Despre drama zborului
frânt (II)
1.6. POETICA DE TRANZIȚIE: DE LA DORIC LA
IONIC
Ionicul reprezintă
vârsta modernă a romanului românesc. În linii mari, primele însemne ale
romanului ionic (nu facem nici o descoperire) țin de schimbarea perspectivei
narative, de multiplicarea punctelor de vedere, de subiectivism și
fragmentarism, de drame personale, de autenticitate, interioritate și
intimitate, de psihologism și autoscopie etc. Revelator în acest sens este chiar
debutul în cheie dorică, având o strategie cu orchestrare narativă
contrapunctică, dar structura căruia deschide noi perspective de lecturare și
interpretare.
Strategia rebreniană a
debutului este foarte răspândită în romanul basarabean de tip tradițional,
clasic și e explorată cu virtuozitate de Ion Druță. Cu referire la structura
inelară, Beșleagă notează undeva: Ce am învățat de la clasici, de la scriitorii
mari în privința compoziției? Dacă stau și mă gândesc la cărțile mele, unele au
o așa zisă compoziție circulară. Acțiunea începe aici, în locul acesta, se
desfășoară și se termină tot aici. Vasăzică ciclul întâmplărilor se încheie.
Lucrul acesta se întâmplă în Zbor frânt. Acțiunea începe pe malul
Nistrului, acțiunea se desfășoară și se încheie tot aici, pe mal, când Isai
pornește cu băiatul în brațe spre casă. În Durere e tot așa... Când
meditez asupra compoziției unei cărți am în câmpul meu de vedere câteva linii de
subiect. Aceste câteva linii se împletesc așa cum împleteam noi biciuști în
copilărie: în trei, în patru mai complicat, și-n opt și-n doisprezece. Asta-i
ca și cum gospodina țese în două ițe, foarte simplu, țaca-țaca! dar în patru
ițe, pe urmă în șase e mult mai complicat! E desigur o metaforă. Despre punct
și contrapunct, autorul ține să remarce: Nu sunt versat în problema asta, o
știu doar în linii mari. După mine contrapunctul nu este altceva decât reluarea
unor motive, a unor teme. Pe parcursul desfășurării acțiunii. Acuma îmi vine în
minte un exemplu clasic de contrapunct: Bolero-ul lui Ravel. Aceeași
melodie este reluată o dată, a doua oară, a treia, a șaptea oară, mai intens,
tot mai intens, cu aceleași frânturi de melodie, cu aceleași părți componente
ale ei, dar reluate parcă la infinit. Este ceva fermecător! Muzica însă nu e o
descoperire târzie pentru mine, din contra foarte timpurie. Descoperirea mea
propriu-zisă, care poate că nu e descoperire, ci un adevăr vechi de când lumea,
dar pe care l-am descoperit eu, este că dacă în muzică într-o orchestră
instrumentele pot suna, se pot produce simultan pentru a crea efectul simfonic,
în arta cuvântului posibilitatea aceasta e limitată. Aici cuvintele se succed
unul altuia, fie că sunt scrise, citite cu ochii sau pronunțate. O carte, dacă
ar fi să fie tipărită nu sub formă de pagină, cu două dimensiuni, lățime și
lungime, sau înălțime și lățime, ci sub formă de panglică, atunci s-ar întinde
pe o linie lungă-lungă... Ar fi cărți de cinci kilometri, ar fi cărți de șapte
kilometri, ar fi cărți de o sută de kilometri. Dar ar fi și cărți de trei
șchioape. Povestirile lui Cehov, bunăoară. Descoperirea mea în ce constă? A
obține acest efect simfonic, a crea iluzia stereo... adică a spațiului, se
poate nu prin succesiunea cuvintelor, ci prin structura compozițională, prin
reluarea pe parcurs a anumitor motive. Atunci se formează ceea ce în pictură se
numește profunzime, perspectivă.... Toate descoperirile scriitorilor din
secolul trecut țin preponderent de spațiul artistic și timpul artistic. Este o
observație care pentru perceperea romanului are o importanță fundamentală: Când
am spart tiparele, care mă încorsetau și mă împiedicau să-mi desfășor
posibilitățile creatoare mici-mari, cum or fi ele, atunci am descoperit că limba
în afară de valorile ei logice, de sens, are valențe muzicale extraordinar de
puternice. Și dacă este ceva care poate fi numit vraja unei limbi, atunci
aceasta este muzica ei. Plasticitatea limbii este hipnotizantă, căci îți stăruie
în ochi și oricând poți evoca o imagine... Dar vraja adevărată ce-ți scapă
atunci când închei lectura? Ceea ce zace în adânc, cred că nu sânt atât
imaginile, tablourile grandiose, ci ceva mult mai subtil: muzicalitatea
surprinsă, materializată în operă. Cred că ceea ce face literatura modernă,
începând cu Proust, cu alți mari scriitori ai secolului nostru, bunăoară, cu
Faulkner, e că ei folosesc nu numai valențele plastice ale limbii, dar
valorifică muzicalitatea limbii, și prin asta extind enorm de mult potențele ei
expresive, astfel ca limba să fie folosită cu maximum de efect....
Începutul doric al
romanului Zbor frânt, deschidere oarecum neobișnuită în raport cu alte
debuturi din romanele tradiționale, foarte clare și coerente, cu un narator
omniscient și omniprezent, cu o viziune auctorială și continuitate liniară, cu
structură teologică și inelară ca în Povara bunătății noastre, cu
protagoniști tipici în situații tipice. E un început ce mizează pe jocul apei,
pe jocul destinelor, pe jocul de planuri temporale. Psihologia și valorile
dominante ale personajelor sunt de ordin intim. Protagonistul are un suflet atât
de mobil, încât mereu trebuie să fii atent la alternarea și abordarea
evenimentelor, a realității reduse la niște ipoteze, la reluări insistente de
motive, chiar și a conjuncției coordonatoare copulative și menită să
accentueze și la acest nivel colaționarea evenimentelor:
Iar când se întâmpla,
la mulți ani de la pățania aceea, să-l întrebe careva: îi drept ce spun unii în
sat, că ai trecut la nemți dincolo, în vara când a oprit frontul aici, la
Nistru, de-a stat toată vara, și-i drept că ai ucis un om cu mâna ta
și era cât pe ce să te duci și tu pe apă la vale, dar te-au scos valurile la
mal și te-a găsit nu știu care pe nisip, de te-a dus acasă în spinare,
și toată fuga numai din cauza că a vrut maică-ta să te chelfăneze
când
îl întreba careva așa Isai zâmbea uneori, alteori se supăra și-i întorcea
celuia spatele și se ducea în drumul lui. Iar dacă vedea că se ținea
vreunul scai de dânsul, se da aproape de tot parc-ar fi vrut să-l muște de
obraz, acela se ferea speriat, iar Isai îi spunea rar printre dinți:
Măi! Am vrut să mă
duc cu nemții, să nu ajung să te mai văd și pe tine
Ori:
Unde dracu erai
când a dat ciuma-n găini?
Așa răspundea și
se zbârlea mai încoace, când se făcuse morocănos tare de nu mai auzeai cu lunile
o vorbă de la dânsul, iar când îi dădeai dimineața ori seara binețe se făcea a
clătina din cap numai, de nu puteai pricepe ori că îți răspunde, ori flutură
să scape de gânduri. Zic, așa răspundea mai încoace, după ce își nălțase și
el casa lui, ceva mai sus de casa bătrânească a mâne-sa și se însurase
și-l dăruise Dumnezeu cu un băiețel și o fetiță (băiețelul mai
mare, fetița mai mică). Și or fi fost toate bune, dacă n-ar fi început
să se despartă de nevastă-sa și ba s-o trimită acasă la părinți, ba să se
ducă el înapoi la părinți, ba să se ducă el înapoi la mamă-sa, în casa cea
bătrânească din vale, împărțind, se înțelege, și copii când unul își
lua fata, iar celălalt băiatul, când aista lua băiatul, iar celălalt fata. Ca
apoi se întâlneau copii în drum ori la scăldat și uitând care și
al cui îi; se duceau amândoi să întrebe de mama, iar mama îi trimitea la tata
să-l întrebe și ei se duceau
până la urmă se adunau tuspatru la un loc
și trăiau iar, până la o vreme, când porneau din noi cu despărțirile.
Și mai totdeauna femeia își aducea aminte cât de cuminte era Isai pe
când era băietan, și zicea că nu degeaba a vrut să-l gâtuie mâne-sa,
și nu degeaba a fugit el peste front, că de astă parte totuna l-ar fi găbjit
și că, poate, era mai bine dacă nu-l mânau valurile la mal. Vorbele astea
i le spunea mai ales atunci, când Isai venea acasă ori prea vesel ori prea
târziu, pentru că se întâlnea ba cu unul, ba cu altul, și el, om lumeț,
nu putea trece pe lângă oameni, cum treci pe lângă parii gardului. Și
dacă i le spunea, Isai nu se supăra, ba încă râdea, iar o dată a cătat luuung la
femeie, apoi s-a ridicat de pe laiță, a venit până la dânsa, i-a pus mâinile pe
umeri, și când femeia s-a izbit țipând spre ușă el a scrâșnit parcă ar
fi sfărâmat în dinți mărunțel o farfurie și a zis:
Fratele Ile rămăsese
dincolo
pentru dânsul am trecut, proasto. Ai înțeles?
Ceea ce trebuie
reținut din acest fragment, în primul rând, este polisindetul, un mijloc
eficient de expresie a insistenței, reiterarea contrapunctică a mai multor
motive, a mai multor perspective temporale și naratoriale în abordarea
pățaniei. Pățania, adică evenimentul devine din start fapt de
conștiință în elucidarea zborului frânt al protagonistului, iar pe scară
mai largă, al neamului. Evenimentul este relatat de un narator extradiegetic, un
narator din afara acțiunii, cu frecvente schimbări de perspective, dar cu o
omnisciență totuși redusă. Despre pățania aceea nici protagonistul nu
știe până la capăt ce i s-a întâmplat, cum de a scăpat, cum l-au împins apele la
mal. Chiar naratorul știe mai puțin decât personajul, stare confirmată în
apropierea imediată de acest fragment: Dar, așa morocănos și supărat și
repezit s-a făcut încoace, mai târziu, când a început a se sfădi cu nevastă-sa,
de care sfezi cam greu era să spui cine din ei doi era mai vinovat. (vezi că
oamenii din sat îl știau de gospodar așezat și harnic de, poate olecuță
cam zărghit uneori, dar cu cine nu se întâmplă de acestea?). Așa că despre cele
ce făcuse și pățise el demult și cât i se întâmplase, și
cum se întâmplase, și de ce era să se prăpădească (dacă, bineînțeles, așa
a fost după cum vorbeau unii din sat, că adică să fi trecut dincolo, la nemți)
despre toate acestea nu vorbea și nu povestea nimănui mai încoace
vreme. Iar mai înainte, adică la vreo doi trei ani după întâmplarea aceea, ori
poate chiar mai devreme, când lucra împreună cu frate-său Ile la arat (după ce
s-a dus frontul și s-a făcut sănătos, că avusese de zăcut cam multișor,
cum avea numai vreo șaisprezece ani, a făcut niște cursuri și a început
să lucreze tractorist; iar după ce s-a făcut tractorist și ara pe partea
asta de deal, dinspre răsărit, l-a luat și pe Ile ajutor pe lângă
dânsul, și chiar s-a apucat să-l învețe să mâie tractorul), - zic,
atunci când arau amândoi nopți la rând dealurile șezute câțiva ani părăginite,
de zbărnâia tractorul lor de dimineața până-n seară, și din apus până-n
zori iară, de ziceau oamenii: Ce mai lucrează aiștea ai Frăsânei!, în serile
acelea, i-a povestit Isai lui Ile toată pătărania din vara de atunci. I-a
povestit tot ori, poate a mai tăinuit câte ceva; oricum, dar Ile știa mai multe
decât alții, care auziseră câte ceva de la Isai, câte ceva de la naiba știe
cine, de ziceau: Bre, el chiar a vrut să se ducă cu nemții în țara lor? Da, a
vrut! Și ei au vrut să-l ieie! Iar mai pe urmă nici el nu vroia să
povestească nimănui nimic. De ce? Poate de aceea, că începuse nevasta să-i zică
lui Isai că toată hărmălaia din casa lor (adică cu despărțeniile) îi din cauza
lui frate-său, al lui Ile adică, pentru că, zicea nevastă-sa, care aflase și
ea câte ceva de la Isai, că Isai ar fi fost atuncia lovit de un glonte la cap
și la umăr, și din lovitura aceea la cap i s-ar fi tulburat mințile,
de s-a apucat de băut și nu se poate opri și limpezi uneori cu
săptămânile. Ori poate de altceva? Poate de aceea că dacă a venit vremea să-și
facă Isai casă, nu știu cum că nu s-a prea înțeles cu Ile, căci fiind acesta mai
mic, n-a vrut să-i deie din grădina mamei sale, care după lege a lui era, adică
să-i deie o bucată de lot unde să-și clădească și el casa lui, că Isai vroia să
se așeze anume lângă casa bătrânească, în vale, mai aproape de apă. Dar dacă
s-a pus împotrivă Ile, s-a dus în deal, și a însemnat loc de casă acolo, și
nu s-ar fi sfădit ei, frații, dar când a început Isai a călca pe alături, Ile
l-a zgâlțâit olecuță, adică a încercat să-l zgâlțâie și el fiind cam
înfierbântat a ridicat mâna asupra fratelui și se pare că chiar a dat ori a vrut
să deie, dar Ile s-a ferit și Isai a lovit în mamă-sa, adică mama lor,
amândurora. De aici toată ruptura dintre frați, de n-au grăit lungă vreme. Că
măcar că maică-sa demult îi iertase, zicând că n-a vrut, așa s-a întâmplat, că
Isai, la urma urmei, pentru Ile și-a pus atunci viața în primejdie, și
ar trebui ca Ile să-l ierte, dar Ile se încăpățână și nu vroia să-l ierte
în ruptul capului. Acest debut este o oglindă în care se reflectă micșorat
întreg romanul. Ulterior unele motive vor fi preluate și amplificate,
reinterpretate și răsturnate, căci romanul se prezintă ca un permanent dialog
de voci și o neîntreruptă punere în abis.
În interioritatea lui
Isai colcăie pulsații subconștiente. Isai este înzestrat cu darul/ viciul
autoscopiei. Conflictului cu mediul social e interiorizat, Isai devine om
problematic, ca și orice protagonist de roman ionic, dar în locul
intelectualului este preferat (și în Zbor frânt, și în Noaptea a
treia, și în Ignat și Ana, și în Durere) muncitorul. (Un
tribut plătit modei regimului totalitar? Un răspuns evaziv la comanda
socială?).
Este dificil să
explicăm calea atât de lungă până la intelectualul Alexandru Marian. Altele sunt
clarificările în cazul cu preferința pentru spațiului rural, spre exemplu, în
locul spațiului citadin. La mijloc, se pare, e proiectul unei epopei a
neamului (epopei inițiase Ion Druță, Ion Constantin Ciobanu), despre care aflăm
nu numai în unele interviuri, dar și în unele fragmente publicate ca bucăți
autonome. Mai adăugăm că în contextul unei societăți dogmatice proiectul nu
putea avea sorți de izbândă, chiar dacă ea se centra pe istoria unei familii de
la țară, pentru că așa cum sesiza critica de la Moscova era în Zbor frânt
un ceva bolnăvicios. Dar și mai multă anormalitate decela critica
în Noaptea a treia. Toți protagoniștii romanelor lui Beșleagă au ceva
maladiv. Cum trebuie tratați și Isai, și Filimon? Niște dezadaptați?
Dezrădăcinați? Niște înstrăinați, învinși, ratați?
Dacă e să o credem pe
soția sa, dar motive avem destule să o facem, Isai a devenit fire sucită și
morocănoasă mai încoace. Această fire nu e determinată de memoria genetică a
protagonistului. Închiderea în sine a lui Isai care și-a pus în primejdie
viața, căutându-l pe Ile, fratele mai mic, nu e rezultatul mai multor
suspiciuni, ci consecința unei trădări tocmai din partea fratelui. (Pe scară
mai largă, un indiciu al societății, al neamului). De aici și substanța
romanescă, dozată în nenumăratele ipoteze, presupuneri ale consătenilor în
jurul pătăraniei, supoziții, bănuieli din partea oficialităților. E o
contrapunere a individului unei societăți total ostile și agresive. E o
înstrăinare a omului, capabil să gândească, dar nu și să acționeze împotriva
spiritului gregar
Pățania lui Isai este
abordată și relatată într-o omnisciență relativistă, adică
relatarea e a unui narator cu o omnisciență redusă, limitată în raport cu
omnisciența naratorului auctorial din romanul doric. În același timp omnisciența
naratorului e subminată și de multiplicarea reflectorilor, a
personajelor antrenate în elucidarea pățaniei, care își dau cu părerea și ei.
Dar și aceste fragmente abundă în incertitudini de parcă, părea
sau poate, dacă așa a fost, auzise câte ceva, după cum
vorbeau unii din sat, nu știu cum, nu se știe, se năzare etc.
care alimentează o oarecare teamă, mai multe dubii în privința
exteriorizării sau interiorizării lumii.
Uneori naratorul știe
mai puțin decât protagonistul. Chiar și protagonistul nu știe totul despre
salvarea sa. Tot ce știe despre salvarea sa el află din spusele bunelului, dar
cum a ajuns la mal înotând cu o mână numai Nistru știe, dar acesta tace.
Diversificarea
narațiunii, ca reflex al complexității lumii, se produce prin schimbarea de
unghiuri, prin atribuirea perspectivei mai multor personaje, dar privilegiată
rămâne totuși perspectiva naratorului îndoielnic care privește atât din
apropiere, cât și din depărtare, din exterior și din interior, adoptând
perspectivele personajelor antrenate în trama romanului.
Zbor frânt
este un roman de tranziție de la forma dorică la cea ionică, deci un
roman cu o poetică hibridă (N. Manolescu). Începutul, în cazul dat cadrul
romanului (acesta reprezentând o narațiune în ramă), ca și forma închisă,
sunt realizate în bună tradiție dorică. Elementele debutului și ale finalului
sunt articulate în convenția construirii romanului clasic cu structură inelară,
în timp ce romanul ionic, se știe, are o structură deschisă, care și constituie
o primă diferență de suprafață în raport cu romanul ionic. O altă deosebire
stabilim în tehnica comentariului, procedeu supralicitat de romanul
doric, ilustrat exemplar de Liviu Rebreanu. De altfel prin rezumate ale
evenimentelor, prin tehnica teleologică, formă închisă, inelară, pin modelul
lumii răsturnate Zbor frânt este un roman doric, dar prin nivelul
aprecierii faptelor, prin multiplicarea punctelor de vedere, prin
discontinuitate și eșafodajul subiectului care nu coincide cu fabula, prin
selectare și ordonare a materialului romanesc acesta are o natură ionică.
Rezumatul este, de
exemplu, un element obligatoriu la Rebreanu, care după o relatare a unui
eveniment, poate încheia printr-o caracterizare, apreciere de tipul celei
atestate frecvent în romanul Ion: surcica nu sare departe de trunchi. E
un procedeu, cum observă N. Manolescu, ce amintește mai ales de Creangă care,
după o abordare și relatare intervine, de regulă, cu un rezumat. Același
procedeu în cazul lui Beșleagă apare modificat (conștient sau inconștient) ca în
debutul dat: După aceea Isai, care simțea că parte din vină o poartă el, s-a
îngropat și mai adânc într-însul și s-a închis mai pentru toți. Poate chiar
pentru toți și pentru dânsul.
Adeseori un fragment (apa
învolburată sau zborul lăstunilor) e în raport cu întregul o
permanentă punere în abis, o strategie predilectă de construire a
romanului. Unul și același eveniment, spre exemplu, e reluat și abordat din
diverse perspective, cu reveniri și amplificări, afirmări și negări, anticipând
într-un fel construcția întregului roman la diferite nivele esențializate și
centrate pe relații antitetice dintre cei doi frați, două maluri, două lumi,
două timpuri, chiar două nopți etc. Acestea la rândul lor se includ într-o rețea
de interrelații foarte ramificate. Arborescența relațiilor e accentuată de
alternarea tehnicilor narative foarte variate. Timpul în roman, dilatat sau
comprimat, ia formele prezentului și trecutului, definind când un timp
obiectiv, când unul subiectiv, dar și un timp al acțiunii și un altul al
narării etc. Sunt modalități ce într-o operă deschisă accentuează și sugerează
inepuizabile forme și ipostaze ale modului existențial, mai exact, ale
zborului frânt. De aici și deschiderea romanului către neașteptate
interpretări, uneori insolite și inedite chiar și pentru autor. Această
deschidere către noi realități existențiale e stimulată de particularitățile
mecanismului de simbolizare.
Simbolul artistic e
capabil să înglobeze, să sugereze noi și noi semnificații mai ales atunci când
romanul e impregnat de miteme, semne sau topoi care sporesc forța de
simbolizare a acestuia. Acestea au funcția de anticipare a acțiunii ca în
romanul doric. Semnificativ în acest sens este țipătul amenințător al
lăstunilor. Bunelul trăiește într-o lume a semnelor: visul cu lupul sfârșește cu
furatul (în limbajul tranzitiv supus represaliilor) feciorului; țipătul
lăstunilor care așa mai țipau dimineața și care parcă se învârteau pe deasupra
casei, semn că nu-i a bine, îl pândește o primejdie; povestea celor doi frați
care s-au dus amândoi să se scalde și s-au prăpădit amândoi e o prolepsă cu o
forță de anticipare și generalizare structurantă, dar și o nouă (a câta la
rând?) punere în abis. Iată povestea bunelului în varianta lui Isai:
Erau frații născuți și crescuți pe malul apei, ca și dânșii, și știau să înoate
ca peștii, dar vezi că s-au înecat. Și nu de alta dar s-au zbânțuit și s-au
hârjonit, iar unul dintr-înșii a vrut să-l sperie pe celălalt și cum s-a dus
ceva mai la adânc a început să țipe: Mă înec! Mă înec! Săriți, omeni buni!.
Celălalt care era pe mal a zis: Ia nu te fă nebun și ieși. Dar cel din apă se
vede că de bună seamă se îneca l-o fi apucat vreun cârcel, - și atunci fratele
istlalt se zvârle în apă și dă să-l apuce, acela de spaimă s-a încleștat de
mâinile istuilalt și aista nu putea să înoate și s-au dus amândoi la fund și
s-au înecat. La urmă bunelul a zis: Ia să nu pățiți și voi așa. Că acela s-a
dus după cal, tu după dânsul, și să nu se întâmple să vă duceți toți la
fund....
Povestea este reluată
într-un vis cu potop (un alt mitem cu largi rezonanțe în literatura universală)
în care Isai vede că parcă vine o apă mare, largă și luminoasă, și apa aceea
se revarsă pe toată valea și-i soare frumos pe cer și valea toată parcă-i
înflorită, albă de floare parcă-i floare, parcă-i apă. Și nici nu bagă de
seamă cum se face că se aruncă în apa aceea, adică nu se aruncă, ci de mult
merge așa printr-însa (parcă-i apă, parcă-s flori albe) și nu merge ci înoată
(înoată prin apă că dacă ar fi flori, cum ar înota?), și când colo, îl vede mai
departe, la adânc, pe Ile. Ile merge și el, ba nu, înoată și vrea să-l întrebe
cum de înoată, dacă-s flori și nu-i apă, când deodată Ile strigă: Mă înec!
Săriți, oameni buni, săriți!. Lui Isai îi vine a râde de Ile (cum poți să te
îneci în flori?), dar pe dată își aduce aminte că i-a spus bunelul că omul și
în flori se poate îneca. Și odată strigă: Ține-te, Ile, că vin să te scot!.
... Isai dă din mâini, le taie și iaca vede cum se duce Ile la fund, odată
izbucnește deasupra, a doua oară se arată și-și zice că o să mai izbucnească o
dată, că omul când se îneacă izbucnește până-n trei ori deasupra apei... Începe
Isai să horcăiască, să strige să-i deie drumul, că s-or duce amândoi la fund...
Și se trezește. Această punere în abis se efectuează în oglinzi paralele având
și funcție arhitectonică. Romanul este structurat în nuvele car ar putea fi
intitulate Bunelul, Nistrul ș.a.m.d.
Bunelul și Nistrul
sunt niște reflectori ai evenimentelor. Nu întâmplător relațiile dintre
Isai și Ile pot fi lecturate și ca o nouă variantă de raporturi dintre un Abel
și un Cain, chiar dacă autorul n-a admis un gând în acest sens, tensiunea
relațiilor se acumulează, se amplifică și se menține la diferite nivele ale
structurii, ale straturilor romanului, bine colaționate.
Pățania afectează
relațiile protagonistului cu comunitatea. Stările de tensiune se reflectă în
succesiunea scenelor, în alternarea și melanjul de tehnici narative. Odată cu
acestea complexitatea relațiilor umane se reflectă nu numai între narațiunea
obiectivă și narațiunea subiectivă, între elementul liric și cel epic (adeseori
dramatizate), între fabulă și subiect, dar și între diverse perspective,
nenumărate voci și prisme, prin care pățania se filtrează discontinuu,
variat și contradictoriu.
Anume tehnica
punerii în abis, dar și tehnica puzzle, ordonate în structura
contrpunctică bine orchestrată scot în relief ontologia complexă a unei drame cu
valoare de simbol, a unui destin de înstrăinați, de coborâre într-un infern al
existenței în contra-timp, trăind intens în subteranele unui timp istoric.
Valoarea simbolică a zborului frânt este amplificată și de topoi-ul
lumii ca labirint, a lumii răsturnate: Dar când îl apuca mânia, din
toate cele ce-ar fi putut să vadă, rămânea numai vârtejul și vâjâitul fugii,
șuieratul gloanțelor lumea toată răsturnată, încâlcită, fărâmată, haotică, și
el fuge prin lumea aceea, moartea fuge după dânsul, când alături, când înainte
atâta vedea, atâta simțea. Este ceva profund muzical în fraza lui Beșleagă.
Reveniri, reiterări
laitmotivice, suprapuneri tematice, articulări antitetice dau expresie stărilor
tensionate ale protagonistului, durerea deformează și esențializează realitatea
în simbolul nopților, mai ales al celei de a doua nopți (deja după război, în
țara cea mai fericită), chiar dacă în mintea nefericitul Isai de mulți ani câți
au trecut s-au făcut una nopțile acelea două. Stilul acesta indirect liber,
contorsionat, revela pentru ochiul atent un adevăr dramatic și zguduitor prin
forța de generalizare și extraordinar de ambițios în proiectul cu al doilea
roman Noaptea a treia.
Cheia alegorică a
epopeii o aflăm în secvențe, rememorări oarecum involuntare, spuse sau admise la
furie, căci Isai ar fi fost lovit de un glonte la cap și la umăr, și din
lovitura aceea la cap i s-ar fi tulburat mințile și de la un nebun, în
literatura tuturor timpurilor tulbure, aflăm adevăruri pe care nu le spune omul
normal (e o stratagemă eficientă și pentru cenzură). Isai, vinovatul fără de
vină, coboară în apa unui trecut, într-un infern al retrăirilor dramatice: Dar
furia și tremurul care-l cuprindeau când își aducea aminte, nu veneau de atunci,
din noaptea aceea, veneau de mai încoace, de mai târziu, dar pentru că veneau
tot dintr-o noapte, că ceea ce se întâmplase tot într-o noapte, s-au amestecat
amândouă în mintea lui și de acum de mulți ani câți au trecut s-au făcut una
nopțile acelea două, și nu-și poate aduce aminte de una ca să nu-și amintească
și de cealaltă. În noaptea aceea într-a doua (a fost o noapte la fel de
întunecoasă, neagră, nepătrunsă ca și întâia), în noaptea aceea a doua (de acum
după ce murise bunelul, nu mult după aceea, în noaptea aceea a doua) au venit în
toiul nopții doi, unul de sat și unul străin, l-au ridicat din pat, l-au dus la
selsovet și l-au închis (pe atunci era în dragoste cu femeia asta a lui
încă nu se însurase se gătea să se însoare în noaptea aceea umblase prin sat
pe la prispe, unde se adunau fete i se pare că chiar s-a întâlnit cu unul, cu
acel de sat care a venit pe urmă, târziu, de l-a ridicat în pat). În cele câteva
ceasuri cât a stat închis (înainte de a-l duce să-l întrebe și să-l cerceteze),
s-a tot frământat și s-a gândit: De ce m-au închis? De ce m-au luat?
Subiectul propriu zis
al memoriei involuntare are prin natura lui o structură deschisă, ea putând fi
oricând reluată și continuată, dar apelarea lui Beșleagă la structura inelară,
mult mai complexă, mai bine articulată și orchestrată, are rațiuni arhitectonice
bine stabilite. Am remarcat că structura inelară e o ramă care încadrează
flash-back-ul, materia definitorie a romanului. Raportul dintre cauza și
efectul purificării, izbăvirea protagonistului de demonul neliniștii,
clarificarea unor atitudini cu comunitatea și alte linii ale intrigii converg
într-un simbol al arderii vestimentației, un loc comun obligatoriu în mai toate
finalele romanelor dorice ca o expresie a optimismului istoric (de cazarmă).
Să examinăm mai
îndeaproape elementele care apar atât în debutul, cât și în finalul romanului.
Printre acestea se aruncă în ochi malul, apa Nistrului,
pietrișul, soarele care atârnă nemișcat sus, lăstunii,
băiețelul care aleargă pe mal, și hainele lui Isai care erau numai
unsoare, numai motorină, de luceau și te mirai cum de nu iau foc ca și câlții de
la soare ș.a.m.d. Tatăl și fiul, ajunși la mal, s-au suit pe năsipitura făcută
să nu înece grădinile și aici o nevinovată analepsă în paranteză (prin 47
încă, pe când erau apele de primăvară strașnic mari, iar după aceea n-a plouat
toată vara de fel), de acolo amândoi ținându-se de mână, alergară repede până la
apă, erau amândoi desculți și pietrișul de sub picioare fierbinte, frigea, aici
se dezbrăcară iute și intrară în apă... tatăl deodată s-a oprit. Auzi ceva,
dincolo, se întoarse peste apă cu palma pusă streșină la ochi, se uită lung
într-acolo peste apa care curgea parcă neclintită abia de se vedea cum se
mișcă. Narațiunea ca expunere (telling-ul) e înlocuită prin narațiunea ca
reprezentare (prin showing), stilul indirect liber prin stilul direct:
Vezi malul acela
drept ca un perete? Îi galben parcă-i dat cu lut...
Văd, tată hăi. Și ce
mai vezi acolo în mal?
Niște tufari, niște
copaci...
Asta pe mal sus, pe
mal.
Da-n mal ce vezi?
Niște brâie negre,
tată...
Da mai sus de brâie?
Niște borți... multe
borți...
Acestea-s cuibare.
Cuibare de păsări.
Malul dintr-un element
topografic, menit să localizeze acțiunea romanului, se metamorfozează în
gradație ascendentă într-un simbol cu diverse conotații. La început acesta este
privit într-o poetică a văzului (în mal își fac cuiburi lăstunii), exprimat în
limbaj tranzitiv, ulterior malul e interpretat într-un limbaj reflexiv, într-o
poetică a viziunii, cu alte cuvinte din diferite unghiuri, iar tehnica
pașilor mici este utilizată în scopul unei anticipări a subiectului complex.
Odată cu aceasta e găsit și un alt procedeu la fel de eficient, prin care nu
numai se anticipează, dar și se sugerează efectiv tensiunea timpului obiectiv
și a timpului subiectiv interiorizat în memoria lui Isai. Gradația din
prim-planul cadrului servește la relevarea unei alte puneri în abis a
două lumi într-un mod foarte natural: Vezi, când s-a ridicat apa, mai era să
ajungă la cuibarele lor. Dar n-a ajuns primejdia nu-i paște pe lăstuni: A
ajuns numai pân unde-s brâiele negre. Vezi? Pân acolo a ajuns. Și cât ar
crește apa de tare, n-are să ajungă la dânsele... Nime nu poate ajunge la
dânsele. Iar dacă se bagă cineva, să vezi cum mi ți-l pun pe fugă! Se adună
toate nouri și încep să zboare pe deasupra lui și dau la dânsul din toate
părțile.... Malul, într-un timp concentrat sau dilatat, în funcție de context,
are semnificații benefice sau malefice. Scena, luată aproape la întâmplare,
reflectă ca în oglindă și pune în abis destinul altei colectivități, a satului,
a neamului.
În retrospectiva
întinsă pe întreg romanul aceste frecvente puneri în abis eficientizează
legătura tehnicilor narative cu proiecțiile lumilor personajelor. Procedeul
acesta alternează cu reflectarea în paralel a încurcăturii cu cei doi
frați, a relației tatălui cu fiul, a istoriei acestor două lumi, a două maluri
etc., acutizând conflictul romanului, (un adevărat policonflict) care în
viziunea protagonistului e amplificat și tensionat și prin obsesia celor două
nopți transformate în viziunea protagonistului într-o singură noapte. Toate
acestea sporesc, în ultimă instanță, conflictul dintre planurile temporale prin
alternări, intercalări, analepse și prolepse, colaționează timpul povestirii cu
cel al diegezei. Convențiile romanului tradițional, clasic se amalgamează cu
cele ale romanului modernist într-un mod foarte disproporționat.
Confuzia în planul
utilizării tehnicilor narative rezultă mai întâi din echivocul codurilor de
comportament a celor două lumi, în raportul dintre mătușa și tatăl
protagonistului, dintre Isai și Ile, dintre Isai și colectivitate, dintre bunel
și nacealnic, dintre Isai și fecior etc. Procesul de hibridare a
romanului în cazul dat e un rezultat al întârzierii genului în evoluția sa în
spațiul basarabean, dominația masivă a modei literare din alt secol. Chiar dacă
Beșleagă contestă impactul lui Rebreanu, procedeele romanului rebrenian abundă
în Zbor frânt. Cel puțin acestea au devenit un apanaj al romanelor
basarabene din a doua jumătate a sec. XX.
Malul
ca și spânzurătoarea din Pădurea spânzuraților de Liviu Rebreanu
este așadar privit din diferite perspective, de diferite personaje cu ochiul
liber, cu binoclul, având în lumea personajelor diferite proiecții ființiale.
Malul pentru băiat ar
fi (în viziunea tatălui) un spațiu unde copleșii trec dincolo în livezi și
fură pere văratice, de cele ce se coc devreme.
Același mal, la un
moment, într-o schimbare de perspectivă se prezintă astfel: acum malul era
negru-întunecat. Malul de odată crescu așa de tare și se făcu așa de înalt și
drept, că ajungea până-n jumătatea cerului, iar după muchia lui, a malului, se
zbătea soarele, se zbătea să salte de acolo dar nu putea, și peste toată valea,
peste toată apa, de sus de la cot până aici unde se întâlnește apa cu cerul, se
întunecă și se făcu rece, și apa nu mai curgea, ci încremeni toată, și semăna
cu o oglindă cenușie, zgrunțuroasă, ștearsă, și oglinda asta odată se clătină
și se clătină fundul nisipos pe care ședeau picioarele și Isai închise ochii, ca
sa nu-l apuce amețeala.
Viziunea subiectivă
(se întunecă, se făcu rece, apa nu curgea, încremeni toată, semăna cu o oglindă
cenușie, zgrunțuroasă, ștearsă) sporește realmente expresivitatea narațiunii ca
reprezentare, accentuată și de amplificarea acestei subiectivități: Dar
pământul porni a se zgudui, a se hurduca, a se izbi dintr-o parte în alta, apa
începu a clocoti, Isai făcu un pas înainte, apoi doi, apoi trei până i se sui
apa deasupra genunchilor, apoi ridică mâinile în sus, își împreună palmele și se
repezi cu capul înainte, cu mâinile întinse, și nu mai apucă să-i treacă prin
minte un gând... .
Acestei scene dinamice
i se contrapune una statică: Iar soarele atârna nemișcat sus, deasupra
malului, malul era tot galben cu niște punctulețe înfipte într-însul mai sus de
brâile negre. Și prin fața lui se vedeau învârtindu-se răzleț câte două trei
uneori și mai multe, niște păsărele iuți, neastâmpărate, gălăgioase.
Ta-tă-hă-ăi!
Ta-tă-hă-ăi! Ta-tă-hă-ăi!
Copilul stătea cu
ochii pe apă se uita demult dar nicăieri nu se vedea nimic, apa era netedă și el
sta și se uita.
Cufundarea
protagonistului în apele Nistrului, în sensul indirect, în apele memoriei
involuntare, contrastează cu timpul subiectiv, al evenimentelor dramatice
legate de cele două nopți.
În câteva secunde sau
minute, cât durează scufundarea în apele memoriei, iar în roman un spațiu
întins, dar segmentat în narațiuni la persoana a treia, la persoana întâi sau,
mult mai rar, la persoana a doua, se perindă în fața noastră sau ni se deschid
în lumina blitz-ului diferite scene sau scenete, într-o dezordine a memoriei
involuntare cu reluări laitmotivice.
Tehnica flash-back-ului
pune în lumină uneori episoade condensate în detalii sugestive, alteori
evenimente cruciale în destinul neamului (iubire și trădare, Nistrul între două
focuri, alte rele și primejdii după război: colhozuri și represalii,
dezrădăcinări și înstrăinări). Romanul, în cea mai bună tradiție dorică, se
încheie cu reluarea scenei din debut, dar cu alte semnificații. Nu întâmplător
hainele care erau numai unsoare, numai motorină, de luceau și te mirai cum de
nu iau foc, ca și câlții la soare în final, conform convenției dorice, cum și
era de așteptat sau cum se anticipează conform principiului teleologic, trebuiau
să ardă și au ars. După consumarea infernului intern, ieșit la lumină, la
oglinda apei, la mal, adică după purificarea sufletească tatăl e gol: Și măcar
că nu se uită, îl vede, vede că-i gol, vine nu știu cum supărat, cu capul
plecat, vine, dar tare încet vine....
Orice mișcare, orice
detaliu e sugestiv, parcă nimic nu se petrece întâmplător, orice detaliu, orice
acțiune, totul se umple de o anumită semnificație: Pietrișul trosnește sub
picioarele lui și când se apropie tată? se uită unde i-s hainele, întreabă
unde i-s hainele, dar nu-l întreabă cu glas, îl întreabă așa, pe tăcute, și
băiatul iar nu se uită, nu-i răspunde. Nu că nu vrea să-i răspundă nu poate,
și atunci tata vede o grămadă neagră, hainele lui, se apleacă să le eie, dar
când pune mâna, dă că-i o grămadă de scrum, căci hainele lui au luat foc de la
soare. E o teroare a semnificației ca în romanul rebrenian. Cadrul de natură
rămâne același, dar simbolistica lui e alta: Băiețașul a alergat mult încolo și
încoace de-alungul malului, pe pietrișul ascuțit și tăios, a alergat tot
strigând, și-a julit picioarele, tălpile însângerate îl usturau și-l frigeau,
apoi au venit asupra lui păsările negre țipând din zbor, el fugea și striga
peste apă, dar tată-său nu-i răspundea, nu se vedea cum se aruncase în apă și
se cufundase nu mai apăruse deasupra.... De aceste păsări este legată și
salvarea lui Isai de către bunel, lăstunii, se tot lasă-n jos apoi se ridică-n
sus și tot țipă parcă a spaimă, parcă a jale... Lăstunii! S-au întors lăstunii
pe la casele lor. Dar de ce nu se duc la borțile lor din mal? De acuma a trecut
focul? pot să se întoarcă și ei la cuiburi. Bunelul se ridică de pe lespede, se
ridică în picioare. Ce-au găsit acolo, de ce țipă așa? Un fior rece îl trec prin
inimă. Bunelul se apleacă își ia toiagul de jos și pornește încetișor la vale.
Lăstunii îl văd, fac spre dânsul, zboară până deasupra lui, apoi se duc iară
spre locul unde se roteau mai înainte, se duc țipând și iar se întorc țipând
spre dânsul. Bunelul merge, merge, vede câțiva tufari crescuți cine știe cum
acolo pe mal, pe nisip, doi tufari de prorumbrei spinoși, ajunge la tufari,
calcă între dânșii și deodată pașii lui pe nisip se opresc, se face tăcere, iar
lăstunii se ridică sus, sus în aer, se mai rotesc cât se mai rotesc și se lasă
pe o aripă, peste apă, și se tot duc, se depărtează, se duc din drumul lor dacă
or fi având și ei un drum.... Și aici legătura e cauzal-temporală ca în
scriitura dorică. Omisiunea vine să schimbe planul narațiunii și tocmai aceste
reluări cu discontinuități țin deja de un alt registru, dar realizate tot în
convenție dorică: Îi spunea bunelul lui Isai: te-am găsit pe mal, după tufarii
ceia de prorumbrei, ședeai cu fața-n jos, cu mâinile întinse, cu picioarele în
apă, până la brâu în apă, numai jumătate afară. Când te-am văzut m-am gândit ce
e vre-un soldat, te-am întors cu fața în sus și atunci te-am cunoscut. Te-am
luat în brațe și m-am pornit cu tine de-a lungul malului, pe marginea apei, spre
sat. Iar lăstunii când au văzut că te-am luat și te duc, au pornit a se roti
deasupra mea, se ridicau în văzduh și cădeau iar, și țipau, țipau într-una,
parcă mi te cereau înapoi să te dau lor. Numai Nistru mergea pe lângă mine,
mergea și tăcea. Tăcea Nistru, mergea și tăcea numai pentru că el văzuse și
știa tot ce nu văzuse și nu știa nimeni din câte se întâmplaseră în ora de la
revărsatul zorilor când s-a aruncat Isai de sus, de pe malul acela înalt și
drept și neted ca un perete, s-a aruncat în apă, s-a dus în adânc, apoi a
izbucnit la suprafață de parte de maluri, de un mal și de celălalt, și când a
izbucnit să ieie o gură de aer că se înădușea după o fugă ca aceea a văzut o
lumină mare deasupra, o lumină care l-a oprit, lumina ceea s-a spart țăndări
deasupra capului lui și i s-a făcut întuneric-beznă-n ochi. Abia târziu când
l-au împins valurile la mal, departe, mult mai la vale de sat, apa l-a spălat și
l-a răcorit, dar tot nu-și putea veni în fire, parcă simțea că este, că
trăiește, parcă nu simțea nimic și numai îi fâșia în urechi și-i era răcoare la
picioare atuncea a simțit că mâna dreaptă nu e al lui, nu o poate mișca și a
auzit un vuiet în cap și o durere cumplită la tâmpla dreaptă, dar n-a putut
pricepe și după aceea cum și dincotro, din care parte au venit gloanțele ori
schijele ori ce-o fi fost, nu-și putea aduce aminte. Nici el nu știa ce foc
fusese acela care izbucni deasupra lui și apoi se stinse, și el căzu în
întuneric.
Alternarea narațiunii
la persoana întâi cu persoana a treia sparge oarecum oglinda cea limpede și
netedă, care cuprinde panorama lumii dorice, reflectând lumea din diferite
perspective. Și în aceste schimbări de perspective e o metamorfoză remarcabilă.
Naratorul în romanul
clasic, tradițional, doric stă pe loc privind lumea din unul și același unghi.
În romanul lui Beșleagă ca și la Hortensia Papadat-Bengescu dimpotrivă: lumea,
viața observația e a lui Liviu Rebreanu - parcă stau pe loc, iar naratorul
își schimbă neîncetat unghiul de observație, năzuind parcă să prindă viața în
mers, în desfășurarea ei simultană. Constatarea e valabilă pentru etapa de
început a afirmării romanului ionic.
Cuprinderea simultană
a vieții este poate cea mai proaspătă formă de inovare a romanului la noi. În
toate eșantioanele ilustrate până acum schimbările de perspectivă se
efectuează sub controlul naratorului omniscient. Aproape nimic nu-i scapă
naratorului privilegiat.
Între alte elemente
dorice ale romanului se relevă tipicitatea unor personaje pitorești, e adevărat
secundare. Bunelul, așa cum observă Vasile Coroban, se diferențiază favorabil în
galeria altor bunei din romanele timpului: Un bunel cuminte, blând, și nu
rezolvă probleme pe scară mondială, încurcând lucrurile, ca alți bunei din
romanele noastre. Remarcabile în acest sens se fac figurile mamei, soției lui
Isai, a lui Ile, a lui Timoșa, a căpitanului, a colonelului, a
nacealnicului, a lui Bărbosu etc.
În același timp, Isai
e un adevărat personaj de roman ionic, e un introvertit, el prezentând o
excepție, o abatere de la regulă, pentru care au slăbiciuni romancieri ca
Hortensia Papadat-Bengescu, Camil Petrescu, Anton Holban ș.a. Chiar dacă bine
gândește și are un caracter puternic individualizat, ieșit din comun prin felul
de a fi, el e marcat de banalitățile unei existențe stupide și cretine. El își
ia o vină imaginară a lui Ile și stă la răcoare în locul fratelui său. Isai are
o conștiință evoluată a dragostei de neam, de dreptate, din care cauză este
tratat de comunitate ca un ciudat, cu un trecut nenorocit și mereu ultragiat de
un prezent vitreg. Anume aceste personaje fac tot farmecul autenticității,
o valoare esențială pentru sondările psihologice în romanul ionic, preocupat de
cazuri, în raport cu romanul doric, interesat de personaje tipice în situații
tipice. (În manuale școlare Isai a fost analizat ca un cercetaș, ceea ce
denaturează radical, deformează profund ideea de bază a romanului, însuși
mesajul zborului frânt).
Critica noastră n-a
conștientizat noutatea intimă, autentică a romanului pentru că s-a apropiat de
acesta cu instrumente inadecvate, străine naturii unei literaturi a cazurilor.
Nici n-avea cum să se apropie pentru că a fost bine educată în convențiile
dorice, în definirea și decelarea a ceea ce este tipic, pozitiv la un
personaj.
Adâncul ființial al
protagonistului este relevat nu numai prin faptele, din punctul lui de vedere
inocente (pentru unii, nesăbuite, pentru alții bănuitoare), ci și prin
intensitatea retrăirilor dureroase și dramatice pentru vârsta lui atât de
fragedă.
Presat nu numai de
trecutul anilor de foc, dar și de prezentul stânjenitor Isai nu are altă scăpare
decât doar soluția de a se închide în sine, zborul frânt al protagonistului din
lumea din afara lui își află expresii insolite în spațiile sinelui. Este un
periplu într-un spațiu mișcător, metamorfozele cărora amintesc de puterea de
expresivitate a spațiului din basmul Tinerețe fără bătrânețe și viață fără
de moarte. În roman alternarea de spații e evidențiată prin rupturi
cronologice, inversarea ordinii temporale, prin elipse sau multiplicarea de
fapte.
Mai multe, tautologic
spus, întoarceri înapoi se ordonează cronologic, producându-se o
suprapunere de suite temporale. Timpul cronologic nu coincide cu timpul
subiectiv. Cu alte cuvinte, timpul cronologic e fărâmițat, comprimat și dilatat.
Înlănțuirea momentelor și episoadelor se produce într-o succesiune hazardată,
conform unui flux al conștiinței. E o convenție formală, un artificiu de
construcție ce își află explicație în conștiința de sine a protagonistului ca
ființă temporală. Durata exterioară, cronologică (atât cât ține trecerea sub apă
de la un mal la celălalt mal) condensează o durată psihologică, existențială
enormă.
E un artificiu al
retoricii romanului modernist care la nivel arhitectonic mizează pe diferența
dintre fabulă și subiect artistic.
Ionicul romanului,
subliniem, stă tocmai în interioritatea și dimensiunea metafizică a timpului, a
prezenței lui în experiența umană, având în atenție legătura dintre eu și
realitatea pe care aceasta o determină.
Experiența timpului
trăit e sensibilizată într-o manieră intensă și revelatoare. Metafizica
protagonistului e relevată tocmai de tehnica romanescă oarecum neobișnuită în
decuparea și montajul romanului, în răsturnări de cronologie, accelerări sau
încetiniri de ritm, anticipări sau întoarceri în trecut. Romanul este de
structură ionică tocmai prin explorările timpului artistic. Toată literatura
secolului XX se află, metaforic vorbind, în căutarea timpului pierdut, căci cele
mai importante inovații se fac în revelarea spațiului și a timpului artistic.
Solilocviul
protagonistului pune în prim plan esența relațiilor interumane într-un mod
atipic și iremediabil denaturat. Oricât ar încerca naratorul să ne asigure că e
obiectiv, perspectiva lui Isai-copilul e una care deformează, cum e și firesc,
realitățile. Nu întâmplător scriitorului i s-a imputat lipsa unor corectări de
viziune și atitudine efectuate de Isai-maturul. Dar și o eventuală intervenție a
unui narator avantajat de distanța temporală, de posibilitatea aprofundării
autenticității prin aplicarea tehnicii dublei perspective, cum o face
Mircea Eliade în romanul Maytrei, nu ar fi încetat să fie mai puțin
subiectiv.
Discontinuitatea
romanului e asigurată și intensificată nu numai prin răsturnările cronologice,
dar și prin explorarea amintirilor, ordonate de capriciul trăirii, prin
coborârea în timp către esența ființei. În atmosfera romanului chiar și la mulți
ani de la pățania aceea domină o frică inexplicabilă, incapacitatea trăirii
plenare se transformă în angoasă. Zborul frânt e o expresie simbolică a
realității trăite, a eșecurilor, a posibilităților ratate. Isai e un fel de Icar
care a încercat să se înalțe peste prejudecățile comunității.
În concluzie, romanul
Zbor frânt față în față cu dogma are de înfruntat nu numai rezistența
materialului nou, neexplorat în spațiul basarabean, dar și o seamă de
prejudecăți ale timpului de ordin social și artistic, care s-au răsfrânt și
asupra poeticii romanului oarecum indecisă, cum confuză e și metafizica,
ontologia lui, dar foarte simptomatică pentru o societate în derivă,
transfigurată mai expresiv în cel de al doilea roman Noaptea a treia.
|