Radu Albala
Femeia de la
miezul nopții
Editura Humanitas,
București, 2006
Cu numele lui Radu
Albala, dar și cu fotografia sa, care îl înfățișa drept un om trecut de vârsta
tinereții, om de o eleganță desăvârșită, cu papion, m-am întâlnit prima oară
către începutul anilor80, pe când îmi începeam cariera de critic de teatru, în
paginile revistei de specialitate. Radu Albala era demult un respectat
colaborator al revistei Teatrul, chiar dacă semnătura sa nu era dintre
cele ce puteau fi întâlnite număr de număr. Probabil că nu dorea să scrie despre
orice, sigur e că avea un fel aparte de a comenta spectacolele, că evita
stereotipiile genului și că nu ocolea observațiile critice, dar nu concepea să
le transforme în răutăți ori bășcălie. Mulți ani după aceea, chiar acum câteva
luni, despre Radu Albala avea să-mi povestească Magdalena Boiangiu care a avut
privilegiul de a-l fi cunoscut îndeaproape. Rafinat, bibliofil, pasionat de
literatura română veche (în 1962 i-a apărut o carte despre Antim Ivireanul și
vremea sa), de o cultură rară și temienică, omul și-a păstrat eleganța tot
timpul, în ciuda vicisitudinilor vieții. Chiar în teribilii ani50, ani ai
lipsurilor de tot felul, ai lodenelor ieftine, dar mai ales ai nesiguranței
zilei de mâine, o nesiguranță cu atât mai accentuată pentru cei ce aveau dosar
prost- iar Radu Albala era unul dintre aceștia- scriitorul nu a abdicat de la
condiția lui de intelectual și de la eleganța sa. Deși ar fi avut ocazia, a
refuzat șansa de a pleca din raiul comunist, îndrăgostit fiind de cronicari și
de Bucureștiul pe care îl cunoștea cu scrupulozitatea cu care Villon știa
Parisul medieval. În nr. 108 din 2006 al Dilemei vechi, Radu Cosașu a
publicat un text mai vechi, datând din 1984, pe atunci text de uz intern,
scris spre a-l omagia pe prietenul ce tocmai împlinea 60 de ani. La cele scrise
odinioară, Radu Cosașu adăuga - Liberal convins, refuza să fie apelat
tovarășe cu acest argument țeapăn-nu suntem tovarăși fiindcă nu am furat
împreună.
Radu Cosașu a decis să
caute și facă public un text de odinioară stimulat de iminenta apariție în
colecția Cartea de pe noptieră a Editurii Humanitas a unei părți
a prozelor vechiului său prieten sub titlul Femeia de la miezul nopții.
Am făcut această lungă, poate prea lungă introducere, spre a explica graba cu
care am smuls cartea odată apărută, din rafurile librăriei. Volumul era al unui
scriitor devenit pentru mine personaj și pe care îmi doream să îl cunosc par
lui-même,
adică prin textele sale. Iar într-unul dintre acestea, intitulat Propyläen
Kunstgeschichte, am găsit o frază al cărei adevăr l-am perceput imediat-
Munte cu munte se întâlnește, darămite carte cu om. Din paginile rafinate,
scrise mai mereu la persoana întâi, chiar atunci când ea nu se identifică
întotdeauna cu cea a prozatorului, ci cu a unui narator ce se multiplică adesea
chiar în cadrele aceleiași povestiri, răzbate mereu personalitatea unui scriitor
posesor al unei gândiri nobile, al unor trăiri variate, format la școala unor
lecturi solide, cu preferință pentru Mateiu Caragiale, dar și pentru Barbey
dAurevilly. De altminteri, proza ce deschide volumul, În deal, pe Militari,
începe și se sfârșește simptomatic cu citate din neterminata proză mateină
Sub pecetea tainei.
În mult citata sa
Istorie a literaturii române de la origini până în prezent, G. Călinescu îi
reproșează lui Mateiu Caragiale metoda monografică prin care personajele intră
în scenă cu calificativele date de autor. Lucrurile nu stau întocmai aidoma în
prozele lui Radu Albala ce nu dă calificative dar are totuși o plăcere aparte
de a introduce în scenă noi și noi personaje, cu un gust ce mie mi se pare
specific omului de teatru ce vede lumea sub semnul spectacolului. Sigur e însă
că însuși naratorul e, ca și în cazul lui Mateiu Caragiale, un
scriitor-personaj ce le deapănă unor interlocutori ( unii cu funcții de
personaje-recurente ce se regăsesc în mai multe proze- Adrian, Vlad ori Conu
Cristi) istorii venite din Bucureștiul de odinioară, de la sfârșitul secolului
al XIX lea, din relativ tihnita perioadă interbelică, cu restaurante așezate și
nopți calme ce stimulau povestirea, din Bucureștiul amenințat de sovietizare,
cel în care în locurile unde până mai ieri erau bordeluri instituționalizate
apăreau peste noapte -ironia sorții!- inscripții agramate de genul aici
locuiește tov. Milițieni (Femeia de la miezul nopții), cu oameni care
călcau peste cadavre și căutau să se extindă în spațiul locativ devenit tot
mai prețios. Multiplicările acestea de personaje aduc cu sine în mod firesc
acțiuni suplimentare care parcă te îndepărtează de povestea inițială, istoriile
se intercalează, dau semne că se pregătesc să intre în relații contradictorii,
fac ca narațiunea să nu fie nicidecum rectilinie, te temi ca ea să nu scape din
mână. Așa stau, bunăoară, lucrurile în La Paleologu, text de factură
eliadescă, pornit să elucideze o enigmă care pe parcurs dobândește tot mai multe
neînțelesuri doar aparent soluționate de o lovitură de teatru. Și tot la fel e
structurată Femeia de la miezul nopții, povestire cu alură
fals-polițistă, ce parcă ar vrea să deslușească moartea cântăreței Sequana. Dar
nu oferirea unor răspunsuri finale e preocuparea scriitorului sau, mă rog, a
naratorului. Soluția fie se lasă ghicită, fie e pur și simplu lăsată în aer.
Uite, Vlade, la întrebările tale nu am răspuns e o replică emblemă pentru
condeiul cuiva ce preferă prelungirea istorisirii, complicarea ei, poate cu
gândul secret că odată o va relua. Căci povestirile din Femeia de la miezul
nopții sunt rodul condeiului cuiva care își controlează excelent imaginația
activă pentru a prospecta de fapt lumea spiritului Luăm o cafea și stăm de
vorbă cu fetele, ne petrecem timpul în tovărășia prietenilor și a samovarului
și asta în căutarea ori spre a aduce la suprafață o lume dispărută grație
cadenței și capacității de organizare a materiei narative specifice unui
scriitor cu știința turnurii frazei mătăsoase, pe alocuri arhaice, în
intimitatea căreia apare pe neașteptate o referință livrescă. Un scriitor care,
mânat de mândria mea de bucureștean, dar și de aventurile, avatarurile și de
amărăciunile propriei sale vieți (studenția la Litere și la Drept, scoaterea din
Barou, activitatea de editor, rătăcirile prin Capitala sărăcită de cutremurul
din 1977) te ia drept interlocutor, tovarăș de spirit, îți împărtășește enigme
din care furi împreună cu el, convins că adesea ele sunt întrebări la care nu
va răspunde nimeni niciodată.
Mircea
MORARIU
[înapoi]
***
Un eseu despre Sahara lui Ioviță
După volumul Vlad
Ioviță. Un hectar de umbră pentru Sahara (antologie, tabel cronologic și
referințe istorico-literare de Viorica Zaharia-Stamati) apărut la Editura
Litera Internațional și Grupul Editorial Litera în colecția
Biblioteca școlarului; serie nouă (colecție inițiată și coordonată de Anatol
Vidrașcu și Dan Vidrașcu), în preajma consemnării a 70 de ani de la nașterea
regretatului prozator și cineast care a fost Vlad Ioviță, Viorica
Zaharia-Stamati ne mai dă și un inspirat demers exegetic Eseu despre proza
lui Vlad Ioviță (150 pagini), care, recent, a văzut lumina tiparului la
editurile Augusta și Artpress din Timișoara.
Eseul este o formă
literaturizată a unei teze de doctorat despre lumi artistice,
personaje, tehnici narative în proza lui Ioviță, pentru care
licențiata Universității Transilvania din Brașov, proaspăt doctor în
filologie, lector superior la Catedra de literatură română și comparată a
Universității Pedagogice de Stat Ion Creangă din Chișinău, Viorica
Zaharia-Stamati, are un cult aparte. Această afecțiune cărturărească își află
sorginte, mai întâi, în (re)descoperirea zonelor profunde ale realității umane,
a feliilor de viață într-un excelent mixaj de formule eterogene. Între
acestea tânăra cercetătoare remarcă laconismul dialogului hemingwayan, monologul
interior joycean, fluxul proustian al memoriei involuntare, pluralitatea
vocilor, a planurilor narative și a punctelor de vedere în descendență
faulkneriană, valorificarea parabolică în stil camusian, tehnica flash-back-ului
și mecanismul sugestiei simbolice.
Autoarea insistă
asupra background-ului literar al anilor 60-80, asupra formulei
lirico-baladești, pune în evidență modalitățile de analiză și caracterizare
psihologică a unor personaje inadaptabile, ne introduce într-o lume a
ciudaților și suciților, accentuând performanțele tehnice în (re)ontologizarea
discursului narativ, a imaginii lumii,a unei societăți în derivă. Complexitatea
tehnicilor narative e condiționată de microcosmosul uman, de sufletul
unor intelectuali în prima generație. Opțiunea lui V. Ioviță pentru anumite
formule narative ține, se pare, de un manierism sui generis. Iată de ce e
explicabilă plăcerea Vioricăi Zaharia-Stamati de a cataloga cât mai multe figuri
și tehnici narative. Nu știu în ce măsură putem vorbi de un mimetism
artistic în cazul lui Vlad Ioviță, dar, cu siguranță, prozatorul pune sub
lupă drama subiectivă a unui singur personaj, existența măruntă,
banală, focalizând atenția pe un moment de criză, în care realitatea nu
poate fi escamotată.
Vlad Ioviță, ca orice
scriitor transnistrean aflat la marginea românismului, trăiește acut drama
dezrădăcinării. Să recunoaștem: în fond, Ioviță și Beșleagă sunt cei mai
tragici, mai puțin lirici și cei mai anticalofili și contorsionați.
Într-un dialog cu
Mihai Cimpoi Vlad Ioviță afirma: Prea multă sinceritate... strică. Vreau să văd
lumea nu numai din punctul meu de vedere, ci din mai multe puncte de vedere. Ale
tuturor celor de vârsta mea. Caut să scriu la persoana a treia, mă străduiesc să
fiu cât mai obiectiv.
Ioviță a cultivat
programatic genul scurt. Evoluția lui prozastică e urmărită în acest eseu cu
multă acribie, din diverse unghiuri, favorizând perspectivele semiotice și
hermeneutice. Viorica Zaharia-Stamati vine cu disocieri absolut inedite despre
tehnica punctului de vedere, despre dialogul intertextual în nuvela Se caută
un paznic, despre statutul naratorului în diferite tipuri de narațiune,
despre nuvela antologică Un hectar de umbră pentru Sahara, despre
onirismul nuvelei Sirena.
Se știe: autorul de
proză scurtă simte enorm și vede monstruos. E și ceea ce demonstrează
cercetătoatea în analizele personajelor din Dans în trei, Magdalena,
Dincolo de ploaie, în care se descoperă fulgerător, cu lumina blitz-ului,
un suflet de intelectual în prima generație, un black-hole, un vortex. Iată o
confesiune a naratorului: Și acum să vă spun că acela am fost eu. Eu sînt
Vaniuța Milionaru. Într-o confesiune, scriitorul se destăinuia: Am vrut... să
descriu un tânăr din generația mea... Noi am venit cu toții de la țară... Era
greu să pui această generație într-un canon, într-un anumit tipar de gândire...
Vaniuța Milionaru era un prototip al primilor gazetari ce lucrau la televiziune,
al primilor scriitori, primilor artiști....
Viorica
Zaharia-Stamati este o cercetătoare avizată, stăpânește materia, operează cu
concepte adecvate și bine articulate, are vocația sintezei și apetența
teoretizării. Eseu despre proza lui Vlad Ioviță este o carte extrem de
necesară în înțelegerea unui scriitor oarecum marginalizat, care odată cu
înaintarea în timp devine mult mai sclipitor, actual și valoros, singurul
propritar dacă nu al unei Yoknapatawpha, cel puțin al unui hectar de umbră
pentru Sahara, cu o lume de dezrădăcinați și înstrăinați.
Alexandru
BURLACU
[înapoi]
***
Norocul îi ajută
pe cei îndrăzneți de Emanuel
Engel
(Ed. Arca, Oradea,
2005)
Cartea
lui Emanuel Engel face parte din paleta genului memorialistic ca evocare,
stând alături de însemnări, jurnale, corespondență, memorii,
interviuri, acte, depoziții sau doar mărturii, mai mult ori mai puțin
însemnate. E o adevărată încântare să retrăiești cu autorul energeia din
păcate destul de entropică a culturii Oradiei (un gramatic avizat ne-ar putea
spune cum e corect: Oradiei sau Orăzii) ultimilor cinzeci și ceva de ani când
pelerini la porțile ei, precum Edmond Nicolau, Vladimir Streinu, Vida Geza,
Sică Alexandrescu, Romulus Todoran, Ivan Ordentilch, Al. Graur, Marietta
Sadoveanu, Horea Oprescu, Al. Husar, Baruțu T. Arghezi, Maria Zeller-Zamfir,
Flavia Buref, Miron Niculescu, Grigore Vasiliu-Birlic, Radu Beligan, George
Georgescu, Elvira Godeanu, Camelia Dăscălescu, Costache Antoniu și alții au
stat alături de orădenii Ilie Giulai, Ion Bradu, Valentin Avrigeanu, Dorel
Urlățeanu, Cristina Tacoi, A.G. Vaida, Emil Cotoi, Alla Tăutu, Alexandru Mătușan,
G. Toacsen, Pașca Ionică, S. Blum, preotul Olaru, parohul Belteki, Florica Bradu
(Florica Bâr), Alexandru Magereanu.
Pendularea autorului
între întâmplări adesea marginale și evocarea unor personalități de excepție ale
culturii românești, în sens larg, este de două ori semnificativă: o dată prin
lipsa de complexe pe care ți-o dă experiența trăită în angajarea în actul
cultural și a doua oară prin demitizarea personalității prin inserția în
imaginea sa uneori edulcorată a unor picanterii care, departe de a dezavua,
întregesc efigia celui vizat. Desigur, lucrul acesta nu ar fi fost posibil fără
un talent de prozator de la crochiu la tabletă, la schiță și mai apoi la
portretistică y compris selectivitatea de rigoare. De altfel, cine l-a
cunoscut, fie direct, fie prin diverse mărturii ale contemporanilor, fie chiar
din paginile sale de publicistică, și-a putut face o părere despre cultura
clasică bine asimilată, despre lecturile sale literare și istoriografice, despre
hobby-ul muzicii întreținut cu fervoare, cât și despre ceea ce Montaigne numea
honnte homme: devoțiunea stând sub semnul elegiac al futilității,
discreția și discernământul împinse până la umilitate. Sunt astfel memorabile
scenele intruziunii securității politice în Cercul literar Iosif Vulcan, când
preotul Olaru a plătit cu detenția simplul fapt de a fi preot și a participa la
ședințele de lucru, sau întâmplarea, de data asta în alt registru, cu întrebarea
lansată de politrucul nomenclaturist jdanovisto-nikolskian Haș, când a văzut o
sculptură amplasată la locul ei într-un scuar: De ce ați aruncat pe jos
sculptura și cât costă. Ca să nu mai pomenim de o altă sinistră fază, aceea a
amenințării adresată autorului de către același nedezmințit Haș când acela s-a
plâns că nu poate goli de locatari casa lui Iosif Vulcan pentru a o transforma
în spațiu muzeistic.
Va trebui să revenim
la această carte în care un timonier, fiu al lui Rudolf Wilhem Engel și al
Jessycăi Berta Smith, scrie pe valurile unor vremuri tulburi un traseu valabil,
găsindu-și, azi, mai mulți emuli decât confrați. Iar autorul poate fi liniștit:
faptul că figurează în primul comitet de redacție al celei de a V-a serii
a revistei Familia, alături de Alexandru Andrițoiu, Traian Blajovici,
Radu Enescu, Horvath Imre, Mircea Malița, Titus Popovici, Stelian Vasilescu,
Vida Gheza, nu a fost o întâmplare obișnuită în timpul odiosului regim
comunist.
Mircea
CONSTANTIN
[înapoi]
***
Cerșetori în
loden,
Culiță Ion Ușurelu,
Romanul asumării
unui destin
Oare
ce este mai fertil într-o discuție literară, dar și mai derutant decât perechea
de termeni: realitate ficțiune?! Serviciile și deserviciile aduse de cele două
concepte nu vor fi niciodată riguros contabilizate. Operarea grăbită cu ele
reprezintă o capcană pe care cu patimă ne-o întindem singuri, ca să descâlcim
parțial unele pagini dintr-o scriere literară.
Scriitorul vrâncean
Culiță Ion Ușurelu ne provoacă la o astfel de dezbatere. Câtă ficțiune și câtă
realitate este în romanul Cerșetori în loden apărut la Editura Salonul
Literar din Focșani în anul 1999? Nu vom face, desigur, o investigație prea
puțin relevantă în plan artistic. Importantă rămâne traiectoria romanului în
scopul atingerii și depășirii exigenței artistice.
Personajul principal,
Nicolae Rușitoru, traversează paginile cărții confesându-se. Când melancolic și
când revoltat, când meditativ și când sarcastic, acest personaj ne vorbește, ne
privește în ochi, cu intenția vădită de a ne scoate din amorțeală, din
comoditate și din lașitate. Nicolae Rușitoru dispune de candoarea introspecției
pe care o utilizează cu duioșie și acreală împotriva propriului drum de
intelectual, cadru didactic. Trece acest personaj, pe care nu ne grăbim să-l
identifică cu autorul cărții, prin diverse ipostaze, care îi relevă umanitatea
reținută și inteligentă îmbrăcată în hainele unei afectivități traumatizate.
Profesorul Rușitoru
este un ostracizat în regimul dictatorial al lui Ceaușescu. Chiar cu primul
capitol, Condamnarea, romanul ne atrage spre lectură. Profesorul rebel este
azvârlit din învățământ cu mânie proletară pe motiv că este un... trădător...
Adică și-a permis să gândească altfel decât sunau indicațiile venite de sus.
Reacțiile celorlalte
personaje din jurul lui Rușitoru sunt diverse și... perverse. Ca fascicule de
lumină rămân cei doi fii: Cristi și Marian. Și, ca de atâtea ori în viață, soția
se profilează pentru Rușitoru, ca fiind cel mai neînduplecat dușman. Din diverse
motivații interioare și creatoare Culiță Ion Ușurelu o configurează pe soția lui
Rușitoru, Marga, în culori sumbre, care fac din această apariție feminină o
ființă descărnată de orice... feminitate. În privința personajului Marga,
autorul adoptă o atitudine agresivă, care atinge uneori pamfletul acuzator.
Rușitoru își continuă
periplul aducător de noi suferințe. Boala ce îi răvășește trupul pieritor îi
amplifică dezbaterile cu sine și cu ceilalți despre situația omului în cadru
social. Un loc obsesiv al acestor confruntări este ocupat de poziția
scriitorului în regimul totalitar.
Ca o trăsătură
dominantă a romanului întrezărim intenția autorului de a combina chinul cărnii
și al spiritului cu dezbaterile acerbe pe tema dictaturii, a devenirii sociale
și individuale. Ca o echilibrare râvnită este și împărțirea romanului în două
jumatăți. În prima jumătate, acțiunea este plasată înainte de prăbușirea lui
Ceaușescu, iar cea de-a doua parte în regimul de...tranziție. Privirea
neînduplecată a lui Culiță Ion Ușurelu nu se atenuează, nu se entuziasmează în
fața noilor realități politice. Impresia la lecturarea acestor pagini este că
spiritul acid al autorului a căpătat noi dimensiuni. De la ironia fină la
sarcasmul devastator. Culiță Ion Ușurelu utilizează aceste procedee literare
pentru a scoate în pagină personaje, scene și întâmplări care devin verosimile
literar și valoroase estetic.
Personajele de toate
culorile... temperamentale și caracteriale sunt aruncate dinaintea ochilor
noștri de Culiță Ion Ușurelu pentru a fi asamblate într-un micro-univers
literar. Unele personaje amuză, altele ne provoacă frisoane de indignare.
Personajul Rușitoru își caută pentru sine noi definiții într-o călătorie în
Occident, printre românii care, din diverse pricini, și-au părăsit țara. Nici de
astă dată nu se înregistrează deturnarea autorului de la privirea critică și
pamfletară. Personajul transgresează experiențe, întâmplări... accidente, din
care se salvează prin întoarcerea la... disputele literare și... sufletești.
Prin potopul de
nereguli ridicole și de abuzuri aberante ale perioadei de tranziție, se
întrevede o speranță, chiar și iluzorie pentru unii dintre cititori. Este
credința în Dumnezeu, pe care personajul romanului o reîmprospăteză într-un
pelerinaj pe la mănăstirile din nordul Moldovei. Prin divinitate, personajului i
se dezvăluie o umanitate pierdută și în curs de regăsire. Dar cel care trebuie
să se regăsească permanent este chiar personajul în carne și oase. Iar carnea de
pe el dă semne vădite de cedare a resorturilor vitale. Boala nu l-a cruțat, a
evoluat spre călătoria finală a tuturor muritorilor. Cu trupul slăbit,
personajul dialoghează imaginar cu bunicul copilăriei și adolescenței sale.
Bunicul este bătrânul înțelept din fiecare dintre noi. Și personajul romanului
Cerșetori în loden i se destăinuie acestuia ca la ființa cea mai apropiată
sufletește. Mai ales că pe cei doi nu-i mai desparte o prea îndelungată zăbovire
a vremii. Este o confesiune cu sine... Este o mărturisire tragică, fiindcă în
prezența morții toți suntem singuri, părăsiți... Dar ne căutăm sprijin în
iluzii, în vorbe...
Culiță Ion Ușurelu,
prin personajul său Nicolae Rușitoru, se ridică dinaintea noastră ca un
scriitor-personaj ce-și cucerește și-și dezvăluie înțelepciunea senină,
echilibrul sufletesc și iubirea de oameni, de adevăr, de frumos. Nu poți să nu
fii de acord cu multe dintre aserțiunile ce se desprind din paginile cărții...
Chiar dacă acordul cu ideile romanului nu este integral, asta nu înseamnă că
imaginile literare nu te subjugă prin autenticitatea și tumultul trăirilor. Și
peste paginile cărții plutește parfumul unui cosmos literar suficient lui
însuși. Această victorie îi aparține doar autorului Culiță Ion Ușurelu, care a
reușit să transfigureze un material de viață, și personală, și națională, și
europeană. Acest material diform, hidos uneori, uluitor alteori, a fost
disciplinat de Culiță Ion Ușurelu pentru a constitui pânza de mătase din care a
tăiat și cusut haina luxoasă pentru romanul Cerșetori în loden.
Este o performanță
estetică a autorului de a preface chipul urât al vremurilor într-un tablou
frumos, atrăgător... Și acest tablou este romanul Cerșetori în loden... Roman
care nu estompează urâțenia lumii... Roman ce reclamă pentru noi un orizont
interogativ... Roman prin care Culiță Ion Ușurelu își dezvăluie sufletul și
suferințele de scriitor ce-și asumă deliberat propriul destin...dincolo de
ficțiune și de realitate... pentru a se întâlni cu sine... și cu cititorii...
cărora le oferă o carte împlinită estetic.
Costel PRICOPIE
[înapoi]
***
Calendarul Maramureșului, 2006
În Maramureș, respectiv în Baia
Mare, s-au pornit multe inițiative care au fost înăbușite în fașă deși s-a
dovedit mai apoi că erau demne de urmat pentru o nație întreagă. Așa s-a
întâmplat cu Calendarul Maramureșului, cu Dicționarul autorilor maramureșeni.
După ce inițiativa a prins viață și în alte zone, s-a slobozit și către
Maramureș făptuirea ideii. Cei din Banat susțin că și lor li se întâmplă la fel.
O cultură devine unitară prin diversitate și nu mai poate azi fi în totalitate
generată și făptuită doar de la Centru.Spaima ar decurge din ideea că unii mai
provinciali ae dori ruperea de unitate și federalizarea. Ceea ce s-a dovedit
a nu fi adevărat. Poate că există, în subsidiar, aceste idei subversive, însă
ele nu pornesc de la oamenii de cultură români care au totuși idee despre ce
este aceea o națiune cu o cultură proprie.Ce pierde o țară dacă ea este armonios
făptuită cultural prin provinciile sale istorice: Maramureș, Crișana, Banat,
Oltenia, Bucovina, Moldova, Muntenia, Dobrogea?
Nu se spune adesea că
Bucureștiul este capitala provinciilor. Se știe și s-a dovedit în istorie că
optimul economic este o sumă a suboptimurilor economice. Suma este formată din
elementele sale, ori dacă elementele saler sunt dezvoltate și suma va fi
asemenea.
Dumitru Iuga este poet
și, asemenea poeților de valoare, de când îl știu el a luptat pentru a poromova
în țară și în lume valorile Maramureșului. Fiind urmaș al voiervozilor, cum le
place lor să spună, ideile sale au produs scântei de multe ori, dar ele au fost
de bun augur.
După ce a inițiat
Calendarul Maramureșului a crezut de cuviință să-l continue în vremuri noi. A
editat împreună cu colegii de la Centrul Creației Populare Memoria Ethnologica,
o continuare în idee și conținut a Calendarului Maramureșului din 1980. După
ce s-a pensionat, el n-a renunțat la ideile sale și, iată, editează acum numărul
2 al Calendarului Maramureșului.
Toate sunt bune până
aici, numai că Memoria Ethnologica este îăn formă și conținut asemănătoare cu
Calendarul Maramureșului. Nu pot apărea două publicații sub nume diferite și cu
tematică identică. Singura
soluție ar fi ca
Memoria Ethnologica să se restructureze
având în colegiu oameni de specialitate și să ia o ținută universitară, iar
Calendarul... să-și continue drumul în forma sa inițială.
Din acest număr
reținem semnăturile valoroase ale lui Ioan Alexandru, Ion I.C. Brătianu, Petru
Comarnescu, Andrei Grobei, Vasile Avram, Vasile Lucaciu, Gheorghe Pituț, Ioan
Pop Reteganul. Pe lângă colinde, multe mituri, balade, orații și strigături de
nuntă, proverbe, ziceri, precepte, ghicitori, calendarul publică poezii și proză
ale scriitorilor din Nord.
Tematica acestui număr
este axată în speță pe Țara Chioarului, anume satul românesc Șurdești, căruia i
se face descrierea dezvoltării după documente începând cu anul 1411 până în
2006, martie. Tot o cronologie a vieții și activității pr. Dr. Vasile Lucaciu
este realizată la pagina 40. Criticul de artă Petru Comarnescu scrie despre
Stâlpul de la Șurdești, pe care l-a văzut în anul 1967 într-o vizită în Țara
Maramureșului. Reținem cântecul economului (țăranului) dintr-o însemnare a
anului 1895: Lucrul face pe oricine în lume domnu,/ Doamne, binecuvântează pre
economu.
Ștefan JURCĂ
[înapoi]
|