Poezie - proză
Unii critici susțin că
evoluția în sfera genurilor literare seamănă foarte mult cu dezvoltarea
biologică a omului, poezia fiind adolescența, proza tinerețea, iar maturitatea
desăvîrșită drama. Nu e cazul unui lung șir de contraexemple, și nici intenția
mea nu este de a intra în polemică. În schimb sunt de acord cu prozatorul
Örkény István care, în legătură cu volumul de proză În luntra lui Charon al
poetului Illyés Gyula, a scris: în mod paradoxal, poeții au făcut
cel mai mult pentru formarea limbajului prozei literare. Și își explică
afirmația: nu e vorba că Arany János ar fi mai mare sau mai important decît
Jókai Mór, dar Jókai a fost absorbit, poate chiar depășit de limbă însăși, în
schimb de la Arany oricine poate oricînd să mai învețe cîte ceva.
Da. Poetul înnăscut nu
atunci recurge la mijloacele stilistice ale prozei sau ale dramei cînd se
maturizează, ci atunci cînd simte că o anume temă ar exploda în cadrul
riguros al unei poezii. Cred că așa s-a născut și proza scurtă a lui Nemes
Nagy Ágnes (1922-1991). Poetă autentică, de la debut a fost devotată
valorilor clasic-eterne, în cursul întregii sale vieți fiind preocupată de
definirea locului omului în Univers, a locului creației Poetului în Viață, la
urma urmei a locului personal în Marea Creație. Deci e firesc să se fi întîlnit
în cursul faptei creatoare cu situații care depășeau formele poetice. Care au
cerut și au primit formele unei proze lirice. Nici o contradicție, nici o
confruntare, nici un fel de ierarhizare: poezia și proza au jucat la egalitate
în opera lui Nemes Nagy Ágnes.
Nemes
Nagy Ágnes
Proporțiile străzii
Dar amănuntele,
pisicile. Fiindcă e clar că tramvaiul se apleacă în curbă asemenea unui
alergător bătrîn sau cum o face și pămîntul în curba orbitei eliptice, ceea ce
nici nu este o asemănare, doar cealaltă față a aceleiași legi. Deci relația
dintre masă și mișcare e numai proporții, dependențe, coeficienți. Asta se vede
pe stradă.
Asta se vede, dacă fac
abstracție de accidental, se vede planul eclipticii, dimineața sau seara la
șase, în vreme înnorată sau însorită. Dacă dezbrac casa, dacă dezbrac osul, dacă
dezbrac mersul (flora, climatul), atunci ceea ce rămîne sunt liniile, curbele,
rețeaua. Dar și rețeaua este doar un desen și curba e doar o metaforă. Legea e
invizibilă. Asta se vede.
Și intersecțiile.
Adică de exemplu intersecțiile între viu și mort. Două legi. Trei legi. Șaișpe.
Intersecțiile. Deci dacă desfac cu grijă accidentalul, sub el strălucesc stelele
intersecțiilor și orbitele pornite din ele sunt niște urme de condens pe o
imaginație albăstruie.
Dar amănuntele, zic,
pisicile. Deși pe lîngă lege sunt indiscutabil doar niște bule cîrlionțate.
Ghemotoace de păr, chiar bune de dat la o parte, niște peruci plutitoare pe
viitură. Matca mare sub ele și în spatele lor văi, dealuri, creste, masivele
suflecate de munți ale bazinelor de apă, geologia planetelor cunoscute. Sub
ele comparațiile și măsurile, kilometrul cub, chinta, marea umbră conică a
pămîntului în spațiu, centimetrii, anii, gradele celeste; picior, din, decibel,
luni, marți; consecințe, abstracții.
E clar. Lumea-i atît
de translucidă. Casa, asfaltul, în spate cu scheletele metalice ale măsurilor,
toate sunt translucide .Dar se conturează deja, ca în filme, cu o transpunere,
un alt chip, un alt cer.
Dacă desfac
accidentalul, din spate apare negrul hărților stelare, revelațiile argintii ale
unei emisfere nordice.
Ce e fața pe lîngă
toate astea? E chiar biblia săracilor, imagine, imagine și iar imagine, forme și
lianți. Înșiruite și pictate frumos, așezate pe peretele domului. Primii sunt
cei doi golași și merele, urmează aripile dulci ale îngerului, în mînuță ține
paloșul îngîndurat, pe urmă: potopul, arca, păunul, urmează ciorchinele de
struguri, după care mielul, dupăcaredupăcaredupăcare : Nehemia. ( Și bine-nțeles
în spatele lor nu cumva să uităm peretele de piatră, scheletul mai sus
amintit, pilonul-măsură, cîteodată cu niște colțuri neașteptate, înfingîndu-se
în formele povestirilor noastre.)
Dar...Dar eu. Doar
una. O singură dată. A povesti totuși o singură pisică, o pisică aproape fără
consecințe, cum traversează strada, cum trece, oblic pe marginea sistemelor de
măsuri, cum merge, pe cele patru lăbuțe de gumă roasă, cum traversează, în
ritmul omoplaților mici și ascuțiți, și dispare (declarație mută de
independență ) între o ușă de mașină și trunchiul unui tei.
Nu mai e. Nu mai e
nimic .Doar din depărtări mă atinge mișcarea finală cu frunza liliachie a
ochilor săi.
Capătul liniei de tramvai
1
E cumva...ciudat.
Aș spune, că-i
imposibil.
Doar a fost refăcut
după război.
Bine-nțeles că l-au
refăcut. De multe ori am trecut pe aici. Cum să nu fi trecut.
Dar acum e parcă....
Da, e parcă.
Totuși nu. Sunt
dărămîturi mult mai recente. Din cauza desființării liniei sau a schimbării
șinelor.
Atunci de ce e
ciuruită clădirea din stație? Gaura aceea mare, rotundă e clar că e urmă de tun.
Și ce caută buncărul de beton pe lîngă mormanul de fier vechi al șinelor, cu
inscripția pe perete: Vindem înghețată?
2
Totdeauna a fost un
loc straniu. Tramvaiul intra într-o vale, mergea, mergea, pe un drum din ce în
ce mai îngust, pe urmă a apărut și în față coasta muntelui și tramvaiul s-a
oprit. Căldare. Capăt de capăt.
Jur-împrejur valea e
căptușită cu bolovani, o cameră de piatră sub cerul liber. Peste intrarea
îngustă se-ntinde un pod, arc peste semicercul camerei-căldare, deschizînd și
închizînd spațiul.
Clădirea capătului de
linie are a scheletul din lemn. Decorațiile și gardul de fier vopsite în galben;
lirica de fier forjat de sfîrșit de secol. Este un capăt de linie mic, intim,
victorian.
Capăt de capăt, intim,
victorian. Acele vagonașe mici ale tramvaiului, luminate e vorba de varianta
cu un singur vagon -, cum pornesc zumzăind în noapte, niște licurici, demodate.
Oare mai stă cineva și acum aici, la poalele muntelui?
3
Bineînțeles că stau.
Nu mulți. De exemplu doi stîlpi de piatră, acolo sus, cunoscuți de demult,
intrare undeva. Acum între ei stă culcat un trunchi de copac. Doi stîlpi de
piatră, după ei o cărare în pădure, cu o curbă indecisă, plină de iarbă, și
totuși parcă ar mai porni undeva.
Să urcăm?
Nu.
4
Sala de așteptare e
aproape întreagă. Cu stîlpii ciopliți parcă e o verandă la țară, în lumină de
toamnă. Prin împrejurimi cadavrele balustradelor de manevrare, aplecate peste
mormanul de pietriș dintre fostele șine. Mai încolo în iarbă tufișul din
cabluri ruginite. Pe pantă planșa unor scări de piatră roase. E tipic. Niște
scări tipice, după un bombardament puternic. Au explodat. Doar buncărul e
intact, cum deschidem poarta de fier, vedem că înăuntru e plin de mizerie. Abia
încap doi oameni. Măsură standard. E tipic.
Dar n-au putut
exploda, aici nu poate fi un buncăr, vînd înghețată, măsură standard, doar l-au
refăcut acum 30 de ani. Nu atunci suntem aici, ci acum, după 30 și ceva de ani.
Vraiște prin iarbă măcrișul sălbatic, ghemotoace de sîrmă.
5
Am ocolit în U.
N-am ocolit în U.
După tine, unde sunt cei doi stîlpi de piatră?
Acolo.
Da de unde. Acolo.
După tine, unde este
capătul de linie?
Acolo.
Imposibil. La
plecare am ocolit în U. Așa că în focarul lui U este capătul de linie. Nu pot să
greșesc capătul de linie.
6
Ne întoarcem.
Bine-nțeles nu este acolo. Ne întoarcem. Capătul de linie nu-i acolo, ceea ce nu
înseamnă nimic. Sunt atîtea urcușuri, serpentine, ocoliri, în spatele oricărui
deal poate apare o căldare , care n-a explodat, a explodat, dar a fost refăcut
acum 30 de ani, care nu e în ruină, este în ruină, dar totuși. Nu spun că sunt
foarte multe. Ar fi incorect, exagerat. Trei, cel mult patru capete de linie, în
spațiul simțurilor atîta încape.
Și nu alături sunt
acele capete, întinse în spațiu, da de unde. În aceeași vale, într-un singur
punct, împreună. Un singur loc geometric vibrează acolo, închis într-un înveliș
transparent, cum sunt acele coridoare speciale la aeroporturi, știi și tu. În
coridor invizibil de spațiu magnetic, cu trei-patru modalități de timp în
pîntec. Doar așa întîmplător, uitat de cineva, cu conținut accidental de capăt
de linie.
Vibrează coridorul
aerian terestru în care adineaori întîmplător am intrat, suflă vîntul. Suflă
vîntul, curăță găurile intre cărămizi, astupă găurile dintre cărămizi, se
ridică, se lasă peretele, în colțul coridorului capătul de linie se apleacă,
face reverențe, acum se pare ca un scuipat de piatră mîzgălit de un picior mare,
acum iar e perete, ghișeu de bilete, morișcă de vînt. Stările diferite se adună,
se presează tare de tot, se desprind, zdrențe de beton armat, piatra fîlfîie
asemenea textilelor, sus, sus, alipit jos.
Acolo am intrat noi,
cine ar fi crezut, călători nedumeriți, în suflul sălbatic al unui coridor de
vînt, nepregătiți, unde casa este o singură zdreanță de steag, casa este o manta
culcată de soldat care tot timpul sare-n sus, cu mînecile goale spre cer și
parcă n-ar exista nici o formă, n-ar fi nimic, doar vîntul.
7
Dar e abrogat. Deja se
desfac pereții acelui coridor, a rămas acolo doar dintr-o uitare evidentă.
Pentru un moment buncărul, scuipatul de piatră, o stare inexplicabilă de
timp-fugind-în-spațiu și după ea toate celelalte. Dar deja îl ridică o macara,
macara care n-are umbră, pe cer turnuri de metal invizibile ale unor
construcții, cum manevrează, vrînd repede să excludă perturbația de dimensiuni.
Ia vezi, ce forfotă în
aer, sclipiri metalice ale corecturilor, niște lucrări imense, transparente.
Acolo-i, acolo-i cerul, ca peste un port, unde se vede o panoramă a pînzelor și
se aude bubuitura furnalelor și a depozitelor. Ia uită-te, sclipiri,
zdrăngănituri arcurile albăstrui ale sudurii timpului. Acolo se-nchide ceva și
deschide ceva, lucrează cu niște flăcări ca cerul, sfîșie sudează sfîșie iarăși
rănile dimensiunii. Dacă acum repede peste deal...
8
Despre ce vorbești?
Despre capătul de
linie.
Dar nu este acolo.
Nu-nțeleg? Nu este acolo. |