Explorări în comunismul
românesc (II)
de
Paul Cernat, Ion
Manolescu,
Angelo Mitchievici, Ioan
Stanomir
Ne aflăm, iată, în
posesia celui de-al doilea volum al Explorărilor în comunismul românesc
(Editura Polirom, Iași, 2005) pe care cvartetul Paul Cernat, Ion
Manolescu, Angelo Mitchievici și Ioan Stanomir le întreprinde nu cu mijloacele
istoricului profesionist, ci cu cele ale cercetătorilor de fenomene culturale
(adesea paraculturale) ce oglindesc felul în care s-au produs sovietizarea,
dejișizarea și, apoi, după o perioadă de ralativă liberalizare, ceaușizarea
României în arcul de timp dintre 1945 și 1989. Acest al doilea volet al
cercetării e un formidabil argument ce întărește profeția lui Petre Pandrea din
Lumea de mâine (carte comentată în primul tom), profeție ce glăsuia că
ne îndreptăm inexorabil spre socialism. De altminteri, în 1969 același
intervievator, Ion Biberi, realiza o seamă de discuții radiofonice ce vor fi
publicate în 1980 în volumul Lumea de azi, care, așa după cum remarcă
Ioan Stanomir, consemnează acceptarea anormalității totalitare ca ordine
firească a structurii cotidianului. Dar, observă comentatorul, decalajul
dintre momentul consemnării dialogurilor și cel al editării lor efective (1980)
este unul care pune în evidență și dispariția progresivă a iluziilor. De la
entuziasmul mobilizării naționale din repetabila scenă a balconului, în piața
Comitetului central, la grotescul arheologic ocazionat de celebrarea a 2050 de
ani de la fondarea statului dac al lui Burebista, distanța este frapantă și
concentrează falsele promisiuni ale unui prim deceniu al epocii de aur. Drumul
acesta de la sovietizare la ceaușizare pe care au pornit mai întâi niște
marginali, niște oameni ai subteranei, ai clandestinității (cf. Stelian Tănase
Clienții lu tanti Varvara, Editura Humanitas, București, 2005) a
fost unul extrem de aglomerat, pe arterele sau, mă rog, magistralele sale (nu
întotdeauna și nu obligatoriu albastre) circulând în voie ori în libertatea
supravegheată acordată de organele superioare de partid și de stat ori de
Securitate ființe de o inimaginabilă diversitate, intelectuali de calibre extrem
de diferite, de la divinul critic G. Călinescu, devenit extrem de rapid un
apologet al comunismului și un dușman al partidelor istorice, la istoricul de
propagandă Dumitru Almaș, abil furnizor de mitologie de carton sau dramaturgul
Paul Everac, preocupat să slujească ampla inginerie sufletească la care visau
cei ce-i plăteau regește mercenariatul.
În Prefața
intitulată Un sunet care a fost autorii cărții ne încredințează că și
prezentul volum rămâne opera aceleiași asocieri libere de spirite pentru care
revizitarea obiectelor de propagandă ale regimului comunist este o acțiune în
care dimensiunea intelectuală se întâlnește cu cea etică. Dar parcă în cazul de
față întâlnirea și asocierea se petrec cu încă și mai multă rigoare decât s-a
întâmplat în primul tom, intenția și perspectiva diacronică sunt mai întărit
formulate, rigoarea academică mai explicită. Cum textele de propagandă nu
lipsesc nici în obiectele lipsite de orice valoare culturală, precum e cazul
carnetului de elev, între coperțile căruia se găseau înscrise nu doar
rezultatele la învățătură ci și principalele țeluri ale îndoctrinării comuniste,
așa după cum demonstrează studiul Carnetul elevului socialist, scris de
Ion Manolescu, cartea nu e una eminamente de istorie a îmbinării culturii cu
propaganda. Dar, neîndoielnic, centrul de interes al acestei ample cercetări
(volumul pe care îl comentez are aproape 550 de pagini) e dat de explorarea
produselor zis culturale, considerate adesea marginale, de la note de călătorie
la creație literară juvenilă, de la presa angajată la romane optimiste în
care binele învinge, de la literatura dramatică aparent sofisticată la mereu
reînnoitele tentative de anexare a istoriei naționale sau a creației
eminesciene, toate soldate cu considerabile depășiri de plan.
Autorii fac apel la un
instrumentar multidisciplinar, mobilizând- cum scriu ei înșiși în deja
menționata Prefață- istoria ideilor, istoria imaginarului și istoria
literară în accepția ei clasică în dorința de a oferi cititorului o
reconstrucție a imaginarului comunist, în câteva dintre articulațiile sale,
nutrind convingerea că investigarea trecutului devine puntea către un prezent
încă marcat de patologiile intelectuale și de compromisurile morale anterioare.
Ceea ce izbutesc ei se dovedește a fi o istorie inedită a comunismului românesc
prin texte de propagandă, texte ce au drept punct de plecare și faruri
călăuzitoare figurile lui Lenin și Stalin (cf. capitolul O criptă pentru
Vladimir Ilici scris de Ioan Stanomir) și punct terminus pe cea a lui
Nicolae Ceaușescu care, odată cu dispariția sa violentă în decembrie 1989 i-a
salvat și decomunizat pe toți cei care-l conduseseră la acea moarte,
după cum scrie Adrian Cioroianu în cartea Pe umerii lui Marx O introducere
în istoria comunismului românesc (Editura Curtea veche, București,
2005). După remarca aceluiași istoric, cu ocazia revoltei din decembrie 1989,
partidul a fost lăsat să dispară odată cu Ceaușescu și din motivul că, pe
fondul unei ipocrizii și pasivități comune, acesta din urmă i se substituise
demult. Tot Adrian Cioroianu subliniază că forma comunismului românesc s-a mai
schimbat de la o etapă la alta, dar fondul său dominant stalinist a supraviețuit
până în ultima sa clipă. Explorări în comunismul românesc pare a
confirma opinia istoricului profesionist. În condițiile unor atari schimbări,
pot fi privite și modificările de atitudine pe care mai marii propagandei
comuniste le-au avut față de Eminescu (modificări pe care le analizează partea a
doua a studiului lui Paul Cernat În numele lui Eminescu). În 1989,
Ceaușescu combătea imperialismul cu armele Doinei, murind pe
limba ei, asta după ce la începuturile comunismului românesc, textul respectiv
fusese pus la index ca intrând în contradicție cu idealurile
internaționalismului proletar. Paul Cernat constată că marea manipulare a
comunismului românesc crește și descrește între centenarul nașterii și
centenarul morții marelui poet.
Experiența comunistă
începe în România cu o etapă pregătitoare, în configurarea căreia un rol de
seamă îi revine lui Alexandru Sahia, cel care așteptând răsăritul a făcut, ca
atâția alții, o călătorie inițiatică în Uniunea Sovietică. Călătoria în Rusia
din 1934 notează Ioan Stanomir în capitolul Un om așteaptă răsăritul
este punctul culminant al unei experiențe definibile în termenii apostaziei,
revelației și fervorii utopice. Sahia este parte din acea comunitate trăind la
marginea religiei instituite și care valorizează o energie escatologică pe care
Bisericile o repudiază ca eretică. Sahia nu este, după cum bine se știe, unicul
călător în Uniunea Sovietică. Ba chiar, după cum scrie în cartea deja menționată
Stelian Tănase, autorul celebrei Uzina vie a călătorit în URSS nu ca un
privilegiat, ca un scriitor celebru. VOKS și Komintern nu i-au organizat
ceremonii. Nu i s-au luat interviuri, nu a primit drepturi de autor. Era un
jurnalist oarecare venit dintr-o țară mică. Și totuși, adaugă Stelian Tănase,
oamenii lui Iagoda au fost interesați de el, deoarece comunist fiind, aparținând
clandestinității, figura printre cei mai suspectați căci putea fi un client al
lui tanti Varvara, adică agent dublu ori provocator. Precauțiuni inutile căci,
din câte se pare, deși a trăit în URSS o experiență traumatizantă, a fost
arestat și s-a îmbolnăvit de tuberculoză, nimic nu transpiră în cartea URSS
azi. Sahia nu a căzut nici în greșeala lui Panait Istrati din Spovedanie
pentru învinși (se poate consulta cu folos în acest sens capitolul
Renegatul Istrati din cartea lui Stelian Tănase), nici în cea a lui André
Gide din Retour de lURSS (cf. Michel Winock- capitolul André Gide
în Țara Sovietelor din Secolul intelectualilor, Editura Cartier,
Chișinău, 2001). Pentru Sahia- scrie Ioan Stanomir- totul este transparent,
lipsit de echivoc, păstrând aerul unui jurnal de actualități cinematografic,
el aterizează în plin comunism și savurează fiecare moment. Sahia reface în
scrierea lui întregul imaginar al epocii staliniste, iar cumințenia lui va fi
cu vârf și îndesat exploatată după 1945 pentru consolidarea în România a
regimului la care a visat. Așa după cum observă Stelian Tănase, propaganda se
servește de cadavrul lui, de amintirea lui, pentru a construi un mit. Cu
înflăcărare va scrie despre realizările din Uniunea Sovietică, Mitiță
Constantinescu ce întocmește, după spusele lui Ioan Stanomir, un amplu tratat
despre fericire. Filosovietismul fostului guvernator al Băncii naționale se
concentrează în Continentul URSS ce poate fi citit, cel puțin până la un
punct, ca unul dintre acele texte profetice în al căror filigran se întrevede
viitorul Republicii Populare Române. Grad zero al propagandei, cartea lui
Mitiță Constantinescu anunță viitoarele exerciții de admirație iscălite de
Mihail Sadoveanu, G. Călinescu, Cezar Petrescu, Tudor Teodorescu Braniște și
alții asemenea lor, grupați în proiectul cultural partizan care e ARLUS și
care, după cum susține Adrian Cioroianu în ampla sinteză deja citată,
rivalizează
prin multitudinea preocupărilor sale cu Academia și Universitatea,
instituții pe care, de altfel, le va depăși în complexitate.
Printre intelectualii
intoxicați cu propria fericire, o fericire furnizată și retribuită de regimul
comunist pe cale de instalare, se va număra G. Călinescu. Nu contează că în
1948, profesorul va fi scos de la Universitate. Așa după cum observă Angelo
Mitchievici în capitolul George Călinescu și dilemele mandarinului valah,
începând cu anul 1945, încetul cu încetul, cariera publicistică a lui G.
Călinescu se transformă în carieră politică, iar în timp, tonul editorialelor
sale se schimbă, se radicalizează, până în clipa în care profesează un discurs
inept și tot mai intolerant, pe care azi nu mi se pare deloc riscant a-l asemui
cu cel practicat de pixul inflamat al vreunui C.V. Tudor. E greu de spus care e
explicația reală a acestui fenomen, dincolo de cameleonismul specific omului
Călinescu. Să fie vorba oare despre faptul că, așa după cum crede Adrian
Cioroianu în cartea Focul ascuns în piatră (Editura Polirom, Iași,
2002) intelectualul va fi mereu vulnerabil în fața politicului sau despre
complexul surclasatului invocat de Angelo Mitchievici chiar în cartea pe care
o comentez, dar în capitolul Un fluture pe lampă sau lumea de dincolo?
Cum la vremea burgheziei, Călinescu a jucat rolul unui underlord care,
neavând sânge albastru, nu a beneficiat de privilegii de castă, nu e deloc
exclus ca alinierea să fi fost una de bună voie, chiar autentică, în pofida
faptului că în scriitura sa poți gusta scriitura artistă. Dacă e așa, atunci o
nouă grilă de lectură, psihocritică, se impune deopotrivă pentru Bietul
Ioanide și Scrinul negru. Nu e mai puțin adevărat că după 1947,
Călinescu va fi puternic contestat de stânga comunistă, revista Flacăra
declanșând o amplă campanie anticălinesciană încă din numărul 4 din ianuarie
1948. Printre acuzatorii publici se vor număra Ion Vitner, N. Moraru, Vicu
Mândra. Ion Vitner, bunăoară, va acuza fuga lui G. Călinescu de materialismul
dialectic și istoric și căderea în idealismul retrograd. Edificator în acest
sens e subcapitolul G. Călinescu din partea a treia Reeducare și
prigoană a cărții Anei Selejan, Trădarea intelectualilor Reeducare și
prigoană (Editura Cartea Românească, București, 2005).
Angelo Mitchievici
produce în capitolul Poetul și cadavrul o minuțioasă analiză a
contextului în care s-a născut și a miezului textului lui Sorin Toma Poezia
putrefacției sau putrefacția poeziei, considerat în epocă drept un model de
critică angajată și în care autorul împrumută terminologia medicală, raportul
critic-cititor devenind unul medic-pacient, Paul Cernat scrie despre
Lirismul în slujba Revoluției, Ioan Stanomir examinează la sânge romanul
Letiției Papu Anii iubirii care dădea mare satisfacție partidului după
ce o producție epică semnată Mihai Villara (pseudonim al lui Mihai Fărcășanu,
cel ce avea să fie, din câte știu, primul director al Departamentului românesc
al Europei libere) i-a cauzat mari supărări, iar Ion Manolescu
inventariază Clișeele tematice ale manualelor comuniste de clase primare .Unul
dintre aceste manuale, cel de Istorie a Patriei pentru clasa a IV
a, elocvent pentru inserarea genelor ideologice în organismul tânăr, manual
redactat de Dumitru Almaș a rezistat eroic între l967 și 1997 (incredibil!), în
pofida faptului că ilustra deplin ceea ce Vlad Georgescu numea istoria de
parastas în conformitate cu care pe urma documentelor de partid, a
indicațiilor președintelui, întreaga activitate culturală a făcut din
istorie principalul element al propagandei (cf. Vlad Georgescu- Politică și
istorie- cazul comuniștilor români; Editura Humanitas,București,
1990). Atât în respectivul manual cât și în producția sa pseudo-literară de
inspirație istorică, cu asiduitate recomandată elevilor, Dumitru Almaș face-
așa după cum observă Angelo Mitchievici în capitolul Povești, legende, utopii
o incursiune simbolică prin geografia mitică a țării, fiecare popas nu
este decât un prilej de reflecție încărcată de elogii pentru figurile neamului,
scriitorul desface o întreagă mitografie, susținută de decupaje lirice adecvate,
de anecdote exemplare, de citate prestigioase; mitul, povestea și adevărul se
îmbină util, se amestecă, se topesc unele în celelalte. Stilul eroic de a citi
istoria se păstrează egal, indiferent de eveniment aici autorul probând un
manierism excelent, un exces mitografic, pernicios performat. Problema e că
aceste texte populare au ocupat abuziv funcții formatoare cu efecte perverse
ce se manifestă și azi.
Angelo Mitchievici e,
de asemenea, autorul capitolului Un fluture pe lampă sau lumea de dincolo
în care comentează cu acribie celebra piesă lui Paul Everac. Am anticipat
într-un fel demersul autorilor în comentariul consacrat primului tom al
Explorărilor în comunismul românesc (cf. Familia nr. 11-12 din 2005).
Cert e că Paul Everac s-a dovedit, pe tot parcursul existenței sale active de
dramaturg important un maestru al propagandei, ale cărei intenții uneori chiar
le-a anticipat. E greu de spus acum dacă nu cumva din jocul respectivei
propagande s-a zămislit chiar un mic joc al cenzurii ce a lansat ideea că
piesele acestui camilpetrescian, cum îl glorifica politrucul Valeriu Râpeanu,
nu ar fi întotdeauna pe placul regimului. Soarta crudă a primirii cu oarecare
întârziere a ok-ului necesar pentru reprezentarea piesei A cincea
lebădă l-a indus în eroare chiar și pe Noel Bernard care a intervenit în
favoarea ei de la microfonul postului de radio pe care îl conducea (cf.
editorialul Ce-i place partidului din cultură în Noel Bernard- Aici e
Europa liberă, Editura Observator, București, l990). În Un
fluture pe lampă tabloul reactivează ceva din farmecul desuet-decadent al
saloanelor unei burghezii descompuse, după canonul bine precizat al vulgatei
decadente trecute prin filtrul marxist- leninist. Paul Everac va mai înregistra
o victorie neașteptată în 2005 când, sub semnătura unui oarecare René Al. de
Flers și cu sprijinul Ministerului Culturii, la obscura Editură Vestfala
a apărut o carte despre decadența de la Europa liberă ( Radio Europa
liberă și exilul românesc), carte ce pare scrisă în colaborare de
Securitate și prolificul dramaturg. Un dramaturg ce a călătorit adesea în
Occident (replică peste ani a voiajurilor de odinioară ale predecesorilor săi
propagandiști în URSS) spre a dezvălui dramele umane pe care acesta le ascunde.
Iar efectele inițierii negative în tainele Occidentului pe care le-a generat
de netăgăduitul succes la public al piesei Un fluture pe lampă au fost
dintre cele mai considerabile.
Cu totul surprinzător,
un veritabil șoc de lectură e capitolul Pe urmele lui Monciu-Sudinski.
Sub forma unor interviuri ori reportaje, Monciu-Sudinski a lăsat
crede Ion
Manolescu o diagramă socială și un fișier de identitate fascinante ale
omului comunist, ale așa-zisului om nou pe care, o dovedește și al doilea tom
din Explorări în comunismul românesc, partidul s-a străduit din răsputeri
să-l făurească. |