Poetul Fintiș
Ioan Vintilă Fintiș ni se
înfățișează ca un spațiu poetic aparte, oarecum paralel cu cel al 80-ului și ca
un fel de underground, datorită căruia percuția interceptării îl și face
nu numai viabil dar și solvabil poetic. Dacă generația 80 este comparabilă cu
valoarea și popularitatea mișcării beat, poate atunci Vintilă Fintiș lejer ar
putea fi comparat cu apartenența la pop-art-ul lui Warhol, la grafismul rock
etc. Vintilă Fintiș ne propune o obsesie, dacă nu cumva ne și forțează să o
acceptăm: ierarhiile transcendente cu un corespondent precis: poetul. În fapt,
ceea ce face Ioan Vintilă Fintiș este o receptare zobitor subiectivă, a unor
dimensiuni mai mult de trei care, pentru putința actului, trebuie să instituie o
limpezime în trup asociată cu frig, cu descompunere la nivele microelectronice
și desigur presupun și o întremare la fel de dureroasă. Elementul de legătură
între informația percepută de poet și lume este însuși poetul. Varianta de
receptacul a poetului Fintiș este una strict religioasă, chiar dacă ne-canonică,
chiar dacă ne subsumată strict ierarhic la modul vizibil. Este o re-ligare
specială, particularizată. Ioan Vintilă Fintiș ne dă senzația de un exercițiu de
mîntuire strict personal. Și asta pentru că însăși moartea ca gest nu are o
finalitate mandalică, lîngă o apă, un teren plat, o plajă, insulă, ocean,
viziuni comun deja paradisiace, ci este o orogeneză prelungită jungian:
Din care parte// să atingem lucrurile// și ele adormite?// Dincolo/ obsesia
morții închipuind/ o mie de trepte.// Munte și Vale// Un strop de lumină/la
marginea vieții/ neîncăpătoare. Traseul lui obstaculat nu se oprește la
suișuri și coborîșuri de viață, întrucît și sentimentul este acela de a evita
văditul comun. Cum Vintilă Fintiș nu e un manelist veleitar, simte nevoia de
prolonguement de soi meme nu numai în ce am putea numi cărarea lui
strîmtă personală și lirică, ci a sinelui. Aici nu ne gîndim la faza/fraza
noiciană în nici un fel, ci la o asceză deloc limpede și contorsionată a
laicului religios a mireanului profan care nu deschide gura să profaneze:
Porțile s-au deschis/ Grota ochiului ninge./ Unde este calea promisăi.
Poetul Fintiș are ceva în scris din prăpăstiile profetului Iona. Nichita
Stănescu spunea odinioară în continua lui poetizare, aproximativ: Ninge tu dacă
poți! Se pare că Vintilă Fintiș în răsucirea în fire a sufletului lui o reușește
măcar că este din grota ochiului. Cumva similar, asociază interiorități
și spațiile de întuneric de univers sub concretizarea semnului nimicului
tangibil și pipăibil: Foarte îndepărtat,/ nimicul,/ pare și el de mătase/,
cumva îmblînzindu-l părînd să spună e tot al nostru cuibărit acolo/în inima
prințului/ înlănțuit... între pagini de carne/ trupul strivește/ fragedul
suflet. La Ioan Vintilă Fintiș, întremarea, ca și dezîntremarea sînt procese
greu de performat cu anumite consecințe drastice, întrucît a crede
este permis, a ști devine cumva un furtișag
luciferic pentru care cu fiecare călătorie de acest tip se plătește: Nici
măcar/ umbra lui numai este.// Pătimind/ pe conturul secundei,/ de dincolo de
poarta de mătase,/ Lumina fecioară/ne strigă. Poetul mai proiectează și
regrete dinaintea cititorului ca un suflet onest, invocînd cu un wit
surprinzător gafele umane ieșite din pripă sau din dorință de prea mult bine sau
chiar din degeaba, undeva cam cum la nivelul lui Petru spunîndu-i lui Hristos pe
muntele Tabor ca ar face trei case, poate chiar și mai cinic și mai
autopersiflant decît farsele tragicilor comedieni din linia lui Chaplin: M-am
ferecat în stele/ Și,/ m-am zidit în Porți./ Alt cer s-a prăbușit/peste aceleași
nopți.// Iar somnambule păsărițîșneau.../ prin dealuri/ Cînd amintirea morții/
se răstignea pe valuri. Există o anumită predispozițe un pic masochistă
de a felia lucruile aproape fizic, ca pe mezelurile din alimentară, chiar dacă
sînt îndreptate spre sine pentru un studiu complet de sine bătucit ca în final
poate să nu existe nici revelație, nici epifanie și să escaladeze într-o auto
bășcălie. Poetul Fintiș, cu toate durerile și angoasele răsucite, trase prin
ciur și dîrmon în fire și fibre este un autor vesel, în cele din urmă. Nu se
lasă gripat pînă la capăt, întrucît pornește rapid într-o altă călătorie să
scobească după lumi și oameni și suflete. Așa că nu prea are timp să se
întristeze drastic: Armonioasă Poarta sinelui/de n-ar fi fost/ decît o
amintire. Cu toate imaginile căutate sau direct servite, precum studenții
la restanțe lui Vintilă Fintiș îi reușesc tablouri vaste sau detalii sufletești
prăpăstioase, îmblînzite sau înscrise ba în diafan, ba într-o oarecare tandrețe,
sau dacă nu, învăluite de o transparentă ironie nelăsîndu-și cititorul pradă
propriei turmentări sufletești, deviindu-l de la un finale tragic. Pentru
o bună înțelegere a jocurilor lui nu neapărat ludice ba de multe ori serioase
poetul Ioan Vintilă Fintiș ar trebui citat în întregime, pentru că provoacă și
practică surpriza sensibilă a vederii, adică: acum spui: uite un clișeu și peste
un vers îngurgitezi jocuri de imagini, capturi de imagini detaliate la rezoluție
mare. E un poet care nu își plictisește lectorul, pentru că nu are structură de
epic în poesisul lui. Ioan Vintilă Fintiș a rămas un poet de citit: pe bune!
Mihai VIERU
***
Ioana Nicolaie
Cerul din burtă,
Editura Paralela 45, Pitești,
2005
O dată cu volumul
Cerul din burtă, Ioana Nicolaie, poetă aspirantă la proza retușată se
instalează confortabil în roman, într-o adaptare perfectă a timbrului , prin
găsirea unei tonalități originale, inimitabile, fără afectarea sau trădarea
poeticității intrinseci.
Genul de proză pe care
ni-l oferă este cel al unei solidități epice obținute prin desublimarea unei
materii volatile, eminamente lirică. Ființa frazelor este poetică (Picioarele
îmi par atât de subțiri. Bat în ele și sună a ceramică), și totuși
denominațiunea roman, înscrisă sub titlu, trebuie înțeleasă ca atare. Luate
separat, așa cum au și fost citite în cadrul cenaclului Euridice (ca
Ecgrame), capitolele din volumul Cerul în burtă ar putea fi titluri
de poezii sau proze ritmate: Sub cer, Înțelegerea, Anticameră,
Fotografie de grup, Litanie, Refren cu mama, Poză mișcată, În luna a noua.
Din perspectiva unității volumului final, exact aceleași fragmente, aparentele
poeme în proză, capătă un alt sens și se încarcă de densitate epică, au o
mișcare simultană cu cea a vieții înseși care crește organic, depășeșc prin
tumult instantaneul ramei poetice.
Demersul e inovator în
peisajul actual al literaturii feminine, neavând precursori sau modele.
Autoarea impune o formulă literară proprie ale cărei elemente de rezistență ar
fi ineditul temei abordate, balansul între poezie și romanesc, între visceral
și real, constituirea unei sintaxe specifice, dizlocante și incantatorii, în
care se face loc cuprinderii cu naturalețe a straturilor obscure din care se
coagulează miraculosul ființei.
Cartea se naște odată
cu o nouă viață, asistând la propria-i întemeiere prin însuși actul de
întemeiere a ființei: Ești acolo, începi să fii dintre noi... Banalul
test de sarcină este o definiție existențială: Împreună suntem un test cu
dungi rozalii (p.9) și devine incipit și postulat al unei noi interiorități,
conștientizarea un alt sine care face parte din sinele mai mare, ocupându-i
complet afectele, simțurile și gândirea.
Testul, acest prim semn care
deschide textul, înseamnă nu numai o odisee a unei identități noi, în care mama
se percepe prin toate mamele din lume, ci și o încercare de atâtea ori
angoasantă de a ajunge, pe toate căile posibile, la ființa dinăuntru, de a o
capta în orice margine și în orice plinătate a dimensiunii ei palpabile și
invizibile. Cartea se încheie cu o așteptare, cu final ne-eliberat, cu o blocare
a textului în speranță și nu în expulzare, nașterea ținând de un alt teritoriu,
care va aparține vieții, lumii din afară. Doar cerul dinăuntru, cerul din burtă,
al celor nouă luni de sarcină, este lumea care aparține (în această carte)
scrisului. Pe parcursul cărții se întâmplă ca subiectul, care e totodată și
personaj și tu-ul din dialogul narativ să primească nume, adică certificat de
existență.
Într-un paralelism
posibil, ființa cărții și ființa pe cale a se naște își dau sens una alteia.
Dacă orice carte poate fi comparată cu o naștere, cu un travaliu învins, iată un
caz de creație vie, dincolo de metaforă, în real, în biografic, unicitatea unei
experiențe care își transcende miza literară. Pe lângă borgesiana temă a cărții
și a morții, Ioana Nicolaie ne relevă și o altă temă : cartea și facerea. A ei
proprie și a ființei despre care vorbește, cu care vorbește. Cerul din burtă
este o carte care se ascunde în propria naștere.
Meritul literar
desăvârșit al operei este de a salva autenticitatea: Mă simt bine-n corpul
ăsta, sunt live și nu înregistrare. Autoarea percepe acest miraculos al
pre-maternității prin toate dimensiunile care compun fluxul vieții înseși: de la
starea fiziologică de rău la definiții metafizice, de la spaimele clinice (Rh-ul
negativ, fibromul) la cele ontologice, de la pofte la insinuarea halucinantă a
eului în obiectele din jur, de la zgomote și mirosuri la jocuri amniotice (În
abdomen e-un șotron cu jucătorul tăcut. Cu fiecare pătrat se-alungește spre zare),
de la vizite la medic la exorcizările memoriei despre condiția mamei în
copilăria ceaușistă. La cerul situat (paradoxal) într-un dincolo interiorizat se
ajunge prin spaimă și duioșie.
Acest interior, acest
cer, nu este unul cufundat în beznă, ci unul care se luminează prin actul
scrierii, spre care autoarea imaginează ferestre, geamuri abia
deschise în mușchi. Pântecul nu este explorat în registrul unei
visceralități excesive, acaparatoare, ci în virtutea unui impuls spre
cunoaștere, de aici și frecvența verbului a fi și a definițiilor, ca și
tentația de a fi în lucruri, prin modul în care eul asimilează obiectele sau,
dimpotrivă, se încastrează în ele.
Plasma epică a acestui
roman se constituie din suficiente elemente sociale, care nu sunt conturate
explicit, ci aluziv. Aspecte ale României contemporane, alienarea, șpaga
din sistemul sanitar, precaritatea îngrijirilor medicale, interferează cu
imaginile ca dintr-un alt veac despre patria Socialistă România. Cu
spice de aur, băști, furnale și oțel, în care femeile își hrăneau familiile
cu zahăr și ulei pe cartelă. Pionierele și utecistele învățau că aducerea pe
lume a copiilor e o dispoziție de stat.
Noua identitate se
constituie din momente: descoperirea oarecum înfricoșătoare a fetiței că într-o
zi va naște și ea, așteptările prin policlinici și spitale, unde Gravidele-s
egale, lunile în avans nu înseamnă nimic, ecografia, adică vederea
nemijlocită, prezența luminoasă și sfâșietoare a mamei, care își îngropa
durerea într-un fel de carieră, amintirile despre politica natalității în
epoca ceaușistă, portretele altor gravide, Ami, Aneta, Leontina, care i-au
marcat înțelegerea. Paginile dedicate mamei au o duioșie crudă, fiind totodată
un elogiu care ar putea cuprinde generalizator numeroasele mame din România,
care își poartă suferințele mute. Alte momente sunt plecările lui Mir în
străinătate, ca și triumful întoarcerilor sale. Prezența lui Mir, bărbatul
devenit tată, e sinonimă cu izgonirea spaimelor și fericirea androginică a
cuplului. El are mici sori în ambele palme și transferă ceva din lumea
feerică a preajmei în cea a realității neliniștitoare. Acest roman pare a
continua prin subiect Cartea nunții de Călinescu, fiind nu doar un roman
al maternității, ci și al cuplului.
În literatura
universală, o temă asemănătoare apare la Oriana Fallaci, care, în Lettera a
un bambino mai nato, înregistrează o poveste frumoasă și crudă despre
vinovăție, viață și moarte, despre felul în care fătul refuză viața. Helen
Simpson tratează aspirația spre maternitate în registru feminist și șăgalnic. În
literatura română, Cerul din burtă este o scriere singulară. S-ar putea
semnala unele înrudiri cu tipul de scriitură al Doinei Ioanid. Prin insolitarea
expresiei, Ioana Nicolaie realizează o punte de comunicare cu poezia de
avangardă de la noi, (mai degrabă decât cu poeții contemporani),
diferențiindu-se de avangardiști prin ritmul fluent, nesincopat și prin pecetea
feminină a scrisului. De Mihail Gălățanu, autorul poemului Burta înstelată,
se distinge prin autenticitatea de tip romanesc. Ioana Nicolaie nu recurge la
tema regressus ad uterum, mult mai frecventată poetic, nici la o
graviditate în care să se transpună fictiv, himeric, poetic, ci la transparența
maximă dintre interior și exterior prin care lasă să se întrevadă eternizarea
unei stări de grație a femininului.
Prin Cerul din
burtă se deschide un nou orizont în literatura română feminină.
Dana SALA
***
Marin Mincu,
Jurnalul lui Dracula
Editura Polirom,
Iași, 2005
Dracula este un
personaj binecunoscut lumii întregi, dar care pe români îi lasă reci. Suntem
atât de obișnuiți să ne vedem numele asociat acestui erou sadic și necruțător,
încât nu ne miră nimic din reprezentările cinematografice. Într-o lume fascinată
de cruzime și violență, un Dracula este exact ceea ce i se potrivește: un
nemuritor însetat de sânge cu o voință de fier și o inteligență pe măsură.
Cel care încearcă o
nouă abordare a acestui mit este Marin Mincu în Jurnalul lui Dracula,
roman apărut la editura Polirom la finele anului trecut. El împrumută tehnica
lui Umberto Eco: presupusul document care îi este oferit pe neașteptate
naratorului și a cărui prelucrare durează ani buni, pentru ca în final textul să
se scrie aproape singur. Cartea a apărut inițial în 1992 în Italia, ca o
încercare a lui M. Mincu de a-și schimba statutul de autor monolingv cu acela
de autor bilingv (M. Mincu Cum am devenit romancier italian) și
s-a bucurat de un real succes. El s-a încumetat să-și publice romanul și în
limba română, după mai bine de 10 ani, însă cu unele modificări; l-a rescris,
lăsând afară trimiterile la faptele istorice referitoare la perioada lui Vlad
Țepeș binecunoscute cititorilor din țară rezultatul fiind un Dracula mai
uman, mai apropiat de spiritualitatea românească.
Personajul lui Mincu
pornește de la condiția de simplu muritor dornic de afirmare. În paginele
presupusului jurnal lăsat de însuși Vlad Dracul, Istoria pare a fi doar o
marionetă. Pentru a se răzbuna, el își construiește o faimă de domnitor
necruțător, punând în circulație povești în care violența și sadismul sunt
puncte cheie despre diferite întâmplări din viața lui. În paginile
Jurnalului, Dracula este cel care își deconstruiește parțial mitul, păstrând
unele atribute care l-au făcut celebru: spiritul răzbunător, curajul,
inteligența, dar își descoperă și noi idealuri, precum dorința de a fi cel mai
bun. Spre surpriza cititorului (mai ales a celui ne-român) personajul apare
sub simpla înfățișare a unui om. Deși trădat și luat prizonier de cel pe care îl
considera prieten, Matei Corvin, Vlad nu își plânge de milă; reușește să-și
construiască o nouă existență în captivitate. Paradoxal, el devine cu adevărat
liber și puternic doar în momentul în care i se ia totul; abia atunci se simte
stăpân pe propria-i ființă. Timpul îi devine aliat: își trece în revistă
întreaga viață și ajunge la concluzia că pentru a atinge nemurirea nu e nevoie
doar de Faptă, ci și de Cunoaștere.
Acest nou Vlad Dracul
este un personaj care reușește să se apropie de cititor și lasă impresia că ar
căuta iertarea prin intermediul paginilor jurnalului. Își prezintă viața în
secvențe retrospective care, deși dau impresia că sunt scrise sub impulsul
momentului, sunt controlate și îndelung șlefuite. Până la un punct, cititorul se
simte îndreptățit să îi accepte justificările și să îi înțeleagă frustrările,
dar spre sfârșit Vlad Dracul devine cam apatic și se pierde în cugetări
filosofice (nu că nu tot Jurnalul... ar fi altceva) care nu prea își mai
au rostul.
Schimbând însă
registrele, se simte încă de la primele pagini că un român a încercat să
prezinte Lumii un alt român, poate chiar să îl disculpe. Istoria este demitizată
și folosită ca dovadă de nezdruncinat în folosul lui Dracula. Marin Mincu
reușește să suscite interesul cititorilor pentru Evul Mediu, să-i facă să
vibreze la ecourile acelor vremuri. Autorul se identifică cu eroul său; dovadă
sunt pasajele în care personajul relatează cu o naturalețe ieșită din comun
despre pornirile lui sadice, ecouri ale unui mai vechi Dracula. Șocant este, la
un scriitor ca Marin Mincu (apaținând unei generații mai coapte), sexualismul
care abundă în unele pagini, disculpabil privit prin prisma personajului, și
care uneori furnizează umor, dând impresia de inocență.
Jurnalul...
aduce, pentru prima dată în literatură, un nou Dracula: un personaj mult mai
aproape de realitate, un personaj mult mai uman decât se așteaptă mulți dintre
cititori, un personaj pe care poți să îl îndrăgești.
Jurnalul lui
Dracula este o carte bine scrisă,
un eseu asupra condiției umane, care merită citit și numai pentru simplul fapt
că încearcă de demitizeze existența lui Dracula-cel-Bătrân.
Alina BALAJ
***
Gheorghe Perian și calul de lemn
al postmodernismului
Gheorghe Perian,
intelectualul nefebricitat de starea lucrurilor, abordează cu o nonșalanță ce
poate părea omniscentă dar nu e? întreaga paletă a domeniului literaturii.
Nonșalanța sa nu e doar rodul temeiniciei culturii pe care o posedă sau
abilității de a da răspunsuri adecvate cutărei sau cutărei probleme, ci și un
mod de a se situa în universul muzelor. Demersul critic al lui Gheorghe Perian,
ajuns astăzi la deplina maturitate, în sinergia ca și în amănuntul care
trădează, fără efort, întregul oferă o operă neschizoidă, demnă în toate
articulațiile ei, de cea mai mare credibilitate. De la literatura clasică, la
aceea interbelică și pînă la stringenta actualitate, cadența de vechi chișbirău,
deosebită de stilul mai artist al colegului său de generație, Ștefan Borbély
sau de ritmul epopeic al lui Traian Ștef, din aproximativ aceeași corabie,
este reconfortată.
Într-una din cărțile
sale (A doua tradiție, Ed. Dacia, 2005) Gheorghe Perian citește, prin
grile postmoderniste, metamorfozele literaturii române în secolul XVIII și
prima jumătate a secolului XIX, făcînd conexiunile de rigoare cu folclorul,
devenit acum moale , și cu o anumită literatură de inspirație
religioasă în veșminte din ce în ce mai laice. Iar adecvarea la subiect de care
aminteam în ce-l privește, îl ferește de moda ismelor ca și de excesele
așa-numitelor relecturi împingînd explicația până la fundalul epocii și
sferele de influență, tăind nodul gardian prin decompresarea unei lumini
mult prea rigide. Și chiar dacă nu vom fi de acord cu Bahtin că tradiția aceasta
a unei contraculturi, definită ca dialogică, începe cu dialogurile socratice
cu menipeea latină, cu literatura carnavalescă din Evul Mediu și Renaștere și
numai pentru că, în sine fiecare suportă o altă perspectivă, putem accepta teza
lui Gh.Perian că noua literatură este pletorică în raport cu canon-ul, ba
chiar dezintegratoare, iar fața folclorului adiacent, naiv și periferic (al
periferiei adică) născut neoficial și circulînd ca oralitate, cînd nu în
manuscrise, se constituie într-o paradigmă capabilă să adune și să lege între
ele genuri diferite, să construiască o serie literară și o serie genealogică
(s.m. M.C.) prefigurînd postmodernismul.
Dar care ar fi de
fapt, istoria acestei A doua tradiții ?
Se știe că pe lîngă o
întreagă istorie a recuperării antichității în succesiune, la intervale
neregulate de timp, fie ca imitație în Renaștere, ca normativitate în clasicism,
ca Seele în romantism, sau ca repunere în drepturi a orgiasticului și
demonicului în zorii lumii moderne, deci,. pe lîngă o asemenea permanență a
culturii europene se manifestă și o tentativă de readucere în prim-plan a
fondului primitiv al culturii.
Trei modalități de
asumare a acestei literaturi de substrat se pot distinge în cultura modernă. E
vorba, în primul rînd de invocația romantică manifestată mai ales în centrul
Europei ca urmare a unui mai vechi demers herderist și mai ales a apariției
culegerii de poezie populară de Brentano designînd un veritabil Volkgeist
(suflet al poporului) ca taumaturgie la angoasele epocii, ca posibil remediu la
pesimismul ce cuprinsese veacul. Tot ca percepție romantică diferența
specifică ar merita, în sine, o discuție poate fi amintită și propensiunea
spre exotic și pitoresc ce satisfăcea o curiozitate adesea maladivă. În al
doilea rînd, să numim preocupările de morfologie a culturii cu tenta lor
integratoare în linia lui Goethe, Max Müller, Leo Frobenius, Marcel Mauss,
Lucian Blaga, Mircea Eliade, A.Van Gennep, Hans Diller etc. și pînă la
tipologiile structurale ale lui Mihail Bahtin, V.I. Propp, Tzvetan Todorov,
Gaston Bachelard I.M. Lotmann sau Gillbert Durand. Nu mai e vorba acum de o
terapeutică, ci pur și simplu de revelarea sincronismului culturilor cu accentul
nostalgic al curentelor moderniste pe esențial și primordial. În fine, ceea ce
s-ar fi cuvenit poate detaliat mai pregnant de autorul nostru, e efortul de a
recupera așa-zisa litearută minoră cvasi-anonimă. Căci dacă aspectul ritualic
prezent pasiv la apariția literaturii populare s-a putut pierde iremediabil, nu
e mai puțin adevărat că înseși eroicul, caracteristicul, tipicul sau
nunmenalul au suferit o anemiere, înspre resorturile faptului obișnuit și a
simplicității, păstrînd vii doar specificul și atmosfera, ceea ce
nu constituie totuși o degradare în ordine valorică. Blaga însuși observa în
Trilogia culturii că pare destul de sigur că o cultură minoră, născută din
permanentă improvizație și gîlgîitoare spontaneitate, ca și dintr-o totală lipsă
a sentimentului perenității, poate să dureze în statica ei multe mii de ani;
cîtă vreme o cultură majoră născută tocmai din setea de a înfrînge și a întrece
spațiul și timpul vizibil e mult mai expusă, prin dinamica ei, catastrofelor și
pieirii. Natural că șansele de durabilitate nu sînt neapărat simptome ale
«valorii». Se poate afirma chiar că tragedia, catastrofa sau riscul au chiar
darul de a spori nimbul celui ce se avîntă spre a cădea. Cultura minoră îl ține
îndeobște mult mai aproape de natură. Cultura majoră îl înstrăinează și-l
depărtează de rînduielile Firii. Filosofic privind nu se știe dacă în cele din
urmă avantajele spirituale ale unei culturi majore, tensiunile și problematica
acesteia, curiozitățile ce le stîrnește și satisfacțiile ce le prilejuiește, nu
sînt cucerite cu prețul unui dezavantaj care le ține aproape în cumpănă cu
înstrăinarea prea mare a omului de veșnica Mumă.
Într-adevăr, insistînd
pe antidogmatismul celei de a doua tradiții și ducîndu-și cercetarea în
urma unor Ovidiu Papadima; Mozes Gaster, D.Popovici, Al.Alexianu, Eugen Negrici,
I.C. Chițima, Dan Simonescu, Al. Elian, Mircea Popa, Constantin Mălinaș etc.,
Gheorghe Perian surprinde esența manifestărilor slabe ale literaturii,
nevoia de firesc, tentativa de a alunga stihia coerciției și refuzul unei limbi
de lemn avant la lettre . Domnia sa are dreptate: pe lîngă aspectul de
lume, încărcat de obiceiuri, năravuri, metehne și hatîruri mai puțin ortodoxe,
a doua tradiție, configurată odată cu apariția pe scenă a lui Anton Pann,
a fost în faza incipientă, în chiar emergența ei, un fel de scîncet, un protest
nerigorist în fața canoanelor opresoare. Și, mai are dreptate, de asemenea, cînd
valorizează motive ca amor fati, fortuna labilis, vanitas
vanitatum, agnus dei, adoratio etc. a se vedea descendența lor din
Ecleziast în opera pitarului Hristache Zilot Românul, Alexandru Beldiman,
Alecu Văcărescu, Aron Popovici, Ioan Tomici, Anton Pann, ceea ce asigură, chiar
într-un registru de jos o continuitate a figurilor, a topoilor
și motivelor înseși, vizând naturia umană, redată cu un ochi de artist.
Căci dacă ar fi să facem o retrospectivă a evoluției sau involuției
seriosului în cultura europeană am găsi și o linie ascendentă pornind, de
pildă, de la caricaturalul Decameronului lui Bocaccio, trecînd prin
regăsirea unei forme severe pentru tentații hedoniste la Arcipreste de Hita și
sfârșind cu gândirea eminamente creștină, aproape canonică, am spune, a unui
Gabriel Marcel (reprezentarea plastică ultimă ar fi Crucifixul lui
Salvador Doli) dar și o pistă descendentă alunecînd spre profan și laic, să
zicem de la Iakob Boehme, la echilibrul greu de găsit la Ernest Renan și pînă la
maculatura (desanctificînd prin exagerare) lui Douglas Lloyd din Cămașa lui
Cristos, a cărei reprezentare la zi ar fi omul decrucificat al lui Ion
Nicodim (de altfel, copii ale giulgiului chiristic circulă ca obiecte de
adorație în mase ademenite la ceremonialuri, golite de sens, ca și cum
renunțarea sperăm doar provizorie la literatura înaltă ar trebui să
însemne și o pierdere a elementului rațional al ființei umane. În ce ne
privește, preferăm fie un trabadur martirizînd postmodern ca Vladimir Vîsotsky
sau opera -rock rock Jesus Christ Superstar ca simptome ale unei
postmodernități care nu și-a uitat menirea soteriologică).
O altă cultură? Greu
de susținut, chiar în limbajul critic deosebit de sugestiv al lui Gheorghe
Perian, ce își dă drumul, aproape ca o Berma proustiană în Phaedra, cînd
întîlnește teritoriul predilect, acela al nestatorniciei soartei, al lumii
amăgitoare, al cîntecelor pustiei, al lamentației Evei, în cea mai pură
descendență din școala istoriografică și critică clujană, recognoscibilă și la
alți autori de mai înaintată ori mai fragedă vîrstă. Mai degrabă un cal de lemn,
al unui hommo ludens sastisit de jocul de marionete.
În mod cert, studiul
aplicat asupra tradiției poeziei române de la Anton Pann, trecînd prin Ion
Minulescu, Vasile Militaru, Miron Radu Paraschivescu, printr-un anume Geo
Dumitrescu și un anume Geo Bogza, dar exhaustiv prin Emil Brumaru,
Petre Stoica, Constantin Abăluță, Mircea Dinescu, Mircea Cărtărescu sau
Alexandru Mușina ar releva mai pregnant decît au făcut-o Al. Alexianu în
Istoria poeziei române de la 1570 la 1830, Mircea Scarlat în Istoria
poeziei românești, Paul Cornea în Originile romantismului românesc,
Eugen Simion în Dimineața poeților sau N. Manolescu, G. Grigurcu, Alex.
Ștefănescu și Al. Cistelecan, în exegetica lor nu numai omologii de structură
dar și diferențe sensibile între o fază anticanonică de după biruința
scrisului în limba română și faza antiideologizantă în linia lui Daniel Bell,
a scriitorilor contemporani...
Mircea COPIL
***
Epistole din și către Sing(urătate)
Autor a șase volume
de versuri, orădeanul Alexandru Sfârlea publică la Editura Deliana, București,
2005, un nou volum intitulat Către Sing, o semi-antologie a două
cărți apărute sub același titlu, una în 1995, alta în 1997.Volumul beneficiază
pe coperta a patra de o generoasă prezentare făcută de Alex. Ștefănescu care
vede în poet drama celui ce vrea cu adevărat și cu orice preț să comunice.
Într-adevăr, cartea
este formată din patruzeci și trei de scrisori/epistole adresate unei
femei/iubite, mai mult închipuite decât reale, care poartă ciudatul nume de Sing,
dar care foarte bine ar putea semnifica chiar (Sing)urătatea poetului aflată
într-o derivă totală, pe cât de evanescentă și eterică, pe atât de agasantă și
ubicuuă, din moment ce în epistola IV îi reproșează tu când ai de gând să-mi/
răspunzi,/ interminabilo, intangibilo și abisal-intimisto?.
Dialogul epistolar
pare monologul a doi (auto)exilați, claustrați în cele mai tainice hrube ale
propriei ființe, ostracizați de facto și de jure de instanțe absurde, aparențele
relevând faptul că numai Poetul este nevoit/obligat să se confeseze în public,
pentru ca cititorul să-l asculte, să-l creadă, dar mai ales să-i înțeleagă acel
strigăt de siliciu, sinonim celebrului Strigăt al lui Munch, propagator de
groază și disperare, precum poemele lui Sfârlea care vituperează tot ceea ce
întâlnesc în cale, asemenea unei tornade ce pare a nu se mai opri vreodată.
Poetul își clamează
înfrângerile, dar mai ales umilințele, cu o luciditate rar întâlnită, fără
complexe și menajamente, confundându-și nu de puține ori pana/tastatura cu
bisturiul, bisturiul cu mâna cu care scrie, rescrie, descrie exasperări, căințe,
alterități, țipete, nesăbuințe, vulnerabilități etc., etc., asumate cu o crudă
și nemiloasă sinceritate, în disperări stilizate și încatenate, tocmai pentru a
fi auzite și receptate de o lume grețoasă, opacă emoției și frumosului: Te-ai
întrebat, Sing, vreodată ce iluzorii/ și dezolante/ sunt acele refugii de gheață
mai degrabă / cavități de hrube - / în care nu o dată te izolezi, te faci
ghem/ și izbucnești/ în homerice hohote și nimeni nu bănuiește / măcar / cu câtă
înverșunare te răstești la intruși, / la îngerii umilinței și-ai exasperării.
Un bacovianism aflat
într-o chinuitoare și perpetuă extensie, până la limitele acelui sfârșit
continuu, emaciază eul poetic conștient de precaritatea existenței, sau poate a
texistenței celor aleși, căci pentru Sfârlea a exista înseamnă a scrie,
pretext în a-și deturna zborul final spre zările amăgitoarei transcendențe,
acolo unde, în viziunea sa, domnește starea de ataraxie generală dar și de
durere atroce. Refugiul în Poezie este refugiul în propria sa Utopie, poetul
părând a fi un nou Mărturisitor dispus a dezvălui acelora care-i citesc
epistolele toate angoasele, nevrozele, interogațiile, dar mai ales altercațiile
sale cu o societate abjectă, dezumanizată, detestată cu o cruzime atavică în
poeme ample, precise (poezia poate fi precisă !), străbătute de o epicitate ce
nu poate dezvălui altceva decât dramatismul unui individ înfrânt, dar niciodată
învins, a condiției umane, dar mai ales fragilitatea ființei, capabile în a-și
menține luciditatea chiar și atunci când sfârșitul devine certitudine : De
multe ori a încercat timpul/ să mă convingă/ răsfoindu-mi cu degete de siliciu
cartea: «nu mai trăi, Alexandre, degeaba,/ când nu viața e mai însemnată, ci
moartea!/ Că ai să fii otrăvit lent/ de aerul din cuvinte/ și-are să-ți fiarbă
sufletul în neiubire/ și-ți vei face culcușul în mansarda/ cifrei zero» Dar eu
nu l-am ascultat și dreptatea lui e acum
.
Viziunile
apocaliptice, terifiante, imaginația debordantă (și toate acestea nu-s decât
promiscui firimituri,/jilave reticențe împodobind o cruce sihastră), căci ceea
ce se construiește în interiorul hipnotic se deconstruiește în exteriorul
demonic, cu o încrâncenare abulică (aproape ură !), autoflagelarea fiind unica
modalitate de salvare a unui suflet bun la toate, bântuit de himere, erezii,
silnicii etc.
Asemenea primilor
creștini care își jertfeau trupul pentru a-și salva sufletul, Sfârlea își
jertfește existența pentru a-și salva esența, adică propria scriitură de care nu
s-ar dezice pentru nimic în lume, deși, uneori, își epatează depresiile cu o
emfază agresivă, redundantă, în care plăcerea de a releva este mai intensă decât
durerea de a se ști strivit de mecanisme oculte, într-un micro/ macrocosm
stupid, imposibil de descifrat dar ușor de reperat: Ascult susurul timpului,
Sing,/ cum îmi împinge viața/din tremurul norilor/în genuni de cuvânt /încerc
să mă conving că strigătul,/ putrezind de viu/nu alterează trilul de ciocârlie,/
că numărătoarea inversă/(a salvării de sine)/se odihnește intens/la rădăcina
unui oftat mizer.
În dialogul său la
distanță cu această Morgană misterioasă, interesantă este lipsa oricărui
erotism, afecțiunea platonică față de dna./ dra. Sing fiind vecină unei
frigidități asumate și tolerate, căci Sfârlea urmărește prin scrisorile sale să
vizualizeze nu o iubire imposibilă cât o disperare posibilă, devoratoare a
identității sinelui și a lumii înconjurătoare.
Rezumând,
tulburătoarea poezie a lui Alexandru Sfârlea din Către Sing, este una a
condiției (dez)umane, adică a insului precar, tot numai sânge, sinceritate și
flăcări, cum ar spune Cioran.
Lucian SCURTU |