Poezia și proza eseului
O carte de eseuri a
lui Arcadie Suceveanu era firesc să apară. Poeta faber (unul dintre
artizanii rafinați ai... porțiunii basarabene a Parnasului) este și un poeta
doctus, iar pasiunea scrisului în postmodernitate te împinge numaidecît (și)
în brațele zeiței care protejează eseul (care nu se poate să nu existe, chiar
dacă nu știm cum o cheamă). Eseistica poetului Suceveanu e de mult un fapt
remarcabil. Chiar mă gîndesc dacă Euterpe nu-i face, acum, scene de gelozie.
Datele tehnice
(statistice) ale cărții lui Arcadie Suceveanu sînt absolut necesare, pentru că
explică multe lucruri. Așadar, autor: Arcadie Suceveanu, poetul care nu trebuie
recomandat în mod special, un autor modern, sensibil, receptiv la demersul
literar al colegilor. Este, cum spuneam, un poeta faber, știind să
șlefuiască vocabulele, să le proporționeze și să le îmbine cu gust. Dar este și
un poeta doctus, un scriitor venind din lecturi. Un volum de eseuri nu este o
surpriză și - în contextul unei abundențe de cărți de poezie a autorului -
era... de mirare că întîrzie să apară. Titlul, Emisferele de Magdeburg,
este deopotrivă o metaforă și o referință culturală. Volumul cărții (320 pagini)
este, după mine, foarte mare - am să spun de ce - și include eseuri, portrete
literare, cronici, articole, adică 67 de texte (multe, zic eu, mă voi explica
mai jos). Un scriitor cu vocația postmodernului nu putea să nu scrie și o carte
de eseuri - așa ar putea să sune o frază egală cu un truism. În cazul lui
Arcadie Suceveanu, vocația e dublată de un rafinament al simțului estetic,
autorul nefiind atît un devorator de cărți, cît un degustător fin. (Faptul că la
degustații se propun uneori și surogate nu e vina oenologului.)
Emisferele de
Magdeburg, un eseu de referință
din cartea omonimă, încearcă - dincolo de apărarea dreptului la noutate în
poezie - să împace tradiția și inovația, autorul văzînd în asta forța morală
a unei literaturi.
În Același Don
Quijote, Suceveanu, invocînd figura imuabilă a senatorului morilor de vînt
(într-un fel, chipul poetului dintotdeauna) glosează pe marginea temei poetul
și timpul/ poetul și schimbările/ poetul și contextul. Tema lumilor
paralele din literatura basarabeană (atît de acut comentată azi!), anticipînd
articolul lui E. Lungu - care a deranjat lumea de la noi mai mult decît altădată
Lobacevski - este disociată cuminte în Literatura basarabeană: mai multe
Vieți parelele .
O serie de antologii
poetice (apărute pînă la 2002) îl provoacă pe Arcadie Suceveanu la o analiză a
felului cum este antologată literatura basarabeană (Antologia: criterii și
modalități de selectare).
În Argumente pentru
viitorul poeziei, autorul, ușor patetic, intuiește parcă un pericol pentru
poezie (nu cred că există acest pericol cu adevărat, pentru că antipoezie s-a
făcut cu vîrf și îndesat, cel puțin în secolul trecut, iar poetul cu pletele
rebele, aflat în transa inspirației, pelerina lui Byron și chiar floarea
albastră a lui Novalis - adică modelul romantic amenințat (?) astăzi - erau, la
timpul lor, stricătorii de modele, făcînd un fel de antipoezie, în sens
clasic).
Oricum, Arcadie
Suceveanu vede în toate ipostazele vechi (tradiționale) sau noi (deconstructiviste)
ale liricii o perspectivă care îl face să creadă că poezia se va scrie
întotdeauna. Finalul eseului este, de fapt, un poem: Așadar, tot ce se
întîmplă cu noi și în jurul nostru, ,,tot ceea ce ochiul prinde și mintea
imaginează - iarba ce răsare pe șanț, greierul sihastru ce-mi cîntă cu uitare
de sine la balcon, melancolia maro a casetofonului de pe masă, clipocitul
aproape metafizic din țevile de canalizare, visul ce-mi dă senzația zborului,
aerodinamica bobului de grîu, brîndușa ce neagă cu inconștiență fizica atomică,
chiseaua cu dulceață de cireșe din universul bucătăriei, intuiția altor lumi
posibile, religia fanatică a meciurilor de fotbal, sărutul adolescentului de pe
scara blocului, ochiul ce se deschide în fiece lucru - sînt tot atîtea argumente
pentru viitorul poeziei.
Poate că cele mai
interesante eseuri sînt cele care invocă personalități literare și culturale.
Tragicul destin al lui Paul Celan (despre care merită să se scrie, în Bucovina,
în Basarabia, în România) este surprins în cîteva pagini dense ale eseului
Paul Celan, poetul existenței presate .
De altfel, Arcadie
Suceveanu se vede într-un fel obligat să evoce o serie de literați bucovineni,
inegali ca valoare, dar apropiați sufletește. E vorba de cîteva chipuri
dramatice, trecute în neființă, de la Ilie Motrescu (un Labiș al Bucovinei),
Vasile Levițchi, Ion Vatamanu, pînă la contemporani: Hostiuc, Zegrea, Gociu,
Spătaru...
Dincolo de unele
portretizări ori cronici ocazionale, Arcadie Suceveanu știe să surprindă cîteva
calități care fac să învie personajele. Astfel, Serafim Saka este Cavalerul lui
Altceva, este cel care s-a detașat mereu de context (contingent),
făcînd - spre binele său și al literaturii noastre - figură aparte. Adică este
omul incomod și omul opoziției.
Grigore Vieru
(recentul oponent al lui Saka în polemicile de cîteva săptămîni bune) este în
acest sens contrariul absolut: Aproape că nu există scriitor, pictor sau
compozitor, primar sau președinte de țară, mai mare sau mai mic, mai bun sau mai
puțin bun, mai de stînga sau mai de dreapta, care să nu fi fost uns cu mirul
generozității sale, de multe ori exagerată... Această constatare, fixată în
eseul Receptarea lui Grigore Vieru, este exactă și... perpetuă. Acum vreo lună
de zile Grigore Vieru repeta această ispravă (gratuită) de adulare a tuturor
eroilor naționali - de la Em. Bucov și A. Lupan la A. Strîmbeanu și V.
Zbîrciog, de la M. Snegur și P. Lucinski la... S. Mocanu, consilierul actualului
președinte comunist. Un singur nume este prezentat acolo ca odios: S. Saka.
Pentru că e altceva. Pentru că are spirit critic, nonconformist.
Printre portretele
unor poeți se regăsește - ușor previzibil - silueta filiformă și chipul de
emerit ale artistului plastic Ion Severin, din care desprindem două opinii:
Ion Severin are o predilecție deosebită de a înfățișa forme și aspecte
interioare, viziuni introspective, de dincolo de materialitatea protectoare
și reprezentarea exterioară; Viziunea lui Ion Severin se întîlnește [...] cu
cea a poeților postmoderni, care reprezintă des-facerea lumii...
Eugen Lungu (eseul
Noul spirit critic) face parte, negreșit, din categoria criticilor literari
creatori. Scrisul acestor autori pare să fie uneori o «proză de idei» sau chiar
«o poezie a ideilor»... Sau, în aceeași cheie: ...în textele lui Eugen Lungu
se manifestă atît criticul literar, exegetul, cît și scriitorul... Dar tot atît
de importante - și chiar definitorii dacă vorbim despre un critic - sînt
calitățile remarcate mai jos: Nu vom greși defel dacă vom afirma că valoarea
textelor semnate de Eugen Lungu poartă marca unei ireductibile conștiințe
morale. Evaluările și judecățile sale critice, opiniile și atitudinile sale de
editor (redactor-șef al Editurii Arc) și de cronicar al edițiilor de carte sînt
ale unui om bine fixat în moralitate, de o consecvență și inflexibilitate
binecunoscute în mediile noastre culturale. Criticul nu se prea arată dispus să
facă jocul nimănui, nici să cedeze în fața presiunilor conjuncturale de tot
felul, ceea ce echivalează cu o adevărată performanță într-o lume literară plină
de frustrări și handicapuri, în care s-a produs o totală confuzie și devălmășie
a valorilor. N-am văzut numele său stînd «rușinat», chircindu-se spre a trece
cît mai neobservat, sub prefețe «încurajatoare» ori sub vreo cronică la cărți
mediocre, indiferent dacă acestea aparțin unor tineri autori din seria «Prima
verba» sau unor găunoase celebrități «galonate». Tăcerea cu care tratează
anumite nume și cărți este, fără îndoială, una «semnificativă» și uneori
deranjează.
Estetic, Arcadie
Suceveanu se situează între orfismul lui George Meniuc (impregnat de vasta
cultură livrescă a acestuia) și un alt soi de livresc, complementat într-un fel
ludic, postmodernist și de artefact al lui Emilian Galaicu-Păun. Eseul despre
poetul care se asociază în mod expres cu postmodernismul, cu radicalismul și
inconformismul tinerei generații se intitulează Emilian Galaicu-Păun și
ghilotina lui Robespierre. Suceveanu se referă - ca să explicăm acest titlu
- la vîrsta iacobină a lui Robespierre, la patimile revoluționare ale celui
care cerea (pe timpurile cînd Em. Ga. P. afirma că ceea ce ne lipsește este un
Nu basarabean, nota mea - M.V.C) ghilotinarea «girondinilor» literari
autohtoni. Iată cîteva trăsături de penel suculente, expresive, dense (foviste)
ori nuanțate (impresioniste) la portretul acestui Robespierre al literelor
basarabene care e și un fin poet liric - : Purtând sămînța zaverei în oase,
poetul a ieșit în arenă haiducește, cu pieptul dezgolit, ignorînd uzanțele, acea
strategie meschină și perversă pe care o adoptă de multe ori comentatorii
literari. Ironice, inteligente, adesea devastatoare, fiecare cronică a sa
trezește polemici, incită și irită. Mînat de un nedezmințit spirit belicos,
Emilian Galaicu-Păun pare să-și fi făcut o sadică satisfacție din a dărîma
ierarhiile existente, din a smulge coroana de pe cele mai simandicoase capete și
frunzele de stejar de pe uniforma mareșalilor literari.; În poeme funcționează
un mecanism al transcenderii: o forță centrifugă transportă realul și
concretul în abstract, în timp ce altă forță, centripetă, aduce în vasele
sangvine ale cuvintelor și simbolurilor «reale», încărcate de cotidian, doze de
abstract și fabulos. Precum în Legea corespondențelor pantaculare - ceea ce e
sus e și jos! ceea ce e jos e și sus! - tiparele se «confundă», se
întrepătrund: divinul cu laicul, metafizicul cu teluricul. Așa se face că
întîlnim la tot pasul subtile inserții autoreferențiale, operații de sublimare,
interferențe și suprapuneri de planuri, o împletire a existențialului cu
livrescul și o ciudată transubstanțializare a cuvintelor.; Livrescă,
anagramatică, intertextualistă, insurecțională, poezia lui Emilian Galaicu-Păun
este grea de sensuri și se citește greu. Pentru a ajunge la miezul ei cititorul
este nevoit să deschidă dicționarele și să dezghioace sensuri provenite din
surse eterogene, să înnoade și să deznoade lanțuri frazeologice, să învingă zeci
de obstacole grafice și prozodice: paranteze, ghilimele, linii punctate,
trimiteri la subsol, cuvinte criptogramatice ori sincopate, puncte de suspensie
etc., etc. În schimb, revelația, atunci cînd reușești să ajungi la ea, și
satisfacția estetică justifică orice efort.
În aceste pasaje de la
urmă, Arcadie Suceveanu se prezintă ca un critic literar care știe să
disocieze, chiar dacă instrumentează dirijoral textele interpretate și le
colorează în limbaj artistic (cum o face, deseori, același Emilian Galaicu-Păun).
Suceveanu este
critic-disociativ-poetic și atunci cînd analizează poezia autorilor pe care-i
gustă cu adevărat (Gr. Vieru, A. Codru, V. Gârneț, V. Romanciuc, I. Flora, T.
Chiriac, N. Danilov ș. a.).
Receptarea, în timp, a
literaturii și a scriitorilor suferă implicite și explicite mutații. O serie de
eseuri reprezintă un alt fel de receptare, în alte cazuri - o evoluție a
receptării, o reevaluare (nu numaidecît și revizuire), din perspectivă actuală,
a lui Eminescu, Caragiale, Vieru, Stănescu ori Pușkin. Împăcînd taberele de
adepți ai lui Caragiale și Eminescu, eseistul afirmă: Ambii, Eminescu și
Caragiale, reprezintă polii spiritului românesc: în jurul celui dintîi
gravitează idealurile naționale, elanurile patriotice, sentimentele înalte,
«lumea ideilor platonice», în timp ce în jurul celui de-al doilea polarizează
derizoriul realității cotidiene, infernul ființei, ridicolul și caricaturalul,
negativul existenței.
Cazul Pușkin este
invocat în carte din nevoia de deideologizare a receptării poetului rus în
Basarabia, fapt care nu poate fi evaluat fără elucidarea laturii morale și a
atitudinii șovine etalate de Pușkin.
O interesantă
constatare face Arcadie Suceveanu în legătură cu receptarea, azi, a poeziei
stănesciene. Citită astăzi, după atîtea și atîtea experimentări moderniste și
postmoderniste, după ce atîtea lucruri s-au schimbat și sedimentat în literatura
română, poezia lui Nichita Stănescu apare mai așezată, clasicizată, cum s-ar
zice. Enormitățile și-au mai micșorat dimensiunile, bizareriile și paradoxurile
silogistice par mai puțin insolite, exercițiile ludice, care au violentat
gramatica și au inversat logica lucrurilor, și-au mai pierdut din
spectaculozitate.
Oricît de atente
lecturile cărților prezentate, oricît de exacte disocierile (cu bisturiul, cu
laserul, după caz), se rețin totuși - din toate eseurile - chipurile
persoanelor/personajelor. De fapt, eseurile devin proze artistice în care
aventura ideilor e alternată și completată cu memorabile caracterizări de
personaje: V. Gârneț, Em. Galaicu-Păun, G. Meniuc, I. Severin, N. Esinencu, E.
Lungu, Ș. Hostiuc. Iată unde se developează - fapt poate nebănuit nici de autor
- și talentul de prozator al poetului și eseistului Suceveanu.
Un singur exemplu: Vasilică
era cel mai sufletist, cel mai afabil și zgomotos dintre noi, exteriorizîndu-și
sentimentele și afecțiunea, dînd mici spectacole de prietenie și devotament.
Reușise să-și adune o uriașă bibliotecă de carte românească, pe care o ocrotea
cu prudență de minotaur de «controalele» noastre răvășitoare. În romanticele
seri de cenaclu, pe cînd ascultam de pe disc poezie clasică sau citeam din
producțiile proprii, sentimentalul Vasilică, în momentele culminante, cum ar fi
cel din Scrisoarea III, «Tu ești Mircea?...», dădea ochii peste cap și se
izbea cu fundul de podea; sau, cînd cineva dintre noi citea o poezie «mortală»,
își dădea precipitat palme, «pedepsindu-se» că nu el a scris-o... Atunci cînd
își citea poemele, își construia o voce tragică, gravă pînă la paroxism, spre a
le etala dramatismul și profunzimile, ori chiar era în stare să scape cîte o
lacrimă peste zaharisiții trohei și dactili, urmărind cu mici fulgerări de ochi
reacția noastră. Generos cu toată lumea, prefera să vorbească aproape
întotdeauna în termeni laudativi, în cuvinte învăluitoare și spiralate,
garnisite din belșug cu miere și ambră. Această atitudine encomiastică (o
adevărată «strategie») l-a salvat de multe rele și l-a ajutat să se mențină în
post, mai întîi la ziarul Zorile Bucovinei, apoi la Postul de Radio Kiev,
în redacția emisiunilor în limba română. De cum simțea că i se șubrezește
poziția, Tărâțeanu își umplea toate recipientele cu tămîie, apropiindu-și de
urechile șefilor diavoleasca mașinările de fabricat ditirambi și balonașe de
săpun. Chit că, imediat ce-și întorcea capul, rîdea de ei de crăpau mîțele.
Uneori avea imprudenta inițiativă de a ne invita pe ring, pentru «a vă omorî cu
o poezie». Cel mai adesea însă, pierdea competiția, învins de cnocauturile
noastre mai radical-moderniste. După ce își aplica ritualicele palme, sărea
negreșit la gîtul liderului serii, mîngîindu-i auzul cu adormitoare pene de
păun... Mărunt la trup, construit din arcuri și scripeți, Tărâțeanu era un copil
bătrîn, cu sămînță de stele și zurbă în oase... Vasilică era mai mult decît un
nume - era un epitet, o definiție, semnificînd, în parte sau concomitent:
ambiție și ideal, suflet mai mare decît trupul, neastîmpăr de spiriduș, ochi
ageri de țistar pîndit de vultur, lacrimă etalată în staniol, vorbă de miere
curtînd simandicoase urechi, vis romantic scăpat inabil în pragmatismul
cotidian...
Senzația pe care am
avut-o la o primă lectură a eseurilor lui Arcadie Suceveanu (în Sud-Est,
la Contrafort, Semn ori în Basarabia) se confirmă acum, la o
relectură (începută ca una de serviciu, de necesitate și încheiată - sincer
- ca una de plăcere): o bună parte din eseurile domniei sale sînt cu siguranță
printre cele mai bune din cîte s-au scris la noi. Sînt modele.
Printre cele mai bune,
sînt cele două evocări: George Meniuc sau Întoarcerea în Ithaca și
Posteritatea lui George Meniuc (mai ales primul).
Eugen Lungu e de
părerea că rîndurile despre Meniuc ale lui Arcadie Suceveanu sînt mai mult decît
o evocare. Autorul construiește, în fapt, o mitologie despre protagonistul
său, evocînd / reconstituind și alte zeități ale Empireului: Al. Rosetti, T.
Arghezi, G. Dumitrescu, Constant Tonegaru ș.a.
Portretizările pe care
le face eseistul au ceva de sepia, culoare de epocă eterată și mincinoasă ca o
romanță, sub tentele căreia viciile și ridurile realului dispar într-un
sfumato care îți permit să iei o cocioabă drept castel englezesc... (E. Lungu).
Arcadie Suceveanu
acceptă senin această definire a stilului, intitulîndu-și unul din capitolele
volumului de eseuri chiar așa: Portrete în sepia. Evocată de eseist,
personalitatea lui George Meniuc se prezintă ca un model dramatic al artistului
deplin, care trăiește un fel de rezistență culturală interioară într-un veac
ostil esteticului (și vai, doar în final - și doar parțial, disperat - încercînd
exteriorizarea rezistenței prin revenirea la unelte). Aceste eseuri merită
citite/ privite ca un documentar dramatic, dar și ca un poem liric despre omul
de cultură aflat sub vremi.
Citatele din cartea
lui Arcadie Suceveanu se vor reproduse - chiar dacă sînt prea mari pentru o
cronică: Lucra cu febrilitate și speranță la cartea de sinteză Preludiul
Bucuriei și, concomitent, începuse să scrie o piesă, traducea din bîlinele
rusești și retraducea, cu o nouă forță lingvistică, poemul Cîntec de oastea lui
Igor. Era perioada ultimului Meniuc, a poetului care reușise la senectute să se
reidentifice cu sine însuși, să-și reformeze viziunea și opțiunea estetică.
Maestrul trăia într-o continuă stare poetică, era predispus oricînd să vorbească
ore în șir despre literatură, despre nuanțele sau semnificația vreunui cuvînt,
iar din mașina lui de scris ieșeau poemele Caleașca soarelui, Raigardas,
Columb, Mărul roșu, Oglinzi fermecate, Cerescul vultur, Balada piramidelor,
de-o frapantă prospețime artistică, tipărite îngrijit pe hîrtie velină, cu
litere suple și zburătoare, în corpul cărora, din cauza panglicii jumătate
negre, jumătate roșii, se vedeau un fel de firișoare roșii, ca de sînge...
Ochelarii masivi, pe care-i purta atît pe stradă, cît și la masa de scris, erau
meniți parcă a-i clasiciza chipul de intelectual de stirpe veche rupt din ramura
literaturii române dintre cele două războaie; lentilele lor păstrau intacte
imaginile vii ale lui George Călinescu, Nicolae Iorga, Tudor Vianu, Nicolae
Cartojan... Atunci cînd și-i scotea, în momentele de conversație sau de
destindere la birou, semăna cu un Buddha cufundat în contemplație și asceză.
Sau: cerceta cu aviditate limbajul basmelor, baladelor, colindelor, extrăgea
din vechile hrisoave cuvinte arhaice, expresii delicate rare, își făcea note și
fișe, fiind posesorul unui adevărat atlas lingvistic, al unui «depozit de
metafore» și de relicve poetice. Sau: O dată cu Vremea lerului, pentru George
Meniuc începe «dramatica întoarcere a lui Ulise» la Ithaca sa pierdută în zarea
tinereții. «Fiecare om își are Ithaca lui, mi-a mărturisit odată, referindu-se
la mitul elen care îl fascina și tulbura adînc în ultima vreme, gîndește-te, la
întoarcere pe Ulise l-a recunoscut numai cîinele său Argos, aproape orb...
Doamne, ce tristă-i povestea asta!». Poeziile scrise după apariția acestei cărți
poartă însemnele unei adevărate metamorfoze lirice, ale unei noi vîrste
interioare. În ele se pot citi ușor amprentele digitale, cele adevărate, ale
poetului. Volumele ce au urmat, Florile dalbe (1979) și Toamna lui
Orfeu (1983), indică cu pregnanță regenerarea spiritului său creator,
revenirea sa simbolică în gara din care în vara lui 1940 îl petrecuse Geo
Dumitrescu...
Arcadie Suceveanu
evită, cu eleganță, notele critice ori exigențele, prin eufemisme gen patina
timpului se face pe alocuri (numai? nota mea - M.V.C.) simțită; sau: micile
(sic!) «inserții» de natură ideologică au pătruns în țesătura multor texte...
Adevărul e că aceste inserții au fost mai multe iar patina timpului e
prezentă cam de pe la 1939 pînă pe la ...(?). Dramaticul situației s-ar contura
și mai bine dacă adevărul ar fi fost spus în întregime. Pentru că, altfel (dacă
nu ar fi existat un conjuncturism de durată), de unde autoflagelările poetului?
Am vrut, în cele expuse mai sus, doar să se înțeleagă cît de dramatic poate fi
un destin mutilat, atunci cînd se crede - naiv! - că micile concesii ar putea să
te ocrotească de marile cedări și, în fine, autorateuri. Eseurile lui Arcadie
Suceveanu (la cele două, menționate, se adaugă dramaticul fragment evocator
Fila din mașina de scris, despre ultimul document artistic, poemul
Tramvaiul roșu, neterminat, al lui Meniuc) evocă o personalitate și invocă o
problemă, cea a artistului supus probei timpului nemilos. Nimeni dintre noi nu
știe cum ar fi procedat în situații similare. Dar destinul acestui poet - aici:
grație lui Suceveanu - devine unul emblematic.
Emisferele de
Magdeburg, ca să revenim la un
text programatic, este un eseu plin de adevăruri: a) ...Poezia [...] nu
poate exista decît ca o perpetuă înfrîngere de sine, ca o firească, în
dialectica ei, depășire a tiparelor existente; b) Anchilozarea și osificarea
este egală în artă cu autoanihilarea; c) ...adevărații continuatori ai lui
Eminescu sau ai lui Arghezi nu sînt acei care, cu rîvnă de epigoni, au scris în
viziunea și expresia lor, ci tocmai aceea care au fost în stare să găsească
replica salvatoare, eliberîndu-se de sub tirania marilor modele și găsind noi
filoane lirice; d) Insolitul devine lucru obișnuit (afirmație dublată de un
citat din Hugo Friedrich: ...anormalul unei epoci a devenit norma celei
următoare). Surprinzător însă, urmează o formulă didacticistă, o povață:
important este însă ca replica să vină în chip natural, aproape impersonal, să
nu aibă tendințe iconoclaste, exclusiviste, sfidătoare, etalîndu-și orgoliul de
a inventa, pe loc gol, aici și acum, poezia. Nu-mi place formula impesonală și
imperios (îmi vine să zic: imperial)-sentențioasă a lui Arcadie Suceveanu cînd
afirmă, de exemplu (alături de mai-susul important este), că ...e bine ca
poeții din generațiile mai tinere să aibă mereu conștiința că o formă poetică
nouă este un act de sinteză a formelor existente... Mă explic: dau dreptate
tinerilor - fie că-i chema/ cheamă Baudelaire, Rimbaud, sau Tzara, ori, mă rog,
Crudu - care credeau altceva decît că sintetizează, dar îi dau absolută
dreptate și lui Arcadie Suceveanu. Dar nu-mi place tonul de mentor care divulgă
această... duplicitate literară: inovator în poezie și ... conservator-atent
în metapoezie. Și încă o replică: a fi modern în poezie înseamnă chiar a nega
și a detesta oricît ar părea de șocant (de unde, altfel modernismul? de unde,
de fapt, o altă poezie?).
În fine, să vă spun de
ce cred că volumul de eseuri recenzat mi se pare prea mare (ca număr de titluri
și de pagini). Părerea mea este că unele texte ar fi putut să lipsească, fiind
de fapt... din altă carte. Nu cred că simplul motiv al editării unei prime cărți
de acest gen în bibliografia scriitorului ar fi trebuit să includă tot ce a
spus/ a scris în proza eseului Arcadie Suceveanu. Adică ar fi putut fi omise
(lăsate pentru altă carte) articolele publicistice, chestionarele, anchetele,
cuvîntările, interviurile, adică tot compartimentul Agora literară (oricît de
interesant ar părea). Apoi, fără a simți pierderea, puteau lipsi cîteva
portrete ocazionale și cîteva cronici și eseuri scrise dintr-un soi de
complezență, bună poate pentru reviste, mai puțin pentru această carte de eseuri
care, în părțile ei cu adevărat interesante, se citește cu plăcere și produce
revelația pe care ți-o dă doar un obiect de artă deosebit. |