Evangheliștii
de Alina Mungiu-Pippidi
Blasfemie! Armaghedon!
Eu, robul lui Dumnezeu,, supraiscălitul, mi-am petrecut sărbătorile de Paște din
anul acesta recitind piesa Evangheliștii a Alinei Mungiu-Pippidi, cea
care în preajma Crăciunului trecut a provocat reacții nervoase din partea
corurilor reunite ale ierarhilor mai tuturor Bisericilor ce funcționează pe
teritoriul României, după ce a fost reprezentată la Ateneul Tătărași din
Iași. Între timp, piesa a fost retipărită în ediție definitivă la Editura
Cartea Românească.
Asupra respectivului
text m-am pronunțat cu ani în urmă, când tot în paginile Familiei am
comentat volumul Moartea lui Ariel în care era inclusă, volum editat de
UNITEXT în 1997. Relectura nu mi-a modificat în chip esențial părerea asupra
produsului estetic ce se cheamă Evangheliștii. Știu foarte bine că piesa
a fost premiată de un numeros juriu alcătuit din remarcabili specialiști în
domeniu. A fost declarată piesa anului 1992. Premiul respectiv nu funcționează
drept garanție de infailibilitate. Ca unul care am avut și șansa, și nenorocul
de a face parte din tot felul de jurii, știu că nominalizezi și premiezi ceea ce
ți se pare mai bun dintr-o anume ofertă. Iar Evangheliștii a fost nici
mai mult, nici mai puțin decât cel mai reprezentativ text primit spre jurizare
în respectivul an. Iar dacă recapitulez toate piesele distinse cu acest premiu
de când există respectivul concurs, trebuie să admit că, deși am obiecții asupra
acesteia, ea este una dintre cele mai izbutite. Superlativul relativ are
valoarea lui în contextul discuției. De o verbozitate ce mie mi se pare
excesivă, discursivă, cu personaje insuficient individualizate,
Evangheliștii a șocat mediile ecleziastice (iar, ceva mai târziu, pe cele
politice și ale unei părți retrograde de comentatori) prin faptul că avansează
ipoteza că Evangheliile nu reprezintă decât scrierile unor discipoli
nițeluș libertini ai unui filosof pe nume Cherintos, posesor al unei
falimentare Academia în Antiohia deceniului al șaptelea al erei noastre.
Academia în cauză primește o comandă salvatoare, bine plătită, din partea lui
Pavel, cel ce transformă o mistificare involuntară într-o minciună universală.
Ba mai mult, atunci când evangheliștii și-au sfârșit treaba, spre a nu lăsa
nici un fel de urmă, Pavel îi face să dispară. Atât și nimic mai mult. Sau, ceva
mai complicat, se poate spune că pornind de la un text al lui Emil Cioran, Alina
Mungiu-Pippidi își asumă dreptul ei de creator de a nu mai proceda la alăturarea
dintre istoricitatea și mesianicitatea lui Iisus. Drept exercitat cu destul bun
simț, căci piesa nu lasă nici o clipă impresia că ar fi rodul unui spirit
cosumisto-ocult. Iar catalogarea ei drept Codul lui Mungiu nu îmi pare
decât produsul unui spirit de gândire ieftin.
Piesei premiate ar fi
fost cât se poate de normal să-i fie verificată teatralitatea printr-un
spectacol. Care până la sfârșitul anului 2005 nu s-a putut produce, din câte
aflu, din pricina intervenției Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe, dar și din
motive politice (Alina Mungiu devine repete antipatică oricărei puteri politice,
nu e un intelectual de însoțire, ci de opoziție). Așadar un produs de
literatură dramatică nu a avut șansa de a fi valorificat din cauza unor
intervenții extraestetice, decât târziu. Iar atunci când un teatru mai curând
periferic a înscenat textul, tot felul de foruri, factori mai mult sau mai puțin
responsabili, au sărit ca arși și și.au dat cu părerea, cel mai adesea fără
măcar a fi citit piesa, cu atât mai puțin să fi văzut spectacolul. Or, ediția
definitivă le dă acum șansa de a vedea despre ce au vorbit. Pe mine, cartea m-a
interesat nu atât pentru piesă, care îmi era cunoscută, ci pentru motivul că ea
conține și o Addenda ce reproduce o parte din cronicile de întâmpinare
apărute în anii 1993-1994 (când textul a fost tipărit în Après la censure),
o scurtă istorie ce rezumă evenimentele consumate către sfârșitul lui 2005 și
începutul lui 2006, interviuri sau dialoguri cu Alina Mungiu și cu Benoît Vitse,
regizorul spectacolului, și un dosar de presă. Trebuie spus că nici una dintre
componentele respectivei Addende nu e completă. Au fost omise interviuri
semnificative ale autoarei ( e drept, cel reprodus în carte acordat Emiliei
Chiscop e foarte amplu), ori comentarii interesante semnate de Cristian Ghinea
(în Dilema veche) sau de Andreea Dumitru, critic de teatru tânăr și
extrem de serios care, în două articole, primul apărut în Dilema veche,
cel de-al doilea în revista Teatrul azi, a făcut pertinente analize ale
spectacolului, acesta fiind, la urma urmei, cel ce a provocat disputa. Din
capitolul cronici mi-au atras atenția textele extrem de entuziaste semnate de
Laurențiu Ulici (care consideră piesa impecabil scrisă, cu ștaif intelectual,
dar care, totodată crede că ne aflăm mai curând în fața unui text de citit
căruia nu i-ar lipsi teatralitatea), de Ioan Buduca, poate puțin prea exaltat
când edictează că așa debut nu a mai fost în literatura română de la Cioran și
de la Eugen Ionescu), dar, mai cu seamă, aplicatul eseu al lui Cătălin
Ștefănescu, apărut în ediția din 21 iulie 1994 a revistei Contemporanul-
Ideea europeană.
Interviul acordat de
Alina Mungiu- Pippidi Emiliei Chiscop, apărut probabil în Ziarul de
Iași (editorul a uitat să menționeze sursa!) e interesant. Poate că uneori
intervievata devine prea agresivă, prea egocentristă, prea intelectuală. E cât
se poate de sigur că în el se manifestă nu doar dramaturgul ultragiat, cât
specialistul în psihologie socială și analistul politic care e Alina
Mungiu-Pippidi, ea făcând o analiză a stării societății românești, așa cum poate
fi dedusă din reacțiile iscate de un spectacol de teatru. E de remarcat curajul
cu care Alina Mungiu pătrunde în intimitatea creștinismului de vitrină, a
ortodoxismului pe care eu l-aș numi, cu toate riscurile, unul de esență
totalitară. Și tot de reflectat ar fi asupra afirmației că nu elita va fi cea
care ne va salva. Mai rețin invitația la curaj, un curaj ce ar trebui să fie
intrinsesc artei Arta- declară Alina Mungiu-Pippidi nu poate merge în
vârful picioarelor de teamă că va deranja pe cineva, altfel o să producem numai
fleacuri.
Absolut interesant (cu
toate lipsurile sale) e dosarul de presă. Luarea de poziție din Dilema
veche a lui Teodor Baconsky, altminteri un intelectual de mare suprafață și
finețe, parcă e făcută să confirme alegația că nu elitei îi va reveni meritul de
a ne salva. Nici fundamentalismul foarte tânărului Adrian Papahagi, școlit în
Occident, nu e deloc încurajator în exact același sens. Mă îndoiesc că are
dreptate Sever Voinescu care crede în Cotidianul că Biserica a
reacționat normal. Eu cred că Biserica, fie ea ortodoxă ori romano-catolică,
are alte probleme de rezolvat (în primul rând de conștiință față de
comportamentul ei laș în vremea dictaturii comuniste) decât a emite
pronunciamente și să se erijeze în critic literar. Iar dacă încrederea în
Biserică e atât de mare precum o arată sondajele, nu cred că vor fi zdruncinate
nici ea, nici încrederea, nici elanul credinței, de un biet spectacol de teatru
care pe deasupra aflu că are și grave carențe estetice. Sunt de acord cu
Cristian Teodorescu, atunci când scrie în Cotidianul, nu înțeleg
obstinația cu care fețele bisericești pun semnul egalității între Iisus cel din
Biblie și personajul cu acest nume din ficțiunile artistice; nu cred că se duce
cineva la teatru ca și cum ar merge la biserică, așteptând adică să audă acolo
cuvântul Domnului. Cristian Teodorescu se află în eroare atunci când crede că
ierarhii unguri nu ar fi procedat la fel la înscenarea în țara lor a
Evangheliștilor. Visky András, dramaturg maghiar din România, mi-a
mărturisit că nu a fost deloc privit cu dragoste frățească de fețele bisericești
din Ungaria cu ocazia premierei absolute a piesei sale Discipolii care se
încadrează cam în aceeași arie tematică. De altminteri, în luna mai dl.
Teodorescu participa la Televiziunea publică la o dezbatere pe tema succesului
de marketing, dar și a isteriilor provocate în mediile ecleziastice occidentale
de romanul lui Dan Brown, Codul lui Da Vinci cu care a fost comparată
piesa Alinei Mungiu-Pippidi și admitea existența respectivelor isterii. Ader la
opiniile lui Nicolae Manolescu și Mircea Mihăieș (România literară), ale
Cristinei Modreanu (Gândul), ale Oltiței Cîntec și ale lui Marian
Popescu (Observator cultural). Cred că are dreptate Mircea Cărtărescu
când scrie în Jurnalul național că cel mai inadecvat mod de a citi o
carte de literatură a fost întotdeauna cel ideologic.
Relectura în zilele de
Paște 2006 a Evangheliștilor Alinei Mungiu-Pippidi nu mi-a modificat
deloc relațiile cu Biserica și cu Dumnezeu atâta cât sunt ele. M-a făcut în
schimb să meditez ceva mai mult despre societatea în care trăim ce mai are mult
de lucru la capitolul mentalități și intoleranță. Mi-am amintit de o poveste
care spune că, la începutul pontificatului său, Papa Ioan al XXIII lea nu prea
putea dormi căci adesea somnul îi era întrerupt de coșmaruri teribile. Noapte de
noapte îl bântuiau dracii pe Sfântul Părinte, până când pe neașteptate un înger
i-a șoptit Giovanni, nu te lua prea în serios! Iar Papa i-a urmat îndemnul, a
dormit bine și se numără printre cei ce au modernizat Biserica Catolică. Poate
că astfel de sfaturi bune vor primi și ierarhii care s-au inflamat fără rost
auzind despre o piesă, despre un spectacol. Și data viitoare vor reacționa dacă
nu mai european, ceva mai puțin intolerant. Deși aflu că odată cu proiecția
filmului Codul lui Da Vinci al lui Ron Howard, la europeanul Festival de
la Cannes, tot felul de organizații bisericești au sărit ca arse. |