"Ars" vivendi
Ion Baias
Ars, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2005
În colecția Poeții
Urbei, seria Poeții Sătmarului (coordonator Ion Vădan), a apărut ce-a
de-a șasea carte de poezie a lui Ion Baias, intitulată lapidar.
Lirica autorului
sătmărean se caracterizează printr-o epicizare excesivă a unei existențe de
underground, în care viziunile realiste și suprarealiste par a domina și devora
un eu aflat în derivă mai mult fizică decât metafizică, autorul inventându-și
propria apocalipsă într-o gestică amplă, ușor calofilă (Sunt din ce în ce mai
contemporan cu apocalipsul), nu de puține ori redusă la un strigăt inutil în
deșertul amorf al traiului cotidian, în care viața și moartea se ademenesc și
ademenesc insul introvertit, dispus a consemna cu acribie cronicărească tot ceea
ce se întâmplă și i se întâmplă.
Poetul încearcă, nu de
puține ori, să abordeze teme majore ale condiției și destinului uman, la modul
frust, justițiar, revoltat, tratate din păcate cu mijloace minore, ratând
adeseori poeme care încep promițător dar care sfârșesc într-o prolixitate
confuză, poeme ce frizează redundanța, facilul și lipsa de profunzime (deși pe
coperta IV coordonatorul colecției percepe versurile lui Baias ca fiind de un
profund lirism, și aceasta într-un spațiu metafizic etern), autorul
lăsându-se sedus de un descriptivism retoric, plictisitor pentru un cititor
obraznic, rafinat și inițiat în subtilitățile abile ale poeziei moderne și
postmoderne. Iată un exemplu: Pe cine interesează ce mă interesează pe mine?/
Și ce mă interesează pe mine dacă interesează pe cineva/ Ce mă interesează pe
mine ?/ Nici cât negru sub unghie nu mă privește/ Și nu mă interesează că ceea
ce mă interesează pe mine/ Interesează pe cineva/ Și ce mă interesează pe mine
dacă interesează pe cineva/ Ce mă interesează pe mine? (
). Pe cititor, poate,
totuși interesează!
Un veritabil manual de
anatomie umană se substituie poemelor lui Baias, măruntaiele, viscerele,
lichidul oral ce mi se scurge borțos printre picioarele îmbibate de social,
recreează atmosfera hidoasă a unui topos alienat, diform, dizgrațios, identică
imaginilor terifiante și grotești ale pânzelor pictorilor spanioli, flamanzi,
olandezi din evul mediu, aici poetul părând a se afla în largul său, atitudinea
sa față de ternul univers uman în care suferă fiind mai semnificativă decât
poemele înseși.
Un bacovianism aluziv,
redus la notații banale, lipsite adesea de fior poetic, sau cel puțin aparent
poetic, aureolează spațiul liric al poetului sătmărean, unele poeme (cu mâhnire
o spun, fără a fi pudibond) fiind de o licențiozitate agresivă, nici măcar vag
stilizate, ca la un Emil Brumaru sau la mai tinerii poeții douămiiști. Iată
câteva exemple: Dar cel mai bine ar fi să n-am cap/ Și să mă uit la ceilalți/
Prin cur(!?!), sau Și-apoi cum să atârni de clopotele bisericii/ Coaiele
umflate de spermă ale fiilor lui Satan, ca să nu mai vorbesc de alte necesități
fiziologice care epatează poemul cu un titlu imposibil, Plouă, plouă, babele
să ouă.
Dacă poezia poate fi
extrasă și numai din cuvinte, nu același lucru se întâmplă la Ion Baias, unde la
sfârșitul lecturii ai impresia că supralicitarea verbală îți creează o stare de
inconfort livresc, de vid confundabil cu o evanescență născută din bravadă și
buimăceală și nicidecum dintr-o ontologie asumată, deși conform dialecticii sale
scriitoricești lumea sa se află într-o continuă mișcare și schimbare, într-o
metamorfoză ubicuă, unele poeme purtându-te labirintic și imprevizibil prin tot
felul de stări, medii, categorii sociale, avându-și izvorul tocmai în tensiunea
internă dintre lucruri și fenomene, dar mai ales dintr-o imaginație luxuriantă,
de care poetul nu duce lipsă. Mai interesante sunt poemele de dragoste, de o
carnalitate abundentă (Nimeni cine să-ți smulgă bezna din carne, un frumos
vers!), de o virilitate filtrată printr-o memorie afectată de prezența/amintirea
femeii iubite/închipuite, văzută prin grila unui hedonism rece, glaciar, poetul
încercând să evite plăcerea subiectivă în dauna suferinței obiective,
stimulativă imaginativ, dar mai ales creativ: S-a topit o stea în pletele tale/
În gura mea fierbe tăcerea/ Ca niște piramide de marmură/ De pe frunțile noastre
se înalță spre cer/ Orașe mari de-ntrebări.
Când poetul se
autocenzurează de balastul cuvintelor inutile și al imaginilor gratuite, poezia
se face simțită, ca în poemele Iarba cuvintelor, S-a topit o stea în
pletele tale, Monștrii singurătății etc.
P. S. Între timp, aflu
cu mâhnire că poetul Ion Baias a trecut în lumea umbrelor. Dacă el nu mai e,
poezia sa rămâne, la fel amintirea sa. |