Ștefan Aug. Doinaș
diapazonul de argint și
"pulchridul" baladei
Ca mai toți
reprezentanții Cercului Literar de la Sibiu, și Ștefan Augustin Doinaș
pseudonimul lui Ștefan Popa (Caporal Alexa-Arad, 26 aprilie 1922 25 mai 2002,
București) cunoaște tăcerea obsedantului deceniu. După un foarte matur debut
editorial, în anul marii explozii lirice, 1964, cu volumul de versuri
Cartea mareelor, publică o serie de poeme ce-i reliefează un
inconfundabil teritoriu liric: Omul cu compasul (1966),
Seminția lui Laokoon (1967), Ipostaze (1968), Alter
ego (1970), Ce mi s-a întâmplat cu două cuvinte (1972),
Papirus (1974), Anotimpul discret (1975), Alfabet
poetic (1978 antologie, în colecția Biblioteca pentru Toți
a Editurii Minerva, cu o prefață de Aurel Martin), Hesperia
(1979), Poeme (1983), Vânătoare cu șoim (1985),
Foamea de unu (1987), Interiorul unui poem (1990),
Psalmi (1996), Arie și ecou (1998) etc., volume ce
încoronează totodată și programul estetic al Revistei Cercului Literar
de la Sibiu. Programul se dovedește sacru, creșterile și descreșterile
lumilor sunt întâmpinate apolinic, poezia devine planul-secant al
orizonturilor cunoașterii totul pare a fi geometrie (pentru Omul cu
compasul), ori, altfel spus, arhitectură în Logos. Geografia
lirică este neoparnasiană; temele, motivele trimit la arii culturale /
civilizatorii planetare, la mitologiile și istoriile tuturor timpilor
fertilizatori de spirit. Impresionează atât polisemantismul lirico-sincretic al
simbolurilor, cât și timbrul, originalitatea magică, muzica, îndeosebi, a
baladelor (pare-se, cu text brodat după partiturile clasicilor muzicii germane
Acela-Care-Nu-Se-Teme-de-Nimic, Balada schimbului în natură, Funeraliile
lui Demetrios, Symposion, Balada întrebărilor lui Parsifal etc.).
Capodopera indiscutabilă și incontestabilă a baladescului doinașian rămâne
Mistrețul cu colți de argint (cu o muzică / ritmică amintind de aria
vânătorii din Freischütz de Carl Maria von Weber): «Un prinț din
Levant, îndrăgind vânătoarea, / prin inimă neagră de codru trecea. / Croindu-și
cu greu prin hățișuri cărarea, / cânta dintr-un flaur de os și zicea: / Veniți
să vânăm în păduri nepătrunse / mistrețul cu colți de argint, fioros, / (...) /
Stăpâne, e luna lucind prin copaci, / zicea servitorul râzând cu dispreț. /
Dar el răspundea întorcându-se: Taci... / Și luna sclipea ca un colț de
mistreț. / Dar vai ! Sub luceferii palizi ai bolții / cum sta în amurg, la izvor
aplecat, / veni un mistreț uriaș, și cu colții / îl trase sălbatic prin colbul
roșcat. / Ce fiară ciudată mă umple de sânge, / oprind vânătoarea mistrețului
meu ? / Ce pasăre neagră stă-n lună și plânge ? / Ce veștedă frunză mă bate
mereu ?... / Stăpâne, mistrețul cu colți ca argintul, / chiar el te-a cuprins
grohăind sub copaci. / Ascultă cum latră copoii gonindu-l... / Dar prințul
răspunse-ntorcându-se: Taci. / Mai bine ia cornul și sună întruna. / Să suni
până mor, către cerul senin... / Atunci asfinți după creștete luna / și cornul
sună, însă foarte puțin.» În această baladă, simbolurile își
propulsează corolele de meduză pe mai multe niveluri de receptare; prioritar,
este vizată, desigur, tangența-la-absolut vis-à-vis de
tangența-la-real, (1 / VII), pe coordonatele ludicului ideal, cu mistreț-cu-colți-de-argint,
în fața durității realului simbolizat de mistrețul-cu-colți-ca-argintul;
nivelul receptării secunde (2 / VI) este al teluric-celestului cu apă,
iarbă, lună sclipind ca un colț de mistreț; impresionează în al
treilea rând (3 / V) și nivelul istoric-civilizatoriei săgeți de lemn,
de fier, de foc, săgeată antrenată în
vânătoarea mistrețului cu colți de argint, învinsă de mistrețul cu colți ca
argintul, ca vânător vânat; ar veni la rând: nivelul (4 / IV) săgeții de
lemn / fier / foc, în condițiile perfecționării tehnologice, soldate
cu spargerea orizonturilor-limite-tragic-existențiale, nivelul (5 / III)
elogiului apariției vieții ens-ului uman pe pământ prin jocul
apei și începerea aventurii cunoașterii, din iarba foșnind pe sub copacii
țărmurilor, spre creste, și-n cosmos, nivelul (6 / II) mistrețului cu
colți de argint ca ideal / absolut migrator aidoma
orizonturilor și nivelul (7 / I) condiției ens-ului de geniu
încă din zorii civilizațiilor umane, prin epocile de piatră, de fier, de
foc de revoluție tehnico-științifică , încercând raportul
efemer-etern, supraviețuirea / perenizarea, prin operă, mereu
vectorizat în absolut, în căutarea mistrețului cu colți de
argint etc.
Cei mai autentici
hermetici din secolul al XX-lea, ca și Ștefan Aug. Doinaș, vin dinspre estetica
parnasianismului; ei sunt poeții faliilor / priveliștiilor ființei, ai acelor
zone unde rar este dat chiar ochiului minții / inimii să pătrundă. Hermetismul
lor este în funcție de starea de excepție a realului / imaginarului, de zona
inedită a ființei pe care poetul vrea neapărat s-o comunice receptorului,
forțându-l să apeleze și la un lexic pe măsură, oarecum specializat. Astfel,
hermetismul de mare originalitate cultivat de Ștefan Aug. Doinaș se încearcă în
surprinderea unui cosmos mineral-germinal, în cuprinderea unei geometrii a
fluidelor, conducându-ne firește într-o summa tenebrosa (dar
nepărăsindu-ne în labirint, ci readucându-ne în lumină): Era o umbră
adunată, parcă, / din renunțarea miilor de hoarde / la naștere, o summa
tenebrosa: / dobânda increatului, de veacuri...; «în Trei
ipostaze ale mării poemul din care am citat , adâncul marin, chiar
înainte de a deveni în imaginație un rezervor inepuizabil de substanțe
alchimice, incită împotriva făpturii, prilejuind mai întâi viziunea unei
scufundări în limburi» (TPIB, 193); în acest spațiu, Ștefan Aug. Doinaș este
obligat să opereze foarte atent cu «substanțe subtile, muzicale, transparente»
din «celeste medii reci, iradiante», cu vocabule-nestemate ca alormul,
palilumenul, efebiul, stirbolul, roronțiul, pulchridul, geralul, orfirul
etc. Eul liric doinașian cristalizează astfel sferele apolinicului, dialectica
apolinicului. În acest sens, criticul Mircea Tomuș, încă din 1966, a remarcat
că: «Omul cu compasul, poezia care dă titlul volumului, cuprinzând
în același timp și motivul său central, transcrie dialectica eternă care opune
armoniei haosul, iar, prin restrângere de sens, vieții moartea; simbolurile sunt
definite oarecum dinafară, cu o luciditate abia umbrită de oarecare emoție;
contururile armoniilor sunt comparate cu instrumentul de suflat care se umple
de cântec; poetul, creator al acestora și îndrăgostit de ele în același timp,
este inginer de armonii / și cocostârc al zborurilor line»; «dintre toate
reacțiile poetului raportabile la un fond temperamental clasic, cea mai
insistentă rămâne calitatea intelectuală a atitudinii sale față de realitatea
înconjurătoare și, în același timp, intelectualitatea principiului creator al
artei sale.» (TCar, 65 / 67). De dincolo de o admirabilă ars poetica, sfânt
trup, ori hrană sieși, eroul liric, geometrul lui Doinaș fără a se gândi
la hermetisme încearcă formula unei alte ordini, revelatoarea
tainic-expresionistului chip din lucruri, ori a unui sens prin gaura cheii de
boltă a priveliștii ființei: Am zgâriat aseară pe nisip / formula unei
alte ordini, care / conține-al lucrurilor tainic chip, / cel fără de ruină și
mișcare. / Aici, acest inel în care-ncerc / să prind rotirea stelelor în spațiu:
/ medalie de foc și magic Cerc, / lui însuși hrană crudă și nesațiu
(«Omul cu compasul»). În cadrul resurecției poetice, dincoace de orizontul
anului 1964, Ștefan Aug. Doinaș îmbogățește neasemuit corola de aur a
liricii solemnității, după cum observă mai întâi criticul Eugen Simion:
«Solemnitatea este, dimpotrivă, regimul poeziei lui Doinaș. Tonul este totdeauna
grav, ideile au un piedestal și, spațiul poemului, metaforele sunt aranjate
geometric ca statuile într-un parc desenat de Le Nôtre.» (SSra, I, 142).
SIGLE:
SSra, I
= Eugen Simion, Scriitori români de azi, vol. I, București,
Editura Cartea Românească, 1974 (vol. I, edi]ia a doua, «revăzută și
completată», la care se face trimitere, în 1978).
TCar
= Mircea Tomuș, Carnet critic, București, Editura pentru
Literatură, 1969.
TPIB
= Dorin Teodorescu, Poetica lui Ion Barbu, Craiova, Editura
Scrisul Românesc, 1978. |