Sertarul 82
(Dialog epistolar cu Leon Volovici)
XI. Între Maimonide și
Marx
Leon Volovici:
Nuvela ta Lipova este, într-o măsură, o răfuială cu iadaismul
inautentic, cu ritualul golit de sens, dar și radiografia unei insurecții
interioare, mai degrabă înfrînte. Mai este, cred, și mărtuira omului matur
despre fascinația trăită de adolescent la chemările unei alte lumi spirituale
a stafiei care cutreieră Europa. (Mi-am amintit de fiul rabinului din
povestirea lui Babel, cel care umbla și murea cu portretul lui Lenin în
buzunar, alături de cel al lui Maimonide). Te preocupă acum relația dintre
iudaism și marxism? Sînt într-un fel compatibile?
Norman
Manea: Mărturisesc că după șirul
de întrebări care se centrează, toate, într-un fel sau altul, asupra aceleiași
teme, am cam obosit...
Subiectul pare epuizat
mental. Monologuri nerostite ale solitudinii? Reluînd vechea interogație, în
arcul unor noi întîmplări cotidiene? Un curent spiralat și ardent al fervorii
tăinuite?
În dialog, însă, îți
vine mai curînd să eviți exhibarea, vivacitatea dezbaterii, nuanțata
confesiune pe mereu aceeași necicatrizată temă.
O nouă incizie, în
plină lumină, de data asta? Nu sînt destul de cabotin sau retoric sau detașat
pentru asta.
Am fost obișnuiți să
evităm abordarea cu voce tare a zonelor intime. Și-apoi, pare de-a dreptul
absurd să ataci chestiuni pe care, în locul și timpul ce ți-au fost date, nu le
poți trăi decît printr-un efect deviat, înăbușit. Starea lui ce-ar fi fost
dac-ar fi fost...
În sfîrșit... Nu știu
cît a fost Marx evreu, dar știu destule pasaje de-a dreptul antisemite din
corespondența sa. Biografiile care circulă pe la noi nu vorbesc deloc nici
despre originea sa evreiască, nici despre asemenea aspecte. Într-un serial RDG
despre tînărul Marx, vizionat acum cîteva luni pe televizoarele românești,
există o scenă cînd protagonistul merge la mormîntul tatălui său: aparatul
urmărea aleea de arbori, silueta gînditorului, a soției care-l întovărășea
(descendenta, cum se știe, a unei aristocratice familii germane) și înregistra,
scurt și confuz, un fel de cimitir, jumătate creștin, jumătate mozaic, s-ar
zice. Secvența rapidă, învăluită în cețuri. Nu se înțelegea prea bine dinspre
care parte a cimitirului venea perechea îndurerată.
Filozofia, viziunea
iudaică... O discuție specioasă, complicată. Comunitatea mai durabilă decît
Statul? Dumnezeu supraviețuind regilor săi? Slăbiciunea politică, condițiile
geo-istorice, supraviețuirea paradoxală? Exilul ca elevație spirituală?
Diversele epoci de istorie iudaică și-au configurat, în propria fizionomie,
nomadismul, sedentarismul, monarhia, carența politică, profetismul mesianic,
norma etică?
Ar fi vorba de o lume
care slăvește viața și umanizează zeii? Proiectînd mitul unicității, dar și
depășind mitul, separînd divinul de natural, invocînd mereu grația, vocația,
revelarea?
Întîi, concepția
asupra divinului: unicitatea, nereprezentabilitatea (non-figurativul),
ne-numirea (inefabilul). Apoi, concepția asupra umanului: monoteism moral.
Legătura dintre aceste elemente ar fi justiția ca element suprem și constant
al Divinității, deci articulat existenței morale a omului.
Există legături cu
marxismul? Comandamentele morale vechi recomandă să iubim nu doar prietenul, ci
și dușmanul. Sînt preliminarii mai curînd evanghelice. Au acestea legături cu
marxismul? Ne-am putea îndoi.
Știm răspunsul lui
Hilel asupra esenței învățăturii iudaice. Un zurbagiu s-ar fi prezentat, dacă
mi-aduc bine aminte, la Șamai, marele învățat, să-i spună scurt, în intervalul
cît se poate sta într-un picior care e baza iudaismului. Șamai era un rabin
dur, șeful unei școli de gîndire rece, sarcastică. L-a alungat cu țipete pe
troglodit. Hilel era însă blînd, generos, conducea școala înțelepților.
Bineînțeles, evreii au, dintotdeauna, măcar două mișcări divergente... Hilel l-a
privit cu îngăduință pe ignorant, n-a respins impertinenta cerere. În timpul
cît acesta putea sta într-un singur picior, rabinul i-a oferit, cu o singură
propoziție, esența iudaismului: Iubește pe aproapele tău, ca pe tine însuți.
N-a spus, ca viitorii creștini: mai mult ca pe tine însuți.
Are această ideologie
similitudini cu marxismul? Ne putem întreba și îndoi. Nu știu dacă sîntem
pregătiți a discuta, în Estul socialist, doar teoretic, senin, imparțial
despre marxism. Și cine poate discuta, de fapt, aici, despre iudaism?
Să ne amintim că
singura încercare autentică adică, în condiții de opțiune perfect liberă
pentru colectivizarea agriculturii a avut loc în kibuțurile din Israel.
Rezultatele au fost spectaculoase. Dar cei care au optat pentru această formă de
existență reprezentau doar 4% din populație! Care deloc n-a fost tentată să
impună celor 96% rămași în afara izolatei lor enclave, convingerile și
metodele lor. Să ne întrebăm de ce țelurile, atît de generoase, au nevoie de
ziduri grele, aici, în Est, care să împiedice ieșirea cetățenilor din
paradisul socialist, nu intrarea amatorilor veniți din iadul capitalist.
Ne învîrtim în jurul
unor adevăruri elementare și banale, prea simple, parcă.
Acceptarea
colectivității, în care să nu fii decît un disciplinat membru zelos (instinctul
de masă, studiat de Canetti), propune, să recunoaștem, abolirea multor
instincte rele și egoiste, existente în om. Dar și o lipsă de personalitate sau
un recul al personalității, răzbunată, adesea, prin obscure tentații de putere
asupra altora. Asemenea inversări primejdioase sînt evitabile doar în libertate.
În Kibuțurile israeliene se intră, după cîte știu, greu și se poate ieși oricînd.
Rămîn doar cei cărora li se potrivește, într-adevăr, modul de viață comunitar.
Marxismul n-a apărut
din cer, ca dar al îngerilor sau ca invenție a diavolului. Este un produs uman.
O reacție la exploatarea unui om de către celălalt? Analiza pe care a făcut-o
rapacității burgheze și capitaliste răspunde unei realități. Ceea ce a omis să
analizeze în profunzime dascălul ar fi dacă acest instinct rău este doar o
caracteristică de clasă și nu cumva face parte, obscur, din fiecare om. Răul
mișcă lumea, spunea Musil. Exaltarea calităților clasei muncitoare? Plină de
erori și chiar cinism, Dictatura proletariatului este, înainte de orice, o
dictatură. Nu a, ci în numele proletariatului... Un drum spre iad, pavat cu
bune intenții? Cu energice lozinci, în orice caz și cu mii de sacrificați.
A asigurat, pînă la
urmă, socialismul, bunăstare și drepturi, pentru proletariat? Dar pentru restul
cetățenilor? Între barbaria banului în capitalism și teroarea minciunii, în
socialism, există și o altă cale? Mai autentică, mai realistă, mai blîndă? Care
să țină seama de adevărata structură omenească, de drepturile și aspirațiile
sale reale? Nu doar diferențele dintre URSS și SUA sînt semnificative, ci poate
mai ales cele între cele două Corei, între cele două Vietnamuri, între cele două
Germanii, între China și Taiwan.
Nu știu cît de înrudit
este marxismul cu iudaismul. Poate, mai curînd, cu creștinismul primitiv. Nu
este însă greu de explicat opțiunea multor evrei pentru radicalismul marxist.
Revista Săptămîna
de la noi încearcă să demonstreze că în România stînga a fost doar
evreiască, iar dreapta a altor minorități (polonezi, armeni, greci, bulgari
etc.) Te întrebi unde erau românii... Nu cumva asemenea absență și
compromisurile care o definesc, de ieri și de azi, fac aproape necunoscut un
popor? Să fi fost blîndul popor român totdeauna la centru? Alegerile din '37,
în România, arată, totuși, aproape un milion de voturi date dreptei extremiste.
De curînd, ziariști francezi de dreapta, adversari ai lui Mitterand, elogiau,
paradoxal, România socialistă!... Așa face dl.Michel Hamelet în România
Liberă din 9 august 1982. Nu mult diferit, doar ceva mai abil, a procedat,
după cum am auzit, și Bernard Margritte în Figaro, care citează, plin de
înțelegere, explicațiile ce i le dă la București Mihnea Gheorghiu despre
caracterul napolitan, impulsiv al românilor, care trebuiesc, adică, ținuți în
frîu, sau cele primite în vila de la Zamora de la redactorul-șef al
Săptămînii care spune că în viața literară ar fi două tabere, una mai
tradiționalistă, condusă de Domnia Sa, antisemitul de dreapta Eugen Barbu,
alta mai liberală, cu nucleul la România literară, de nuanță prosovietică
(?!) și a cărei victorie ar însemna prezența rușilor la București (!!)... Cum
tabăra liberală ar domina Uniunea Scriitorilor, soarta acestei Uniuni pare
pecetluită.
Unde mai este, azi și
aici, dreapta-stînga, noțiuni folosite după oportunitate și instrucțiuni
ierarhice?
Exagerările dogmatice
marxiste sînt atribuite, insistent, doar unor foști comuniști evrei. Nu cumva
există în concepția marxistă, deopotrivă rece, operativă dar și patetică pînă
la fanatism, ceva iudaic?... Este, oare, iudaismul neapărat schizoid?
Nici Engels, nici
Lenin, nici Stalin, nici Mao n-au fost evrei. Nici actualii conducători
comuniști din România, Cambodgia, RDG, Vietnam, Cuba nu sînt evrei. Spiritul
popular s-a obișnuit din Evul mediu să demonizeze evreul. Siniavski povestește
că în închisoare mulți deținuți susțineau că Lenin a fost evreu. Pînă și lui
Hitler i s-au căutat rădăcini evreiești.
Execuția lui
Pătrășcanu n-a fost dictată de un comunist evreu. Dimpotrivă, soția sa era
evreică, mulți dintre prietenii săi erau evrei. În partidele comuniste evreii au
fost și printre tirani, firește, dar mai ales printre victime. Troțki a fost
evreu, Ana Pauker era fiică de rabin, Rakoczi era evreu. Evreu era și Slansky,
parcă și Rayk, dacă nu mă înșel. Comuniștii uciși de comuniști. Nu erau doar
niște birocrați, nici niște oportuniști șmecheri cu toții, ci și combatanți
orbiți de o cauză pentru care suferiseră și pe care o exaltau, supunîndu-se unei
discipline cinice. Alți evrei erau și birocrați și oportuniști și șmecheri... ca
toate celelalte etnii...
Între asimilare și
sionism, marxismul raționalist propunea evreilor mult visata egalitate.
Împărțirea lumii după un criteriu economic și de clasă abolea naționalismul,
discriminarea. Mișcarea comunistă a practicat, însă, discriminări, cu consecințe
la fel de teribile. Subteran, și chiar pe față, discriminarea antisemită deloc
n-a lipsit în mișcarea comunistă. Complexul frustrării, vanitatea, fanatismul,
setea de putere, credința, negativul dinamic al exilului suportat de evreu, ca
și de revoluționar, de sfînt ca și de artist... A iubi aproapele tău ca pe tine
însuți presupune a te scruta pe tine însuți la fel de critic cum procedezi cu
vecinul? De aici pornește totul. Din credința că răul sînt ceilalți, doar
ceilalți.
A cunoaște și a iubi
aproapele poate fi privită ca opțiune de stînga? Marxistă?... Nu cumva e
revendicată și la dreapta, de toate bisericile?
Problema este, astăzi:
cum mai poți fi de stînga, cînd nu mai poți fi? Să devii de dreapta? Iarăși
stînga, dreapta? Umilința sărăciei, trufia exploatării, ipocritele bigotisme
adverse mai permit, ele, omului, drepturi inalienabile?
În om există și binele
și răul. Pentru a supraviețui, el oferă ceea ce societatea îi cere. Deosebirea
între cele două sisteme ar fi manipularea diferită a răului? Răul etatizat,
proprietatea dictaturii și răul individual, proprietate personală?
Omul nu poate trăi
numai cu ideologia și cu proiectul perfecțiunii viitoare. Dar nici nu se poate
lipsi de interogație. Asupra rostului existenței, asupra modului de a trăi între
bine și rău. |