Pariu ferm cu critica literară
Bogdan Crețu
Arpegii critice. Explorări în critica și eseistica
actuale (2000-2005),
Editura Timpul, Iași, 2006
Ori de câte ori un
tânăr debutează în critica literară îmi vine în minte o tabletă a lui G.
Călinescu, scrisă sub formă dialogală. Este vorba de Vrei să te faci
critic?, scrisă în 1933, apărută în Adevărul literar și artistic și
cuprinsă în volumul Gâlceava înțeleptului cu lumea. Pe scurt, un tânăr
aspirant vrea să devină critic însă partenerul de discuție, un sceptic convins,
deconstruiește sistematic argumentele novicelui. Finalul coincide cu ambiția
mărturisită a scriitorașului, de-a-și începe pariul cu critica, în ciuda
avertismentelor. E o tabletă cât se poate de actuală ca multe altele din
volumul călinescian, fie și dacă le-am lua numai pe acelea care se referă la
tinerii scriitori. Bogdan Crețu e un asemenea tânăr care se încăpățânează să-și
facă debutul într-un gen literar solicitant și din ce în ce mai ocultat.
Tânăr universitar
ieșean, Bogdan Crețu a devenit tot mai vizibil în ultima vreme prin
colaborările sale la principalele reviste bucureștene, deși publică de câțiva
ani buni, e drept, mai mult în revistele ieșene. Rodul selectiv al articolelor
apărute în ultimii cinci ani se vede în Arpegii critice. Explorări în critica
și eseistica actuale (2000-2005); volumul a apărut concomitent cu un altul,
monografic, intitulat Matei Vișniec un optzecist atipic. Ce-l
caracterizează dintru început pe Bogdan Crețu e ambiția și încăpățânarea de a
intra în lumea criticii. Dublul său debut atestă un caracter sistematic precum
și organizarea și asumarea locului comun și, până la urmă, a unui stil de viață.
Arpegii critice
radiografiază douăzeci și opt de critici și eseiști mai mult sau mai puțin
cunoscuți din literatura noastră. Acestor studii în miniatură cronici literare
la bază le urmează o Addenda unde se dezbat problemele relecturii și
revizuirilor.
Egale ca spații și
preocupări, articolele lui Bogdan Crețu dau seamă nu atât despre subiectele
propriu-zise, cât despre autor. El are curajul să intervină și o face mai tot
timpul mărturisindu-și, la persoana întâi, prezența în comentarii. Are o mare
grijă pentru cititor, uneori prea mare, ca și cum s-ar teme de singurătatea
reflecțiilor sale. În toate articolele Bogdan Crețu caută argumentele critice
solide având capacitatea și lecturile necesare pentru a sesiza noutatea, fie și
cea furnizată de recuperările istoriei literare. Și în cazul lui Bogdan Crețu,
asemeni lui Daniel Cristea-Enache se pot observa încă de la debut curajul
abordării problemelor de sinteză și un anumit spirit de frondă, atât de frumos
când e asociat tinereții. El deține, la fel ca autorul Concertului de
deschidere, acea înțelegere limpede a fenomenelor literare din interior și
acea maturitate care conferă atitudine critică și echilibru. Spre exemplu,
discutând Postmodernismul românesc, Bogdan Crețu convinge că știe despre
ce vorbește, e relaxat și se vede că problema îl încinge. De aici curajul unei
concluzii precum cea care consideră total îndreptățită cartea lui Mircea
Cărtărescu cel mai extins manifest literar cunoscut. Criticul e
preocupat de viziunea autorilor asupra fenomenelor și nu se angajează într-o
portretistică ori afirmații antologice. Așa cum se cuvine, percepe pozitiv
echilibrul unui critic sau istoric literar și nu uită de importanța vervei
critice. Își permite sugestii mai mereu, vrea ca punctul de vedere să i se
distingă printre observații, pentru că, în aceste cronici există un pariu al
criticului, unul care punctează munca sistematică și susținută.
Se poate vorbi de un
tipic al cronicilor lui Bogdan Crețu. El e adeptul introducerilor largi, de
multe ori contextualizante, e atent, cum spuneam, cu cititorul, întotdeauna
inspirat în a cuprinde și transmite de la primele fraze sentimentul siguranței
și, mai ales, dă senzația că știe despre cine și ce scrie, că e informat și
într-o oarecare măsură, blazat uneori o virtute a tinereții. Urmează apoi
recomandările autorului și apoi ale textului. Pare o fire permisivă, flexibilă
și dezinhibată. Cunoașterea în amănunt a subiectului îi conferă siguranță iar
cititorului îi lasă impresia rigurozității. E atras, în toate cazurile, de
coloana vertebrală a volumelor. De aceea, știe să resusciteze textul,
cunoscându-i în amănunt sugestiile. Un exemplu: programul critic al lui Marino
stă sub semnul unui neopașoptism echilibrat, lipsit de excese, afirmă
exact când articolul despre Adrian Marino începe să se poticnească printre
numeroase rezumări. Pare încântat și de polemici dar nu evidente, cât printr-o
altă persoană sau text tampon. Comentând cartea lui Antonio Patraș despre I. D.
Sârbu, cronicarul nostru arbitrează două opinii diametral opuse, implicându-se,
însă, în polemică, la un nivel stilistic: Ceea ce-i stârnește aceste reacții
îndreptățite apolinicului nostru critic (nu știu de unde am căpătat această
impresie) este Sorina Sorescu (...) a cărei unică țintă pare a fi aceea de a
contesta valoarea operei lui I. D. Sârbu, într-un discurs sofistic(at), mustind
de paradoxale demonstrații și trădând uneori o răuvoitoare cecitate. Există
în cronici, cum aminteam, afirmații curajoase, de genul: Exagerările nu
lipsesc, căci fără ele Marin Mincu nu ar mai fi Marin Mincu, apropiindu-l
uneori riscant pe neobositul nostru textualist de ticurile protocronismului
sau Parcă aș fi preferat un necesar relaș argumentativ în locul mimării unui
ton atât de sigur pe sine scrie despre Basarab Nicolescu chiar dacă și
acest studiu reprezintă un manifest pentru recuperarea adecvată a unei
poetici care s-a dovedit apoi foarte rodnică (despre opera lui Ion Barbu),
amintindu-ne de cronica la cartea lui Cărtărescu. Uneori nu e hotărât și ezită
în a tranșa decisiv lucrurile: Pentru a se vedea că nu zăresc numai părțile
întunecate ale volumului discutat, că nu intenționez să discreditez un efort
totuși considerabil, care poate juca rolul unei inițieri într-un sistem de
gândire distinct, a cărui articulare iese în evidență în urma unei astfel de
abordări, să remarc buna informare a studiului, rigoarea sa militărească
aproape, corecta contextualizare și onorabila conduită a citării despre Mihai
Cimpoi. Interesantă cronica la monografia lui Dragoș Varga-Santai - deși o carte
cu multe inadvertențe -, criticul ieșean apreciază superlativ demersul tânărului
confrate ardelean, semn că și tinerii învață să se încurajeze reciproc. Unul
dintre cele mai bune articole este cel despre Dan C. Mihăilescu, nuanțat, cu
citatele alese cu grijă, bine-închegat, deși ușor timorat de anvergura
criticului pe care-l admiră, fără îndoială. Bogdan Crețu nu posedă sau nu-și
exersează arta portretisticii, fuge de descriptivism, în schimb e sagace și
incisiv, ușor ironic dar mai tot timpul cu poftă de scris și de problematizări.
Un portret aparte e cel făcut lui Mihai Ursachi, eseistul, scris cu o reală
afecțiune.
Bogdan Crețu trasează
bine concluziile, sigur pe el, de cele mai multe ori e ferm, rezumă limpede și
nu exuberează gratuit. Poate uneori e prea didacticist dar asta nu scade cu
nimic valoarea textului. Bogdan Crețu are acea conștiință a cronicarului
literar, a muncii susținute și a rezultatelor nu totdeauna satisfăcătoare.
Tentația meseriei de cronicar își are tarele ei, pentru că, așa cum recunoaște
criticul ieșean, rosturile criticii de întâmpinare este de a discerne cu
echilibru valoarea din mulțimea de apariții editoriale. Într-adevăr, nu poți să
scrii despre tot ce apare, ci trebuie să arăți numai valoarea din mulțimea
lecturilor, ceea ce presupune o anumită disciplină a scrisului pe care am
impresia că Bogdan Crețu a înțeles-o pe deplin.
Am lăsat la sfârșit
cel mai încântător portret al cărții: este cel pe care autorul și-l face sieși,
în ipostaza de cronicar literar. Deși se plânge de rutina care urmărește
cronicarul, iată ce mărturisește în cel mai artistic pasaj al cărții: caut și
gust întotdeauna artificiile ce țin de filigramul fin al textului, de alveolele
găzduind nesfârșite nuanțe, aluzii, pișicherii sau mostre senzuale de
virtuozitate stilistică. Cred, cu toată convingerea, că există și un anumit
estetism de bun augur al criticii, al eseului care nu trebuie disprețuit (...),
ci, dimpotrivă, apreciat, gustat, așa cum merită orice lucru rafinat. Ce-aș
putea adăuga unui asemenea crez atât de frumos asumat. Poate doar că
Bogdan Crețu va avea un cuvânt greu de spus în stabilirea ierarhiilor nu peste
mulți ani și că, alături de el, o generație de critici tineri plină de forță se
vede confirmată. |