Cîțiva avangardiști, așa cum i-am
cunoscut. Sașa Pană: un bătrînel mărunt, cu mustăți și ochelari, privind fix
înainte, cu trupul ușor aplecat, înveșmîntat invariabil într-un palton foarte
lung, părînd un cinovnic din clasicii ruși. Gellu Naum: aer de sportiv în
retragere, musculos, degajat, obraz cu trăsături largi, cu o conversație
măsurată, nepretențioasă, înclinată spre șagă, dar nu cine știe ce. Nu se afla
încă la vîrsta amintirilor, deși lua evident distanță față de prezent (o ușoară
dezabuzare îi nuanța ființa încă robustă). Geo Bogza: foarte înalt și trupește
rigid, părea a păși pe catalige. Cap rotund ca un glob pămîntesc. Vorbea rar,
solemn, oarecum blagian. Prezumata conștiință de sine înaltă apărea ascunsă sub
un stil curtenitor. Făcea complimente și amabile promisiuni echivoce aidoma unui
senior aflat într-un ceas de bună dispoziție. Un uriaș și complicat orologiu din
odaia sa situată în imediata apropiere a fostului Palat regal părea un monument
pe care însuși Timpul l-a ridicat în cinstea poetului și pe care e de presupus
că acesta îl contempla adesea cu aerul unui ins mulțumit de un atare magnific
omagiu.
*
Mi se pare că Proust
scria undeva că o femeie întîlnită pe stradă, care la o privire fugară ți se
pare frumoasă, nu se cuvine a fi privită cu atenție întrucît preciziunile și
detaliile ce ni s-ar dezvălui astfel ar tenta la impresia primară, cea mai
adîncă, cea mai poetică. Impresie care în vagul ei favorizează idealul,
confirmă visul...
*
Erudiție la vîrf,
facondă impunătoare, succes, dar o încăpere sufletească meschină precum o cutie
de chibrituri
*
Tipul de critic
subtil care vituperează perioada comunistă (așadar aparent situat la antipodul
echidistanților și apoliticilor, ce preferă a o trece diplomatic sub tăcere,
dacă nu cutează chiar, mai ales cei din a doua categorie, a o reabilita: vezi
encomiile închinate lui Păunescu), dar...se oprește în pragul actualității.
Părînd inițial o făclie, remarcabila d-sale conștiință e gata a se stinge de-a
binelea. Plin de patos justițiar retrospectiv, confratele în cauză se face a nu
vedea continuitățile (de-atîtea ori cusute cu ață albă), acea colcăială de
compromisuri, interese, oportunisme, intrigi, transpusă dintr-o perioadă
într-alta. Ultracritic în privința trecutului, închide ochii asupra unui
prezent, vai, în atîtea privințe consubstanțial trecutului abhorat. Și rămîne cu
degetul acuzator îndreptat exclusiv asupra fantomelor presupuse inofensive, în
vreme ce oportuniștii pletorici și prosperi își văd de treabă nestingheriți,
chiar în preajma mesei d-sale de scris...
*
Lawrence Durell, care funcționa la Ambasada
Marii Britanii din Belgrad, îi scria, în acea perioadă, prietenului său Henri
Miller: Iulie 1949. Dragă Henri, îți scriu doar ca să te anunț că am ajuns și
că viața de aici, deși mai bună decît în America de Sud, e departe de a fi
plăcută. Personalul diplomatic e complet izolat de populație, nimeni
neîndrăznind să te întîlnească sau să se lase văzut vorbindu-ți... Comunismul e
mult mai groaznic decît îți închipui: e corupția morală și spirituală
sistematică, prin toate mijloacele posibile. Pervertirea adevărului în interesul
expeditivității. Dar cînd îl vezi de aproape ți se face părul măciucă. Și
complicitatea autosatisfăcută a intelectualilor e înfricoșătoare. Sînt plătiți
să tacă și tac. Îngrozitoarea mortificare a realității e uluitoare. E o
adevărată amenințare, o boală a spiritului. 27 octombrie 1949. [...] Noi
sîntem încă putreziți de scămosul nostru liberal socialism și vină industrială
și, cu fiecare vorbă pe care o rostim, ne abandonăm în labele acestor porci. Nu
avem ce căuta în tabăra marxist-leninistă, care înseamnă distrugerea tuturor
valorilor pentru care luptăm noi ca scriitori mă refer. Știu că propria
noastră cultură e putredă, dar comparată cu cea de aici e înfloritoare, plină de
speranțe chiar în decăderea ei. Aici e pur și simplu moartea. Primăvara 1950.
Cîteva rînduri doar, să-ți spun că totul e în regulă, adică la fel de infernal
ca de obicei. Mi-e teamă că scrisorile mele au aceeași lipsă de varietate precum
scrisorile dintr-o închisoare, dar exact asta e la o scală imposibil de
imaginat dacă nu trăiești aici... Oamenii sînt niște cîrtițe, speriați de
moarte, șovăielnici, prudenți. În tot acest timp stîngiști americani și
britanici vin în acest centru al barbariei comparabile doar cu cele mai
întunecate epoci pentru a-i informa pe acești comuniști împuțiți cît de
decadenți sîntem noi și cum sîntem pe cale de a ne prăbuși. Hitler era o joacă
de copil pe lîngă ce-i aici. Iulie 1950. Nu poți să ai nici cea mai vagă idee
de ceea ce înseamnă o țară comunistă. E imposibil. Nici eu nu puteam înțelege
pînă nu am venit aici... Dacă ai veni aici pentru o săptămînă, ai înțelege că,
pentru a preveni această tiranie și a elibera milioane de oameni din lanțurile
acestei închisori morale, ar fi justificat chiar și un uriaș război. De aceea mă
bucur cînd aud că SUA s-a năpustit asupra comuniștilor și au intrat în Coreea.
Uraaa! În vreme ce apoșii noștri liberali se bîlbîie, în vreme ce artistul
european se descalifică pe veșnicie sprijinind un regim de 100 de ori mai rău
decît Caligula, cel puțin blestemații ăia de yankei s-au deșteptat și au o idee
de ceea ce trebuie într-adevăr făcut...
*
Pășeam pentru prima oară pragul Gazetei
literare în toamna lui 1954, adică în acel mirific anotimp în care, abia
ajuns student al fabricii de poeți de pe Kiseleff, am luat cel dintîi contact
cu lumea literară din Capitală, alcătuită încă, în bună măsură, din scriitorii
interbelicului. Probabil înaintea lui G. Dimiseanu și cu siguranță înaintea lui
N. Manolescu! Redacția revistei ce urma a deveni România literară
funcționa într-un impozant imobil de pe Ana Ipătescu (încăperi înalte, marmură,
oglinzi). În odăile redacționale nu era aglomerație. Se vorbea cu voce scăzută,
mișcările erau discrete. Cel mai interesant personaj pentru mine, acolo, a fost
Camil Baltazar pe care-l citisem ca liceean și al cărui chip îl confruntam cu
fotografiile din istoriile lui G. Călinescu și E. Lovinescu, în care avea parte
de aprecieri ample și generoase. M-am văzut în fața unui bărbat mai curînd
scund, îmbătrînit prematur, cu un chip roșcat și pistruiat, boțit, cu o vorbire
peltică și repezită, parcă mereu distrat, care s-a putut cu greu concentra doar
în clipele în care mi-a oferit pe volumele d-sale ce i le-am prezentat cîteva
dedicații cu o grafie dezlînată. Nici atunci și nici mai tîrziu, cînd l-am
revăzut, la finele anilor 60, nu s-a arătat dispus la o conversație mai
substanțială. Avea aerul unui mic slujbaș obosit, pururi grăbit să ajungă
undeva, agitîndu-se în spațiul unei existențe strîmte, cufundat în automatismul
propriilor mișcări. I-am făcut o vizită acasă (ocazie unică). Un interior
luminos, îngrijit, de-o cochetărie de altădată, cu mobile masive, străjuit de
cîteva șiruri de cărți, destul de puține însă cu o înfățișare elegantă,
majoritatea legate... Dar să reiau firul. În afara unui moment în care l-am
zărit pe elegantul, cu un aer aferat, Petru Dumitriu, i-am întîlnit în repetate
rînduri, la Gazeta literară, pe George Macovescu, încă destul de tînăr,
mic și țeapăn, cu obraji roșietici, parcă opărit, rostindu-se rar, cu o grimasă
voită de autoritate, pe poetul-cismar Cristian Sîrbu, vîrstinc, negricios,
nebărbierit, arătînd o față chinuită de muncitor de-o viață, pe bardul
basarabean Vladimir Cavarnali, chip senin, bucălat în tonalități blonde (ultimii
doi taciturni). George Macovescu aducea ușor, într-o variantă lipsită de
distincția aulică, cu Tudor Vianu, pe care l-am ascultat conferențiind în acele
zile la Universitate și care urma a-mi deveni profesor la Școala de literatură.
*
O simplă constatare, care poate părea
superfluă unor cititori blazați, din 2006: despre fotbalistul Adrian Mutu se
vorbește mai mult în presă și pe micul ecran decît despre toți scriitorii,
pictorii, muzicienii, sculptorii români la un loc... Sănătoasa barbarie
fotbalistică!
*
Cît de repede, de cele mai multe ori înainte
de a accede la treapta duratei medii de viață, le-a fost dat să dispară
majorității poeților șaizeciști, toți cunoscuți de mine în carne și oase:
Nichita Stănescu, Grigore Hagiu, Marin Sorescu, Ioan Alexandru, Gheorghe Tomozei,
Cezar Baltag, Dan Laurențiu, Virgil Mazilescu, Marius Robescu, Mircea Ciobanu,
Leonida Neamțu, Gheorghe Pituț, Ion Iuga, Ion Drăgănoiu, Ioanid Romanescu,
Florența Albu, Negoiță Irimie, Romulus Guga, Florin Murgur, Mihai Ursachi au
ajuns o cohortă de umbre. Umbre care pun pe creația lor pecetea definitivului.
Dincolo de estetic, finalul acesta omenesc, abrupt, petrecut sub ochii noștri,
nu aduce oare sugestia unui absolut pentru ceea ce a rămas dincoace de grozava
graniță? Aici nu mai încap jumătățile de măsură. Golul absenței lor nelimitate
nu s-ar putea transfigura decît într-o prezență la fel de nelimitată. Melancolia
aburește lentilele critice... |