Ion Mureșan, Adrian Popescu,
Alexandru Vlad
I. Poetul ca eseist
Faima de eseist a lui
Ion Mureșan nu se ridică nici pe departe la cotele atinse de faima sa ca poet.
Deși, la drept vorbind, ar merita să se ridice măcar pe la jumătatea acesteia,
dacă nu chiar strict la jumătate; nu de alta, dar cantitativ cam acesta e
raportul just: la două cărți de poeme (Cartea de iarnă, 1981, și
Poemul care nu poate fi înțeles, 1993), una de eseuri: Cartea pierdută
(Editura Aletheia, Bistrița, 1998). Cît privește criteriul calitativ, deși
nu vrem să amestecăm, ba nici să comparăm, merele cu perele, poate că nici la el
nu trebuie făcut mare rabat. Ion Mureșan nu scrie, în orice caz, eseuri
diletante, deși nici profesioniste de tot nu pot fi numite; dar asta numai
pentru că specia e de așa natură încît profesează cam în exces principiul
plăcerii și al libertății, excluzînd prin condiție orice restricții și impuneri
profesioniste; nu există oameni calificați în eseu, oricît de străluciți
eseiști ar fi ei; pentru simplul temei că eseul nu e o meserie, ci, mult mai
degrabă, o bucurie și un spectacol al inteligenței. Specie de voluptate, eseul
n-are canon, n-are regulă; fiind dincolo de orice norme date sau consfințite
și administrînd o pură libertate a inteligenței, e și specia cea mai dificilă;
la ea nu pot aplica decît spiritele care trăiesc din entuziasmul inteligenței,
din euforia acesteia; și care sînt atît de inteligente încît știu să facă și
cuvenita economie de inteligență; care cunosc, așadar, economia inteligenței.
Dar dacă n-are norme
înafara euforiei de idei, nu înseamnă că eseul nu poate avea aplecări oarecum
sistematice. De această posibilitate profită și Ion Mureșan în Cartea
pierdută, așezîndu-și eseurile într-o perspectivă tematică aproape
riguroasă; oricum, coerentă - de nu de-a binelea, baremi străduit metodică. Încă
un motiv, așadar, pentru a da credit aparte eseistului. Tematica însăși ar fi
solicitat mai multă atenție, măcar pentru că, azi, ea pare destul de excentrică,
de nu de-a dreptul provocatoare prin excentricitate. Ion Mureșan scrie, la prima
vedere cel puțin, despre basme; și nu despre cele mai discutate aspecte ale
acestora, ci mai ales despre aspectele nedreptățite, deși nu marginale; de fapt,
el e mai degrabă antropolog decît folclorist, dar un antropolog al imaginației
al imaginației naive, candide; al imaginației ca fabulație. Nu în ultimul rînd
eseistul se bucură de o linie de credit din partea poetului, căci eseurile
reconstituie, de fapt, o poetică a urmei (cum se și subintitulează), de
multe ori vorbirea despre basm nefiind decît o vorbire indirectă despre poezie;
sau chiar directă; așa că, fie folosindu-se de pretextul analizei structurale a
unor toposuri, fie tratînd temele de basm în alegorie, fie pe față, Ion Mureșan
își redactează, de fapt, propria poetică. Doar că nu prin proclamația de
manifeste și principii, ci printr-o abilă disimulare. Dar această disimulare nu
scoate din cauză proprietatea ca atare și pertinența analizelor și
interpretărilor; pur și simplu, propria poetică se întîlnește, pe dedesubt, cu
poetica imediată a fabulației himerice, a vedeniei spontane.
Ar fi fost imposibil,
în aceste condiții, ca primul eseu să nu fie o apologie a vederii; de fapt, a
vedeniei. Ar fi fost imposibil ca spiritul poetului să nu se impună
spiritului eseistului; ca poetul vizionar (vizionar în literă, filmînd,
adică, halucinații concrete și brutale) să nu-și dicteze tema proprie și
eseistului. Note la un Paradis pierdut constituie beatificarea organului
vizionar, a simțului de năzăreală și nălucitură. Un simț atît de tiranic la Ion
Mureșan încît nu doar toate se văd (atît cele văzute, cît și cele nevăzute, atît
cele vizibile, cît și cele invizibile), dar și toate simțurile văd; ba mai mult,
cuvintele înseși, înainte de a semnifica, se poartă ca niște vedenii în sine;
ele sînt, de fapt, niște arătări originare, cu o corporalitate inițială,
fondatoare. Poezia lui Ion Mureșan e fundamental una epifanică; ea
transformă spontan lumea în arătare, activînd reflex capacitatea halucinatorie a
vederii. Nu-i poate veni poetului decît ca un premiu meritat acreditarea
științifică a imaginii eidetice, faptul demonstrat că 85% din copiii de
pînă la 14 ani văd realmente lucruri de nevăzut, dispărute de mult din cîmpul
vederii. Un imn al vederii se ridică imediat din pagina lui Ion Mureșan: Paradisul
eidetic: timp al necruțătoarelor miracole, create de un singur stăpîn
Ochiul flămînd. Ochiul dictatorial care își subjugă toate celelalte simțuri
(p. 8). Căci ochiul dictatorial e chiar ochiul poetului, împrumutat aici ca
temă eseistului. Experții care-l mai suspectează pe Ion Mureșan de negocieri
postmoderniste ar trebui să ia seama la această beatificare a vederii, căci
postmoderniștii s-au ridicat tocmai împotriva acestei dictaturi sau hegemonii a
ochiului. Tot în cod autoreferențial operează și constatarea că de la
identificarea obiectului cu imaginea lui și pînă la a folosi ca pe un obiect
imaginea însăși este doar un pas (p. 9). E ceea ce face, și încă metodic, și
poezia lui Ion Mureșan: folosește imaginea cu atîta virulență încît aceasta
devine numaidecît obiect; abia apucă, de fapt, să fie imagine, căci devine,
impetuos, obiect. Aceasta, pe puntea imaginației eidetice, e chiar
întîlnirea decisivă dintre poetica lui Ion Mureșan și poetica băsnuirii. Nu-i de
mirare, așadar, că primul eseu e un manifest ascuns.
Dar nu toate eseurile
propriu-zise (căci sînt și din cele impropriu-zise; cartea e construită pe un
principiu contrapunctic, prin alternarea eseurilor cu mici schițe de memorie,
co-memorative ele însele în raport cu tema eseului) pot și trebuie citite în
această cheie autoreferențială. Ion Mureșan nu și-a propus să scrie o alegorie
eseistică. El se ține, de fapt, de principiile interpretării adecvate (dar
insolitante), și nu malversează sensurile și semnificațiile, aducîndu-le cu
forța în propriul beneficiu. Cel puțin nu cu bună știință. Dar tocmai pentru că
nu sînt programate întîlnirile dintre poetica basmelor și poetica poetului sînt
mai relevante. Iar ele se produc la fiecare colț interpretativ. Cine e, de fapt,
pruncul care pretinde, spre a veni pe lume, inventarul lumii, organigrama
acesteia (p. 34) și care nu catadicsește să se arate decît atunci cînd i se
făgăduiește imposibilul (p. 36), din eseul Făgăduința pentru care m-am
născut?! Cine e cel care se obligă să găsească portița de trecere a
imposibilului în posibil (p. 37), omul cu destin făgăduit, dar care, de fapt,
va trebui să și-l facă singur, să și-l inventeze?! Nu e mai mult Făt-Frumos
decît Poetul. În alte eseuri însă autorul vorbește în clar despre poezie.
Poezia și pielea de porc, de pildă, e un alt manifest construit pe o
parabolă: Între noi și poezie stă pielea de porc (p. 54), iar poeții nu sînt
altceva decît niște sacrificați care trebuie să reprezinte cu nerușinare de
porc rușinea de a fi prinți (p. 57). De altminteri, un eroism al poeziei e tema
subiacentă a mai tuturor eseurilor. Nu numai că limbajul poeziei e singurul care
leagă toate înțelesurile unui cuvînt de toate înțelesurile cuvîntului următor
(p. 60), dar, ținînd un recital în fața deținuților de la Gherla, poetul a avut
brusc sentimentul că participă la organizarea unei mari evadări (p. 61). La
organizarea unei diversiuni participă el și cu eseurile din Cartea pierdută:
în loc să-și dea pe față principiul poetic, el propune o paradă de basme
filmată din unghiuri cît mai inedite. O paradă vivace, agreabilă, euforizată de
inteligență și melancolizată de compasiune. Căci și Ion Mureșan cu un ochi rîde,
interpretînd histrionic, și cu altul plînge, compătimind o inocență și o lume
pierdute.
II. Fantoma franciscană
Cu Adrian Popescu alături poți
călători, prin toată Europa, mult mai în siguranță decît alături de însuși
îngerul păzitor. Oriunde ți s-ar defecta mașina ori te-ar prinde nevoia, Adrian
Popescu are asigurați cîțiva prieteni. Și asta indiferent că e vorba de vreo
mare capitală, de vreun orășel ori vreun cătun pe care globalizarea a uitat să-l
șteargă de pe hartă. Dar ce spun eu capitale, orășele și cătune?! Chiar dacă
mașina ți se strică în mijlocul pădurii ori în plin cîmp, unde nu-i nici urmă de
colibă, Adrian Popescu are prieteni și aici. Prieteni cu grai și fără grai. Și
nu că are doar prieteni, dar are și o istorie memorabilă care-l leagă de ei și
de locul respectiv. E limpede că Adrian Popescu a bătut Europa cu piciorul,
neomițînd nici un cotlon. Și devine tot mai limpede că n-a putut face asta
într-o simplă viață de om. În mod sigur Adrian Popescu a călătorit prin Europa
și în altă viață; într-o viață în care nu existau facilități turistice iar
călătorul n-avea decît o traistă și un băț și nu se putea bizui decît pe
bunăvoința celor care-l primeau. Pe măsură ce lucrurile devin mai agasante și
mai incredibile, devine tot mai clar că nu poate exista decît o singură
explicație: Adrian Popescu a făcut parte, cîndva, dintre franciscanii cu sandale
rupte care băteau Europa din casă în casă. Dacă devoțiunea lui față de Sfîntul
Francisc, concretizată în romane, hagiografii, traduceri, evocări - mă rog, tot
ce se cuvine unui cult -, sau spiritul franciscan al propriei poezii nu sînt
argumente destule pentru a convinge de faptul că poetul de azi nu e decît
fantoma călugărului de demult, o călătorie alături de el înlătură orice
neîncredere. Adrian Popescu umblă prin Europa de prin secolul XIII; căci atîția
prieteni și în atîtea locuri nu pot fi făcuți decît prin sîrguință de veacuri.
Nu știu cum vor fi
fost primele sale călătorii, cele de pe vremuri, dar ultimele, cele de acum,
sînt stricte pelerinaje. Cîteva dintre ele sînt rezumate și în recenta sa carte
de eseuri intitulată Aur, argint, plumb (Editura Limes, Cluj, 2005),
carte împărțită frățește între literatură și religie. Pelerinajele din partea a
doua nu vizează doar locuri, ci și persoane: Papa Ioan Paul al II-lea,
cardinalul Alexandru Todea, amintirea lui Iuliu Hossu, dar mai ales se putea
altfel? Sfîntul Francisc însuși. La toți aceștia Adrian Popescu apelează cu
fervoare și cucernicie, raportînd despre propria iluminare în prezența/absența
lor. Din loc în loc, pietatea i se transformă în mînie și atunci sloboade cîteva
afurisenii la adresa negustorilor din templu: A început beția primăverii care
transformă centrul Clujului în cîrciumă (p. 68). Această ira sacra nu
ține însă mult, căci Adrian Popescu preferă locurile de reculegere și comuniune
și scrisul comemorativ, de celebrare.
Înclinația
comemorativă, cît culturală, cît creștinească, domină și paginile din sectorul
literar al cărții. Amestecat și el (ca și celălalt) și cuprinzînd editoriale,
recenzii și evocări, acest sector transformă spiritul creștin infuz din poezia
lui Adrian Popescu în spirit creștin combatant. Dar cum Adrian Popescu scrie mai
întîi cu inima, din solidaritate și prietenie, pe primul loc stau aici cele
cîteva necroloage, toate de o admirabilă sensibilitate îndurerată. Fie că e
vorba de Adrian Marino, fie că e vorba de Mariana Marin sau Augustin Pop, Adrian
Popescu găsește tonul just între durere, evocare și comentariu. Propria
suferință devine mai gravă și mai îngrijorată atunci cînd cei plecați nu par a o
fi făcut creștinește, cu lumina credinței strălucindu-le în ultima privire. Nu
uită, de pildă, să noteze acest lucru în caldul portret făcut Marianei Marin, o
voce tragică într-o lume întunecată (p. 43), dar a cărei morală dureros de
inflexibilă n-a dus-o spre calea cristică: o morală care ignoră însă sau
subevaluează creștinismul. De aici, coroziva lucrare a răului în eul profund,
care nu vede salvarea, răscumpărarea, stăruie în vinerea neagră a chinurilor
fără a întrezări dimineața devreme a duminicii Învierii (p. 42). Creștinește,
cu iubire, se poartă Adrian Popescu în orice împrejurare (sau aproape). Nu din
dogmă, ci dintr-un profund sentiment de fraternitate. Conceptul comportamental
și exegetic nu mai puțin al lui Adrian Popesu e unul strict paulin, cu
îndulcituri franciscane. Pamfletului anti-stănescian al lui Cristian Tudor
Popescu el îi opune acest concept îmbibat în dragoste și solidaritate:
Dreptatea dacă nu e însoțită de iubire, înțelegere, devine cruzime fratricidă
(p. 7). Aceeași iubire înțelegătoare pentru căzuții în păcat sau în neglijență
(vestimentară și comportamentală) îi motivează și suava mustrare la adresa lui
Gabriel Liiceanu, ca răspuns la paginile de șarjă ale acestuia împotriva
promiscuității scriitoricești: nu trebuie zice Adrian Popescu să-i judecăm
(pe scriitori, n.n.) după aparențe, ci după harul cu care au fost dăruiți (p.
33). Fără milă se poartă Adrian Popescu doar cu Nechemații (pp. 44-46),
cu veleitarii, dar se vede că și atunci dintr-o exasperare peste poate.
Altminteri, chiar și cele mai tranșante atitudini ale sale și sînt cîteva
sînt făcute din spirit și cu spirit creștin(esc).
III. Prozatorul ca editorialist (și vițăvercea)
Nici o mașină nu merge
atît de bine cum merge literatura; pentru că nici o mașină, indiferent de marcă
și grad de sofisticare, nu merge simultan și înainte și înapoi. Și nu doar
mașinile nu pot face acest lucru aparent imposibil, dar nici științele nici
măcar cele mai vecine cu literatura nu sînt capabile de o asemenea
performanță. În acest fel funcționează doar literatura; numai ea poate avansa
prin noi opere și, concomitent, convertește, din urmă, lucruri lăsate de
izbeliște de altele și de alții. La drept vorbind, literatura funcționează chiar
mai bine în marșarier, întrucît toate cele scrise intră, cu vremea, într-un
proces de estetizare. Nu-i sigur că vor prinde acest proces și noile creații
fie ele oricît de intenționat literare -, dar e sigur că într-o anume grație a
gratuizării, a literaturizării, intră tot ce rămîne în spatele actualității.
Inactualizarea politică, științifică sau de altă natură a unui text se poate
consola oricînd cu o posibilă și chiar probabilă actualizare literară a lui.
Pe acest expansionism, pe acest retro-expansionism de neoprit, se bizuie
deschis, și nu puțin, și Alexandru Vlad, în concisa prefață (În loc de
argument) la culegerea de editoriale botezată Vara mai nepăsători ca
iarna (Editura Tribuna, Cluj, 2005): Pe măsură zice el ce evenimentele
consemnate nu mai sunt de actualitate, textele au tendința de-a se transforma,
cu puțin noroc, în literatură. Trimiterile devin metafore și revolta devine o
stilistică (p. 8). Nu-i o himeră de poeți că totul va sfîrși într-o carte; și
în mod sigur acea carte va fi una de literatură.
Editorialistul (în cazul de față
Alexandru Vlad, dar e vorba, de fapt, de caz general) e, așadar, de două ori
norocos; el recoltează în primul moment aplauzele actualității (politice,
sociale, culturale) despre care scrie, iar cînd editorialele intră într-un fatal
proces de inactualizare, tocmai inactualizarea lor (politică etc.) se
transfigurează în actualitate literară. Mecanismul e, firește, pervers, dar
profitabil pentru editorialiști: inactualizarea produce actualizare. De alt tip,
vor zice de îndată scepticii; da, așa e: în locul unei actualități trecătoare,
fragile, vine o actualitate perenă (sau, oricum, mai lungă). (Firește, asta
numai, cum zice și Vlad, cu puțin noroc). Nu-s, deci, de plîns editorialiștii,
văzuți de toată lumea ca niște bieți oameni de corvoadă la efemer. Din contră,
precum se vede țin ascunsă o carte mult mai tare; s-au aranjat, oricum, să nu
piardă.
Cartea ascunsă de Alexandru Vlad e
cu atît mai tare cu cît, la origine, el e prozator. O astfel (sau altfel) de
calitate scriitoricească nu e garantat în beneficiul editorialistului; ea-l
poate îndemna să literaturizeze sau să scrie doar pentru confrați; avem
chiar destui, de nu prea mulți editorialiști cu metehne cam excesiv literare;
editorialiști, cum ar veni, doar pentru elită; editorialiști de club. Un
editorialist nu trebuie să fie talentat în felul unui prozator; talentul lui
trebuie să fie mai economisit, folosit doar la percuție, la pregnantizare. Dar
nu strică puțină artă de prozator nici în stricta analiză de actualitate; dozată
cum trebuie, ca la farmacie, aceasta asigură o anumită (micro)coerență epică
oricărui comentariu; părerile intră, astfel, într-o poveste, într-o structură;
părerile înseși devin acțiune, capătă epică (ele sînt, de fapt, zice Graham
Greene, un fel de acțiune). Prozatorul de rezervă din editorialist mai are apoi
șansa de a invoca exemple, pilde, de a-și pune ideile în concret, și nu doar de
a le emite în abstract (cît abstract poate cuprinde un eveniment). Ca să nu
mai pomenesc de inevitabila contribuție stilistică, de o anume ținută de artă
pe care tot el o abilitează.
Editorialele lui Alexandru Vlad sînt
scrise pentru toată lumea; ceea ce nu înseamnă că ele n-au, totuși, o anumită
conformație și o anumită șlefuire de bijuterie: elanul opiniilor e în așa fel
gradat încît el se consumă exact unde trebuie, atitudinile nu trec pe de lături
iar ideile nu se revarsă și nici nu se încețoșează. Această economie clasică a
comentariului nu exclude, însă, șarja concisă; editorialistul e un contemplativ
(pînă nu e scos din sărite și trece la sintaxa participării directe) care
urmărește spectacolul politic cu detașarea ironistului, făcînd cronica unor
spectacole îndoielnice, dar savuros reproduse. Chiar cînd problemele îl ating
direct (și așa se întîmplă de regulă), el păstrează o anumită seninătate
sceptică; e seninătatea contemplației, de obicei, dublată de un fond sceptic al
înțelegerii.
Poziția pe care stă Alexandru Vlad e
cea a editorialistului solidar cu amărăștenii. E poziția recomandată anume
pentru editorialiști; indiferent cîți bani vor fi avînd ei prin conturi, e de
bonton să împărtășească soarta năpăstuiților. Editorialistul vrea (vrea-nu vrea,
trebuie) să fie glasul sărăcimii. De regulă această conduită nu e decît un gest
nobil (și un precept jurnalistic). Din nefericire, pentru Alexandru Vlad aceasta
nu e condiție impusă de manualul de jurnalism; din fericire, cauza nu e doar
simpatizată retoric; ea e o cauză trăită, o cauză intimă, ceea ce aduce un
considerabil spor de credibilitate și de concretețe în argumentare. Alexandru
Vlad știe pe propria piele, nu din auzite, că statul român operează și el cu
străvechiul principiu francez: jupoaie-l pe sărac.
Poate că părerile lui
Alexandru Vlad își vor fi pierdut din actualitate; n-ar fi de mirare, fiind
vorba de lucruri petrecute de prin 1998 încoace; cînd n-au făcut-o, nu e din
vina lui, ci dintr-a actualității, care a încremenit într-o anumită stare, s-a
blocat în anumite puncte. Bine ar fi fost ca părerile, în sine, să nu mai aibă
nimic actual, să nu se mai potrivească la nimic; să vedem în ele doar o
infra-istorie reflectată și reconstituită în oglindă. Căci cu cît părerile devin
mai inactuale, cu atît se vede mai bine strălucirea de artă a editorialelor. Dar
chiar și citite în imediata lor actualitate, editorialele lui Alexandru Vlad au
întotdeauna un plus de distincție, un plus de artă și inteligență. Dacă nu e cel
mai faimos (și, din păcate, nu e) editorialist, Alexandru Vlad e, și asta fără
multe dubii, cel mai artist dintre editorialiști. |