Bluesul speranței
Debutînd în revista Nistru (1982), cu versuri de o candoare expresivă
potrivnică lecților pe care le luase în studenție, Margareta Curtescu s-a retras
apoi, cu retractilitatea paradoxală! a unui melc ce adoră zgomotoasa
cochilie a școlii, pentru a reveni în viața literară abia odată cu titularizarea
în Catedra Limba și Literatura Română a Universității A.Russo din Bălți
(1993), dar mai cu seamă în mediul junimist (deloc anacronic, în contextul
oblomovismului cultural basarabean) al Cenaclului de Joi1
și al revistei Semn.
Redactînd2
o notă la ciclul Curiozități pentru mass media (Semn, nr. 2/1995),
decelam în poemele Margaretei Curtescu o tonalitate camerală, marcată de o abil
insinuată metafizică a timpului. Un bloc de marmură transparentă
încheiam, gîndindu-și structurile și virtualele-i forme interioare.
Trecutul s-a depus și mai gros, de atunci, deasupra lui însuși, Margareta
Curtescu publicînd, între timp, două cărți de poeme, care, deși n-au rămas
neobservate, nu i-au adus recunoașterea pe care o merită ca una dintre poetele
(două-trei) de seamă ale Basarabiei.
Glosînd în marginea volumului Prinsă între clamele speranței (1997), Dan
Mănucă (în prefață) și Em. Galaicu-Păun semnalau ubicuitatea cuvîntului cuvînt
(autorul volumului Poezia de după poezie atestîndu-l de 14 ori),
ambii au eludat însă locul și semnificația tăcerii (inclusiv cele ale
liniștii și ale derivatelor ei), un termen nu mai puțin însemnat în ecuația
discursului și, mai ales, în ceea ce privește configurarea statutului
rostirii poetice.
Între a rosti cuvîntul și a-l tăcea există un deșert pe care
lirica (post-)modernă s-a obișnuit să-l irige cu sevele reflecției. Dar a
spune sau a nu spune nu este totuși dilema Margaretei Curtescu, poeta
revendicîndu-și, funciarmente, o rostire sonorizînd surdine (bunăoară,
într-un poem, cei fără glas cîntă/mai dulce decît sirenele). Deși nu e
singular (apropo, deloc înrudit cu ludico-pateticele cuvinte și tăceri
sau, mai nou, cu sentențios-scepticele cuvinte dintre tăceri ale lui
Vsevolod Ciornei), acest tip de emisie nu este la îndemîna orișicui. Dovada e că
cei mai mulți artiști ai slovei se bălăcesc în vorbe, într-un heleșteu
de zgomote, mai exact. Prin urmare, în modernitatea noastră postmodernă nu
comunicarea în sine s-a blocat, ci mimarea acesteia secătuiește/pervertește
rostirea. Ori de cîte ori ar fi folosite ca material semincer, cuvintele nu se
golesc pe dinăuntru dacă între a spune și a auzi există o relație
genetică.
Pentru că nu creditează auzul celuilalt, suspectîndu-l că ar fi
imperfect, Margareta Curtescu a ales ipostaza retorică! de a se comunica
sieși. Aduni larma din liniști, i se adresează vocea poetică unui tu
pe care îl încorporează de fapt. Este însemnul monologului și al introvertirii.
De aici la poezia exploratoare a efectelor lui cunoaște-te pe tine însuți e
doar un pas. Iată de ce jurnalul, în a cărui cheie sînt scrise textele
Margaretei Curtescu, developează cristalele acelui tensionat monolog care este
însăși viața. Poeta se dispensează de social fără a-și teatraliza gestul,
închizîndu-se în coconul de azur al unui bovarism demistificat necontenit.
Iluzia și luciditatea sînt valențele unui oximoron revelînd starea de masacru a
sfîșierilor interioare. Lumea ca teatru sînt eu!, ar putea exclama,
aglutinînd două expresii celebre, eroina acestor autoscopii fulgerate de
obsesia autodenunțării (control al scrisului o numește Marin Mincu).
Nu întîmplător, gîndul că mă denunț... avertizează adeseori conștiința
emitentă, temperînd elanul confesiunii. Fișe de temperatură ale unei
sensibilități reglate la măsura de curaj atent supravegheată, să nu
uităm a unui eu care face din spovedanie un mod de a se împăca cu sine însuși
(și cu lumea!, atît cît aceasta îi dinamizează trăirea), poemele Margaretei
Curtescu ar putea fi considerate, cu o formulă camilpetresciană, dosare de
existență. E adevărat, biograficul frust este reconstituibil în mic, îl
substituie însă magistral suprastructura unei biografii a crizelor
sensibilității feminine, de la travaliul nașterii și orele de menaj la
resuscitarea umbrelor memoriei și radiografierea instantanee a condiției
afective a eului, filonul din care se secretă fierea (o tragică miere, în
esență) a discursului.
Integrat ansamblului structurilor imaginarului poetei, volumul Prinsă între
clamele speranței (o antropologie a tristeții și însingurării,
evocînd o ființă prinsă în temnița corporalității) pare să prefațeze
textele reunite sub titlul Simple bluesuri (2003), acesta deja un jurnal
matern (în intenție) reverberînd agonic ecourile trecerii și bulversările
destinului. Conștiința captivității existențiale și tristețea bluesului
fuzionează organic, în cea de-a doua carte dramatismul experiențelor doar
accentuîndu-se. Așa se face că jurnalul de azi continuă jurnalul de
ieri, cu atît mai mult cu cît regimul notației își asumă, nediferențiind
decît predicativ, amintirea, sugestiile onirice și trăirea în act.
Oricît de bine intenționat, actul critic alunecă adeseori în subiectivisme3
de tot felul, violentînd nu o singură dată chiar metoda pe care o
îmbrățișează. Ca să înfrînez improvizația și să-mi stăpînesc cît mai eficient
domeniul4,
inventariez obsesiile majore, desprind pasajele realizate sau slabe, ridicole,
după caz, pînă calculatorul personal» adecvează lectura la obiectul cercetării.
În poezia Margaretei Curtescu fascinează mai ales aventurile eului, acea
figură de o geometrie amețitoare, pe care o descrie spiritul în căutarea
propriei identități și a identității poeticului. Or, ce este poezia dacă nu un
răspuns imposibil la întrebările Sfinxului care este ființa însăși în fața
marilor dileme identitare?!
Sigur că, pornind de la un model analitic prestabilit, se poate susține că
poeziei Margaretei Curtescu i-ar lipsi cutare sau cutare dimensiune. Fișele
mele, de exemplu, arată un deficit de ironie, jocuri intertextuale, descripție,
minimă este și antrenarea resurselor fanteziei etc. Cu numai goluri de
acest fel am umple mai multe pagini. Unii critici chiar excelează în acest
sens, forțînd metamorfoza particularului sau accidentalului în general. Iată de
ce, un lucru cam uitat de la o vreme, este esențial să interpretăm
constantele, obsesiile, ca și acele mutații lexicale, motivice sau de
viziune pe care le înregistrează discursul de la un poem la altul (cînd avem
datele problemei pe față), de la o carte la alta, întru împlinirea idealului de
personaj ca figură fundamentală a textului. În universul eului, aici
se dă (sau trebuie să se dea) bătălia pentru profilarea naturii inconfundabile a
poeticului. La limită, cum afirma Albert Thibaudet în Reflecții asupra
romanului, scriitorul își creează personajul pe direcțiile infinite ale
vieții sale posibile. Dacă lucrurile stau anume așa, cum este atunci eroina
care se înalță, evanescent, din poemele Margaretei Curtescu?
Ascultîndu-i pașii însingurați și glasul, și inima, poeta își sculptează
eroina (mitul personal, cum ar spune Charles Mauron, întemeietorul
psihocriticii) după chipul și asemănarea sa, dar nu fără o reținere în a divulga
amănunte care să o defavorizeze în ochii vulgului. Rezultatul e că textele se
scriu ca și cum autoarea i-ar inculca cititorului un fel de neutralitate a
rostirii. Cel mai ades însă, substanța profundă și dramatică a discursului se
revoltă spontan, contrazicînd flagrant strategia secretomană a instanței
auctoriale, prin pielița subțire a enunțurilor erupînd respirația caldă a
adevărului vieții: Melancolia sapă în trupul cuvintelor /cavoul de unde te vei/
contempla. Dar cruzimea perspectivei autenticiste nu se instalează niciodată
deplin. Învinge vaietul, de un patetism domolit, afin cu tăcerea: Ziua
[conotant al transparențelor n.n., N.L.] se ghemuiește/ într-un ungher
impropriu și tace, altundeva tăceri mîloase își tot adînceau albiile.
Simțirea vie își croiește pîrtia printre vocabule, căutînd să se aciueze în
miezul tăcerii, unde și gestează, finalmente, inocența cuvintelor, absoluta
lor stare de grație dinainte de a fi comunicat cu realul. Filozofia eroinei e
aceasta: caută-ți un loc printre cuvinte și taci, pentru că
cuvintele te trădează, te denunță, malformînd esența demnă, echilibrată,
egală sieși a eului.
Cauza criptică a acestei labilități discursive nu e de natură metafizică, e și
aici vag! sentimentală: să-l iubească altă femeie/ iar tu să-ți redactezi/
oftatul/ lîngă statuia lui de aer. Sau: seducătorul își uită ochii/ pe văzul
tău învins (...)/ apoi tu îți lași gîndul/ pe ridurile lui alintate/ de palmele
altei femei...»O gelozie latentă regizează de departe oftatul, regretele,
spaima, timiditatea, tremurul umed al buzelor, sugerînd o idee despre
sensibilitatea claustrată bovaric în coconul de azur. Oricum, strategia
camuflării relictelor sentimentale triumfă: legenda ta n-o va cunoaște/ nimeni/
chiar dacă mîna ce scrie divulgă mișcarea fluidă/ a unor semne cuminți/ și
naive.
Fără a-și modifica trăsăturile definitorii, în Simple bluesuri portretul
eroinei lirice cîștigă o complexitate superioară, pe alocuri fizionomia morală
nuanțîndu-se arcimboldește: îmi îndrept umerii [anunță cu franchețe eroina în
chiar versul inaugural al cărții n.n., N.L.] pășesc pe sub platani. el mă
iubește... Imprevizibilul intervine abrupt, e vorba de... fiul ei: are doi ani
și nouă luni... O clipă, prelungită, de seninătate și împăcare, dar pacea
sufletului și deplina împlinire feminină întîrzie. Mai mult: liniștea dă peste
margini; valuri de liniște îi trec peste mîini, agitînd tăcerea
spiralată, preschimbînd utopia împăcării cu sine într-un calvar al
autodistrugerii. Atmosfera sumbră devine plumburie (bacoviană!, și autoarea dă
seama de acest lucru: totul se știe de la Bacovia), amenințătoare. Ceva ocult
sapă, în continuare, galerii terifice în magma tăcerii. Ambiguitatea plutește
dens în văzduh: scriu să mă refac, domolesc larma din cuvinte... Dar și:
doamne să ajung și la echinoxul de toamnă, sînt un mormînt în care susură
neputința. Cutremure mistice zguduie neîncetat plăcile tectonice ale
confesiunii. Totul se amalgamează: o criză a vîrstei, una a scrisului, alta a
maternității neînțelese în litera instinctelor ei protectoare; și iarăși: o
criză sentimentală, teroarea memoriei ancorate în timpul celor dispăruți, o
angoasă acaparatoare, dar indefinibilă. Presiunea e năucitoare, doborînd
cortinele nopții, încercuind, strivind: străină mie însămi, își spune eroina,
stăteam în mijlocul unui spațiu concentric iar el se comprima se comprima. Cînd
tensiunea scade, crizele se rezolvă eliptic (atunci am trăit o mică moarte),
nu și definitiv, pentru că totul e reversibil, iar acompaniamentul de blues
al existenței se propagă activ, dureros, în țesuturi.
Pășind zigzagat, cu trup de flamă și ochi vlăguiți, străbătînd o noapte cu
brațe de volbură, eroina își toarnă sensibilitatea în fraze laconice
(revin la scriu ca să mă refac): trebuia să mă nasc doar pentru tine. E cel
mai tragic cîntec de leagăn din cîte cunosc. De o extraordinară energie a
așteptării e și această expresie erotico-thanatică: nu mă mai vindec de ceea
ce/ nu mi se întîmplă.
În dulcele stil
romantic, mîntuirea vine din trecut (cu hălci de amintiri voi plăti cîinii
[actualității!, n.n., N.L.] să nu-mi sfîrtece glezna; amintirile despre tine
mă refac, trecutul se revarsă năvalnic; cum să te uit dacă te refaci mereu
din cioburi și obosită viața mea se trage spre tine) și, doar arareori, surîde
din viitor (poate ne vom iubi cîndva sub coaja cuvintelor). Atunci cînd
pogoară, fulgurant, bucuria prezentului e a scrisului, a poemului (refac poemul
întineresc), dar și a răzbunărilor lucidității (în realitate iubirea e o
acadea ronțăită în grabă).
Cu
toată fibra agonică a confesiunii, un cromatism urzit cu migală luminează
sau umbrește delicat bolțile interiorității: cerul/ e o paletă cu
roșumovalbalbăstriu, în ziua marelui denunț voi reveni de pe o pajiște maronie
cu brațele pline de lalele sălbatice, zvîcnet blond, zarea vineție,
bucuria verzuie, timpul fulguirilor oliv, zîmbet mov, sigur că și cocon
de azur etc. În cea de-a doua carte atestăm și o remarcabilă propensiune a
discursului spre vegetal, încarnări plăpînde sau viguroase de plante și arbori
năpădind de pretutindeni landșaftul poemelor: arbori blînzi (...) ca într-un
film de kieslowski, prin hruba umbroasă de frasini arini ulmi corni păducei
stejari rătăceam, peste urmele noastre au crescut levănțică și iarbă grasă,
revino cu toporașii pitiți în sihla ghimpoasă/ cu toate florile de mușețel
presurate pe vale, cuvintele tale (...) aveau tremur de anemone etc. Deasupra
tuturor acestor simboluri ale luxurianței vegetale se clatină, emblematic,
expusă tuturor vînturilor, floarea de vîsc, metaforă a
singurătății și austerității roditoare: floare de vîsc liniștea mea din sîngele
tău crește.
Omniprezent, Timpul (cuvîntul și sugestia privilegiate ale Simple-lor
bluesuri) bandajează dramele și rănile eroinei cu unduiri de smirnă sau
cu revelația perpetuă a apusului. Cavernos, defect, lipicios, de
tranziție, timpul imprimă meditației poetice consistența aspră și răvășitoare a
trecerii (nervos timpul mă ronțăie, notează eroina), dar și sublimul său
dar al duratei, singurul care încarcă de sens (bluesuri scobesc în cerul
dimineții faguri pentru tristețea mea) setea senzorială a viețuirii, mirarea și
extazul de a fi.
O
eroină memorabilă, amintind de marile eroine literare, fără ostentație
însă, fără ifosele erudiției, cu numai simțirea. Și cu talent!
Note:
1. Mimeticilor!, a și
spus-o, mai puțin spartan, Eugen Lungu și corul nostru antic l-a aplaudat
împreună cu corifeul: singur ăsta să ne fie nouă!, ca și
lunediștilor adică mimetismul.
2. Al doilea gerunziu...
mamă (sic!) Doamne!.
3. Matei Călinescu,
evocat de N. Breban într-un interviu cu Iosif Sava (Cf. Radiografii muzicale,
Iași, Ed. Polirom, 1996), ar fi vorbit undeva, nu fără temei, despre influența
dispoziției de moment a criticului asupra calității comentariilor sale.
4. Da, și al meu
deja, din moment ce publicul o tentație, totuși, și pentru poeții-diariști
i-a smuls autorului opera. |