Ezitările unui enti-erou
Alexandru Ecovoiu
Ordinea, Editura Polirom, Iași, 2005
Un scriitor surprinzător
Alexandru Ecovoiu
înfățișează destinul unui scriitor atipic. Mai întâi pentru că nu se circumscrie
niciunei grupări literare. După vârstă ar aparține generației70, după discurs
realizează o mixtiune între proza parabolică șaizecistă și prefacerile
optzeciste. Un singuratic misterios, alături de care doar Nicolae Strâmbeanu
poate fi așezat. Surprinzătoare au fost participările sale la Cenaclul Euridice,
când a citit fragmente din romanul, pe atunci, în lucru, Ordinea.
Receptarea critică e iarăși contradictorie: unii percep romanele drept
capodopere și văd în traducerile și premiile numeroase niște confirmări clare,
alții ignoră proza lui Ecovoiu ori o cred că e nevaloroasă și autorul lipsit de
talent. Romanele Saludos, Stațiunea și Sigma trebuie citite
ca o trilogie, pe care aș numi-o trilogia S, pentru că toate stau sub
semnul narațiunii simbolice, îmbrăcată în subiecte parabolice ori alegorice.
Romanul Ordinea semnifică o distanțare (nu foarte importantă) de
simbolismul ordonator din romanele precedente, prin exersarea romanului politic.
Destinul ca solicitare a iluminării
Romanele trilogiei
repetau, după o rețetă personală, scenarii universale știute. Personajele, de la
Marele Călător, Sey Mondy, la Magistrat, Custode, Mentor ori Filip verifică
ipostazele mitului uman dintotdeauna. Oricare dintre personajele centrale ale
lui Alexandru Ecovoiu poate fi analizat ca un reprezentant emblematic al unei
colectivități. Ordinea e romanul lui Filip, un tânăr în pragul vârstei de
treizeci de ani care concepe un viitor personalizat pentru a-și redefini
destinul pe cale politică. Are, asemeni personajelor din romanul șaizecist,
momentul său revelator. Acest tip de protagonist își reconsideră evoluția umană
iar istoria sa va circumscrie inevitabil pe toți cei din jurul său. E tipul
personajului-inflamator, cu putere de iradiere masivă a lumii în care se
găsește.
Lipsește din cel mai
recent roman al lui Ecovoiu o temă des utilizată în cărțile sale: tema
călătoriei. În Ordinea totul e static, nimic accelerat, poate doar
finalul. Avem de-a face cu un roman de idei, parțial utopic, parțial parabolic.
De aceea, cititorul obișnuit cu discursul lui Ecovoiu de până acum va încerca o
oarecare sațietate față de inacțiunea consolidată de reveriile delirantului
Filip. Personajul din Ordinea vrea să schimbe o țară prin excelență
adoratoare a haosului balcanic, într-una în care ordinea dictează, manevrată de
un tiran charismatic care impune legi și pedepse dure. Filip iubește muzica și
matematica dar se îndreaptă spre drept, se risipește în vicii, astfel că la nici
douăzeci de ani e îmbătrânit. O existență paradoxală, așadar, cu o mamă care
acceptă tot, din umbră, și un tată care-și renegă fiul. Crearea unui stat model,
ideal prin impunerea fermă a ordinii are nevoie de susținători. Filip caută
Maestrul - și-l găsește în unchiul Johan, un bavarez cu preocupări complexe
(filozofie, alchimie), apoi Subalternul ideal scriitorul de succes Ieronim ar
putea prin discurs și celebritate să-i apropie lumea intelectualilor, și, în
cele din urmă, Însoțitoarea prin prim-balerina Ester, întruchipând forma
subtilă a ordinii, prin dans. Eșuează, însă, pentru că puterea politică e
dictată atât de presă cât și de grupuri de păpușari influenți. Decăderea lui
se sfârșește cu o încarcerare unde se sinucide după un viol umilitor.
Filoane știute, tentația noului
În Ordinea,
Filip continuă eroul din Saludos prin ideea de joc, presimțirea morții și
prin seducția dansului. Sey Mondy din Saludos pornește într-o competiție
a cunoașterii, pretextând că participă la un joc al lumii; însoțitorul acestuia,
Magirus e mai mult o proiecție a morții, întotdeauna aproape. Filip înțelege că
lumea are nevoie de joc și transcrie în caiete gânduri despre sinucidere. Un
Casanova este și Sey, asemeni lui Filip, e sedus tot de o dansatoare, exotică de
astă dată, Lucia-Dolores. Însă discursul din Ordinea, spre deosebire de
cel din Saludos nu păstrează nimic din tehnica așteptării ori a
elementelor - surpriză, nici nu se desface continuu în alte perspective. Lumea
virtuală pe care exersează Filip viitoare guvernare reală, denumită simbolic
Virto e reprezentarea la scară mică a competiției experimentaliste din
Saludos ori lumea Magistratului din Stațiunea. Salonul doamnei Agnes
din Ordinea e o palidă reprezentare a castei conduse de Custode în
același Saludos, însă nu mai puțin important, pentru că reafirmă ideea că
umanitatea poate fi schimbată/influențată prin puterea scribilor care visează o
purificare a lumii. Același lucru speră Filip, prin impunerea ordinii iar ideea
că viața ca joc se încheie în și prin moarte era și ideea din Saludos.
Stațiunea e și un roman politic care radiografiază un stat absurd, surprins
la crepuscul, într-o etapă de apocalips al spiritului și moralității. Filip e un
fel de Magistrat (din Stațiunea), adică ce ar fi ajuns experimentul lui
într-o lume izolată, închisă. Cronicii infame din Stațiunea îi
corespunde Caietul albastru în Ordinea și așa mai departe. Prin
Filip, Johan, Ieronim sau Ester, Ordinea participă la fondul onomasticii
simbolice identificabilă în toate scrierile lui Ecovoiu: de la prozele
scurte din Cei trei copii Mozart la onomastica tainică din Sigma
(Mentorul Caligraful, Icsa, Hardtmut). La fel ca în Sigma ori Saludos
și în Ordinea avem de-a face cu o competiție a supozițiilor,
precedată de o dilatare continuă a presupozițiilor. Caligraful e un fel de
prototip livresc pentru Ieronim: eroul din Ordinea, asemeni Caligrafului,
păstrează echilibrul atitudinal și ideologic în lupta cu ideile primejdioase
ale lui Filip, după cum personajul din Sigma se confrunta cu cele ale
Mentorului. În toate romanele lui Ecovoiu există asemenea perechi
contrastante, aflate într-o permanentă solicitare a opozițiilor.
Ceea ce unește
personajele lui Ecovoiu este mefiența. Întotdeauna prezentă, mai mereu
recunoscută. Îndoiala se asociază fastuos cu autogratificarea iscodirilor celor
aleși. De aici și din declanșarea impulsurilor speculative se născocește
intriga.
În Ordinea nu
există parole magice, misterele sunt prea firave pentru a tensiona atmosfera.
Lipsesc discursurile tonice. Totul pare prins într-un tablou amuțit, mișcat din
când în când de elucubrațiile eroului, o lume dezmorțită fugitiv doar de Ester,
deși ea e intrusa acceptată, asemeni Icsei din Sigma. Filip are
nevoie de iubire deși recunoaște că aceasta dăunează sistemului imaginat cu
atâta precizie.
Filip e un spirit
neliniștit, ca toți eroii lui Ecovoiu. Ei știu doar să confecționeze scenarii,
să ateste idei și să acționeze delirant. Sunt convinși că totul are o logică
perfectă când de fapt ei nu oferă soluții. De aici decăderea lor, în deriziune
ori moarte. În Sigma Ecovoiu arăta cum poate creștinismul să fie
reasamblat de un păpușar excentric, în Ordinea cum puterea politică poate
fi pretinsă și instrumentată de unul febril-schizofrenic mânuit la rându-i de
alți păpușari.
Dezordinea din ordine
Ordinea
e romanul unor crize succesive: existențiale, mistice și ideologice. Dacă în
primă fază Filip e tipul risipitorului care fuge de misticism, nu iubește, nu
urăște, doar vegetează vicios, întâlnirea cu Johan îi deschide apetitul către
speculația mistică. Alchimia deturnează atenția obsedatului-de-ordine de la
normele autoimpuse, și-l reorientează spre inițierea în misterul divin. Astfel,
alchimia deschidea o poartă spre ordinea divină, așa că uită de tiranie și de
Virto. Nu pentru multă vreme, pentru că această scurtă iluminare mistică e
momentul ezitărilor multiple ale personajului. La un moment dat, naratorul
însuși e nehotărât în a-i imprima personajului o direcție strictă. După cum se
derulează și relația antitetică cu Ieronim. Fiecare întâlnire a celor doi pare
ultima dar se reia continuu. Alchimia îl încolțește cu ușurință pe Filip dar
renunță la fel de superficial. Păstrează însă săculețul cu rubinul la gât, apoi
îl abandonează pentru a se reapropia de cercetarea semnelor divine. E și nu e
credincios. Merge la catolici pentru a asculta orga dar crucea i se pare unealta
morții și nu o recunoaște. Johan e maestrul-sfetnic de care are nevoie dar e
omul nepotrivit, își dă seama mai târziu, cu toate astea se întoarce la bătrân
până e ignorat. La locul de muncă e și nu e jurist, mai mult traducător sau
interpret. E matematician, dar pasiunea e muzica. Adoră pe Mann și Hesse dar
jocul preferat e cel al muzicii, al baletului. Sunt apoi tot felul de amănunte,
unele nerealiste: tatăl îl abandonează dar îi lasă averea. Mama care-l inițiază
în cercul literaților sau în lumea baletului nu are nicio influență asupra
destinului său. Există apoi istorii despre dragoste suspendate ori abandonate
prematur: este vorba de cuplurile Agnes-Ceslaw, Johan-Marta, Ieronim-Rosalinda
și chiar Filip-Ester. La fel de incertă e și atitudinea lui Ieronim față de
demersurile lui Filip: preferă să scrie romane de dragoste și își promite să nu
mai ucidă personajele. După celebrările lui Filip, el devine o mostră de
inactivitate. Eroul lui Alexandru Ecovoiu vrea să întruchipeze perfecțiunea (a
se vedea vizita și lui Ester în locuința lui) prin instaurarea ordinii însă
ființa sa este una fundamental dezordonată și mai ales ezitantă. Ca să nu mai
vorbim de proba supremă a asumării condiției de tiran: crima. Deși are nevoie de
una pentru a-și înfrânge slăbiciunea, el eșuează pe un fond dostoievskian. Nici
cu praștia nu ar fi tras într-un boschetar, ne asigură naratorul. Altfel se
simte că ar putea fi justițiarul statului, fascinat doar de fenomenul kazar și
de pedepsele extreme. O relație interesantă ar fi fost cea realizată între
ideile lui Ieronim și Filip, pentru că ele reiau, caricatural cumva, discuțiile
din Jocul cu mărgele de sticlă și Muntele vrăjit cărțile-marotă
ale eroului. Se sugerează doar că, asemeni lui Johan, Ieronim se mărginește la a
fi un bun ascultător care trage concluziile în singurătate și că, într-un
posibil roman al lui Ieronim, Filip ar fi anti-eroul.
În Ordinea Ieronim
e eroul pasiv, contemplativ, care nu se angajează în ritmurile hazardului
politic (ca atâtea alte personaje din proza generației 60, în primul rând),
lăsând locul liderului bolnav, malefic-izbăvitor, ca anti-erou exemplar.
Prin faptul că Filip,
odată ajuns celebru, e perceput de unii drept o prezență christică (deși Filip
nu recunoaște pe Isus, doar un semizeu) avem de-a face și cu un roman
parabolă, la un anumit nivel secundar. Mișcările mulțimii de la discursurile
înflăcărate ale lui Filip, culminând cu degringolada din final aduc cu romanul
lui Bogdan Suceavă, Venea din timpul diez. Același scenariu de propagandă
politică orchestrată, aceeași denaturare a discursului inițial, același destin
nefast pentru cel care vrea să schimbe o (dez)ordine cu o alta. Picador,
ziaristul-unealtă din Ordinea își găsește echivalenți complecși în
romanul lui Suceavă. La fel, tensiunile dintre ieronimii și filipii din
Ordinea, susținătorii celor doi eroi emblematici se regăsesc în luptele
dintre ștefaniști-jandarmi-sataniști și susținătorii lui Vespasian Moisa. Filip
și Moisa sunt două fețe ale mitului postdecembrist: Moisa e profetul stigmatizat
cu semnele miracolului, reîmbălsămat într-o societate calustrată de nesfârșita
derută economică, un Isus-de-tranziție, Filip e profetul ordinii utopice, nu
neapărat donquijotesc, cât un involuntar Sancho Panza debilizat politic dacă
ținem seamă de intrigile nevăzute din carte, mesagerul unei ordini mult prea
dezorganizate chiar și pentru el. Nu întâmplător ambele personaje sfârșesc
tragic nu înainte de a fi batjocorite grotesc.
Romanul lui Alexandru
Ecovoiu ridică multiple interpretări, după cum s-a observat. Mă voi mărgini la a
mai sublinia cel mai puternic simbol al romanului, acela al oglinzii: Filip se
privește deseori, repetă discursuri înfierbântate în fața unor mulțimi
imaginare, se analizează egocentric. Oglinda e instrumentul necesar care-i oferă
starea de transă. Sfârșitul său, în baia închisorii, urmează propria deviză:
greșești, plătești!. Oglinda împroșcată cu excremente semnifică nu doar
imaginea dezumanizării, cât căderea din starea de semizeu, în care credea că se
află. De la prospectarea lumilor panoramice din observatorul astronomic, la cele
microscopice, Filip renunță la universuri pentru că-și descoperă fragilitatea
umană. Ordinea este o imposibilitate, credea odată. La final, gardianul îi
demonstrează absurdul ordinii. După cum absurd e și raportul acestuia, unde, la
cauzele suicidului, notează că sinucigașul nu suporta ordinea.
Cărții lui Ecovoiu îi
lipsește o mișcare mai accelerată a planurilor narațiunii, prea inflexibile. La
fel, personajele din jurul eroului par mai mult niște tablouri la fel de rigide,
ce ajung să nu semnifice mai mult decât figurații fade, printr-o mare de
detalii. Destinul lui Ester e tardiv reasamblat, bătrânul cameleonic Johan se
pierde prin singurătățile gândurilor sale despre care nu știm nimic, iar
Ieronim, încărcat de ură se apucă de scris romane de dragoste, propunându-și, în
răspăr cu evoluția scriiturii de până atunci, să nu ucidă nici măcar în
ficțiune.
Ordinea
e romanul lui Filip, un visător
delirant în sensul mentorului din Sigma, un rătăcit al lumii
contemporane. E povestea unui singuratic avid după compania celuilalt pentru
a se privi mai adânc pe sine. Ideologia cu care operează acest tip de erou e
rezultatul unei culturi hibride provenite dintr-o formație juridică absconsă și
o cultură istorică extrem de fantasmagorică. Adică acel tip periculos care poate
exploda oricând într-un discurs politicianist, cutremurând uneori chiar istoria.
Peste tot în cartea lui Alexandru Ecovoiu există o estompare a actualității iar
istoria pigmentează planul acestui idealist utopic, într-un mod straniu.
Roman de tranziție al
scrierilor lui Alexandru Ecovoiu, Ordinea propune un scenariu de care nu
suntem străini: cum e posibilă ascensiunea și decăderea unui dictator în
societatea contemporană? Micul tiran e printre acei speculanți ai democrației
care înlocuiesc hibele din sistem cu calamități de care umanitatea e încă
sedusă, într-un mod foarte ciudat. Cartea conține un dublu avertisment: al
posibilității apariției unui nou dictator, al reiterării istoriei dar în egală
măsură, semnalează care va fi destinul oricărui dictator. |