatălui:
Fiecare membru al
acestei comunități este martorul spuselor mele. Întreaga Rusie, întreaga
omenire.
Tăcere adîncă.
Rabinul continuă, apoi:
Dovada există.
Care ar fi datoria noastră?
Moise Bronstein
ridică mîna în sus, precum profeții din Vechiul Testament. Vorbește răspicat și
clar:
Leon Bronstein
trebuie exclus din comunitatea evreiască. Blestemat, cu toți nelegiuiții,
vrăjmași ai Domnului. Să n-aibă mîntuire, nici pe pămînt, nici în iad și nici în
cer!
Comunitatea
răspunde în cor: Excomunicat! Blestemat și condamnat!
Alt rabin urcă la
altar și strigă: Ascultă,, Israele! Ascultă, acesta este numele vrăjmașului
tău!
Se citesc apoi cele
șapte rugăciuni ale excomunicării, șapte lumînări sînt stinse, semn că renegatul
a fost șters din memoria celor vii. Apoi rabinul se întoarce spre tatăl lui
Troțki:
Moise Bronstein,
Fiul tău, Leon Bronstein, a fost exclus din comunitate. Dorești o pedeapsă mai
gravă? Legea ne obligă să te întrebăm. Trebuie ca blestemul să fie în vecii
vecilor?
În veci!
Condamnat în vecii vecilor! rostește neclintit bătrînul.
Cînd aceste cuvinte
se stinseră, în aer s-a auzit un strigăt. Leșinase o femeie. Mama lui Troțki.
Legendară sau
adevărată, istorisirea, chiar și în forma ei cam grosieră, rezumă viața multor
comuniști evrei. O tragedie reală, adîncă, greu de suportat. Exclus dintre ai
tăi, cei către care te îndrepți nu uită niciodată că, totuși, ești altfel.
Exclus, apoi, și de către tovarășii tăi de luptă și de idei. O altă anulare, pe
care n-ai fi crezut-o posibilă.
Desigur, Troțki nu
era, ca Stalin, o emanație a birocrației de partid. Biografia sa, în multe
sensuri tulburătoare, este cu totul altceva decît cea din micul volum legat în
piele roșie care era, pentru noi toți, în anii liceului, scurta biografie a
tovarășului Iosif Vissarionovici (și acesta, ceea ce se cheamă, un mare om
politic...) Am citit cîteva lucrări ale lui Troțki, inclusiv opiniile lui
literare. N-aș spune că, deși provenind de la un om inteligent și instruit,
prevesteau ceva bun, chiar dacă nu propuneau metodele de administrație
polițienească stalinistă. Ideile troțkiste sînt dure, simpliste, tăioase,
necruțătoare.
Nu-i putem, probabil,
egaliza pe revoluționarii autentici cu funcționarii administrației care lucrează
sub firmă revoluționară. Asta nu absolvă, însă, pe cei ce au declanșat și pus în
operă, primii, răsturnarea tuturor criteriilor firești ale existenței.
Cînd presa oficială
vrea să mai descarce din păcatele prezentului asupra perioadelor anterioare,
reapare, firește, cu scop de diversiune, fantoma troțkiștilor sau staliniștilor
evrei. Se discută destul de puțin azi despre Foriș, Gheorghiu-Dej, Bodnăraș,
Miron Constantinescu, Gheorghe Apostol, Drăghici, Pîrvulescu etc. Numele unor
Ana Pauker, Iosif Chișinevski, sau al altor evrei, cu rol mai mărunt sînt însă
invocate frecvent în retrospectivele destinate să sugereze că evreii sînt cei ce
au importat comunismul de tip sovietic... Păcatele acestora și ale altor
lideri comuniști nu sînt deloc puține și aș fi ultimul care să-i apăr. Dirijarea
resentimentelor xenofobe vechi și mereu noi primește, însă, din fericire, un
puternic răspuns prin prezentul, atît de însuflețitor, al realității noastre
multilateral pervertite. Paradoxal, atît de teribilă este situația actuală,
încît numeroși sînt cei ce evocă nostalgic acel prim obsedant deceniu... Și
anume chiar oameni care au suferit atunci, nicidecum privilegiații.
A duscuta toate
acestea în România, acum, în primăvara lui '83 (sîntem la un an de la debutul
dialogului nostru!), nu poate fi decît conversație particulară, marginală, de
cafenea. O discuție publică, indiferent de temă este, azi, imposibilă, după
adîncirea pînă la catastrofă a distanței dintre realitatea cotidiană mizeră,
atomizată și limbajul festivist. Nivelul existenței a coborît la granița
incredibilului. Totul este cariat, ruinat, schimonosit, întors pe dos. Punerea
în termeni cît de cît onești a unei chestiuni de interes mai larg și de oarecare
semnificație pare nu doar periculoasă, ci și fantezistă. Ba, chiar frivolă!...
într-atît paralizia acomodărilor și a exasperării nu mai pot produce sau suporta
astfel de excentricități.
Nu sîntem, să zicem,
în Franța, unde efectul angajării și al dezamăgirii pot fi rezumate într-o
teză de sociologie. Așa face Dominique Schnapper în Juifs et israelites (Gallimard,
1980), cînd afirmă: la nivelul populațiilor noastre «intelectuale», în sensul
pe care l-am dat mai sus, speranțele și decepțiile produse prin adeziunile
(uneori succesive) la partidul comunist, la partide de extremă stîngă, la P.S.U.
sau prin participarea la mișcarea din mai 1968, au marcat, pentru unii,
sfîrșitul adeziunii la ideologii universale și, prin compensație, nevoia de
întoarcere la particular. Plecarea în Israel și participarea la viața unui Kibuț,
întoarcerea la practicile evreiești cele mai stricte au fost numeroase printre
stîngiștii decepționați de 1968. De adăugat că Libération. 23 mai 1978, evoca
burlesc pe acei dintre acești stângiști din mai 1968, decepționați de eșecul
primelor lor angajamente, în particular de «străvechiul Mao», care, împreună cu
întregul lor grup de prieteni, acum, nu mai răspund practic la telefon sîmbăta,
migălesc asupra Talmudului și nu ratează vreo ocazie de a merge la sinagogă.
În mișcarea comunistă
ilegală din România au existat, bineînțeles, evrei (idealurile egalitare era
firesc să-i atragă într-o țară cu izbucniri ciclice, oficiale și subterane, ale
antisemitismului).
Numărul lor n-a putut
fi, totuși, important, pentru că întreg Partidul Comunist Român era marginal,
restrîns. Ce însemna fie și o majoritate evreiască într-un partid cu o mie sau
cîteva mii de membri, cînd populația evreiască depășea jumătate de milion? Azi,
cînd membrii partidului comunist, de guvernămînt, în România depășesc 3 milioane
(!), deși rezultatele practice ale socialismului pot fi evaluate pînă și de un
copil, proporția de evrei este, Slavă Domnului, infimă, neglijabilă, rezultat
firesc și al descreșterii comunității evreiești (circa 20.000, astăzi),
majoritatea bătrîni, și al îmbunătățirii compoziției etnice a Partidului cîndva
internaționalist.
După 1945, mutația
artificială care s-a produs în mișcarea politică din România a înghesuit
inevitabil mulți evrei spre stînga, restrînsă, rapid, la un singur partid
oficial. Statutul de foste victime ale discriminărilor rasiale legionare și ale
reprimării naziste asigura evreilor premisele pentru a fi mobilizați în
acțiunea de răsturnare a vechii orînduiri, de construire a lumii noi. Era,
însă, mai ales, nevoia Partidului de îngroșarea rînduielilor sale în preajma
preluării Puterii pe care urma s-o absolutizeze.
Era greu, poate,
pentru evreul care atîția ani suferise jigniri și amenințări și trecuse prin
pericolul anihilării, cu atît mai mult cel care de mult simpatiza cu idealuri
egalitare, să reziste frumoaselor lozinci privind abolirea deosebirilor de
naționalitate, sex, religie, ca și, bineînțeles, exploatării omului de către
om. Era, de asemeni, greu să reziste tentației de a fi, în sfîrșit, promovat
spre centrul atenției publice. Nu sînt puține capcanele care dau omului obișnuit
senzația că devine orator public... Frazele dinainte învățate, stereotipe,
acreditează, paradoxal, un fel de importanța socială.
N-au rezistat,
firește, nici cei cu o veche atracție spre stînga-democrată moderată, nici cei
care se dezinteresaseră de orice politică.
N-a fost prea greu,
pentru un partid care abia își forma aparatul Puterii, să se slujească de
patetismul tradițional al acestor captivi ai speranței. Țara a fost împînzită cu
tot felul de instructori, dispeceri, agitatori uitînd de somn și familie, dar și
de apartenența lor străină.
Noul misionarism era
destul de inadecvat obiceiurilor și aspirațiilor autohtone. Șefi de cadre pe la
tot felul de instituții, mici directori de provincie, propagandiști ai
colectivizării, organizatori ai industrializării, responsabili cu cenzura,
delegați, însărcinați, reprezentanți, consilieri, ofițeri, miniștri. La toți
aceștia se adăugau, fără îndoială, carieriștii de profesiem, profitorii,
demagogii, existenți la poporul ales ca și la toate popoarele.
Într-o anchetă
întreprinsă în 1945 de Eliezer Frenkel asupra problemei evreiești (și la care au
răspuns, printre alții, Aderca, Arghezi, Cocea, Galaction, Petru Groza,
Pătrășcanu, Sadoveanu ș.a.) se afirmă la un momnet dat, despre situația din
România în '45: antisemitismul, scos din paragrafele legii, a crescut în
stradă (N.D. Cocea). Același Cocea adaugă: Eu îi înțeleg pe evrei. Ei au
suferit enorm timp de 4 ani, încît azi, e natural să aibă resentimente împotriva
popoarelor cu care conlocuiesc. Eu, dacă aș fi evreu și aș fi suferit ca evreii
din România, aș fi urît poporul român.
Poate, la unii
activiști evrei să fi acționat și asemenea impulsuri. Înainte de orice, cauzele
trebuiesc, însă, căutate, ca și la neevrei, în duritatea ordinelor de partid...
Adevărul este că nici azi, în pofida scenografiei folclorice și a exaltării
patriotarde, naționaliste, nu se întîmplă altfel: ura împotriva oricăror
structuri stabile întreține o frenezie a schimbărilor absurde, caricaturale, un
fel de ciclică stihie a distrugerii.
Foarte curînd, după
primele șarje combative, cîmpul de acțiune s-a îngustat, însă, pentru minoritari...
Meritele luptei comuniste, ilegale sau legale, au cedat repede locul criteriului
național în selecția cadrelor.
Obsedantul prim
deceniu socialist n-a fost, oricum, decît primul dintre cele ce aveau să urmeze.
Campaniile periodic regizate împotriva dogmatismului (care s-ar caracteriza,
vezi bine, numai prin aceea că locul lui Arghezi era ocupat de A.Toma, cel al
lui Călinescu de Vitner, numele lui Iorga înlocuit de cel al lui Roller) nu merg
niciodată către o analiză de adîncime. S-ar descoperi mult mai grave puncte
vulnerabile, continuitatea oportunismului de demult și de azi. Să ne mai
întrebăm cum au reacționat vîrfurile culturii românești, inclusiv Arghezi,
Călinescu, Sadoveanu ș.a., sau, în vremea altor ideologii, Iorga, Ion Barbu,
Eliade, Noica, Cioran etc. etc.? Sau ce anume s-a schimbat, în bine și în rău,
în succesivele decenii socialiste și ce este regăsibil, ca permanență
națională?
În larga categorie
umană pusă în mișcare la începutul schimbărilor social-politice postbelice se
găsesc toate tipurile previzibile: revoluționarii iremediabili, oameni oarecare,
luați de val, ticăloși. Și bineînțeles, oameni cumsecade, scoși la suprafață
de criza care exacerba confuzia și răsturnarea valorilor.
Există și un gen care
cumulează variabile proporții din fiecare categorie, pe o dominantă:
irepresibila dorință de încolonare, atașament, adeziune. O nevindecabilă
și aproape patologică nevoie de a crede (a se citi: a sluji) cauze altruiste,
patetice, organizate. Un misionarism activ și tenace, fie că e vorba de
partidul cutare, de religia cutare sau de nu știu ce sectă caritabilă,
filantropică, feministă etc. etc. Firi excesive, victime nu perfect inocente ale
golului lor interior pe care simt nevoia de a-l umple cu lozinci, cu funcții
sociale, cu un activism energic, pasional, cînd într-o direcție, cînd, eventual,
în cea cu totul opusă. Îmi sînt antipatice asemenea firi. Am cunoscut și în
familie foști exaltați studenți de ieșivă deveniți comuniști, violent
separați de tradiție, familie, coreligionari la care au revenit, apoi, cu
aceeași vitalitate și cu un regenerat entuziasm. Mi-e greu să suport această
continuă frenezie centrifugă, incapacitatea de autentică interioritate.
Acum cîteva luni, un
amic din Israel mi-a trimis, printr-o poetă și publicistă bucureșteană, niște
cafea. (De peste un an de zile, cafeaua nu mai poate fi procurată decît la negru...
pe piața subterană, adică)
Odată cu prețiosul
combustibil pentru scris, a trebuit să accept și o conversație confesivă.
Interlocutoarea mea, militantă comunistă pe vremuri și autoare de poezii
militante sau sentimentale, publicase în timpul recentei vizite în Israel cîteva
articole entuziaste despre țara sionismului victorios și anunțase, public, că se
bate cu toate puterile la întoarcerea în România, pentru publicarea
manuscrisului unui roman (respins de editură) cu problematică iudaică.
A ținut să mă
informeze că referatele asupra acestui manuscris, emise de Institutul de Istoria
Partidului, sînt negative, fără să-mi explice de ce tocmai Institutul de Istoria
Partidului era amestecat în această periferică chestiune. Mi-a mărturisit, apoi,
fără s-o întreb, că nu se poate decide să plece definitiv în Israel, deși i s-a
promis acolo angajarea imediată ca ziaristă și a primit deja un premiu cultural.
Era convinsă că, dacă ar insista, ar obține, curînd, și premiul Sion, dar nu
putea accepta situația socială precară a scriitorului în Israel: ar însemna să
aibă un venit lunar de cam 1/10 din salariul de stomatolog al fiicei sale! Cu un
aer de complicitate pe care nu îl încurajam în nici un fel, mi-a șoptit,
șmecherește, că are neapărat nevoie de publicarea încă a unui volum, aici, în
România, pentru a fi titularizată ca membră a Uniunii Scriitorilor, dar nu are,
deocamdată, decît cîteva nuvele, nu prea reușite. Mă întreba, conspirativ, cum
ar fi mai bine să procedeze, dar nu părea mulțumită cu tăcerea mea meditativă. A
recunoscut că este, de fapt, în bune relații economice cu redactorul-șef al
editurii (soluția cea mai sigură în asemenea situație), la care a adăogat că, de
fapt, ar putea apela și la tovarășul X, actualul sinistru șef de secție
culturală la C.C. P.C.R., care i-a spus cîndva că o apreciază.
Mi-era greu să răspund
gîlgîitorului monolog. Am îndrăznit, în cele din urmă, s-o întreb care a fost
părerea, nu politică, ci strict literară a lectorilor romanului ei, și care
este propria ei opinie despre manuscris. Am mai întrebat-o dacă nu vede nici o
contradicție între servila ei prezență actuală în suita culturală a șefului
Rabin și trecutul ei, nu foarte depărtat, de activistă, în cercuri apropiate
comitetului central comunist.
N-a răspuns la ceea ce
o întrebam, dar mi-a vorbit despre fiica ei, studentă israeliană în România,
măritată cu un libanez (!), despre fratele tocmai revenit de la Moscova, de la o
ședință CAER, unde își vizitase unchiul, fost ilegalist în România, schimbat
cîndva de serviciul de contraspionaj român, prin 1940, împreună cu Ana Pauker,
pentru un spion român din URSS, unchi care a fost, apoi, nu doar unul dintre
semnatarii actului de la 23 August, ci și consilier pe lîngă Palatul Regal.
Mi-a mai spus că, de
fapt, din punct de vedere material, se cam descurcă, are o pensie de circa 4.000
lei/lună (o parte de la stat, o parte de la Uniunea Scriitorilor), la care se
adaugă cam tot încă pe atît din texte de muzică ușoară, emisiuni pentru copii
etc. Toate s-au scumpit, însă, cum bine știu, întreținerea unei case este atît
de costisitoare (o, da, locuința corespundea, într-adevăr, condiției de fost
nomenclaturist...) nu mai este ușoară. Mi-a mai mărturisit că nu poate renunța
la ideea de Uniune Sovietică, simbolul idealurilor pentru care a luptat o viață.
Mi-a amintit și de actualul ei amant, un creștin, dar un om delicat (așa
formulase fosta comunistă)... pe care nu prea îi vine să-l dezrădăcineze, să-l
ducă, adică, cu ea, în Israel. Inutil de menționat că doamna se apropie de 60 de
ani, iar soțul i-a murit acum 2 ani. Și-a reafirmat admirația față de Israel și
cîte altele nu mi-a împărtășit din atît de agitata problematică a opțiunii cu
care, mereu, din nou și din nou, se confruntă...
Iată, din doar cîteva
detalii, fără pretenția de a fi receptat întreaga complexitate a destinului
unei neobosite luptătoare care cotizează la comunism, sionism,
internaționalism, feminism, raționalism etc. etc, un posibil portret al unui caz
și, și cu retușurile necesare, al unei categorii. N-am îndoieli că, dacă va
pleca în Israel, va fi neobosită în noul ei zel. În noile aranjamente
profitabile, își va găsi locul, va fi de folos altora și, mai ales, sieși.
Dar nu revoluționarul
de profesie, nici perfectul ticălos oportunist mă interesează cu adevărat.
Deloc nu mă pasionează să sondez abisalitatea în destinul unui locotenent de
securitate evreu din primii ani postbelici cunosc un astfel de caz, din chiar
orașul meu natal care bătea cumplit la interogatorii mai ales pe evrei.
Individul a trecut apoi, cînd evreii au fost scoși din Securitate, în comerțul
socialist, unde, firește, a furat cît a putut și a intrat la închisoare. Apoi, a
emigrat, și-a încasat despăgubirea ca supraviețuitor al lagărelor în RFG și a
avut grijă să facă rapid avere. Astăzi, trăiește confortabil și respectat, ca
orice om, cu situație, în Israel.
M-am întrebat ce s-a
întîmplat cu oamenii normali, obișnuiți, mai ales, cu aceia care erau maturi în
1945, oarecum avizați asupra farselor Istoriei și asupra dezastrelor Utopiei.
Credeau sincer că pot contribui la ceva nou și măreț, acceptînd minciuna,
compromisul tactic, delațiunea, autocritica de tipul: tot ce am făcut datorez
partidului, tot ce am greșit este din vina mea? Cît era naivitate și la cîți,
cît era manipularea propriilor pulsații schizoide?
Toți trecem prin acele
violențe ale pubertății cînd descoperim, în fața noastră, în imediata apropiere,
foarte imperfecta prezență umană: mediocra familie, caraghioșii dascăli,
somnolenții colegi, năucii de tot soiul între care orbecăim. Insuportabila
descoperire a lumii, aspra proză a mediocrității au pentru imberbul ucenic,
uneori, consecințe teribile. Prea tînărul nu-și mai dorește decît să rupă
lanțurile ce îl leagă de o astfel de lume. Impulsul grandios, sublima sfidare,
o tulbure violență. La mulți oameni aceste vibrații persistă, deviate, dincolo
de pubertate, pe care o și perpetuează. Nu este doar necunoaștere, orbire,
infantilism sau mizerie omenească, ci o realmente dramatică înfruntare, acest
refuz. Niciodată nu acceptă că pariul schimbării ar fi dinainte pierdut...
Bieții părinți, prieteni sau pedagogi care provoacă astfel de reacții
adolescentine de respingere și chiar de ură nu sînt, firește, modelele visate.
Sînt oameni obișnuiți, cum și viața este obișnuită.
Nici societatea care
provoacă revolta artistului, a revoluționarului, a credinciosului nu este cea
mai bună dintre lumile posibile. Dimpotrivă, societatea, ca și oamenii ei, ne
furnizează firești motive de revoltă și chiar de ură.
Senzația de
insatisfacție și eșec însoțește firesc bilanțul oricărei existențe care refuză
mistificarea. Greu de evitat senzația că viața a fost o treaptă, imperceptibilă
și inevitabilă deviere, în care s-a tot rătăcit și pierdut acel enigmatic
ceva esențial, despre care nimeni n-ar ști să spună foarte exact cam ce ar fi
trebuit să fie.
Dacă ne confruntăm cu
insatisfacția față de ceea ce am izbutit să facem din (și cu) noi înșine... ce
să mai vorbim despre ambiția de a face din cei din jur altceva decît erau sau ar
fi vrut să fie?
Problema este, însă,
nu doar de cîtă idealitate se încarcă eșecul care este viața, ci de cîtă
culpabilitate.
În 1976, cînd am fost
în Israel, am constatat la nu puțini foști activiști sioniști, care își
dedicaseră mulți ani de sacrificiu și speranțe țelului lor de o viață, o
vizibilă amărăciune și oboseală în raport cu realitatea din jurul lor. Era
tocmai în perioada dezvăluirii unor scandaloase cazuri de corupție în partidul
de guvernămînt, care au trezit stupoare și mînie. Asta în condițiile unui stat
democratic, cînd nu era vorba de crime, lagăre, torturi, ci de niște găinării
de oarecare anvergură financiară. Realizările sociale, economice, politice,
militare, științifice ale tînărului stat iudeu justificau, totuși, destule
satisfacții...
Nici statul occidental
democratic nu îi scutește de dezamăgire pe cei care cred în el. Cetățeni, mai
curînd, decît militanți, iar în vîrful ierarhiei politicieni, poate, mai curînd
decît ideologi... cu o, aș zice, admirabilă amprentă de banalitate. Pragmatism,
respectul legii (Legea da, poate constitui ținta modificării mecanismului
social). Cetățenii occidentului democrat își au și ei motivele de revoltă și
dezamăgire. Iată, măsurile administrative britanice de a repatria cu forța
soldați sovietici și cetățeni din Est, îmi amintesc de soarta tragică a vasului
Struma și a atîtor evrei ce voiau să scape de moartea hitleristă
îndreptîndu-se spre țărmul Palestinei, cu ferocitate păzit de englezi.
Dar democrația
continuă să rămînă, dacă nu cea mai bună formă de viață socială, măcar cea mai
puțin rea...
Militanții marxiști
au, însă, motive grave de descurajare privind la istoria mișcării lor
revoluționare și la proiectul înfăptuit, Socialismul real, raportat la
modelul promis, dar și la halucinanta notă de plată: inestimabilul tribut de
sînge pe care s-a întemeiat bizara cetate militarizată, împrejmuită cu ziduri,
umilită de lipsuri și împînzită de iscoade. Față cu aceasta, imbecilitatea și
cruzimea care răbufnesc nu o dată prin aparatul politic sau administrativ
capitalist de azi, deloc inocent și cu destule mizerii, rămîne totuși în
zona capriciilor respingătoare, un joc de copii cu instincte rele.
Dezamăgirea omenească,
în toate actele existenței și mai ales în politică, dezvăluie mereu alt hău.
Nevoia omului de vis și de dogme rămîne uriașă. Statornice rămîn și poftele,
dorința de bunăstare și prestigiu.
Motive de deziluzie
sînt oferite în fiecare clipă de către semenii noștri (și de către noi înșine,
probabil). Puritatea idealului absolut nu dispare, totuși, din proiectele umane.
Bilanțul unei vieți devine cu adevărat
apăsător, cum spuneam, nu prin dimensiunea ratării idealului, ci prin povara
vinovățiilor pe care le însumează... |