Călătorie în jurul spiritului lovinescian
În toamna lui 2006, la 31 octombrie,
se împlinesc 125 de ani de la nașterea lui E. Lovinescu. Modernizarea
literaturii române, deschiderile liberale ale spiritului nostru critic,
predispoziția cosmopolită care înseamnă în primul rând sincronizare europeană îi
datorează enorm. De aceea înclin să cred că personalitatea lui merită o
celebrare mai deosebită decât în cazul unei aniversări obișnuite. E. Lovinescu
nu e, de altfel, doar beneficiarul cifrelor rotunde. El e mereu amintit și mereu
prezent în toate dezbaterile noastre critice. Reeditarea lui E. Lovinescu e
importantă dincolo de orice conjuncturi, iar a proiecta asupra operei sale
critice un fascicul de lumină dintr-un unghi mai puțin obișnuit e profitabil și
pentru conștiința critică actuală, îndemnată să-și cunoască originile și să-și
reformuleze interogațiile de actualitate.
De la impresionism
la maiorescianism
Ține
de domeniul locurilor comune și ale evidenței semnificative faptul că E.
Lovinescu a fost întotdeauna un maiorescian. Dar fondul său maiorescian, așa cum
și-l recunoștea și îl explicita, era foarte diferit de la o etapă la alta, din
1904 până în 1940. Textele sale de autodefinire în raport cu Maiorescu sunt
numeroase. Nu am să invoc aici monografiile lovinesciene din anii 40. Statutul
lor e unul de istorie literară și nu de confesiune directă a autorului, care, în
tinerețe, respinsese, din principiu, istoria literară. Simplu spus, E. Lovinescu
este la începuturile sale un maiorescian pasiv, adică unul care recunoaște
autoritatea și principiile maestrului (un maestru nerecunoscut, totuși, ca
atare), dar nu le dobândește și nu le practică, pentru că este mai prielnică
personalității sale o modalitate impresionistă, fără autoritate căutată, dar cu
o ambiție artistică în sine, considerând critica o artă foarte personală.
În Memorii I
(cap. V) relatează despre modul în care l-a perceput pe Maiorescu în ambianța
universitară. Pentru foarte tânărul Lovinescu, Maiorescu era mai curând o
autoritate decât un model, dacă se poate face o asemenea disociere. Fostul
student îi recunoaște toate meritele, iar printre acestea seninătatea și
cumpătarea cugetării, moralitatea ireproșabilă, olimpianismul, armonia
personalității, pragmatismul sunt apreciate superlativ. Ce i-a plăcut însă cel
mai mult la Maiorescu tânărului Lovinescu era optimismul voluntar al
oamenilor superiori, clădit pe fundament de pesimism. Știe prea bine și o
spune răspicat că liberalismul de concepție politică și culturală (pe care și-l
asumă) îl va despărți de conservatorismul junimist. Deci nu ideologia îi
apropie, ci o anumită structură psihologică: Nu e om superior fără această
viziune pesimistă; dar nu e om mare și folositor, care să nu se reculeagă la
timp din amețeala vidului, pentru a-și afirma voința de a fi și de a dura în
fața neantului și caducității universale. Pilda unui astfel de optimism ne-a
dat-o Maiorescu, întrucât, pe temelia unei dezabuzări totale, a ridicat
afirmația principială a adevărului și binelui. E. Lovinescu este
funciarmente un deceptiv, pentru care zădărnicia universală e suprema filosofie
și orice exemplu contrar îi dă un imbold de voință și de viață: Pe un altul,
pesimismul l-ar fi aruncat în sterilitate și negație; cunoscând și una și alta,
Maiorescu a fost și un constructiv, întrupând teoretic și practic triumful
principiului moral, singura pârghie a acestui pământ ce-l reține de a se prăbuși
în neant și tină. Pentru atât de melancolicul și de deprimatul tânăr
Lovinescu, Maiorescu era întruchiparea unui principiu vital.
O comunicare, ca de la
maestru la discipol, nu a existat între cei doi. Lovinescu o spune foarte clar:
Timiditatea mea înnăscută, ca și atitudinea raționalizată apoi, ce mă abătea
încă de pe atunci de la orice raporturi în planuri inegale, au împiedicat ca
admirația mea pentru Maiorescu să ia formele tangibile de aderență ale unui
discipol. În această privință, a raporturilor psihologice echitabile și
acceptabile, cea mai bună comunicare a avut-o E. Lovinescu cu profesorul său de
latină D. Evolceanu, pe care însă nu l-a evocat în Memorii, ci într-un
portret compensativ din Antologia scriitorilor ocazionali. Merită să-l
amintesc pentru câteva detalii de contrast, pe deplin revelatoare pentru
delicata psihologie lovinesciană.
Modestia lui D.
Evolceanu l-a înduioșat pe E. Lovinescu: Dacă timiditatea lui D. Evolceanu
era de iepure, a mea nu era cu mult mai pe sus: era de miel. Profesorul de
limba latină, incapabil să țină vreodată un curs de literatură latină și să se
ridice astfel deasupra gramaticii, nu reușea să-și domine studenții. Era complet
depășit de situație și nu făcea altceva decât traduceri mediocre din Horațiu. E.
Lovinescu pregătea prima lui lucrare tipărită O chestie de sintaxă latină.
Ar fi fost normal să i-o dedice lui D. Evolceanu, dar i-o dedică nefiresc lui
Nicolae Iorga, care-i va rămâne în permanență adversar, pe motivul disputelor
din jurul sămănătorismului. N. Iorga nu l-a considerat toată viața pe E.
Lovinescu mai mult decât un bun latinist. În 1943, când scrie acest portret al
lui D. Evolceanu, lui E. Lovinescu i se dezvăluie resorturile acestei apropieri.
Îi admira de la distanță pe Titu Maiorescu și pe Nicolae Iorga, de care însă se
temea, pentru că îl intimidau și îi creau complexe de inferioritate, dar îl
cultiva pe timidul D. Evolceanu, față de care se putea afirma: Ce căutam
eu cu atâta insistență la acest om, care aproape nu avea relații sociale și
nici o legătură dinafară? se întreabă E. Lovinescu. Memorialist, pe
cazul lui se altoiește cazul meu. Găsisem într-însul un om mai timid decât mine.
Dacă el era iepure, eu eram, cum am spus, miel; încă din facultate, încetul cu
încetul, m-am îmbrăcat însă într-o piele de leu urlând ca el. Rar am putut
studia asupra mea însumi cazul plăsmuirii unei duble personalități. Ceea ce mă
apropiase de dânsul e, probabil, conștiința unor «defecte», «insuficiențe»
comune (nu fără oarecare spaimă). Necesitatea de a mă arăta altfel mă împinsese
instinctiv să-mi creez o psihologie nouă; din «terorizat» devenisem «terorist».
Pe nimeni nu l-am «strivit» atât decât pe bietul meu
profesor, prin parada
științei, ca student, prin parada activității mele literare, de când o
începusem. Cum m-a suportat, nu-mi dau seama. Ba aveam impresia că mă și admiră
(v. Scrieri 3, ediție de Eugen Simion, Ed. Minerva, 1970, p. 391-400;
portretul este preluat și în această antologie, în prima secțiune). D. Evolceanu
este evocat și în Aqua forte de E. Lovinescu, unde profesorul și apoi
prietenul devotat apar alături de criticul literar junimist. Întâlnirea dintre
cei doi are aici o altă semnificație: bătându-mă pe umeri,[D. Evolceanu]
a recunoscut în mine «un moldovan» de-al lui, într-un moment când mă simțeam
atât de înstrăinat printre bucureșteni. În el îmi găsisem o patrie (v.
Scrieri 3, ed. cit., p. 214). Nu se poate găsi o mărturisire mai
semnificativă pentru foarte tânărul Lovinescu. O psihologie retractilă,
deprimistă, de provincial complexat, se eliberează cu greu de propriile limite.
E. Lovinescu avea nevoie, pentru a evolua cu adevărat, de plăsmuirea unei
duble personalități, iar D. Evolceanu i-a facilitat această situație, mai mult
decât Maiorescu. În fond, prin dobândirea autorității și prin câștigarea unei
prestigiu moral, Lovinescu va deveni maiorescian numai după primul război, după
ce Maiorescu murise. Altfel, se delimita deseori de el, ca în una din
revizuirile lovinesciene din campania susținută la revista Flacăra, în anii
1914-1916: Problemele literare s-au lărgit și critica și-a deschis noi
orizonturi, spre care Maiorescu n-a voit să se îndrepte. Ce apreciază E.
Lovinescu mai mult la Maiorescu în 1915, așa cum îl vede retrospectiv, e
cosmopolitismul de pe pozițiile căruia a temperat naționalismul, restrâns în
marginile adevărului, relativizând criteriul etnic.
Nu vreau să
supralicitez rolul lui D. Evolceanu în raport cu cel al lui Maiorescu în
formarea personalității lui E. Lovinescu. Dar atrag atenția că, de fapt, după
mărturisirea deja citată a lui Lovinescu, funcția providențială nu aparține nici
unuia nici altuia, ci lui Emile Faguet: în contact timpuriu cu critica acestuia,
a simțit miraculos și profund transformator, ca o revelație, vertigiul unui
gol luminat de bruscă ploaie siderală. Iar apoi deplasarea în sfera
impresionismului se face dinspre influența lui Faguet spre influența lui Anatole
France, care înseamnă o rafinare stilistică, fără nici o legătură cu
maiorescianismul.
Maiorescian nu putea
fi Lovinescu, în 1906, la vârsta Pașilor pe nisip, în primul rând
datorită marilor diferențe psihologice. Căci ideologic Lovinescu și Maiorescu
(un liberal și un conservator) au fost întotdeauna foarte departe unul de altul,
deși nu în totalitate. Apărarea autonomiei esteticului era cel mai important
punct de convergență. Moralitatea, refuzul tranzacției, spiritul de
independență, incisivitatea spiritului critic îi unea de asemenea, dar la modul
foarte general. Altfel, diferențele erau considerabile. Tânărul Lovinescu nu
avea tăria personalității lui Maiorescu și nu se putea impune public cu
fermitatea unor idei. Atunci, în anii debutului, Lovinescu nici nu voia să
transmită idei, ci stări, emoții la receptarea unei opere. Nu voia nici să facă
o critică de direcție, considerând-o inutilă și chiar nocivă.
Impresionismul
convenea de minune profilului psihologic al foarte tânărului Lovinescu. Timid,
evaziv, liric, nu intenționa să spună nimic răspicat. Voia să comunice doar
nuanțele unor trăiri estetice personale. Reveria se potrivea mai bine unui
melancolic ce părea incurabil, iar melancolia scepticului îl făcea refractar
ideologiei. În Memorii I, capitolul XVI, E. Lovinescu distinge categoric
între faza faguetiană, asociată epocii materializate în Pași pe nisip și
caracterizată printr-un stil discursiv și scepticism ostentativ și faza
anatole-franciană, din epoca pariziană a anilor 1906-1910, coincizând cu
colaborarea la Convorbiri critice și definită de o critică dialogală
ponderată, fără asperități și fără dorința persuasiunii. O disjuncție între
etapa Emile Faguet și perioada Anatole France nu există cu adevărat, trecerea e
abia perceptibilă, fluidă, situată în domeniul aceluiași impresionism, bazat pe
cel puțin două principii: 1. critica e o artă; 2. critica nu vehiculează idei ci
impresii despre cărți. E. Lovinescu se instalează în convingerea că o
astfel de critică se detașează aproape cu totul de la sensul strict al criticei
și se consideră ca o artă. La maturitate, nu-l mai satisface grațiosul,
fantezia mitologică și convenționalul ei edulcorat, dar mai ales îi constată
sever lipsa ei sistematică de idei generale lipsă, de altfel, voluntară,
ieșită din convingerea fermă că ideea generală reprezintă elementul caduc, pe
când expresia, arta, dincolo de adevărul controversat, e singurul lucru ce poate
rezista.
Convingerile sunt
sintetizate mai bine în articole ca Impresionismul în critică (1909),
reluat în diverse variante, și în A zecea muză: critica (1910). Ce
importanță avea Faguet pentru Lovinescu se vede din seria de articole pe care le
scrie în 1916, la moartea criticului francez. După primul război, concepția
impresionistă se va articula mai bine prin atitudinea fermă împotriva criticii
științifice și împotriva susținătorilor ei (Mihail Dragomirescu și H.
Sanielevici). Impresionismul însemna în 1910 pentru Lovinescu capacitatea unui
critic de reducere la elementele esențiale, adică: A merge de-a dreptul la
aceste centre de unde pleacă lumina spre margini, a le cerceta, dându-le
adevăratul lor cuprins, a ocoli tot ce nu e plin de înțeles, a îndeplini,
într-un cuvânt, acest procedeu de simplificare atât de firesc și necesar, este
tocmai menirea criticei impresioniste. În polemica pe care o poartă în
Convorbiri critice cu Mihail Dragomirescu se străduiește să fie cât mai clar,
dar ajunge la generalități: criticul impresionist întreprinde călătoria lui
sentimentală de-a lungul operei unui scriitor, călăuzit de două principii: să-i
prindă dintr-odată notele caracteristice, trăsăturile temeinice, și după ce le
va fi prins cu pătrundere, să le pună într-o lumină cât mai puternică și mai
crudă. N-am putea numi acest procedeu decât de simplificare și de reliefare.
Distincțiile față de orice tip de critică, raționalistă în principiu, după cum
îi reproșează M. Dragomirescu, apar destul de greu în articolul lui E.
Lovinescu. Pentru a găsi esențialul unei opere, criticul impresionist apelează
la intuiție (deci la o cale irațională, de sugestie simbolistă), iar pentru a
reliefa aceste trăsături dominante ale operei reduse la una singură criticul
trebuie să fie un artist: impresionismul putându-se defini o
simplificare, urmată apoi de o reliefare, spiritul de sinteză și de
pătrundere intuitivă trebuie să fie însoțit și de un adevărat temperament
artistic, cu alte cuvinte, criticul impresionist trebuie să aibă un fel personal
de a scrie. Cum judecată obiectivă nu există, criticul impresionist trebuie
să-și asume și să-și impună propria subiectivitate. E. Lovinescu se apără
zadarnic de acuza că în impresionismul său ar intra și doze apreciabile de
relativism, diletantism și scepticism și încearcă, inutil, să susțină că
impresionismul se poate asocia cu dogmatismul estetic. Principala carență pe
care o resimte criticul impresionist e lipsa de autoritate morală.
Cu nostalgia
autorității critice, care nu ar putea izvorî decât dintr-o iluzorie
obiectivitate, E. Lovinescu a încercat de repetate ori să corijeze părerea că
impresionismul ar fi iremediabil subiectiv, relativist, și prin aceasta
vulnerabil: Departe, deci, de a fi tăgăduirea principiului de autoritate,
critica impresionistă presupune chiar o mai mare agerime de privire; trebuind să
deosebească numai temeinicul, ea are nevoie de o putere de concentrare și de
alegere chibzuită, care e tocmai chezășia unei judecăți întemeiate și cumpănite,
ce nu se poate confunda cu impresionismul fugar și schimbător. Tânărul
critic apără astfel impresionismul de o înțelegere superficială, arătând că are
acces la obiectivitate și are îndreptățirea de a i se recunoaște o autoritate
morală, deci o legitimitate intelectuală. Depășirea subiectivismului
impresionist spre o obiectivitate prezumtivă se realizează crede criticul
prin sprijinirea pe canoanele estetice, pe unitatea de percepție, punând
frâna probității intelectuale și apelând la oarecari criterii impersonale.
Pentru a așeza judecata estetică pe un teren sigur, în esență sunt necesare
raționalizarea sau intelectualizarea impresiei și consecvența temperamentală a
reacției. Lovinescu restrânge deci drepturile impresionismului, pentru a-i da
vigoarea și autoritatea unei metode critice afirmate în limitele obiectivități.
Opera nu poate fi lăsată la discreția unui subiect necontrolat, discreționar,
abuziv și anarhic. Pe măsură ce încearcă să explice și să apere impresionismul
de anumite înțelegeri greșite, E. Lovinescu îl substituie criticii la modul
general.
În Memorii II,
capitolul VI, criticul aflat la maturitate va vedea mai bine defectele sau
carențele impresionismului propriu, aflat în consonanță cu temperamentul: în
această primă epocă, activitatea mea critică s-a desfășurat în cadrele propriei
mele sensibilități, fără stimulentul vreunei ideologii și chiar fără vreo
atitudine precisă: epocă de «diletantism», cu beneficiul desăvârșitei
sincerități și congruențe cu sine însuși. Toate păcatele respinse în 1910
(relativismul și chiar diletantismul, moldovenismul necombativ) sunt recunoscute
acum. Dar cea mai importantă diferență între epoca impresionistă (aproximativ
până în anii 20) și cea postimpresionistă consta în repulsiunea pur
principială față de orice ideologie literară, specifică primei perioade.
Principala schimbare
în evoluția personalității lovinesciene survine când criticul își formează
convingeri noi, care îl scot de sub dominația impresionismului. E. Lovinescu
descoperă treptat că un critic trebuie să aibă o ideologie (și aceasta va fi
pentru el liberalismul și sincronismul european). De aici vor rezulta cărțile
maturității: Istoria civilizației române moderne (1924-1925) și
Mutația valorilor estetice (1929), ca ultimă parte din Istoria
literaturii române contemporane. A doua convingere este necesitatea unei
critici de direcție, concretizată, cum se știe prea bine, în campania
sistematică de promovare și susținere a modernismului prin intermediul grupării
și a revistei «Sburătorul», ca și prin întreaga activitate critică. În acest
context are loc ceea ce Pompiliu Constantinescu a numit o re-maiorescianizare a
lui E. Lovinescu. Impresionismul fantezist și artistic, relativismul filosofic
al perioadei de tinerețe nu se puteau afla în deplină concordanță cu
maiorescianismul, care cerea criticii o fermitate interioară și de principii pe
care relaxarea și lipsa de idei specifice tinereții nu o puteau da.
Evoluția lui E.
Lovinescu, o progresivă adâncire în sine, reprezintă efortul de a realiza
ideatic predispozițiile sale interioare, într-un deplin consens și o deplină
armonie a personalității sale intime (psihologie, temperament, caracter) cu
personalitatea publică (ideologia critică). Memorii-le ca autobiografie
spirituală s-au născut în mare măsură din necesitatea legitimării psihologice a
teoriei critice. Ele sunt, abia în al doilea rând, deși cu o extindere mai mare,
un evantai portretistic al epocii și o mărturie asupra ambianței literare din
deceniile trei și patru ale secolului XX. Un imbold irepresibil îl mâna pe
critic să dezvăluie unitatea organică a personalității sale, coerența profundă,
congruența dintre idee și resortul ei interior. Demonstrația din Memorii
era aceea că sistemul critic al autorului îl angaja în întregime; realiza
suprema angajare aceea psihologică. Organicitatea personalității sale însemna
coerența dintre idei și temperament, compatibilitatea ideilor critice cu solul
afectiv. Bovarismul ideologic capătă și el o justificare subtilă.
E. Lovinescu și-a
făcut un fel de obligație morală din faptul de a arăta cum s-a configurat și
cum a evoluat modul său de a gândi, cum s-a compus, din ce elemente psihologice
s-a combinat, cu ce predispoziții a pornit și cu ce reacții s-a confruntat.
Memoriile din cele trei volume sunt centrul acestei autobiografii spirituale.
Dar ele atrag și alte texte, care ne ajută să înțelegem complexitatea și
specificul unei personalități critice formate în spiritul maiorescian al
adevărului. Personalitatea lovinesciană e construită pe principiul întemeietor
al onestității intelectuale, trăită organic, ca emanație din adâncurile ființei
individuale și în acord cu sine însuși. |